Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Nederlanders denken nu positiever over de politiek dan in 1975

  •  
28-12-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
the-turret-1709763_640
Hoewel de constante stroom negativiteit op sociale media anders doet vermoeden, denken Nederlanders wel degelijk positiever over de politiek dan in 1975. Dit zeggen onderzoekers van het Sociaal Cultureel Planbureau. Met de stelling ‘Politici geven niet om wat wij denken’ was 55 procent van de respondenten het 43 jaar geleden eens. Op dit moment is dit slechts 45 procent. Ook denken minder mensen nu geen invloed te hebben op het regeringsbeleid dan in 1975.
Opvallend is de scheiding tussen de hoogst opgeleide helft en laagst opgeleide helft van Nederland. Waar de eerste groep steeds vaker content is met de koers van het land, blijft de tweede groep op hetzelfde niveau van onvrede zitten als 43 jaar geleden. Dit uit zich onder ander andere in wat men stemt: van de mensen die VVD stemden is driekwart blij met de kant die Nederland op gaat, terwijl onder PVV’ers dit juist andersom is: driekwart van hen vindt juist dat het de verkeerde kant op gaat.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (52)

madbako
madbako30 dec. 2018 - 8:44

Heeft het SCP nu echt 43 jaar in het verleden moeten duiken om een jaar te vinden waarin men negatiever was over de politiek dan in alle tussenliggende jaren tot heden? Goed gewerkt jongens

L.Brusselman
L.Brusselman29 dec. 2018 - 19:34

Ik geloof er niets van. Alleen al het feit dat de politiek roofkapitalisten/speculanten ruim baan hebben gegeven zal de mensen niet onopgemerkt voorbij zijn gegaan. Mijn idee,en ook van de meesten die ik hier over hoor ,is dat de politiek steeds verder van de gewone man/vrouw is komen af te staan. Dus met die waardering zal het wel meevallen,of tegenvallen natuurlijk als je het waardeert vanuit een ander perpectief

5 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus30 dec. 2018 - 0:39

"Mijn idee,en ook van de meesten die ik hier over hoor" Dat is jouw filterbubbel. Kijk daar even buiten en constateer hoeveel jaar de VVD alweer regeert. Kennelijk hebben die dus nogal wat aanhang.

madbako
madbako30 dec. 2018 - 8:46

@Piet de Geus 30 december 2018 at 01:39 Kijk daar even buiten en constateer hoeveel jaar de VVD alweer regeert. Alweer veel en veels te lang Piet.

Piet de Geus
Piet de Geus30 dec. 2018 - 13:44

"Alweer veel en veels te lang" Dat bepalen de kiezers. Ook als het ons niet uitkomt.

madbako
madbako30 dec. 2018 - 15:32

@Piet de Geus 30 december 2018 at 14:44 Dat bepalen de kiezers. Ook als het ons niet uitkomt. Nee Piet, wij kiezers stemmen niet voor een bepaalde coalitie. En gezien de peilingen doet de huidige, incluis de VVD, het niet echt goed.

DanielleDefoe
DanielleDefoe31 dec. 2018 - 18:04

Uit onderzoek blijkt dat kiezers steeds veranderlijker zijn geworden in hun stemgedrag en vaker wisselen van partijvoorkeur. Dit zou erop kunnen wijzen dat korte termijn factoren een grote rol zijn gaan spelen, zoals persoonlijk eigenschappen van politici die op het moment op de voorgrond treden.

HM van der Meulen
HM van der Meulen29 dec. 2018 - 12:12

Alleen al de veronderstelling dat het Kabinet Den Uyl dus minder populair zou zijn geweest dan Rutte III nu, laat zien dat er iets niet klopt aan die peiling.

2 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen29 dec. 2018 - 14:53

Je kunt al niet meer schrijven dat je van mening bent dat het de verkeerde kant op gaat, want dan ben je kennelijk van de PVV. Een korte medeling uit het roze/rode vacuum in het middelpunt van ons universum. Een ansicht met de medeling: "Met ons gaat goed." Die pas aankwam nadat het fatale ongeluk op de terugweg al was geschied. Papa, we rijden op de afgrond af. Dat is geen afgrond, dat is alleen maar een heel groot gat. Geen ruzie maken kinderen.

