Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Hoe lang nog?

Boris Johnson verder in het nauw: kabinet loopt leeg, ministers vragen premier af te treden
Joop

Nederlanders keren massaal besmet terug van wintersportvakantie

  •  
04-01-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
94 keer bekeken
  •  
Mogelijk quarantaine voor wintersporters in Oostenrijk

© FOTO 17-12-2021 SERFAUS-FISS-LADIS - Wintersporters in het skigebied van Tirol. Het nieuws over een dreigende quarantaineplicht in Oostenrijk veroorzaakt veel ophef en onrust onder Nederlands

Ruim duizend Nederlanders testten positief op het coronavirus na een wintersportvakantie in Oostenrijk rond de feestdagen. Dat meldt het AD op basis van cijfers van het RIVM. Het aantal coronabesmettingen na een bezoek aan Oostenrijk verzesvoudigde in die periode.
Uit de cijfers blijkt dat in de week na 21 december, dus vlak voor de kerstdagen, het aantal besmette personen dat in Oostenrijk was geweest bleef steken op 144. In de week tot 3 januari was dat aantal opgelopen tot duizend. Ook is te zien dat het aantal besmette personen na terugkeer uit Zwitserland en Italië was verdubbeld.
De krant schrijft dat GGD’s het druk hebben met besmette terugkeerders en noemt als voorbeeld GGD Hollands Midden. Daar lieten afgelopen week 1120 mensen zich testen, waarvan 45,5 procent positief bleek. Ter vergelijking: onder niet-reizigers is het aantal positieve testuitslagen 29,4 procent. Van de mensen die in Oostenrijk was geweest, bleek maar liefst 59,5 procent besmet. Ook de besmettingspercentages bij mensen die in Frankrijk (51,5 procent) en Italië (57,1 procent) waren zijn uitzonderlijk hoog.
Afgelopen zaterdag scherpte Oostenrijk de coronaregels aan voor toeristen uit Nederland. Die moeten nu bewijs van een boostershot laten zien, of een negatieve PCR-test gevolgd door een tiendaagse quarantaine. Om dat voor te zijn, trokken veel Nederlanders vroegtijdig naar de skigebieden. Dit weekend bleek ook dat onder Nederlandse skileraren in het Oostenrijkse Kirchberg een coronauitbraak had plaatsgevonden.
Oostenrijk als besmettingshaard lijkt een herhaling van zetten te worden. In 2020 bleek skigebied Ischl de bron van een enorme uitbraak die zich over heel Europa uitspreidde. En ook in 2021 steeg het aantal coronabesmettingen in Europa flink na terugkeer van een fors aantal besmette wintersporters.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (116)

Daniel Blank
Daniel Blank5 jan. 2022 - 8:39

De kans is groter dat de Nederlanders corona ook hebben gebracht. En zouden deze mensen niet besmet worden, wanneer zij in Nederland zouden verblijven?

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr35 jan. 2022 - 9:51

Niet te logisch redeneren Daniel. Nederland zit in crisis omdat er wat mensen op wintersport zijn gegaan. Mensen die zich gewoon aan de regels gehouden hebben, maar ja... er is blijkbaar een groep die het anderen misgunt om op vakantie te gaan. Dan krijg je dit soort verhalen reacties zoals hieronder. Er zijn ook veel mensen op vakantie gegaan naar warme landen. Daar zal vast ook wel iets negatiefs over te bedenken zijn en krijgen we het volgende artikel met alle jaloerse reacties er achteraan...

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 19:25

Ik vind dit een bijzonder artikel. Oostenrijk zat tot half december in een lockdown. De meeste skigebieden gingen pas 17 december open. Hoe kan het RIVM dan met deze cijfers komen. Veel mensen zijn afgelopen weekeinde teruggekeerd. Als zij klachten hebben, dan konden ze zich gisteren en vandaag voor het eerst laten testen. De laatste keer dat ik me heb laten testen en ook besmet was (tijdens mijn werk als leerkracht) duurde het meer dan een dag voordat ik de uitslag had. Knap dat het RIVM dan zo snel al zulke conclusies trekt. Want na een positieve uitslag moeten ze contact met je opnemen (wat ze bij mij trouwens niet gedaan hebben toen ik positief testte) en een vragenlijst met je doornemen. Overigens staat er dan van de mensen die zich hebben laten testen 60% besmet was. Dat zegt dus vooral iets over dat die mensen zo verstandig waren om zich bij klachten te laten testen. Het zegt niets over het absolute aantal. Overigens kwam je Oostenrijk alleen maar in als je twee keer gevaccineerd was en nu moet je ook een booster hebben, zijn al die mensen die nu dus positief getest zijn ook gevaccineerd en veelal ook geboosterd. Misschien kun je dan ook wel meteen de conclusie trekken dat vaccineren en boosteren het virus niet echt tegen weten te houden...

Juistem2
Juistem24 jan. 2022 - 17:36

Ja jeetje dat had ik niet verwacht dat je met 500 man in een afgesloten kelder in elkaars vocht rond hupst besmet kon raken. Ik heb nog zelfs de turbo booster genomen, en was mn handjes.

Pater
Pater4 jan. 2022 - 16:44

Terugkeerders verplicht testen en in quarantaine bij gebleken besmetting.

2 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter4 jan. 2022 - 23:15

Zat ik ook aan te denken maar ze gaan met eigen vervoer , open grenzen . Geen klachten bij terugkomst dus wordt er niet getest. Aan eventuele verplichting staat geen controle op. Zie jij het anders ?

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 jan. 2022 - 18:39

Terugkeerders met eigen vervoer worden ook nergens geregistreerd.

Ik weet het wel
Ik weet het wel4 jan. 2022 - 15:59

Heerlijk rustig op de pistes hier. Misschien kunnen we de corona nog een jaartje verlengen. Zal wel niet in goede aarde vallen, maar wordt altijd een beetje narrig van azijnzeikers.

5 Reacties
adriek
adriek4 jan. 2022 - 16:29

Het is een beetje jammer voor de (familie van) tienduizend extra doden, maar veel plezier daar.

Duralex
Duralex4 jan. 2022 - 17:05

????

Ik weet het wel
Ik weet het wel4 jan. 2022 - 18:46

@Eirda Overdrijven is ook een vak en dat is precies wat ik bedoelde.

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 18:56

@Eirda, jij denkt dus echt dat er door wintersporters tienduizend extra doden te tellen zijn? Dus het is gevaarlijker om in de buitenlucht te sporten, dan bijv. met 30 man in een klaslokaal van 50m2 te zitten. Serieus?

Daan791
Daan7914 jan. 2022 - 19:53

@Eirfa, heb je hier de berekening van?

