Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Frankrijk krijgt internationale hulp in strijd tegen toenemende bosbranden

'Oorlog tegen het vuur' vereist Europese aanpak
Joop

Nederlandse influencer poetst oerleugens uit antisemitische ‘Protocollen van Zion’ op

  •  
06-03-2021
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
1101 keer bekeken
  •  
48889697757_fea83f8e98_k

© cc-foto: Rasande Tyskar

De Protocollen die hij aanprijst zijn nep en leidden vanaf verschijning in 1903 tot pogroms tegen Joden, Hitler gebruikte het boek ter voorbereiding van de Holocaust
Geert Mak zei onlangs in zijn lezing bij de Februaristaking-herdenking dat De Protocollen van de Wijzen van Zion vandaag de dag vervangen zijn door de samenzweringstheorieën rond George Soros. Hij had bijna gelijk. Ze zijn niet vervangen door, maar verbonden met, zo blijkt uit een voortdurende rel rond Tijn Touber en zijn enthousiasme over die oude, maar nog immer actuele Protocollenleugen. Een tussenverslag over sluipend antisemitisme in ‘verlichte’ kringen.
Toen op 29 augustus vorig jaar het parlementsgebouw in Berlijn bestormd werd door extreem-rechtse groepen die onderdeel waren van een anti-corona demonstratie, werd ook in Nederland geschokt gereageerd. Hoe kon het dat er zo’n giftige mix was ontstaan van hardcore racisten, antisemieten en overwegend vredelievende corona-ontkenners en critici van het coronabeleid? De enige die er geen probleem in zag was Willem Engel, kopstuk van de Nederlandse corona-ontkenners. Die schreef al op 26 augustus, een paar dagen voor die demonstratie op Facebook: “Extreem rechts is ook niet meer wat het was. (..) Vroeger stond extreem rechts nog voor kale koppen en rellen. Nu wordt er vooral liefde gepredikt in bevlogen speeches door welbespraakte mensen, vloeiend in meerdere talen.”
Dat leek een gratuite opmerking, vooral nadat enkele dagen later diezelfde liefdepredikers gewelddadig het Duitse parlement bestormden. Maar sinds kort weten we dat dat zijn opmerking iets anders beschreef. Namelijk wat er op dit moment in Nederland gebeurt.
Komend weekend zou Tijn Touber, een zoetgevooisde influencer die bekendheid kreeg als ex-lid van de jaren ’80 rockgroep Loîs Lane, een toespraak houden bij Vrouwen voor Vrijheid, een al even zachtaardig anti-corona initiatief. Hij had al eerder op het Museumplein de verzamelde menigte mogen toespreken. De bijeenkomst is echter afgelast omdat er geen toestemming kwam en Tijn Touber raakte deze week in de problemen toen zijn Kersttoespraak op Facebook rumoer veroorzaakte.
Waar ging die over? Volgens de titel over de overeenkomsten tussen Jezus Christus en Jason Bourne. Laatstgenoemde is een fictief personage uit een Amerikaanse actiefilmserie. In werkelijkheid ging het videopraatje vrijwel alleen over de zogeheten Protocollen van Zion, een vervalst historisch document, dat zogenaamde de werelddominantie van Joden aan zou tonen. Het nep-document werd opgesteld in het Russische Rijk rond 1903 en vanaf publicatie ingezet om pogroms tegen Joden te rechtvaardigen. Daarna werd het door anderen omarmd, zo maakte Hitler er dankbaar gebruik van om tot  de Holocaust te komen.
