Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Vrees voor voedseltekorten bij Britten

  •  
20-12-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Freight trucks queue up at Dover Port as post-Brexit talks continue

© epa08893292 A ferry approaches Dover Port in Dover, Britain, 19 December 2020. Britain and the EU continue to negotiate a post-Brexit trade deal as the current Brexit transition period will e

Update 12:00
Britten vrezen voedseltekorten nu het transportverkeer tussen het continent en de Britse eilanden ernstige vertragingen oploopt. De directeur van de wegtransportvereninging Road Haulage Association (RHA) spreekt in de voor Britten gebruikelijke onderkoelde toon van “een uitdaging” om het aanbod van vers voedsel op peil te houden. Bij de havens ontstaan enorme opstoppingen van trucks en dat zal vervoerders er mogelijk van weerhouden vrachtwagens naar het Verenigd Koninkrijk te sturen met de Kerstdagen in zicht. De kans bestaat immers dat de chauffeurs niet meer op tijd terug kunnen keren.
De dienst voor de snelwegen roept chauffeurs en andere burgers op weg te blijven bij de havenplaatsen om de opstoppingen niet nog erger te maken. De M20 snelweg wordt al vrijgemaakt om als parkeerterrein te dienen voor de aanzwellende hoeveelheid vrachtwagens die wachten op het kunnen maken van de oversteek naar Europa.
Premier Johnson gaat morgen vergaderen om te zoeken naar een oplossing voor de problemen. Inmiddels hebben ook landen buiten de EU, zoals India , een vervoersverbod ingesteld naar het Verenigd Koninkrijk. Daarmee vervalt voor de Britten de optie om het sluiten van de grenzen te zien als pesterij van Brussel, zoals door sommigen gesuggereerd werd.
De Britse regering zegt “verrast” te zijn door het besluit van Frankrijk om het transportverkeer voor 48 uur stil te leggen.
Update maandag 08:00 De Europese Unie heeft de grenzen Groot-Brittannië praktisch gesloten. Veerboten vervoeren geen passagiers meer en de Kanaaltunnel is dicht. Zo wordt getracht de verdere verspreiding van een veel besmettelijker variant van het virus vanuit Engeland tegen te gaan. De NOS meldt :
"Het is sinds vannacht nagenoeg onmogelijk om vanuit het Verenigd Koninkrijk naar omliggende Europese landen te reizen. Nadat gisteren al meerdere landen een vliegverbod hadden ingesteld, worden nu ook passagiers van veerboten geweerd en is de Kanaaltunnel zeker 48 uur dicht voor verkeer richting het Europese vasteland. De haven van Dover is aan het begin van de nacht gesloten voor alle vrachtwagens en personenauto’s. Alleen losse trailers worden nog overgevaren naar Frankrijk. De Britse minister Shapps van Transport heeft reizigers en ondernemers gevraagd niet naar havens in de zuidoostelijke regio Kent te komen. Hij verwacht daar “aanzienlijke verstoringen”. Ook rond de haven van Portsmouth wordt enorme drukte verwacht."
Eerder: Nederland is het eerste land dat een vliegverbod heeft ingesteld voor reizigers uit het Verenigd Koninkrijk. Op die manier hoopt Nederland de import van de nieuwe, veel besmettelijkere variant van sars-cov-2 tegen te gaan. Het vliegverbod geldt sinds zondagochtend 6 uur.
Zaterdag besloot de Schotse premier Nicola Sturgeon om dezelfde reden al tot een reisverbod tussen Schotland en de rest van het Verenigd Koninkrijk. Er landde zondagochtend nog wel een KLM-vliegtuig uit Aberdeen op Schiphol.
De Britse premier Boris Johnson, die eerder deze week nog uithaalde naar Labour-leider Keir Starmer omdat die voorstelde om strengere maatregelen te nemen, heeft zaterdag strengere maatregelen aangekondigd.
In Londen, en het Oosten en Zuidoosten van Engeland geldt sinds middernacht weer een lockdown , waarbij alle niet-essentiële winkels zijn gesloten. De Engelsen mogen afspreken met nog maar een persoon uit een ander huishouden, en alleen buiten.
Ook voor de rest van het land gelden strengere regels. Zo heeft Johnson de periode waarin Britten met meer gezinnen op kerstbezoek mogen ingekort tot een dag. Eerder deze week noemde Johnson het nog ‘ onmenselijk ’ om het feest af te blazen.
De nieuwe, Britse mutatie van het coronavirus is tot 70 procent besmettelijker dan eerdere varianten, verklaarde Johnson zaterdag. Er zijn geen aanwijzingen dat mensen die met de nieuwe variant worden besmet, zieker worden.
De nieuwe variant van het virus is begin december ook vastgesteld in Nederland , meldt het ministerie van Volksgezondheid. Er vindt nog onderzoek plaats naar mogelijke gerelateerde gevallen. Ook in Denemarken en Australië zijn gevallen van de nieuwe variant geconstateerd.
Update: België stelt eveneens een vliegverbod in. Ook de Eurostar-treinen uit Londen zijn niet meer welkom.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (205)

