Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Nederlanders pakken vaker de internationale trein

  •  
29-08-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
thalys
NS International heeft in de het eerste half jaar van 2019 fors meer internationale treinkaartjes verkocht. Er was sprake van een toename van 13 procent, meldt Treinreiziger.nl. Ook in de twee jaar daarvoor nam het aantal verkochte kaartjes naar het buitenland al sterk toe.
De toenemende populariteit van de trein gaat vooralsnog niet ten koste van het vliegtuig. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal passagiers dat vliegt via Nederlandse luchthavens vorig jaar met 4,5 procent steeg. In de afgelopen vijf jaar was er sprake van een toename van 37 procent.
Zelfs van Brussel naar Amsterdam vlogen er vorig jaar nog 277.000 mensen – veelal overstappers. Eerder dit jaar nam de Tweede Kamer een voorstel van GroenLinks-parlementariër Suzanne Kröger aan om de vluchten tussen Amsterdam en Brussel te schrappen.
Nachttreinen Er kan nog wel het een en ander gebeuren om de trein een aantrekkelijk alternatief te maken voor het vliegtuig. Zo zouden de Europese spoorwegmaatschappijen weer meer internationale nachttreinen kunnen laten rijden. De afgelopen decennia nam dat aantal juist flink af.
Zo schrapte Deutsche Bahn in 2014 een flink aantal verbindingen, waaronder de nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen. “In België, dat in 1997 nog 22 internationale nachtverbindingen telde, verdween de laatste nachttrein in 2008”, schreef Down to Earth Magazine destijds.
Ook de fiscale bevooroordeling van vliegtuigmaatschappijen – denk aan de belastingvrijstelling voor kerosine – is een probleem. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën verklaarde eerder deze zomer dat het kabinet dat in Europees verband wil regelen.
Cc-foto: Rob Dammers

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (19)

Ayatollah Fred Gleufhoed
Ayatollah Fred Gleufhoed2 sep. 2019 - 15:43

Het allerbelangrijkste: maak treinreizen makkelijker en goedkoper! Als ik een vliegticket wil boeken, hoef ik maar op een kalendertje te klikken en ik zie alle prijzen voor alle data. Rome €25 bijvoorbeeld... Wil ik daarentegen een treinkaartje boeken, dan moet ik kiezen tussen ochtend/middag/avond, overstappen hier, overstappen daar en het kost me honderden euro's.

Peterrr2
Peterrr21 sep. 2019 - 8:26

Wat moet je nou met deze informatie? Zelfs van Brussel naar Amsterdam vlogen er vorig jaar nog 277.000 mensen – veelal overstappers. Als je een vlucht boekt naar bijvoorbeeld Madrid en de vliegmaatschappij besluit dat er een tussenlanding in Brussel is. Dan ben je een overstapper en dat is toch een andere situatie dan wanneer je daadwerkelijk naar Brussel vliegt?

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 aug. 2019 - 7:55

Het zou ook handig zijn als ze vaker de nationale trein namen!

tempest
tempest30 aug. 2019 - 8:25

Blijft een beetje de vraag of dit dan positief is als ook het vliegverkeer stijgt. We willen blijkbaar nog veel meer mobiliteit, iets wat juist voor het milieu niet zo best is.

webmaatje
webmaatje30 aug. 2019 - 6:46

De Duitse nachttreinlijnen zijn deels overgenomen door de Oostenrijkse ÖBB en deels afgeschaft. Eenvoudig omdat niet te concurreren viel in prijs met zoiets als de Flixbus die ook 's nachts rijdt. De Duitse overheid steekt tot 2030 86 miljard in het verbeteren en uitbreiden van het Duitse spoornet. Over zakenreizen laat het Bundesumweltamt in haar website weten: ..Im Beruf können Sie mit Videokonferenzen in der Regel mehr Flugreisen überflüssig machen, als gemeinhin vermutet wird. Häufig sind die bisherige Routine oder fehlende technische Vertrautheit die Ursachen dafür, dass weiterhin das Flugzeug benutzt wird... Ook wordt iedereen de raad gegeven vliegreizen vrijwillig te compenseren.

