Joop

Nederlandse klaagtoerist krijgt 3 maanden cel in Myanmar na heiligschennis

  •  
06-10-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
247 keer bekeken
  •  
CORRECTION-MYANMAR-NETHERLANDS-TOURISM-RELIGION

© CORRECTION - Arrested Dutch tourist Klass Haytema (C) is escorted by Myanmar police after appearing before a court in Mandalay on September 28, 2016. Dutch tourist Klass Haytema has been det

De Nederlander Klaas H., die in Myanmar heiligschennis pleegde, moet drie maanden de cel in. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken bekend gemaakt. Ook moet hij een boete van 105 dollar betalen.
Klaas H. was op vakantie in Myanmar. Hij stoorde zich aan het geluid dat afkomstig was van een heilig ritueel. Omdat zijn vakantierust belangrijker was dan het lokale gebruik stormde hij het hotel uit, banjerde met schoenen aan de heilige plek op en trok daar de stekker uit de versterker die monniken gebruiken om hun preken over te brengen aan de toehoorders.
Heiligschennis kan in Myanmar bestraft worden met twee jaar cel.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (80)

frankie48
frankie489 okt. 2016 - 6:21

Mogelijk de eigen woning in Nederland via AirBnb aangeboden om een centje te gaan meepikken van de overvloed aan toeristen die ons land tegenwoordig aandoen, maar van de overlast die dat in Nederland veroorzaakt, daar hoor en zie je niets van als jezelf zover weg zit!

HughRodham
HughRodham7 okt. 2016 - 13:30

Haha, verkeerde been uit bed gestapt waarschijnlijk. Gelukkig was je niet in Saudi arabie, had je nu niet meer geleefd.

1 Reactie
Minoes2
Minoes27 okt. 2016 - 20:02

Hij was er net ingestapt!

Ron Halkes
Ron Halkes7 okt. 2016 - 13:08

Heiligschennis bestaat niet,iets wat werkelijk heilig is valt nl. niet te schenden......de rest is flauwe kul,bedacht door mensen....

2 Reacties
Minoes2
Minoes27 okt. 2016 - 20:01

Je hebt je gewoon aan de wetten van het land te houden waarin je je bevindt. Punt. Eerst nadenken voordat je iets doet is toch niet teveel gevraagd? Je hebt je gewoon aan te passen. Wij bepalen niet wat mag dat bepalen zij. Zij maken hun eigen wetten. Daarnaast weet je in wat voor een land je bent. Het is gewoon zeer primair en impulsief gedrag.

Ron Halkes
Ron Halkes8 okt. 2016 - 7:03

....helemaal mee eens,ging mij vooral om het woord en de betekenis,niet om het je al dan niet aanpassen aan de "gebruiken" van een land..

Bernie2
Bernie27 okt. 2016 - 5:57

Lijkt me een zeer terechte straf en zeker niet te zwaar. Moeder H. die gister door een tv zender werd geraadpleegd over het Aziatische onrecht dat haar offspring zou zijn aangedaan: "Het is zo'n lieve jongen. Echt waar, thuis doet hij dat nooit." Nee mevrouw, inderdaad. Daarom gaan dit soort rellende puistenpubers naar verweglanden en bevinden zich daar met idem Britten en Duitsers in puik gezelschap. Naar het schijnt. Drie maanden, soit. Wellicht kan de stekkertrekkende onverlaat nog wat mooie religieuze liedjes worden aangeleerd.

2 Reacties
Phil2
Phil27 okt. 2016 - 8:20

Wellicht is ie geïnspireerd door GroenLinks Jolande Sap... Je weet wel, met die stekkerdoos.

geen-mening
geen-mening7 okt. 2016 - 8:24

Gast hij is 30 ofzo, puistenpubers? waar heb je het over man!

johannn2
johannn26 okt. 2016 - 22:45

Er zijn blijkbaar mensen, die de hele wereld als een toeristen-resort zien. .

