Joop

Nederlandse optimisten voor het eerst in 10 jaar weer in de meerderheid

  •  
30-03-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
36104443083_ab7d5c069f_k
Nederland telt meer optimisten dan pessimisten. Bijna de helft van de Nederlanders denkt dat het met ons land de goede kant op gaat. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Het is voor het eerst in 10 jaar dat de optimisten de overhand hebben en een significante stijging ten opzichte van vorig jaar, toen nog slechts 37 procent zich optimistisch toonde. Mensen hebben daarnaast meer vertrouwen gekregen in de politiek, de economie en de rechtspraak. Een sluitende verklaring voor de mentaliteitsomslag kan niet worden gegeven. De onderzoekers vermoeden een ‘collectieve omslag in de publieke opinie’ en ‘erkenning dat het eigenlijk best goed of in ieder geval niet zo slecht gaat’.
Volgens onderzoekers baseren positivo’s hun gevoel vooral op de gunstige economische wind, maar ook sociale factoren als de saamhorigheid na de winst van het Nederlands vrouwenelftal worden genoemd als teken dat het goed gaat met Nederland. De 38 procent van de ondervraagden die het somber inziet geeft daarvoor vooral sociale of culturele argumenten, zoals de kloof tussen rijk en arm, immigratie en integratie, en normen en waarden.
VVD’ers staan op 1 als het gaat om optimisme en PVV’ers op 1 als het gaat om pessimisme. Mannen zijn over het algemeen positiever dan vrouwen. Hoewel Nederlanders zich minder zorgen maken over de economie, zijn ze wel ongerust over armoede. 12 procent van de ondervraagden kwam er spontaan mee als punt van zorg

Meer over:

scp, leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*1 apr. 2018 - 21:45

Misschien klink ik juist te optimistisch. Tijdens mijn buitenlandse reizen, merk ik juist hoe goed het bij bijna iedereen in Nederland gaat, in vergelijking met veel andere landen. Het kan natuurlijk nog veel beter gaan bij bijna 1/3 van alle Nederlanders maar bijna iedereen heeft tenminste een dak over zijn of haar hoofd en heeft bijna iedereen genoeg leefgeld in dit land. Niet altijd, maar om soms zelf een klein duwtje te geven b.v., om zichzelf te verbeteren via te laten omscholen b.v., kan misschien een mens nog wat verder brengen, zeker nu de economie zo goed draait. Maar dan wie ben ik?. Een heel fijne avond verder.

Cliff Clavin
Cliff Clavin1 apr. 2018 - 17:12

Piet de Geus laat weer frequent en fijn van zich horen - en dat vind ik uitstekend. Geen mooiere wereld dan die in welke elkeen zijn persoonlijke fantasieën en obsessies vrijelijk kan ventileren. Zulk een omgeving is namelijk zeer geneeskrachtig, om het algemeen fatsoen, en de mooiste waarden (bescheidenheid, geborgenheid, en liefde voor de ander) te waarborgen. Piet de Geus doet mij thans denken aan ene Francesco Schettino, de kapitein van het cruiseschip Costa Concordia, de ondergang waarvan wij ons allen nog uit 'de media' goed herinneren. Piet waant zich de directeur, de dirigent van een prachtige 'luxury liner', een 'corporate world' waarin alles altijd super-leuk en super-gezellig verloopt. Op zee nog wel, en dat maakt dat je de klimaatveranderingen warm omarmt, want door die veranderingen komt er steeds meer zee. Wat een gaven heeft onze Piet, wat een ziener is hij toch! Er is één ding, dat Piet niet ziet, helaas. Hij zelf zal, nog in zijn eigen levenstijd, moeten aanschouwen dat zijn Costa Concordia voorgoed onder gaat. En, Piet zou Piet niet zijn, als hij niet als eerste van boord zou gaan, en zijn eigen kapitaal, en zijn eigen (eindige) leven, in veiligheid zou brengen. Ik zie je wel weer eens, Pietje.

5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 8:39

https://www.trouw.nl/samenleving/u-bent-vrolijk-en-optimistisch-komt-ook-een-beetje-door-de-lente~a6634305/

Cliff Clavin
Cliff Clavin2 apr. 2018 - 12:42

@ Minoes - dank voor die link. Ik heb zo mijn eigen gedachten over dat verhaal. Ik vind wetenschappelijke onderzoeken naar geluk bizar. Ze zijn een teken van onze tijd: alsof je met een rekenmachine en een groep proefpersonen kan bepalen wat geluk is, hoe je 'in jezelf kan investeren' met het oogmerk om gelukkig te worden, en hoe je die zalige staat dan zo lang mogelijk kan vasthouden. Dat onderzoekswerk lijkt me iets tussen bezigheidstherapie en werkverschaffing in; maar dan wel tegen een zeer ruime financiële tegenprestatie. Tijd voor een onversneden Nederlandse folk- en popklassieker: https://youtu.be/2t8saACGnks

