Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Neem niet alleen Zwarte Piet de maat

  •  
04-10-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
zp

© cc foto: gerard stolk

Waarom willen we de angst van degenen die tegen de aanpassing van de Zwarte Piet-traditie zijn niet begrijpen?
De discussie rondom het Sinterklaasfeest is weer losgebarsten, niet in het minst door de Kinderombudsman die stelde dat ‘Zwarte Piet in zijn huidige vorm in strijd is met het VN-Kinderrechtenverdrag, omdat de figuur kan bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie. Daarom moet Zwarte Piet zodanig worden aangepast dat kinderen geen negatieve effecten meer kunnen ervaren bij het Sinterklaasfeest’.
Mensen beschuldigen elkaar van racisme, schelden elkaar uit, intimideren, bedreigen en hebben geen enkel begrip voor elkaar. Het Binnenhof is ook verdeeld in geharnaste voor- en tegenstanders van aanpassing van het kinderfeest.
Ik heb het rapport van de Kinderombudsman nog niet gelezen en daarom kan ik er nu niet inhoudelijk op reageren. Ik zou wel graag willen weten hoeveel kinderen zij geïnterviewd heeft? Klopt het dat ze alleen maar kinderen die tegen Zwarte Piet zijn heeft gesproken, of ook de kinderen die voor Zwarte Piet zijn? Wie voor het feestje is, heeft net zoveel rechten als wie ertegen is.
Maar wat is eigenlijk het Sinterklaasfeest en is het racistisch? Uit Wikipedia: ‘Het personage (Sinterklaas) is een statige oude man met witte baard en haren, rode mijter en mantel. Hij rijdt op een witte schimmel, en heeft een of meer helpers, Piet(en). In verschillende delen van Europa wordt het kinderfeest van Sint-Nicolaas eveneens gevierd, maar de invulling van de folklore verschilt per streek. De twee belangrijkste verschillen zijn de manier waarop Sinterklaas arriveert alsook het uiterlijk van zijn knecht.’
Een collega van mij vertelde dat hij als kind werd gepest om zijn zwarte huidskleur, vooral in de Sinterklaastijd. Hij vond het verschrikkelijk om als Zwarte Piet gezien te worden, maar kon weinig doen aan het pestgedrag van de andere kinderen. Ik kon aan hem zien dat hij de pijnlijke gevoelens van toen herbeleefde.
Tradities en culturen zijn bedoeld om onze leefomgeving te kleuren en als houvast in de omgang met elkaar en omdat mensen en hun tijden veranderen, is het logisch dat tradities en culturen meeveranderen. Maar waarom willen we de angst van degenen die tegen de aanpassing van de Zwarte Piet-traditie zijn niet begrijpen?
Hun angst is dat de Nederlandse cultuur en traditie vervangen worden door die van migranten en door islamitische tradities. Je hoeft het niet met hen eens te zijn, maar begrijpen kan je hen wel. Of bekijk het vanuit een andere hoek: waarom doen mensen met het islamitisch geloof en andere migranten er alles aan hun tradities en andere culturele normen in Nederland voort te zetten?
Of: waarom zouden we het slachten van dieren niet vervangen door geld geven aan goede doelen? Waarom zouden we de religieleeftijd, denk bijvoorbeeld aan een hoofddoek moeten dragen niet verhogen naar achttien jaar? Hoezo moet je je kind om religieuze normen besnijden? Wat doen we tegen kindhuwelijken? Wat doen we tegen meisjesbesnijdenissen/verminkingen?
Wil je een traditie tegen het licht houden, beperk je dan niet tot die ene. Kijk breder, dus neem ook het nut van tradities die jou (wel) lief zijn onder de loep.
De nieuwe roman van ‘Regen zonder modder’ verschijnt op 11 oktober
 
 
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

BerndTim
BerndTim14 okt. 2016 - 16:44

Ik vind dit een verademing om te lezen. Heb voor kwetsbare dieren en mensen gewerkt. Dierenmishandeling in alle vormen gezien en ook de vele slachtoffers van huiselijk geweld, eerwraak en mensenhandel. Daarnaast armoede en ziekten. Dit zijn de zes fundamentele problemen. Laten we daar onze tijd aan besteden.

Paul!
Paul!6 okt. 2016 - 23:19

Op zich is het zeker zo dat ook andere tradities kritisch bekeken moeten worden. Maar dat lijkt me een slechte reden om niet te kijken hoe je deze ene tradities kunt ombuigen naar iets dat breder geaccepteerd wordt (bijv. met kleurige regenboogpieten). Bovendien leer je daarmee ook meer over het ombuigen van die andere tradities. De besnijdenis zou bijvoorbeeld, wat mij betreft, prima vervangen kunnen worden door het symbolisch schillen van een banaan en vervolgens met de familie uitbundig het allereerste fruithapje te vieren. De religieleeftijd zou je inderdaad kunnen uitstellen tot 18 jaar of liever nog, alleen toestaan zodra iemand op zichzelf woont. Prima ideeën wat mij betreft, waar ik ook volledig achter kan staan.Maar geen ervan lijkt mij een reden om een aanpassing aan het sinterklaasfeest veel langer uit te stellen. De enige echte reden om het uit te stellen is de mate waarin zo'n aanpassing geaccepteerd wordt. En dat geldt trouwens ook voor die andere tradities.

elja888
elja8885 okt. 2016 - 18:20

Ouders en docenten moeten er iets aan doen wanneer kinderen gepest worden. Dat staat los van discriminatie of niet. Het sinterklaasfeest heeft natuurlijk ook helemaal niets met discriminatie te maken. Alles kan aangegrepen worden om te pesten. Daarom is die discussie ook zo´n onzin. Het gaat er gewoon om dat ter plekken opgetreden wordt, en niet slap, zoals je vaak ziet bij pesten.

