Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Nederlanders eten weer meer vlees

  •  
24-09-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vlees

© Cc-foto: Andreas Lischka

Voor het eerst sinds 2009 is de vleesconsumptie in Nederland weer gestegen. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit, in opdracht van Wakker Dier, blijkt dat de gemiddelde Nederlander vorig jaar 77,2 kilo vlees at. Dat is 600 gram meer dan in het jaar daarvoor. “De stijging komt vooral door een toename van in het verbruik van pluimveevlees en een marginale toename van varkens- en rundvlees”, stellen de onderzoekers. Het gaat om het zogeheten karkasgewicht: dus vlees inclusief been, vet en zwoerd. “Als vuistregel geldt dat daarvan ongeveer de helft feitelijk geconsumeerd wordt als vlees en vleeswaren.”
De bevindingen van de Wageningen Universiteit lijken haaks te staan op eerder onderzoek van marktonderzoeker IRI, waaruit juist bleek dat Nederlanders minder vlees kopen bij de supermarkt. Volgens de Wageningen Universiteit wordt het verschil onder meer verklaard door horecabezoek. De vleesconsumptie daar werd wel meegeteld door de Wageningse onderzoekers, maar niet door IRI.
Wakker Dier is teleurgesteld dat de vleesconsumptie voor het eerst in jaren weer toeneemt, schrijft de NOS.
"“Minder vlees eten lijkt populair, maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Onthutsend”, reageert Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie. De trend ging de laatste jaren volgens Wakker Dier toch echt de andere kant op. “Vegetarisch, veganistisch, flexitarisme, dus dat mensen minder dagen per week vlees op tafel zetten. Plantaardig eten won terrein. Waar in het verleden amper één vegetarische optie op de menukaart stond, zijn er tegenwoordig vele. Maar blijkbaar is dat allemaal nog niet genoeg.”"

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (55)

Ryan2
Ryan25 okt. 2019 - 15:59

Ik geloof er geen biet van. Men gooit met wat cijfers om zijn gelijk te halen. Daar kan je alle kanten mee op. Kijk eens naar de praktijk van alledag. Supermarkten profiteren en de boeren worden schandalig onderbetaald. Biologisch of gewoon, het maakt geen bal uit. De EU, Brussel dus, vaardigt besluiten uit dat levensmiddelen in plastic verpakt moeten worden. Leve de plasticberg! Leve het milieu. Er wordt zo hygiëne gesuggereerd, maar in de praktijk is het heel lastig om dat goed te controleren. Een gezonde koe of varken, en ook vis kan in de verwerking door verkeerde methodes alsnog besmet worden. Iedereen die in een productieomgeving gewerkt heeft, weet dat men probeert te bezuinigen op de productiemiddelen. Ik hoor het de baas al zeggen: "Je kan die inlegschaaltjes best wel een keer afspoelen, en opnieuw gebruiken!" Niemand die dat verder in de gaten houdt. De bekende TV koks geven immers ook regelmatig een voorbeeld van hoe het vooral niet moet. Wie lust er nog Filet Americain? Ik niet. :)

Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout25 sep. 2019 - 15:33

De winst op de worst is de sluitpost van het abbatoir.

de Boer2
de Boer225 sep. 2019 - 8:32

De Boer neemt dat getal van gemiddeld 77 kilo per jaar echt niet niet serieus. Het komt neer op bijna het hele gewicht van de Boer zelf. Dit soort berichten zijn bedoeld om het eten van vlees te gaan beschimpen. Nou je gaat je gang maar, maar hier op de boerderij houden we gewoon onze eigen ascese als standaard aan.

1 Reactie
Hemk
Hemk25 sep. 2019 - 13:39

210 gram per dag, zit je zo aan met avondmaaltijd plus een paar belegde botrrhammen als je elke dag vlees eet.

Jan Man
Jan Man24 sep. 2019 - 17:55

Rutte heeft drugsgebruikers gewaarschuwd voor de gevolgen voor de maatschappij omdat het criminaliteit zou bevorderen. Vreemd genoeg heeft Rutte vleeseters nog nooit gewaarschuwd voor de gevolgen van vleesconsumptie zoals immens dierenleed en veel milieuvervuiling. Politici zouden eens wat vaker hun verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om vleesconsumptie.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg24 sep. 2019 - 17:07

Jammer dat niet is gemeten hoe de het zit met de vertegenwoordiging van de "beter leven sterren" van al dat geconsumeerde vlees.