Daarover geen woord bij Tijn Touber. Integendeel, hij vertelt zijn tienduizenden volgers dat de Protocollen erg duidelijk maken dat “de mensen áchter de regeringen, de mensen die je niet ziet, die in de schaduw leven, een succesvolle agenda hebben. Als je de Procollen leest dan kan je zien waar we heengaan.” Hij maant zijn volgers aan om actief te worden: “Als wij niet opstaan vanaf onze knieën, dan hoeven we maar een klein duwtje te krijgen, en we vallen van de klif.”
Kort samengevat heeft lezing van de Protocollen hem geleerd dat we met z’n allen gemanipuleerd worden door duistere machten, dat het vijf voor twaalf is, als we niets doen duwen ze ons over de rand van de klif.
In de geschiedenis was het voor iedereen die de nep-Protocollen voor echt aanzag, duidelijk over wie het ging. De Protocollen vormden een handig ‘bewijs’ om pogroms tegen Joden te rechtvaardigen en Hitler gebruikte ze als onderdeel van zijn ‘Endlösung’, de Holocaust. Als Tijn Touber steeds meer onder druk komt vanwege zijn abjecte oproep in actie te komen tegen de ‘schaduwmensen’, ontvouwt hij daarentegen een geheel nieuwe theorie.
“Die protocollen zijn inderdaad verschrikkelijk”, schrijft hij op de tijdlijn van zijn criticaster Sahand Sahebdivani op Facebook. “Ik denk ook niet dat ze door Joden of Zionisten geschreven zijn maar door een groepering die achter zo ongeveer alle verdeel- en heers-strategieën zit en dat heb ik willen aankaarten.” Hij vertelt dat het zien van een video van Ronald Bernard hem ertoe bracht de Protocollen te lezen. Ronald Bernhard? Dat is toch de man achter de idealistische Blije B. (Bank). Inderdaad, maar dezelfde schimmige Bernhard (de man weigert een cv te produceren) blijkt ook een andere kant te hebben.
In een interview met Irma Schiffers van De Vrije Media TV, dat op 14 augustus 2020 op YouTube verschijnt, vertelt Ronald Bernhard over de ‘werking van de machtspiramide’. Dit is ongetwijfeld ook het interview dat Tijn Touber gezien had. Na een klein half uur komt Bernhard op stoom. Geëmotioneerd vertelt hij dat hij in de zakenwereld belandde in satanische rituelen en op een ogenblik gevraagd werd deel te nemen aan kinderoffers. Het blijkt de opmaat naar een huiveringwekkende associatiereeks. “Het is niet alleen van deze tijd, het is al duizenden jaren. Zelfs in de Bijbel kom je het tegen bij de Israëlieten. De reden waarom de eerste 10 stammen verbannen werden naar Babylon waren de offers met kinderen.” Dus zie je, wel: Joden!
Maar zo weet de ware antisemiet: Joden doen niet alleen aan kinderoffers, ze zijn ook geld- en machtsbelust. Dus de volgende stap in het interview is een verhandeling over de Protocollen: “Pas later, in al die studies en ontdekkingen die ik deed, kwam ik achter een document, waarvan ze allemaal zeggen dat het onzin is: de Protocollen van Zion. Ik beveel tegenwoordig iedereen aan om dat heel oervervelende saaie document toch maar eens te gaan lezen. Bijt er maar doorheen!”