Minoes2
Minoes25 okt. 2016 - 7:43

Ik vind het getuigen van dédain en framing om mensen die Zwarte Piet willen behouden te brandmerken als 'angstige' mensen. En nog van een groter dédain, nee zelfs kwalijk, om dit te linken aan al die andere zaken. Dit slaat werkelijk alles.

Pater
Pater5 okt. 2016 - 4:52

"Hun angst is dat de Nederlandse cultuur en traditie vervangen worden door die van migranten en door islamitische tradities." Sinterklaas met Bonte Pieten is toch niet zo moeilijk? "Wat doen we tegen meisjesbesnijdenissen/verminkingen?" Meisjesbesnijdenissen zijn in Nl verboden. "Waarom zouden we de religieleeftijd, denk bijvoorbeeld aan een hoofddoek moeten dragen niet verhogen naar achttien jaar?" Sommige moslimvrouwen dragen wel een hoofddoek, andere niet. Het zou een extreme ingreep in de persoonlijke vrijheid zijn om hoofddoekjes onder de 18 te verbieden. "Wat doen we tegen kindhuwelijken?" Die zijn in Nl verboden en tellen niet als gezinshereniging. Het kan geen kwaad u beter te informeren voordat u zo'n stukje schrijft.

3 Reacties
Edwin038
Edwin0385 okt. 2016 - 8:26

Als kindhuwelijken onder vluchtelingen defacto worden gedoogd, dan staan we dat dus wel toe. Het gebeurt dan met het excuus, dat de kinderen beter af zijn bij de partner dan alleen als alleenstaande minderjarige asielzoeker. (ook wel AMA`s) Hasna El Maroudi heeft onlangs nog een opinie hier geschreven omtrent FGM. Het is wellicht in NL verboden, maar wie zegt dat ouders niet tijdens vakantie`s in het buitenland het alsnog laten uitvoeren bij hun dochters? We gaan niet bij terugkomst even in het broekje bij de dochters kijken op Schiphol dus we hebben er absoluut geen kijk op. En er gaan er genoeg na het verkrijgen van een verblijfsstatus hier, weer op vakantie in de thuislanden. Het zou u geen kwaad kunnen om eens wat meer te informeren.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij5 okt. 2016 - 11:48

[ Het zou een extreme ingreep in de persoonlijke vrijheid zijn om hoofddoekjes onder de 18 te verbieden. ] Dat staat nergens. Er staat dat men de 'religieleeftijd' zou moeten verhogen, ofwel meisjes niet verplichten vóór hun 18e een hoofddoek te dragen. Dat is absoluut niet hetzelfde als verbieden, ze mogen dan nog steeds een hoofdoekje vóór hun 18e dragen. Uw verwijt over "informeren" is als de pot en de ketel.

Pater
Pater6 okt. 2016 - 15:43

Edwin038 Kindhuwelijken zijn in Nl niet toegestaan en worden ook niet meer gedoogd. Waarom denkt u dat? Vrouwenbesnijdenis in het buitenland is inderdaad niet te controleren. Kwalijk als dat gebeurt. Te overwegen valt om dat achteraf strafbaar te stellen, maar ja, controle is heikel, zoals u zelf al aangeeft. Ik heb me dus naar behoren geïnformeerd, wat ik niet van u kan zeggen.

Harry5
Harry54 okt. 2016 - 18:28

Cultuur in een land behoort niet statisch te zijn, cultuur is geen status quo, geen groep van uitingen en zaken die nooit mogen veranderen. Terwijl nu de samenstelling en dus ook de cultuur van Nederland snel veranderd zal het normaal zijn dat ook de cultuuruitingen zullen moeten meeveranderen. Dus we moeten niet krampachtig vasthouden aan oude WITTE en Joods Christelijke cultuuruitingen als Sinterklaas en het Kerstfeest, deze cultuuruitingen hebben geen bestaansrecht meer wanneer de samenstelling van de bevolking zodanig is veranderd dat een GROOT DEEL van die bevolking niets heeft met sinterklaas en het kerstfeest. We zullen dus of we het leuk vinden of niet nieuwe cultuuruitingen moeten verwelkomen en oude cultuuruitingen vaarwel zeggen. Dan hebben we een samenleving waarin iedereen zich thuisvoelt.

2 Reacties
Edwin038
Edwin0384 okt. 2016 - 21:02

Inderdaad, en zo zullen anderen die hier komen wonen ook bepaalde culturele uitingen los moeten laten. We leven in de 21e eeuw, dus laten we vooral eens culturele uitingen afgeleid van een stel oude boeken vooral eens achterwege laten. Want het grootste gedeelte van Nederland heeft niets met kindbruiden, verminkingen van geslachtsdelen bij jonge kinderen. Wederkerigheid noemen ze dat ook wel eens. Helaas wordt dat maar al te vaak als assimilatie gezien. En daar gaat net dit stuk over. Als we met zijn allen een leuke samenleving willen opbouwen zal iedereen een beetje water bij de wijn moeten doen.