∆
4 jan. 2022 - 15:18

Je verwacht zoiets natuurlijk niet.

Wieowie
Wieowie4 jan. 2022 - 12:47

Probleem is niet het skiën of op je appartement zitten, maar dat de cafés ed gewoon open zijn. Iedereen kan na het skiën bier drinken ed tot 22u. Oostenrijk had dat moeten verbieden. Binnenkort komt er vast een lockdown voor de horeca: https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/115723/zahl-der-neuen-falle-explodiert-in-tirol-1138-neuinfektionen-in-24-stunden

4 Reacties
adriek
adriek4 jan. 2022 - 16:31

Dat kost de Oostenrijkse economie te veel, bovendien zijn de gevolgen van de besmettingen voor Nederland: de meeste wintersporters zijn weer terug in Nederland voor ze anderen gaan besmetten, en zijn bovendien gemiddeld redelijk gezond en worden *zelf* niet heel ziek. 'Not my problem, leve de vrijheid!'

Duralex
Duralex4 jan. 2022 - 17:07

Ja lekker alle leuke dingen verbieden. Gewoon omdat het niet verdiend hebben. Weg met ons

Wieowie
Wieowie4 jan. 2022 - 18:07

Duralex; ik zeg toch niet dat ze wintersport moeten verbieden? Alleen net z’n allen in de kroeg daarna lijkt mij niet handig. Donderdag is er in Oostenrijk een persco vanwege de enorme stijging van besmettingen.

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 18:57

@Eirda, "de meeste wintersporters zijn weer terug in Nederland voor ze anderen gaan besmetten" Hoe zijn ze dan besmet geraakt? Of denk jij dat iedere Oostenrijker besmet is en het zo doorgeeft aan de toeristen?

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 12:32

Tja weer van dat holaholajodele gezelligheidsvolk dat niet wenst te snappen dat je zoveel mogelijk contacten moet ontwijken. Ook op vakantie dus.....

2 Reacties
Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 18:59

Als je zo zuur in het leven staat als jij dan heb je er idd geen moeite mee om contacten te ontwijken. Ik denk eigenlijk dat je daar zelf geen moeite voor hoeft te doen, dus dat anderen daar wel voor zorgen.

Daan791
Daan7914 jan. 2022 - 19:55

2 x gevaccineerd, geboosterd en een 2g samenleving in Oostenrijk. Dus geen ongevaccineerden in de buurt. Hoe leg je dat uit?

HarrieV2
HarrieV24 jan. 2022 - 12:28

Het lijkt er dus op dat we Oostenrijk (en Italië en Frankrijk) moeten aanmerken als hoog-risico gebieden. Geloof nog altijd dat het niet zo veel uitmaakt of je nu in Oostenrijk, Frankrijk, Italië of in Nederland bent, maar dat het er wel mee te maken heeft of je je aan de basisregels houdt. En dat is natuurlijk wel een probleempje in de ski gebieden. Vooral voor diegene die meer van de après-ski houden.

Thuiszitter
Thuiszitter4 jan. 2022 - 11:58

Nou ja als iedereen zich laat testen en in quarantaine gaan is er niet veel aan de hand.maar ja laat een iederzich testen ?

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 12:32

Nee en ook niet in quarantaine. Regels opvolgen is nogal moeilijk voor een aantal.

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 19:00

@Peter Stans, je hoeft ook niet in quarantaine als je op vakantie bent geweest. Ik snap wel dat jij dat graag wil, omdat je er moeite mee hebt dat er ook nog mensen in de wereld zijn die ondanks de situatie op vakantie willen, maar regels die niet bestaan, die kun je ook niet opvolgen.

PGS
PGS4 jan. 2022 - 11:05

Betekent dit nu eindelijk het einde van dat liedje "dit is de schuld van de ongevaccineerden ". ?! En gaan wij nu eindelijk over naar een mentaliteit dat het een onderdeel van het leven is geworden dat iedereen besmet kan raken.

9 Reacties
Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 12:34

Uiteraard niet. Wat denk je nu zelf? Niets doen, al 1.5 jaar niet en dan doodleuk hopen dat je weer voor vol wordt aangezien? Buiten dat is het verschil ongevaccineerd c.q. gevaccineerd in de ziekenhuizen/ic's nogal enorm in het nadeel van het onverwantwoordelijke lamlendige antivaxxersvolkje.

lmgikke
lmgikke4 jan. 2022 - 12:57

Nee. Het is niet 1 of 0. Ongevaccineerd is nog steeds asociaal. Er bestaat geen mentaliteit dat het een onderdeel van het leven is en iedereen besmet kan raken waar we naar over moeten gaan. Wat je wilt is dat jij kunt doen en laten wat jij wil zonder rekening te hoeven houden met anderen. Dat daardoor anderen (onnodig) zullen sterven of ziek worden interesseert je niet. Die offer jij graag op voor jouw hebzucht. Maar n.a.w. wel een beroep op de zorg willen doen als je ziek wordt. Wel de lusten, niet de lasten. Zeg dat dan gewoon, i.p.v. alles te versimpelen om je eigen wil door te drukken.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg4 jan. 2022 - 14:02

'Ongevaccineerd is nog steeds asociaal.' En polariseren is nog steeds antisociaal. Zeker als allang bekend is dat 1) vaccinatie niet 100% beschermt tegen infectie, en 2) al helemaal matig tegen verspreiding. Wees verstandig, haal een vaccin om jezelf te beschermen, en zeg het tegen je medemens. Bij een endemisch, zo makkelijk overdraagbaar virus, gaat geen enkele maatregel contact met de ziekteverwekker voorkomen.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 20:34

@Hanneke. Wat braak jij toch iedere keer voor een onzin uit. NIETS is 100% gegarandeerd in het leven. Maar vaccinatie beschermt (meestal) weldegelijk tegen besmetting. Dat doen vaccins inmiddels al ruim een eeuw. EN als gevaccineerde is de kans dat je anderen besmet ook geringer dan wanneer je niet gevaccineerd bent. Er zijn ook weldegelijk maatregelen die het contact met de ziekteverwekker kunnen voorkomen. Een ervan is : geen contact zoeken. Als je bij anderen uit de buurt blijft (nee, is niet leuk) dan raak je niet besmet.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg5 jan. 2022 - 12:47

