Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nederlanders zijn gemiddeld de rijkste burgers van de Europese Unie

  •  
19-12-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
10640 keer bekeken
  •  
43719916181_32e57d0fe5_k

© cc-foto: Ali Sabbagh

Het gemiddeld financieel vermogen van Nederlanders bedraagt 176.510 euro. Daarmee zijn ze de rijkste burgers van de Europese Unie. Op de tweede plaats staan Belgen maar die hebben fors minder geld: 121.000 euro. Dat is ruim dertig procent minder. Dat heeft kredietverzekeraar Allianz Trade berekend op basis van onder meer de gegevens van Eurostat, schrijft De Morgen. Vastgoed zit niet bij het bedrag inbegrepen. Het gaat om spaargeld, beleggingen en alle vormen van pensioensparen.

Het vermogen van de Nederlanders is de afgelopen tien jaar ook fors toegenomen, met 7.230 euro per jaar. De Belgen bleven steken op 3.830 euro per jaar. Het verschil zou onder meer verklaard kunnen worden uit het feit dat Nederlanders meer risico nemen en meer geld vrijmaken voor beleggingen.

cc-foto: Ali Sabbagh 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (121)

Jansen7
Jansen722 dec. 2022 - 15:50

1) wat voor invloed hebben onze absurd hoe hoge huizenprijzen op deze cijfers? 2) hebben we beter voor onze (ambtenaren)pensioenen gespaard dan andere landen? 3) for the sake of the argument: hoe druk is het in naburige landen dan wel niet bij de voedselbanken?

1 Reactie
Jansen7
Jansen722 dec. 2022 - 17:41

@Jansen7: correctie bij tweede lezing zag ik dat de huizenprijzen bij deze cijfers gelukkig eruit gelaten zijn.

PGS
PGS20 dec. 2022 - 20:03

Zo'n verhaal over gemiddelden zegt niets over de harde realiteit: https://www.destentor.nl/deventer/roos-joyce-en-meer-dan-400-minima-en-daklozen-scoren-diner-in-stadion-gae-december-niet-voor-iedereen-fijn~ac0474d3/?fbclid=IwAR1R5Mjm6giFwmo-ldT5sIzbvh9D_aj3kZILgVRNDRhG2tAdaAlzmF3G5n4

6 Reacties
Jozias2
Jozias221 dec. 2022 - 6:58

@pgs Het zegt niet alles over de realiteit per individu. Maar het zegt natuurlijk wel iets over de samenleving als geheel vergeleken met andere samenlevingen.

LaBou
LaBou 21 dec. 2022 - 11:06

"Maar het zegt natuurlijk wel iets over de samenleving als geheel vergeleken met andere samenlevingen. " Het laat in ieder geval zien dat er hier mensen zij die het meer dan goed hebben maar wel te broerd zijn om ook maar een vinger voor een ander uit te steken. Dan kan jozias wel mooi praten maar de keiharde realiteit is in de link van pgs te lezen. En dat valt niet weg te poetsen.

vdbemt
vdbemt21 dec. 2022 - 14:05

@Jozias. :"Maar het zegt natuurlijk wel iets over de samenleving als geheel vergeleken met andere samenlevingen. ". Ja. Maar het zegt niets over de realiteit per individu. En dan zeg jij: "Maar het zegt natuurlijk wel iets over de samenleving als geheel vergeleken met andere samenlevingen. " Kortom: in je reactie terugkeren bij het begin, schiet niet op.

Jozias2
Jozias221 dec. 2022 - 14:09

@labou Natuurlijk wel. Landen die gemiddeld lager scoren zullen in de regel ook veel meer armoede kennen. Ook op dat punt scoort Nederland binnen de EU en daarmee mondiaal zeer goed. Er zijn niet heel veel landen waar het beter geregeld is. Dat niets af van de ellende van het individu die het betreft maar het zegt nogmaals wel iets over de meeste mensen, https://longreads.cbs.nl/europese-meetlat-2019/armoede/

Darule
Darule21 dec. 2022 - 17:25

Labou, wat een onzin. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de rijkdom ook heel goed is verdeeld in Nederland. Dat zegt iets over onze Samenleving.

Martin van der Linde
Martin van der Linde22 dec. 2022 - 18:56

Zoals Jozias zegt, statistieken zeggen niets over individuen. Het gaat hier niet om wat de Nederlander gemiddeld aan vermogen heeft maar wat de meeste Nederlanders aan vermogen hebben. Dat betekent dat iedereen die daar onder zit minder vermogend is of zelfs helemaal niks heeft. Dat verklaart de voedselbanken. Het is niet voor niets dat veel burgers de 190 euro die ze Rutte krijgen aan goed doelen schenken. Dat zegt veel over de bereidheid voor elkaar te zorgen.

Peterrr3
Peterrr320 dec. 2022 - 18:44

Is ook bekend wat het bedrag zonder pensioen is. Als je in loondienst werkt gaat toch zo'n 25% van je salaris naar een pensioenfonds? Op die manier bouw je wel een kapitaal op in de loop der jaren. Weet niet hoe dat in andere landen geregeld is, maar ik lees vaak dat Nederland een uitstekend pensioenstelsel heeft. Dus dat zou een logische verklaring zijn dat Nederlanders op papier de rijkste burgers uit de EU zijn.

Darule
Darule20 dec. 2022 - 18:36

Mooi bericht. Ik lees dat in Nederland de rijkdom ook het beste is verdeeld. “Gekeken binnen de top 10 EU-landen is de Nederlander het rijkst. Ook is in geen ander top 10 Europees land de rijkdom zo goed verdeeld als hier. ” https://www.agf.nl/article/9488249/binnen-de-top-10-eu-landen-is-de-nederlander-het-rijkst/ Petje af.

Grijs gebied
Grijs gebied20 dec. 2022 - 14:55

Toch apart deze cijfers. ABN Amro zegt juist dat het gemiddelde spaargeld per gezin €49.800 is. Dus per gezin! Aangezien een gemiddeld gezin uit 4 personen bedraagt, is dat 12.500 euro per Nederlander (naar boven afgerond. ) Het mediane spaarbedrag is echter slechts € 13.900 (wederom per gezin). Dus de helft van alle huishoudens heeft minder geld dan dit bedrag. (dus per persoon minder dan € 3.500) Hoe ze dan in godsnaam aan € 176.500 euro komen is me echt een raadsel.

2 Reacties
Jozias2
Jozias220 dec. 2022 - 15:55

@grijsgebied Ten eerste spreekt het artikel ook over het gezin en niet per individu. Daarnaast gaat het om het geheel aan vermogen bestaande uit spaargeld, beleggingen en pensioenaanspraken.

Panthera
Panthera20 dec. 2022 - 16:01

Beste Gijs, U kan gewoon op de site van de belastingdienst kijken. En dan had u dit kunnen lezen. "Vermogen is de waarde van uw bezittingen min uw schulden. Wat u wel en niet als vermogen moet meetellen, is hetzelfde als bij uw belastingaangifte. Spaargeld, aandelen en een vakantiehuis in Nederland of het buitenland tellen bijvoorbeeld mee. Maar het huis waarin u woont en uw auto tellen níét mee als vermogen."

Jozias2
Jozias220 dec. 2022 - 13:45

Ik heb nog nooit zo veel mensen boos en verontwaardigd zien worden omdat het over het algemeen heel goed gaat met de bewoners van Nederland ten opzichte van de rest van Europa en zeker de rest van de wereld..

