Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

Neef Mark en het domme volk

  •  
19-08-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Rutte and De Jonge give press conference about corona

© ANP Bart Maat

Jij zet de bijl aan de samenleving. Jij brengt de werkgelegenheid in gevaar. Jij houdt de pandemie in stand.
Femke Halsema keek tenminste nog of ze haar laatste oortje had versnoept toen zij aankondigde dat de Bijenkorf tien dagen dicht ging en alle kroegen straks om middernacht als de stamgasten zich niet leren gedragen en de anderhalve meter aanhouden. Maar neef Mark was boos. Hij gaf het volk van Nederland op zijn sodemieter. Hij kondigde echter geen enkele concrete maatregel aan. Hij vertelde niet hoe de overheid de GGD ging steunen en/of van een nieuwe leiding voorzien nu het maar niet goed op gang wil komen met het contactonderzoek en het testen met uitslag binnen een dag. Hij zweeg over de nertsen. Hij hield zijn verongelijkte mond over de slachthuizen en de vele plekken waar arbeiders uit Oost-Europa op elkaar worden gepropt. In plaats daarvan pakte hij de miljoenen tv-kijkers aan: maximaal zes gasten thuis ontvangen en alleen als je die in je woonkamer op anderhalve meter van elkaar kunt plaatsen. Anders minder. Wie zijn huis toch vol laat lopen, is niet strafbaar hoe graag burgemeester Bruls dat ook zou willen maar jij bent dan wel asociaal bezig. Jij zet de bijl aan de samenleving. Jij brengt de werkgelegenheid in gevaar. Jij houdt de pandemie in stand.
Vervolgens schiep neef Mark naast Henk en Ingrid een nieuwe karikatuur: Ome Han en tante Sjaan. Zij lopen de polonaise. Zij knuffelen elkaar als het laat wordt.
Wees geen Ome Han. Wees geen Tante Sjaan.
Maak de familie maar te schande, neef Mark. Met die importaardappel in je keel want van ons heb je dat niet geleerd. Dat heeft die enge Jort je bijgebracht waar we je vroeger nog zo tegen gewaarschuwd hebben: pas op Mark, hij heeft een slechte invloed op je.
Een geestig twitteraar gaf aan wat de onderliggende boodschap was: vier je verjaardag voortaan in de kroeg.
Nu even serieus: het kabinet is snel bezig op een breed front aan geloofwaardigheid te verliezen. Dat komt omdat het zijn kant van de deal n i e t  voor elkaar krijgt. Men ging in het zicht van de tweede golf vakantie vieren, vaak ook nog in het buitenland. Minister De Jonge zette de toon met een reisje naar Zuid-Frankrijk. In Nederland liep het aantal besmettingen ondertussen op.
Zodra de burgers zich in redelijke mate meldden bij de teststraten, begon het systeem vast te lopen. Maandag werd onthuld dat die op Schiphol bewust niet meer dan 12% van de aankomende passagiers behandelde. Tegelijkertijd kregen de slachtoffers van het toeslagenschandaal te horen dat het nog heel lang zal duren voor zij hun schadevergoeding zullen ontvangen. Net zoals de Groningers tot sint Juttemis in de wacht worden gehouden. Het lukt de gemeente niet iets zinnigs te doen voor het groeiend aantal daklozen. Staatssecretaris Blokhuis blinkt vooral uit in handen wringen. Maandag bleek dat de beroemde corona-app op wat oudere iPhones niet werkt terwijl de privacy van de gebruikers ondanks dure beloftes niet is gewaarborgd.
En de zorghelden krijgen er niks bij. Ze verdienen zat, vindt de nieuwbakken minister Tamara van Ark. Zat.
En dan staat neef Mark een standje te geven aan Ome Han en tante Sjaan, de representanten van het domme volk dat steeds minder wil horen en nu voor honderd procent de schuld krijgt van de nieuwe crisis.
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (110)

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 aug. 2020 - 12:22

Het domme volk is zo dom nog niet. Ik denk niet dat dit de Hansen en Sjanen van Nederland zijn. https://www.topics.nl/schuren-bij-disco-dolly-alsof-corona-niet-bestaat-cafes-in-amsterdam-lappen-soms-regels-aan-hun-laars-a14683596vk/3da0ad8fe7104cf318cac690e502d375ac7cadbbbfb270eb7e358e5280ea7781/?utm_term=ankeiler&referrerBrand=eindhovensdagblad&utm_campaign=topics-integratie-niet-ingelogd&utm_medium=referral&utm_source=ED&utm_content=topics https://www.topics.nl/welkome-afleiding-voor-rutte-halsema-grijpt-nog-niet-fors-in-a14718463parool/b267d764ace1ea840a65dd341ca32fd9192e898ff501b72ab3ad7546b9b8adcb/?utm_term=ankeiler&referrerBrand=destentor&utm_campaign=topics-integratie-niet-ingelogd&utm_medium=referral&utm_source=ST&utm_content=topics

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin20 aug. 2020 - 12:23

Aanvulling Het eerste artikel komt uit de Volkskrant, het tweede uit het Parool.

Eric Minnens
Eric Minnens20 aug. 2020 - 8:26

Beste Han, Zou je de link naar het liedje onderaan jouw column opnieuw willen invoeren? Bij mij wordt verwezen naar een song van Spargo (You and I) en gezien de volstrekte inhoudsloosheid daarvan kan dat niet de bedoeling zijn. Ook Zapata meldde dat hij het Spargo-liedje krijgt. Anderen hebben blijkbaar wél de goede link ontvangen, of vinden het niet nodig om te klagen. Ik wel, ik ervaar jouw artikel nu als incompleet. Bij voorbaat dank.

3 Reacties
Tom7
Tom720 aug. 2020 - 9:22

Hey Eric, heb niet op de link geklikt, maar zag ook Brainbox in de verschillende video,s voorbij komen, mijn eigen Brainbox-je connecteerde/spargo-de hierdoor naar Hocus Pocus van Focus.???? Hocus Pocus 1973, Live bij Ofra Winfrey https://www.youtube.com/watch?v=g4ouPGGLI6Q

Eric Minnens
Eric Minnens20 aug. 2020 - 10:27

@Tom Nou, muzikaal in elk geval een stuk beter. (Ik heb Focus vroeger een paar keer zien optreden.) Topmuzikanten! Misschien wel de beste band ooit. ???? Maar mijn vraag aan Han blijft staan.

Martin007
Martin00721 aug. 2020 - 13:09

Je kunt natuurlijk ook wat bovenaan n de zwarte balk staat, kopieren in youtube.

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal20 aug. 2020 - 7:33

De jongeren van Nederland verspreiden het virus, op feesten. Dus als Rutte iets zou moeten doen, dan is hegt de jongeren beperkingen opleggen. Zo simpel is het.

2 Reacties
Vrije Geluiden
Vrije Geluiden20 aug. 2020 - 13:56

Opsluiten die hap.

Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal20 aug. 2020 - 16:14

@Vrije Geluiden Als je het virus wilt indammen is dat een noodzakelijke maatregel.

Uilenspiegel
Uilenspiegel20 aug. 2020 - 7:26

Alle beschouwingen over de rol van de regering ten spijt, is het ook niet zo dat gezien de aard van het virus en de aard van onze "open gemeenschap", maatregelen per definitie nooit het virus kunnen temmen, tot het moment van medicatie of vaccinatie. De keuze voor "naming en shaming" is misschien wel de enige beetje effectieve optie.

4 Reacties
Hannah Freudenthal
Hannah Freudenthal20 aug. 2020 - 10:03

https://edition.cnn.com/2020/05/03/health/coronavirus-vaccine-never-developed-intl/index.html Als er nooit een vaccin komt, wat dan ? Moeten we dan voor altijd afgesloten blijven van de buitenwereld ? "Indammen", grenzen potdicht ? Naming / shaming zal dan misschien effectief zijn, eigenlijk wil ik niet leven in een wereld van totale angst voor een virus.

Uilenspiegel
Uilenspiegel20 aug. 2020 - 11:54

@ Hannah Neen zo'n wereld wil ik ook niet. Maar ik reken op een vaccin en/of geneesmiddelen. En verder kun je als R onder de 1 is, en de IC niet bomvol komen denk ik volstaan met handen wassen, 1,5 m, mondkapjes bij drukte en afstand, dan volstaan die maatregelen. Dat kost tijd, maar beter dat dan ....