L.Brusselman
L.Brusselman29 dec. 2018 - 19:27

Precies wat ik dacht toen ik deze nonsens vernam.

Me4
Me429 dec. 2018 - 11:44

De scheidslijn loopt meer via haves and nothaves en dat is een zorgelijke ontwikkeling omdat deze twee groepen steeds verder uit elkaar drijven. En tuurlijk zijn de VVDers veel positiever dat hoef je toch niemand uit te leggen, de laaielichters partij!

vdbemt
vdbemt29 dec. 2018 - 9:56

Hooo. Zeer merkwaardig artikel.Zo maar een vergelijking met 1975? Hoe is de vergelijking met andere jaren. In de vergelijking met 55% vindt: ‘Politici geven niet om wat wij denken’, kun je zeggen "slechts 45% vindt dat nu". Maar is dat echt "slechts"?? Verdomme bijna 1 op de 2 vindt nu: ‘Politici geven niet om wat wij denken’. Dan nog even over de scheiding tussen hoogst en laagst opgeleide helft. Als ik dit lees dan behoort de VVD automatisch tot de hoogst opgeleide helft. Maar het meeste geld hebben, en alleen maar daarom geven, is niet hetzelfde als hoog-opgeleid zijn. Vooral het 2e doet juist vermoeden dat men ergens een geestelijke beperking heeft.

9 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus29 dec. 2018 - 12:42

"Dan nog even over de scheiding tussen hoogst en laagst opgeleide helft." De eersten hebben de meeste grip op hun eigen leven, de laatsten geen enkele en uitgerekend die verwachten dat politici dat wel even hocus pocus voor hen kunnen compenseren. Die onrealistische verwachtingen moeten wel tot teleurstelling leiden.

frankie48
frankie4829 dec. 2018 - 14:08

Beste Piet, "Die onrealistische verwachtingen moeten wel tot teleurstelling leiden." Dus de hoop op een beter leven, één waarin je niet elke keer weer opnieuw slachtoffer wordt van beleid die uit de koker van hoger opgeleide komt en die daar zelf niet geraakt door kunnen worden, die hoop moeten lager opgeleide als een gebeurtenis gaan zien die vanaf nu nooit meer voor hun gerealiseerd gaat worden!

HM van der Meulen
HM van der Meulen29 dec. 2018 - 14:32

In werkelijkheid verwacht niemand dat politici dat wel even hocus pocus voor hen zouden kunnen compenseren, maar wel dat er stappen in die richting worden genomen en zelfs dringend. Het is onrealistisch om te denken dat deze rooftocht tot een goed einde zal leiden.

Woeki Hypo
Woeki Hypo29 dec. 2018 - 15:14

@vdbemt, 29 december 2018 at 10:56, “Dan nog even over de scheiding tussen hoogst en laagst opgeleide helft. … . Maar het meeste geld hebben, en alleen maar daarom geven, is niet hetzelfde als hoog-opgeleid zijn”. Dat klopt, maar: Mensen die (het meeste) geld hebben en mensen die hoogopgeleid zijn kunnen op verschillende gebieden vergelijkbare (economische) belangen hebben, of vergelijkbare posities innemen (bijvoorbeeld een gunstige risico positie volgens de risicotheorie), of vergelijkbare waarderingen hebben. En dan wordt het een probleem in de maatschappij wanneer hoogopgeleiden (wetenschap, deskundigheid en bestuur) bij mensen met (het meeste) geld (oligarchie en feodaliteit) op schoot gaan zitten, zoals blijkt tegenwoordig uit de (politieke en economische) dominantie van het neoliberalisme of de neoliberale economie. Deze ideologie of wetenschap van, voor en door financiers (financiële markten) en managers (met consultants), ofwel oligarchie en feodaliteit. Het probleem is, dat hoogopgeleiden (wetenschap, deskundigheid en bestuur) hierdoor hun onafhankelijkheid verliezen. En dat mensen (terecht) aan hun kennis, wetenschap en advies of oordeel (beslissing) gaan twijfelen. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