Harry5
Harry56 okt. 2016 - 20:05

Een goede les voor deze witte man. Hopelijk wordt hij hard aangepakt

1 Reactie
geen-mening
geen-mening7 okt. 2016 - 8:25

Heeft toch niks met witte man te maken, het enige wat we hier van kunnen leren is dat wij onze waarde, normen en tradities ook gewoon keihard moeten verdedigen in plaats van allemaal tuig over ons heen te laten lopen.

ikdus2
ikdus26 okt. 2016 - 19:34

we weten in ieder geval waar we niet op vakantie moeten. zet die man gewoon op een vlucht naar Nederland toe.

Steven4
Steven46 okt. 2016 - 19:02

logica : een religieus leider spreekt heilige teksten uit , deze teksten worden opgevangen in een microfoon en omgezet in stroomstootjes , dat is geen heiligschennis dus , de stroomstootjes worden omgezet in vibrerende luchtmoleculen met een volgend apparaat , weer geen heiligschennis , ook worden de stroomstootjes omgewerkt tot het beschrijven van een cd , nu wel heiligschennis ? Arme Klaas , rechtlijnigheid en logica is een zegen voor je dorp in Friesland.

Dubbeldenker
Dubbeldenker6 okt. 2016 - 17:55

Heeft ie niet alleen nachtrust, maar zelfs 3 maanden verlenging van zijn vakantie met volpension. Dat is nog eens iets anders dat 1 gratis nachtje bij een verblijf van 2 weken. Hoop dat Klaas het gecellig heeft met zijn celdeler.

Donostia2
Donostia26 okt. 2016 - 17:00

Uit de Myanmar Times: " He had been charged under section 295 of the penal code for intentional insult to religious feelings or beliefs, as well as facing additional charges under immigration laws". Nederlandse jongeren denken werkelijk dat zij het middelpunt van het heelal zijn. Zijn vader: Zo is Klaas nu eenmaal". Sommige ouders hadden zich beter niet kunnen voortplanten, of hadden de opvoeding beter uitbesteed. Ik hoop dat hij de tijd gebruikt voor wat reflectie. Hij is niet veroordeeld voor "huisvredebreuk" @Zandb, dat komt weer uit Uw duim.

1 Reactie
Zandb
Zandb7 okt. 2016 - 6:45

Donostia: U moet echt véél beter (leren?) lezen als u meent dat ik beweer hij voor "huisvredebreuk" is veroordeeld. Verder zou u moeten weten - met uw ervaring - dat u geen oordeel over de opvoedingskwaliteiten van de ouders kan en mag uitspreken aan de hand van zo weinig informatie. En al helemaal niet zo'n verstrekkend oordeel. Maar in algemene zin heeft u laf gelijk, natuurlijk: "Sommige ouders hadden zich beter niet kunnen voortplanten, of hadden de opvoeding beter uitbesteed." In algemene zin beweer ik dan maar dat die ouders dan beter niet die opvoeding kunnen uitbesteden aan bepaalde nogal losjes vooverroordelende rechtsdraaiende jeugdzorgers.

Ben Joop
Ben Joop6 okt. 2016 - 15:33

grappig om te zien hoe de meest rechtse haters die normaal helemaal voor law en order zijn nu begrip hebben voor deze dader. Aan de andre kant de vrijspraak van van een zwarte piet activist maakt ze wel weer kwaad :)

1 Reactie
ATM2
ATM27 okt. 2016 - 10:46

Volgens jou definitie ben ik ook zo'n rechtse hater, maar die kerel krijgt gewoon de straf die hij verdient. Wij, voor jou de rechtse haters, willen graag dat buitenlanders zich aan de Nederlandse regels en gewoontes houden. Als je dan consequent bent dan moet je jezelf in het buitenland ook aan de daar geldende regels en mores houden. Ik heb absoluut geen probleem met deze straf, gewoon een domme actie en dus verdiend.

timblanks
timblanks6 okt. 2016 - 15:22

Ik vraag me af hoe er gereageerd zou worden als in Nederland mensen zo gestraft zouden worden om dit soort zaken. Of is het dan opeens allemaal anders?