@ vdbemt Het wordt lastig jezelf in leven te houden als je niet midden in de natuur leeft én zelfvoorzienend bent; de gemiddelde mens heeft alleen al contact met anderen voor zijn dagelijkse levensbehoefte. Het is dus onzinnig als werkelijke oplossing te suggereren. Stellen dat vaccinatie 'weldegelijk tegen besmetting' beschermt, is gewoon niet waar. Vergis je niet: besmetting betekent alleen maar: ziekteverwekker binnengedrongen in het systeem. Het punt is dat de besmetting na vaccinatie meestal niet meer tot ziekte leidt, al zijn er tal van voorbeelden over een te weinig effectieve griepprik met dientengevolge oversterfte in het griepseizoen. Het probleem met Delta was al bij mensen die geinfecteerd raakten, het virus zich net zo goed wist te vermeerderen bij gevaccineerden als als bij mensen die niet gevaccineerd waren. Alleen als je er van uitgaat dat mensen via druppels (niezen en dergelijke) viren kunnen verspreiden, is het absoluut waar dat het ziektemodulerende effect van de vaccins verspreiding afremmen. Helaas blijken aerosolen bij SARS-CoV-2 een fikse (als niet: de grootste) rol te spelen. Met luide stem praten leidt al tot aerosolen - gevaccineerd of niet. Ik vrees dat het verhaal voor omikron niet gunstiger is. Met andere woorden: natuurlijk is het moreel juist je te laten vaccineren. De kans dat je erna een beroep moet doen op ziekenhuiszorg neemt er fors door af, en zo laat je ruimte aan de mensen die er niet om heen kunnen zich op te laten nemen. De reden waarom mensen zch níét laten vaccineren zijn echter divers, en echt niet iedereen die ongevaccineerd door het leven gaat is een QAnon aanhanger, of groupie van Baudet. Er zijn gevaccineerden die zich risicovol gedragen, en ongevaccineerden die zeer trouwhartig alle regels in acht nemen. Het is, kortom, alles behalve zwart-wit. Anders dan de provaccin-extremisten, weiger ik ongevaccineerden als groep af te serveren. Ze zijn te heterogeen om dat redelijkerwijze te kunnen verdedigen, en het omgekeerde geldt voor gevaccineerden. Doen alsof dat anders ligt, is framing, en de eruit volgende polarisatie een de maatschappelijke stabiliteit ondergravend fenomeen.

Peterrr3
Peterrr35 jan. 2022 - 13:15

@Vd Bemt, ik vind dat Hanneke juist heel zinnige dingen zegt en die ook nog eens goed uitlegt. Daar kun je nog iets van leren. Zelf ben ik gevaccineerd en kan nog geen booster nemen omdat ik eind november positief testte en dus 3 maanden moet wachten. Ik respecteer de mening/houding van mensen die weigeren om zich te laten vaccineren en ben er op tegen dat deze mensen buitengesloten worden. Hoe het dan wel moet, dat weet ik ook niet. Wel vind ik dat je gevaccineerd of niet, je wel moet houden aan de regels wat betreft afstand houden, mondkapjes, testen bij klachten e.d.

vdbemt
vdbemt5 jan. 2022 - 19:08

@Peterr. Ik zie, in 3e instantie, dat Hanneke inderdaad zinnige dingen kan zeggen. Maar daar is ze niet mee begonnen. De toelichting op eerdere uitspraken geven mij een heel ander beeld. Zoals dit: Bij een endemisch, zo makkelijk overdraagbaar virus, gaat geen enkele maatregel contact met de ziekteverwekker voorkomen. Niets is 100% gegarandeerd. Maar de basismaatregel ' houd afstand" werkt weldegelijk. Dan hoef je niet als kluizenaar te leven, maar wel afstand blijven houden naar anderen. Maar dat moet je dan wel blijven doen. Als je dat niet doet, ligt dat aan jou. Het betekent niet dat de maatregel niet werkt.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg5 jan. 2022 - 22:49

@ vdbemt Je begrijpt het nog steeds niet helemaal. Juist omdát dit virus zo besmettelijk is, en inmiddels ook duidelijk is dat het niet meer weggaat, terwijl wel duidelijk is dat afstand houden in slecht geventileerde ruimtes gewoon onvoldoende is in verband met de aerosolen, maakt duidelijk dat het belang van vaccinatie, zéker voor risicogroepen van wezenlijk belang is. Infectie is namelijk niet het probleem, ziek worden wel. En vooral tegen dat laatste doet het vaccin wat. Met andere woorden: de opmerking "Niets gaat contact met het virus voorkomen" is bedoeld als een aansporing je te laten vaccineren.

vdbemt
vdbemt6 jan. 2022 - 15:34

@Hanneke. Je betogen voor vaccinatie worden steeds beter, want duidelijker. Deze laatste mag iedere antivaxxer voorgelegd worden.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen4 jan. 2022 - 10:52

Domme mensen, ze hadden beter lekker naar de zon kunnen gaan.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jan. 2022 - 15:52

In besneeuwd Stockholm heerste een serene rust.

Juppé🎗
Juppé🎗4 jan. 2022 - 22:05

« DanielleDefoe 4 januari 2022 at 16:52 In besneeuwd Stockholm heerste een serene rust.«  …….Ik hoop dat U het met eigen ogen meemaakt, Danielle. De sneeuw op de Alpen waar we op uitkijken is hier al weer gesmolten. De laatste dagen zag ik hagedissen, roodstaartjes en bijen. Die zijn uit winterslaap of niet eens vertrokken. Hopelijk vergissen ze zich niet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 jan. 2022 - 18:49

Ik heb de sneeuw die nu ook daar is gesmolten inderdaad nog net meegemaakt.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine4 jan. 2022 - 10:45

Ik vind dit soort getallen altijd moeilijk te plaatsen. Er gaan (normaal) elk jaar 1 miljoen Nederlanders op wintersport naar Oostenrijk, en daarvan komen er nu 1000 elke week besmet terug, da's 1-2% van de mensen die in die week terugkomen In Nederland testen elke week 100.000 mensen (die niet op wintersport gaan) positief. Ja dat is minder, maar geen factor 10. Over het algemeen zijn het redelijk jonge en/of gezonde mensen die op wintersport gaan. Prima als ze zich laten testen bij thuiskomst en in quarantaine gaan als ze positief testen. Niet veel aan de hand lijkt me zo. Ik heb niet met wintersporten, maar gun de mensen hun pleziertje.

3 Reacties
gimli55
gimli554 jan. 2022 - 12:04

Voorspelbaar zijn dit soort berichten altijd moeilijk te plaatsen als ze de reageerder niet goed uitkomen. Dan volgen altijd een nietszeggend downsizen van de situatie, of het wordt gevolgd door een aanval op de schrijver van het stuk. Allemaal voorspelbaar gedrag om iets wat anderen al tijden hebben gezegd, het is tunnelvisie bij de antiwappies. Bedankt vdbemt voor je cynische maar wel rake observatie.