Piet de Geus
Piet de Geus29 dec. 2018 - 17:59

"Dus de hoop op een beter leven, één waarin je niet elke keer weer opnieuw slachtoffer wordt van beleid die uit de koker van hoger opgeleide komt en die daar zelf niet geraakt door kunnen worden" Wie zich al zo in zijn slachtofferschap heeft ingegraven dat hij zo denkt is inderdaad reddeloos verloren.

Piet de Geus
Piet de Geus29 dec. 2018 - 18:01

"wel dat er stappen in die richting worden genomen" Vandaar dat in dit land jaarlijks tientallen miljarden aan inkomen worden herverdeeld en dat ook de afgelopen crisis een nivellerende werking op de inkomens heeft gehad. Je moet echt heel goed je best doen om dat niet te willen zien.

HM van der Meulen
HM van der Meulen29 dec. 2018 - 20:28

Piet, je begint op de lachspieren te werken.

vdbemt
vdbemt30 dec. 2018 - 9:10

@Woeki Hypo. Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Maar wat ik vooral heb willen duiden, is de (neo-liberale) arrogantie die uit dit stuk druipt. Door de scheiding hoog-laag opgeleid aan te tonen met blije VVD versus nietblije PVV. Alsof er bij links of christendemocraten geen hoogopgeleide mensen zijn. En natuurlijk is de VVD-aanhang blij. Die worden al (minstens) 3 kabinetten lang in hun egoïsme, ieder voor zich, god voor ons allen, gekieteld.

Woeki Hypo
Woeki Hypo30 dec. 2018 - 23:12

@vdbemt, 30 december 2018 at 10:10, Bedankt voor je reactie.

frankie48
frankie4829 dec. 2018 - 9:36

De slachtoffers van het opengrenzenbeleid van toen en nu, dat zijn en dat blijven in overduidelijke meerderheid de mensen die het laagst opgeleid zijn in ons land. De blanke enclaves die door en voor de hoogst opgeleide helft gecreëerd worden in onze steden, die zijn daar het levende bewijs voor.

1 Reactie
madbako
madbako29 dec. 2018 - 15:04

De blanke enclaves die door en voor de hoogst opgeleide helft gecreëerd worden in onze steden, die zijn daar het levende bewijs voor. Doel je nu met die blanke enclaves het tokkievolk wat nu in de polder woont en in de kop van Noord-Holland? Dat waren de aso's en laagopgeleiden uit b.v Kattenburg, Wittenburg, de eilanden en nog meer van die vage wijken her en der in Nederland. Die blanke enclaves beschouw ik nu niet echt als hogeropgeleidt.

Bert Jansen2
Bert Jansen229 dec. 2018 - 9:32

In 1975 zat er een politiek die mensen van werk afhielp, dat geeft over de samenleving geen vertrouwen. Vandaag zit er een politiek die mensen aan het werk helpt. Dat geeft vertrouwen over de samenleving, en de garantie dat velen op andere partijen gaan stemmen de volgende keer, want individueel houdt men liever de hand op.

2 Reacties
frankie48
frankie4829 dec. 2018 - 10:12

Beste Bert, De huidige krapte op onze arbeidsmarkt, die zou volgens uw de onvrede onder de lager opgeleide kunnen gaan verklaren! Want de lager opgeleide medemens is van nature liever lui dan moe, en dat verklaard ook waarom ze lager opgeleid zijn natuurlijk. En de beleidsmakers in 1975 zijn te vergelijken met de lager opgeleide van nu?

quatsch
quatsch30 dec. 2018 - 11:18

Frankie48 #Want de lager opgeleide medemens is van nature liever lui dan moe, en dat verklaard ook waarom ze lager opgeleid zijn natuurlijk.# Onderzoekers spreken uw boude beweringen tegen. Denk echter wel, dat de meeste laagopgeleiden hier 'verklaart' in plaats van 'verklaard' hadden geschreven.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*29 dec. 2018 - 8:02