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 15:36

Cliff Ik ben het met je eens, laat daar geen misverstand over bestaan. Was benieuwd wat ze te zeggen hadden. Niets dus; Want over iets nietszeggend kun je nl. niets zeggen. Oftewel; het kan dooien en het kan vriezen. Bedankt voor de link, daar word ik nu gelukkig van, voor even dan;)

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 16:00

Mooie vergelijking overigens met de kapitein van de Costa Concordia. In het onderzoek ging het ook enkel over mensen die zich voornamelijk goed voelden over de eigen financiële situatie, de meer-verdieners die uitzicht hebben op nog meer door een fikse korting op de inkomstenbelasting in de toekomst. Dat is natuurlijk ook wel iets om naar uit te kijken, denkend dat je dan wel gelukkig zult worden. Het is als de CEO van de ING, die is ook niet gelukkig met hetgeen hij heeft. Hij denkt, dat als hij nog meer krijgt, het geluksgevoel wel zal komen. Het is het diep weggedrukte verlangen naar geluk. Het is het gebrek daaraan. Het is de illusie die in stand gehouden wordt. Geluk is niet te koop.

Cliff Clavin
Cliff Clavin2 apr. 2018 - 16:40

@ Minoes - dank je. Je inzending van 18:00u is klasse!

Buzzer
Buzzer1 apr. 2018 - 8:45

Je kan wel optimistisch zijn maar daarmee verdwijnt het zicht op het einde van de mensheid nog niet.

Uitgekleed
Uitgekleed31 mrt. 2018 - 20:49

Ja het gaat eindelijk een tijdje goed. Dat komt omdat de rente laag blijft. Maar de donkere wolken vormen zich al want DNB gaat in het najaar de rente verhogen. De eerste stap naar prijsverhogingen.

Joyce Klassen
Joyce Klassen31 mrt. 2018 - 18:17

Rechts beleid, dus het land is gelukkig. Logisch.

5 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin31 mrt. 2018 - 20:10

@ Joyce Klassen - fijn dat je zo volhardt. Alleen: je zult er steeds eenzamer door worden, erger nog dan nu al het geval is.

Karingin
Karingin1 apr. 2018 - 13:35

Ik denk 't niet Cliff. Joyce blijkt iemand met weinig empathisch vermogen, ik denk dat ze überhaupt weinig interesse heeft in de medemens.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 15:37

Cliff Ik ben het met je eens, laat daar geen misverstand over bestaan. Was benieuwd wat ze te zeggen hadden. Niets dus; Want over iets nietszeggend kun je nl. niets zeggen. Oftewel; het kan dooien en het kan vriezen. Bedankt voor de link, daar word ik nu gelukkig van, voor even dan;)

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 15:39

Joyce weet waarschijnlijk niet wat je gelukkig voelen is!

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 16:11

Ja ja. Joyce is gelukkig dus is het land gelukkig. Zoiets als de baas is gelukkig dus is de slaaf gelukkig. Wat een verwrongen manier van denken,wat een verwrongen wereldbeeld.

Gerygrr
Gerygrr31 mrt. 2018 - 13:40

Heeft iemand de link wel geopend en gelzen? Sterk toegenomen optimisme over Nederland 30 maart 2018 Dit blijkt uit het eerste kwartaalbericht van 2018 over het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB). Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) besteedt hierin aandacht aan de stemming in Nederland en opvattingen over politieke en maatschappelijke kwesties. In deze 41ste editie van het kwartaalbericht is er speciale aandacht voor vertrouwen in bronnen van informatie over klimaatverandering en vaccinatie. Voor het eerst sinds 2008 meer optimisten dan pessimisten over Nederland Nederlanders positief over lokaal bestuur, maar weinig geïnteresseerd Scepsis over decentralisaties sociaal domein onverminderd groot Gepolariseerde opvattingen over de landelijke politiek en democratie Thema: Vertrouwen in informatiebronnen (bij klimaatverandering en vaccinatie): Veel vertrouwen in informatie van wetenschappelijke onderzoeksinstellingen … maar vooral onder hogeropgeleiden Deskundigheid, onafhankelijkheid en goede intenties wekken vertrouwen Dit zijn enkele uitkomsten van het eerste kwartaalbericht van 2018 over het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB). Hier een stukje waar toch weinig positiefs uit blijkt. De conclusie waar het optimisme op wordt gebaseerd is het vertrouwen van ondervraagden in de wetenschap waar het gaat over klimaat en vaccinaties..... We zien ook nog de grafiek beginnend in 2008 toen we nog volop in de vorige crisis zaten..... Het mag niemand verbazen dat wie midden in een economische crisis leeft pessimistischer is dan degenen die ondervraagd worden in een herstelperiode na de zoveelste crisis....