12 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2022 - 14:20

Omdat die gemiddelden niets zeggen. Zoals jezelf hieronder al schrijft bezit rijkste 10% 60% van al het vermogen en de rijkste 1% meer dan een kwart. Ik vermoed dat in de oudheid de inwoners van het Romeinse rijk gemiddeld genomen over het meeste vermogen beschikten (vooral uitgedrukt in grondbezit). Maar moesten de slaven daar blij mee zijn?

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 dec. 2022 - 14:40

Mark, het gaat om het modale vermogen. Het vermogen dat de meeste mensen hebben, niet over de verdeling ervan. Dat is bijna twee ton per huishouden/gezin/persoon. Het onderzoek laat niet zien naar welke eenheid is gekeken. Ik neem aan per huishouden. Dat betekent dat de meeste huishoudens in Nederland een vermogen hebben van bijna twee ton en (hier niet vermeld) een inkomen van ca. 70.000 euro en dat zij tussen de 45 en 65 jaar oud zijn. Dus met een goed gevulde pensioenpot die klaar staat om uit te keren.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout20 dec. 2022 - 16:13

= In 2015 rapporteerde het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) dat een vijfde van de Nederlandse huishoudens momenteel geen enkele financiële reserves heeft. Nog eens dertig procent heeft een buffer van minder dan tweeduizend euro. Een ‘modaal salaris’ – ongeveer tweeduizend euro – klinkt geruststellend. Jan Modaal dat is de buurman, de hardwerkende Nederlander die leeft naar wat het loonstrookje toestaat. Tegelijk is ‘modaal’ een bedrag dat de helft van de bevolking niet kan opbrengen als dat inkomen voor een maand zou wegvallen. = https://www.groene.nl/artikel/schaatsen-op-dun-ijs Artikels over ''gemiddelden'' schetsen voor de politieke stabiliteit een levensgevaarlijk beeld. Het enige waar dit artikel voor mij op wijst is dat het in Nederland in de EU het laatst gaat knallen. Maken bedrijven misbruik van inflatie voor buitensporige prijsstijgingen? Automatisch vertaald uit: Missbrauchen Unternehmen die Inflation für überzogene Preiserhöhungen? https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/missbrauchen-unternehmen-die-inflation-fuer-ueberzogene-preiserhoehungen-18540135.html#

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2022 - 16:15

Martin, in het artikel hierboven en in het bronartikel wordt van ‘gemiddeld vermogen’ gesproken, niet van ‘modaal vermogen’. Waarom denk jij dat het over het het modale vermogen gaat?

EUpiet
EUpiet20 dec. 2022 - 16:17

Toch blijf ik bij mijn vraag, hoe kan het als iedereen zo stinkend rijk is volgens het artikel dat miljoenen mensen afhankelijk zijn van toeslagen. Dat zou dan toch niet nodig zijn? https://www.overtoeslagen.nl/over-ons-werk/feiten-en-cijfers

Oki Doki
Oki Doki20 dec. 2022 - 17:30

Als het zo goed gaat dan waarom lossen we de laatste problemen dan ook niet even op?

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2022 - 17:52

@Arjan [Artikels over ''gemiddelden'' schetsen voor de politieke stabiliteit een levensgevaarlijk beeld. Het enige waar dit artikel voor mij op wijst is dat het in Nederland in de EU het laatst gaat knallen.] Zelfs dat vraag ik me af. De gemiddeldes zeggen niks over hoeveel mensen niet meer rond kunnen komen. Het probleem is alleen dat links in dit land zo zwak en aangepast is dat veel mensen hun heil bij extreem-rechts zoeken (omdat extreem-rechts vaak radicaler lijkt dan links). Wil een opstand tot werkelijk positieve veranderingen leiden dan is het belangrijk dat extreem-rechts niet in de gelegenheid komt om de boel richting racisme en vreemdelingenhaat te kanaliseren.

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 dec. 2022 - 20:31

Mark, het wordt nergens genoemd maar het is wel het meest logisch. Er zijn op hoofdlijnen 3 soorten statistische gemiddelden, het rekenkundige gemiddelde is de som van het totale vermogen gedeeld door het aantal mensen met vermogen. Je hebt het modale gemiddelde dat het vermogen is dat de meeste mensen hebben. En je hebt het mediaan gemiddelde dat precies in het midden ligt tussen het hoogst en het laagst waargenomen vermogen. Iedere methode heeft zijn specifieke toepassingsgebied. Het gaat te ver omdat hier in 1500 tekens uit te leggen. Kort gezegd levert de mediaan en het rekenkundig gemiddelde op dit vlak weinig relevante info en het modale gemiddelde het meest. Daarom gebruiken we het modale inkomen als we het doorsnee inkomen willen weten. Wil je de spreiding van vermogen over de totale populatie weten dan is een gemiddelde berekenen niet de juiste methode. Dan deel je het totale vermogen op in groepen en kijk je hoeveel mensen er in iedere groep zitten.

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2022 - 22:05

@Martin, Volgens mij spreek je bij modaal niet van ‘modaal gemiddelde’ en want dat is geen gemiddelde. Ik denk dat als het in het onderzoek over het modale vermogen zou zijn gegaan (dus het vermogen dat de meeste mensen hebben) dat het dan gewoon modaal vermogen zou zijn genoemd. Net als een modaal inkomen een modaal inkomen wordt genoemd en niet een gemiddeld inkomen.

Martin van der Linde
Martin van der Linde21 dec. 2022 - 10:29

Mark, Ik snap waar je op doelt. Toch is modaal in de statistiek de meest toegepaste manier om welstand uit te drukken. Omdat het modale inkomen en vermogen de beste indicator is voor de welstand van een land. In de VS is het gemiddelde inkomen erg hoog maar het modale inkomen is veel lager. Dat komt omdat de verschillen er zo enorm zijn. Maar het klopt dat het nergens in het artikel vermeld wordt.

Martin van der Linde
Martin van der Linde21 dec. 2022 - 14:24

EUpiet, over je vraag over toeslagen, dat komt omdat er bij toeslagen alleen naar het inkomen wordt gekeken. En dat is terecht omdat vermogen zoals opgebouwd pensioen is vastgezet om later uit te worden gekeerd. Zou je vermogen wel mee nemen in je beoordeling dan krijg je situaties dat iemand eerst zijn pensioengeld moet op eten voor dat hij een toeslag krijgt. En dat is zeer onwenselijk en waarschijnlijk niet eens mogelijk.

Jansen7
Jansen722 dec. 2022 - 16:01

"Ik heb nog nooit zo veel mensen boos en verontwaardigd zien worden omdat het over het algemeen heel goed gaat met de bewoners van Nederland ten opzichte van de rest van Europa en zeker de rest van de wereld" Mensen wantrouwen juichverhalen waarin "working poor" en voedselbanken impliciet uitzonderingen zijn. Ik stel me zelf voor dat er in de jaren '90 ook allemaal juichverhalen waren over de economie in de VS.

sAt0Ri...
sAt0Ri...20 dec. 2022 - 11:54

Gemiddeld m'n reet! De groep die bestaat uit 1 % van de bevolking geldt dit voor, dan nog 10 % die het goed kunnen rondkomen, en de rest mag op een houtje bijten. Net zoals destijds in de gouden eeuw. Laten ze opzouten met die holle retoriek!

4 Reacties
Jozias2
Jozias220 dec. 2022 - 13:52

@satori 89% van de bevolking bijt op een houtje volgens u? Er komen 150.000 mensen bij de voedselbank. Dat is geen 89% van 17,5 miljoen

Panthera
Panthera20 dec. 2022 - 14:53

Beste Jozias2, Ga jij nou geen slapende honden wakker maken, want als de klanten van de voedselbank ons de werkelijke armoedecijfers van dit land zouden laten zien, dan gaat dit kabinet veel correctiemaatregelen die genomen zijn voor de huidige hoge inflatie meteen weer terugdraaien, en dan vervalt ook die generieke energietoeslag waardoor u nu nog wel droog brood kan eten.