@ meneer Jay K Goedemorgen. Met alle respect aan u maar ben ik wat minder pessimistisch dan u. Als ik dat mag zeggen, als een soort zelf benoemde wereldreiziger die het geluk heb om af en toe de wereld te zien, ik denk dat elke Nederlander juist moet *count our blessings* dag in dag uit zeggen, om in zo'n fijn, mooi en veilig land zoals Nederland te kunnen wonen. Nederland is zeker niet perfect. De landelijke politiek in Nederland is inderdaad niet perfect. Maar qua ontzettend slechte zaken zoals corruptie, Nederland is nog altijd een van de allerminst corrupte landen op aarde. Een heel fijne dag verder aan u en alvast, natuurlijk wil ik u tegelijkertijd ook een *Gelukkig Nieuwjaar 2019* wensen als dat mag van u. Dag.

Frits Jansen
Frits Jansen29 dec. 2018 - 3:15

1975 was de tijd van de Zuilen, lekker overzichtelijk, met leiders die nog vertrouwd werden. Dus ik vertrouw die vergelijking niet, alleen al omdat de situatie onvergelijkbaar is. De Partij voor de Dieren bewijst dat politiek niet serieus meer te nemen is.

7 Reacties
vdbemt
vdbemt29 dec. 2018 - 10:04

Sociaalmenselijk beleid voeren en de aandacht voor de planeet als hoogste doelstelling hebben, past inderdaad heel serieus niet in VVD-beleid, 3 kabinetten Rutte,

HM van der Meulen
HM van der Meulen29 dec. 2018 - 12:08

Iemand die een militaire staatsgreep voorstelt om het UK van de brexit af te houden kun je niet serieus nemen.

madbako
madbako29 dec. 2018 - 15:05

De Partij voor de Dieren bewijst dat politiek niet serieus meer te nemen is. Is er een partij die dat dan wel doet?

LaBou
LaBou 29 dec. 2018 - 19:42

"Is er een partij die dat dan wel doet?" Is er echt geen partij meer die de politiek nog serieus neemt?

HM van der Meulen
HM van der Meulen29 dec. 2018 - 20:30

madbako - ook voorstander van een militaire staatsgreep?

madbako
madbako30 dec. 2018 - 8:50

@LaBou 29 december 2018 at 20:42 Is er echt geen partij meer die de politiek nog serieus neemt? Als je zoals alle partijen de kiezer niet meer serieus neemt en de boel oplicht, dan Neen dus @HM van der Meulen 29 december 2018 at 21:30 madbako – ook voorstander van een militaire staatsgreep? Ja, en de aarde is plat. Vreemde conclusies trek jij.

HM van der Meulen
HM van der Meulen1 jan. 2019 - 12:48

Nee, Jansen -die jij hier steunt- is daar een voorstander van.

quatsch
quatsch29 dec. 2018 - 2:08

In 40 jaar tijd is de biodiversiteit met 50% afgenomen. In 40 jaar tijd is er onvoldoende geïnvesteerd in openbaar vervoer. In 40 jaar tijd is er nauwelijks in het milieu geïnvesteerd. In 30 jaat tijd is het loon niet gestegen. De laatste decennia is de werkdruk in veel beroepen abnormaal hoog geworden. De laatste decennia is de armoede in Nederland toegenomen. De laatste decennia bestaat er geen baanzekerheid meer. En dan hebben we het nog niet gehad over de teloorgang van het onderwijs, de zorg en de toegankelijkheid van het rechtssysteem. Verder zou eigenlijk ook niet onvermeld mogen blijven, dat de wettechnische kennis van de tweede kamer beneden peil is, alsmede het daar gebezigde asociale taalgebruik. En als je de schoonheid van het bovenstaande niet inziet, ben je dus een laag opgeleide PVV'er. Nou ja zeg, ben geen van beide!