Daniel Blank
Daniel Blank22 dec. 2020 - 12:53

Het laat de Britten wel zien dat de EU handig is voor verse groenten en fruit....

ton14024
ton1402422 dec. 2020 - 11:52

Uit verschillende plaatsen in het VK worden inmiddels schermutselingen gemeld over de karige porties aardappelen bij de vis. ????????????????????????????????????????????????????????????????????????

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 dec. 2020 - 13:25

Van fish&chips over op haring&brood dan maar?

Kilted
Kilted23 dec. 2020 - 4:02

@Ploert. Als je een beetje had oplet op school dan had je geweten dat het VK al meer als 150 jaar niet meer in zijn eigen voedselvoorziening kan voorzien. En aangezien het VK een van de weinige Europese landen is met een groeiende bevolking zal dat niet snel veranderen. En goed voor werkgelegenheid is ook dubieus. Daar waar goede landbouwgrond is, is relatief dunbevolkt, dus een tekort aan handjes. Ga je daar dus bouwen gaat dat weer ten koste van goede landbouwgrond, die in het VK aanmerkelijk schaarser is dan bij ons. Het zal eerder leiden tot verdere mechanisatie. En die machines worden niet in grote getale in het VK gebouwd. Wel in de VS. Fijn voor Biden etc. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

P Haan
P Haan22 dec. 2020 - 6:15

Morgen gaat het vrachtverkeer weer rijden. Tot zover de beschuldiging dat het met Brexit te maken had. Over twee weken kunnen ze los met alle voorstellen om de landbouw te verbeteren en alle subsidieregelingen om te leiden. Het zal mij benieuwen of dat brengt wat ze verwachten.

1 Reactie
LaBou
LaBou 22 dec. 2020 - 11:59

Ploert maakt zijn naam helemaal waar.

henk-alexander
henk-alexander21 dec. 2020 - 23:32

Alsof zonder Brexit de Britten op de generositeit van Brussel hadden kunnen rekenen - vraag dat maar eens aan de Grieken.

Ryan2
Ryan221 dec. 2020 - 20:41

Tja, het Britse Empire. Hun kolonialisme is ontstaan door de hebzucht. In Engeland zelf was de handel rond de textielindustrie zo lucratief, dat veel landeigenaren de arme boeren vaarwel zegden, en schapen op hun grond zetten. Dat is de reden waarom Engeland zo groen is, en ze zelf nauwelijks in hun voedsel kunnen voorzien. Dat was in de wereldoorlogen ook al een probleem. Zo gauw als de zeevaart in de knel kwam, dreigde er hongersnood. Welaan, ze hebben er niet van geleerd. Snee, dat straks Europese vliegtuigen voedseldroppingen kunnen gaan doen boven Engeland.

3 Reacties
rupsje2
rupsje221 dec. 2020 - 22:08

Zie hier hoe enorm belangrijk de boeren voor een land zijn, zonder boeren gaan een land ten onder.

Marinus Calamari
Marinus Calamari22 dec. 2020 - 7:50

@Rupsje Behalve in Nederland, waar het gros van de boeren met gemeenschapsgeld gesubsidieerd vlees voor de export produceren en als dank het land volstorten met stront. Ik denk, ik zeg het even voor er weer iemand met die "No farmers, no food" onzin van de FDF aan komt zetten. Wellicht kunnen die boeren naar Engeland varen?

Jan Diederik
Jan Diederik22 dec. 2020 - 8:59

De Heer straft hun voor hun hebzucht. Hebt berouw zondige en schuldige mensch.

RaymondenJoop
RaymondenJoop21 dec. 2020 - 17:28

Dat hieronder te pas en vooral ook te onpas de brexit erbij wordt gehaald is heel erg sneu

Willem Heerema
Willem Heerema21 dec. 2020 - 17:27

Het is erg sneu voor de Britse bevolking, maar mogelijk kan men het beschouwen als een soort generale repetitie voor de Brexit.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 dec. 2020 - 15:58

'Dat nog daarbuiten dat er ook helemaal geen aanleiding is te menen dat deze variant ontstaan is in het VK' Bron?

