Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Nederlander stoot in een dag evenveel CO2 uit als Congolees in een jaar

  •  
28-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
DR Congo - Gorillas and deforestation

© A child sits on a newly felled tree trunk on the edge of the Kahuzi Biega National Park near Bukavu, Democratic Republic of Congo, on Wednesday, June 5, 2019. Illegal charcoal burning in and

De broeikasgasuitstoot van de gemiddelde Nederlander is 337 keer zo hoog als die van de gemiddelde inwoner van de Democratische Republiek Congo. En een Somaliër stoot ruim 190 keer minder uit dan een Nederlander, blijkt uit cijfers van de Wereldbank.
De enorme verschillen maken maar weer eens duidelijk dat er een “enorme ongelijkheid bestaat tussen rijke en arme landen in energiegebruik en CO2-uitstoot”, stelt het Center for Global Development (CGD).
Euan Ritchie van het CGD hekelt in The Guardian de “klimaathypocrisie” van welvarende landen. Bestuurders in rijke landen wijzen graag naar arme landen als het aankomt op het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Zo beloofden veel westerse landen tijdens de klimaattop COP26 dat ze geen financiële steun meer zullen geven aan fossiele projecten in arme landen.
“Deze hypocrisie valt ook in het Zuiden op”, schrijft Ritchie. “Het zou pas echt gevolgen hebben als rijke landen zouden beloven dat ze hun eigen gebruik van fossiele brandstoffen zouden staken.”
“Het zou heel cynisch zijn als de landen die het minst hebben bijgedragen aan het klimaatprobleem geen toegang zouden krijgen tot energienetwerken”, meent hij. Zo’n 940 miljoen mensen – met name in sub-Sahara Afrika – hebben geen toegang tot elektriciteit.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (52)

zekernietjoops
zekernietjoops30 jan. 2022 - 14:15

Dirk den boer, Geboren in een eenvoudig milieu, herken ik veel van wat u opsomt, zoals geen kinderfiets en in plaats daarvan in mijn geval een oude herenfiets die zelfs nog niet eens blokken of z.g. “cranck-verkorters” had, maar waar ik behendig op voortbewoog door z.g. "tussen de stang" te fietsen: in stilstand het rechterbeen onder de stang door op de rechtertrapper plaatsen en fietsen maar....in een volkomen scheve lichaamshouding dus en medio jaren '50: en dat ook nog met slechts een terugtraprem: gelukkig was het verkeer, want buiten het stadscentrum, toen lang niet zo gevaarlijk. Toen ik ca. 40 jaar geleden fysiotherapie nodig had, constateerde de behandelende therapeute dat mijn bovenlichaam ietwat scheef stond t.o.v. de rest en heeft haar mannelijke collega vervolgens een therapeutische ruk daaraan laten geven om dat te corrigeren, vergeefs echter. Mij schoot toen dat "tussen de stang fietsen" en die geforceerd scheve lichaamshouding als gevolg daarvan weer te binnen, waarmee ik ruim een jaar heb gefietst toen ik ca. 8 was: Mijn vraag of dat de oorzaak kan zijn geweest van die scheefgroei, kon ze niet met zekerheid beantwoorden. Overigens: het mag echt wel vaker benadrukt worden dat een zeer groot deel van de Nederlandse bevolking, het merendeels zelfs in die jaren vlak na de 2e wereldoorlog, een zeer karig en zelfs armoedig bestaan had...terwijl de inmiddels (hoog)bejaarden daaronder en ook hun kinderen en zelfs kleinkinderen, vaak nog steeds tot de laag en laagst betaalden behoren. En uitgerekend die mensen moeten ook steeds weer, m.n. van ‘progressief’ - maar qua begripvol medeleven, (historisch) inzicht en betrokkenheid dus zeer regressief(!) - ‘hoogopgeleid’ ‘links met wapperende wijsvinger verwijten en zelfs beschuldigingen horen dat “ze het zo goed hebben… en dat dat best wat minder kan…”.