Woeki Hypo
Woeki Hypo20 aug. 2020 - 13:57

Waarom kijken we weg van het gebruik van HCQ in o.a. de eerste lijn? Als dit medicijn dan wel werkt, in een juiste combinatie, voor relevante doelgroepen (zonder een contra indicatie), dan is dat een zwart scenario (voor de tegenstanders van HCQ). Woeki Hypo.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden20 aug. 2020 - 14:05

Als de raad van deze mijnheer was opgevolgd, dan liepen we in Nederland nu al weer net zo vrij rond als de mensen in Zuid-Korea en Nieuw Zeeland - https://www.youtube.com/watch?v=govlqurAXNA Nu zullen we min of meer van voren af aan moeten beginnen, maar uiteindelijk is het onontkoombaar om dezelfde weg te kiezen als er geen vaccin komt.

Bert de Vries
Bert de Vries19 aug. 2020 - 19:27

Tijdens het debat vanmiddag over de salarissen van de verzorgenden en verpleegkundigen knikte Rutte met een vernederende grijns naar Esther Ouwehand en Femke-Merel van Kooten. Op zo'n moment laat hij toch even zijn ware aard zien. In de schijnwerpers de man die dicht bij het volk staat, maar daarbuiten de grachtengordelproleet die zich zo goed verstaat met Jort Kelder.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman220 aug. 2020 - 6:31

Mensen die op het uiterlijk beoordelen en bij gevolg onlustgevoelens krijgen, komen veelvuldig voor, De Vries. In allerlei gradaties. Het omgekeerde komt even zo vaak voor: mensen die op de buitenkant afgaan en dan lust ervaren. Eveneens in allerlei maten. . Het getuiigt van beschaving indien men beide gezien de consequenties tot het algemeen aanvaardbare weet te beperken.

Bert de Vries
Bert de Vries20 aug. 2020 - 10:23

Bouwman, je bedoelt dat de middenvinger moet worden versleten voor een rode roos?

Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 15:34

@ heer van der Horst ...u kunt boos worden, ben ik ook, maar niemand in deze Tweede Kamer deelt uw woede. Ja de boosheid bestaat uit het feit dat hun reces wordt onderbroken. Het is nu geen MH17 (sorry..waar zelfs de Koning voor terugkwam). Het zijn maar ouderen die gewoon hun eigen sores moeten oplossen. Heb vorige week een mail gestuurd naar de inspectiedienst om hun verantwoordelijk te nemen wat betreft de supermarkten waar iedereen kriskras door elkaar heenrent. Hele gezinnen met kinderen lopen daar weer rond. Als oudere is het je begeven in een wirwar van maatregelen die niet worden gehandhaafd. Ik kreeg als antwoord dat mijn mail zou worden doorgeleid naar de gemeente Amsterdam (waar ik woon). Daarna nooit, niks meer gehoord. Han en Sjaan zijn niet het probleem, het zijn die grote bedrijven die hun winsten (AH waar het in mijn geval over gaat) die Neef Rutte, oom Hugo en tante Tamara de hand boven het hoofd houden.

11 Reacties
Mr Ed
Mr Ed19 aug. 2020 - 16:58

Als je tot een risicogroep behoort kun je zelf ook je verantwoordelijkheid nemen natuurlijk. Boodschappen kun je gewoon bestellen, of je kunt 's avonds laat of 's morgens vroeg naar de supermarkt. Ik heb trouwens sowieso niet de behoefte om met mijn gezicht binnen anderhalve meter van het gezicht van een willekeurige supermarktbezoeker te komen. Wat ik om mij heen zie in winkels zijn het juist ouderen en zwaarlijvigen die zich het minst aantrekken van de risico's.

Thuiszitter
Thuiszitter19 aug. 2020 - 17:28

Vorige week een mail gestuurd daarna nooit , niks meer gehoord . Tsja beetje geduldig zou ik zo denken . Je kan overigens je boodschappen thuis laten bezorgen .

Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 17:31

Ach@Abeltje, ik neem neem mijn verantwoordelijkheid hoor, ga nauwelijks nog de deur uit al 5 maanden lang....ben blij dat jij niet binnen mijn gezichtsveld komt. Blijkbaar ben jij zo een Ruttevolgertje die ouderen tot vijand heeft gemaakt.

Thuiszitter
Thuiszitter19 aug. 2020 - 17:33

Martinel - je bent 63 jaar jong maar je voelt je al oud ?

Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 17:41

@ Thuiszitter, denk je dat ik achterlijk ben?

LBNB
LBNB19 aug. 2020 - 17:47

@Abel Wat is een oudere? Heb je je misschien niet een beetje gek laten maken door de angst? Is ook wel begrijpelijk als het al 6 maanden non stop nergens anders over gaat. En inderdaad het is hard, maar het leven gaat nou eenmaal wel door. Zelf pas ik wel altijd op als ik een oudere tegenkom in bijvoorbeeld de supermarkt omdat ik weet hoe bang ze zijn.

Marth2
Marth219 aug. 2020 - 19:27

Het zou misschien een goed idee zijn om mondkapjes verplicht te stellen in winkels, zoals in vrijwel de gehele wereld het geval is (en zoals de WHO en andere relevante mondiale medische instituten aanbevelen). In Nederland kan dat niet eens meer ter discussie worden gesteld, omdat er hier te lande in feite een soort propaganda campagne tegen het nederige kapje is gevoerd. Zo werd schijnheilig beweerd dat het mondkapje schijnveiligheid biedt, deinsde Jaap van Dissel verschrikt terug als in de tweede kamer het woord "mondkapje" viel, en werd de indruk gewekt dat men bijna een universitaire studie moest hebben doorlopen om het ding op verantwoorde wijze aan trekken en te gebruiken). En nu speelt het zelfs geen enkele rol meer in discussies over (landelijke) coronamaatregelen (behalve bij de rechter). Wilde het toch nog even noemen.

Thuiszitter
Thuiszitter19 aug. 2020 - 19:29

Martinel - je vraagt “ denk je dat ik achterlijk ben ? “ Dat is niet te hopen voor je en denk dat niet. Verbaasd mij alleen dat je je met 63 jaar oud noemt. Zelf ben ik 62 ook nog met gebreken ook maar oud voel ik mij allerminst. En binnen een week een antwoord verwachten van een overheidsinstantie is niet reël . En nogmaals er is een oplossing als je je niet fijn voelt met al dat winkelende publiek, laat het bezorgen.

LBNB
LBNB19 aug. 2020 - 19:49

@Marth Mondkapjes prima, maar zolang ze niet verplicht zijn zal ik ze niet dragen. Ook zijn er weinig verschillen in besmettingen tussen landen waar ze wel en niet verplicht zijn. Laat zorgpersoneel in de verpleeghuizen mondkapjes dragen voor de zekerheid. Waarom zouden we naar de WHO moeten luisteren? Waarom is deze schimmige organisatie zo'n autoriteit?

itsme3
itsme319 aug. 2020 - 20:25

@marth Ik ben in een land waar mondkapjes verplicht zijn in de winkels. Het is lang geleden dat mensen zo dicht in mijn nek hebben staan hijgen als hier. Mondkapjes worden gezien als vervanging van afstand.

Mark Huysman
Mark Huysman20 aug. 2020 - 6:45

@itsme Jouw ervaring staat haaks op mijn ervaring in Duitsland. Mensen met mondkapjes in winkels en cafe’s zijn juist voorzichtiger dan wat ik in Nederland ervaren heb. En om het uit de anekdotische sfeer te trekken. Ook uit onderzoek blijkt dat mensen met mondkapjes op juist voorzichtiger worden: https://nos.nl/artikel/2341726-onderzoekers-rivm-mensen-met-mondkapje-zijn-juist-voorzichtiger.html