4 Reacties
johannn2
johannn26 okt. 2016 - 22:44

Niet overal is het Nederland, Tim. .

timblanks
timblanks7 okt. 2016 - 4:24

@johannn, inderdaad. Alleen westerse landen worden langs de meetlat van mensenrechten gelegd. Als niet westerse landen mensen schandalig behandelen, dan is dat hun cultuur. Cultuur waar je je als toerist aan aan moet passen. Andersom hoeven mensen zich uiteraard totaal niet aan te passen als ze een westers land bezoeken.

Ben Joop
Ben Joop7 okt. 2016 - 9:33

fantast

johannn2
johannn27 okt. 2016 - 15:31

Beste Tim, Waar gaat het in deze kwestie om de mensenrechten, Tim ? Blijf alsjeblieft on-topic, daar heb jij je handen meer dan vol aan. Ik ook. .

Bachstra
Bachstra6 okt. 2016 - 14:59

Heb begrepen dat hij eerst zijn eigen verdediging wilde voeren. En dat hij nu overweegt om in hoger beroep te gaan. Op zich zijn koppige Friezen meestal wel grappig maar deze moeten we toch tegen zichzelf beschermen nemen en nooit meer buiten Friesland laten gaan. Man wat ben je dan eigenwijs en heb je een bord voor je kop.

1 Reactie
truusbeek2
truusbeek26 okt. 2016 - 16:35

Zou als ik hem was met een advocaat bekijken hoe een hoger beroep in dat land wordt beoordeeld voor dat hij voor een tweede maal door dom gedrag worden afgestrafd.

StevigeMening
StevigeMening6 okt. 2016 - 14:54

Tja, In Nederland belt men de politie als de buren na 10 uur `s avonds nog geluidsoverlast geven. Die komen het feestje van die "vervelende buren" dan verstoren. Maar dat gaat natuurlijk lastig in een ander land. Dus heeft deze man geheel proactief het geluid maar even zelf uitgezet. Effectief opgelost.

1 Reactie
insignia
insignia6 okt. 2016 - 17:53

Maar dat het superstom is daar kunnen de meningen toch niet over verschillen? Deze oplossing zou ik niemend aanraden. Mild vonnis. Hoger beroep? Zullen ze beschouwen als onbegrip voor de coulantie en het vonnis verdubbelen.

Nick Ros
Nick Ros6 okt. 2016 - 14:53

Drie maanden laten luisteren naar het geluid dat afkomstig is van een heilig ritueel.

msj_meijerink
msj_meijerink6 okt. 2016 - 14:30

Beetje (erg) dom geweest!

omaoeverloos
omaoeverloos6 okt. 2016 - 13:42

Tja, daar sta je dan met je white privilege.

2 Reacties
Maxim2
Maxim26 okt. 2016 - 20:22

'Tuurlijk... Sleep dat er maar weer bij. Kan het ook zijn dat deze meneer gewoon onfatsoenlijk was?

johannn2
johannn26 okt. 2016 - 22:51

Maxim, Nou, er is wel wat meer mis aan hem dan zijn fatsoen. Ik ben het eens met Oma. Deze meneer heeft nog een koloniale mentaliteit. .

spagaat
spagaat6 okt. 2016 - 13:16

Als je naar een ander land gaat moet je je aanpassen aan de plaatselijke mores. Klaas H. heeft dit aan zichzelf te wijten. Gelukkig was de rechter mild en begripvol. Als mensen naar ons land komen verwachten we ook dat ze zich aanpassen, en terecht. Dat geldt andersom net zo, dat wij ons moeten aanpassen als we naar andere werelddelen gaan.

rbakels
rbakels6 okt. 2016 - 13:07

Je bent ook wel een ontzettende oelewapper als je als toerist niet weet dat in landen als Myanmar, Thailand en Laos heiligschennis hoog wordt opgenomen. Dat doen ze niet uit lulligheid maar omdat ze dat echt zo voelen. Uit Thailand mag je officieel geen boeddhabeeldjes exporteren omdat ze betwijfelen of je die thuis wel met voldoende respect zult behandelen. Hallo, zouden wij zeggen, het is maar een stuk verguld gips, misschien wel een Chinees prul van plastic. Maar nee. Eigenwijsheid wordt niet gewaardeerd. Ik wees in een van die landen een keer met mijn voet naar een beeldje dat maar een paar decimeter boven de grond uitstak (ik stond). De (lokale) toerleider wees mij er beleefd doch stellig op dat dit geen manier was. Enfin, die knul komt er veel beter af dan die stumperds die ik regelmatig voorbij zie komen in de de National Geograhpic serie "Locked Up Abroad" (die meestal drugs smokkelden). Ik hoop dat deze "misdadiger" een beetje kan schrijven: dan kan hij straks nog rijk worden aan een bestseller.