Mark Gh
Mark Gh5 okt. 2016 - 5:34

Wat een raar argument. Als het argument dat een "groot deel" van de bevolking er niets mee heeft voldoende is om het maar drastisch te veranderen, zijn er nog heel veel andere tradities waar een groot deel van de bevolking niets mee heeft. Maar daar mogen we niet aan.

Yolo2
Yolo24 okt. 2016 - 17:27

Super artikel met meer wederzijds begrip komen we veel verder dan het constante gebash van alle kanten.

Meta Foor
Meta Foor4 okt. 2016 - 16:17

noem Zwarte Piet voortaan gewoon Piet ; dan is er geen enkele discussie meer mogelijk. Einde van de tweespalt en ruzie

gvanbaalen
gvanbaalen4 okt. 2016 - 15:59

Dit stukje heb ik met verbazing en blijdschap zitten lezen. Dit is voor mij de eerste keer dat ik iemand met een niet-autochtone achtergrond begrip zie tonen voor de situatie waarin veel autochtone Nederlanders (en laten we wel wezen, alle West-Europese autochtonen) zich op dit moment in bevinden. En dan heb ik het niet over Zwarte Piet, want de discussie over Zwarte Piet is eigenlijk een bijverschijnsel van waar het in de kern om gaat: Autochtonen vrezen dat door de voortdurende stroom van migranten hun eigen cultuur langzaamaan wordt weggevaagd totdat het alleen nog een grijze nietszeggende aanpas-cultuur is of word overgenomen door een andere cultuur die groot genoeg is om dat via de democratische weg te bewerkstelligen.

3 Reacties
ikdus2
ikdus24 okt. 2016 - 18:58

ga je toch mee met de nieuwe cultuur

Machielse932
Machielse9325 okt. 2016 - 0:44

dat gaat lastig als in de 'nieuwe' cultuur alles draait om een 1400 jaar oud boek.

Mark Gh
Mark Gh5 okt. 2016 - 5:36

Cultuur kun je niet opleggen, ikdus. Je kunt het proberen maar het zal niet werken. Van immigranten vragen hun cultuur thuis te laten is net zo kansloos als van autochtonen vragen tradities die ze lief zijn op te geven.

gvanbaalen
gvanbaalen4 okt. 2016 - 15:58

Dit stukje heb ik met verbazing en blijdschap zitten lezen. Dit is voor mij de eerste keer dat ik iemand met een niet-autochtone achtergrond begrip zie tonen voor de situatie waarin veel autochtone Nederlanders (en laten we wel wezen, alle West-Europese autochtonen) zich op dit moment in bevinden. En dan heb ik het niet over Zwarte Piet, want de discussie over Zwarte Piet is eigenlijk een bijverschijnsel van waar het in de kern om gaat: Autochtonen vrezen dat door de voortdurende stroom van migranten hun eigen cultuur langzaamaan wordt weggevaagd totdat het alleen nog een grijze nietszeggende aanpas-cultuur is of word overgenomen door een andere cultuur via die groot genoeg is om dat via de democratische weg te bewerkstelligen.

[verwijderd]
[verwijderd]4 okt. 2016 - 15:49

--- Dit bericht is verwijderd —

5 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗4 okt. 2016 - 16:58

Mevrouw (Luisx), Ja dar zijn dingen van een ander kaliber dan zwarte piet althans in deze wereld. Maak U echter geen zorgen over uw zoon. Een jongensbesnijdenis is is totaal anders dan bij meisjes. Je voelt en kunt gewoon alles. Ik kan u dat garanderen want bij mij is het om medische redenen gedaan. Het is zelfs voor zijn toekomstige vrouw of man hygienischer. Het is niet de bedoeling om dat uit religieuse grond te doen maar uw situatie toen zal iedereen begrijpen en hij eal evenveel lol in z'n leven hebben.

Dunya2
Dunya24 okt. 2016 - 18:36

Ik begrijp hem niet wie dwingt u bij uw Islamistische man te blijven? Ik zou zoiets hebben van het is graag of anders vertrekken.

Edwin038
Edwin0385 okt. 2016 - 18:49

Moedig besluit Luisx, Wellicht in velen ogen onbegrijpelijk. Maar vorige week ging er ook alweer een amber alert uit, waarvan vermoedelijk de vader inderdaad het 2 jarige meisje mee heeft genomen naar het buitenland. Het is maar al te vaak de realiteit inderdaad, die weinigen willen inzien of de ogen voor sluiten. Opvoeden tot volwassen mensen die voor zichzelf kunnen nadenken, en daarna voor Uzelf kiezen als de kinderen oud genoeg zijn.

Pater
Pater6 okt. 2016 - 15:51

Jongensbesnijdenis is in Nl niet verboden, en eerlijk gezegd snap ik niet goed waarom niet. Afhankelijk van de mate waarin de besnijdenis wordt uitgevoerd wordt de gevoeligheid van de eikel, en daarmee de lustbeleving, sterk verminderd. Daarom is jongensbesnijdenis ook populair bij Amerikaanse puriteinen. Dat het terwille van de hygiëne zou zijn in onzin, de eikel is door terug schuiven van de voorhuid makkelijk te wassen. Alle soorten besnijdenis zouden verboden moeten worden tot de persoon zelf daarover kan besluiten, dus met 18 jaar. Ik ben bang dat het uitblijven van een verbod te maken heeft met religieuze voorschriften (joden, moslims).