3 Reacties
zekernietjoops
zekernietjoops30 jan. 2022 - 14:22

En je hoort - uiteraard!- zulk verwarrend neplinks ook niet (echt) daadkrachtig oproepen om zeker die groep te vrijwaren van bizarre prijsstijgingen van hoogst noodzakelijke energie, waaraan ook (schat)rijk speculantentuig een substantiële bijdrage leverde/levert.

dirk den boer
dirk den boer31 jan. 2022 - 11:19

De onder de stang door fietsers herinner ik me ook nog wel. Dat ongemak zou te voorkomen zijn geweest door op damesfiets te trappen, wel nog niet op zadel, maar toch mooi rechtop trappend. Helaas, een jongen van 9 of 10 toen zou liever dood gevonden worden, dan door vriendjes gezien op een damesfiets, er zin grenzen natuurlijk van wat kan en wat niet......

zekernietjoops
zekernietjoops31 jan. 2022 - 13:25

dirk den boer, Bij ons was er geen damesfiets want mijn moeder fietste niet (meer) vanwege een - achteraf bezien, duidelijk traumatische - ervaring als gevolg van een bijna noodlottig ongeval door niet goed kunnen remmen met de 'doortrapper' (fiets zonder 'freewheel', waardoor de benen altijd moeten meebewegen! waarop ze toen reed. Die goedkope en afgetrapte 'doortrapper' was duidelijk ook vanwege armoede in het grote gezin met 9 kinderen, in totaal dus 11 personen en maar 2 fietsen N.B. ondanks dat opa, haar vader dus, 'ploegbaas' was en zo ca. 20 a 30% meer loon in zijn wekelijkse loonzakje had dan de gemiddelde arbeider: ook dat vind ik een verder bewijs van de (bittere) armoede waarin het grootste deel van de Nederlandse bevolking tot aan - en ook nog ver na! - de 2e wereldoorlog verkeerde. De andere fiets - de goede dus, was primair bestemd voor een van de zussen die deze al heel vroeg 's morgen nodig had om naar het werk te fietsen.

Greendutch
Greendutch30 jan. 2022 - 0:00

er moet dan ook veel meer, op meer plaatsen (EU), veel vaker over bezuinigen op alle fronten gesproken worden!!!

dirk den boer
dirk den boer29 jan. 2022 - 13:39

Ik herinner mij soortgelijke vergelijkingen tussen rijk en arm uit de media van vroeger. Maar dat ging vooral om hoofdelijke inkomens. Die waren hoog in de US, Europa en Japan, gemiddeld in Rusland en de Oosteuropese landen, en laag in Afrika, India en rest van Azie (in Ghana even laag als in Korea, toen). De onderliggende moraal was altijd: ja, wij hier liggen voor, dank zij onze industrialisatie, investeringen en politiek (democratie), als ze daar nou ook beetje opschoten daarmee (ontwiikkelingshulp kon bijdragen), dan zouden ze langzamerhand uit dat diepe dal op kruipen, en ook mee kunnen gaan genieten met ons. In het bovenstaande gaat het niet om welvaart en luxe, maar om uitsoot door die industrialisatie, het is wel stuk gecomplceerder en minder eenduidig geworden, al met al.

1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer29 jan. 2022 - 21:58

Ik weet niet wat de onderliggende gedachte is van verhaal boven, maar als dat zou zijn, laten we de landen met die lage uitstoot helpen met fondsen en overmakingen zodat ze de gevolgen van die uitstoot beter kunnen verwerken, dan zou ik daar geen kritiekloze voorstander van zijn, we zijn net genezen van de filantropische ontwikkelingscraze (0,7 % van ons BNP), en nu zouden we door moeten gaan met zulke geldstromen? iedereen weet toch immers wel waar zulke gelden terecht zullen komen?

spelregeltoerist
spelregeltoerist29 jan. 2022 - 7:47

Gebruik ongeveer 1500 kuub gas voor verwarming per jaar, dat jongetje nulkommanul en zijn familie net zo.

Wieowie
Wieowie29 jan. 2022 - 7:46

Gelukkig daalt de uitstoot al jaren achtereen. https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-broeikasgassen/hoofdcategorieen/hoe-groot-is-onze-broeikasgasuitstoot-wat-is-het-doel- Dit terwijl de economie juist toenam.