4 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus31 mrt. 2018 - 15:06

"De conclusie waar het optimisme op wordt gebaseerd is het vertrouwen van ondervraagden in de wetenschap waar het gaat over klimaat en vaccinaties….." Je had die link beter niet kunnen openen, want zelfs de samenvatting gaat je kennelijk al boven de pet.

Gerygrr
Gerygrr31 mrt. 2018 - 17:13

Of juist wel, Piet? Heb jij het wel helemaal goed nagelezen? Voor begrijpend lezen kreeg ik immer de hoogste cijfers....

Piet de Geus
Piet de Geus31 mrt. 2018 - 21:40

"Voor begrijpend lezen kreeg ik immer de hoogste cijfers" Kun je nagaan hoe snel roem vergaat. Uit een inleiding waarin staat wat de conclusies zijn van het onderzoek en aan welk onderwerp bovendien speciale aandacht wordt besteedt (Vertrouwen in informatiebronnen bij klimaatverandering en vaccinatie) maak jij op dat alle conclusies louter op dat speciale aandachtsgebied zijn gebaseerd. Terwijl daarvoor nota bene een hele serie andere kernthema's van het onderzoek zijn opgesomd...

Gerygrr
Gerygrr1 apr. 2018 - 9:45

Beste Piet, De andere genoemde kernpunten vind ik toch echt nogal rampzalig klinken: - weinig interesse in de locale politiek. - scepsis in politiek onveranderd groot - gepolariseerde verhoudingen Verschil tussen 2008 (middenin crisis) en nu (uit de crisis) in de grafiek is ook niet enorm groot, voor mij in ieder geval geen rden tot dat optimisme.....

RuuDW
RuuDW31 mrt. 2018 - 13:36

Volgens onderzoekers baseren positivo’s hun gevoel vooral op de gunstige economische wind.... Volgens mij ligt de economie aan het infuus van de ECB. En doping doet wonderen.

5 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus1 apr. 2018 - 0:31

"Volgens mij ligt de economie aan het infuus van de ECB." En de patiënt merkt dat hij er door het infuus op vooruit gaat. Verwacht je werkelijk meer van hem? Ik herinner me nog hoe de crisis in 2008 begon: het leedvermaak over mensen die geld verloren op de beurs was niet van de lucht. Net goed, lekker puh. Tot ze de gevolgen ervan met vertraging zelf voor de kiezen kregen: huis onder water, baan kwijt, uitkering afgeknepen. Zonder ook maar enig benul van hun eigen rol en positie binnen het geheel. Omgekeerd is dat natuurlijk net zo: trekt de economie om wat voor reden aan, dan zien ze de tendensen die daaraan ten grondslag liggen net zomin als de waarschuwingen toen ze de vorige keer overconsumeerden in plaats van buffers aan te leggen voor de voorspelbare terugslag. De bulk van de mensen bepaalt zijn optimisme of pessimisme nu eenmaal louter op basis van hoe de golfbewegingen effect op henzelf hebben. Ook al hebben ze daar alle tijd voor omdat die golf hen pas met enige vertraging bereikt: lonen dalen pas als een recessie zijn hoogtepunt al heeft bereikt en lonen stijgen pas nadat de beurskoersen zich al lang hebben hersteld. Een inschatting maken van de oorzaken is al helemaal te hoog gegrepen. Vandaar dat allerlei gekkies op kijkdagen nog boven de vraagprijs tegen elkaar opboden toen de huizenbubbel al lang aan het instorten was. En vandaar dat mensen pas weer huizen durfden te kopen toen de markt zich alweer had hersteld en een ander er met de winst vandoor gaat. Niet voor niets is wie anticyclisch durft te beleggen spekkoper: is een aandeel ondergewaardeerd dan koop je het, is het overgewaardeerd dan moet je als de bliksem zien dat je ervan afkomt. Andermans onderwaardering is jouw winst, net als andermans overwaardering. Omdat de bulk van de mensen nu eenmaal niet verder komt dan het volgen van het sentiment in plaats van een inschatting te maken van de realiteit. Dus uiteraard doet het dopinginfuus van de ECB wonderen. Omdat de meesten niet beoordelen in hoeverre die benadering werkelijk succesvol is maar slechts afgaan op de mate waarin de effecten henzelf bereiken. Of dat nu een ontstane bubbel is of dat het daadwerkelijk resultaten heeft.

Karingin
Karingin1 apr. 2018 - 13:34

Ja Piet, het doet wonderen voor de toch al enorme schuldenberg in Nederland. Hoe lang denk je dat dat nog goed gaat?

Piet de Geus
Piet de Geus1 apr. 2018 - 22:36

"het doet wonderen voor de toch al enorme schuldenberg in Nederland" Nee, het doet wonderen voor het op dagkoersen gebaseerde optimisme.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 16:25

Daar verdienen beleggers hun brood mee, met die dagkoersen.