Voor de zekerheid gooit Irma Schiffers, de interviewster, er doorheen: “Dan hebben we het over het zionisme.” Bernard: “Uiteraard! Als je de protocollen van Sion leest, werkelijk binnen laten komen, gaat begrijpen, dan kijk je eigenlijk in een krant van een dagelijks leven.” Waar die Joden, die zionisten voor staan, komt daarna aan de orde: “Het staat in de Bijbel, het staat in zoveel boeken: er is dus echt een shift geweest, een afscheiding geweest van een lichtmanifestatie waarin eigenlijk een club voor zichzelf is begonnen en een intense haat heeft, een kwaadheid heeft die maar heel weinig mensen werkelijk op waarde durven in te schatten want het is een alles vernietigende kracht die ons haat, de schepping haat. het leven haat en er alles aan zal doen om ons mensen te vernietigen.”
Dat is de Roland Bernard waar Tijn Touber naar keek en wiens advies hij overnam om zijn volgers aan te zetten de protocollen te lezen en in actie te komen. Ziet Touber dat nu zelf ook in? Hij heeft sinds Kerst veel reacties gekregen van mensen die hem probeerden duidelijk te maken dat hij antisemitisme aan het verspreiden was. Afgelopen week werd op Facebook de druk opgevoerd. Hij werd geprest om de video’s te verwijderen. En is hij nu om?
Donderdagmorgen schrijft Touber weer op de tijdlijn van zijn criticus:  “Mensen, ik heb het bericht verwijderd, omdat het tot teveel misverstand leidt. Natuurlijk roep ik niet op tot Jodenhaat of wat voor vorm van haat dan ook. Ik wilde duidelijk maken dat er mensen zijn die door de geschiedenis heen aanzetten tot verdeeldheid en een duidelijk plan hebben. Die mensen zijn niet Joods en ik noem hen ook geen moment. Ik refereer aan een interview van Ronald Bernard die hen de Illuminatie noemt. Dat is alles.”
Eind goed al goed? Zijn toespraken (in Nederlands en Engels) zijn weliswaar verwijderd van Youtube, maar bleven aanvankelijk staan op Instagram. Daarnaast neemt hij geen woord terug van zijn beweringen, hij geeft er alleen een andere draai aan. Het ging volgens hem niet over de Joden maar de ‘Illuminati’. Met enig zoeken blijkt dat hij daarmee mogelijk verwijst naar een andere antisemitische vuilspuiter en complotgekkie: Robin de Ruiter. Die claimt dat de protocollen niet fake zijn maar geschreven door een geheime machtsgroep, de Illuminatie, die nog steeds aan de touwtjes trekken. Diezelfde De Ruiter claimt overigens ook dat Hitler in opdracht van deze engerds de Joden uitroeide om Israël mogelijk te maken. Dit zijn dus de inspiratiebronnen van Touber, de lieve ‘lightbender’, de inspirator van de Vrouwen Voor Vrijheid.
Hij is de kritiek inmiddels helemaal zat en ziet juist zichzelf als slachtoffer: “”Mensen die mij in deze discussie een ‘idioot’, ‘charlatan’ of ‘goeroe’ noemen en mij op één hoop gooien met hele bevolkingsgroepen (‘complotdenkers’) en die vervolgens ‘fout’ maken (waar hebben we dit soort stigmatisering van groepen mensen eerder gezien?) zouden zich wellicht kunnen afvragen hoe hun manier van mensen framen wezenlijk afwijkt van antisemitisme of welke andere vorm van haatzaaierij dan ook.”
Ik vraag me iets heel anders af: had Willem Engel voor één keer gelijk, toen hij schreef: “Vroeger stond extreemrechts nog voor kale koppen en rellen. Nu wordt er vooral liefde gepredikt in bevlogen speeches door welbespraakte mensen, vloeiend in meerdere talen.”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