PGS
PGS29 jan. 2022 - 7:05

Dit is echt appels met peren vergelijken.

deuZige
deuZige29 jan. 2022 - 1:19

Moet je nagaan, hoe zinloos de discussie over onze uitstoot is, en hoe zinloos het is om uberhaubt vergelijkingen te maken. Onze uitstoot is zoooooveel hoger, maar onze totale bijdrage aan de uitstoot wereldwijd is......*drumroffel* 0,42% Please, misbruik cijfers een keer niet om je woke agenda te pushen. Get real.

5 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot29 jan. 2022 - 10:02

De enige die hier cijfers misbruikt ben jij.

dirk den boer
dirk den boer29 jan. 2022 - 21:41

Waarom misbruiken, Joe? Als je beseft dat wij met 17 miljoen voor die.42% zorgen, betekent dat immers dat wij als gemiddelde burger de volle 2x zo veel uitstoten als de gemiddelde wereldburger. We zitten ver beneden de amerikaan en quatarees, maar bijna onmetelijk ver boven de Congolees en meeste andere afrikanen. Samenhangend hiermee maken we ook ruim 2x of veel meer meer gebruik van de mineralen, natuurlijke bronnen (het hardhout waarop het jongetje zit) en de landbouw en veeteelt producten van die wereld.

Le Chat Botté
Le Chat Botté31 jan. 2022 - 7:55

@deuzige De stelling van het artikel is dat de verschillen in co2 uitstoot tussen arme en rijke landen gigantisch is en dat het niet zo kan zijn dat arme landen dadelijk restricties opgelegd krijgen vanwege een door rijke landen veroorzaakt probleem. Jouw reactie gaat daar helemaal niet op in. Ben benieuwd of je alsnog iets bruikbaars te zeggen hebt over de stelling.

dirk den boer
dirk den boer31 jan. 2022 - 11:42

De onder de stang door fietsers herinner ik me ook nog wel. Dat ongemak zou te voorkomen zijn geweest door op damesfiets te trappen, wel nog niet op zadel, maar toch mooi rechtop trappend. Helaas, een jongen van 9 of 10 toen zou liever dood gevonden worden, dan door vriendjes gezien op een damesfiets, er zin grenzen natuurlijk van wat kan en wat niet......

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 feb. 2022 - 11:21

Mijn eerste fiets was een tot kinderfiets vermaakte (oude) damesfiets. Alles keurig op maat. Hoe de fietsenmaker dan kon fiksen weet ik niet.Toen ik naar het VO ging kreeg ik een nieuwe.

Paul Spijkers
Paul Spijkers29 jan. 2022 - 0:50

Ze beloofden ook inkrimping in hun eigen landen. Die minder rijke landen kunnen ook zelf investeren. En rijke landen kunnen investeren in armere landen bij betere soorten energieopwekking. Dat er ongelijkheid is in de wereld is zo, maar ongelijkheid is niet hetzelfde als hypocrisie, en dus zo simpel als het hier geschildert word is de logica niet.

Sam V
Sam V28 jan. 2022 - 17:12

Ach ja, appels met peren. Is natuurlijk wel makkelijk. Totale emissie delen door aantal inwoners. Eenvoudig te vergelijken dan. Maar wat zegt 337x meer of 190x minder? Zo wordt bijvoorbeeld een zeer groot deel van de emissie veroorzaakt door energie en landbouw. Bij energie weer een groot deel voor verwarmen. Dan heb je noordelijke landen door klimaat meer uitstoot dan in zuidelijke landen. Dan heb je in landen die veel produceren meer uitstoot dan in landen die zeer beperkt in staat zijn zelf te produceren. Dan heb je in landen met een exportoverschot meer uitstoot dan in landen die vooral importeren. Dit los van de verschillende registratiemethoden. Ik ontken daarmee niet dat wij gemiddeld heel veel meer uitstoten dan in Afrika. Zou ook vreemd zijn dat te ontkennen. Dit soort zogenaamd exacte cijfers zonder context, zijn echter op zijn best nietszeggend, maar eerder bedoelt voor een politieke agenda. Prima hoor, maar vergeet die cijfers en kijk wat wij samen aan de uitstoot kunnen doen.

