Khadija is in een systeem geboren dat haar op achtjarige leeftijd al leert dat zij geen Nederlander is
We zitten in de speeltuin en zij vraagt oprecht ‘Meester, ben jij Surinaams?’ Ik leg haar uit dat ik uit Congo kom en waar Congo ligt. Op mijn vraag wat haar land van herkomst is, zegt zij ‘ik ben Marokkaans’. Khadija is 8 jaar jong en in de ogen van sommigen is zij een vierdegeneratie allochtoon.
Zij is in een systeem geboren dat haar op achtjarige leeftijd al leert dat zij geen Nederlander is. Hoe komt het dat Khadija zichzelf wel als Marokkaans zag en niet in eerste instantie als Nederlander? Is dat vanwege haar etniciteit of is Nederlander zijn sociaal geconstrueerd? Zouden haar leraren het verschil tussen land van herkomst en afkomst goed kunnen uitleggen?
We zitten in de speeltuin, de zon schijnt. Terwijl ik met Khadija en andere kinderen aan het spelen ben, presenteert George Arakel op hetzelfde tijdstip, in hetzelfde deel van de stad, zijn boek getiteld ‘Voorbeeld Allochtoon, persoonlijk succes is een keuze’. Ik ben blij dat er mensen zoals George bestaan die willen benadrukken dat ook Khadija een Nederlander is. Een Nederlander die ook trots mag zijn op het feit dat zij Marokkaanse roots heeft.
Het is tijd om Khadija te vertellen dat zij hier is om te blijven.