Wiellie2
Wiellie27 mrt. 2021 - 17:08

Misschien slim om Israel de komende tijd eens in de gaten te houden, heb begrepen dat daar met name tegenover de orthodoxe stroming al redelijk wat fascisme aan het ontstaan is door "andere" joden. Dat men aan geeft dat een kleine groep aan de touwtjes trekt in de wereld is al lang bekend, en dat dan de "jodenkaart" steeds getrokken wordt komt ze vooral goed uit. Het is echter een complot andere stroming / religie. En dat er verdeeldheid gezaaid wordt mag ook onderhand duidelijk zijn, as je dat niet ziet dan ben je echt "van de wap af".

Bouwman2
Bouwman27 mrt. 2021 - 9:49

Waarom iemand de moeite doet om oude spoken te actualiseren is al net zo mysterieus als waarom iemand zich de moeite getroost om die op te dissen. In elk geval is het zo dat antisemitisme aanwezig is in vele vormen ook in woord en geschrift. Maar om bij wijze van illustratie een steen die in drift door de glazen ruit geworpen wordt van een koosjer restaurant te verbinden met de Reichskristallnacht is- naar ik meen- realistisch noch oprecht zuiver. Het bekendste bordspel in het land heet Mensch, erger je niet!. Maar het ligt ongebruikt op zolder tussen andere ouderwetse afgedankte spulletjes. Laatst vond ik daar een ouderwetse koperen gehoorapparaat. Ik heb het op Marktplaats verkocht en met de opbrengst heb ik me een leesbril aangeschaft. .

1 Reactie
LaBou
LaBou 7 mrt. 2021 - 11:42

????

Colin van Rooijen
Colin van Rooijen7 mrt. 2021 - 3:48

Het antisemitisme zie je onder extreme vleugels van rechts, links, en moslims oplopend in die volgorde. Waar de een het met put uit complotten met Soros, doet de ander dat net zo met Bilderberg, de Rotschildts, allemaal met de oude ideeën van wereldwijd samenzwerende joodse bankiers, magnaten, e.d., en in geval van links en moslims vooral ook door joden wereldwijd, inclusief Europese joden, via het Israëlische conflict tot gehaat doelwit te maken.

16 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens7 mrt. 2021 - 10:44

@ Colin van Rooijen Jij schrijft: inclusief Europese joden, via het Israëlische conflict tot gehaat doelwit te maken. Dat is correct. De onderdrukking en het doden van Palestijnen door Israël heeft consequenties. Enerzijds doordat Israël de opvatting uitdraagt dat Israël het land is voor joden. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop anderen en joden zelf kijken naar hun aanwezigheid in andere landen. De Israëlische overheid heeft geheel onterecht het idee dat joden elders niet op hun plek zijn. Anderzijds leveren mensen kritiek op het handelen van Israël in het conflict. Mensen die van mening zijn dat kritiek op Israël ongewenst is framen die kritiek als antisemitisme. Die kritiek komt vrijwel altijd van links en van moslims, zelden van rechts. Als je dergelijke oogkleppen opzet dan valt het antisemitisme onder rechts wel mee. Immers er is zelfs overeenkomst tussen de opvattingen van neo nazi-s en de staat Israël. Want joden horen daar thuis. Zet je die oogkleppen af dan krijg je een ander beeld.

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 10:49

Een hobby van mij is onderzoek te doen naar de holocaust (opsporen van daders etc.), soms kijk ik op Youtube naar filmpjes met info over de holocaust, en sommige comments die daar onder staan zijn echt om te janken..

Paul250371
Paul2503717 mrt. 2021 - 11:00

Je kunt niet en links en anti Semitisch zijn. In Nederland kan je prima bij Baudet terecht als je Jodenhaat een plek in de twee kamer wilt geven. Fascisten in de dop stellen wat dat betreft nooit teleur.

EenMening
EenMening7 mrt. 2021 - 11:23

@Colin Het is inderdaad net meetkunde: er zijn veel snij- en raakpunten. Mensen die overal het neo-liberalisme achter zien, verschillen minder van andere complotwappies dan ze zelf denken. Er is vrijwel altijd ook ook een vorm van jodenhaat op de achtergrond aanwezig, maar dan de Rotschildt variant. De lijn tussen anti-zionisme en anti-semitisme is nu eenmaal flinterdun. Extreem denkende mensen van welke snit dan ook zijn per definitie geborneerd, missen de nuance, zijn verbeten, achterdochtig en sektarisch en denken ook vaak in complotten. De kans dat ze daardoor radicaliseren is dan ook altijd aanwezig.

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 12:22

@Paul 'Je kunt niet en links en anti Semitisch zijn' Dat kan zeker wel, ik kan wel een paar voorbeelden opnoemen hoor...

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 12:27

@DaanOuwens Dan kun jij best verklaren waarom er de afgelopen jaren zoveel Islamitisch geinspireerde aanslagen waren op Joodse instellingen? Verder moet ik nu aan meneer Benali denken, die koppelde Amsterdammers die naar de sjoel gingen aan Israël.... Ik kan me ook nog wel herinneren dat hier iemand schreef (in een stuk vol antisemitisme) dat de politiek van Israël antisemitisme in de hand werkt..