Piet de Geus
Piet de Geus2 apr. 2018 - 22:22

"Daar verdienen beleggers hun brood mee, met die dagkoersen." Door snel te verkopen als de dagkoersen te snel stijgen: het zijn de optimisten die vervolgens met de verliezen zitten, want die verkopen weer als de koersen dalen... Zoals gezegd: serieus verdienen doe je met anticyclisch beleggen, te hoog kopen en te laag verkopen doe je als je het sentiment (de dagkoersen) volgt.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*31 mrt. 2018 - 12:22

2/3 van alle Nederlanders die het goed heeft op dit moment heeft inderdaad alle reden om optimistisch te zijn. 1/3 van alle Nederlanders die op dit moment nog altijd het wat minder goed heeft heeft inderdaad wat minder reden om optimistisch te zijn. Misschien een nieuwe en wat linksere regering, na maart 2021, na de volgende Tweede Kamerverkiezingen, kan deze groep Nederlanders een steuntje in de rug geven, hoop ik tenminste. Maar over het algemeen, hebben wij inderdaad het goed in Nederland, tot nu toe, in vergelijking met bijna alle andere landen op aarde, vooral na de grote economische crisis van slechts een paar jaren geleden. Chapeau aan alle hardwerkende Nederlanders in heel Nederland van hun bijdragen aan deze huidige welvaart in Nederland!. Een fijne dag.

Rara5
Rara531 mrt. 2018 - 12:02

Zo te lezen bevinden zich weinig optimisten zich onder Joop. Wat een negativiteit.

2 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin31 mrt. 2018 - 14:16

@ Rara - op Joop vind je voornamelijk realisten, die de gave hebben om de dagelijkse werkelijkheid onder ogen te kunnen zien. Jij mag best voor zoete koek slikken wat SCP en Nu.nl je voorzetten, hoor. Dat is natuurlijk prettig voor de heel korte termijn.

Piet de Geus
Piet de Geus1 apr. 2018 - 0:37

"op Joop vind je voornamelijk realisten, die de gave hebben om de dagelijkse werkelijkheid onder ogen te kunnen zien" Niet de dagelijkse werkelijkheid maar louter de hunne. "Jij mag best voor zoete koek slikken wat SCP en Nu.nl je voorzetten, hoor." Het onderzoek van het SCP zou je op zijn minst kunnen leren hoe de dagelijkse werkelijkheid van je landgenoten eruit ziet. Maar dat kan nogal bedreigend zijn: andermans werkelijkheid tot je door laten dringen. Dan kun je inderdaad maar beter wetenschapsontkenner zijn.

Rara5
Rara531 mrt. 2018 - 12:01

Goed om te lezen. Nederland hoort ook bij de allergelukkigste landen ter wereld. www.nu.nl/werk-en-prive/5177321/nederland-zesde-plaats-van-gelukkigste-landen.amp

Tom3
Tom331 mrt. 2018 - 11:35

Hoewel ik het vermoeden heb dat veel van deze statistieken een grote mindfuck zijn om de massa te manipuleren, (tijdstip en manieren van uitvoeren en hoe het gebracht wordt), denk ik dat het toch altijd weer de uitdaging is om proberen de zon in het water te laten schijnen. Hiernaast gaat het in het Artikel over de Maan en de verwondering die er is bij het dicht bijhalen van dit Hemellichaam. Dit terwijl hij/zij;) er toch altijd is, en schijnbaar onzichtbaar zijn invloed uitoefent op ons hele hebben en houden(denk alleen maar aan de getijde beweging op 2/3 van onze planeet). Alleen die gedachte al, zou enorme positieve gevoelens moeten oproepen, dat je als nietigheid deel mag uitmaken van zo iets groots. Goed weekend. The Waterboys - The Whole of the Moon - https://www.youtube.com/watch?v=pu7AR0-FRro&ab_channel=kinkyukperv

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus1 apr. 2018 - 0:51

"Hoewel ik het vermoeden heb dat veel van deze statistieken een grote mindfuck zijn om de massa te manipuleren" Je lijkt verdomd veel op Trump. Als de statistieken je niet bevallen kijk je niet naar de verantwoording van het onderzoek maar ontken je de uitkomsten simpelweg en verzin je een complot, omdat de rest van de wereld (laat staan het wetenschappelijke deel ervan) toch niet minder fact free of minder intellectueel uitgedaagd kan zijn dan jijzelf. Met een beetje meer verstand en inzicht kun je wel het tegendeel beweren: het onderzoek representeert slechts wat de domme (in jouw ogen gemanipuleerde) massa zegt. Want die massa denkt niet zelfstandig na maar reageert slecht op hoe ontwikkelingen hen bereiken. Die massa maakt echt geen macro-economische analyse van waarom hun loonstrookje er beter uitziet of van waarom ze ineens wel een baan hebben: ze gaan uit van hun eigen situatie, no matter how die tot stand is gekomen. Dus natuurlijk stijgt het optimisme onder de massa als steeds meer mensen aan het werk komen. Ook al is dat dankzij de volgende bubbel die wordt opgebouwd. Dat is niet omdat ze worden gemanipuleerd maar dat is omdat de massa nogal kortzichtig is. Je kent hen (en wellicht jezelf) teveel intelligentie toe.