Semmel
Semmel24 sep. 2019 - 17:03

Ik bepaal zelf wat ik in mijn mond stop Ik zie een dystopische (hip woord!) wereld opdoemen, waarin we straks in de rij staan bij filialen van het ministerie van voedsel. Alweer we met een pasje via een trechter de de juiste en ecologisch verantwoorde portie nutriënten naar binnen gewerkt krijgen.

1 Reactie
Oki Doki
Oki Doki25 sep. 2019 - 10:19

Als niemand bereid is om ook maar iets voor de vergroening van de wereld te doen, dan denk ik ook dat we uiteindelijk in een werkelijkheid terechtkomen zoals u die beschrijft.

Buitenstaander
Buitenstaander24 sep. 2019 - 13:52

Gelukkig, het tij is gekeerd. (sarcasm uit)

1 Reactie
Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout24 sep. 2019 - 15:00

Begeerte naar onsmakelijk productievlees ontsiert de rechtsom pruilende consument per saldo in gans zijn vleesgeworden smakeloosheid.

Jabuka
Jabuka24 sep. 2019 - 13:51

De consumptie van vlees neemt af, ook zonder dat de prijzen veel stijgen. Dat is terug te zien in de statistieken. Goede voorlichting maakt veel meer mensen tot flexitarier. En nu weet ik wel dat ook flexitarier voor een kleine groep fanaten nog te erg is, maar daar moeten we dan gewoon maling aan hebben.

WiebeI
WiebeI24 sep. 2019 - 13:45

Verbaast mij niks. De aandacht die veganisten krijgen in de media staat los van de praktijk. Komt omdat onze randstedelijke NPO en onze randstedelijke zogenaamd landelijke dagbladen allang de binding met het echte Nederland kwijt zijn. In de Amsterdamse bubbel mag het dan hip zijn om vega te zijn (hoewel: naast yogasnuivers zullen er ook wel yogacarnivoren zijn), hier “in de provincie” merk ik er niks van en moet ik de eerste veganist nog tegenkomen. Dit zowel onder linkse als rechtse mensen. Zij die pleiten voor een vleestax moeten zich schamen. Wordt vlees eindelijk bereikbaar voor de gewone man, wordt het hem door bevoorrecht Nederland onmogelijk gemaakt. Is dat links? Vlees eten maar ook vliegen duurder maken, makkelijk als je het zelf goed kunt betalen. En of die veganisten zo goed bezig zijn. Vraag dat maar in Zuid Amerika, waar kostbare landbouwgrond voor lokaal gebruik wordt opgeofferd aan die smakeloze quinoa.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot24 sep. 2019 - 15:52

'hier “in de provincie” merk ik er niks van en moet ik de eerste veganist nog tegenkomen.' Ik weet niet in welke uithoek je dan woont en/of hoe beperkt je vriendenkring is, ik ken tig flexitariërs, vegetariërs en veganisten die in de provincie wonen. 'Wordt vlees eindelijk bereikbaar voor de gewone man' Vlees blijft bereikbaar voor de gewone man, gewoon door er wat minder van te eten.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde24 sep. 2019 - 13:34

Consumenten zijn eindelijk zo ver dat ze meer geld uit geven aan luxe. Want we consumeren niet alleen meer vlees, we consumeren overall meer. Want het gaat ons goed, ondanks het geklaag, en dat willen we ook zo voelen. Het mooie is dat het vooral gaat om kippenvlees, want dat is het minst ongezonde vlees, maar het is ook het vlees dat de afgelopen jaren een stuk duurder is geworden. De stijging van de verkoop van kippenvlees laat zien dat consumenten die prijsstijging voor lief nemen. Om het economisch te zeggen, dat de prijselasticiteit van kippenvlees ruimte laat voor verdere prijsstijging. En dat de huidige prijs te laag is om mensen te laten overstappen naar vleesloos. Dus omhoog met die prijs.