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden19 aug. 2020 - 15:33

Politiek is de manier waarop wij onze samenleving organiseren. Je hebt voorstanders van een autoritair model (in de meest extreme vorm: dictatuur). Het bestuur wordt daarin centraal geregeld door het uitvaardigen van wetten en regels, waarvan de naleving met repressieve middelen wordt afgedwongen. Daar zijn wij Nederlanders geen voorstanders van. Wij willen een democratisch model, waarin degenen die op de sleutelposities zitten verantwoording moeten afleggen afleggen en -middels verkiezingen- vervangbaar zijn. Een veel gehoorde klacht is, dat degenen die op de sleutelposities zitten elkaar de hand boven het hoofd houden, omdat ze daar wederzijds voordeel van genieten (de elite). Die klacht is natuurlijk niet typisch voor een democratie, maar wel extra pijnlijk, omdat de democratie nu juist geacht wordt om dat te voorkomen. Bij ons zijn de liberalen gekozen om het bestuur te vormen. De ene liberaal is de andere niet en Reagan heeft de huidige stroming (neo-liberalisme) het beste samengevat met de woorden: "Government is not the solution to our problems; government is the problem." Die kreet klinkt misschien wat merkwaardig in het licht van de huidige situatie, maar we moeten niet vergeten dat de VVD/Rutte één van de partijen is die die opvatting tot leidraad heeft verheven. In Nederland wordt die gedachte het beste samengevat met het begrip "nachtwakersstaat". Het merkwaardige van dat model is, dat aan de staat -net als in een dictatuur- vooral, zo niet uitsluitend, een repressieve taak wordt toegekend. De rest wordt overgelaten aan de markt en het particulier initiatief. Aan de volksvertegenwoordiging wordt de rol toegekend om voor te stellen aan welke wetten en regels daarbij moet worden voldaan. Een veel gehoorde klacht is, dat grote spelers in de markt (te) veel invloed op de wet- en regelgeving kunnen uitoefenen, waar ze eigenlijk aan onderhevig zouden moeten zijn: je zou dit de "WC-eend democratie" kunnen noemen. Maar er is nog een ander, misschien nog groter probleem. In hun drift de staat te reduceren tot een "nachtwakersstaat" hebben de neo-liberalen alle publieke voorzieningen geprivatiseerd, zodat de politiek geen -of nauwelijks nog- middelen meer heeft om effectief het bestuur uit te oefenen, afgezien van de repressieve middelen die de staat biedt. Het is niet moeilijk om over te gaan tot de overtreffende trap, door de stelling dat we nu leven in een land waar de grote spelers in de markt middels een repressieve staat op autoritaire wijze de macht uitoefenen (de dictatuur van het kapitaal), maar het is niet mijn bedoeling om mijn gelijk te halen door het plakken van etiketjes, dus ik wil niet overdrijven. Ik probeer alleen maar te analyseren waarom het ons niet langer lukt om ons op een democratische wijze zo te organiseren dat we grote maatschappelijke problemen -zoals deze- de baas kunnen worden. Het gevolg is namelijk desastreus, namelijk dat als een soort reflex de roep om "een sterke leider" steeds sterker wordt gehoord, terwijl we juist zouden moeten roepen om een sterkere democratie. Ik weet dat in de huidige tijd niemand zit te wachten op de extreem-linkse marxistische analyse van het begrip "democratie", maar het leek me toch wel aardig om eens een poging te wagen, ter lering en ter vermaak.

11 Reacties
Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout19 aug. 2020 - 16:46

Goed stuk! Mee eens.

Zapata
Zapata19 aug. 2020 - 18:32

Goed stuk maar ik wil graag over de nuance zeuren. De nachtwakersstaat was het model van het laissez faire liberalisme zie Smith. Dat faalde keer op keer en kon ook de bezittende klasse niet beschermen, zie de krach van Wallstreet 1929. Maar daarvoor waren er ook al een paar ernstige verstoringen geweest. Het laissez faire liberalisme zou nooit banken redden of landen steunen. Om een antwoord op dat falen te vinden ontstonden zo rond 1930 twee stromingen binnen de economie. Keynes en Hayek. Keynes stond voor een economie waarbij de overheid een bepalende rol had op het economische reilen en zeilen van de staat als geheel, dus niet alleen de markt. Regulatie en bescherming waren uitgangspunten. Hayek daarentegen wou wel een overheid die kon bijspringen als de economie in de problemen kwam maar die overheid diende zich dan alleen te richten op de markt. Voor Hayek, en dus ook Rutte en zovele politici moet de staat dienstbaar zijn aan de markt en dient die staat er voor te zorgen dat marktwerking niet verstoord kan worden door crisis of andere zaken. Ze zien zaken in handen van een staat zoals ziekenzorg, energie, vervoer, ja zelfs watervoorziening als marktverstorend. De overheid, de staat, de politiek heeft als primaire functie binnen het Neoliberale denken om zo gunstig mogelijke marktvoorwaarden te scheppen en te behouden. Zie deregulering en afbreken van bescherming. Maar het grote verschil met de laissez faire liberalen is dat de Neoliberalen wel een actieve staat willen maar alleen om de markt te beschermen. Ze streven dus niet naar een nachtwakersstaat maar naar een neoliberale staat waarin alles ten dienste moet staan aan die markt. Mensen, land, instituties, scholen, kennis, geld, bezit, zelfs politie en leger.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden19 aug. 2020 - 19:55

Ik kan nu wel een heel verhaal gaan houden hoe je de economie -en met name het bedrijfsleven- ook op democratische basis kunt organiseren, over Karl Marx en Silvio Gesell en wat het verschil daar tussen was, de keuze tussen uitsluitend economen -al zijn het nog zoveel- die het systeem zelf niet ter discussie willen stellen is me per definitie te beperkt, maar dat probeerde ik nu juist doelbewust achterwege te laten. Er zijn mensen die het voortdurend over democratie hebben, maar niet willen begrijpen hoe die zorgvuldig de nek om is gedraaid in de afgelopen 40 jaar en wat de gevolgen daarvan zijn. Het stelde vroeger al niets voor, vraag dat maar eens aan de leden van D66, voor zover ze geschiedenis van hun eigen partij nog kennen. Er zijn mensen die het voortdurend over democratie hebben, maar weigeren om eens inhoudelijk te kijken waar dat begrip voor staat, in hoeverre dat eigenlijk in de praktijk wordt nageleefd en wat de uitkomsten daarvan zijn. Dat moet toch kunnen, zonder dat mensen gelijk beginnen te zeuren dat het elders ook niet beter is. Zelfkritiek is iets heel anders dan zelfhaat: het kan helemaal geen kwaad.

Zapata
Zapata19 aug. 2020 - 21:45

@Vrije geluiden. Zie hier een uitstekend voorbeeld van het Neoliberalisme. https://www.trouw.nl/economie/schrijnende-gevallen-toeslagenaffaire-in-de-kou-gezet-door-belastingdienst~b2d688455/ De staat als repressieve entiteit die naar hartenlust burgers kan controleren en sancties kan opleggen maar het begrip wederkerigheid niet meer kent. Neoliberalisme houdt maar 1 ding in: Alles is ondergeschikt aan de vrije markt en iedereen en alles dient daarvoor het maximale bij te dragen. The road to serfdom maar niet zoals Hayek dat zag.

Mark Huysman
Mark Huysman20 aug. 2020 - 5:07

Ik vind het ook een goed stuk van Vrije Geluiden. Het feit dat de rol van de staat enorm gereduceerd is, is volgens mij ook een van de belangrijkste redenen waarom de overheid geen leidende rol weet te spelen in de bestrijding van het virus. Rutte doet de hele tijd alsof het een keus is die samenhangt met het feit dat wij Nederlanders zulke volwassen en slimme mensen zijn maar het is natuurlijk een gevolg van decennia lang beknibbelen op essentiële voorzieningen en een ideologie van ieder voor zich en de markt voor ons allen. Overigens denk ik dat de dictatuur van het kapitaal niet puur vorm krijgt in een repressief apparaat. Het simpele feit dat een kleine groep mensen de productiemiddelen bezit is op zich al een dictatoriaal gegeven, of dat nu op parlementaire wijze geregeld is of op fascistische wijze. De macht van gekozen politici is bijzonder klein. Dat lijkt wel mee te vallen zolang de meerderheid van de bevolking in de pas loopt maar op moment dat er een linkse regering gekozen wordt die werkelijk iets aan die dictatoriale economische verhoudingen wil doen, wordt alles in het werk gesteld om die regering ten val te brengen. Zie Iran 1953, Guatemala 1954, Chili 1973 en meer recentelijk Venezuela, Honduras en Bolivia. Reken maar dat hetzelfde gebeurt als er in een van de imperialistisch kernlanden een linkse regering aan de macht komt. In de Britse pers werd al openlijk gespeculeerd over de mogelijkheid van een coup indien Corbyn gekozen zou worden.

Tom7
Tom720 aug. 2020 - 6:20

We zijn terecht gekomen in een feodaal-achtig systeem, de Overheid is een Leenheer geworden van de Heersers. Normen worden in een rap tempo niet meer bepaald en beheerd door de democratie binnen een land, maar door alles overstijgende tech-bedrijven, financiele instellingen en farmaceutische bedrijven. (arbeid is een steeds meer te verwaarlozen macht factor geworden) Zij zijn diegene die de voorsprong van technische verandering bezitten, en hiermee onbelemmerd ook onze publieke sectoren kunnen veroveren, en ook hier de lakens uit (gaan) delen.