Tom3
Tom31 apr. 2018 - 8:38

@ Hey Piet, Bedankt voor je fijne reactie, ik ga na een mooie ochtendwandeling door de bossen, want het zijn de kleine dingen die het doen, nu genieten van een handvol chocolade paaseitjes. Ben ook maar één van de massa. Zag gisteren nog een mooi plaatje bij een analyse over het één en ander. https://cointelegraph.com/news/bitcoin-ethereum-bitcoin-cash-ripple-stellar-litecoin-cardano-neo-eos-price-analysis-march-30 Maar over Trump, hoeveel oorlogen zijn er onder zijn bewind tot nu toe begonnen? (en hoe zat het met zijn laatste 4 voorgangers) En ik zou over een paar jaar de aantallen van de verslavingen gedurende zijn bewind wel ééns willen zien. Of de getallen van de alcoholverslaving onder Poetin zijn bewind, hoe zou het daar mee gaan? Misschien toch wat zonnestralen door de donkere wolken, I hope so. Veel plezier nog, doeggg!

Absconditus
Absconditus31 mrt. 2018 - 10:49

In Noord Korea gaat het volgens de staatspropaganda ook altijd uitstekend.

3 Reacties
Peter Zwart
Peter Zwart31 mrt. 2018 - 11:38

Je hebt gelijk.

Cliff Clavin
Cliff Clavin31 mrt. 2018 - 12:40

@ Absconditus - daar zeg je wat. Ik denk bij onderzoeken als dat van het SCP, en in dit geval in het bijzonder ook over het moment van bekendmaking, aan Noord-Korea. Mensen, vooral jongeren, zijn tegenwoordig prima afgericht. Dat mogen we toeschrijven aan de onvermoeibare inzet van ouders, leerkrachten, docenten, en nog het meest aan die van alle meet- en regelneven, auditors, statistici, en andere cijferfetisjisten die het sociale klimaat in ons land en elders vergiftigen. Angst is dé valuta van deze tijd, en niet de bitcoin. Angst is het beste verdienmodel dat er is. Dus zal men in geen enkele situatie, ook niet bij een verhoor door de SCP-inquisiteurs, erkennen dat men zich niet senang voelt, dat men somber is over de toekomst, en dat men wel eens over het klimaat nadenkt. Die eerlijkheid is namelijk niet fijn voor je uitstraling, je persoonlijke presentatie, dus je 'self-governance'. Want het Eerste Gebod van onze tijd is: je moet jezelf altijd zo voordelig en profijtelijk mogelijk op de kaart zetten. En dat op 24/7 basis. In Nederland gaat alles superfijn, net als in Noord-Korea.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 apr. 2018 - 16:21

Cliff Clavin Het is zoals met face-book presentaties. Ze zijn elkaars gelijken.

Grietje Genot
Grietje Genot31 mrt. 2018 - 10:02

Het is gewoon weer : regressie naar 't gemiddelde. Na een tijdje flink somberen krijg je daar genoeg van. Want laten we eerlijk zijn: de wereld (Trump, Poetin, Syrië, Israël, Modi, Baudet etc) heeft 'r in geen decennia zo slecht voorgestaan; - en dan vergeet ik voor 't gemak 't klimaat, de 1% etc. maar even. Bovendien: een VVD'er wordt vrolijk als andere lijden; - da's de kwintessens van hun ideologie. Daar is-ie: de echte graadmeter: als 'n VVD'er zijn bitterballenbruine tanden bloot lacht, dan liggen de stervenden d'r bij bosjes.

1 Reactie
Grietje Genot
Grietje Genot31 mrt. 2018 - 11:00

anderen..

Perezoso
Perezoso31 mrt. 2018 - 8:38

Echt? Heeft iemand echt gezegd dat ie meer saamhorigheid is gaan voelen na dat gevoetbal? O hemel, dat wordt nog wat als doordringt dat ´we´ niet meedoen aan het WK deze zomer...

Break on through
Break on through31 mrt. 2018 - 8:27

Ai daar gaat het verdienmodel van de PVV en FvD. Deze hebben een achterban die gebaseerd is op negatieve toekomstperspectieven (die helemaal de plank mis slaan).

Henk13
Henk1331 mrt. 2018 - 5:38

Dit is toch goed nieuws? Maar ja, verkeerde regering dus het klopt niet. Wat een stelletje azijnpissers hier. Probeer toch eens van de kleine dingen te genieten en niet elk ongemakje op te blazen. Hoe je in het leven staat bepaal jezelf. De mensen die hieronder zo negatief zijn moeten eerst maar eens naar zich zelf kijken. Ook ik heb het niet altijd makkelijk maar geniet wel van de dingen die het waard zijn. Het is maar hoe je in het leven staat. Volgens mij klagen “ linkse” mensen zowiezo meer dan rechts mensen. Daar moet eens onderzoek naar gedaan worden.

