Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

'Nederland verstookt recordhoeveelheid kolen'

  •  
22-01-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
kolen300.jpg
Minst milieuvriendelijke energiebron groeit ondanks Energieakkoord ... Nederland is volgens Greenpeace een van de landen met de meeste luchtvervuiling
In de eerste drie kwartalen van 2014 werd ruim 7 miljard kilo kolen verbrand in Nederlandse kolencentrales. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode in 2013 en 36 procent meer dan in 2011.
Dit meldt De Stentor op basis van cijfers van het CBS.
Per kilowattuur produceren kolencentrales fors meer koolstofdioxide, stikstof en zwavel dan andere centrales. In 2013 werd in Nederland het Energieakkoord gesloten tussen 40 organisaties met als doel de uitstoot te beperken.
In veel andere landen, waaronder Duitsland en Groot-Brittanië, neemt het kolenverbruik juist af. Dat blijkt uit gegevens van Sandbag, een Brits bureau dat onderzoek doet naar milieuvervuiling. Alleen in Nederland en Spanje werden in 2014 meer kolen verstookt dan in 2013.
Een van de oorzaken van het toenemende kolenverbruik in Nederland is de lage kolenprijs, meldt De Volkskrant.
Cc-foto: Craig

Meer over:

nieuws, groen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (19)

TruusBeek
TruusBeek22 jan. 2015 - 7:53

In Duitsland is ondanks de energiewende de CO2 uitstoot niet verminderd. Dit komt omdat men naast de zon en wind als opvang de centrales nodig heeft en die stoken de meest vervuilende bruinkool. Maar goed wij hebben dan wel weer heel goedkope stroom omdat de Duitsers dat, ter voorkoming van overbelasting van het net op bepaalde momenten kwijt moet. De Duitse consument betaald het volle pond.

Blisss
Blisss22 jan. 2015 - 7:53

Zelfs in 2011 nog legde Rutte (samen met het CDA) geen strobreed in de weg voor de bouw van een kolencentrale in Eemshaven. Maar we gaan er weer massaal op stemmen binnenkort. http://www.volkskrant.nl/economie/rweessent-bouwt-gewoon-door-aan-kolencentrale~a2865861/

broudsov
broudsov22 jan. 2015 - 7:53

Stuitend. Gdurende de tijd van de talloze kabinetten Balkenende hebben we vokomen de boot gemist. Balkenende vond het zelfs niet meer nodig een minister van millieu in zijn kabinetten op te nemen. Toch vreemd voor iemand die via zijn geloof het idee van 'rentmeesterschap' ingeprent moet hebben gekregen.

eeweew
eeweew22 jan. 2015 - 7:53

Dit verdient een leeg bericht....

Gaitj
Gaitj22 jan. 2015 - 7:53

Dankzij het energie-akkoord wordt er meer kolen verstookt. Door tal van deskundigen al voorspeld.... Gascentrales zijn onrendabel vanwege de verplichting om zon- en windenergie te accepteren op het net. Gevolg is dat energieproducenten dan uitwijken naar de goedkoopste vorm van energie-opwekken: kolen. Dit zie je ook op grote schaal in Duitsland gebeuren.

Spelchecker2
Spelchecker222 jan. 2015 - 7:53

Links praten, rechts doen! Luister ook eens naar de reclame voor de nieuwe Mercedes-C-klasse plug-in hybride. Honderden PK's en ruim 1,5 ton zwaar en toch maar 7% bijtelling! Ook daar worden we 'gepeopled' waar we bij staan. Nog zo'n doorn in mijn oog is dat die ongetroomlijnde zware lompe grote SUV's in de A-klasse kunnen zitten. Tot mijn stomme verbazing blijken de regels zó opgesteld dat duurzaamheid niet in absolute termen wordt bepaald maar wordt gemeten per klasse! En SUV's zijn een eigen klasse! Dit soort malle ontsporingen maakt aannemelijk dat rechtse partijen na dertig jaar neoliberaal beleid hun eigen mensen stevig op strategische en tactische posities bij Europese en nationale overheden hebben weten in te graven. In zo'n vijandelijke ambtelijke omgeving échte duurzaamheid bevorderen is een 'up-hill-battle'.

joopxxx
joopxxx22 jan. 2015 - 7:53

Prachtig land roept Rutten vaak.