Dunya2
Dunya26 okt. 2016 - 16:26

@Luisx Van het juridische deel ervan weet ik veel. Hij kan zonder uw toestemming en zonder de paspoort van de kinderen niet naar het buitenland reizen. Als uw man een Marokkaanse achtergrond heeft, wijs ik u erop dat Marokko het Haags Kinderontvoeringsverdrag mede getekend heeft en uw juridische kansen op terugkeer van kinderen groot zijn. Indien uw man een andere nationaliteit heeft, kunt u uitzoeken of dat land het Haags Kinderontvoeringsverdrag mede getekend heeft om risico's goed in te kunnen schatten. Bij scheiding is er vaak een bezoekregeling van een weekend per 14 dagen; Dat is niet hetzelfde als een co-ouderschap (gezamenlijk gezag blijft wel in stand, maar dan moet hij uw toestemming hebben voor een verblijf in het buitenland en paspoort van de kinderen. Uiteindelijk weet niemand anders dan u het beste wat u gelukkig en tevreden maakt en wat het beste voor u en de kinderen is.

jahoor2
jahoor24 okt. 2016 - 15:23

Leuk hoor die overdreven angst voor vreemdelingen en verandering. Over het algemeen zijn dit soort xenofoben niet in staat te komen met redelijke oplossingen en wordt hun angst alleen maar gevoed door populistische politici die uit zijn op stemmen. Volgens mij kan je beter aan beide extreme kanten de angst wegnemen. De normale Nederlander kan heel zwarte, gele of groene Piet geen zak schelen en is de hele discussie al jaren beu.

3 Reacties
BingoGrubb
BingoGrubb4 okt. 2016 - 16:58

jnee zo worden gevoed door opmerkingen als de uw ipv dat u probeert te begrijpen waarom men zo reageert doet u een wildersje het zijn allemaal ....(vul zelf maar u als hokjes man vind er vast wel eentje)

Yolo2
Yolo24 okt. 2016 - 17:28

Amen!

Mark Gh
Mark Gh5 okt. 2016 - 5:37

Ik denk het niet, ik denk dat voor een groot deel van de Nederlanders het aanpassen van Zwarte Piet best acceptabel is, maar dat het introduceren van groene en gele pieten dan wel een paar stappen te ver gaat.

CharlesdeValois
CharlesdeValois4 okt. 2016 - 15:12

Ipv.zwarte piet te zien als een vrije vogel die qua picturaliteit heel mooi past samen met de Sint en dat het een genoegen is hem te mogen spelen blijkt het voor velen een regelrechte figuur die staat voor alles wat niet deugt. En daarom zouden we hem niet meer met zijn allen moeten verwelkomen. En daarom wordt er gepest. De vraag blijft wie er pest, want degene die pest is de nml. de boosdoener. En natuurlijk keken we graag naar pipo, maar om pipo genoemd te worden was toch een stuk minder. Kinderen weten dondersgoed dat je pipo of zwarte piet niet bent, maar daarom, om die reden moet je ze niet afschaffen. Het zijn pestkoppen die we aan de tand moeten voelen.

4 Reacties
KeesV3
KeesV34 okt. 2016 - 15:55

Klopt. Maar wat nu als je jouw redenatie doortrekt: "Voor velen staat de figuur van Mohammed voor alles wat niet deugt..." Hoe belangrijk is de mening van 'velen'? Is die mening alleen belangrijk als het in jouw straatje past? Waar beginnen we... en waar eindigen we...

CharlesdeValois
CharlesdeValois4 okt. 2016 - 16:36

Het ging er nu om dat je zwarte piet niet de maat moet nemen, maar dat je de pestkop zou moeten aanpakken.

ikdus2
ikdus24 okt. 2016 - 16:57

een zwarte klaas en witte piet ook goed?

badgast
badgast5 okt. 2016 - 10:57

Precies. Want een pester heeft helemaal geen ZP nodig om iemand " anders" te verklaren. Als Zwarte Piet is afgeschaft gaat het pesten gewoon door. Misschien niet over een getinte huis. Misschien ook wel. Het ligt eraan waar de pester een reactie (succes) mee krijgt. Bij de lachende omstanders of bij de wegkruipende gepeste.

Freeman2
Freeman24 okt. 2016 - 15:04

Het auteur meent dat ZP een sterke religie is vergelijkbaar met het islam? Behalve totaal gebrek aan empathie, medeleven of welke dan ook begrip voor anderen is hier ijzersterke politieke correctheid aanwezig waardoor dit stuk vooral interessant voor psychologen is.

2 Reacties
Mark Gh
Mark Gh4 okt. 2016 - 15:21

Nee, dat doet hij niet.