MarkvanLeeuwen
MarkvanLeeuwen6 okt. 2016 - 12:17

Niet elk land pikt zo'n actie. Als Nederland zou ik hem drie maanden laten zitten daar, zo'n les niet bemoeien met andermans zaken krijg je tegenwoordig nergens meer.

1 Reactie
Anton Chigurh
Anton Chigurh6 okt. 2016 - 13:56

Nou he, waar is de tijd gebleven waar je voor kleine vergrijpen jaren de gevangenis in moet.

Phil2
Phil26 okt. 2016 - 12:16

Tis zuur, maar nog niet zo erg als publiek gelynched worden. Dus zet de muurkalender maar vast op januari 2017, en leer wat over het land en de cultuur uit een mooi boek.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 okt. 2016 - 18:05

Inderdaad, de man mag blij zijn dat hij geen inheemse Rohingya is, dan was hij zeker publiekelijk gelyncht.

Piet de Geus
Piet de Geus6 okt. 2016 - 12:10

Pure klassenjustitie. Toen Jolande Sap de stekker eruit trok kwam ze er gewoon mee weg.

2 Reacties
Nick Ros
Nick Ros6 okt. 2016 - 14:55

Ze moest uiteindelijk GL verlaten.

Appi Mohamud
Appi Mohamud6 okt. 2016 - 15:26

Sterker nog piet het us puur discriminatie. Een willekeurige Burmese atheïst zou 3 jaar en 2000 dollar boeten hebben gehad. Hij komt makelijk van af zoals van te voren al bekend was.

Meta Foor
Meta Foor6 okt. 2016 - 12:09

terug in nederland mag hij ook de stekker uit die luidsprekers trekken die steeds meer staan te schallen in buitenwijken van verpauperende steden. beroep & hobby ? : overlaststekkertrekker

truusbeek2
truusbeek26 okt. 2016 - 11:46

Kijk zo leer je echt cultuur van land kennen dan als rijke westerling een wereldreis te maken. Ik wens hem een paar leerzame maanden toe en invervolg een beetje opletten wat je in de vreemde doet.

Stroompie
Stroompie6 okt. 2016 - 11:10

Het was ook een enorm respectloze actie. De rechter matste hem waarschijnlijk met drie maanden, maar het zullen waarschijnlijk hele lange drie maanden gaan worden voor Klaas.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 okt. 2016 - 10:48

Tja, de man had waarschijnlijk door slaapgebrek niet door dat hij zich in het buitenland bevond. In door ons als normaal ervaren landen had zijn actie op applaus kunnen rekenen, je stoort anderen nu eenmaal niet met jouw religieuze rituelen.

2 Reacties
LaBou
LaBou 6 okt. 2016 - 11:37

En waarom gaat die man dan niet in eigen land op vakantie?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 okt. 2016 - 17:57

Vraag het hem.

ainil nil
ainil nil6 okt. 2016 - 10:43

das niet zo handig klaas :') Naja 3 maanden in een buitendlandse cel, dat is ook een unieke ervaring die je later leuk op feestjes kunt vertellen

bkkjourney
bkkjourney6 okt. 2016 - 10:38

Als je een wereldreis gaat maken, mag je toch veronderstellen dat je je vooraf een beetje verdiept hebt in de gebruiken en religie van een land.

Machielse932
Machielse9326 okt. 2016 - 10:24

Hij is er mild van af gekomen. 3 maanden in een Burmese gevangenis lijkt me geen pretje maar dat overleef je wel. Twee jaar daarentegen is wel erg lang.