Hazmat Guy
Hazmat Guy22 jan. 2015 - 7:53

We staan op het duurzaam energie lijstje ook onder Malta. Kan beter met gemak. Kijk alle delen pas op je wordt er vrolijk van en .. http://cleantechnica.com/2013/11/22/welcome-energiewende-movie/ http://www.greenpeace.org/belgium/nl/wat-doen-we/Klimaatverandering/thematische-fiches/teerzand/

neutralist
neutralist22 jan. 2015 - 7:53

Kolen zijn weer helemaal terug las ik in een tijdschrift. Een kolenboer in Groningen illustreerde het met een verhaal dat hij weer goede zaken doet.

[verwijderd]
[verwijderd]22 jan. 2015 - 7:53

De eerstvolgende vraag is dan: waarom werden er meer kolen verstookt?

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer22 jan. 2015 - 7:53

Omdat dat het goedkoopst is? Even de schade die dat veroorzaakt niet verdisconterend natuurlijk. Maar wie daarop let is een kniesoor.

Meta Foor
Meta Foor22 jan. 2015 - 7:53

Greenpeace is bang dat met de huidige anti-windturbine discussies in Nederland de giga (overbodige- red) windparken vertraging zullen oplopen; vandaar dat er wat vervuiling van conventionele centrales de lucht ingegooid wordt. Met relatief goedkope instalaties zijn er roetafvangers te plaatsen ; is echter tegengehouden door (!) GL die in hoog tempo de kolencentrales in het Noorden v NL er door gedrukt hebben (met steun van de lokale PvdA). en de VVD ? die zag het gekrakeel glimlachend aan en claimde vervolgens bij de EU de schone windturbines voor het magische jaar 2020 ''en de kosten worden verrekend in de energierekening van de gebruiker zodat die het nauwelijks zullen merken ....'' oplossing ? simpel: oproep om energie te besparen (en niet een certifikaat invoeren waar niemand -behalve Blok- wat aan heeft)

1 Reactie
adriek
adriek22 jan. 2015 - 7:53

"simpel: oproep om energie te besparen" Dat oproepen doen we al sinds het rapport van de Club van Rome uitkwam (1972) Zuiniger (huizen, auto's en lampen) wordt nog steeds ruim gecompenseerd door groter, sneller en meer. De enige echte stimulans lijkt toch de prijs te zijn. Niet voor niets rijden Amerikanen nog steeds 'anders' dan Europeanen.

Ryder
Ryder22 jan. 2015 - 7:53

Waarom meer kolen? Ik kan alleen een paar mogelijke antwoorden geven: 1.De RWE kolencentrale in de Eemshaven is in gebruik genomen. Waarom moest er zonodig nog een nieuwe kolencentrale in Nederland worden gebouwd?? 2. Minder gas opgepompt, daardoor meer elektriciteit uit kolencentrales. 3. Minder biomassa bijgestookt in kolencentrales, dus meer kolen nodig. Overigens wordt biomassa gesubsidieerd, zodat kolencentrales feitelijk op subsidie draaien. Nu nog iemand die er echt verstand van heeft.

1 Reactie
Spelchecker2
Spelchecker222 jan. 2015 - 7:53

Antwoord op 1: CDA-er Verhagen!

komputerhulp
komputerhulp22 jan. 2015 - 7:53

Maar elektrische auto’s zijn het helemaal. Dat die rijden op elektra die opgewekt wordt met het verbranden van die kolen mag geen naam hebben. Daar betaalt het collectief graag aan mee middels belastingkorting/subsidies.

1 Reactie
JanB2
JanB222 jan. 2015 - 7:53

Het is een rendementskwestie. De klassieke verbrandingsmotor heeft, nu de gloeilamp langzaam verdwijnt, het beroerdste rendement van alle energieverbruikende apparaten en hulpmiddelen in ons dagelijks leven.

TruusBeek
TruusBeek22 jan. 2015 - 7:53

Trouwens moeten we ook niet eens af van de openhaarden en houtkachels die misschien met een leuk rekenmodel, omdat dat een bepaalde groep goed uitkomt, CO2 neutraal zijn maar wel grote hoeveelheden fijnstof en chemicalien uitstoten, de stank nog daargelaten.

1 Reactie
eeweew
eeweew22 jan. 2015 - 7:53

Dat is een non-issue vergeleken hiermee.