BingoGrubb
BingoGrubb4 okt. 2016 - 17:00

waarom heeft u geen begrip empathie medeleven voor de ander partij?

remmerik2
remmerik24 okt. 2016 - 14:55

De Han vraag is of zwarte piet als zodanig zo was gecreëerd dat het bewust racistisch was vormgegeven. De meeste mensen te rade gaan bij hun eigen levenservaring en zullen hetzelfde als ik hebben ervaren dat zwarte piet niet als racistisch hebben beleefd. Je kunt ook onderzoek doen naar het ontstaan van zwarte piet en daaruit kunnen concluderen dat bij het ontstaan van zwarte piet er geen racistische motieven waren en dus niet racistisch was. Met dat laatste slaan we denk ik de plank mis om wel het volgende. De maatschappij van die tijd was toen racistisch en er waren dus ook geen instanties die racisme veroordeelden zoals wij dat nu doen. De norm van die tijd was gewoon dat zwarte mensen, geel of wat dan ook minder waren dan wij! Er was dus helemaal geen racistisch motief nodig omdat onze samenleving van die tijd door en door racistisch was. Met name onze liefelijke ervaringen met sint en piet maakt het ons erg moeilijk dit in overeenstemming te krijgen met de harde realiteit. U ziet in ieder geval dat ik vanuit een ander perspectief naar dit probleem kijk. We hebben de boerkini discussie net achter ons gelaten en wat mij daarin opvalt is dat vrouwen die zich feminist noemen het kind van de emancipatie letterlijk met het badwater aan het wegspoelen zijn. Achter de joods-christelijke traditie met inbegrip van de islam gaat een ordinaire machtsstrategie schuil waarbij de man de macht van de seksuele selectie opeist wat weerspiegeld wordt door gebruiken als het hoofddoek. Weet u wat wij hier in het verleden hadden? De kuisheidsgordel. Mag ik aan de feministen vragen of ik mijn vrouw ook weer aan de kuisheidsgordel helpen? Want ik wil alleen mijn eigen kinderen opvoeden! Word je eerst geleerd om geëmancipeerd te zijn en dan krijg je dit soort discussies. Maar goed, wij mannen hebben helemaal geen feministen nodig om ons de weg te wijzen want we willen zelf een gelijkheid tussen man en vrouw. Ik ben niet de beschermer van mijn vrouw, ik ben niet haar baas, ze heeft me nergens in te verantwoorden, als ze wil gaan, gaat ze! Ik zou niets anders willen, ik ben geen moslim! Maar we kunnen dit allemaal wel gaan opschrijven bij Joop.nl maar communiceren alle groepen wel met elkaar? Ik schat in dat dertig procent van mijn collega's moslim is. Weet u hoe oorverdovend stil et is na elke aanslag? Weet u hoe goed wij er in zijn om gevoelige discussies op de werkvloer te vermijden? Er is helemaal geen discussie en dialoog tussen de verschillende bevolkingsgroepen in de samenleving. Op TV en ander media misschien omdat dit politiek correct is maar een dialoog in de huiskamer, in de straat of de werkvloer is er niet! Zolang we niet praten is er ook geen probleem, dat is iets wat ik van huis heb meegekregen en waar ik dus erg gevoelig voor ben. Ja ik heb een probleem met de islam, ja ik heb een probleem met zwarte piet en ik heb nog zoveel maatschappelijke problemen die het bespreken waard zijn. Geen enkele traditie is heilig en kan worden verworpen en daar kun je het beter met elkaar over hebben. Want niet praten is wachten tot de bom barst, dat is wat ik van huis uit heb meegekregen.

2 Reacties
ton14024
ton140244 okt. 2016 - 17:24

Het gaat er niet om hoe zaken zijn bedoeld, maar om hoe zaken worden ervaren.

François
François5 okt. 2016 - 8:12

@Ton: Ik denk niet dat het zo kan werken. Dan zou de Islam in Nederland moeten worden afgeschaft want een heleboel mensen hebben daar ook een slecht gevoel bij. Het is verder ook niet erg dat tradities veranderen. Dat is een normaal verschijnsel, een vorm van evolutie als je wilt. Wat heel veel mensen tegen de haren instrijkt is dat een figuur als Zwarte Piet zou moeten verdwijnen omdat mensen die vanuit een andere cultuur naar hier zijn gekomen vinden dat het racistisch is.

ikdus2
ikdus24 okt. 2016 - 14:37

zwarte mensen in Nederland offeren geen dieren. de aanklacht jegens ZP komt niet van moslims af maar van afstammelingen van de tot slaaf gemaakte groepen in het land. waarom de discussie vertroebelen met stropoppen. uw anti-Turkse agenda kunt u niet bij iedere discussie opvoeren. waarom altijd een andere groep misbruiken om je punt duidelijk te maken. over het slachten van dieren heeft u ook geen punt. klaag dan de gehele bio-industrie aan. die dagelijkse speklapjes op de bordjes van de ZP-vereerders zijn schadelijker dan eens per jaar een scharrelschaap te eten. al met al moeten wij hand in eigen boezem stoppen en onze eigen kwalijke tradities wat aanpassen ten faveure van iedere burger van dit land.

9 Reacties
Jhonathan
Jhonathan4 okt. 2016 - 15:22

@ ikdus 4 oktober 2016 at 16:37, Klaarblijkelijk heeft u niet begrepen wat Celal Altuntas heeft geschreven.

Machielse932
Machielse9324 okt. 2016 - 15:41

"kwalijke tradities wat aanpassen ten faveure van iedere burger van dit land." Maar waar houdt het dan op? Wie bepaald wat kwalijk is voor wie? Dan kunnen we zo een beetje alle tradities gaan stoppen in Nederland.

ikdus2
ikdus24 okt. 2016 - 16:24

ik wil het niet begrijpen.

ikdus2
ikdus24 okt. 2016 - 16:26

@machielse afstammelingen van de tot slaaf gemaakten. morele schuld dient vereffend te worden.