15 Reacties
Satya
Satya28 jan. 2022 - 18:24

Denk toch dat het voornamelijk luxe is waardoor het verschil ontstaat. Even de auto pakken voor een boodschapje 3 kilometer verderop.

dirk den boer
dirk den boer29 jan. 2022 - 0:01

Zou die Sam de correlatie tussen CO2 uitstoot en economische welvaart willen ontkennen, of downplayen, Satya? Ik vraag me af wa hem doet besluiten dat hier appels met peren worden vergeleken. Wat ik ook denk, het jongetje vd foto heeft nog nooit een westerse appel of peer gegeten, terwijl wij wel mangos, ananassen, passionfruits, vainille en kokosnoten in het schap hebben liggen, ten koste van heel veel CO2 (terwijl het groeien ervan daarzo nauwelijks uitstoot oplevert)

MG1968
MG196829 jan. 2022 - 1:08

De context is toch best simpel. Los van wat dan ook. Dat gewijs naar de armen ('anderen') op deze wereld omdat zij dat wat ze uitstoten ook nog eens op basis van vervuilende technieken doen en dat 'wij' (mede) daarom niets willen doen... is precies wat het lijkt: onzin. Ook jou post kan ik niet anders zien als twijfel zaaien om nu niets te hoeven doen en de rekening dooe te schuiven naar een generatie die dan niets meer kan doen. Maar tja.. wie dan leeft die dan zorgt toch? Kijk niet wat we 'samen' aan de uitstoot kunnen doen. Kijk wat wij er aan kunnen doen. Dat 'samen' heeft naar q doel: zelf met de handen omhoog gaan staan want je weet dat de ander het niet kan doen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jan. 2022 - 6:28

Satya Dat kun je zien in de lijst met een speciaal hoofdstuk wat betreft Europese landen, verschil uitstoot tussen hoogste en laagste inkomens. Die onderverdeling hebben ze ook gemaakt.

Satya
Satya29 jan. 2022 - 10:06

Minoes Dat daar een verschil is spreekt voor zich. Neemt niet weg dat de gemiddelde Nederlander erg veel luxe heeft.

Satya
Satya29 jan. 2022 - 11:18

Dat is een goede Dirk.

korheiden2
korheiden229 jan. 2022 - 14:18

@Satya : Het verschil ontstaat deels door luxe. Wij hebben allemaal veel elektrische apparaten en meestal wel een of twee auto's. De gemiddelde Congolees zal geen vliegreis naar Verweggistan boeken. Als de welvaart ooit stijgt wil ook een inwoner van Congo een auto en een kleurentv. In plaats van verwarming wil hij/zij een airco. Kortom, het niet alleen een kwestie van een boodschapje met de auto. De waarheid is dat er een ingrijpende verandering van leefpatroon nodig is. Daar willen we niet aan.

Satya
Satya29 jan. 2022 - 15:54

Kor Helemaal met je eens. Praat met oudere Kenianen en ze zullen je vertellen dat er minder regen is, dat er sneeuw is gevallen op plekken waar dat nooit eerder is gevallen. Deze mensen zijn niet op de hoogte van een debat over klimaatverandering, ze vertellen over een verandering die zij waarnemen. Vind het wrang dat mensen die nauwelijks een bijdrage hebben geleverd aan die verandering wel de eerste klappen opvangen.

dirk den boer
dirk den boer29 jan. 2022 - 16:53

Ja, airco, ook een goeie, als ze daar aan willen, en als levensbehoefte gaan beschouwen (zoals in zuidelijk USA en Brazilie) zijn we nog niet jarig. Gelukkig is de kans daarop net groot. Ik heb zelf trouwens jarenlang zonder airco gewoond daar en in Peru, kan makkelijk, als je je huis er maar op aanpast, met tocht openingen en terrassen, maar denk maar niet dat dat daar gebeurt als het beter gaat, zo gauw je iets meer verdient, aan de airco. Alleen al om te laten zien dat je je het kunt permitteren, zo zit dat gewoon, daar helpt geen lieve moeder aan.....vertel mij wat..