Mark Huysman
Mark Huysman20 aug. 2020 - 6:22

Ook eens met Zapata over het verschil tussen laissez-faire kapitalisme en de neoliberale staat. Waar ik schrijf dat de rol van de staat enorm gereduceerd is, is het beter om te zeggen dat de rol van de staat veranderd is.

Bouwman2
Bouwman220 aug. 2020 - 6:51

Dat moet u liever niet doen, onbevoegd college geven, ook la zitten uw studenten kilometers van u verwijderd u staat voor de collegebanken te spreken. Joop is geen collegezaal, maar bedoeld om direct met elkaar te communiceren. Op de wijze van Van der Horst en van u is echt vruchteloos. Zonder inspiratie. Op die manier krijgt u nooit uw aanhang op straat. Politiek als organisatiemodel, een statische benadering, terwijl politriek dynamiek , dynamiet is. Voetbal is oorlog en politiek is voetbal.Een eenvoudige stelling en makkelijk te onthouden. boendien. ,. ..

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden20 aug. 2020 - 13:53

Z_edje - Met onze democratie gaat het net zo goed als met ons koningshuis: binnenkort heeft ze alleen nog maar een ceremoniële functie. Uit jouw reactie begrijp ik dat je van mening dat het zaak is om een einde te maken aan de monopoliepositie van de "techreuzen". Het lijkt me dat dat geldt voor alle monopolieposities, om te beginnen op het gebied van de landbouw, waar de macht nu in handen is van slechts 3 bedrijven. Daar zijn "wij" -ik ben er zeker van dat velen dezelfde mening zijn toegedaan- natuurlijk helemaal niet tegen. Ik ben bovendien van mening dat alle aandelen omgezet dienen te worden in leningen met een aflopende rente, maar dat is een ander hoofdstuk. Om verwijzingen naar allerlei autoritaire regimes uit het verleden te voorkomen, leek het me zinvol om eens een andere invalshoek te kiezen. Ik verwijt Rutte (&Co) niet dat ze de macht proberen te grijpen, maar -min of meer omgekeerd- dat ze van de democratie een tandeloze tijger hebben gemaakt. Dat jij dat niet helemaal kan volgen, omdat je de vorm belangrijker vindt dan de inhoud, verbaast me niet echt.

Zapata
Zapata20 aug. 2020 - 16:18

/Ik kan nu wel een heel verhaal gaan houden hoe je de economie -en met name het bedrijfsleven- ook op democratische basis kunt organiseren/ Hoeft niet, ook niet over zelfsturende teams waarmee werknemers zogenaamd meer autonomie krijgen. Ik heb er een scriptie aan gewijd. En er wel een heel dik cijfer voor gekregen. Het enige wat belangrijk is om op democratische wijze te organiseren is ons land, onze staat, en al de mensen die er wonen. We hebben al een collectief maar dat begrip is niet zo helder meer. Het gaat wel over economen en de filosofie erachter. Hayek en zijn Neoliberalen (overigens ook de Ordo-liberalen) hebben een kader geschapen waarin een overheid invloed mag hebben. Ze mag zich niet met de markt bemoeien behalve als de markt steun nodig heeft. Inkomensverdeling is geen taak van de overheid, het runnen van voorzieningen zoals gezondheidszorg en vervoer en energie daarin mag de overheid niet een dominerende factor in zijn. Dat is in de ogen van de Neoliberalen een verstorende factor op de marktwerking. Waarom denkt u dat er zoveel zaken zijn geprivatiseerd de afgelopen 40 jaar? En omdat het economisch denken de overheid (en dat zijn wij) beperkt in haar bevoegdheden wordt automatisch de democratie uitgehold. Dit is al een jaar of veertig gaande en we zitten met een generatie van politici en bestuurders die deze ellende met de paplepel ingegoten hebben gekregen. Het is onmogelijk voor die mensen maar ook voor de meeste Nederlanders om buiten dat referentiekader te kunnen kijken. Ze weten niet anders meer. Neoliberalisme is een vijand van de democratie omdat de democratie dienstbaar moet zijn aan het Neoliberalisme. Gelukkig beginnen er nu wat mensen wakker te worden maar de helft begrijpt nog niet wat Neoliberalisme is.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden20 aug. 2020 - 18:20

Voor Zapata - Economist Richard Wolff on Capitalism Run Wild 1. https://www.youtube.com/watch?v=5qwOvEUbMBo 2. https://www.youtube.com/watch?v=lpTOXKHRJlU

Zapata
Zapata19 aug. 2020 - 14:41

Zolang die VVD op 35+ zetels blijft kan je gerust spreken van dat domme volk. Tenminste een gedeelte er van.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander19 aug. 2020 - 13:56

Doortastende junior-crisismanager (JCM) gezocht. Onze MP is voor het OMT opzoek naar een 'doortastend' iemand met zo weinig mogelijk visie. Hij/ zij wordt het eerste aanspreekpunt voor de MP en kan corrigerend optreden bij corona ongehoorzaamheid. Tevens beschikt hij/zij over sterke fysieke communicatie technieken en laat zich niet afleiden door onderliggende problemen die mogelijk tengrondslag liggen aan de algemene gezondheid van het Nederlandse Volk. Verklaring van goed gedrag niet nodig. Misschien is de volgende stap van Neef Mark dat Jan Roos - lees hier ook bij Joop- aan het OMT wordt toegevoegd.Onder het motto "Wie niet horen wil moet maar voelen!" Integraalhelm buitenshuis vanaf 1 september verplicht voor alle leeftijden.

1 Reactie
Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 14:49

Ik ben naar de oogarts geweest, kom ik nu (63, vrouw en wit............) in aanmerking voor de functie? Sarcastisch bedoeld, maar ik snap uw punt. Dit land weet niet meer hoe, wat, waarom, vanwege, waardoor, waarvoor niemand meer als mens gezien wordt. Neef Rutte weet van wanten!

Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 13:22

Neef Rutte loopt aan de leidraad van zijn 'toekomstige' werkgevers. Hij vaart wel bij de tweedeling (op ieder gebied en bij iedere publieke dienst) die hij zelf heeft gecreëerd. Neef Rutte zit weer schaterlachend in vak K op dit moment. Neef Rutte, oom Hugo en tante T. van Ark zijn niet meer serieus te nemen.

3 Reacties
Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 13:25

Neef Rutte 'gaat nergens over'....schuift alles en iedereen af om er zelf baat bij te hebben.

Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 13:32

AUB, zorg dat Neef Rutte geen 4de termijn krijgt. Hij heeft al gezegd, dat de verkiezingscampagne op een laag pitje wordt gezet vanwege corona. Betekent, dat hij verwacht daarbij flinke winst te gaan boeken. Als 'coronaleider'. Dit mag toch niet gebeuren? Na al zijn afbraakbeleid van de afgelopen 10 jaar!

Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 13:54

Neef Rutte hanteert tijdens het huidige debat weer zijn lachende stokpaardjes. Niks kan, het ligt aan de ander. (of het nu zijn zelf aangestelde ministers zijn of die lakse burger Han en Sjaan of de aangehaalde Henk en Ingrid) Maar zijn tactiek is duidelijk....afschuiven daar waar HIJ beter van wordt. Enige die werkelijk verband legde tussen deze crisis en de manier waarop de zorg overbelast wordt/werd is de PvdD. Mevrouw Ouwehand verdient meer respect dan alle Kamerleden bij elkaar.

Sam V
Sam V19 aug. 2020 - 13:13

Dhr. Van der Horst is geen fan van dhr. Rutte. Dat kan en hij kan er ook een stukje over schrijven., maar dat hij geen fan is, wisten we al. Daar voegt dit stuk niets aan toe. Dhr. Van der Horst noemt een paar zaken van de overheid die niet goed lopen. Gaat dan nog even over op de populistische toer met zijn zorghelden en hun salaris en een verwijt dat mensen op hun verantwoordelijkheid worden aangesproken. Hoe durft Rutte? Het grote verhaal dat Nederland deze crisis voorlopig een stuk beter kan doorstaan dan vele andere landen, vergeet dhr. Van der Horst gemakshalve maar. 10 jaar Rutte heeft er voor gezorgd dat Nederland tegen een stootje kan. Zelfs veel meer dan dat. Dit betekent niet dat ik niet vind dat sommige zaken niet goed lopen. Ik zei ook in april hier al dat het OMT een politiek orgaan lijkt dat verkondigt wat de regering wil. Vooral de transparante communicatie over de onderbouwing van maatregelen is slecht. Zegt dit iets over Rutte of over zijn adviseurs? Na deze crisis lijkt het raadzaam instellingen als het RIVM en de GGD’s en de politieke verantwoordelijkheid eens goed onder de loep te nemen. Politici afserveren op basis van feiten kan dan alsnog. Niet nu op basis van ongefundeerde meningen midden in de crisis.