Nagus
Nagus6 okt. 2016 - 10:07

Hij kan de Nederlandse overheid wel aanklagen. Die laat immers na haar gasten en nieuwkomers te leren dat ze gebruiken, gewoontes en wetten van Nederland moeten respecteren. Zo kweekt de Nederlandse staat, naast haar eigen afbraak, ook afbraak van de mores van haar burgers wanneer zij te gast zijn in andere landen.

6 Reacties
Banjaard
Banjaard6 okt. 2016 - 12:29

Ik denk eerder dat deze man dacht, in navolging van onze grote blonde leider, dat onze mores de enige juiste, superieure mores zijn.

Ben Joop
Ben Joop6 okt. 2016 - 13:00

Soms twijfel ik aan je verstand, dit is een van die keren.

Piet de Geus
Piet de Geus6 okt. 2016 - 13:42

"Hij kan de Nederlandse overheid wel aanklagen. Die laat immers na haar gasten en nieuwkomers te leren dat ze gebruiken, gewoontes en wetten van Nederland moeten respecteren." Het bekende fact free geleuter van: ik heb geen benul waar ik over ik praat maar dat weerhoudt me zeker niet van het hebben van een stevige mening! Want wat zegt het reisadvies van die Nederlandse overheid over Myanmar? "Birma/Myanmar is een streng boeddhistisch land. Openlijke kritiek op het boeddhisme kan leiden tot gevangenisstraffen. De in- en uitvoer van beelden van Boeddha is aan strenge regels gebonden. Ook aan het gebruik van de afbeelding van Boeddha. Wees terughoudend in de aanschaf van boeddhabeelden, gebruik de afbeelding van Boeddha absoluut niet voor commerciële doeleinden." Iedereen kan dus weten wat hem te wachten staat als hij kritiek op het boeddhisme levert, laat staan als hij stekkers eruit gaat trekken. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/birma-myanmar

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete6 okt. 2016 - 14:14

Als je een land te gast bent kan je echt zelf verzinnen dat het not done is om een ritueel/ traditie of id te verstoren.

Joe Speedboot
Joe Speedboot6 okt. 2016 - 14:30

Vraag me af of u zou slagen voor de inburgeringscursus die je in NL als immigrant verplicht met succes moet afronden wil je in aanmerking komen voor een vaste verblijfsvergunning..

Appi Mohamud
Appi Mohamud6 okt. 2016 - 15:03

Kan je niet volgen Nagus. Moet hij de staat aanklagen omdat hij een aso is?

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 okt. 2016 - 10:06

3 maanden cel omdat hij de uitvoering van een sprookje verstoord, moet niet veel gekker worden. Moet nu toch wel duidelijk zijn dat al het geloof onzin is.

4 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 okt. 2016 - 12:23

Heb je al eens overwogen dat er naast jou ook nog 6.999.999.999 andere mensen op de wereld zijn? Die in groepen leven, en die allemaal hun eigen dierbare gewoonten erop na houden? Misschien vindt een Myanmaar die bij ons op vakantie is een rave-party naast zijn hotel, die de hele nacht doorgaat, ook wel een van de pot gerukt ritueel. Toch meen ik dat zulk een gast niet de onbeschoftheid aan de dag leggen zou om dan maar alle stekkers eruit te trekken. Hij zal wel zijn wenkbrauwen fronsen over zulk een geschift volk, dat zichzelf drogeert en zijn gezonde nachtrust vernietigt, onder verschrikkelijk lawaai ook nog. Jij ben één van diegenen die het absolute gelijk aan hun kant menen te hebben, die geloven dat al hun eigen praktijken 'normaal' en 'goed' zijn, en dat alles wat anderen na aan het hart ligt, een uiting van een geestesziekte is. Dat houdt voor mij in dat er met jezelf iets niet in de haak is. Je hebt kennelijk niet het geringste respect voor wat andere mensen waarderen. Ach, en geloof 'een sprookje' noemen, dat is de meest versleten uitdrukking die op veel internetfora rondwaart. Eentje die gebruikt wordt door mensen die zich graag bij een populaire meute aansluiten, eentje die veel leden telt. In de jaren vijftig van de vorige eeuw zou je ongetwijfeld een devoot katholiek geweest zijn. Zo zitten jullie nu eenmaal in elkaar, en daar kan ik helaas niets aan veranderen.