Jhonathan
Jhonathan4 okt. 2016 - 22:09

@ ikdus, Je gaat totaal de mist in nu. Dat begrijp je toch ook wel. Of wacht, je wil dingen niet begrijpen. Daarmee zet je jezelf overigens wel buitenspel.

ikdus2
ikdus25 okt. 2016 - 9:17

@Peterr mijn voorouders waren geen slaven. ze zouden eerder tot de groep slavenhandelaren toebehoort hebben. ik vind dat persoonlijk een misdaad naar de mensen toe die zij de slavernij ingejaagd hadden. maar we moeten niet individuele gevallen als leidraad nemen. we hebben als Nederland zijnde een morele schuld naar hen die wij dusdanig veel leed en ontmenselijking hebben aangedaan dat het een pikzwarte bladzijde in onze vaderlandse geschiedenis betreft. we hebben als Nederland in overdrachtelijke zin schuld bij die groepen mensen en die moet vereffend worden. luister op z'n minst naar hun oproep voor afschaffing van een karikatuur die hen moedwillig belachelijk maken en een dikke middelvinger naar hen uitsteken door te zeggen dat ze zich nederig dienen op te stellen als zo'n trotse feest van suprematie landelijk door de overheid gefinancierd en gefaciliteerd wordt. wij moeten schuld bekennen en deze kwalijke geschiedenis onder ogen zien en alle symbolen die dat praktijken vereren verafschuwen.

ikdus2
ikdus25 okt. 2016 - 10:03

bij= aan die groepen

ikdus2
ikdus25 okt. 2016 - 16:25

@peterr ik zie geen massale of zelfs marginale steun voor zwarte piet uit de hoek van zwarte Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders. als u uw beweringen kunt staven en feitelijk kunt onderbouwen dan wil ik ook de mening van die zogenaamde groepen respecteren en wellicht wat bijstellen. maar zelfs dan hebben we zelf een eigen verantwoordelijkheid naar hen toe en zouden we dit rare feest inclusief moeten maken.

ikdus2
ikdus26 okt. 2016 - 10:37

@peterr uw eigen ervaringen zijn geen bewijzen. hooguit perceptie vanuit een al subjectieve perspectief. zwarte Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders zijn overwegend tegen zwarte piet.

Frank6
Frank64 okt. 2016 - 14:17

Dit is nu eens een verfrissende kijk op de zaken! "Mag ik van jou Zwarte Piet, dan krijg je van mij de hoofddoek bij jonge meisjes". Lets go!

4 Reacties
ikdus2
ikdus24 okt. 2016 - 16:32

wat heeft zwarte piet in hemelsnaam met hoofddoekjes te maken. dan krijg je op je beurt van moslims te horen dat alcohol grote schade toebrengt aan de maatschappij en dat dus afgeschaft moet worden. Dit is een discussie tussen zwarte afstammelingen van de misselijkmakende slavenhandel en de afstammelingen van de slavenhouders. afleiding dmv stropoppen is zo doorzichtig

Andy40
Andy405 okt. 2016 - 10:54

Wat Ikdus maar niet wilt inzien is dat ttv de slavenhandel 90% van de "blanke Nederlandse bevolking" ook straat en straat arm was, werd onderdrukt en ook niets te vertellen hadden. Kunnen afstammelingen van die groep ook ergens een rekening indienen? En dan heb ik het over vredestijd. Wat er gedurende verschillend bezettingen van Nederland allemaal is gebeurd kan hierbij opgeteld worden. Nee, de geschiedenis was geen pretje maar rode draad is dat er vele slachtoffers zijn geweest, alle kleuren maar meestal de onderklasse. Ook kun je nit meer met droge ogen beweren dat slechts een groep binnen de huidige maatschappij hier nog hinder van zou ondervinden.

ikdus2
ikdus25 okt. 2016 - 19:32

@andy40 maar wel een feest vieren waarin diezelfde slachtoffers van de slavernij belachelijk gemaakt worden en witte superioriteit verheerlijkt. dat is immers de gezagsverhouding tussen de hoog op het witte paard geheven witte wijze heilige en de slaafse, domme en clowneske vertoning van ZP. met terugwerkende kracht hebben wij als volk en staat een overdrachtelijke schuld. van scheepsjongen tot grootaandeelhouder van de WIC. van de kerk tot aan eigenaren van scheepswerven zijn schuldig aan het overbrengen van 500.000 Afrikanen die werden geconditioneerd, misbruikt, mishandeld en onmenselijkt met als enig motief materieel gewin. heb op z'n minst het fatsoen om die wandaden af te wijzen ipv te verheerlijken en eerbiedig een redelijk oproep tot het stoppen van rare karikaturen van een medemens.

ikdus2
ikdus26 okt. 2016 - 10:45

@peterr u kunt wel met eigen voorbeelden komen, maar zolang u dat niet met bewijzen kunt staven kan niemand er wat mee. wat heeft de 2e WO überhaupt met zwarte piet te maken. de groepen die echt leden waren de gezuiverde groepen. als uw familieleden niet tot die groepen behoorden viel het leed relatief mee. de zwarte piet in zijn huidige hoedanigheid is niet middeleeuws maar 19e en 20e eeuwse vorm. nu is het een karikatuur van een zwarte huisslaaf of je dat er nou wel of niet in wil zien. het ergste is dat de staat dit faciliteert, financiert en promoot in tegenstelling tot andere feesten en vieringen.