Nico de Mus
Nico de Mus7 mrt. 2021 - 14:15

@Paul250371 7 maart 2021 at 12:00 !!Je kunt niet en links en anti Semitisch zijn!! Die pro Palestina demonstratie , allemaal (extreem) rechtse mensen? Ik heb toch sterk de indruk dat daar vooral (extreem) links aanwezig was. Maar ja ik kan het mis hebben,want ik was er niet bij..

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 14:30

@Nico Pro-Palestina zijn maakt je geen antisemiet, alhoewel die er natuurlijk wel bijzitten; antisemitisme verpakt in een dun laagje 'anti-zionisme'.

Mark Huysman
Mark Huysman7 mrt. 2021 - 16:38

[Je kunt niet en links en anti Semitisch zijn”. Dan denk ik dat Labour party in deze memo heeft gemist.] Wat de Labourrel rond antisemitisme vooral duidelijk heeft gemaakt is dat rechts en de Israël-lobby er niet voor schromen om mensen die opkomen voor de rechten van de Palestijnen in antisemitische hoek te duwen.

Mark Huysman
Mark Huysman7 mrt. 2021 - 16:39

[Die pro Palestina demonstratie , allemaal (extreem) rechtse mensen?] Welke?

Mark Huysman
Mark Huysman7 mrt. 2021 - 16:53

[Het is inderdaad net meetkunde: er zijn veel snij- en raakpunten. Mensen die overal het neo-liberalisme achter zien, verschillen minder van andere complotwappies dan ze zelf denken. Er is vrijwel altijd ook ook een vorm van jodenhaat op de achtergrond aanwezig, maar dan de Rotschildt variant.] Lekker algemeen gelul maar nu concreet. Geef aan waar de belangrijkste theoretici en tegenstanders van het neoliberalisme (David Harvey, Noam Chomsky, George Monbiot, Richard Wolff, Paul Kruman, Joseph Stiglitz) ‘een vorm van jodenhaat’ laten zien. Aangezien het volgens jou ‘vrijwel altijd op de achtergrond aanwezig’ is, zal dat geen probleem moeten zijn, lijkt me.

DaanOuwens
DaanOuwens7 mrt. 2021 - 18:02

@ MaxMax Jij schrijft: Dan kun jij best verklaren waarom er de afgelopen jaren zoveel Islamitisch geinspireerde aanslagen waren op Joodse instellingen? Er zijn niet veel islamitische aanslagen op joodse instellingen. Er wonen 1 miljoen moslims in Nederland het aantal dat van hen aanslagen pleegt is nihil. En je schrijft: Ik kan me ook nog wel herinneren dat hier iemand schreef (in een stuk vol antisemitisme) dat de politiek van Israël antisemitisme in de hand werkt. Dat klopt. Dat is ook zo. Doordat Israël zich profileert als joodse staat en sommige Nederlandse joden uitdragen dat zij Israël steunen in de onderdrukking van Palestijnen heeft dat als gevolg van joden die niets met het conflict daar te maken hebben toch doel worden voor radicale moslims. Maar de vraag blijft dan of er sprake is van antisemitisme of dat er sprake is van terroristisch geweld als gevolg van de nederzettingen politiek van Israël. Volgens mij meestal het laatste.