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 12:34

Ga maar niet doen of 1+1 toch 3 kan zijn. Echt niet.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine4 jan. 2022 - 12:44

@gimli, volgens mij ben jij toch echt (weer) degene die er gevaccineerd/ongevaccineerd bij haalt. Kun je even een comment van me terughalen waaruit zou moeten blijken dat ik een 'antiwappie' ben. Ik denk dat ik redelijk genuanceerd in deze discussie sta, net zoals in deze overigens. Mensen mogen van mij (verantwoord) hun eigen keuzes maken.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 10:18

Echt waar? Dat verwacht je toch niet......

Joop den Uil2
Joop den Uil24 jan. 2022 - 10:14

OOk met een vaccinatie kun je besmet raken, alleen de gevolgen zijn vaak minder ernstig dan ongevaccineerd. In de overvolle (heb ik vernomen) treinen in de Randstad loop je meer gevaar dan op de piste om besmet te raken.

6 Reacties
Djennica
Djennica4 jan. 2022 - 10:47

Het gaat niet om de piste, maar om de apres-ski.

Molly Veenstra
Molly Veenstra4 jan. 2022 - 11:34

loop je meer gevaar dan op de piste om besmet te raken.' Bijna 60% van de mensen die in Oostenrijk zijn geweest bleek besmet. Zestig procent....Dat is een heleboel. Geloof jij werkelijk dat 60% van de treinreizigers thuis komt met een besmetting?

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 12:36

Ik zat in oktober, sinds 1.5 jaar weer in de trein. Door de Randstad heen, die was niet overvol en bovendien heb je dan nog zelf de keuze wie je in je buurt laat. Ik zag toen 1 juffertje zonder mondkapje. Daar ga ik uiteraard niet naast zitten.

itsme3
itsme34 jan. 2022 - 13:09

@Molly "Zestig procent….Dat is een heleboel." Waarschijnlijk een fout van de schrijver, die waarschijnlijk 60% van de afgenomen testen bedoelt. En ook dit zegt niet zoveel, omdat veel van hen waarschijnlijk thuis een sneltest hebben afgenomen voordat zij naar de GGD gingen. Van de personen die een positieve sneltest hadden test in het algemeen meer dan 80% positief, ongeacht of ze in het buitenland waren.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg4 jan. 2022 - 13:23

Vrees dat de après-ski er meer mee te maken zal hebben...

DanielleDefoe
DanielleDefoe5 jan. 2022 - 18:53

Ik reis nog steeds wekelijks 2,5 uur heen en 2,5 uur terug met de trein . Nooit iets opgelopen.

lmgikke
lmgikke4 jan. 2022 - 9:55

Zoveel geblaat over vrijheid bij dit onderwerp. Terwijl de werkelijkheid keer op keer laat zien dat een groot deel van de burgers niet volwassen genoeg is om met vrijheid om te kunnen gaan. Zelf logisch nadenken is er niet bij, alleen maar ikke ikke ikke gedrag. Als er geen regel tegen bestaat doet men het gewoon. Overigens nu zelfs ook als er wel een regel tegen bestaat (vuurwerkverbod).

2 Reacties
JoostdeV
JoostdeV4 jan. 2022 - 11:58

Precies. Al die dikke ikkes die zo hard roepen dat hun vrijheid onder geen beding mag worden ingeperkt, zijn te lomp om te beseffen dat hun vrijheid niets meer is dan rauw egoïsme.

Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 12:36

Hear hear!

Green boots
Green boots4 jan. 2022 - 9:51

Ja, ze werken goed, die totalitaire maatregelen. We gaan er hier in Nederland ook nog een hoop plezier aan beleven.

2 Reacties
Peter Stans
Peter Stans4 jan. 2022 - 12:36

Het zal eens tijd worden. Gaat het egoistische lamzakkenvolkje ook eindelijk eens moeten leveren (en inbinden).

Duralex
Duralex4 jan. 2022 - 17:13

Tegen dovemansoren GB. We blijven het narratief vd zondebok houden. Volgens de Denen is Omicron goed nieuws want einde corona maar we worden pas echt gelukkig als we een ander zijn plezier kunnen ontzeggen. Heerlijk volk zijn we dat we ons zo laten uitspelen door de amateurs in DH en Hilversum.

Break on through
Break on through4 jan. 2022 - 9:49

Ik vrees dat die 1000 maar het topje is. Immers je hebt geen enkel overzicht over de wintersportgangers die met hun auto fijn over de Autobahn naar de Alpen sjezen, zich aldaar gigantisch uitleven en lekker besmet weer terugkomen. Sommige mensen leren het nooit.

18 Reacties
Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 10:07

Ik denk dat COVID gewoon een goed excuus is voor onze Doors fan om zijn haat jegens wintersporters te kunnen uiten.

Middenman
Middenman4 jan. 2022 - 10:20

Dat zegt de RIVM ook. Het werkelijke aantal is veel hoger.

watcher3
watcher34 jan. 2022 - 11:43

Hernandez: Waarom zeg je zulke hatelijke dingen? Heb je geen andere excuses?

Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 14:13

@Watcher Omdat het Break on through helemaal niet om Corona gaat.., en hatelijk valt wel mee.

Break on through
Break on through4 jan. 2022 - 16:26

O kijk eens aan, we hebben weer een helderziende in ins midden. Waar gaat het me dan om denk jij?

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 19:07

@Bot, dat is toch wel duidelijk uit je zure reactie. Overigens zijn de eerste wintersporters van dit seizoen pas afgelopen weekeinde teruggekeerd. Dus als zij het virus op hun vakantie opgelopen hebben, ga je dat nu pas merken. Daarvoor waren de skigebieden nog gesloten, want Oostenrijk zat in een lockdown.

Break on through
Break on through4 jan. 2022 - 20:52

Dat is je volledige onderbouwing? "Blijkt uit je zure reactie"? WAUW, ijzersterk hoor... Voor mij is het zonneklaar wat mn beweegredenen zijn en jullie slaan de plank behoorlijk mis. Ik zie me daarnaast gesterkt door het RIVM die volgens Middenman ook zoiets als ik ziet. Ook allemaal zuurpruimen natuurlijk. Het RIVM heeft natuurlijk ook geen loket in de Après-ski, daar zal het aan liggen.....

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 21:28

@Bot, ik kom tenminste met een onderbouwing. Jij probeert het niet eens. Het is een feit dat Oostenrijk in een lockdown zat en de gebieden pas net open zijn gegaan. Het gros van de wintersporters dat al terug is gekeerd, is het afgelopen weekeinde teruggekeerd. Ik vind het heel indrukwekkend dat het RIVM dan nu al met harde cijfers komt, terwijl toen ik positief testte in november ik niet eens gebeld werd, laat staan dat ze uit probeerden te zoeken hoe ik besmet ben geraakt. Maar goed voor jou is het zonneklaar dat ik de plank mis sla. Voor mij is het zonneklaar dat ik nu reageer op iemand die vooral zijn onderbuik volgt en geen idee heeft waar hij over praat.