Kuifje3
Kuifje320 dec. 2022 - 16:16

@Jozias: Als je zonder werk komt of als je het met je huidige inkomen niet redt dan zijn er eerst heel veel toeslagen die aangevraagd kunnen worden of is er de bijstand. Als alle hulpwegen bewandeld zijn pas dan kan iemand de allerlaatste weg bewandelen en een beroep doen op de voedselbank. Bedenk daarbij dat veel mensen te trots zijn om nog om hulp te vragen of simpelweg de weg niet weten. Die allerlaatste hulplijn (de voedselbank dus) loopt de laatste tijd over door alle smeekbedes om hulp. In mijn gemeente (Pijnacker, 40.000 inwoners ongeveer) is de noodhulp gestegen in de 2e helft van dit jaar van 1800 naar bijna 2500 aanvragen per maand. Gaaf land he? We hebben het hier dan niet eens nog over al die mensen die hun energierekening maar niet meer betalen. Die mensen komen binnenkort in de noodhulpcijfers terecht als beslag gelegd gaat worden.

Jozias2
Jozias220 dec. 2022 - 18:47

@kuifje Uiteraard is in Nederland niet alles perfect. Maar kennelijk is het in Nederland wel beter dan in de andere eu landen. En als je kijkt naar Europa en je vergelijkt dat met de andere continenten, waar is het dat beter geregeld? Dus ja er is een groep die het slecht heeft maar die groep heeft het vele malen beter dan de groepen aan de onderkant van de samenleving in andere landen. En over het algemeen heeft de gemiddelde Nederlander het heel goed.

Gerygrr
Gerygrr20 dec. 2022 - 11:51

Die zogenaamde rijkste burgers zijn vooral rijk door de duizelingwekkend hoge huizenprijzen. De speculant is pas rijk. Hij trekt vermogen uit die gekunsteld hoog gehouden huren en betaaltdaar geen belasting over! Wie ooit een oud sloopwoninkje kocht ziet nu, dat dat huisje 10 keer zoveel waard is geworden. Luchtbel berekening en bovendien gemiddelden zijn zelden de individuele werkelijkheid.

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2022 - 11:45

Die gemiddelden zeggen natuurlijk niks, vooral omdat de vermogensverschillen hier groter zijn dan waar dan ook.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 dec. 2022 - 12:03

Eigenlijk zegt men: we mogen blij zijn, dat de hyper rijken hier nog rijker zijn dan elders. Gelukkig maar. Niet dat iemand daar iets aan heeft

Kuifje3
Kuifje320 dec. 2022 - 11:30

Zo, nou nou, we zijn de rijksten. Goh. In mijn gemeente is de hulpvraag bij de voedselbank in een paar maanden opgelopen van 1800 naar bijna 2500 per maand. Voor de duidelijkheid: De voedselbank is zo ongeveer de allerlaatste hulplijn voor mensen. Bijstand en toeslagen zijn dan al als hulpmiddel geweest. Het zal best zo zijn dat wij het gemiddeld niet slecht hebben. Ik heb het zelf prima en kan gelukkig flink doneren aan die voedselbank, maar het zou niet zo moeten zijn. Onze overheid heeft een enorme hoop geld gestopt in diverse fondsen en geeft gul aan de EU of aan vluchtelingen of aan ontwikkelingsgebieden. Allemaal nobele zaken natuurlijk, maar de eigen bewoners kunnen barsten. Nog even wat betreft die vluchtelingen of asielzoekers… Natuurlijk moeten we mensen uit oorlogsgebieden helpen als we dat kunnen. Bedenk daarbij wel dat die mensen na de eerste hulp bijna altijd eindigen bij die voedselbank of in de illegaliteit (en dat is nog erger voor die mensen dus).

PamVlam
PamVlam20 dec. 2022 - 11:06

Al die rekensommetjes. Volgende week is er weer een berekening dat we de armste burgers van Europa zijn. Politiek draagvlak voor iets creëren zal het doel zijn. Nu zijn we rijk dus het kan wel wat minder. Verder is het volstrekt nutteloos.

Joop  den Uil
Joop den Uil20 dec. 2022 - 10:38

Een gemiddelde is de lijn tussen piek en diepe dalen. Piek: Grachtengordel en Den haag, dal: het platteland. Nederland in een notendop. Maar begrijp ik het goed dat een huidig modaal gezin met 6 kinderen een kapitaal op de bank hebben van 8 x 176510 = bijna anderhalf miljoen ? Laat die toeslagen dan ook maar zitten.

5 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde20 dec. 2022 - 11:20

Het is een meting op huishoudniveau.

Satya
Satya20 dec. 2022 - 11:29

Moet je de boeren hier eens zien in hun nieuwe woningen. Daar zit heel wat geld.

Jozias2
Jozias220 dec. 2022 - 11:36

@joop Nu wordt het verschil tussen pieken en dalen wel steeds kleiner. En is Nederland in zijn geheel een hoge piek tov de rest van de wereld. CBS: "Tegelijk met de dalende vermogensongelijkheid na 2015 nam ook het vermogensaandeel van de rijkste huishoudens af. De 10 procent meeste vermogende huishoudens hadden op 1 januari 2020 ruim 60 procent van het totale vermogen (1 830 miljard euro) in handen. Vijf jaar eerder was dat nog 70 procent. Bij de top 1 procent nam het vermogensaandeel in de periode 2015-2020 af van 32 naar 26 procent. De huishoudens in de onderste helft van de verdeling hadden in totaal 6,1 miljard euro aan vermogen begin 2020. De bovenste helft bezat 1 824 miljard euro, en had hiermee bijna 300 keer zoveel vermogen als de onderste helft. Tot 2020 was het totale vermogen van de onderste helft huishoudens negatief: zij hadden meer schulden dan bezittingen. In 2013 en 2014 lag hun totale vermogen op een dieptepunt van -70 miljard euro. Begin 2020 kwam het voor het eerst in tien jaar weer boven de nul uit."

Joop  den Uil
Joop den Uil20 dec. 2022 - 12:47

Satya, Vastgoed zit niet bij het bedrag inbegrepen. Het gaat om spaargeld, beleggingen en alle vormen van pensioensparen. maar dan toch.. platteland is niet alleen boerderij (platteland is datgeen van NL waar geen OV rijdt)

Nejras
Nejras20 dec. 2022 - 13:14

@satya Die mooie boerderijen zijn mij ook wel opgevallen. Vraag me af hoeveel goedkoper bouwen het is, als je halve netwerk komt helpen. Zo ken ik het van mijn achterhoekse familie. Dat zijn geen agrariërs of veeboeren, maar wonen en leven middenin zo’n boeren gemeenschap. Ze wonen in prachtige huizen. Het halve dorp en familie kwam wel ergens mee helpen… De stedeling (zoals ik) zijn meer aangewezen op eigen handigheid of diepe beurs. Beetje kort door de bocht, maar in de Achterhoek is lokaal gemeenschapsgevoel meer dan een idee. Just a thought.

Nicolay2
Nicolay220 dec. 2022 - 9:50

Ik denk dat we in procenten van de bevolking, ook de meeste arme mensen hebben die de maandelijkse lasten niet kunnen betalen.