FransAkkermans1947
FransAkkermans194721 dec. 2020 - 15:53

Totaal ongewenste situatie natuurlijk maar de Britten kunnen nu wel nagaan hoelang ze het het op dit eiland volhouden zonder aanvoer van buiten. Er is uiteraard nog het een ander onderweg en de export staat ook stil maar midden in de winter moet je het dan hebben van wat in de kassen groeit, is ingeblikt, ingekuild of ingevroren. De laatste voedselcrisis deed zich in de oorlog en wat jaren daarna voor. Ben benieuwd of de Britten zo snel een distributiesysteem op kunnen zetten. Want geen voedsel betekent oorlog.

GoudenBergen
GoudenBergen21 dec. 2020 - 15:03

Het VK en ook Duitsland produceren niet genoeg voedsel om hun bevolking te voeden. Nederland kan daarentegen jaren vooruit zonder voedselimport. Een grote agrarische sector heeft toch zo zijn voordelen.

6 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot21 dec. 2020 - 20:52

'Een grote agrarische sector heeft toch zo zijn voordelen.' Jij dacht ik ga nog even wat reclame voor ze maken..

The Apple
The Apple22 dec. 2020 - 5:08

GoudenBergen is van de werkgroep FDF van het FvD.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 dec. 2020 - 11:15

Nederland is niet zelfvoorzienend. Om al het eten te verbouwen dat per Nederlander wordt geconsumeerd, is met het huidige eetpatroon ongeveer 1800 vierkante meter per persoon nodig. Zoveel oppervlak is er in Nederland helemaal niet.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194722 dec. 2020 - 16:51

@DanielleDefoe Deze studie naar een mogelijk autarkische landbouw in Nederland is van zeven jaar terug maar het lijkt me sterk dat de conclusies al verouderd zijn. (https://resource.wur.nl/nl/show/Nederland-kan-zelfvoorzienend-zijn-met-voedsel.htm)

FransAkkermans1947
FransAkkermans194722 dec. 2020 - 18:10

@Gouden Bergen. Duitsland heeft voor tarwe, aardappelen, suiker en vlees een zelfvoorzieningsgraad van boven de honderd procent. Die kunnen dus ook jaren vooruit.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 dec. 2020 - 12:39

Akkermans het kan wel maar dan moet het "huidige eetpatroon" drastisch veranderen. Dat wordt weer bruine bonen.

Spike3
Spike321 dec. 2020 - 14:47

De straf voor de Brexit onder het mom van corona.......... Hoe diep kunnen EU-politici zakken???

5 Reacties
NoahAmber
NoahAmber21 dec. 2020 - 16:23

De Britten doen het hoofdzakelijk zichzelf aan

adriek
adriek21 dec. 2020 - 16:32

Straf voor de BRexit? Gekkie. De EU politici zijn wel gek, maar aan export is (veel) geld te verdienen. Jij gelooft waarschijnlijk ook dat (vrijwel) alle wereldleiders samen afspraken gemaakt hebben over Corona? Laat ik je helpen: het is nog nooit gelukt om afspraken met alle wereldleiders te maken die voor iedereen voordelig zijn en nu zou het wel gelukt zijn om samen te spannen om de economieen schade toe te brengen? Gekkie!

ton14024
ton1402421 dec. 2020 - 16:48

Veel dieper dan dit.

JanB2
JanB221 dec. 2020 - 21:00

Wat een gelul. Er waart een virus rond. Niets meer en niets minder.

Winterdepressie
Winterdepressie21 dec. 2020 - 21:33

Hoe durven EU landen zoals Frankrijk, Nederland en.... India?

Leontrotsky
Leontrotsky21 dec. 2020 - 14:36

Dit wordt wereldwijd een gigantisch probleem. Deze nieuwe strain, in feite een heel nieuwe corona variant of mutatie zal ervoor gaan zorgen dat we volgend jaar met 2 corona varianten zitten die een verschillende aanpak en vaccinatiestrategie gaan vergen. Er zijn virologen die denken dat de huidige vaccinatie voor covid-19 ook kan worden gebruikt voor covid-20 (de nieuwe variant), maar er zijn nog veel meer virologen die bang zijnd dat de mutatie (het nieuwe covid virus) een geheel nieuw vaccin gaat behoeven zodat we volgend jaar nadat we zijn ingevaccineerd voor covid-19 waarschijnlijk weer moeten gaan wachten op het covid-2- vaccin, dat hopelijk eind volgend jaar klaar kan zijn. Dit betekent nieuwe (nog strengere) lockdowns wereldwijd maar vooral in Het Westen. Deze nieuwe covid-20 mutatie is veel gevaarlijker en (net zo erg) 70 maal besmettelijker als de oude covid-19 strain die ook niet weg zal gaan en waar we ook tegen moeten blijven strijden.