Juppé🎗
Juppé🎗4 okt. 2016 - 13:18

Prima helder en voor mij herkenbaar. Het ligt allemaal veel breder. Zo ben ik ook onbedoeld in het pro-zp kamp terechtgekomen. Van mij mocht zwartepiet groen worden als hij dan maar geen milieudrammertje wordt. Maar niet op deze manier. Dit is ook geen manier van samen intrgreren maar gedram. Ik haal er natuurlijk uit wat mij aanspreekt maar goed dat u dit zo neerzet.

Johan eldert
Johan eldert4 okt. 2016 - 13:02

[ Waarom zouden we de religieleeftijd, denk bijvoorbeeld aan een hoofddoek moeten dragen niet verhogen naar achttien jaar? Hoezo moet je je kind om religieuze normen besnijden? Wat doen we tegen kindhuwelijken? Wat doen we tegen meisjesbesnijdenissen/verminkingen?] Nou niet echt slimme voorbeelden : dragen kleding is in alle gevallen vrij. Dus hoofddoek, pet, keppel, noem maar op. heeft de overheid niets over te zeggen besnijdenis: verboden bij wet aangaande meisjes. Bij jongens doen artsen het alleen bij medische noodzaak kindhuwelijk: verboden. Verminkingen: verboden dus wat doen we er tegen? Genoeg zou ik zeggen. is bij wet verboden, wordt door Jusititie vervolgd als misdrijf. dus tjsa, waar wil je heen met dit onsamenhangende verhaal

2 Reacties
Donostia2
Donostia24 okt. 2016 - 15:12

@johan De argumentatie die mevrouw Roos gebruikt is zinvol. U serveert die af met wat bagateliseringen en jij bakken. Het is helemaal niet zo vreemd om religieuze tradities en gebruiken tegen de meetlat van de rechtstaat te houden. Jongeren mogen niet drinken, roken, stemmen tot een bepaalde leeftijd. Waarom zou religie daarvan uitgezonderd moeten worden? Daarnaast: wanneer zelfs de VVD kindbruidjes gedoogd, wordt er dus de facto helemaal niemand veroordeeld voor kinderhuwelijken. Evenals besnijdenis van jongens en meisjes, er wordt niemand voor vervolgd. Iets wat volgens de letter der wet strafbaar is, wordt dus niet vervolgd. Er is in Nederland de wereld en zijn oude moer verboden, er wordt echter nooit of nauwelijks gehandhaafd. Het verplicht, onder groepsdwang, dragen van religieuze kledingstukken op minderjarige leeftijd leeftijd zou net zo goed verboden moeten worden als het onder groepsdwang pesten en treiteren van meerderjarige studenten in studentenverenigingen. Maar goed, er zal in beide gevallen toch niet worden gehandhaafd.

JanMer2
JanMer24 okt. 2016 - 15:37

"besnijdenis: verboden bij wet aangaande meisjes. Bij jongens doen artsen het alleen bij medische noodzaak" Niet waar voor wat betreft jongens. En dat is toch wel heel raar. Voor bijvoorbeeld een piercing moet je minimaal 16 zijn, maar besnijden mag op elke leeftijd, terwijl dat veel ingrijpender is. Het enige verschil is dat een besnijdenis wordt voorgeschreven door religieuze figuren, maar dat is niet iets waar wij in Nederland een uitzondering voor zouden moeten maken als het om de lichamelijke integriteit van kinderen gaat.

KeesV3
KeesV34 okt. 2016 - 12:56

Waarom moeten we sowieso elkaar de maat nemen? Zullen we een paar gereformeerde broeders naar hun mening vragen over het seksistische caraibisch zomercarnaval? Of moslims / refo's naar de gay pride? Waar is het begin en waar het einde? Een monocultuur waarin iedereen in een blauw jasje loopt met een rood boekje. Is dat wat we willen? Maar goed... lekker langs elkaar heenleven en/of elkaar accepteren is niet meer van deze tijd. Dus moeten we elkaar de maat nemen. En wie het hardst schreeuwt heeft gelijk....

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 okt. 2016 - 12:55

[Waarom willen we de angst van degenen die tegen de aanpassing van de Zwarte Piet-traditie zijn niet begrijpen?] Wie niet begrijpt dat dit helemaal niets met angst te maken heeft maar alles met onwil om zich door derden op basis van valse argumenten de wil op te laten leggen, kan beter een ander onderwerp zoeken om zich mee te "ik bemoei dus ik besta"en.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗4 okt. 2016 - 19:06

Merci geen-mening en jennemen voor uw info. Waarschijnlijk net als U gestery in de hoop dat er tussen PVV/FN en Islam/GL leuk en rationeel leven in het heelal mogelijk. De nieuwe lijsttrekker voor D66?

ikdus2
ikdus25 okt. 2016 - 9:43

zijn Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders derden?

geen-mening
geen-mening4 okt. 2016 - 12:45

Dat zeg ik al maanden. Overigens OT: voor degene die islam kritisch mensen hier altijd wegzetten als xenofoben staat er een mooi artikel in het AD van een mevrouw die tot de linker vleugel van D66 behoord(e) en die dus, na onderzoek, gewoon bevestigd dat deze xenofoben niet xenofoob zijn maar een punt hebben. Lees het eens zou ik zeggen.