Panthera
Panthera20 dec. 2022 - 9:21

Dit gegeven is in deze dagen van oprechte excuus, ook meteen een mooie aanleiding om eens te gaan lopen nadenken over hoe wij de herstelbetaling aan de nazaten van de slavernij moeten gaan financieren. Over welk bedrag zouden wij praten als wij dat gemiddeld financieel vermogen extra gaan belasten, en ook gaan uitkomen op het gemiddelde wat voor de Belgen geldt, zijn wij tevens ook nog steeds de nummer 1 in het lijstje van financiële vermogens!

7 Reacties
Mazzel Tof
Mazzel Tof20 dec. 2022 - 9:44

Ik snap dat je je zoals anderen dat "in deze dagen" al aan het rijk rekenen bent maar mist het inzicht dat er zeker geen "herstelbetalingen" zullen komen, niet in de laatste plaats omdat deze niet gerechtvaardigd zijn. "De Nederlander", die dus gemiddeld de rijkste burgers van de Europese Unie is, werd dat niet door een schuldig makend verleden maar door voorbeeldig voor anderen hard, lang, en spaarzaam werken.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine20 dec. 2022 - 10:01

@Panthera, want? veel nazaten van slavernij leven juist al in dat land dat gemiddeld zo'n mooi financieel vermogen heeft.

toentomatentomaten
toentomatentomaten20 dec. 2022 - 10:31

Denk dat de rap toenemende rij bij de voedselbanken in ons land zich afvraagt hoe het toch kan dat er in een zogenaamd “gemiddeld” enorm rijk land überhaupt voedselbanken bestaan.

Zandb
Zandb20 dec. 2022 - 11:09

Panthera Als wij herstelbetalingen gaan financieren, dan doen we dat omdat we vinden dat we dat moeten. Dat is iets heel anders, dan dat het moet!

Panthera
Panthera20 dec. 2022 - 11:58

Beste Mazel tov, Ja, ja, maar de Amsterdamse grachten werden toch wel in de 17e eeuw gerealiseerd, en de eerste woningwet dateert pas uit 1901, en daarin werden pas de krotwoningen van het spaarzame ONGEZONDE volk die te hard en te lang moesten werken in besproken.

Panthera
Panthera20 dec. 2022 - 14:30

Beste Zandb, Ik had het niet zo Zwart-wit mogen gaan opschrijven, ik zal er eens over gaan nadenken!

Mazzel Tof
Mazzel Tof20 dec. 2022 - 15:48

@Panthera De Amsterdamse grachtengordel kan ik, net zomin als vrijwel iedere andere Nederlander dat kan, niet tot mijn bezit of dat van mijn voorouders rekenen. Weet je trouwens echt niet dat de Nederlandse elite van destijds voor alles rijk werd door structurele eeuwenlange uitbuiting van onze Nederlandse voorouders en daarnaast in dezelfde periode, ook nog veel meer dan de inkomsten uit slavernij, door de Oostzeehandel die ook wel bekend staat als de Moedernegotie? https://nl.wikipedia.org/wiki/Moedernegotie

Als je me nou?
Als je me nou?20 dec. 2022 - 9:04

Dit roept wel wat vragen op. Waarom is vastgoed niet meegenomen? Gezien de meeste nederlanders een flinke hypotheek schuld hebben, is dit extreem relevant. Om het CBS te quoten:"Uitgedrukt als percentage van het bbp hebben Nederlandse huishoudens de hoogste langlopende schuld van de eurozone". In totaal hebben we zo'n 780 miljard schuld. Dat scheelt al 46.000 euro pp en brengt ons erg dicht bij de Belgen. De kern van dit hoge bedrag is ons goede pensioen stelsel. Ik hoop dat dat zo blijft...maar maak mij wel zorgen met de nieuwe afspraken. Daarnaast ben ik (als data scientist) een grote tegenstander van het publiceren van alleen gemiddelden. Als ik 99.000 per jaar verdien en jij 1.000 euro hebben we gemiddeld een mooi inkomen van 50.000. Ik vraag mij af wat de mediaan is per land en of we dan nog steeds bovenaan staan als we vastgoed meenemen?

5 Reacties
Sam V
Sam V20 dec. 2022 - 9:51

@ Als je me nou? Dit bericht roept bij mij ook veel vraagtekens op. Ik heb geprobeerd de onderliggende analyse/rapport te vinden. Is mij niet gelukt. Het enige dat ik zie is een anp-bericht dat Allianz heeft verstrekt. Alle nieuwsmedia nemen dat nagenoeg klakkeloos over. Hebt u nadere info kunnen vinden?

Markzelluf
Markzelluf20 dec. 2022 - 10:30

Tegenover die hypotheekschuld staat ook de waarde van het onroerend goed en ook dat is buiten de analyse gebleven. Daar zijn goede redenen voor en zorgen ervoor dat de vergelijking tussen landen makkelijker wordt. De onderzoekers pretenderen niet dat elke inwoner hetzelfde vermogen te hebben en jouw 'oplossing' namelijk het vermelden van de mediaan zou ook niet veel geholpen hebben, toch? Mocht je iets over de verdeling willen zeggen, dan zijn spreidingsmaatstaven als standaarddeviatie nuttiger.

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 dec. 2022 - 11:20

Mark, dat klopt.

Lili2
Lili220 dec. 2022 - 11:59

176k vermogen met een groei van 7 k. dat is ongeveer 4%. De inflatie is ongeveer 15%, maar zelfs als dat uitkomt op 5% is Nederland het afgelopen jaar dus armer geworden. Nederland heeft een kleine zwarte economie, veel vermogen is dus zichtbaar, ook dat is in andere landen anders. Daarmee maakt het vergelijken en vooral daarop beleid sturen wat 'onhandig' en onbetrouwbaar. En inderdaad hangen er hoge schulden/verwachtingen tegen een groter vermogen. Als je zoals hier pensioenvermogen meeneemt, maar de koopkracht is beter in Spanje, dan hoeft een Spanjaard minder te sparen om dezelfde of betere levensstijl erop na te houden. Is die Spanjaard dan idd armer of toch rijker?.. over het geheel genomen is de take-away, Nederland is collectief en als gemiddelde armer geworden.

Vrolijke Vinnie
Vrolijke Vinnie20 dec. 2022 - 12:03

Helemaal eens. Met name omdat er landen zijn (Italië bijvoorbeeld) waar veel mensen vastgoed bezitten zonder hypotheek.

MarcoG
MarcoG20 dec. 2022 - 8:38

176k euro is niet uitzonderlijk veel als je aanvullend pensioenpot er in meegenomen is. dat is zo'n 8000 euro bruto per jaar aan pensioen. Net iets meer dan 500 extra netto per maand.

Radio-Head
Radio-Head20 dec. 2022 - 8:31

Grappig dat pensioenen (uitgesteld vermogen) er in meegenomen worden, heb daar afgelopen week nog met m,n vakbondsbestuurder over gesproken, over hoe dat nu zit met het verstervingsverhaal in mijn beroepstak, dit omdat er in verhouding weinig van mijn collega,s hun pensioenleeftijd halen. Begrijp tegenwoordig dan ook wel de mensen die niet mee willen doen aan pensioen afdracht, zeker in de zware beroepen doe je daar hoofdzakelijk de Black Rocks van deze wereld een plezier mee. ~Zie aflevering Zwarte Zwanen van Cees Grimbergen, over de nieuwe pensioenregeling, waar o.a. aan het licht gebracht wordt hoe een wetenschapper al rapporten schrijvend aan het jobhoppen is tussen ministeries en investeerders, een de vakbond die tekent bij het kruisje, en als bijna vanzelf sprekend het woord complex tevoorschijn wordt getoverd, want maak en hou het vooral complex als garantie/muur voor het Groot Kapitaal hun toekomst~

2 Reacties
Markzelluf
Markzelluf20 dec. 2022 - 10:15

Pensioen is geen uitgesteld vermogen, maar uitgesteld inkomen. Tot op heden zijn de meeste werkenden overigens aangesloten bij een pensioenfonds en niet bij Black Rocks. Waarschijnlijk zitten er ook mensen van jouw vakbond in de raad van toezicht bij jouw fonds. Voor ZZP-ers is dat anders, maar die kiezen in veel gevallen er juist bewust voor om niet solidair te zijn. Voor 'noodgedwongen' ZZP-ers (pakketbezorgers, oproepkrachten etc.) is dat anders en die zouden we snel de gelegenheid moeten geven een fatsoenlijk pensioen op te bouwen.

