Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Nederlandse student is een keizer zonder kleren

  •  
18-10-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Joop-debat: Beter onderwijs? Studenten en scholieren moeten zelf beter hun best doen
‘Meneer, wat is een hiaat?” Deze vraag, die mij in mijn tweede week als werkcollegedocent aan de Leidse rechtenfaculteit werd gesteld, bevat een hint van zijn eigen beantwoording.
Bart Fleuren gaat dinsdagochtend om 11:45 uur in debat bij DeGids.FM, live op Radio 1.
Dit artikel verscheen ook in NRC Handelsblad

Meer over:

politiek, opinie

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (17)

7731BK11
7731BK1118 okt. 2010 - 19:00

Misschien zouden studenten eens kunnen beginnen met minder bierzuipen en de wekelijkse of vaker doorzak-feesten af te schaffen. Dat zijn we kennelijk heel normaal gaan vinden. Maar daar is niet meer tegenop te subsidiëren

grolschje2
grolschje218 okt. 2010 - 19:00

Met die basisbeurs is het goed en makkelijk zuipen :).

Kordotium
Kordotium18 okt. 2010 - 19:00

Aardige poging om een aantal misstanden onder woorden te brengen en verbetervoorstellen te doen. Jammer alleen dat Bart zijn centrale premisse niet onderbouwt. Namelijk dat de onderwijskwaliteit van scholieren c.q. studenten in Nederland achteruit is gegaan. Zowel een vergelijking over de jaren heen in Nederland als een internationale vergelijking ondersteunen zijn verhaal niet. Nogmaals, dat neemt niet weg dat het niet beter kan en moet. Wanneer een auteur echter denk dat zijn stukje aan kracht wint door zulk een eclatant populisme dan is dat een ultiem zwaktebod.

raarisdat
raarisdat18 okt. 2010 - 19:00

Mijn dochter van 18 is dit jaar begonnen met Psychologie aan de Universiteit. Ze moet 4 a 5 dagen naar de opleiding en daarvoor reist ze 2,5 uur per dag. Soms moet ze ook 's avonds nog en verder zie ik haar thuis alleen maar bezig met de studie. Haar jaargenoten hebben dezelfde instelling en het is een onzinverhaal, dat studenten niets uitvoeren en alleen maar bier zuipen. Zaterdags heeft ze een bijbaantje om alles te kunnen bekostigen. De studiefinanciering is slechts 90 euro per maand en daarvan moet o.a. ook de zorgverzekering betaald worden. Collegegeld en boeken, ongeveer 2500 euro, betaal ik voor haar.

raarisdat
raarisdat18 okt. 2010 - 19:00

De eeuwige student bestaat echt niet meer. Je moet in het eerste jaar een bepaald aantal punten halen, anders moet je stoppen.

MariekeR2
MariekeR218 okt. 2010 - 19:00

De studenten valt weinig kwalijk te nemen. Er zijn nauwelijks meer oud-VWO-ers te krijgen om les te geven aan de VWO-ers van nu.

JanB2
JanB218 okt. 2010 - 19:00

Een sollicitatiegesprek om aan een studie te mogen beginnen? Inclusief CV en motivatiebrief? Laat me niet lachen. En dan een panel van "deskundologen" laten oordelen of iemand geschikt is zeker. Het is geen aflevering van idols.

JanB2
JanB218 okt. 2010 - 19:00

En dan nog iets: het verbod op het gebruik van een rekenmachine bij tentamens dat Bart Fleuren voorstaat (volgens het NRC van vandaag) is natuurlijk volslagen ridicuul. Voordat de eerste electronische zakrekenmachines op de markt kwamen was er de rekenlineaal al. Die mocht bij mijn weten ook gewoon gebruikt worden tijdens tentamens, al was het maar om even een antwoord te checken. Juristen (zeker in spe) dienen zich niet te bemoeien met het onderwijs in exacte disciplines. De enige eis die ik wat betreft het thema tentamens en rekenmachines zou willen stellen is dat de rekenmachine geen mogelijkheden voor symbolisch rekenen heeft.

objectivist
objectivist18 okt. 2010 - 19:00

Goede tekst hoor. En inderdaad had de mammoet nooit afgeschaft meoten worden. Welke minister was dat? Schande! Het werkte prima maar opeens moest het weer anders. Het is nooit meer goed gekomen. Vernieuwingsdrang om niets.