Spelchecker2
Spelchecker230 mrt. 2018 - 21:13

Dan staat nu de volgende crisis ongetwijfeld voor de deur.

Peter Zwart
Peter Zwart30 mrt. 2018 - 20:36

Wat een misselijkmakende flauwekul. Het houd maar niet op met deze bedroevende nonsens. Het is pure volksverlakkerij . SCP wordt betaalt om deze onzin te spuien. Het is een klap voor de werkelijke waarheid.. Wat worden we belazerd.

4 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus30 mrt. 2018 - 23:39

"Wat worden we belazerd." Accepteren dat niet iedereen zo'n zwartkijker is als jij zit er natuurlijk niet in. Voor je het weet moet je ook nog op zoek naar de oorzaak van je paranoïde universum en kom je erachter wat het SCP heeft geschreven over het wereldbeeld van mensen die geen controle over hun eigen leven hebben.

Hank Rearden
Hank Rearden31 mrt. 2018 - 10:09

Piet de Geus 31 maart 2018 at 01:39 Gisterenavond bij Twan Huys/Nieuwsuur werd toch mooi de hypocrisie van het Nederlands optimisme blootgelegd. 2 superoptimisten die na klein rondje ondervragen toch met tranen in de ogen moesten opbiechten dat de schrijnende armoede en kinderen die met honger in de klas zitten in hun directe omgeving ze toch wel heel droevig maakte.

Peter Zwart
Peter Zwart31 mrt. 2018 - 11:37

Wat bedoel je Piet met je paranoïde universum. Ik denk dat jijzelf daar al een tijdje rond doolt. Ik ben 59 en heb altijd gewerkt. Door reorganisatie ontslagen. Duizend sollicitaties. Ik denk dat SCP alleen in Wassenaar en Blaricum vragen heeft gesteld. Of woon jij daar ook Piet ?

Piet de Geus
Piet de Geus31 mrt. 2018 - 15:07

"Wat bedoel je Piet met je paranoïde universum." Domme opmerkingen als deze: "Ik denk dat SCP alleen in Wassenaar en Blaricum vragen heeft gesteld." Als blijkt dat niet heel Nederland eraan toe is als jij, dan moet dat wel aan het onderzoek liggen...

Perezoso
Perezoso30 mrt. 2018 - 18:27

Echt? Een of andere wedstrijd met een bal wordt gewonnen door vrouwen? Wat was er dan wel niet loos als dat een man was geweest... De eventuele bezorgdheid over de verzorging van je hulpbehoevende ouder (al of niet op termijn) is dan weg? Je zet je oude tv aan de straat, of flikkert hem door het raam? Koop wel een nieuwe, op afbetaling? Je gaat een nieuwe auto kopen? Een substantieel deel van de NL-paspoorthouders mag zich wel even laten nakijken...

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus30 mrt. 2018 - 23:42

"Echt?" Ja echt. "Wat was er dan wel niet loos als dat een man was geweest" Dan hadden levensgeluk en economie helemaal een kontje gekregen. Je kunt er over denken wat je wilt maar het is wel echt. "De eventuele bezorgdheid over de verzorging van je hulpbehoevende ouder (al of niet op termijn) is dan weg?" Het kan ook even wat draaglijker worden dan wanneer het verder ook een tranendal is. Ook dat levert een relatieve stijging op. Net zoals het verschil zal maken of je zo'n onderzoek houdt op een grijze herfstdag of op een lentedag met een mooi zonnetje.

Cozy Powell
Cozy Powell30 mrt. 2018 - 16:36

Aangezien Nederland zoals recent bleek al vele jaren ook in de top 10 van gelukkigste bevolkingen staat, inclusief eenzelfde beeld bij de niet-westerse immigranten in vergelijking met die in onze westerse buurlanden, maar we niet nóg hoger stonden vanwege een relatief pessimistische toekomstverwachting ondanks een hogere welvaart dan anderen boven ons stijgen we nu met stip. https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/overgrote-meerderheid-nederland-voelt-zich-gelukkig

Martinel
Martinel30 mrt. 2018 - 15:18

Vraagje....Wie op deze site is ooit daadwerkelijk ondervraagd door dat SCP? Zelf ben ik nog nooit benaderd. Overigens zou ik nooit aan dat soort kulonderzoeken meedoen, maar dat staat hier los van. Hoeveel mensen doen ook niet mee? Van waar haalt dat SCP haar uitslag? Om mij heen, bekenden etc...zitten allemaal in de shit. de één na de ander een burn-out, depressief, aan de medicijnen, aan de alcohol enz..., waar komen dit soort flauwekul aannames toch vandaan? Ik schaar het onder nepnieuws. Morgen kan het zomaar anders zijn.