Radio-Head
Radio-Head20 dec. 2022 - 15:52

@Mark "Pensioen is geen uitgesteld vermogen, maar uitgesteld inkomen." Yep, dat weet jij dat weet ik, nu Allianz nog, voor het Black Rocks verhaal raad ik je de aflevering Zwarte Zwanen aan. En vakbonden heb ik bevraagd (door de jaren heen al hoor) zoals je had kunnen lezen, en er staat ook ze hebben getekend bij kruisje.

KritischKijken
KritischKijken20 dec. 2022 - 8:21

Ja, als je de pensioenpot meerekent, terwijl in de meeste andere landen een omslagstelsel geldt. Wat een opziebarende conclusie en misvatting dat NLders de rijkste zijn....

1 Reactie
Satya
Satya20 dec. 2022 - 11:34

Deze reactie is verwijderd

Markzelluf
Markzelluf20 dec. 2022 - 7:23

Voor al die mensen die vraagtekens bij de standaard deviatie hebben, het volgende. Alle ingezetenen die ‘in beeld’ zijn bij de overheid en recht hebben op uitkeringen of zo, horen tot de rijkste 10% wereldburgers. En over de verdeling binnen Nederland: er zijn weinig landen met zulke kleine inkomensverschillen als ons land.

7 Reacties
Volrin
Volrin20 dec. 2022 - 8:52

"En over de verdeling binnen Nederland: er zijn weinig landen met zulke kleine inkomensverschillen als ons land." Waar baseer je dat op? Met andere woorden, uit welke bron haal je die bewering?

KritischKijken
KritischKijken20 dec. 2022 - 9:19

@Volrin Gewoon eens op Google kijken. Genoeg materiaal. Sterkte.

MG1968-2
MG1968-220 dec. 2022 - 9:24

@markzelluf Dit gaat niet over inkomensverschillen maar over vermogen. Je weet vast wel dat die wel groot zijn alhier.

EUpiet
EUpiet20 dec. 2022 - 9:24

Dit gaat dan ook niet over inkomen maar over bezit en daarin staat Nederland qua scheve verdeling net onder de USA. https://www.ad.nl/politiek/welvaart-in-ons-land-is-nog-schever-verdeeld-br-dan-gedacht~a057762f/ Dus ja gemiddeld behoren we tot de rijkste 10% wereldburgers.

Markzelluf
Markzelluf20 dec. 2022 - 10:20

MG, het klopt dat de vermogensverschillen hier best aanzienlijk zijn en je kunt je afvragen hoe wenselijk dat is. Maar een belangrijke factor (niet de enige) is de spaarzin van sommigen en de spendzin van anderen. Ik ben zeker niet tegen vermogensbelasting, maar een mentaliteit die uitgaat van spaarzaam gedrag, minder consumptie, appeltjes voor de dorst, eigen broek ophouden; ik vind het een deugd en niet iets dat je moet ondergraven door vermogen weg te belasten. Jij?

EUpiet
EUpiet20 dec. 2022 - 11:41

@Markzelluf. Er zijn 5.7 miljoen gezinnen die toeslagen krijgen. 8.9 miljoen mensen in totaal. En dit jaar is dat nog gestegen. Die mensen hebben geen ruimte om te sparen en al helemaal niet de enorme bedragen die dat onderzoeksbureautje publiceert. En weet je waarom niet Mark? Als ze dat wel zouden kunnen zouden ze geen toeslagen krijgen. Dat is redelijk simpel. https://www.overtoeslagen.nl/over-ons-werk/feiten-en-cijfers

MG1968-2
MG1968-220 dec. 2022 - 14:40

@Markzelluf @EUpiet "en niet iets dat je moet ondergraven door vermogen weg te belasten. Jij?" Mijn antwoord sluit een beetje aan op die van jou maar ook op die van @EUPiet. Op zich is de mentaliteit die je hier neerzet inderdaad waardevol en na te streven. Niets mis mee en zeker niet de bedoeling om dat weg te belasten want dat is het kind met het badwater wegspoelen. Echter, tot een bepaalde hoogte. Als het cumuleren van vermogen geen redelijk doel meer dient met betrekking de achterliggende waarden die je benoemd komt het op een punt dat het 'hoarden' anderen gaat beperken hetzelfde te doen. Als middelen zo onverdeeld landen dat ze geen redelijk doel meer dienen en dood vermogen worden komen ze wat mij betreft wel degelijk in aanmerking voor herverdeling. Hebben om het hebben zie ik niet als een waarde in een wereld waar je om heen kijkt en ziet dat je dood vermogen anderen wel degelijk zou helpen in de vaart der volkeren. In Nederland zijn we rijk genoeg om voor iedere ingezetene een zinvol leven (mee) te financieren. Er voor te zorgen dat die waardes die jij benoemd ook voor iedereen reeel na te streven zijn. Daar kiezen we niet voor. We laten het gecumuleerd zonder functie wegkwijnen. En daar trek ik de grens. Dus niet wegbelasten wat de doelen dient zoals je ze benoemd @markzelluf. Maar daarboven zou het ons niet misstaan om met een meer open blik naar onze omgeving te kijken en daar consequenties uit te trekken. Ook dat is een waarde.

De Boomkweker
De Boomkweker20 dec. 2022 - 7:05

Mijn huis is 500.000 euro waard. Ik he hem destijds gekocht voor 180.000 Gulden. Hij is afbetaald dus heb ik een vermogen van 500.000 Euro. De woonlasten behoren in Nederland tot de hoogste in de EU daarom zijn de woonlasten proportioneel. Als ik een vermogen van 500.000 euro heb kunnen 2 mensen met mij mee die geen geld hebben en dan hebben wij met zijn drieën toch ieder een vermogen van 171.000 Euro. Maar ik ben 70 en heb alleen maar AOW en de rest is mijn huis. Ik moet volgens de nieuwe wetgeving wel weer huurwaarde forfait betalen. Dit rapport is geschreven door of een groep hersenloze, of door een groep landen die Nederland meer mee wil laten betalen aan de EU, of door de EU zelf.

3 Reacties
MG1968-2
MG1968-220 dec. 2022 - 9:28

Niets houd je tegen @boomkweker om voorstellen te doen om je geld zinvol te herverdelen. Dat wil je niet, moet je ook niet vreemd opkijken als jij je geld als nutteloos ergens gestald ziet anderen het daar mee eens zijn en je dwingen daar zinnigs mee te doen.

Markzelluf
Markzelluf20 dec. 2022 - 10:24

Boomkweker, het gaat dus niet om vastgoed, dat blijft buiten beschouwing hier. Dus no fear, jij hebt geen vermogen en wordt dus niet extra belast. Geen idee trouwens waarom je hier afgeeft op de EU. De berekening is gemaakt door Allianz, een verzekeringsmaatschappij/vermogensbeheerder. Even rustig lezen haalt vaak veel onrust weg...