7 Reacties
NoahAmber
NoahAmber21 dec. 2020 - 16:24

Sinds er de griep is/bestaat, zijn er duizenden en duizenden varianten op. Uiteraard zal dat ook met Corona zo zijn.. Dat virus is niet op zijn achterhoofd gevallen zoals jij

adriek
adriek21 dec. 2020 - 16:33

Er zijn een heleboel virologen die iets denken over COVID-20, maar er is nog geen enkele viroloog die iets met enige zekerheid kan zeggen.

sjaak5
sjaak521 dec. 2020 - 16:33

Doen we toch gewoon weer een lockdown? Dat werkt prima. En. Winkels dicht. Mondkapje voor. Thuisblijven. Grenzen dicht naar het VK. Als je daar niet in gelooft ben je een virusontkenner.

ton14024
ton1402421 dec. 2020 - 16:52

Dat wordt lastig, immers, 2 x 1,5 meter is 3 meter afstand houden ????

Thuiszitter
Thuiszitter21 dec. 2020 - 17:35

Heb je een link waaruit blijkt dat het vaccin niet werkt voor deze mutatie ? https://www.google.nl/amp/s/www.nu.nl/dit-wordt-het-nieuws/6098035/vaccin-lijkt-nog-steeds-te-werken-bij-nieuwe-variant-coronavirus.amp

Grozny
Grozny21 dec. 2020 - 19:01

"Dit betekent nieuwe (nog strengere) lockdowns wereldwijd maar vooral in Het Westen. Deze nieuwe covid-20 mutatie is veel gevaarlijker en (net zo erg) 70 maal " 70 maal zelfs? Waar haal je die onzin vandaan? Wat betreft je virologen praat je ook al weer eens poep. Zelfs de grootste alarmisten zeggen dat deze strain weinig is om je over zorgen te maken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 dec. 2020 - 21:12

Zo te zien heeft Trots informatie die de virologen is ontgaan ...

[verwijderd]
[verwijderd]21 dec. 2020 - 14:22

--- Dit bericht is verwijderd —

7 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen21 dec. 2020 - 15:09

Alleen mar vis op het menu is slecht nieuws voor iedereen waar vervolgens populisten mee aan de haal gaan en proberen tweedracht te zaaien. Hoedt u voor de populisten, ze zijn onder ons en zitten in ons (en in sommige van ons een beetje meer)

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 dec. 2020 - 15:15

Jij hebt echt het beste met die arbeiders voor dat je ze op een ongezond vet dieet van fish & chips wil zetten..

Satya
Satya21 dec. 2020 - 16:04

Joe Verwacht jij iets anders dan leedvermaak om andermans ellende van Ploert.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 dec. 2020 - 17:22

Ook al is Fish & Chips een classic, die vanaf een krant moet worden genuttigd, blijft extra groente en fruit wel aan te raden.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 dec. 2020 - 19:35

'Verwacht jij iets anders dan leedvermaak om andermans ellende van Ploert.' Nee.

itsme3
itsme321 dec. 2020 - 22:12

Alleen jammer dat de vis voor "Fish and Chips" voor 95% wordt geïmporteerd uit Noorwegen en IJsland. In de Britse wateren zwemmen de verkeerde vissoorten zodat de Britten 70% van hun vis exporteren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 dec. 2020 - 11:07

Kabeljauw? Het maken van het deeg voor het korstje is ook geen sinecure.

Joop Schouten
Joop Schouten21 dec. 2020 - 14:19

? '70% Besmettelijker', hoe moet ik dit zien? Samen 90% of zoiets? Crommunicatie.

8 Reacties
NoahAmber
NoahAmber21 dec. 2020 - 16:27

Crommunicatie Nee sukkel, een kwestie van nadenken. Zeker voor jou

adriek
adriek21 dec. 2020 - 16:36

Sommige dingen laten zich niet makkelijk in Jip en Janneketaal vatten. Ik zal een poging doen: het is veel besmettelijker, bij dezelfde maatregelen zullen nog meer mensen ziek worden. Van de zieken komen er veel in het ziekenhuis en gaan er een aantal dood. Besmettelijker betekent meer zieken en meer doden en dat vinden de meeste mensen niet leuk.