JanKlaasen
JanKlaasen24 sep. 2019 - 13:34

Verkeerd gebruik van statistieken dit. Het beeld blijft stabiel. De afgelopen paar jaar was een lichte daling te zien en nu een lichte stijging. Toen er een lichte daling was hoorden we Wakker Dier niet.

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans194724 sep. 2019 - 15:09

Een juiste conclusie: consumptie is stabiel. Allen dat laatste klopt niet. (https://www.wakkerdier.nl/persberichten/nederlander-eet-weer-minder-vlees/). Wakker Dier hoor je altijd wel.

HaloOfFlies
HaloOfFlies24 sep. 2019 - 13:22

Als we door veel autorijden het klimaat verzieken geven we gewoon Shell de schuld. Als de door teveel vliegen naar Mallorca, Turkije en Thailand het milieu verzieken geven we gewoon KLM (of beter nog; Air France) de schuld. Wie kunnen we hiervan de schuld geven? MacDonalds misschien? Al die klimaatdemonstranten kan je tenslotte NA de demonstratie massaal in de Mac vinden - kids must eat...; dus dat lijkt me wel een goede zondebok. Kunnen wij met z'n allen weer lekker de BBQ aangooien zonder ons schuldig te voelen.

3 Reacties
Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout24 sep. 2019 - 15:21

Halo of flies: Vrij dommige reactie, waarmee je jezelf ontsiert. Op exorbitant corporatief ingeschuinde bralforums kun je hiermee scoren. Helaas voor jou niet hier.

HaloOfFlies
HaloOfFlies25 sep. 2019 - 7:11

@HA, Zeer sterke argumentatie - daarmee zal je hier vast scoren.

WillemdeGroot
WillemdeGroot25 sep. 2019 - 11:02

Zou interessant zijn, HOF, wanneer je zelf met onderbouwde argumenten voor je beweringen komt. Wat moet ik anders met al die 'schuldbeweringen' van je?

Jonkheer
Jonkheer 24 sep. 2019 - 13:00

Nee, nee, nee. Please, laten we geen incident politiek bedrijven. Als je de grafiekjes bekijkt, zie je over de afgelopen jaren een duidelijk neergaande trend. Eén jaartje een lichte plus, en de lieve mensen van Wakker Dier zijn meteen 'onthutst'. Pffff. Van dat soort zwartkijkerij zou je recalcitrant worden.

Anoniempje5
Anoniempje524 sep. 2019 - 12:06

Komt vast door die stumpers die meer vlees gaan eten als ze te horen krijgen dat er eigenlijk minder vlees gegeten moet worden. Dezelfde stumpers die juist extra gloeilampen hebben gekocht voor het verbod en nu expres het licht aanlaten wanneer ze er niet zijn. Diezelfde die nog een extra rondje maken in hun auto omdat Gretha zegt dat het niet goed is al die auto kilometers.

3 Reacties
Hannes van  Achterhout
Hannes van Achterhout24 sep. 2019 - 15:12

Juist, en dezelfden die straks gaan mekkeren omdat hun SUV twee euro per kilometer moet ophoesten omdat Iran en Maduro hun pomptankvreugd verpesten.

Gefaald
Gefaald24 sep. 2019 - 16:04

Te vaak drammen over te veel dingen is contraproductief.

Joe Speedboot
Joe Speedboot25 sep. 2019 - 10:20

'Te vaak drammen over te veel dingen is contraproductief.' Door het 'wil niet, kan niet, moet niet, mag niet' deel van het electoraat wordt iedere kritische opmerking al snel geframed als 'drammen'. De Telegraaf heeft er zelfs een verdienmodel van gemaakt dat aan te wakkeren. Willen we ooit vooruitgang boeken dan kunnen we die groep beter niet leidend maken.

Dawkins
Dawkins24 sep. 2019 - 9:50

Een forse vleestaks lijkt mij voorlopig de enige oplossing. Gewoon duurder maken zodat vleesvervangers (kweekvlees) en plantaardige burgers veel goedkoper zijn en mensen hierop overstappen. Dit scheelt een hoop C02 uitstoot, dierenleed, en gezondheidsproblemen. Vlees moet echt een luxe product worden naar mijn idee (het kaviaar van de toekomst).