De Lieve Heer
De Lieve Heer30 jan. 2022 - 8:25

dirk den boer: "Ik heb zelf trouwens jarenlang zonder airco gewoond daar en in Peru, kan makkelijk, als je je huis er maar op aanpast, met tocht openingen en terrassen, " en een hoog schuin dak, zonder plafonds, zoals de meeste traditionele huizen daar worden gebouwd. Air-condtioning is het statussymbool van de nouveau-riche, die met een 4-wiel aangedreven SUV door de stad van stoplicht naar stoplicht rijdt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 jan. 2022 - 12:49

Satya 0,7 of 7,7 is nogal een verschil.

dirk den boer
dirk den boer30 jan. 2022 - 17:10

Inderdaad, schuin dak zonder plafonds, je keek zo tegen het palmendak aan, netjes neergelegd, gearrangeerd door deskundige dakbedekkers, zoals bij ons de rietdak mensen dat konden en kennen. Lekker koel, en je had altijd een gaanderij waar je meer zat dan binnen (tot de muggen aanvielen, en je je achter de horren terugtrok, in de koele avonden. Maar wat heb je nu? Alles moet potdicht, anders verspil je je energie en de dure koelte van het airco apparaat en aggregaat. In feite gaat het vrijwel overal ter wereld de verkeerde kant uit, ja, dat heb je met suvereine landen en onbegrensd kapitalisme, Thorstein veblen had het allemaal al zo goed gezien, meer dan 1 eeuw geleden al, all conspicuous consumtion, nerggens voor nodig, maar overal opduikend.

De Lieve Heer
De Lieve Heer31 jan. 2022 - 0:39

dirk den boer - Een dak van de bladeren van kokospalmen is nogal snel aan vervanging toe (2 jaar), carnaúba wat langer (5 jaar) en piaçava nog langer. Maar de prijzen zijn er dan ook naar en allesbehalve goedkoop. Hier zijn dat dus gewoonlijk hele eenvoudige dakpannen. https://www.google.com/search?client=opera&q=telhado+de+palha+de+carnaúba&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

dirk den boer
dirk den boer31 jan. 2022 - 11:27

Dat is wel erg kort, in Brazilie begrijp ik. Ik heb 1985 een dak van Mauritiuspalm laten bouwen, ben er tijden niet meer geweest, maar neem aan dat het er nog steeds staat en niet lekt. Mensen die ergens lang wonen weten precies welke palm duurzam is en welke niet.

De Lieve Heer
De Lieve Heer31 jan. 2022 - 13:45

dirk den boer - Dat zeg ik: hier hebben ze allemaal goedkope dakpannen: Telha em Cerâmica - https://www.cec.com.br/telhas-e-calhas/telhas/telhas-ceramicas/telha-em-ceramica-portuguesa-realeza-gold-40-2x24-3cm-terracota?produto=1232328 26 eurocent per stuk, 24 per m2. Ik heb hier al een paar huizen gebouwd, ook eentje met een dakbedekking van carnaúba en een kiosk met kokospalmen afdak, dus je hebt te maken met een "ervaringsdeskundige". Het mooiste huisje heeft ouderwetse handgevormde, maar die zijn wel 2 1/2 keer zo zwaar. Goedkoop, want 2e hands, nieuw kun je ze niet meer krijgen. Wel was ik veel meer kwijt aan de dakconstructie die dat dragen kan. Gelukkig heb ik nog een dikke hoeveelheid in reserve van het partijtje dat ik opgekocht had, -voor reparaties en ongelukjes.

Eid
Eid28 jan. 2022 - 16:49

Ja met zulke rare vergelijkingen komen we er wel. Je pakt gewoon een land at bar minimum, en die leg je naast een modern land. En nu? Ik zou zeggen; we maken Congo rijker, wordt t verschil gelukkig minder... pff

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 jan. 2022 - 14:26

Hoeveel denk je dat villabewoners hier uitstoten? Toch krijgen ook zij een bijdrage in de energiekosten a raison van 400 euro van dit kabinet. De VVD houdt niet van nivelleren. Dat geld hadden we beter naar de Sahara kunnen sturen voor zonne-energie. Iemand bang dat zij zich niet warm kunnen houden, of in het duister moeten zitten? Ach je kunt daar op vele terreinen op doorgaan. Willen we een omslag maken zullen de overheden al moeten ophouden grote vermogens niet te belasten. Al die kasten van huizen, villa's genoemd, voor 4 personen, moeten verwarmd worden en de oprijlanen verlicht. En diezelfde mensen krijgen subsidie voor hun Tesla's. Wat ze hier op nationaal niveau doen, doen ze ook op mondiaal niveau, zelfde denkwijze, zelfde houding, zelfde reactie.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin28 jan. 2022 - 14:34