8 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman19 aug. 2020 - 13:38

[Het grote verhaal dat Nederland deze crisis voorlopig een stuk beter kan doorstaan dan vele andere landen] Nederland staat op de twaalfde plek als je kijkt naar het aantal doden per miljoen, waarbij aangetekend moet worden dat het officiële cijfer in dit land ver onder de oversterftecijfers ligt. In werkelijkheid zit Nederland dik in de top tien. Dus, ja er zijn een aantal landen die het nog slechter doen, maar veruit de meeste landen doen het veel en veel beter.

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 aug. 2020 - 14:43

Mark, wil je dat eens uitleggen? Na de grote piek in maart/april vind ik in de sterftecijfers van CBS per week, alleen maar week op week cijfers die je elk jaar mag ververwachten. Dat is al zeker zo'n 8 a 10 weken zo. Ook al lopen de cijfers op de komende weken, meer import corona maar ook de warmte dan nog lijkt mij het "oversterftecijfer" dat je noemt absoluut niet relevant. Persoonlijk heb ik de indruk dat de coronagevaren er in gestampt moeten worden. Ook de cijfers over nieuwe coronagevallen, die dus blijkbaar praktisch allemaal thuis kunnen uitzieken neem ik met een korreltje zout. Mark, ik wil leven. Gewoon zonder al te veel poespas. Als de huidige dwangsituatie nog lang voortduurt dan gaat ons land kapot. Uiteraard ontstaat er dan wel weer een nieuw land, met chagrijnige mensen die elkaar nooit een hand geven, hun kinderen niet begeleiden en zeker geen kusjes van hun kleinkinderen krijgen. En laten we wel wezen, kanker, hartfalen geeft veel meer doden dan de corona.

johannn2
johannn219 aug. 2020 - 15:58

Frans, Geef de nieuwen even de tijd om dood te gaan alsjeblieft. .

Mark Huysman
Mark Huysman19 aug. 2020 - 16:39

@Frans, volgens het CBS zijn er ruim tienduizend mensen overleden aan corona, zo’n vierduizend meer dan uit de officiële cijfers blijkt. Zie: https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10416939/cbs-oversterfte-groter-dan-rivm-becijfert In de officiële cijfers komen alleen de mensen voor die daadwerkelijk getest zijn op corona, in werkelijkheid zijn er dus een heleboel meer mensen overleden aan het virus. En ja, vanaf begin juni is het goed gegaan en is het aantal besmettingen enorm gedaald, maar dat loopt nu dus hard erg op. Eerst onder jongeren en nu dus ook meer en meer onder ouderen. Je ziet dan ook het aantal ziekenhuisopnames toenemen en het zal me niet verbazen als er de komende ook weer een stevige toename komt van sterfgevallen. [En laten we wel wezen, kanker, hartfalen geeft veel meer doden dan de corona.] Dat is de vraag. Er zijn het eerste halfjaar al tienduizend mensen om het leven gekomen door corona. Dat aantal zou vermoedelijk stukken groter zijn geweest zonder de semi-lockdown en zonder social distanding, handenwassen etc. Bovendien: als de regering het opnieuw met corona uit de hand laat lopen (en daar lijkt het wel op) dan komen ook kankerbehandelingen en andere behandelingen in de knel. [Mark, ik wil leven. Gewoon zonder al te veel poespas.] Ik ook maar dat betekent dus stevig maatregelen nemen en niet a la Rutte de bevolking een beetje vermanend toespreken.

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 aug. 2020 - 20:41

Mark, waar jij die 10.000 mensen vandaan haalt is mij een raadsel. Ik volg de CBS cijfers wekelijks en op de top van de ellende zijn er in 1 week 2000 mensen meer overleden dan gemiddeld verwacht mocht worden. De laatste 10 weken is de sterfte zelfs lager dan gemiddeld verwacht mocht worden, ik neem aan met als reden dat die wat eerder heen gegaan zijn. Dus op dit moment is de overgrote sterfte, of je wil of niet, kanker en hartfalen. En als de behandeling daarvan zou instorten volgens jouw verhaal dan is er echt iets mis in dit land. Tenslotte een groot aantal mensen worden getest, een deel is positief maar daar wordt het overgrote deel naar huis gestuurd met de quarantaine boodschap. Ik lees niets over ook maar enig medicijn hoewel de eerste berichten waren dat veel longen aangetast werden, dus dan zou je peniclline verwachten. Waarom je de vraag stelt bij traditionale doodsoorzaken (hart,kanker,oud) is mij een raadsel. De cijfers van CBS zijn vrij beschikbaar en niet moeilijk te lezen. Corona is zwaar maar je moet het niet te zwaar maken. Maar graag verwacht een pointer naar die gegevens waaruit jij je conclusies trekt. Ik kijk alleen wekelijks naar de sterftecijfers. Die hoef je niet te evalueren, interpreteren. Ze zijn er gewoon.

Mark Huysman
Mark Huysman20 aug. 2020 - 6:40

Frans, zie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/cbs-aantal-doden-door-corona-zeker-anderhalf-keer-hoger-dan-rivm-telling~b6da1ae9/ “Het CBS heeft een nieuwe methode gebruikt om de oversterfte tijdens de coronapandemie in te schatten. In de eerste elf weken van de pandemie, van 9 maart tot en met 24 mei, zijn volgens die methode 10.164 mensen overleden aan het longvirus. Wel moet rekening gehouden worden met onzekerheid, aldus het CBS. Hierdoor kan het aantal overledenen hoger of lager zijn en variëren tussen de 8593 en 11.691. Dat betekent dat naast elke 10 geregistreerde doden als gevolg van corona er tussen de 5 en 10 mensen overleden aan corona die niet geregistreed werden.”

Frans Kwakman
Frans Kwakman20 aug. 2020 - 8:13

Mark, de volkskrant is niet mijn informatiebron. De cijfers van het CBS daarentegen wel. En tot mijn genoegen tonen die al weken achtereen dat het aantal overlijdens per week onder her gemiddelde voor een "normaal" jaar (iets minder dan 3000) liggen. Zal wel weer op lopen. Ik zie de laatste weken allerlei berichten dat het zo dlecht gaat. Uit de cijfers die ik zie trek ik een wat minder negatieve conclusie. Dat er meer virusdragers van vakantie terug komen lijkt mij te verwachten. Verder wens ik je het beste!

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 aug. 2020 - 10:44

Ik lees bij het CBS zelf, precies dezelfde getallen als Mark Huysman hier geeft. Dus ik begrijp de kritiek niet op het artikel dat Mark aanhaalt, dat klopt wat de getallen betreft gewoon met die van het CBS.

jantje
jantje19 aug. 2020 - 12:48

Gewone mensen krijgen een reprimande.. .En de mensen die trouw thuisblijven en alleen de noodzakelijke boodschappen doen.. Zij worden nergens voor beloond.. Mensen die ook nog mantelzorger zijn; voor hun bedlegerige partner zorgen en zelf niet weg kunnen, voor die mensen is het dubbel zo zwaar... Wie kijkt naar hun om?

JohnVKR
JohnVKR19 aug. 2020 - 12:29

Ik zal wel vervreemd zijn geraakt van de Nederlandse samenleving, maar wordt er in ons land nog steeds de polonaise gelopen?

1 Reactie
Pindaklaas
Pindaklaas19 aug. 2020 - 12:39

Vooral op plaatsen waar Dries Roelvink komt..

Aart van de aap
Aart van de aap19 aug. 2020 - 11:00

Laat Rutte toch brabbelen. Ik volg het niet eens meer. Ome Han, tante Sjaan ? Wat is dat nou weer voor een kleinerende karikatuur ? Niemand heet 'tante Sjaan'. Rutte gaat zo dan 'de normale mensen' belachelijk maken. Mensen die hij zelf nog nooit ontmoet heeft, overigens. Hij borrelt alleen maar met aandeelhouders van Shell, die hij de bal toespeelt. Vrienden onderling, noemt hij dat. Wij betalen de rekening. Ik stond erbij en ik keek ernaar.