Anoniempje5
Anoniempje529 aug. 2019 - 18:35

Het blijkt dat in Nederland de Nederlandse toerist het meeste geld uitgeeft. Dus vliegen duurder laten worden door fiscale bevooroordeling te laten vervallen is goed voor de gehele economie van Nederland en niet alleen die paar vliegtuigmaatschappijen. En ook nog beter voor het klimaat maar dat is bijzaak natuurlijk.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde29 aug. 2019 - 16:47

Het is goed dat er eindelijk gesproken wordt over het halen van synergie in beide vervoersstromen. In plaats van alleen te gaan voor het eigen gewin. Zie hier het belang van de discussie over klmaatproblemen. Een discussie die er niet in de eerste plaats is om alle problemen op te lossen maar om na te laten denken over wat we doen.

Thuiszitter
Thuiszitter29 aug. 2019 - 12:07

De afgelopen vijf jaar zijn de Nederlandse vlieg passagiers met 37% gestegen !!! Is het reizen met de trein beter voor het milieu ? zoals Legion hier beneden zich al afvraagt. Dit gaat geheel de verkeerde kant op , de een neemt zijn verantwoordelijkheid tav het milieu de ander vliegt er vrolijk op los omdat zij vinden het recht te hebben de wereld te ontdekken.

2 Reacties
Mr x Mr y
Mr x Mr y29 aug. 2019 - 15:24

Nederlandse vlieg passagies? Het door u genoemde percentage ziet op alle (ook buitenlandse) personen die aankomen en vertrekken in Nederland. Er staat “In 2018 zagen de Nederlandse luchthavens 79,6 miljoen passagiers aankomen en vertrekken, 4,5 procent meer dan in 2017. In vergelijking met vijf jaar geleden is dit een toename van 37 procent.” Dat omvat dus ook alle buitenlandse passagiers.

tempest
tempest30 aug. 2019 - 8:34

Zijn inderdaad ook de buitenlandse passagiers. Toerisme blijft ook almaar groeien, waarbij voornamelijk Amsterdam extreem “profiteert”. Zijn echt bizarre groeicijfers en heeft echt niets met duurzaamheid te maken. Vind maar een oplossing, die heeft momenteel niemand.

I am Legion
I am Legion29 aug. 2019 - 10:17

Bij een vergelijk tussen een keuze tussen internationale trein en vliegtuig blijkt uit onderzoek dat het helemaal niet zo zeker is dat eerste minder milieubelastend is. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/15/de-complexe-milieustrijd-tussen-vliegtuig-en-trein-a1606793

5 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde29 aug. 2019 - 16:42

Legion, het doet me heel in de verte denken aan de stelling van Goedel, dat aan het bewijs van iets een ontelbaar scala aan vooronderstellingen vooraf gaat die stuk voor stuk ook weer bewezen moeten worden. Waardoor we genoodzaakt zijn ergens een grens te trekken. We moeten wel om niet in eindeloze discussie te blijven hangen.

I am Legion
I am Legion30 aug. 2019 - 5:39

@Martin Leuk onderwerp. Ik ben behoorlijk bekend met het werk van Gödel. Wat hij voor de getaltheorie met twee stellingen duidelijk maakte is tweeledig. De eerste onvolledigheidsstelling is dat een consistent axiomatisch getalsysteem, d.w.z. innerlijk samenhangend en niet tegenstrijdig, ook altijd een aantal waarheden zal bevatten die niet te bewijzen zijn en onwaarheden die niet zijn te weerleggen. De tweede onvolledigheidsstelling houdt in dat de formele rekenkunde binnen een gegeven consistent axiomatisch systeem haar eigen consistentie niet kan bewijzen. Dit geldt in beide gevallen van ieder gegeven volledig axiomatisch systeem. De compleetheid garandeert de onkenbare elementen. Het betekent tegelijkertijd dat veruit het meeste wel te bewijzen, weerleggen, en te vergelijken is. Dat geldt zeker voor de vergelijking tussen vliegen en treinen waar prima axioma's gebruikt kunnen worden zoals je in het bijgevoegde artikel kunt lezen met de standaard voor LCA’s, opgesteld door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO) die elke paar jaar vernieuwd worden. Geen onkenbaarheid in deze dus ook al blijven er grijze gebieden aan de randen die verwaarloosbaar zijn. Mijn punt is dat je moet uitkijken met gevolgen van foute aannames door politiseren en samenhangende ondeskundigheid omdat het voor een overschot aan leken die het daarbij betreft allemaal zo voor de hand liggend lijkt. Maar ook ik denk te weten, net als de schrijver van het artikel op grond van diens onderbuik (sic), dat die nodige onderzoeken tot treinen op groene stroom zullen uitkomen. Daar hoort dan volgens mij zeker ook die op stroom uit atoomenergie rijden bij. Het geldt dus niet zonder meer voor iedere vorm van internationale treinen die vooralsnog niet op andere vormen van energie rijden.

