Waarom willen we de angst van degenen die tegen de aanpassing van de Zwarte Piet-traditie zijn niet begrijpen?
De discussie rondom het Sinterklaasfeest is weer losgebarsten, niet in het minst door de Kinderombudsman die stelde dat ‘Zwarte Piet in zijn huidige vorm in strijd is met het VN-Kinderrechtenverdrag, omdat de figuur kan bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie. Daarom moet Zwarte Piet zodanig worden aangepast dat kinderen geen negatieve effecten meer kunnen ervaren bij het Sinterklaasfeest’.
Mensen beschuldigen elkaar van racisme, schelden elkaar uit, intimideren, bedreigen en hebben geen enkel begrip voor elkaar. Het Binnenhof is ook verdeeld in geharnaste voor- en tegenstanders van aanpassing van het kinderfeest.
Ik heb het rapport van de Kinderombudsman nog niet gelezen en daarom kan ik er nu niet inhoudelijk op reageren. Ik zou wel graag willen weten hoeveel kinderen zij geïnterviewd heeft? Klopt het dat ze alleen maar kinderen die tegen Zwarte Piet zijn heeft gesproken, of ook de kinderen die voor Zwarte Piet zijn? Wie voor het feestje is, heeft net zoveel rechten als wie ertegen is.
Maar wat is eigenlijk het Sinterklaasfeest en is het racistisch? Uit Wikipedia: ‘Het personage (Sinterklaas) is een statige oude man met witte baard en haren, rode mijter en mantel. Hij rijdt op een witte schimmel, en heeft een of meer helpers, Piet(en). In verschillende delen van Europa wordt het kinderfeest van Sint-Nicolaas eveneens gevierd, maar de invulling van de folklore verschilt per streek. De twee belangrijkste verschillen zijn de manier waarop Sinterklaas arriveert alsook het uiterlijk van zijn knecht.’
Een collega van mij vertelde dat hij als kind werd gepest om zijn zwarte huidskleur, vooral in de Sinterklaastijd. Hij vond het verschrikkelijk om als Zwarte Piet gezien te worden, maar kon weinig doen aan het pestgedrag van de andere kinderen. Ik kon aan hem zien dat hij de pijnlijke gevoelens van toen herbeleefde.
Tradities en culturen zijn bedoeld om onze leefomgeving te kleuren en als houvast in de omgang met elkaar en omdat mensen en hun tijden veranderen, is het logisch dat tradities en culturen meeveranderen. Maar waarom willen we de angst van degenen die tegen de aanpassing van de Zwarte Piet-traditie zijn niet begrijpen?
Hun angst is dat de Nederlandse cultuur en traditie vervangen worden door die van migranten en door islamitische tradities. Je hoeft het niet met hen eens te zijn, maar begrijpen kan je hen wel. Of bekijk het vanuit een andere hoek: waarom doen mensen met het islamitisch geloof en andere migranten er alles aan hun tradities en andere culturele normen in Nederland voort te zetten?
Of: waarom zouden we het slachten van dieren niet vervangen door geld geven aan goede doelen? Waarom zouden we de religieleeftijd, denk bijvoorbeeld aan een hoofddoek moeten dragen niet verhogen naar achttien jaar? Hoezo moet je je kind om religieuze normen besnijden? Wat doen we tegen kindhuwelijken? Wat doen we tegen meisjesbesnijdenissen/verminkingen?
Wil je een traditie tegen het licht houden, beperk je dan niet tot die ene. Kijk breder, dus neem ook het nut van tradities die jou (wel) lief zijn onder de loep.
De nieuwe roman van ‘Regen zonder modder’ verschijnt op 11 oktober