6 Reacties
Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout19 aug. 2020 - 11:56

Ome Han, tante Sjaan ? Familie van Henk & Ingrid dunkt me.

Max6
Max619 aug. 2020 - 12:07

"Wij betalen de rekening."... ik ben eigenlijk wel benieuwd welke rekeningen een zelfverklaard anarchist allemaal betaald?

Aart van de aap
Aart van de aap19 aug. 2020 - 12:59

Mensen zijn toch gedwongen om een zorgverzekering te nemen. Het is niet een keuze, want we leven niet in een vrije markt. Ook ik betaal gedwongen een zorgpremie. Je kan in Nederland niet niet verzekerd zijn. In AMerika kan dit wel. Amerika is wat dat betreft een consitent land. Amerika is consitent kapitalistisch, wat dat betreft. Nederland is dit niet. Goed, we worden dus gedwongen om een zorgverzekering te nemen. En het geld dat we aan premies betalen voor de zorg, gaat allemaal naar parasieten, ik bedoel 'managers'. Het geld dat we betalen, komt niet bij verplegers, maar bij mannen in pakken, die er buitenhuizen van kopen en graag op vakantie gaan. We weten het allemaal. Het is de olifant die in de kamer staat. Je bent dus gedwongen om geld te betalen aan een geprivatiseerd bedrijf, wat totaal belachelijk is. Als de ziekenhuizen een bedrijf zijn, zou je niet gedwongen kunnen worden om ervoor te betalen Je wordt toch ook niet gedwongen om voor Macdonalds te betalen. Nee, dat is het hele idee van een bedrijf, dat je niet gedwongen wordt om ervoor te betalen. Het is het een of het ander. Of je bent een bedrijf, of je bent een staat instituut. De zorg in Nederland is zogenaamd allebei. Een giftige, totaal verrotte situatie. Ik betaal belasting en zorgpremie, omdat ik niet anders kan. Omdat ik GEDWONGEN word, door jouw smerige staat.

o u wisbaar
o u wisbaar19 aug. 2020 - 14:33

Beste Aart, Helemaal niemand zegt dat je in deze smerige staat MOET blijven. Volgens mij staat je je vrij te emigreren.

Aart van de aap
Aart van de aap19 aug. 2020 - 18:45

Dat is altijd dat grappige argument Er zijn geen alternatieven, Als er geen alternatieven zijn is het geen keuze. Je zegt eigenlijk : wil je cola, of wil je cola ? Nee, ik ben allergisch voor cola, zeg ik. Dan zeg jij, ja, maar ik heb ook ander soort cola. Dan zeg ik : daar ben ik allergisch voor. Wil je onder staat A vallen, of onder staat B ? Liever leef ik voor mijzelf en niet voor je poep staat. Waar dan ook. Deze wereld is een lappendeken van staten. Altijd wordt je uitgemolken door een staat, waar je ook gaat of staat. Dus we leven binnen zo'n staat, maar we proberen zoveel mogelijk alles zelf te doen, in eigen beheer. Maar als je het weten wilt, ik kijk wel rond. Ik zat te denken aan Zweden, om misschien naar te emigreren.

LaBou
LaBou 20 aug. 2020 - 9:11

Toevallig heb ik een tante die Sjaan heet. Dat is toch echt wel iemand.

Eric Minnens
Eric Minnens19 aug. 2020 - 10:40

Spargo? Foutieve link zeker.

1 Reactie
Zapata
Zapata19 aug. 2020 - 14:46

Ja die kan ik ook niet helemaal plaatsen, vond het toen al niet om aan te horen die disco meuk. Oppervlakkigheid ten top.

Satya
Satya19 aug. 2020 - 10:31

Mensen die hun eigen verantwoording niet nemen zijn het probleem, gebruik je gezond verstand.

3 Reacties
gimli55
gimli5519 aug. 2020 - 13:07

Al hou je je aan alle richtlijnen, protocollen, adviezen en regels, dan heb je niet de garantie dat je niet besmet raakt. Als je je niet houdt aan alle richtlijnen, protocollen, adviezen en regels, heb je ook niet de garantie dat je niet besmet raakt. Besmettlijke mensen hebben geen stip op hun voorhoofd staan, dus het is voor een groot deel pech. In onse stad is er deze week, met als vorige week, 1 besmetting geconstateerd. Geen opname, geen IC opname en in het totaal van het begin 105 Covid patienten. Er zijn inwoners, die doodsbang hun kleinkinderen al 5 maanden niet hebben gezien. Volgens mij is dat veel schadelijker dan nodig. Angst is een slechte raadgever en er heerst nu een paniekstemming alsof we nog steeds in de maart situatie zitten. Gebruik je gezond verstand, maar ik denk dat jij daar iets anders mee bedoeld dan ik.

Zapata
Zapata19 aug. 2020 - 14:49

Voor de ene mens is gezond verstand iets heel anders dan voor de andere mens. Ik zie drommen mensen die totaal lak hebben aan alle regels en die er toch van overtuigd zijn dat ze hun gezonde verstand gebruiken.

Satya
Satya19 aug. 2020 - 18:21

"Al hou je je aan alle richtlijnen, protocollen, adviezen en regels, dan heb je niet de garantie dat je niet besmet raakt. Als je je niet houdt aan alle richtlijnen, protocollen, adviezen en regels, heb je ook niet de garantie dat je niet besmet raakt." Nee maar de kans wordt een stuk kleiner. Als je creatief en slim bent kun je nog erg leuke dingen doen en je kleinkinderen zien. Met zijn allen dronken in de kroeg hangen is nu niet erg slim. Elkaar wat ruimte gunnen in de openbare ruimte, met een vriendelijke lach of even een kwartiertje extra uittrekken als je boodschappen doet waardoor je even op elkaar kunt wachten ipv elkaar verdringen voor het groentevak noem ik gezond verstand. Dan kan de economie redelijk doordraaien, ook belangrijk voor welbevinden. Nu al knuffelend met vage bekenden de binnenstad door is achterlijk. Hou het sociale contact ook wat beperkter, iets meer in eigen regio. Dan kunnen we een 2e lockdown voorkomen. Die zal anders nodig zijn. Het ergste komt nog. In Afrika de afgelopen 5 weken 6 bekenden van mij overleden. Allemaal aan aandoeningen die sterk op corona lijken. Gelukkig nog geen familie. Een samenleving die zo rijk is als de Europese moet dit aankunnen zonder autoritaire maatregelen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 aug. 2020 - 10:19

Zijn 'redenaarskunsten' werken niet meer. Het ziet er nu een beetje triest uit! Hij maakt geen indruk meer terwijl dat nu juist wel zijn bedoeling was.

1 Reactie
Martinel
Martinel19 aug. 2020 - 14:53

Hij maakte de afgelopen 10 jaar al geen indruk. Behalve voor zichzelf en zijn grote bedrijven.

spiegeltje2
spiegeltje219 aug. 2020 - 10:17

Voorkomen van paniek, chaos en anarchie, dat is de strategie. Alle culturen met een individualistische inslag vinden het lastig om corona-maatregelen op te volgen. Wij zijn geen groepsmaatschappij zoals Aziaten, maar een natie met een ieder-voor-zich-mentaliteit. Bovenal weet niemand nog echt het fijne van dit virus ook al pretendeert menigeen het wel te weten. Want het volk wil instant duidelijkheid. Maar die is niet te geven en dat vinden we moeilijk. Terecht als je bedrijf of je salaris op de tocht staat. Het OMT zou open moeten staan voor nieuwe theorieën van andersdenkenden. Dat hebben ze laten schieten bij nader onderzoek over luchtcirculatie in gebouwen. Dit is een pijnpunt geworden.... Ik geloof niet dat het OMT onafhankelijk is. Elk besluit is totaal verweven met de politiek vanwege de grote economische gevolgen die elk nieuw regeltje met zich meebrengt. Paniek, chaos en anarchie dat wil je te allen tijde voorkomen.

3 Reacties
CharlesdeValois
CharlesdeValois19 aug. 2020 - 12:21

Geen groepsmentalitei hier?! Het idee van acht mensen in een ruimte geeft de individualist al een allergische reactie. Vooral al dat gekwek.

vdbemt
vdbemt19 aug. 2020 - 12:45

"Ik geloof niet dat het OMT onafhankelijk is. Elk besluit is totaal verweven met de politiek vanwege de grote economische gevolgen ....." Hier lijkt het alsof het OMT (al dan niet onafhankelijk) besluit. Het OMT adviseert. Rutte besluit. En ja, dat is vooral gericht op de economische gevolgen.