Gerygrr
Gerygrr20 dec. 2022 - 12:01

Ik deel uw zorgen, Boomkweker! De ideeën van het te gelde maken van dat bezit heb ik ook te horen gekregen. Maar….. Wiens inkomen niet stijgt, want a.o.w kan nieuwe woonruimte betalen met de opbrengst van de verkoop. Dan is er netto niets verdiend. De andere optie is duur gaan huren. De zorg zelf gaan betalen, die je nodig hebt. Daar gokken ze op in de stad. VVD ideetje heb ik begrepen. De grijze plaag….

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 dec. 2022 - 7:04

Wij hebben ook de mooiste brievenbussen!

2 Reacties
LaBou
LaBou 20 dec. 2022 - 11:48

Volgens sommigen is alles hier beter en mooier.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 dec. 2022 - 7:40

La Bou Zij weten niet beter! of houden zich van de domme waar ze anders zeggen dat ze alles zien en begrijpen. Het mag vooral niets kosten!

Fabius
Fabius20 dec. 2022 - 6:39

Als we het inderdaad hebben over de 'gemiddelde' Nederlander hebben, dan zal het bovenstaande ongetwijfeld waar zijn. Het echte probleem dat we tegenwoordig in Nederland hebben, is natuurlijk dat we de 'gemiddelde' Nederlander op straat steeds minder tegenkomen. Het stikt er echter wel van de 'bovengemiddelde' Nederlanders en van de 'benedengemiddelde' Nederlanders. Het behoren tot de 'bovengemiddelde' Nederlanders is soms te danken aan geluk, maar vaker te danken aan eigen inspanningen. Het behoren tot de 'benedengemiddelde' Nederlanders is soms te wijten aan eigen gedrag, maar vaker te wijten aan domme pech.

Wakker Dier
Wakker Dier20 dec. 2022 - 6:04

Het gemiddelde, daar hebben de minima in een tochtend huurhuis helemaal niets aan deze winter.

1 Reactie
Satya
Satya20 dec. 2022 - 11:33

Heb je dan goed gedaan. Mensen als jij hebben mijn behoefte aan solidariteit volledig gesloopt.

Bet Weter
Bet Weter20 dec. 2022 - 4:29

Deze reactie is verwijderd

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 dec. 2022 - 3:20

Hoewel er in de statistiek 3 soorten gemiddelden worden gebruikt, het rekenkundige midden, het modale midden en het mediane midden, gaat het hier om het modale midden gaat, het vermogen dat het meest voorkomt. Dat houdt in dat we veel geld hebben als Nederlanders. We zijn spaarzaam en we houden van een gokje. En we doen dat goed want geluk bestaat niet. Tenminste niet in die mate dat Nederlanders daar meer dan anderen van profiteren. Dat pensioensparen bijdraagt aan die rijkdom komt door de goede pensioenregelingen en het feit dat we een deel van ons spaargeld hebben omgezet in lijfrentes. Vermenigvuldig dat met het grote aantal ouderen en hebt een enorme bult vermogen.

5 Reacties
LaBou
LaBou 20 dec. 2022 - 11:50

"We zijn spaarzaam en we houden van een gokje" Bestaat niet. Het een sluit het ander uit.

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 dec. 2022 - 14:44

LaBou, dat gaat prima samen. Je spaart en een deel daarvan beleg je.

LaBou
LaBou 20 dec. 2022 - 16:28

Fraaie draai maar niet waar. Dat geldt alleen als je agressief belegt met de hoop op hoge rendementen. Dat doen pensioenfondsen nou juist niet, sterker nog: ze mogen dat niet.

Martin van der Linde
Martin van der Linde20 dec. 2022 - 20:05

LaBou, dat s geen draai. Het gaat niet om geld van pensioenfondsen. Mensen gebruiken een deel van het gespaarde geld en beleggen dat via een lijfrenteconstructie. Dat geld rendeert en keert uit op het moment dat ze met pensioen gaan. Intussen sparen ze verder en beleggen dan weer een deel etc. Zo bouwen ze vermogen op voor later.

LaBou
LaBou 21 dec. 2022 - 11:34

Het blijven holle woorden. Gokken doe je in een casino of bij een loterij. Bij gokken weet je eigenlijk wel zeker dat er een heel grote kans is dat je een niet trekt. Via lijfrenteconstructies beleggen betekent dat je er met vrij grote zekerheid geld aan over houdt. Overigens, dat verhaal van je moet je maar vertellen bij die mensen voor wie dat alles hooguit een droom is.

Palipka
Palipka20 dec. 2022 - 0:02

Onzin bericht de meerderheid heeft veel en veel minder en een kleine bovenklasse steeds meer. En dit op Joop.NL jammer.

2 Reacties
Zandb
Zandb20 dec. 2022 - 7:35

Paplika Of u dat nu leuk vindt of niet, als u 100.000 euro hebt en ik niets, dan hebben we gemiddeld 50.000 euro. En zou ik dat publiceren, dan is dat geen "onzin bericht". Dan is dat een bericht waar je niet zo maar de conclusie aan vast kan knopen, dat het ons beide goed gaat.

Judith Lammers
Judith Lammers20 dec. 2022 - 8:01

Dit bericht gaat over het gemiddelde inkomen. Waar u het over heeft is de verdeling ervan. Wel jammer dat er in fit stuk niets over inkomensongelijkheid is geschreven.

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 dec. 2022 - 23:03

Als ik in een schuur op de Zuidas ga wonen, ben ik dan, gemiddeld gezien, multi miljonair? Gemiddeld is geen effectieve reflectie van wat de gewone familie heeft. Ook zoiets. Als we steeds meer arme corrupte asociale landen aantrekken in de EU, zullen we relatief gezien NOG rijker lijken. Dus klaag nu niet dat de lonen zo hard relatief achteruit zijn gegaan deze laatste 40 jaar, en dat het steeds erger word.

Oki Doki
Oki Doki19 dec. 2022 - 23:02

Het is alleen wel jammer dat iedereen nu geld heeft en dat niemand nog in de zorg wil werken of eigenlijk helemaal geen essentieel beroep meer wil uitoefenen.

Willem D2
Willem D219 dec. 2022 - 22:52

Tjah als je alle (hypotheek)schulden niet meerekent ben je al snel rijk. Doe je dat wel dan zie je dat de Nederlanders gemiddeld tot de minst vermogende Europeanen behoren. Nederland is rijk, de Nederlanders niet, dit in tegenstelling tot bv Italië waar de Italianen rijk zijn, maar Italië niet. In Zuid-Europa zijn immers zeer veel woningen hypotheek vrij (aflos tijd 20 jaar) of in familie bezit.

1 Reactie
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman20 dec. 2022 - 19:37

Klopt, wij Nederlanders hebben onze prioriteiten niet op een rijtje en daar maakt Italië gewoon gebruik van.

Greendutch
Greendutch19 dec. 2022 - 22:20

Sssst.......straks wordt de prijs van gas nog hoger...

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk20 dec. 2022 - 9:48

"straks wordt de prijs van gas nog hoger." Dat is ook de bedoeling.

Darule
Darule19 dec. 2022 - 22:14

Uit onderzoek van de EU (Eurostat) blijkt ook dat Nederland weinig armoede Kent en dat De kans op armoede (de armoedeval) het laagst van de EU is.

oproerkraaier
oproerkraaier19 dec. 2022 - 21:39

Ik zeg altijd tegen mensen dat alleen al het feit dat je hier leeft/woont maakt automatisch dat je bij de rijkste 10% mensen van de wereld behoort. Geen recht tot klagen. Wel opletten dat het neo-liberalisme alhier niet verder gaat.