3 Reacties
Martinel
Martinel30 mrt. 2018 - 15:51

Trouwens niet vreemd hoor dat de VVD op nummer 1 staat qua optimisme. Zij zien hun besteedbaar inkomen alleen maar stijgen. De rest moet het met een schamele 2 Euro per maand meer doen. Wie kan mij uitleggen waar dit 'optimisme' vandaan komt? En de VVD gaat prat op lijstjes, overal wordt gemeld op welk niveau en ladder dit gave land staat. Ik lees het niet meer. Mensen, jaja mensen worden onderworpen aan lijstjes, cijfers, kostenposten, ouderen zijn wegwerpartikelen. Dat SCP is er slechts voor de VVD/D'66/CDA en nu ook nog voor CU. Hopelijk gaat de journalistiek eens diepgravend onderzoek doen naar dit fenomeen van mensen tegen elkaar opzetten. Maar ja, waar vind je die nog?

Karingin
Karingin30 mrt. 2018 - 16:53

Ik niet. Maar in A'dam wordt ik wel altijd geënquêteerd door de gemeente, omdat ik me daar ooit voor heb laten strikken. Dus ik denk dat SCP ook steeds in dezelfde vijver vist. Kan me niet voorstellen dat het een goede afspiegeling van de samenleving is.

Piet de Geus
Piet de Geus30 mrt. 2018 - 23:49

"Van waar haalt dat SCP haar uitslag?" Kennelijk heb je nog nooit gehoord van een representatieve steekproef. "Om mij heen, bekenden etc…zitten allemaal in de shit." Kennelijk is die filter bubbel van jou statistisch niet zo relevant. "Dat SCP is er slechts voor de VVD/D’66/CDA en nu ook nog voor CU." Laat dat nu net een meerderheid van de bevolking zijn. En kennelijk bevalt het jou niet dat hun stem ook massaler terugkomt in het onderzoek dan die van de 5% droeftoeters in het land. Want onderzoek kan alleen kloppen als heel het land jouw kleur aanneemt. Dat noemen we een egocentrisch wereldbeeld en dat maakt je tamelijk ongeschikt om in democratisch verband te functioneren.

Joop Schouten
Joop Schouten30 mrt. 2018 - 14:51

Het zal wel. Neoliberalisme viert hoogtij. Inkomensongelijkheid, armoede, zelfdoding en gebruik van antidepressiva neemt nog steeds toe. Er zijn gelukkig genoeg nuchtere pessimisten over om mistanden aan te kaarten..

2 Reacties
B4
B430 mrt. 2018 - 22:38

Als ik de term 'neoliberalisme' hoor of zie verschijnen, denk ik vooral aan zatte pessimisten, die dat aankaarten.

Cliff Clavin
Cliff Clavin31 mrt. 2018 - 12:25

@ B - alleen onwetenden denken net zoals jij.

Cliff Clavin
Cliff Clavin30 mrt. 2018 - 12:48

Dit is bijzonder vermakelijk - op Goede Vrijdag verneem ik dat er een stijging is van het aandeel optimisten van maar liefst 14%, over een periode van een half jaar. Hoe ontzettend gaaf, hoe verschrikkelijk fijn, hoe huiveringwekkend chill is dat? Kom, ik ga weer eens neuzen in de statistieken over het gebruik van XTC, Ritalin, valium, wiet, cocaïne, Grolsch Kanon, en andere betrouwbare graadmeters over de geestelijke gesteldheid van ons volk. Dat 'de saamhorigheid na de winst van het Nederlands vrouwenelftal' ertoe leidt dat men gelooft dat het met Holland de goede kant opgaat, dat beschouw ik als: eersteklas slapstick.

10 Reacties
Joyce Klassen
Joyce Klassen30 mrt. 2018 - 13:18

Rechts beleid leidt tot geluk.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 mrt. 2018 - 14:13

Ik heb eens gekeken in het onderzoek, valt nogal mee, is erg positief geïnterpreteerd vind ik. Ik heb geen verstand van steekproeven, maar een telefonische enquête van 1171 mensen lijkt mij wat mager. De blijkbaar verschillende interpretaties laten soms ook tegenstrijdige zaken zien bij antwoorden op verschillende vragen over zaken die hetzelfde onderwerp raken. Het valt nogal mee met dat halleluja van het CPB. Opvallend is dat D66-ers zorg en ouderenzorg nog minder belangrijk vinden dan VVD-ers. Op onderwijs/cultuur na scoren ze zelfs overal lager in 'zich zorgen om maken' dan alle andere partijen..