LBNB
LBNB19 aug. 2020 - 18:41

@spiegeltje Voorkomen van paniek en anarchie? Het is geen Spaanse griep of de pest he vriend. Een groot deel van de bevolking is er inmiddels wel achter dat dit een opgeklopte hype is. Wereldwijd van de bekende besmettingen nu in 1% serieus/kritiek. Ze schatten dat dit aantal besmettingen veel hoger ligt en nog steeds zitten we in deze massa psychose..

De muis in het voorhuis
De muis in het voorhuis19 aug. 2020 - 10:16

Eens ermee dat de GGD onder verantwoordelijke leiding van Sjaak van der Gouw directeur publieke gezondheid ernstig tekortschiet en daarop stevig aangepakt zou moeten worden door hogere instanties op initiatief van de regering. Deze van der Gouw verklaarde eind april nog doodleuk dat iemand hem het nut van een leger aan contactopspoorders nog moet uitleggen. Toen vervolgens in juli eindelijk de testcapaciteit op oorlogssterkte was gebracht maar er door het inmiddels lage aantal besmettingen al de klaar zittende mensen weinig tot niets te doen hadden werden deze weer heengezonden. In plaats daarvan had men inmiddels eindelijk in gereedheid gebracht natuurlijk tenminste paraat moeten blijven zoals de snelle herleving van het aantal besmettingen nu leert. Nu moet in allerijl opnieuw een inhaalslag gemaakt worden. In feite fietst men nu voor de tweede keer achter de feiten van de actuele situatie aan die testen, testen, en nog eens testen vereist naast een goed werkend communicatienetwerk. P.S. De nertsen zijn geen serieuze bron van besmetting maar mensen zijn dat zoals onderzoek aantoont. Zowel onderling als voor deze dieren. Alleen in geval van contact met de dieren binnen de stallen kan een mens besmet worden door deze dieren.

tinekea2
tinekea219 aug. 2020 - 10:10

Ik lees alleen maar zure commentaren en zure kritiek. Maar ik lees nergens hoe het dan wel moet.

3 Reacties
gimli55
gimli5519 aug. 2020 - 13:09

Als jijbak, jij ook niet.

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden19 aug. 2020 - 13:17

Actiegroep Containment Nu! - https://www.containmentnu.nl

stokkickhuysen
stokkickhuysen20 aug. 2020 - 1:32

@Vrije geluiden Goeie link. Heb meteen het stappenplan vertaald en naar de lokale politici gestuurd.

Sonic2
Sonic219 aug. 2020 - 10:04

Al had je een heel slecht opiniestuk geschreven Han dan nog had ik je een staande ovatie gegeven voor het eren van de briljante Drs.P. Hij heeft nog een briljant liedje wat over vermogensongelijkheid gaat. En als toegift nog een liedje over demonstreren. https://www.youtube.com/watch?v=OoasHlUpcco https://www.youtube.com/watch?v=jKKv36ezlGs Beiden passen wel in de tijdsgeest. Als dit betoog is samen te vatten als concrete en gepaste maatregelen dan ben ik voor. Vooral in Amsterdam en Rotterdam waren gepaste maatregelen nodig. Dus als ik Han goed begrepen heb, ben ik het volledig met hem eens.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens19 aug. 2020 - 15:42

@Sonic Welk liedje (van drs P blijkbaar) verwijst Han naar? In mijn versie van de tekst staat een link naar een - onbenullig - liedje van Spargo, zoals ik hierboven ergens al aangaf. Reactie stel ik zeer op prijs. Mvg, Eric

o u wisbaar
o u wisbaar19 aug. 2020 - 9:48

Neef mark volgt ook maar de adviezen van het RIVM simpelweg omdat hij ook niet pretendeert er verstand van te hebben. Oom Han leest hem desondanks de les maar is verder niet duidelijk in wat zijn opties zijn. Daarnaast is het balanceren op een touw, je wilt de bevolking niet te veel beknotten maar er moeten wel regels zijn, terwijl de burgemeester van de grootste stad van het land vind dat deze regels niet gehandhaafd hoeven te worden als het een groter belang dient. Maar ik begrijp dat oom Han vindt dat het in de landen om ons heen vele malen beter gaat.

5 Reacties
De Vries3
De Vries319 aug. 2020 - 10:03

Waarom heeft de GGD al maanden niet genoeg mensen voor contactonderzoek als Rutte het zo goed doet? Zou de vergoeding bijvoorbeeld niet wat omhoog mogen?

Fredje3
Fredje319 aug. 2020 - 10:13

Dat is uit de eerste alinea toch wel duidelijk op te maken. Punt 1 heeft het niets met adviezen van het RIVM te maken, maar met common sence. De waarschuwingen zijn niet slecht, het gaat om het gebrek van de politiek om iets te doen waar knelpunten liggen en die geeft ome Han heel duidelijk weer. -Betere ondersteuning GGD's -Nertsenfokkerijen en slachthuizen aanpakken -Huisbazen/werkgevers aanpakken die arbeidsmigranten op elkaar proppen en alle regels negeren.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 aug. 2020 - 10:15

Hij volgt niet altijd die adviezen. Blijkbaar had het RIVM ( volgens de NRC) 10 i.p.v. 6 personen geadviseerd.

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 aug. 2020 - 12:46

Wij van het HOME-support center leveren nu een automatische entreeteller waarbij het aantal mensen dat binnenkomt gemeten wordt. Wordt de grens overschreden dan wordt de deur hermetisch afgesloten en de betreffende handhaaforganisatie gebeld. De grens is instelbaar, door de instellateur uiteraard.

Rearden7
Rearden719 aug. 2020 - 15:15

@o u wisbaar 19 augustus 2020 at 11:48 "Neef Mark volgt ook maar de adviezen van het RIVM"; het RIVM volgt ook maar de adviezen van de WHO, de WHO volgt ook maar de adviezen van een groepje machtige NGO's en multinationals als Microsoft, Amazon, Apple, die in Nederland op grote schaal belasting mogen ontduiken (1,2), cirkeltje rond. Geen kapitaal naar zorg en andere publieke sectoren, want dat zou wel eens Amerikaanse bedrijfswinsten kunnen drukken. Zo ziet wereldheerschappij eruit, en dat zonder bloedvergieten; helaas alleen voor de V.S. met US$ als reserve currency. De Nederlandse Gulden was overigens de facto reserve currency in de 18 eeuw, WHO destijds stond bekend als VOC, dus op zich ziet Rutte zijn Gouden Eeuw-wens in vervulling gaan, alleen voor een ander land dan Nederland (3). Het stemvee maakt zichzelf dus maar wijs dat het allemaal goed komt zolang we ons maar thuis met minder dan 6 man opsluiten, terwijl de Amerikaanse S&P500 recordwinsten boekt (4). 1. https://www.foreignaffairs.com/articles/netherlands/2019-11-06/how-netherlands-built-one-worlds-worst-tax-havens 2. https://www.theguardian.com/business/2019/dec/02/new-study-deems-amazon-worst-for-aggressive-tax-avoidance 3. https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2019/09/rutte-onzin-om-gouden-eeuw-niet-meer-zo-te-noemen-708650/ 4. https://www.tijd.be/markten-live/nieuws/aandelen-buitenlandse-beurzen/s-p500-sluit-op-vers-puntenrecord/10245792

LBNB
LBNB19 aug. 2020 - 9:46

[Maar Ome Han, je kan wel weer lekker mopperen, en je hebt wat punten,maar ook dit nog even: Het NLse volk wil nooit betutteld worden, ‘wij maken zelf wel uit wat de regels’ zijn, en wanneer we dus een beroep doen op gezond verstand (?) en eigen verantwoordelijkheid gaat iedereen (thuis) vrolijk aan het feesten. Maar goed, laten we gaan echt handhaven, boetes etc Dan zie ik de volgende column al tegemoet.] Dit is toch ook 1 van de charmes van Nederland, wat betreft het niet betuttelt willen worden? Denk jij nou werkelijk dat een aanzienlijk deel van de Spanjaarden, Belgen, Italianen etc zich zo erg aan de maatregelen houden wanneer de politie niet kijkt? Ik ben in ieder geval blij dat wij in Nederland niet in zo'n politiestaat als Spanje wonen. Het gaat de laatste week gelukkig de goede kant op met de coronacijfers en ik verwacht dat dit de aankomende week doorzet vanwege het warme weer van de laatste dagen.

chwiedijk
chwiedijk19 aug. 2020 - 9:35

Hun enige god is Geld!