Break on through
Break on through5 jan. 2022 - 11:59

Jij noemt "blijkt uit je zure reactie" iets onderbouwen? Je haalt iemand iets verwijten en onderbouwen duidelijk door elkaar. Ik heb geen idee waarom het RIVM je niet gebeld heeft of onderzoek heeft gedaan waar je besmetting vandaan komt. Als je dat graag wilt weten zou ik een berichtje of zo sturen, gewoon doen. Het ging er overigens om wat mn bedoelingen zijn met m'n reactie. En daar heb je nog steeds geen idee van... Misschien wel dat je een beetje te eenzijdig gefocust bent....

Peterrr3
Peterrr35 jan. 2022 - 13:05

Jouw eerste reactie was één en al verwijtend en zuurder dan zuur. Dan kun je daarna van alles gaan roepen, of aan een ander vragen wat hij denkt dat jij bedoelt. Dat is na zo'n eerste reactie totaal niet meer relevant. Het valt mij op dat er zoveel mensen zijn die heel erg negatief denken over wintersport. Alsof je een soort crimineel bent als je zo'n vakantie boekt. En gezien jouw eerste reactie ben jij een van die mensen die er geen moeite voor doen om hun afgunst te verbergen.

Break on through
Break on through5 jan. 2022 - 13:26

Heeft weinig met afgunst te maken. Ik begin steeds beter te begrijpen hoe een pandemie werkt. Omdat het een wereld omvattend gebeuren is ben je er dus de factor reizen bij nodig. Voeg daarbij dat Corona in de wintermaanden opbloeit en superbesmettelijk is met de Omnicronvariant. Helemaal als je mensen samen gaat pakken in kleine ruimtes zoals in een Après-ski. Wil je een pandemie alla Omnicron inperken moet je het reizen fors beperken en voorkomen dat mensen in kleine ruimtes samenkomen. Dat alles gebeurt het tegenovergestelde van op wintersport. Heeft iets te maken met eigen verantwoording van mensen en weinig met afgunst.

Peterrr3
Peterrr35 jan. 2022 - 14:49

@Bot, nu onderbouw je je mening wel. Vorig jaar werd wintersport afgeraden, dit jaar niet. Ook niet de reizen naar warme landen. Als er niet meer gereisd wordt, dan zal het virus zich zeker minder verspreiden. Dat is geen hogere wiskunde. Ik lees net dat er een nieuw record aantal besmettingen is. Zal vast allemaal komen door de wintersporters die net terug zijn.

Break on through
Break on through5 jan. 2022 - 18:54

Als vorig jaar iets afgeraden werd en nu niet houdt niet per definitie in dat je zelf niet meer na mag denken. Het is inderdaad geen hogere wiskunde dat je met Omnicron en de Après-ski een giftige mix hebt. Huidige besmettingen zijn ondanks de lockdown toch enorm hoog, dat zegt toch ook wel weer genoeg over de besmettelijkheid en of je wel of niet de après-ski in moet.

Peterrr3
Peterrr35 jan. 2022 - 19:28

@Bot, dat er vandaag een nieuw record besmettingen in NL is heeft niets met vakantiegangers te maken. Natuurlijk die zitten er ook tussen. Maar als die mensen in NL waren gebleven hadden ze het net zo makkelijk op kunnen lopen. Jij blijft maar de link leggen tussen wintersport en het aantal besmettingen, dat is heel bekrompen gedacht.

Break on through
Break on through5 jan. 2022 - 23:01

Er is maar één van ons tweeën met een bekrompen gedachte en dat ben jij. Als al die mensen THUIS waren gebleven ipv naar de après-ski te gaan hadden ze nu juist minder risico gelopen. En zeer zeker na vorig jaar in Ischgl waar in de Après-ski massa's mensen zijn besmet geraakt kun je dat nagaan. Safety first heb jij nog nooit van gehoord natuurlijk. Wel van lang leven de lol no matter what cost natuurlijk. Zoveel is wel duidelijk.

Peterrr3
Peterrr36 jan. 2022 - 18:45

@Bot, de laatste keer dat ik in een Apres-ski bar ben geweest was nog voordat de euro ingevoerd werd. Dus jammer, maar dat punt ga je niet maken bij mij. Overigens is Apres-ski op dit moment in Oostenrijk alleen mogelijk als je een zitplaats hebt, tenminste zo wordt het verteld, voor het geval je triomfantelijk gaat roepen dat ik dat alleen kan weten door er zelf aan mee te doen. Vorig jaar is het idd misgegaan in Ischgl. Maar op dat moment was corona allang in Nederland en had het toch wel zijn weg gevonden. Je hebt helemaal gelijk dat als iedereen in de wereld thuisblijft en dat drie weken lang we van het coronavirus af zijn. Regel jij dat even?

Break on through
Break on through6 jan. 2022 - 21:14

Daar zit 'm nu juist de kneep. Iedereen snapt dat als je een Chinees regime volgt door gewoon massaal drie of vier weken thuis te blijven corona in no time uit de wereld is maar menigeen doet exact het tegenovergestelde en klojoot verder maar wat an. En als klapper op de vuurpijl word je als je op of aanmerkingen op dat geklojo hebt ook nog even en passant voor rotte vis uitgemaakt,

Peterrr3
Peterrr37 jan. 2022 - 16:10

@Bot, vertel me eens hoe je dat wil organiseren? Iedereen, dus ook echt IEDEREEN, drie tot vier weken thuis te houden. Ben wel benieuwd hoe jij dat voor ogen ziet. Dus de zorg, de hulpdiensten, de politie, het onderwijs, alle winkels drie tot vier weken dicht. Iedereen in die periode binnen. Ik zie de afdeling met de demente bejaarden al drie tot vier weken zonder hulp aan hun voedsel enz. komen. Maar jij denkt dat dat wel kan?

Jonas Cohen
Jonas Cohen4 jan. 2022 - 9:31

En maar blijven leven in angst. Veiligheid boven vrijheid. Wat een angsthazen. Je hebt het geluk om 1x te leven en dan laten we ons vrijblijvend opsluiten... want je zou wel eens dood kunnen gaan. Prima dat mensen fijn genieten van hun leven...en nee, dat is niet egoistisch, dat maken de angsthazen er van omdat ze te bang zijn om dood te gaan. Egoistisch is andere verplichten om in jouw eigen angsten te geloven.

