Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Even goochelen levert op dat 0800-7112 de zakelijke klantenservice van T-Mobile is.
Hier lijkt mij geen sprake van kwade opzet. IPV dat het mobiel internetgebruik gelimiteerd is zijn de kosten gelimiteerd. In de praktijk komt het natuurlijk op hetzelfde neer (vast tarief per MB en maximale kosten). Het is gewoon een beetje simpel geformuleerd. Waarschijnlijk zitten er 2 motieven achter dit bericht; hopen dat je klanten de limiet laten vervallen zodat je als provider meer kan verdienen (niks mis mee, het is geen stichting) en voorkomen dat zakelijke klanten die soms van e-mail afhankelijk afgesloten worden van mobiel internet zonder dat de reden duidelijk is. Als ik het plaatje zo zie is de telefoon van mevrouw Kroes een iPhone. Gezien haar functie verwacht ik nogal wat dataverkeer in het buitenland. Ik denk niet dat mevrouw Kroes blij zou zijn als T-mobile haar af zou hebben gesloten voor dataverkeer in het buitenland ;) Overigens moet mevrouw Kroes (voor wie ik veel respect heb) wel even opletten: 'The EU is offering consumer protection, not pointless or confusing restrictions.' Volgens J J/ Google is 0800-7112 het nummer van de zakelijke afdeling. Dat heeft natuurlijk weinig met consumer protection te maken.
Overigens zie ik de misleiding niet. De EU maatregel stelt dat er een kostenlimiet is waarboven expliciete instemming van de klant is vereist. Naar aanleiding van die regel introduceerd T-mobile een blokkade die in gaat wanneer die limiet is bereikt. Wat had ze dan verwacht dat de providers met die regel zouden doen?
Het is misleidend. Er wordt gesuggereerd dat je het gebruik is gelimiteerd maar het gaat erom dat dit komt vanwege de hoge kosten die onwetende klanten in hun maag gesplits krijgen als ze buiten Nederland gebruik maken van hun abonnement. Door nu klanten over te halen die limiet eraf te laten halen krijgen ze straks alsnog een hele hoge rekening. Dit is je klanten belazeren. De meeste mensen weten niet dat als ze gebruik maken van internet buiten Nederland dit veel en veel duurder is.
Het gebruik is niet gelimiteerd. Het ongevraagd mogen factureren is gelimiteerd. Dat zijn twee erg verschillende zaken. Juist het feit dat providers doen alsof die twee zaken hetzelfde zijn is door de EU - volkomen terecht - verboden.
Blijkbaar ben ik al te cynisch dat ik niet anders verwacht. Het verdienmodel op (mobiel)internet is nu eenmaal(!) zo veel mogelijk vangen voor zo min mogelijk dataverkeer. Het limiteren van het gebruik is dan de meest simpele methode om het overschrijden van de vrij te factureren kosten te voorkomen (zonder minder te vangen voor het gebruikte dataverkeer). Bij zo'n SMS zou het eerste wat ik bedenk zijn: Wat kost me dat? Maar goed, blijkbaar zijn er nog mensen met vertrouwen in commerciele dienstverleners.
Hoe zou ziets gaan trouwens? Het is een foto van het beeldscherm. Geeft mevrouw Kroes de opdracht aan iemand om een foto te maken van het scherm en in paint de naam van de provider te verwerken? Of zou ze dit zelf hebben gedaan? Met paint aan de slag en uploaden maar. Of onderschat ik de boel en zit er een hele media-afdeling die dit soort dingen moet regelen voor haar en haar collega's?
iphone heeft data roaming en push email. Lekker amerikaans je mail naar je toestel laten sturen. Maar ja, als je even naar het buitenland gaat, wat je makkelijk overkomt als je uit Nederland komt, dan gaan opeens buitenlandse tarieven gelden. En als je telefoontje 1 maal per kwartier data ophaalt met start kosten van 16 euro per keer dan loopt dat snel in de papieren. We zijn dan wel één Europa, maar bellen gaat gewoon met landsgrenzen, 5 meter Belgie in en je telefoontje is opeens 5 euro ipv 25 cent, leg mij dat maar eens uit mevrouw Kroes.
Beste Joeri, Dat is onzin. Die kosten voor internetten binnen de EU zijn al heel erg beperkt, en worden in de toekomst nog meer beperkt. Het is duurder, maar het valt allemaal wel mee. In ieder geval niet de bedragen die jij noemt.