1 Reactie
Volrin
Volrin20 dec. 2022 - 8:54

"Ik zeg altijd tegen mensen dat alleen al het feit dat je hier leeft/woont maakt automatisch dat je bij de rijkste 10% mensen van de wereld behoort. Geen recht tot klagen." Dat is een relativeringsdrogredenatie.

Juppé🎗
Juppé🎗19 dec. 2022 - 21:10

Ik zag hier het volledige overzicht. De Portugezen staan helemaal onderaan en de Portugezen die ik ken zijn zielsgelukkig in hun hersens. En Nederlanders die ik ken daar het armst. Kan uiteraard aan mij liggen.

2 Reacties
HaloOfFlies
HaloOfFlies20 dec. 2022 - 10:09

Oh, goed zo’n representatief onderzoek, fijn dat de Portugezen zo veel gelukkiger zijn dan de Nederlanders. Wel plegen ze jaar na jaar veel vaker zelfmoord dan wij. Maar dan ze in ieder geval gelukkig dood - terwijl wij heel ongelukkig verder leven.

EUpiet
EUpiet20 dec. 2022 - 13:01

@Halo, hoe kom je aan die cijfers? Dit vertelt heel wat anders. https://www.hln.be/binnenland/belgie-heeft-hoogste-zelfmoordcijfer-in-west-europa-en-oorzaak-lijkt-in-onze-vlaamse-aard-te-liggen~a10ac9e8/

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa19 dec. 2022 - 20:44

Ja, waar slaat dit nou weer op. Gemiddeld zetten we zoveel geld om. Ja, ok, maar naar wie gaat dat geld allemaal? Wat heb je aan een gemiddelde rijkdom, als dat cijfer niets zegt over de verdeling. We zetten gezamenlijk 100 om, we zijn rijk, alleen krijg ik 99,999 van die 100. Toch zijn 'we' rijk Een compleet scheve manier van kijken naar de wereld.

Y-Line
Y-Line19 dec. 2022 - 20:43

Tja, wie spaart en normaal met de centen om gaat die heeft wat. Kunnen ze in Italië nog wat van leren.

Flix
Flix19 dec. 2022 - 20:18

Da's ook weerres een positief nieuwtje voor een ieder die morgen weer bij de voedsel/kleding bank mogen aankloppen of op hun huid worden gezeten door de incasso industrie. Leuk om zo'n telegraaf /geenstijl waardig non item hier te mogen lezen. Wanneer je alle millionairs en milliardairs en het koninklijk huis niet in dit onderzoek betrekt zakt het gemiddelde waarschijnlijk naar Bulgarije niveau.

5 Reacties
EenMening3
EenMening319 dec. 2022 - 21:12

"Wanneer je alle millionairs en milliardairs en het koninklijk huis niet in dit onderzoek betrekt zakt het gemiddelde waarschijnlijk naar Bulgarije niveau." Grappig. Overdrijven is ook een vak. Bij jou is het glas kennelijk altijd halfleeg. De meeste Nederlanders doen het redelijk tot goed. Zij hoeven niet bij de voedselbank aan te kloppen en hebben ook geen problematische schulden. Vroeger gold arm en oud. Nu heeft vrijwel iedereen boven de 66 AOW en meestal ook nog een pensioen. Pensioenen en AOW worden volgend jaar verhoogd. Voor onze ouderen wordt nu goed gezorgd. 60 % van de Nederlanders heeft een eigen huis en bouwt zo kapitaal op. Na 30 jaar is de hypotheek afgelost en is het huis van jou. Bezit is daardoor veel breder gespreid dan velen denken. Daarnaast bouwen veel mensen pensioen op. En zijn er ook nog andere appeltjes voor de dorst. Dat laat onverlet dat het onze plicht is om de behoeftigen te ondersteunen. Dat is een taak voor de regering. Het minimumloon en de Bijstand moeten omhoog, de de lage BTW naar 6 %, de energiebelasting moet verdwijnen, er moet een structurele energietoeslag komen etc. Maar ook als privé persoon kun je veel doen. Je kunt bijvoorbeeld die 2 maal 190 euro overmaken naar de voedselbank of naar een ander goed doel. Je kunt een paar dozen boodschappen kopen en bij de VB afleveren. Je kunt schuldmaatje worden en mensen met schulden helpen etc. Dat is beter dan continu te lopen mopperen.

oproerkraaier
oproerkraaier19 dec. 2022 - 21:43

Feit is dat zelfs met een uitkering hier, dan nog steeds behoor je tot de rijkste 10% van de wereldbevolking. Ondertussen gebruiken we wel 90% van de grondstoffen op aarde. Onze 10% weer veel meer dan de rest.

Ch0k3r
Ch0k3r20 dec. 2022 - 7:11

Als je die allemaal weglaat, dan nog staan we ver boven Bulgarije. Alleen ons pensioenvermogen is al enorm, gemiddeld 100.000 eu per Nederlander. Zelfs mensen met een minimuminkomen bouwen nog pensioen op en zitten ver boven Bulgarije. Dus ja, we zijn hier enorm rijk, we verdelen het geld echter wel zo dat we een stabiel leven kunnen hebben en niet alles in een keer kunnen opmaken.

LaBou
LaBou 20 dec. 2022 - 11:53

"Voor onze ouderen wordt nu goed gezorgd." I must not tell a lie!

Flix
Flix20 dec. 2022 - 13:32

Mening . Ik overdrijf niet en mij glas is nooit half leeg . Waar het om gaat in Nederland is dat er steeds meer geld bij steeds minder mensen terecht komt . De prijs voor een huis zakt en de hypotheek rente stijgt da,s niet in het voordeel van de door jou bejubelde vermogens opbouw voor 60% van de Nederlanders. Voor onze ouderen wordt helemaal niet goed gezorgd ,de verhoging van de pensioenen dekt de inflatie niet en ze lopen al jaren een mijl achter op werkend Nederland. Van een armoe uitkering in Nederland kun je in Bulgarije prima leven . Ga het maar uitleggen aan de mensen hier die niet rond kunnen komen . En kom niet aan met eigen schuld dikke bult. Kraaiert. Ik had me voorgenomen om niets van jou meer te lezen of erop te reageren,maar nood breekt wet. Dat wij de rijkste 10% van de wereld zijn hoef je hier niet 2x na mekaar te gaan lopen tetteren ,leg dat maar ff uit aan diegenen in dit land die buiten hun schuld de moord steken van de armoe en aangewezen zijn op liefdadigheid godbetert. Of zijn dat ook allemaal rechtsextremisten die niet beter verdienen.?

Mazzel Tof
Mazzel Tof19 dec. 2022 - 20:08

De gemiddelde Nederlander is in vergelijking met veel andere bevolkingen van oudsher iemand die investeert in eigen potentiële vaardigheden, dagelijks en gedurende de lengte van het leven harder en langduriger werkt, en vaker met een ondernemingsgeest met risico's succesvol weet te zijn, en bovendien niet onnodig veel uitgeeft. Dan doe je het gemiddeld vaker beter.

8 Reacties
Jonathan2
Jonathan219 dec. 2022 - 21:53

Geheel uit je toffe duim gezogen. We werken het minste zo'n beetje iedereen. Vandaar dat dit ook niet ging over geld verdienen met hard werken, maar geld met geld maken.