13 Reacties
lmgikke
lmgikke4 jan. 2022 - 9:52

Het is zeker wel egoïstisch in dit geval. Men besmet anderen ten koste van een eigen pleziertje. Heeft niets met geloven en angst te maken. Heeft te maken met een virus dat mensen ziek maakt en dat willen we voorkomen. Dat jij je daar niet om bekommert is dus puur egoïsme. Is niet erg, maar zeg het gewoon. p.s. ik neem aan dat de zorg ook mag handelen zoals jij voorstelt? dus als jij aanklopt omdat je hulp nodig hebt men dat weglacht en zegt dat je niet zo angstig moet zijn? Dat je maar moet gaan leven i.p.v. aan te kloppen? want dood gaan doen we allemaal.

watcher3
watcher34 jan. 2022 - 9:53

Als je zo denkt wordt je al snel een moordenaar.

Juppé🎗
Juppé🎗4 jan. 2022 - 10:23

Née, u heeft kennelijk gemist dat er problemen in de zorg zijn die door het grote aantal besmettingen onbeheersbaar dreigen te worden. Dus in mijn angsten kunt U niet geloven, want die heb ik niet. Wel graag even op basis van de feiten solidair zijn, ook als U dat een paar pleziertjes kost. En die solidariteit met helaas wel eens democratisch afgedwongen worden, dat komt ook op andere gebieden voor. Trouwens U mag hier in Frankrijk nog wel komen skiën, mits U uw derde prik heeft gehad. Dat geeft geen garantie dat U niet ziek wordt en ook niet dat U niemand besmet. Is alleen statistische bescherming voor de zorg, dus ook graag meewerken aan aanvullende aanbevelingen. Wilt Of kunt U dat niet dan graag even wachten. Overigens hebben departementen met wintersport een 4 tot 6 maal hogere besmettingsgraad dan omliggende departementen, hetgeen wel in lijn is met dit artikel.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 10:24

Weet je, dat mensen het risco voor zichzelf nemen het virus op te lopen en 20 tot 30 jaar minder lang fijn genietend een leuk leven te hebben, is aan hunzelf. Maar het is met dit virus noig steeds zo dat je het heel makkelijk aan een ander geeft, die dat risico om 20 tot 30 jaar korter te leven NIET wil nemen. Die het de moeite waard vindt voor een periode wat rustiger aan te doen, om dan alsnog in vrijheid en blijheid van een langer leven te genieten. Wie geeft jou het recht hun die keuze te ontnemen?

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 10:25

noig = nog

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg4 jan. 2022 - 13:52

@ vdbemt Een infectieziekte oplopen is pech hebben. Of vertel je mensen met AIDS ook dat ze het dan maar met condoom hadden moeten doen? Risicovol gedrag leidt niet altijd tot afstraffing, terwijl omgekeerd hetzelfde geldt: niet iedere afstraffing komt door risicovol gedrag. Bijkomend probleem is: voor de overgrote meerderheid van de mensen met (tenminste) 20 tot 30 jaar voor de boeg, is corona helemaal geen bedreiging. Voor de mensen voor wie corona wél een bedreiging vormt, geldt dat zij aanzienlijk minder voor de boeg hebben. En díé groep kan zich beschermen door zich te laten vaccineren en boosteren - ookal biedt dat geen 100% garantie. De harde realiteit is: voor hen zijn andere ziekteverwekkers óók een bedreiging, influenza kan hun dood betekenen. En daar zwaaien we niet met een vingertje bij.

Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 14:56

@Hanneke Top reactie. 'En daar zwaaien we niet met een vingertje bij.' En aan influenza hangen we ook geen QR code..

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 16:04

@Hanneke. "Een infectieziekte oplopen is pech hebben.:" Niet persee. Als je heel slecht met wonden omgaat, is een kans op infectie groot. Nu is covid geen infectieziekte, maar een virus. Dat is totaal wat anders. Ook daar is het niet persee pech als je het oploopt. Als je vaccinatei blijft weigeren EN ook nog eens alle maatregelen aan je laars lapt, dan is het geen pech meer als je het krijgt. Maar je stomme eigen schuld. " Of vertel je mensen met AIDS ook dat ze het dan maar met condoom hadden moeten doen?". Ja. Inderdaad. Als je een vrijuit sexleven hebt, veel wisselende contacten, dan is het geen pech wanneer je aids, of een andere geslachtsziekte krijgt, maar oer- en oerstom. Het is WEL pech, wanneer je in een vaste relatie zit en je partner blijkt je te belazeren. Dat je in volle vertrouwen zonder condoom vrijt en hij (of zij) jou aids geeft. DAT is pech.

DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jan. 2022 - 16:29

@vdBemt grotendeels eens. Ook bij HIV is sprake van een virus. Vermoedelijk is het overgesprongen van dier op mens door het consumeren van mensapenvlees. Dat zou al in de 19de eeuw kunnen zijn gebeurd.

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 19:32

@Vd Bemt, als je vaccinaties blijft weigeren, dan kun je ook niet op wintersport. Want zonder vaccinaties en booster kom je Oostenrijk niet binnen. Dus je hele verhaal is daarmee onzinnig als je het het hebt over wintersporters die het virus zouden gaan verspreiden.

Juppé🎗
Juppé🎗4 jan. 2022 - 21:44

@Hanneke, U schrijft « De harde realiteit is: voor hen zijn andere ziekteverwekkers óók een bedreiging, influenza kan hun dood betekenen. « ……Dat klopt, maar dit soort griep kan de zorg al tientallen jaren goed opvangen. Deze mensen zijn sowieso al voorzichtig en de zorg kan hen de optimale overlevingskans bieden. Dat is met het huidige Covid anders ( na omicron hopelijk niet meer) en daarom moet een regering maatregelen nemen. Verder: Tussen domme pech en absolute stommiteit ligt vrijwel een hele wetenschap en die heet kansberekening of wat simpel iedereen kan risicoanalyse. Niet alleen voor je eigen ik maar ook de wereld om je heen, maar die hebben veel met elkaar gemeen. Maar niet voor iedereen….