Colin van Rooijen
Colin van Rooijen7 mrt. 2021 - 19:14

@Daan Dank voor je ongegeneerde bevestiging met je reactie op mijn aangeven dat links en moslims hun antisemitisme tegen "joden wereldwijd, inclusief Europa" en daarbij "tot gehaat doelwit te maken" funderen op "het Israëlische conflict." Je bent volstrekt duidelijk in je reactie: "Dat is correct. De onderdrukking en het doden van Palestijnen door Israël heeft consequenties. Enerzijds doordat Israël de opvatting uitdraagt dat Israël het land is voor joden." Dat Europese joodse burgers en anderen elders, dus buiten Israëlische joden, volgens jouw redenering, en van anderen zoals jij, heel begrijpelijk consequenties hebben te ondervinden tengevolge van dat conflict door islamitische en linkse mensen is mij volstrekt duidelijk. Zo zijn er andere racisten die niets van Marokkaanse, Indonesische, of Turkse Nederlandse moslims moeten hebben vanwege doen en laten van overheden of moslims levend in islamitische landen als Saudi-Arabië, Iran, en zo nog een scala aan dergelijk landen. Ik zie die mensen, of ze er nu Israël voor gebruiken of een aantal islamitisch landen, in alle gevallen als racist en in geval van joden dus als antisemiet.

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 20:55

@Daan Met andere woorden, Nederlandse Joden moeten het maar slikken?

MG1968
MG19687 mrt. 2021 - 21:18

@colin Wat u doet is te vergelijken met het bombarderen van een terrorismeexpert tot terrorist. Dat begrijp ik wel want u weet dat u fout zit en zult daarmee de verklaarder altijd in de foute hoek moeten zetten om u zelf nog te geloven. Daar trapt niet iedereen in.

DaanOuwens
DaanOuwens8 mrt. 2021 - 10:26

@ Colin van Rooijen Jij schrijft: Ik zie die mensen, of ze er nu Israël voor gebruiken of een aantal islamitisch landen, in alle gevallen als racist en in geval van joden dus als antisemiet. Dat is nogal kortzichtig @DaanOuwens Jij schrijft: Met andere woorden, Nederlandse Joden moeten het maar slikken? Ze kunnen weinig anders. Iedere minderheidsgroep in Nederland wordt geconfronteerd met vooroordelen en discriminatie. Het is niet onverstandig om als je daartegen verzet aantekent na te gaan wat de werkelijke achtergronden zijn van die vooroordelen. In het geval van joden zal dat vaak geen antisemitisme zijn. Daar zullen joden ook bij hun respons rekening mee moeten houden. Ik kan mij een cidi manifestatie herinneren waar het protest tegen Jodenhaat werd gehouden volgehangen werd met Israëlische vlaggen. Niet 1 of 2 maar tientallen. Als je iets aan antisemitisme wil doen lijkt mij dat niet de goede strategie. Dan zie ik meer in rabbi-s, imams en andere kerkelijke leiders die elkaar opzoeken en gemeenschappelijk discriminatie in welke vorm dat ook veroordelen. Dat levert meer resultaat op.

Paul Spijkers
Paul Spijkers7 mrt. 2021 - 1:56

Er zijn duizenden van dit soort vage ideologie egoisten die patroontjes mee fantaseren projecteren of borduren a la Holy Blood Holy Grail. Maar is dat een stuk waard?

1 Reactie
Winterdepressie
Winterdepressie7 mrt. 2021 - 12:37

Inderdaad. Dit voelt een beetje alsof Tante Toos die ge-cancled wordt omdat ze wel eens tarot kaarten legt en daarbij Roma cultuur appropriëerd.

Karingin
Karingin6 mrt. 2021 - 23:54

Hey de Illuminatie, daar heb ik lang nix over gehoord. Is al een hele oude complottheorie, die ik geloof ik niet eerder in verband heb horen brengen met specifiek Joden, wel met aliens. Wat al aantoont hoe zeer dat soort ideeën de bocht uit vliegt in bepaalde kringen. Het vervelende is dat er natuurlijk wel wereldwijde groeperingen zijn die achter gesloten deuren van alles bekonkelen, en elke aanwijzing in die richting door de wappies gretig in verband wordt gebracht met hun denkbeelden. Wat je dus nooit helemaal kunt afserveren