7 Reacties
KM2
KM224 sep. 2019 - 10:44

Voordat vlees 40.000 euro de kilo kost zijn we flink wat jaren verder. Overigens zijn de duurste ingredienten en producten veelal planten zoals saffraan, (witte) truffel, kopie-koffie en matsutake of wat te denken van gevriesdroogde peterselie (ongeveer 500 euro de kg).

Thuiszitter
Thuiszitter24 sep. 2019 - 10:57

Hoe ga je de runderen net zo zeldzaam maken als de eitjes van een steur ? Door een taks in te voeren ? die alleen voor de rijken is weggelegd zodat Jan uit de volksbuurt dan zelf wel een schaap gaat slachten om zo zijn bbq aan te houden. Komt iets meer bij kijken om van vlees een uitzondering te maken.

EricDonkaew
EricDonkaew24 sep. 2019 - 11:00

Ja joh, maak vlees maar zo duur dat arme mensen het niet meer kunnen betalen. Maak van vlees een luxeproduct voor de rijken. Wat zijn we toch weer lekker links met z'n allen hè.

tempest
tempest24 sep. 2019 - 11:21

Tuurlijk, echt een taak van de overheid in een democratisch land om welvaart van de armere mensen in de samenleving af te pakken zodat de rijken hun gedrag niet hoeven aan te passen. Niet dus. Met belasting ergens een luxe product van maakt is een zwakte bod omdat je niet eerlijk wil delen. Extra prijskaartjes hangen aan de eerste levensbehoeften van mensen is gewoon asociaal beleid. Maak regels zodat ons voedsel daadwerkelijk op een duurzame(re) manier geproduceerd moet worden zodat er draagvlak is voor een eventuele hogere prijs. Geen stupide kunstmatige belastingen waar je alleen maar arme mensen mee raakt en niets mee verbeterd (als het je al lukt in een democratie waar ook de arme mensen stemmen). In de praktijk zal dat vermoedelijk betekenen dat onze overheid zich in eerste instantie meer met het buitenland zal gaan bemoeien. Want door alle open grenzen en verdragen zijn er gigantische verschillen in milieu-wetgeving die je recht zal moeten trekken om verder te kunnen werken aan verduurzaming (of iets meer protectionisme, maar wat betreft mondiale problemen geloof ik meer in samenwerken en dialoog). Of het nu om mobiliteit, huisvesting, voedsel of gezondheidszorg gaat, in al deze gevallen heeft de overheid de taak ervoor te zorgen dat iedereen hier in een land redelijke toegang tot heeft. En in een goed werkende democratie zal een regering die daar niet op let snel macht verliezen.

Gefaald
Gefaald24 sep. 2019 - 15:58

Vleestaks ? Ik rijd wel naar Duitsland om daar mijn goedkope vlees in te slaan. Eens in het half jaar de vriezer weer volgooien.

MountEverest
MountEverest24 sep. 2019 - 17:33

Veel klimaatregelen gaan ten koste van de mensen. Dat zijn nu net degenen die er voor zorgen dat er huizen worden gebouwd, voedsel beschikbaar is, transport plaats vindt en klimaatvoorzieningen worden gerealiseerd. Dezelfde mensen waarop de problemen van de multi culturele samenleving zijn afgewenteld. Het beetje luxe wat deze mensen hebben, wordt hen door de beter gesitueerden afgenomen met als excuus de klimaatcrises. Terwijl deze mensen weinig of nooit vliegen, vaak niet eens een auto hebben, meestal klein wonen, minder energie gebruiken en dus een veel kleinere carbon footprint hebben dan de gemiddelde GLer.