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg5 jan. 2022 - 12:58

@ vdbemt 'Nu is covid geen infectieziekte, maar een virus.' Nee. COVID-19 (COronaVirusInducedDisease 2019) is het ziektebeeld dat veroorzaakt wordt door SARS-CoV-2 - een virus. Zoals AIDS het ziektebeeld is dat veroorzaakt wordt door HIV. En even de heel basale pathofysiologie: een infectie betekent 'binnendringen van een ziektekiem', waarbij ziektekiemen er in verschillende categorieen zijn. Eén van die categorieen zijn de viren. In hoeverre infectie tot ziek-zijn leidt, is van vele factoren afhankelijk, onder andere immuunstatus en agressiviteit van de verwekker. Met andere woorden: infectie leidt niet automatisch tot klinisch ziek-zijn.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg5 jan. 2022 - 17:03

@ Juppé Het grote "voordeel" van griep is dat veruit de meeste mensen al eens een keer in aanraking geweest zijn met een influenzavirus. Dat maakt het beloop milder dan bij een primo-infect. Het probleem van influenza is vooral dat het virus instabiel is, en dus snel muteert. Bijgevolg worden mensen daardoor toch steeds weer ziek. En een klassieke griep is echt niet hetzelfde als een neusverkoudheid, oude mensen, of mensen met een zwak immuunsysteem komen eraan te overlijden. "Verder: Tussen domme pech en absolute stommiteit ligt vrijwel een hele wetenschap en die heet kansberekening" Waar! Natuurlijk is het niet erg verstandig rond te coïteren zonder adequate beschermingsmiddelen, zoals het niet verstandig is in Ischl in een willekeurige alkoholdurchtränkte aprèsskibar jodelend te gaan rondhopsen. Tegelijkertijd vertonen de meeste mensen niet uitsluitend risicomijdend gedrag. En zelfs àls mensen dat wel doen, zijn ze niet gevrijwaard van afschuwelijke lotgevallen. De mensen die ik ken die Corona kregen, hadden geen van allen risicovol gedrag vertoond, en de afgelopen maanden waren die gevallen ook allemaal gevaccineerd. (Overigens zie ik in het ziekenhuis steeds meer patiënten die weliswaar positief testen, maar niet meer het afschuwelijke longbeeld op de CT hebben, zoals je die zag aan het begin van de pandemie - de enkele ongevaccineerde daar gelaten. Ik vind dat hoopgevende tekenen!) Het is riskant om in aangelegenheden van gezondheid en ziekte, leven en dood, je beroepend op de morele highground, al te hoog van de toren te blazen. Het ondergraaft de solidariteit, in meer opzichten dan in de discussie wel of niet gevaccineerd alleen.

Farmer 2.0
Farmer 2.04 jan. 2022 - 9:28

De grote zwijgende meerderheid. Doet in principe braaf mee met alle maatregelen. Maar, twee seizoenen geen wintersport is een te groot offer. Stemmen vaak op de twee grote middenpartijen. ( VVD en D66 ) Leven bewust, compenseren hun verre vakanties met plantaardige melk in de koffie.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 10:27

De VVD en 'compenseren' ?

Juppé🎗
Juppé🎗4 jan. 2022 - 10:49

« Stemmen vaak op de twee grote middenpartijen. ( VVD en D66 ) Leven bewust, compenseren hun verre vakanties met plantaardige melk in de koffie.« …….als ik de uitlatingen van deze mensen hier en op andere gremia hoor en lees, komt dat wat meer overeen met wat ik Wilders en Baudet hoor roepen. Het heeft een een groot wel vrijheid geen verantwoordelijkheid gehalte. Dat met dat wolkje plantaardige melk was overigens leuk en ik heb niet op een van deze partijen gestemd en drink mijn koffie zwart, ristretto.

Middenman
Middenman4 jan. 2022 - 9:27

Vooral te herleiden tot mensen die zonder booster nog net voor het ingaan van de quarantaineplicht snel vertrokken en mensen die vlak voor hun reis de booster hebben gehad, bijvoorbeeld in Duitsland. Het duurt namelijk een week voordat de booster actief is. Uiteraard in combinatie met het niet houden aan de basisregels.

1 Reactie
Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 19:35

Ik vind het wel knap dat het RIVM dat nu al heeft kunnen meten. De mensen die net voor de quarantaineplicht zijn vertrokken zijn afgelopen zaterdag/zondag teruggekeerd in NL. Zij hebben zich op zijn vroegst pas gisteren kunnen testen. Het duurt vrij lang voordat je de uitslag krijgt. Daarna moet de GGD contact met je opnemen om uit te zoeken of te herleiden is hoe je besmet bent geraakt. En dan weet het RIVM op dinsdagmiddag al hoe het zit? Goh, zijn toch wel knappe koppen daar hoor.

Pieter15
Pieter154 jan. 2022 - 9:24

Nederlanders keren massaal besmet terug van wintersportvakantie. Maar ze konden enkel heen onder voorwaarde van 2G, de gedroomde oplossing voor het tegen gaan van besmettingen?

4 Reacties
Middenman
Middenman4 jan. 2022 - 10:22

Nee hoor, ze konden erheen met een booster. En dat hebben ze allemaal vakkundig omzeild door er net iets eerder heen te gaan of direct na de boosterprik, terwijl die pas na een week werkt. Het systeem werkt, de mensen zijn het probleem.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 10:32

Hoe zat het ook alweer met handhaven? Dit is de praktijkketen: houd de persoon zelf zich aan de regels? Is deze eerlijk in zijn informatie? Is de reisorgansiatie wel zo kritisch? Is de horeca-ondernemer wel zo kritisch? Zijn er genoeg wetshandhavers? 2G voldoet niet voor de Nederlandse mentaliteit. Dus dit nieuws is absoluut geen verrassing.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 15:20

..: houdt de persoon...

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 19:37

@Middenman. Het klopt niet wat jij zegt. Je kon er alleen heen als je 2x gevaccineerd was en anderhalve week kwam daar aanvullend bij dat je OOK nog een booster moest hebben. Dat laatste is door sommigen omzeild. Maar niet gevaccineerd, dan kom je Oostenrijk niet binnen en is het niet mogelijk om een skipas te kopen. Mensen zoals jij die nepnieuws verspreiden zijn een nog veel groter probleem.

Cornee 125
Cornee 1254 jan. 2022 - 9:23

Waarschijnlijk ook de schuld van de ongevaccineerden!

2 Reacties
Cam Millo
Cam Millo4 jan. 2022 - 10:47

Ja

Peterrr3
Peterrr34 jan. 2022 - 19:38

@Cam Millo, nee hoor. Want ongevaccineerden kunnen helemaal niet op wintersport gaan.

JasDon
JasDon4 jan. 2022 - 9:07

Bij wintersportvakanties zit je continu in dezelfde ruimte met andere mensen en is er vaak sprake van een nachtleven, wellicht niet zo handig in een pandemie.

gimli55
gimli554 jan. 2022 - 9:06

Wat vreselijk al die ongevaccineerden, die maar op wintersport gaan in Oostenrijk. Oh, nee. Het zijn allemaal volledig gevaccineerden met de boosterprik, die nu terugkeren. Zal het toch iets te maken hebben met ventilatie in de kroegen na de apres ski of aan de temperatuur of luchtvochtigheid, en dat niet alles aan de ongevaccineerden ligt.