1 Reactie
EenMening
EenMening7 mrt. 2021 - 14:38

Het is inderdaad net meetkunde: er zijn veel snij- en raakpunten. Mensen die overal het neo-liberalisme achter zien, verschillen minder van andere complotwappies dan ze zelf denken. Er is vrijwel altijd ook ook een vorm van jodenhaat op de achtergrond aanwezig, maar dan de Rotschildt variant. De lijn tussen anti-zionisme en anti-semitisme is nu eenmaal flinterdun. Extreem denkende mensen van welke snit dan ook zijn per definitie geborneerd, missen de nuance, zijn verbeten, achterdochtig en sektarisch en denken ook vaak in complotten. De kans dat ze daardoor radicaliseren is dan ook altijd aanwezig. Dat geldt dus ook voor jou.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij6 mrt. 2021 - 23:45

[ In een interview met Irma Schiffers van De Vrije Media TV, dat op 14 augustus 2020 op YouTube verschijnt, vertelt Ronald Bernhard over de ‘werking van de machtspiramide’. ] Die video is een herplaatsing op het kanaal OMG van een video van 27 april 1917 op het kanaal DMV TV. Die video is slechts de eerste van een reeks. https://www.youtube.com/watch?v=Oczqtf6X2eE

JasDon
JasDon6 mrt. 2021 - 22:17

Ik had nog nooit gehoord van Tijn Touber. Het bevreemdt me dat zijn spirituele gezwam gelegitimeerd werd door o.a. NPO typjes. Maar wat betreft zij protocollen van zion onzin, handig dat hij zo duidelijk is, want de meeste anti semitische aanvallen zijn verhult in de vorm van dog whistles.

Winterdepressie
Winterdepressie6 mrt. 2021 - 21:16

"Volgens de titel over de overeenkomsten tussen Jezus Christus en Jason Bourne. Laatstgenoemde is een fictief personage uit een Amerikaanse actiefilmserie. " En de eerstgenoemde is een fictief personage uit een adaptatie van een brons/ijzertijd fabeltje. "de zogeheten Protocollen van Zion, een vervalst historisch document" Dus zoals de bijbel ook van vervalste historische documenten aan elkaar hangt en ook te onpas en te ps gebruikt wordt om hele volksstammen te onderdrukken of uit te roeien inclusief door fascisten. Trouwens, Friedrich Nietzsche's werk is ook ge/misbruikt om allerlei NAZI's ideologieën aan op te hangen en laten we het ook maar niet meer over Wagner hebben. De moeite om hier een punt van te maken is eerder een teken van te veel vrije tijd hebben dan iets anders Pff...

[verwijderd]
[verwijderd]6 mrt. 2021 - 21:13

--- Dit bericht is verwijderd —

13 Reacties
MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 10:57

'En wij onszelf maar in slaap sussen met stukjes over hoe gevaarlijk extreemrechts is,' Die zijn ook levensgevaarlijk!, maar als je kijkt naar het daderprofielen en motieven van aanslagen op Joodse instellingen van de afgelopen jaren zul je iets anders zien....

Satya
Satya7 mrt. 2021 - 12:26

"Die zijn ook levensgevaarlijk!, maar als je kijkt naar het daderprofielen en motieven van aanslagen op Joodse instellingen van de afgelopen jaren zul je iets anders zien…." Waar hoorde men zoiets vaker? In het genocide museum in Rwanda is een sectie die aandacht besteed aan genocide in het algemeen, de holocaust neemt een grote rol in. Wat ze erg duidelijk en treffend in beeld brengen is dat het gegeven collectieve schuld een grote rol in het uitmoorden van de zondebok heeft gespeeld bij die genocide. Denk daar maar eens diep over na Max.