Jan Willem de Boer3
Jan Willem de Boer330 mrt. 2018 - 15:46

Cliff, het vertrouwen in de overheid is sterk gegroeid, aldus teletekst over het rapport. Uitstekend, dan kunnen Ollongren, Grapperhaus en Kaag rustig een paar tandjes bijzetten.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 mrt. 2018 - 16:16

Wel maakt men zich zorgen over de toenemende armoede. Ze stemmen dan echter wel voor het grootste deel op partijen die alles eraan doen die nog te verdiepen, denk ik dan weer.. Dat is m.i.niet zo'n heel klein beetje dubbel (wilde het woord schizofreen niet gebruiken, lag wel op mijn tong) Ze zijn wel weer blij met hun inkomen en hebben( dientengevolge?) vertrouwen in de economie, voornamelijk de hoogopgeleiden, en blijkbaar gooien velen dat zo hier en daar op een hoop. Ook is er iets raars in de enquêtes vanaf januari over de rechtspraak. Er is niets veranderd in die tijd van januari tot nu , terwijl de eerste twee maanden het vertrouwen daalde. niets aantoonbaars gebeurd dat dat ineens zou kunnen veroorzaken, maar toch was men ineens heel veel positiever daarover dan de twee maanden daarvoor. Reden om die metingen en de interpretatie daarvan enigszins te wantrouwen lijkt me en over de hele bevolking uit te spreiden. Er staan dus nogal wat mitsen en maren en tegenstrijdigheden in. Men heeft meer vertrouwen in de politiek. die is toegenomen, met hun inkomen denk ik dan weer en/ of met de toekomstige belastingverlagingen in hun hoofd die hen positief stemt. Dus dat zich zorgen maken over de armoede valt in werkelijkheid ook wel mee.

LaBou
LaBou 30 mrt. 2018 - 16:29

Joyce Klassen 30 maart 2018 at 15:18 Je was een deel van je tekst vergeten. Ik ben zo vrij geweest die alsnog voor je te plaatsen (je hoeft me verder niet te bedanken, het was graag gedaan): Rechts beleid leidt tot geluk voor hen die ervan profiteren. De rest van de mensen mag de rekening betalen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 mrt. 2018 - 16:42

Wel maakt men zich... in het algemeen.... zorgen om de toenemende armoede, de geënquêteerden bedoel ik dan.

Karingin
Karingin30 mrt. 2018 - 16:46

Het is maar waar je gelukkig van wordt. Rechts beleid leidt tot voedselbanken, daklozen, verwarde mensen op straat, eenzame bejaarden, een belastingparadijs, volledig versnipperde (en vaak slechte) zorg, minder rechtsbescherming, het uitzetten van kinderen en andere mensenrechtenschendingen, Big Brother-praktijken...en zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Maar daar heb jij allemaal geen last van natuurlijk Joyce, dus het interesseert je ook niet.

Piet de Geus
Piet de Geus30 mrt. 2018 - 23:51

"Kom, ik ga weer eens neuzen in de statistieken over het gebruik van XTC, Ritalin, valium, wiet, cocaïne, Grolsch Kanon, en andere betrouwbare graadmeters over de geestelijke gesteldheid van ons volk." Kijk je bij die statistieken ook even over welk percentage van de bevolking je het dan hebt, voordat je jezelf als norm gaat zien?

C1953
C195331 mrt. 2018 - 12:17

LaBou - 30 maart 2018 af 18:29 Je had (vast onbewust) een foutje in je tekst gemaakt. Ik corrigeer dat wel even en nee, geen dank. Links beleid leidt tot geluk voor hen die ervan profiteren. De rest van de mensen mag de rekening betalen.

Karingin
Karingin1 apr. 2018 - 13:10

C1953 heeft het ook alweer niet goed begrepen. Rechts beleid legt de rekening bij de onderkant van de samenleving, links probeert het enigszins evenredig te verdelen. Wat uiteindelijk voor iedereen beter is. Als die onderlaag ook wat te besteden heeft is dat goed voor de economie en de samenleving als geheel. Laat ze in de stront zakken en iedereen gaat daar last van krijgen. Criminaliteit, ziekte, verwarde mensen die niet opgevangen worden...nou ja ik heb hierboven al genoeg voorbeelden gegeven.

Juppé🎗
Juppé🎗30 mrt. 2018 - 12:32

OK, nu de discussie of dit nu goed of slecht nieuws is.....

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 mrt. 2018 - 13:51

Hopelijk leidt het niet tot consumptie tenzij van meer groente en fruit!

Karingin
Karingin30 mrt. 2018 - 11:29

Bizar, mijn vertrouwen in die 3 dingen is juist enorm gekelderd. Wat me overigens nog geen pessimist maakt.

Tom3
Tom330 mrt. 2018 - 10:58

Mooi getimed, op naar de meubelboulevard!!!

1 Reactie
Geesteman
Geesteman30 mrt. 2018 - 22:43

Jij snapt het. Hetzelfde positivisme is er altijd in de maand december. Januari is het weer slechter.