MountEverest
MountEverest24 sep. 2019 - 17:35

van de mensen -> van de gewone mensen

r d h
r d h24 sep. 2019 - 9:45

Voorbij the point of no return. Velen zullen nu denken na mij de zondvloed

I am Legion
I am Legion24 sep. 2019 - 9:34

Als het bericht aantoonbaar kritiek verdient moet die ook klinken. Even de feiten op een rijtje. Na negen jaar daling van vleesconsumptie is er nu een marginale toename van slechts 0,78% geconstateerd die bovendien, zoals uit de info blijkt, volgt uit een verschil in wát er gemeten is. De Wageningen Universiteit nam in de metingen ook de vleesconsumptie in de horeca mee waar marktonderzoeker IRI dit tot de supermarkten beperkte. Dan is een verschil logisch zonder dat dat het noodzakelijkerwijs een toegenomen vleesconsumptie impliceert. Er is in werkelijkheid ten opzichte van het vorige jaar zeer wel mogelijk zelfs sprake van een daling. De door Joop overgenomen info zegt nota bene letterlijk: “Volgens de Wageningen Universiteit wordt het verschil onder meer verklaard door horecabezoek. De vleesconsumptie daar werd wel meegeteld door de Wageningse onderzoekers, maar niet door IRI.” De bevindingen staan dus niet haaks op elkaar. Wageningen heeft over dezelfde populatie, de Nederlander, de vleesconsumptie uitgebreid met wat zij naast de supermarkt in de horeca aanschaffen. Daar consumeerde de Nederlander eerder ook al vlees natuurlijk maar dat werd niet meegeteld door IRI.

west012
west01224 sep. 2019 - 9:20

Ik ben mijn vertrouwen in onderzoeken kwijt geraakt. De ene dag lees je dat 87% van de Nederlanders gelukkig is. De andere dag dat 1 op de 5 huishoudens met schulden kampt. Kennelijk wordt een deel daarvan dus gelukkig. Dan lezen we dat de vleesconsumptie minder wordt om een aantal dagen later te horen dat we weer meer vlees eten.

1 Reactie
ton14024
ton1402424 sep. 2019 - 15:32

Dat laatste meestal op maandag.

Dr. Drees
Dr. Drees24 sep. 2019 - 8:38

Het minder vlees eten blijft dus echt nog wel even een elite kwestie. Buiten de "kartelpartijen" wordt er nog steeds veel gecarnivoord ...

MountEverest
MountEverest24 sep. 2019 - 8:20

"Echt- en lekker vlees haal je bij een islamitisch slager of poelier." Er zijn gelukkig ook nog wel andere leveranciers waar je dat kunt krijgen".

korheiden2
korheiden224 sep. 2019 - 8:18

Ook hier blijkt maar weer dat wat we met de mond belijden niet de werkelijkheid hoeft te zijn. We willen allemaal wel wat minder vlees gaan eten, maar in zo'n mooie zomer is een barbecue toch wel lekker en gezellig. Er staan best wel wat vegetarische gerechten op een menukaart, maar om nu weer tagliatelle met champignons te nemen of een salade met noten en oude kaas... Iets dergelijks zien we ook bij vliegen. Het aantal vliegbewegingen stijgt nog steeds, vliegschaamte of geen vliegschaamte. Er worden wat meer elektrische auto's verkocht maar nog altijd is het overgrote deel fossiel. Er werden nog vorig jaar vijf keer zoveel cv-ketels op gas verkocht dan warmtepompen. Idealisme is mooi, maar als het geld gaat kosten....

2 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot24 sep. 2019 - 16:37

'Idealisme is mooi, maar als het geld gaat kosten…' Het feit dat je dit soort zaken 'idealisme' noemt, laat zien dat je nog niet van de ernst van het probleem bent doordrongen. Minder en meer verantwoord consumeren getuigt van realisme. Je kop in het zand steken is het echte idealisme.

korheiden2
korheiden225 sep. 2019 - 6:40

@Joe : Ik blijf het toch idealisme noemen. Omdat het op wereldschaal geen bal uitmaakt wat een individu doet. Ik weet het, als we zo redeneren hoef je niet meer te stemmen en belasting te betalen enzovoorts. Realisme is erkennen dat, zoals ik schreef, mensen wat anders zeggen dan ze doen. Ik ben me bewust van het klimaatprobleem maar besef tegelijkertijd dat ik persoonlijk maar een minuscule bijdrage aan de oplossing kan leveren. We moeten zeker consuminderen, daarom vlieg ik niet, eet maar af en toe vlees en rijd een klein autootje. Maar zolang de wereldbevolking nog fors toeneemt en heeeel veel Chinezen, Indiërs, Russen en Japanners ook een auto willen en de wereld gaan overvliegen, zie ik het somber in.