tempest
tempest30 aug. 2019 - 8:51

@MartinverderLinde Heeft de “eindeloze discussie” niet een andere reden? Mobiliteit van personen en goederen is niet duurzaam en zal dat vermoedelijk ook niet echt worden. Ik denk dat de conclusie kan zijn dat we mensen moeten stimuleren een leven in de delen met veel minder mobiliteit. Switchen naar een trein en daarna de elektrische auto en daarna de hyperloop is natuurlijk technisch gezien prachtig, maar als iedere keer de omvang van het gebruik zoveel stijgt dat in absolute zin we helemaal niets duurzamers opbouwen, zijn we duidelijk iets aan het vergeten. Reclame voor tabak mag niet meer, waarom ook niet voor vliegvakanties? Waarom niet toerisme proberen in te dammen? Stoppen met city-marketing buiten je landsgrenzen etc.

Nick the Stripper
Nick the Stripper30 aug. 2019 - 9:18

I am Legion 29 augustus 2019 at 12:17 [ Bij een vergelijk tussen een keuze tussen internationale trein en vliegtuig blijkt uit onderzoek ] Dat staat er nou juist niet. De geciteerde deskundige (Tukker) stelt dat er vooralsnog géén onderzoek is waaruit dat zou kunnen blijken: "Ik heb op het moment geen goede, onafhankelijke, uitgebreide rapporten of artikelen over de vergelijking tussen trein en vliegtuig op mijn netvlies.”

I am Legion
I am Legion30 aug. 2019 - 14:03

@Nick In de tekst staat dat er ter vergelijk wel al door onderzoekers verkennend naar gekeken is maar dat het complexer is dan op het eerste gezicht lijkt. Er is dus nog geen voldoende onderzoek die een conclusie rechtvaardigt dat treinen beter is dan vliegen maar ook niet andersom. Ik schreef daarom ook dat het wel degelijk al voorkomende onderzoek, wat dus niet voldoende en volledig is maar verkennend, geen zekerheid geeft. Desondanks is het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo dat een door groene of atoomstroom aangedreven trein de beste keuze is.

vdbemt
vdbemt29 aug. 2019 - 10:10

Goede ontwikkeling. NU moet het kabinet in actie komen: investeren in het geleverd krijgen van stroom. Op dit moment kan die levering de goede ontwikkeling op het spoor niet aan.

Rick Hofland
Rick Hofland29 aug. 2019 - 8:56

Voor individuele reizigers die naar Berlijn of dichterbij willen reizen is het een prima optie. Is de eindbestemming verder dan komt er een punt dat het reizen per trein erg veel langer gaat duren dan vliegen, maar als dat geen probleem vormt waarom niet zou ik zeggen. Persoonlijk vind ik de trein geen goed alternatief voor als je met een groep, zoals een gezien gaat reizen. De auto is dan echt een stuk voordeliger. Misschien een leuke uitdaging voor de treinmaatschappijen om iets mee te doen qua aanbiedingen om zo ook gezinnen over de streep te trekken. Al ben ik bang dat de treinen nog geen 10 % van de reizigers die nu het vliegtuig pakken aan kunnen qua plekken.

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen29 aug. 2019 - 18:09

Vorig jaar ben ik via Berlijn en Warschau naar Kyiv (Kiev in het Russisch) gereisd met de trein, langs schattige stadjes in het ZO van Polen en het NW van Oekraïne. Fantastisch en nog goedkoop ook.