Kijk maar eens naar het verschil in Europa tussen hoog inkomen en laag inkomen!

dirk den boer
dirk den boer28 jan. 2022 - 13:27

Het jongetje op foto zit op een boom die met motorzaag is omgehaald, niet voor het land zelf, maar voor havens, beschoeiing of bruggen in Europa. De CO2 uitstoot hiermee samenhangend is wellicht niet eens op conto van Congo, zou je dat er ook nog aftrekken, dan komt de CO uitstoot van dat jongetje en zijn familie nog lager(gunstiger? ongunstiger) uit. Waar moet dit toch allemaal heen, kun je je afvragen. Het is een triest plaatje, dus.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin28 jan. 2022 - 14:29

Weten we nog wie het langst ongecertificeerd hardhout bleef gebruiken? Jawel de overheid zelf!

Hernandez
Hernandez28 jan. 2022 - 13:24

'“Het zou pas echt gevolgen hebben als rijke landen zouden beloven dat ze hun eigen gebruik van fossiele brandstoffen zouden staken.”' Daarom, kernenergie.

13 Reacties
rvb2
rvb228 jan. 2022 - 13:44

Liever duurzaam dan nucleair.

watcher3
watcher328 jan. 2022 - 13:47

Wat dacht je, ik ga vandaag eens lekker trollen?

PGS
PGS28 jan. 2022 - 14:51

Fijn om te horen dat ik niet de enige bent die vind dat kernenergie een volwaardig alternatief is om EN wat te doen aan klimaatverandering EN te zorgen dat er voldaan kan worden aan de energievraag in de westerse wereld.

Ch0k3r
Ch0k3r28 jan. 2022 - 15:04

Dan graag die kerncentrale waar de stroom ook meteen nodig is. Hartje Amsterdam ofzo.

Satya
Satya28 jan. 2022 - 15:26

Dan leg je het probleem weer in Afrika neer. Frankrijk en België halen hun uranium uit Niger, het noorden is praktisch onbewoonbaar geworden, de bevolking wordt niet vergoed. Wil je uranium op een veilige manier mijnen is het een zeer kostbare aangelegenheid. Daarnaast heeft Frank von Hippel sr topwetenschapper betrokken bij de eerste race om kernergie aangegeven dat de problemen waarom zij gestopt zijn nog geen oplossing voor is gevonden. Oa terrorisme, afvalverwerking en gevaar voor ongelukken. Je zou ook gewoon minder kunnen gaan consumeren en vaker de fiets pakken.

dirk den boer
dirk den boer28 jan. 2022 - 16:31

Haha, Satya, ja die fiets pakken. Mijn rijbewijs is verlopen, dus ik moet wel.Ik vrees dat het jongetje op de foto niet eens een fiets heeft. En zeker geen kinderfietsje. Kinderfiesjes zijn het beste bewijs dat het ergens redelijk goed gaat (qua welvaart dan, niet qua CO2 uitstoot), in dat bos zijn trouwens ook niet eens fiets- of autowegen. het enige dat er doorheen raast zijn de 4 wheel drive Toyotas en ander gevaarte van de houthakkers en wildschutters. Plus dat het meeste ervan (bushmeat en hardhout) geexporteerd wordt naar ons rijkaards.

Hernandez
Hernandez28 jan. 2022 - 16:54

@Satya 'Je zou ook gewoon minder kunnen gaan consumeren en vaker de fiets pakken.' De fiets pakken? Dan moet ik elke dag 64 kilometer fietsen.. beetje ver.

LedStraler
LedStraler28 jan. 2022 - 17:29

Prima, dan maar hartje Amsterdam.