Zandb
Zandb6 okt. 2016 - 13:33

Aan de straf te zien is het qua straf voornamelijk een geval van huisvredebreuk.

Ben Joop
Ben Joop6 okt. 2016 - 14:48

je moet Nederlanders kort houden anders verzieken ze de boel voor iedereen.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 okt. 2016 - 21:03

@Frank Natuurlijk mogen ze die 6.999.999.999 anderen hun gewoonte houden,, maar de straf voor die vent moet niet anders zijn dan als jij een rave-party de stekker er uit had getrokken. Want god bestaat niet

Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 okt. 2016 - 10:02

Tja - ik weet de détails van wat er precies gebeurd is natuurlijk niet. Maar betrokkene had zich aan dienen te passen aan de zeden en gewoonten in Myanmar. Voor onze gekende atheïsten is dit natuurlijk groot onrecht, maar je hebt nogal wat bezorgde Hollanders die van elke bezoeker alhier op schrille toon eisen dat die zich helemaal aanpast aan onze normen en waarden. Dat had die toerist in Myanmar ook dienen te doen. En het is niet aan ons (of wie dan ook) om dat te besmeuren wat anderen dierbaar en heilig is.

10 Reacties
zegikniet2
zegikniet26 okt. 2016 - 12:23

Ik ben een extremistisch Atheïst en ik vind het volkomen terecht dat hij een celstraf krijgt. Wet gaat boven geloof. Trouwens, je hebt per definitie met je klauwen van andermans spullen af te houden.

Anton Chigurh
Anton Chigurh6 okt. 2016 - 12:48

Die laatste zin, geldt dat ook voor mensen waarvoor zwarte piet dierbaar is, of mag dat wel gewoon besmeurd worden?

Minoes2
Minoes26 okt. 2016 - 12:56

Frank hij had weinig geslapen en was moe. Zijn hotelkamer of wat daarvoor door moet gaan grensde aan het pand waar het ritueel werd gehouden. Het was 's avonds 10 uur en hij kon de slaap niet vatten, stormde binnen, vergat zijn schoenen uit te doen in zijn irritatie en trok de stekker van de geluidsinstallatie eruit. Een Boeddhistisch heiligdom betreden met schoenen aan is belediging en werd zeer hoog opgevat evenals het verstoren van de dienst door de stekker eruit te trekken. Hij wist niet dat het een ceremonie/ritueel was.

Vetineri
Vetineri6 okt. 2016 - 13:17

"Maar betrokkene had zich aan dienen te passen aan de zeden en gewoonten in Myanmar." Betekent dat dan dus ook dat nieuwkomers dat in Nederland ook dienen te doen? Grappig om te zien dat deze 'slechte' Nederlander wel als zodanig herkend wordt, wanneer hij conformering eist aan zijn persoonlijke normen in een vreemd land. Als Nederlanders conformering eisen van nieuwkomers dan druist dat weer wel in tegen de multiculturele geest. Zie hier de gespleten geeft van de policor Nederland.

Phoenix van Milete
Phoenix van Milete6 okt. 2016 - 14:16

" Voor onze gekende atheïsten is dit natuurlijk groot onrecht, ...." Dit is wel weer heel erg zwart/ wit en generaliserend. Hoezo denk je dat het een algemeen kenmerk is van atheïsten dat ze vinden dat je straffeloos religieuze rituelen en gebruiken mag verstoren?