The Apple
The Apple7 mrt. 2021 - 12:31

Inderdaad, je kunt beter kijken naar de daderprofielen en motieven van aanslagen op islamitische instellingen in de afgelopen jaren

DaanOuwens
DaanOuwens7 mrt. 2021 - 13:30

@ MaxMax Jij schrijft: maar als je kijkt naar het daderprofielen en motieven van aanslagen op Joodse instellingen van de afgelopen jaren zul je iets anders zien…. Jouw oogkleppen maken het onmogelijk het probleem te zien. https://www.parool.nl/wereld/verdachte-aanslag-synagoge-halle-joden-zijn-de-oorzaak-van-alle-problemen~ba684877/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 14:04

@Satya Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is, en ik geef niemand collectief de schuld. Maar als er ergens een structureel probleem zit moet je dit benoemen en erkennen, dat is de eerste stap om een probleem op te lossen.

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 14:14

@Daan Ik zeg toch ook gewoon letterlijk dat ze levensgevaarlijk zijn? Verder kun je in deze paper van het Norwegian Center for Studies of Holocaust and Religious Minorities een mooie grafiek zien met de daderprofielen. https://www.hlsenteret.no/aktuelt/publikasjoner/digitale-hefter/antisemittisk-vold-i-europa_engelsk_endelig-versjon.pdf @Appel, ik heb het woordje Islam niet in de mond genomen hè?

The Apple
The Apple7 mrt. 2021 - 16:35

MaxMax - De vraag was hoe gevaarlijk extreemrechts is. Als mijnheer Schijnheiligheid dan moedwillig de verkeerde kant op kijkt, waarom zou ik dat dan niet onder de aandacht mogen brengen? Een probleem moet je benoemen en erkennen, dat is de eerste stap om het probleem op te lossen. -

MaxMax2
MaxMax27 mrt. 2021 - 16:50

@Appel Misschien even langsgaan bij de lokale Specsavers? Want volgens mij zeg ik toch echt dat extreem-rechts levensgevaarlijk is, dat tonen aanslagen zoals in Hallen wel aan (zoals Daan) dat terecht opmerkte.

The Apple
The Apple8 mrt. 2021 - 3:38

Nee, je zegt dat als je een alleen maar één kant op kijkt, dat je dan iets heel anders ziet. Dus ik vertel je gewoon even welke kant je beter kunt uitkijken. Dat is toch niet toevallig jouw kant? -

BobSon2
BobSon28 mrt. 2021 - 10:29

Dezelfde zwijgende massa die nu alles accepteert en we zo afgeleiden naar een autoritair regime.

MaxMax2
MaxMax28 mrt. 2021 - 10:44

@Appel Wist je dat er mensen zijn die dus een hekel hebben aan extreem-rechts, islamitische extremist, en extreem-links? Dat kan allemaal hè?

The Apple
The Apple8 mrt. 2021 - 18:33

Er zijn zelfs mensen die een hekel hebben aan schijnheiligheid.

DaanOuwens
DaanOuwens9 mrt. 2021 - 18:21

@ MaxMax Jij schrijft: Ik zeg toch ook gewoon letterlijk dat ze levensgevaarlijk zijn? Nee jij schreef: Die zijn ook levensgevaarlijk!, maar als je kijkt naar het daderprofielen Dus je probeert het gelijk te ontkennen en te bagatelliseren. Verder heb ik geen belangstelling voor je discutabele bronnen. Dus je linkje sla ik over. Er is op internet namelijk altijd wel een staatje of onderzoekje te vinden waar uit te distilleren is dat het allemaal de schuld van moslims is. Ik neem niet eens meer de moeite uit te zoeken waar extreem rechts probeert de waarheid te verkrachten. Op basis van mijn ervaring op dit soort websites beweer ik gelijk al dat iemand liegt. Dus jij bent ook ongeloofwaardig. Er zijn namelijk 1 miljoen moslims in Nederland. En 40.000 joden. Dus die joden zouden minimaal 25 maal per dag beledigt, getreiterd, bedreigd en mishandeld moeten worden door 1 van die 1 miljoen moslims. Iedere jood ruim 9000 maal per jaar. Dat blijkt niet uit de statistieken. Dus je hele betoog staat op drijfzand.