MountEverest
MountEverest24 sep. 2019 - 8:17

Voorlichting blijkt niet te werken. Als we echt een mentaliteitsverandering willen, lijkt het erop dat we in een dictatuur terecht komen. Dat lijkt me ook niet zo'n goed idee. Het grote aantal dieren in de bio-industrie heeft ook zo z'n voordelen. Als door een "nuclear electromagnetic pulse" alle electronica wordt uitgeschakeld, kunnen wij nog even verder met "onze bacon on legs". In een groot land als de VS wordt geschat dat maar 10 % van de bevolking in leven blijft.

Bernie2
Bernie224 sep. 2019 - 8:12

Nix vleesschaamte hier, maar die worstjes op de foto is processed food. Da's rotzooi zoals dat het geval is met zo'n beetje elk supermarktaanbod. Echt- en lekker vlees haal je bij een islamitisch slager of poelier. Maar niet dagelijks, ben feitelijk al lang flexitariër. Maar met een vriendin die als vegetariër wegzakte naar de onbestemde domeinen van het veganisme even niet. Uit zoete wraak.

5 Reacties
Oki Doki
Oki Doki24 sep. 2019 - 8:26

Waarom is bewerkt vlees rotzooi? Omdat er nitriet in zit? Nitriet zit ook in groente en het zou zelfs zo kunnen zijn dat het zelfs gezond is. Nitriet komt oorspronkelijk zelfs uit groente, het is de natuurlijke afweer van planten.

Freek3
Freek324 sep. 2019 - 9:10

[Echt- en lekker vlees haal je bij een islamitisch slager of poelier.] Als grootverbruiker van vlees van de islamitsched slager kan ik je garanderen dat dit onzin is. Er is niemand die het verschil kan proeven tussen een kip/koe/lam of geit die halal of niet halal geslacht is. Wat telt is de kwaliteit van het levende dier voordat het geslacht is, of het nu naar een halal-slager gaat of niet. Behalve dat, een goede karbonade valt niet te vinden bij de islamitische slager.

Paul250371
Paul25037124 sep. 2019 - 10:02

Freek Er is niemand die het verschil kan proeven tussen een kip/koe/lam of geit die halal of niet halal geslacht is. Eens. Maar het verschil is, vind ik, dat er meer volume overblijft dan die volgespoten kippen uit de supermarkt.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194724 sep. 2019 - 11:43

@Paul Volgespoten met wat dan?

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal24 sep. 2019 - 12:04

"Echt- en lekker vlees haal je bij een islamitisch slager of poelier." Het lijkt erop dat meer mensen dit denken. Uit het rapport blijkt nl. dat consumptie van varkens- en rundvlees afgenomen en die van schapen- en geitenvlees en pluimveevlees toegenomen is. Kortom, we eten niet alleen meer maar ook ander vlees.

MountEverest
MountEverest24 sep. 2019 - 7:31

"Minder vlees mevrouw, u weet wel waarom" Deze slogan is van 1973

Robert Follon
Robert Follon24 sep. 2019 - 7:26

Huh? We waren toch collectief woke en aan de vleesschaamte?

msj_meijerink
msj_meijerink24 sep. 2019 - 7:19

'Tja, zolang de buren niet minderen met hun vleesconsumptie wordt het niets met de bestrijding van de broeikasgassen.' Zo denkt haast iedereen, vooral tijdens de buurt BBQ!

RaymondenJoop
RaymondenJoop24 sep. 2019 - 7:03

Het schijnt afhankelijk te zijn v/h inkomen. In dat opzicht doet NL het best goed als welvarend land. Dat we India voor ogen moeten hebben qua vleesverbruik staat buiten kijf, maar dat gaat 'm niet worden. Erger nog, door stijging vd welvaart wereldwijd en een explosieve groei vd wereldbevolking weet je dat vleesverbruik enorm zal toenemen de komende jaren. https://www.trouw.nl/nieuws/wereldwijde-vleesconsumptie-erg-scheef-verdeeld~b0dce1c9/

JasDon
JasDon24 sep. 2019 - 6:53

Het is ook vaker BBQ weer lijkt het en dan is vega niet vaak een optie.

1 Reactie
Ryan2
Ryan26 okt. 2019 - 12:20

Wel eerst het vlees een week in de diepvries doen, en dan in de koelkast laten ontdooien voor gebruik! Wel zo fris!