Satya
Satya28 jan. 2022 - 18:20

"De fiets pakken? Dan moet ik elke dag 64 kilometer fietsen.. beetje ver." Koop je een speedpedellec. Of je neemt openbaar vervoer, zoekt werk dichterbij of verhuist. Waar een wil is..... Dirk Ja, Congo is een trieste situatie. Een potentieel rijk land, helemaal leeggeroofd door de elite en degenen die met hen samenwerken. Vriend van mijn vader doet daar al jaren ontwikkelingswerk in de armste gebieden, zorgen dat ze kunnen communiceren met andere dorpen om bij ziekte uitbraken en honger te kunnen waarschuwen. Veel vervuiling door malaria netten, hulpinstanties dachten dat daar behoefte aan was, worden gebruikt voor vissen in Tanganjika en vogels vangen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin29 jan. 2022 - 6:37

Satya Een elektrische fiets, dan gaan ze weer 'minen' in landen als Congo voor de batterijen. Vreemd, ik kan me niet herinneren ooit een kinderfiets te hebben gehad. Mijn eerste en nieuwe fiets kreeg ik toen ik naar de middelbare school ging. Die had ik nog toen ik op mezelf ging wonen en is nog heel lang meegegaan.

Satya
Satya29 jan. 2022 - 9:56

Minoes Dat minen kunnen ze ook op een verantwoorde manier doen. Ik fiets vaak. Heb eigenlijk al jong geleerd dat het een gezonde activiteit is, ook voor de geest. Geen elektrische fiets hier en zo'n 24 km per dag gemiddeld.

dirk den boer
dirk den boer29 jan. 2022 - 12:27

Over kinderfietsen, Minoes: na de oorlog was er hele tijd nog niet veel en was vaak ook op de bon. Mensen waren blij dat ze te eten hadden en een dak boven het hoofd (daklozen waren er nog niet, kwam pas later). Maar mijn vader had een goede betrekking op het fabriek, de meeste mensen die daar werkten moesten zink trekken of karren voortzeulen, en hadden laag loon en 6 tot 8 kinderen. Ik kreeg dus toen al wel een kinderfiets, die andere kinderen niet, maar kregen als ze 10 waren een oude grotemensenfiets met blokken om de trappers zodat ze er staande toch op konden fietsen, heel vindingrijk eigenlijk. Na 10 jr werken in Afrikaans dorp kwam ik in een dessa in Java te werken, en viel mijn oog op een kinderfietsje voor huis van een rijstboer. Ik begreep meteen dat de mensen het daar dus stukken beter hadden dan in Afrika en de arbeiders vroeger bij ons. Een kinderfietsje, dat schaf je pas aan als de hele rest in orde is, in Afrika kregen kinderen niet eens simpel speelgoed, was niet essentieel, en zeker geen duur kinderfietsje dat na 5 jr vervangen diende te worden door groter model. Je leert wat af als je rondreist en je ogen de kost geeft

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jan. 2022 - 11:38

Mij staat van vroeger nog heel sterk Biafra op het netvlies. Je behoeft niet eens ergens geweest te zijn. Er zijn zoveel beelden en verhalen, documentaires op TV geweest en nog, al die jaren al. Men moet het wel willen weten. Vaak is het zo dat als de knop omgaat of de grens wordt gepasseerd men gewoon verder gaat met leven en er nauwelijks tot niets verandert. Er bestaat niet voor niets de uitdrukking; Uit het oog uit het hart. Dat kun je ook hier toepassen. Afgelopen week de documentaire weer over Macedonië en het loon dat de mensen daar krijgen voor het maken van bepaalde merken spijkerbroeken die over de hele wereld verkocht worden, 7 dagen in de week werken voor een loon van 200 euro in de maand waar ze daar echt niet van kunnen leven. Eens was daar een bloeiende industrie. Het aantal buitenlandse en ook Nederlandse hotels dat daar gebouwd wordt midden in een gebied dat op de wereld erfgoedlijst staat en alles kapot maak, dreigt daar nu van afgegooid te worden. Wanneer stoppen we eens met alles te exploiteren zonder enige zorg voor de gevolgen en het op grove wijze onderbetalen van mensen daar. In dit geval voornamelijk vrouwen. Het is overal hetzelfde liedje van uitbuiters en vernieling en een zich kapot werkende arme bevolking die geen kant opkan als er niets verandert.