2 Reacties
Jennemen
Jennemen4 okt. 2016 - 15:48

Het stuk, voor de liefhebbers http://www.ad.nl/dossier-nieuws/achter-islamisering-zit-een-plan~a88e1806/

Earl Johnson
Earl Johnson5 okt. 2016 - 12:02

Dan moeten jullie je aansluiten bij de Erdo'tjes, want de Gulen beweging heeft als doel de islam onopgemerkt over de hele wereld te verspreiden. Je kunt niet het ene beweren en de andere uitvoeren, dat maakt je hypocriet.

[verwijderd]
[verwijderd]4 okt. 2016 - 12:44

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Mark Gh
Mark Gh4 okt. 2016 - 15:27

Een altijd vrolijk, behulpzaam, atletisch en geliefd zwart figuur. Ja, dat is echt zwaar racistisch.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 okt. 2016 - 17:28

[...is nog altijd niet meer dan een mening.] Nog specifieker, een mening die uitsluitend bebaseerd kan zijn op geloof in onuiste feiten.

pastafari
pastafari5 okt. 2016 - 7:45

Wat is dan die zwaar fascistische component. Is dat Sinterklaas als "Duce"?

Supersmurf
Supersmurf4 okt. 2016 - 12:43

Ik snap er niets meer van? Ben al oudere ieder jaar goed ge smikt een zwarte Piet. O ja vele kinderen in mijn omgeving weten dat ik het ben. Maar het grote plezier en uitbundige lol samen, is er niet minder om. Blijf van ons traditioneel feest af. Denk om de kinderen die een prachtige dag/avond hebben en er ook 100% van genieten. In onze overzeese eilanden wordt het ook gevierd, denk daar maar eens over na!

Donostia2
Donostia24 okt. 2016 - 12:43

"Hun angst is dat de Nederlandse cultuur en traditie vervangen worden door die van migranten en door islamitische tradities". Een vreemd gebruik van het woord angst. In plaats van de eigenlijke emotie ergernis, narrigheid, boosheid, kwaadheid te beschrijven gebruikt men het woord angst. Eveneens het woord "fobie", voor ergernis over het dwingende, agressieve deel van de Islam. Mensen zijn niet bang, mensen willen niet dat de eigen Nederlandse traditie's veranderd of verbannen worden. Dat heeft niets met angst te maken, maar met een streep in het zand trekken. Nederlanders zijn inschikkelijk geweest, de tradities en gebruiken van nieuwe Nederlanders worden geaccepteerd. Soms knarsetandend, maar toch. Nederlanders verwachten wederkerigheid voor hun eigen traditie's. Dat is alles. Psychologiseren van emoties is een heel nare vorm van machtsmisbruik.

4 Reacties
sjaak de vries
sjaak de vries4 okt. 2016 - 15:21

Ik denkk dat voor veel mensen het woord angst de lading wel dekt. Angst voor het verdwijnen van iets waar je waarde aan hecht( in dit specifieke geval van tradities en gebruiken waar mogelijk veel positieve herinerringen aan verbonden zijn). Een streep in het zand trekken insinueert een bepaalde mate van macht (tot hier en niet verder). Als je die macht niet hebt kan je natuurlijk bang zijn dat het resultaat is dat je iets verliest wat je dierbaar is, ik zou niet weten hoe je het beter kan omschrijven. Ik vind het wel goed om te proberen deze mensen ook te begrijpen, wat dat betreft een zeer interessant artikel, het laat ook zien dat voor en tegenstanders van zwarte piet eigenlijk niet met dezelfde discussie bezig zijn. Het ene kamp strijdt tegen rascisme en het ander voor het behoudt van zijn tradities, het is niet zo alsof er :1) voor- en tegen rascisme of 2) voor- of tegen tradities wordt gestreden, daarom gaat de discussie snel langs elkaar heen volgens mij.

Joe Speedboot
Joe Speedboot4 okt. 2016 - 17:30

'In plaats van de eigenlijke emotie ergernis, narrigheid, boosheid, kwaadheid te beschrijven gebruikt men het woord angst. ' Iemand wordt niet boos of narrig zonder oorzaak. Die oorzaak is hier wel degelijk angst. Angst voor verlies, angst onder de voet te worden gelopen etc etc.

BasVV
BasVV4 okt. 2016 - 19:06

Nederlanders gunnen de feesten van wel ongeveer 190 culturen in Nederland. Als dan een belangrijk Nederlands kinderfeest op de manier waarop dat altijd gevierd werd bekritiseert wordt door een kleine gekleurde minderheid is er geen sprake van angst. Maar van boosheid. Zeker omdat de term racisme er in is gegooid. Het enige wat bereikt wordt is dat zwarte en blanke mensen tegenover elkaar opgezet worden. Terwijl er toch al toch jaren zwarte mensen in Nederland zijn en sinterklaas nooit een probleem was.

Minoes2
Minoes25 okt. 2016 - 6:59

Ben het met je eens, heeft niets met angst te maken.