Appi Mohamud
Appi Mohamud6 okt. 2016 - 15:20

Minoes. Ten eerste: haha hahaha leuk verhaal je hebt me aan het lachen gemaakt. Ten tweede: dut alles had makelijk opgelost geweest als meneer oordopjes had meegenomen, werkt handig om inslaap te komen met rustgevende muziek of een regen storm. Dit verhaal van je gaat natuurlijk geen rechter pikken. Dat hebbend gezegt ik hoop wel dat op zijn gevangenis profiel komt te staan voor drugs delict en geen heilig schennis. In de gevangenis kunnen ze namelijk nog erger en extreem gelovig zijn waardoor hij geen 3 maanden te leven heeft dan.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen26 okt. 2016 - 16:52

@ Minoes (15:46u) - ik heb je hoog zitten en ben het meestal met je eens. Toch moet me van het hart dat, ook al ben je moe, en wordt er vlak naast je zo een ritueel gehouden, je je eerst wel kan informeren wat dat lawaai te betekenen heeft. Een andere reageerder haalde een reisadvies aan, waarin de zeden en gevoeligheden van de mensen in Myanmar uiteengezet worden. Onze man handelde naar mijn idee dom en impulsief (onbehouwen zou ook nog kunnen - een typisch Nederlandse eigenschap). Ik vind het uiteindelijk wel degelijk een geval van: eigen schuld, dikke bult. Vergelijk het voor mijn part met een buitenlandse patser in een Maserati, doodmoe van de vorige party-nacht, die dwars door een plechtige begrafenisstoet ergens in ons land rijdt. Iets zegt me dat die persoon niet eens een straf zou krijgen, in Nederland - wat mij betreft zouden twee maanden hechtenis toch een rechtvaardige compensatie voor de aangerichte menselijke schade zijn.

rbakels
rbakels6 okt. 2016 - 22:35

Toen ik - alweer een kleine 20 jaar gelden - in Myanmar was had ik een broek aan. Als man. Dat is daar niet de gewoonte. Zelfs mannen lopen daar in een soort wikkelrok (desnoods met een spijkerjack, dat maakt niet uit). Maar daar deden ze absoluut niet moeilijk over. Het is een heel beschaafd volk, met een duizenden jaren oude cultuur. Nederlandse tokkies pikken ze niet. Het is nu 2559 boeddhistische jaartellng. 2559 jaar geleden verdobbelden de Batavieren hier nog hun vrouwen.

timblanks
timblanks7 okt. 2016 - 4:27

@Frits Jansen, een beschaafd volk waar de mensenrechten met voeten worden getreden. Ben vooral geen moslim in Myanmar. Wat Wilders preekt, is in Myanmar beleid.

Minoes2
Minoes27 okt. 2016 - 19:50

Frank Lenssen Ik heb enkel omschreven wat er gebeurd is zonder enig oordeel daarin te verwerken. Dit omdat je zei dat je niet wist hoe het zat. Dat gezegd hebbende; Ik ben het met je eens dat je sowieso nooit zoiets moet doen en ik het een vreemde reactie vind. Ieder normaal mens zou of het aanvaarden of zich op z'n minst afvragen wat daar gebeurde en geen ruimte betreden die niet aan hem/haar toebehoort.

Bram Emanuel
Bram Emanuel6 okt. 2016 - 9:51

Het is maar te hopen dat hij niet met tientallen criminelen in 1 cel komt te zitten, zoals die Nederlandse koffieshophouder in Thailand. Dan kunnen die 3 maanden nog heel lang worden.

1 Reactie
starter
starter6 okt. 2016 - 12:33

Als hij goed op z'n zeep let, dan moet het wel lukken.

[verwijderd]
[verwijderd]6 okt. 2016 - 9:47

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Zandb
Zandb6 okt. 2016 - 13:32

ThWil: In Nederland staat op huisvredebreuk maximaal zes maanden.

Anton Chigurh
Anton Chigurh6 okt. 2016 - 13:58

@Zandb Maximaal inderdaad, enig idee wat je moet doen om die maximum straf te krijgen...Trouwens was het linkse mantra niet dat langer straffen niet helpt? Of geldt dat niet wanneer het Nederlanders betreft?

TotCo Ring
TotCo Ring6 okt. 2016 - 14:44

Als je hier boos een kerk of moskee in loopt en een stekker eruit trekt ga je toch echt niet de bak in hoor. Terecht dat er gestraft wordt maar 3 maanden cel voor zoiets onbenulligs is natuurijk van de zotte. Dat de religie hierin een grote rol speelt lijkt me toch wel aannemelijk, maar we zullen het nooit weten.