Daniel van Dijk
Daniel van Dijk20 dec. 2022 - 0:35

Misplaatst superioriteitsgevoel. Burgers in veel andere EU-lidstaten werken gemiddeld meer uren per week: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Hours_of_work_-_annual_statistics Onze welvaart is te danken aan tal van factoren waar 'de gemiddelde Nederlander' zelf geen directe invloed op uitoefent, waarvan handige geografische ligging en in het verleden opgestreken welvaart door o.a. koloniën er maar een paar zijn.

Rutger Groot
Rutger Groot20 dec. 2022 - 7:23

Eh... vergeet je pensioenpot niet, die is hierin ook meegenomen...

KritischKijken
KritischKijken20 dec. 2022 - 8:23

@Daniel De kolonien..... ja daarom zijn Spanje en Portugal ook zo rijk. Fabeltje dus.

Volrin
Volrin20 dec. 2022 - 8:56

"De gemiddelde Nederlander is in vergelijking met veel andere bevolkingen van oudsher iemand die investeert in eigen potentiële vaardigheden, dagelijks en gedurende de lengte van het leven harder en langduriger werkt," Dit is zo'n idiote nationalistische mythe.

Daniel van Dijk
Daniel van Dijk20 dec. 2022 - 10:14

@KritischKijken: ik noemde koloniën maar als een voorbeeld van factoren die aan onze welvaart heeft bijgedragen waar wij zelf vandaag de dag geen invloed op uitoefenen, als reactie op de suggestie van Mazzeltof dat onze huidige welvaart zogenaamd te danken zou zijn aan onze "cultuur" van "hard werken" en "zuinigheid" - een totaal misplaatste uit de lucht gegrepen bewering die uit nationalisme en superioriteitsgevoel lijkt voort te komen. Maar als je met droge ogen durft te beweren dat kolonialisme niet voor enorme wereldwijde welvaartsverschillen heeft gezorgd alleen omdat sommige voormalige koloniserende landen vandaag de dag minder welvarend zijn *relatief aan andere voormalig koloniserende landen*(!), hoo boy. Als je zo'n opvatting bent toegedaan ga ik die hier niet kunnen veranderen, maar treurig is het wel.

EenMening3
EenMening320 dec. 2022 - 10:33

@Daniel " en in het verleden opgestreken welvaart door o.a. koloniën er maar een paar zijn. " Dat is aantoonbaar niet waar, voor WOII was Indonesië een kolonie van Nederland, toch waren de meeste Nederlanders arm. Pas na de onafhankelijkheid van Indonesië begon een periode van ongekende hoogconjunctuur. Dat gold ook voor andere koloniale mogendheden, zoals het VK en Frankrijk. Ook Europese landen zoals Finland, Zwitserland en Oostenrijk, die nooit koloniën hebben gehad, doen het goed. Bepaalde families werden inderdaad schatrijk door de koloniën, maar de meeste Nederlanders bleven arm. Er werd veel geïnvesteerd in Nederlands-Indië, dat geld kon dus niet in het moederland geïnvesteerd worden. De focus van het bedrijfsleven was waarschijnlijk te veel op Indonesië en te weinig op Nederland gericht. Er wordt vaak vergeten dat een kolonie ook hoge kosten met zich meebracht, zoals een leger (bijv. het KNIL), bestuurskosten, infrastructuur en andere voorzieningen. Portugal is een goed voorbeeld van een land dat veel te lang vastgehouden heeft aan zijn koloniale rijk (tot 1975!) en straatarm is gebleven.

EenMening3
EenMening320 dec. 2022 - 11:11

@Daniel Nederlanders werken minder uren dan in andere Europese landen, maar waarschijnlijk efficiënter. De geografische ligging is inderdaad gunstig, maar dat wil niet zeggen dat er niet hard gewerkt moet worden. Alleen al de voeten drooghouden, vergt enorm veel geld en inspanning. Die inspanningen hebben andere Europese landen niet. Hetzelfde geldt voor het onderhoud van de infrastructuur, die tot de 6 beste ter wereld behoort. Nederland heeft de eerste en vijfde haven de Europa, dat gaat ook niet vanzelf. Een topbedrijf als ASML, het beste in zijn categorie met 20 miljard aan omzet, komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Veel Nederlanders, met hun calvinistische inslag, besteden hun geld niet aan "conspicuous consumption", maar investeren het liever in een eigen huis en in pensioenvoorzieningen. We hebben niet voor niets zo'n enorme pensioenpot. Als je de pensioengelden meerekent als bezit, wordt de bezitsverdeling ook minder scheef. In het verleden werd ook al hard gewerkt. Nederland lag in 1945 volledig in puin, onze ouders en grootouders hebben het land met tomeloze inzet weer opgebouwd. Waarbij ook nog eens de enorme schade van de Stormvloed van 1953 hersteld moest worden. Zij staan aan de basis van onze huidige welvaart.

EUpiet
EUpiet19 dec. 2022 - 20:04

Leuk nietwaar die gemiddelden. https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/artikel/4613996/nederlands-rijkste-10-procent-bezit-64-procent-van-het-vermogen Die mensen die twee uur staan te wachten in de rij bij de voedselbank doen dat voor hun plezier. De zorgmijders denken dat ze daar gezond van worden. Mensen die nou warmtelokalen opzoeken doen dat omdat ze graag bij het leger des Heils zijn. Dit soort van onderzoekjes met gemiddelden. Samen met Musk ben ik gemiddeld miljardair.

4 Reacties
Effie2
Effie220 dec. 2022 - 8:19

Mooi cynisch, EUpiet. Helemaal mee eens. Die 64% vermogenden hebben er, althans in mijn beleving, belang bij dat de populisten onder ons hun halve waarheden blijven verspreiden, omdat het onnadenkende deel van de samenleving daar met open ogen intrapt. 'Kijk eens hoe goed we het hier hebben', verbloemt keer op keer de steeds nijpender wordende noodzaak iets aan die oneerlijk scheve verdeling van inkomens en bezittingen te gaan doen. De alsmaar groeiende kloof tussen arm en rijk niet tegelijk benoemen staat in mijn beleving gelijk aan het verspreiden van leugens tegen beter weten in. En hiervoor blijken gemiddelden en generaliseren buitengewoon nuttige instrumenten te zijn. ...Met ongewijzigd beleid zal die 64% ongetwijfeld nog verder stijgen.

korheiden
korheiden20 dec. 2022 - 8:53

Nederlanders rijden in de oudste auto's omdat ze zo rijk zijn blijkbaar. Heel wat mensen zitten letterlijk in de kou en moeten naar de voedselbank. Het meetellen van het pensioenvermogen maakt ons rijker dan we ze zijn. Ik vrees dat dit soort berichten alleen wordt gepubliceerd om nog hogere prijzen voor energie en verduurzaming te billijken.

Hallahan2
Hallahan220 dec. 2022 - 10:19

@korheiden De enige reden waarom we in Nederland in een gemiddeld oudere auto rijden is denk ik het feit dat autos en autorijden verschrikkelijk zwaar belast worden. Vergelijk de prijzen maar eens met bijvoorbeeld Duitsland.

Gerygrr
Gerygrr20 dec. 2022 - 12:11

Hallahan, Waarvan je ook verschillende prijzen vergelijkt zullen de hoge kosten in ons land opvallen. Huren, energie, zorgkosten de marktwerking en privatisering van deze sectoren zorgen voor te hoge prijzen en de winsten zijn voor de aandeelhouders. Ook de pensionfondsen trouwens. Wie echt wil weten hoe wij er gemiddeld voorstaan als modale burger moet de kosten van zorg wonen en energie aftrekken van het netto ontvangen inkomen…. Ik zie in Qatar lege tribunes als oranje speelt. Dat zegt genoeg.