7 Reacties
Middenman
Middenman4 jan. 2022 - 10:24

Het merendeel had geen booster. De rest had nog maar net een booster, terwijl die pas na een week werkt. Het grootste deel van deze mensen zal niet in het ziekenhuis terechtkomen. Als ze ongevaccineerd waren geweest wel. Daar zit het verschil Gimli.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 10:37

Zoals bekend kunnen ook gevaccineerden anderen besmetten. De kans daarop is echter aanzienlijk minder. Maar wat vind je hiervan: "Afgelopen zaterdag scherpte Oostenrijk de coronaregels aan voor toeristen uit Nederland. Die moeten nu bewijs van een boostershot laten zien, of een negatieve PCR-test gevolgd door een tiendaagse quarantaine. Om dat voor te zijn, trokken veel Nederlanders vroegtijdig naar de skigebieden" Ofwel: Eerst even snel van de mogelijkheid gebruikmaken. En daarna vaccineren.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 10:39

...of niet vaccineren. Als ze maar hebben kunnen skiën.

gimli55
gimli554 jan. 2022 - 12:15

@Middenman Je geeft een niet relevante veronderstelling. Het feit is dat er veel gevaccineerden en met nog niet effectieve booster op wintersport zijn gegaan, wat heeft geleid tot 1000 positieve testen, die tot besmettingen worden uitgeroepen. Niet minder en niet meer. Het zijn feiten en geen fake news, en de groep is door het gebrek aan symptomen nog veel groter, die dan weer ongevaccineerden, maar ook gevaccineerden zullen besmetten, waardoor de lockdown nog zal voortduren. Dat ligt niet aan de ongevaccineerden maar aan gevaccineerden met of zonder werkende booster op wintersport zijn gegaan. Het blijft natuurlijk moeilijk te accepteren dat er ook foute gevaccineerden zijn, dus dat moet direct gedownsized worden of de schuld ergens anders naar geschoven worden. Er is weinig verschil, want de ongevaccineerden zijn zelf zo slim om niet op wintersport te gaan. Zij gaan er namelijk niet vanuit dat ze onkwetsbaar zijn zoals de ongevaccineerden met of zonder booster 1/2/3. Na 2 jaar heb ik het nog steeds niet gehad, dan doe ik het of goed, of ik heb gewoon mazzel, of mijn afweer is zo goed dat ik niet besmet wordt.

vdbemt
vdbemt4 jan. 2022 - 15:17

@gimli. "Het feit is dat er veel gevaccineerden en met nog niet effectieve booster op wintersport zijn gegaan, wat heeft geleid tot 1000 positieve testen, die tot besmettingen worden uitgeroepen. Niet minder en niet meer. Het zijn feiten en geen fake news, en de groep is door het gebrek aan symptomen nog veel groter, die dan weer ongevaccineerden, maar ook gevaccineerden zullen besmetten, waardoor de lockdown nog zal voortduren. Dat ligt niet aan de ongevaccineerden maar aan gevaccineerden met of zonder werkende booster op wintersport zijn gegaan." Het blijft bijzonder te zien hoe jij van een groep toeristen, bestaande uit gevaccineerde en nietgevaccineerde mensen, de gevaccineerden de schuld van besmettingen in de schoot wilt leggen. Nogmaals, zowel gevaccineerden als nietgevaccineerden kunnen anderen besmetten. Dat gevaccineerden dat doen. kan en zal gebeuren, maar minder snel. Het gaat vooral om het gedrag van zowel nalatige nietgevaccineerden als nalatige gevaccineerden. Waarbij het toch een feit is dat je als nietgevaccineerde EN kwetsbaarder bent EN een groter risico voor de samenleving dan de gevaccineerde.

Middenman
Middenman4 jan. 2022 - 15:35

@Gimli - " de ongevaccineerden zijn zelf zo slim om niet op wintersport te gaan." Dat heeft niets met slim te maken; ze komen nergens binnen en kunnen zelfs geen skipas kopen, die gaan dus gewoon niet. Het gaat inderdaad om de feiten. En die zijn dat een groot deel van de wintersporters geen booster had, of een booster die nog niet werkte. De booster werkt gedurende een aantal weken ook hele goed tegen besmetting. Ook dat staat vast. Niet 100%, maar dat is ook nooit beweerd. Verder ben ik het met je eens, dat gevaccineerd of niet, iedereen moet zich aan de regels houden. Alleen geloof ik niet dat ongevaccineerden dat over de gehele linie beter doen.

gimli55
gimli555 jan. 2022 - 9:19

@vdbemt Waar haal je vandaan dat er ongevaccineerden naar de wintersport in Oostenrijk zijn geweest. Heb je de eisen van Oostenrijk niet gelezen? Het zijn allemaal volledig gevaccineerden geweest en een heleboel met een booster. Dat niet willen accepteren, getuigt van tunnelvisie. @Middenman Op de wintersport hebben de gevaccineerden met of zonder booster zich niet echt verantwoordelijk gedragen, daar wijs ik op. Ze hebben voor een fikse uitbraak gezorgd. Of je dat een op een kun stellen dat de ongevaccineerden dat ook doen, durf ik te betwijfelen. De ongevaccineerden, die ik ken, houden zich aan alle maatregelen en richtlijnen, met het enige verschil dat ze niet gevaccineerd zijn. Kom anders maar met een proces verbaal overzicht in overtredingen met een onderscheid tussen de gevaccineerden en ongevaccineerden, die zich niet aan de regels houden, Op dit vlak hebben de wintersporters zeer waarschijnlijk zich precies binnen de regels en de wet gehouden door nog vlak voor het ingaan van de regels naar Oostenrijk af te reizen. Dat mag, maar is natuurlijk moreel en ethisch verwerpelijk.

Hernandez
Hernandez4 jan. 2022 - 9:03

Zolang iedereen goed gevaccineerd is, en die mensen besmet zijn met Omicron vind ik 1000 mensen nog wel meevallen.

Vervatte
Vervatte4 jan. 2022 - 9:02

Zoals ik al eerder zei: mensen die allerlei dingen gaan ondernemen, anders dan boodschappen halen, werk en doktersbezoek (essentieel om te overleven) net zo 'goed' bezig als mensen die zich niet vaccineren. Allemaal over dezelfde kam te scheren. Pochen over een gordel en dan alsnog met 200 km/uur je door het verkeer begeven.

1 Reactie
Vervatte
Vervatte4 jan. 2022 - 9:02

zijn net zo 'goed' bezig...