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen19 aug. 2020 - 9:28

Ja, jammer dat er weer op de eigen verantwoordelijkheid van het "dat maken we zelluf wel uit" volk wordt gewezen. Het was natuurlijk beter geweest als het testen verplicht en zo nodig onder dwang werd uitgevoerd waarbij in geval van een positieve uitslag de geinfecteerde en allen met wie hij contact had voor 10 dagen iin het Staatsisolatiecentrum in Dronten werden opgesloten. Alle reizigers die het land binnenkomen per vliegtuig, boot, trein, auto en zelfs lopend of op de fiets dienen ook 10 dagen te worden opgesloten in bovengenoemd isolatiecentrum Verder, feestjes worden verboden. Wanneer er meer dan 2 mensen boven de 18 jaar zich in de woonkamer of slaapkamer worden aangetroffen bij de dagelijkse huiscontrole worden deze gelijk afgevoerd naar bovenstaand isolatiecentrum.

Rode druppel
Rode druppel19 aug. 2020 - 8:51

Han, ik moet je tegen gaan spreken. Rutte die gaat zorgen voor meer werkgelegenheid. Loon max. 5 Euro per uur. Dat moet zo laag om de concurrentiepositie veilig te stellen. U spreekt over dom volk, zou dat niet aan het onderwijs kunnen liggen ? Ach, die pandemie zorgt er alleen maar voor dat de huisvesting problemen opgelost worden, als het maar lang genoeg duurt. Ieder nadeel heb zijn voordeel. Maar we gaan volle vaart vooruit. De Euro is nog steeds een faalproject en kost miljarden. Multinationals hebben nog steeds belasting voordelen. De arbeider mag straks werken voor een bewijs, van toegang voor de gaarkeuken. Dan pas is dit volk tevreden.

2 Reacties
Rode druppel
Rode druppel19 aug. 2020 - 8:56

O ja, vergeten. Pensioenen worden door de staat ingevorderd en AOW wordt afgeschaft. Wie niet meer kan werken, daar is de pil van Drion voor.

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard19 aug. 2020 - 10:04

ja, ja, een gouden toekomst komt eraan volgens druppeltje. Gelukkig is dit slechts een mening en niet de moeite waard voor een serieuze reactie.

Tom7
Tom719 aug. 2020 - 8:46

Kortom is dus zo gelopen als ik in het begin van de crisis aangaf dat het wel zou kunnen gaan lopen, het is de bemanning (het Volk) van het door de reder (Overheid) slecht onderhouden `Schip Nederland´ die de schuld krijgen van de opgelopen stormschade. Bijkomende mechanismen die je op een schip ook ziet gebeuren, zeker in deze tijd van modernere communicatie middelen, is het nu door de reder uitgevoerde verdeel en heers spelletjes, vergemakkelijkt door verschillende nationaliteiten (culturen), leeftijden, contracten en beloningssystemen. Verklikkers die hun positie proberen te behouden, strebers die hun kans schoon zien, de zuigers die alle vrijkomende door onrust veroorzaakte energie opslurpen, en de psychopaat die het gewoon fijn vind, de tijd van chaos en angst bevordert zijn welzijn, het is voor hem het opsouperen van een vijfgangenmenu waarvoor hij zelf het recept lijkt te hebben geschreven.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 aug. 2020 - 10:17

En wie verlaat zo dadelijk als eerste het zinkende schip?

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 aug. 2020 - 8:30

Ik moest meteen aan je denken Han! We kunnen onze vingers blauw typen, ze storen zich er niet aan! Laat maar rondwaren dat virus, zolang het onze economie nog niet teveel raakt. Even wachten tot de vakanties achter de rug zijn. Nu schijnen de besmettingen dan ook meeste; vanuit Spanje (1) en Frankrijk (2) te komen waar het eerst België was. Maar waarom nu toch maatregelen hiertegen nemen die hout snijden? Je kunt je vingers blauw typen, het helpt niet, schreeuwen lijkt me niet verstandig gezien de aerosolen. Het virus is buigzamer, die heeft er geen moeite mee. Dat virus zou zo op de VVD stemmen of op het CDA n het volgend jaar weer. De viruswaanzinnigen doen immers de rest!

Ejoth
Ejoth19 aug. 2020 - 8:22

Goed stuk Han. Zuur, maar dit keer waar. Ze moesten zich schamen in het kabinet.

Buitenstaander
Buitenstaander19 aug. 2020 - 8:20

Maar Ome Han, je kan wel weer lekker mopperen, en je hebt wat punten,maar ook dit nog even: Het NLse volk wil nooit betutteld worden, 'wij maken zelf wel uit wat de regels' zijn, en wanneer we dus een beroep doen op gezond verstand (?) en eigen verantwoordelijkheid gaat iedereen (thuis) vrolijk aan het feesten. Maar goed, laten we gaan echt handhaven, boetes etc Dan zie ik de volgende column al tegemoet.

6 Reacties
Satya
Satya19 aug. 2020 - 10:29

Er is niet een volk dat om handhaving roept, net als dat deel dat niet betuttelt wil worden is dat een beperkt percentage. Het zou veel schelen als een groter deel van het volk zijn eigen verantwoording neemt ipv op de staat leunen.

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout19 aug. 2020 - 11:13

De Normfiguur weer door de bocht: `@*! “ ?!! ... blabral maarrrr... $**&!.......! Hij moet eens leren dat woordje maar niet in elk van zijn emotionele stukjes meermaals te typen. Dat zou hem sieren.

LBNB
LBNB19 aug. 2020 - 11:19

[Er is niet een volk dat om handhaving roept, net als dat deel dat niet betuttelt wil worden is dat een beperkt percentage. Het zou veel schelen als een groter deel van het volk zijn eigen verantwoording neemt ipv op de staat leunen.] Inderdaad, mensen die voor 'het volk' spreken wantrouw ik bij voorbaat. Een groot deel van de Nederlanders neemt juist zijn verantwoording, waar komt dat beeld toch vandaan dat iedereen maar zijn gangetje gaat en schijt aan de rest heeft? In maart namen wel meer mensen de maatregelen serieus, maar dit is ook logisch, het virus is minder gevaarlijk dan gedacht en doemscenario's zijn niet uitgekomen. Nu merk ik in mijn omgeving dat veel mensen het overdreven stimuleren van angst vanuit de media en de overheid minder serieus zijn gaan nemen.

Buitenstaander
Buitenstaander19 aug. 2020 - 12:00

@Ikzelf Dat zelfde volk gaat meteen naar de Rechter om te vragen of alles wel volgens de grondwet mag, of dat het niet in strijdismet welke privacy dan ook; dat zelfde volk heeft inmiddels 17mio virologen die bij elke maatregel degeldigheid betwisten, en vervolgens alles overal van vindt maar zelf gewoon bij elkaar gaat zitten. En wel applaus voor de Zorg ...

Buitenstaander
Buitenstaander19 aug. 2020 - 12:04

@Hannes Sorry voor mijn emotionele, te simplistische taal. Eigenlijk verlang ik naar uw nivo van salon-socialistisch semi-intelectueel dedain taalgebruik, maar (oh sorry) eh en dan zonder gescheld aub.

Satya
Satya19 aug. 2020 - 19:50

"Een groot deel van de Nederlanders neemt juist zijn verantwoording, waar komt dat beeld toch vandaan dat iedereen maar zijn gangetje gaat en schijt aan de rest heeft?" Je hebt gelijk. Het deel dat het niet neemt valt erg op.

Tampert
Tampert19 aug. 2020 - 7:54

Han, zalig zijn de eenvoudigen van geest want zij erven het Koninkrijk Gods. Rutte weet bij God niet wat hij moet doen is mijn indruk. Pappen en nathouden is wat wij nu doen want de economie moet blijven draaien. Het wachten is op een werkend vaccin maar dat moet dan wel voldoende worden getest want we willen natuurlijk geen toestanden als met Softenon en DES maar daar hoef ik jou als historicus niets over uit te leggen. Tot dan is het beleid zwalkend te noemen want er zit duidelijk geen visie achter. Daar is Rutte ook niet erg sterk in als je Arend-Jan Boekestijn moet geloven...