Milieudefensie: 89 procent van de Nederlanders is tegen OV-beleid van kabinet Rutte
Kabinet Rutte wil miljoenen bezuinigingen op het openbaar vervoer. In Amsterdam zullen door die maatregel 30 van de 44 buslijnen verdwijnen met daarbij zes van de tien tramlijnen en één van de vier metrolijnen. Een absurde maatregel bewijst nu ook Milieudefensie. Uit een enquête van het NIPO blijkt dat 89 procent van de Nederlanders juist meer en beter openbaar vervoer wil.
In Amsterdam staakte dinsdag het vervoerspersoneel. Gedurende de hele dag zullen er geen trams, bussen en metro’s in de hoofdstad rijden. Later deze week zal ook het personeel in Den Haag en Rotterdam gaan staken.
Het kabinet wil miljoenen bezuinigen op het openbaar vervoer. De beleid van Rutte gaat volgens Willem Verhaak van Milieudefensie in tegen de wens van 9 op de 10 Nederlanders. Uit de enquete blijkt dat 89 procent van de ondervraagden investeringen in het ov als ‘belangrijk tot zeer belangrijk’ acht.
Een overdonderend groot percentage waar de politiek oor naar moet hebben”, aldus campagneleider Verhaak. “Door de bezuinigingen van het kabinet op het OV zal de bereikbaarheid én leefbaarheid van de Randstad verder achteruit gaan.” Milieudefensie pleit juist voor investeringen in openbaar vervoer, gecombineerd met de invoering van een spitsheffing.
De FNV vreest dat als het kabinet haar plannen doorzet er straks fors minder bussen en trams rijden. Duizenden banen staan daardoor op de tocht.
Als wij nu niet in actie komen, staan reizigers niet alleen vandaag, maar elke dag te wachten op een bus, tram of metro die niet komt”, zei FNV-voorzitter Agnes Jongerius tegen stakende ov-medewerkers.
Met het ‘efficiënter’ indelen van het openbaar vervoer wil het kabinet 120 miljoen euro besparen. Volgens de vervoersbedrijven GVB, RET en HTM leiden de maatregelen tot overvolle voertuigen, langere wachttijden en minder veiligheid in het openbaar vervoer. Maandag liet minister Schultz weten dat de drie grote steden 23 miljoen euro minder hoeven te bezuinigen. De vakbonden vonden dat niet voldoende en zette de stakingen alsnog door.
Milieudefensie heeft voor de regio Rotterdam-Den Haag een duurzaam verkeersplan opgesteld. Uit berekeningen van het onderzoeksbureaus’s CE Delft en Goudappel Coffeng blijkt dat daarmee de filedruk met 40 procent zal dalen ten opzichte van de kabinetsplannen.
Door onder andere forse investeringen in het openbaar vervoer, het toepassen van een slimme spitsheffing en het stimuleren van het Nieuwe Werken wordt de bereikbaarheid in de regio Rotterdam – Den Haag aanzienlijk verbeterd.