3 Reacties
madbako
madbako29 dec. 2018 - 15:06

Quatsch

quatsch
quatsch30 dec. 2018 - 12:56

@madbako Goed gespeld, nu nog je andere woordjes blijven oefenen.

madbako
madbako30 dec. 2018 - 15:37

@Quatsch 30 december 2018 at 13:56 @madbako Goed gespeld, nu nog je andere woordjes blijven oefenen. Ahhh, wat een aandoenlijke riposte.....

Jay K
Jay K28 dec. 2018 - 20:56

Nee, meeste mensen hebben het gewoon opgegeven, alleen die paar die nog wel eens met een enquete mee willen doen hebben nog het idee dat de politiek iets kan betekenen voor het volk, maar de meeste weten wel dat het enige wat de politiek wil is het volk uitmergelen. Niet kapot maken, want dan kunnen ze geen geld meer jatten.

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus28 dec. 2018 - 23:42

Als de feiten niet overeenkomen met je mening, is dat jammer voor de feiten.

[verwijderd]
[verwijderd]28 dec. 2018 - 20:34

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen29 dec. 2018 - 3:17

En Wilders waakt er zorgvuldig voor niets op te lossen want wie tevreden wordt gesteld stemt niet meer op hem. Uitgekookt.

Thuiszitter
Thuiszitter28 dec. 2018 - 20:25

Kabinet Den Uyl is dus minder populair vergeleken met Rutte III . De peilingen geven weer dat de VVD PVV en fvd tegen de zestig zetels aanzitten . Waar gaat dat heen ?

8 Reacties
Keilstra
Keilstra29 dec. 2018 - 13:59

Nou, met een zeteltje of 13 voor het CDA en 3 voor de SGP naar een niet-linkse meerderheid. Alweer.

madbako
madbako29 dec. 2018 - 15:08

Waar gaat dat heen ? Het gaat hartstikke goed met Nederland en en gaat nog veel beter worden

vlammetje2
vlammetje229 dec. 2018 - 19:19

madbako; mag ik vragen waar je dat op baseert?

madbako
madbako30 dec. 2018 - 8:53

@vlammetje 29 december 2018 at 20:19 madbako; mag ik vragen waar je dat op baseert? Als voorbeeld: https://www.ad.nl/binnenland/het-gaat-onverminderd-goed-met-nederland~aa42a09b/

vdbemt
vdbemt30 dec. 2018 - 9:56

@Madkabo. De zorg? Onderwijs? Jeugdzorg? Belastingdienst? Openbaar Ministerie? Gerechtshof? Politie? Defensie? Woningmarkt? Afkalvende werknemersrechten. Daar gaat het allemaal niet zo goed mee. Om over de klimaatopgave maar te zwijgen. Leg eens uit: het gaat hartstikke goed met Nederland.

vdbemt
vdbemt30 dec. 2018 - 11:43

@madkabo. Je voorbeeld in je reactie aan 'vlammetje' heeft een heel leuke titel. Het gaat goed met de welvaart. Voor de welvarenden. Heb je dat (grotere) stuk onder "ongelijk" ook gelezen?

madbako
madbako30 dec. 2018 - 15:40

@vdbemt 30 december 2018 at 12:43 @madkabo. Je voorbeeld in je reactie aan ‘vlammetje’ heeft een heel leuke titel. Het gaat goed met de welvaart. Voor de welvarenden. Heb je dat (grotere) stuk onder “ongelijk” ook gelezen? Zolang het met iedere Nederlander beter gaat als een inwoner van Midden Equatoriaal Afrika, moeten we niet zo zeiken.

vdbemt
vdbemt31 dec. 2018 - 10:39

@Madkabo."Zolang het met iedere Nederlander beter gaat als een inwoner van Midden Equatoriaal Afrika, moeten we niet zo zeiken." De dakloze die hier in de nachtopvang overnacht, zal het beter hebben dat de mensen die in de vluchtelingenkampen in Griekenland zitten. Mogen we dan niet, voor beide, pleiten voor menselijker, socialer beleid??