2 Reacties
hminkema
hminkema18 okt. 2010 - 19:00

Hoe komt u er bij dat de Mammoetwet is afgeschaft? Kunt u niet lezen?

hminkema
hminkema18 okt. 2010 - 19:00

Mijn vraag aan Bart Fleuren (en zijn respondenten) is wat de volgende figuur hen zegt over de niveaubewaking in het Nederlandse voortgezet onderwijs: http://tinyurl.com/3yqdqgk Zelf lees ik er bijvoorbeeld in dat een doorsnee havo-klas anno 2010 bestaat uit leerlingen met min of meer dezelfde capaciteiten als de doorsnee mavo-klas uit 1971.

eeweew
eeweew18 okt. 2010 - 19:00

Goed artikel waar wel een hele hoop in zit. Maar ook een hoop waar ik het niet mee eens ben. Zo denk ik niet dat het verhogen van het collegegeld goed zal zijn voor het onderwijs. Het zal studenten afschrikken, en studenten met arme ouders dwingen zich in een lening te storten. Het wettelijk collegegeld dekt de kosten niet, maar wat de werkelijke kosten zijn verschilt per studie, zoiets zal dus ook collegegelddifferentiatie (tussen opleidingen) kunnen veroorzaken, dit zal veelal in het nadeel zijn van betástudies (practicumapparatuur, individuele begeleiding bij projecten e.d.). En kleine studies (deze criteria overlappen vaak). Dit zal leiden tot nog meer massaonderwijs bij goedkope studies. Dan nog iets over de grafische rekenmachine. Ik denk dat dit ooit een poging is geweest om techniek te omarmen of zo. Er is alleen één heel groot probleem met die dingen, je kan erin zetten wat je wilt, en daar zijn geen regels voor. Een goede hervorming van de nieuwe 2e fase is dat leerlingen bij wiskunde geen formulekaart meer mogen hebben, maar omdat er geen regels zijn over rekenmachines zal deze maatregel niet veel uitrichten. Misschien dat je het wiskundeonderwijs in delen met en zonder rekenmachine kan splitsen. Dat ding heeft namelijk zeker toegevoegde waarde, in de zin dat middelbare scholieren kunnen leren omgaan met dingen die niet (makkelijk)analytisch op te lossen zijn.

1 Reactie
JanB2
JanB218 okt. 2010 - 19:00

Ik zie het probleem met de opslag van formules in die grafische rekenmachines niet zo. Je hebt namelijk niets aan een formule als je er niet mee kunt werken. Bovendien lijkt het me erg onpraktisch om telkens in zo'n apparaat te moeten gaan browsen op zoek naar iets bruikbaars. Dat kost tijdens een tentamen gewoon teveel tijd en lijkt me eerlijk gezegd geen alternatief voor parate kennis. Een groter probleem vind ik het gegeven dat veel van die machines de mogelijkheid hebben om (beperkt) algebraisch te rekenen. Dat brengt het risico met zich mee dat studenten geen goede vaardigheden en inzicht meer ontwikkelen in het werken met formules en bijv. zelfs de simpelste herleidingen door zo'n machientje laten doen, iets dat uiteindelijk funest voor het zinvol leren werken met formules. Wat die machines namelijk niet kunnen is de handigste herleiding of representatie van een uitdrukking kiezen en daar gaat het vaak om.

Pjotrs
Pjotrs18 okt. 2010 - 19:00

Het enige wat ik in dit oerconservatieve verhaal nog mis is een pleidooi voor het invoeren van lijfstraffen. In de tijd dat het Spaanse rietje werd gehanteerd bleef men immer veel beter bij de les! Bart Fleuren weet redelijk onder woorden te brengen wat er mis is met het onderwijs, maar zijn reactie daarop is niet die van een bevlogen student maar van een oude man die maar blijft mekkeren dat het vroeger allemaal beter was. Alleen al wat hij over geschiedenis schrijft: je hoeft er helemaal niets van te snappen en geen verbanden te kunnen leggen, zolang je maar in de hoofd stampt dat in 1600 de Slag bij Nieuwpoort plaatsvond. Maar hoeveel mensen die nog steeds "1600 de Slag bij Nieuwpoort" kunnen opdreunen weten wie er daar slaags raakten? Ze weten hooguit dat bij de Slag bij Nieuwspoort in 2010 Hero Drinkman een ober te lijf ging.

1 Reactie
Archie2
Archie218 okt. 2010 - 19:00

Het is niet of/of maar en/en. Parate kennis gecombineerd met inzicht leidt tot de beste resultaten. Daarvoor moet gewerkt worden. Ik heb in mijn omgeving veel te maken met mensen die in het oostblok zijn opgegroeid. Het onderwijs-systeem daar is vergeleken met NL spartaans. Wat me steeds opvalt is hoe breed deze mensen zijn opgeleid en hoe hoog hun niveau is. Ik durf de stelling aan dat de gemiddelde student daar meer weet over de West-Europese geschiedenis dan de gemiddelde student hier. En dan heb ik het niet alleen over feitenkennis. Ook op het gebied van literatuur, argumenteren, presentatietechnieken etc. steken ze met kop en schouders boven ons uit. Oorzaak? Dit artikel legt precies de vinger op de zere plek.

novum
novum18 okt. 2010 - 19:00

Goed artikel. Zoals een meneer van Philips een paar jaar geleden zei: "We zijn hier niet over het paard getild maar over de manage geslingerd". Hoogste tijd om te stoppen met nivelleren, competitie te stimuleren en harder te gaan werken.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs18 okt. 2010 - 19:00

"We zijn hier niet over het paard getild maar over de manage geslingerd" Ik wou dat ik hem verzonnen had ;)