JanB2
JanB221 dec. 2020 - 22:57

@ Noah Ik zou zeggen: geef eens een exacte en vooral sluitende definitie van besmettelijkheid, en wel zodanig dat je het in een getal kunt vastleggen. Dan kom je er wel achter (mits je zelf tot exact denken en formuleren in staat bent).

NoahAmber
NoahAmber22 dec. 2020 - 9:47

@JanB 21 december 2020 at 23:57 @ Noah Ik zou zeggen: geef eens een exacte en vooral sluitende definitie van besmettelijkheid, De definitie is bekend. Dat = R. R bestaat uit 3 variabelen waarbij men erg dicht bij de besmettingsgraad [R] komt. Exact is dat niet te berekenen, maar de wetenschap weet dat dat er erg dicht bij zit. Het getal is dus die R. Dat had die Schouten dus ook kunnen achterhalen. Nu roeptoetert hij iets van : plus 70% maakt 90% of zoiets. Dat roep je dus als je niet nadenkt

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 dec. 2020 - 11:00

Voor de schatting van de R wordt een modelvergelijking gebruikt waarin verschillende variabelen zijn verwerkt. De gebruikte modellen verschillen per instituut net als de gebruikte programmatuur.

JanB2
JanB222 dec. 2020 - 11:23

De R0 is een onding. Leuk voor illustratie's hoe het één en ander in zijn werk gaat bij processen met een exponentieel verloop maar verder niet zoveel betekenend behalve dat hij zo'n beetje de trend in de transmissiekans volgt. Alleen op basis van de definitie (het aantal nieuwe infectie's dat door een actieve infectie wordt veroorzaakt) is er feitelijk al een probleem. Het aantal nieuwe infectie's per tijdseenheid (de differentiele R0) is namelijk zelf tijdsafhankelijk. De R0 is daarmee een integraal over de tijd en bij gebrek aan toekomstige data alleen ruw af te schatten. Een zinvoller concept is de (gemiddelde) transmissiekans bij gegeven omstandigheden, dwz de kans (in gegeven setting (temperatuur, vochtigheid etc.)) dat een besmet persoon de besmetting overdraagt in een contact met een onbesmet persoon. Dan heb je het namelijk over een grootheid die regelrecht de beschrijvende differentiaalvergelijkingen ingaat. Met "70% besmettelijker" zou je dan bijvoorbeeld kunnen bedoelen dat de gemiddelde transmissiekans 1.7 keer zo groot is (wat een groot probleem is want epidemieën kennen een exponentiele fase en de transmissiekans komt in de exponent van de beschrijvende functie's terecht). De transmissiekans kan worden bepaald door een goed model te nemen en daarmee de data zoals we die tot op heden hebben te fitten onder aanpassing van de transmissiekans. Dus zo raar was de reactie van Joop Schouten niet. Ik vond de uitspraken van Johnson inzelf ook nogal vaag.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 dec. 2020 - 18:21

Het opduiken van de nieuwe variant zou reproductiegetal, met zo’n 0,4 verhogen ( artikel NRC). Dat is uiteraard een uitkomst van een rekenmodel. Er moet dan moet wel bekend zijn waarbij 0.4 moeten worden opgeteld. De boodschap is dat je je aan de regels moet houden.

JanB2
JanB222 dec. 2020 - 21:24

@ Danielle Precies. Aan de mededeling “70% besmettelijker” an sich heb je weinig. Het gaat er inderdaad om wat je daarmee bedoelt, dwz welke grootheid met 70% omhoog gaat.

PVDB2
PVDB221 dec. 2020 - 14:18

De laatste aflevering van In Europa die gisteren op de NPO was gaf een mooi beeld wat een deel van de Brexiteers, in dit geval uit de arbeidersklasse, er nu tegen kijkt en van mening veranderde. De één wat sneller dan de ander. Je krijgt werkelijk medelijden maar ook wat sympathie met deze mensen. Ze zijn inderdaad gebruikt voor iets waar, zeer waarschijnlijk, alleen de vermogende baat zullen hebben. Het verschil tussen de aanwezige adel en andere vermogende personen. De behandeling van de adel in het verleden van gezinnen die de onderhoud deden van het landgoed. En wat de kinderen van deze gezinnen nu nog in het achterhoofd heeft zitten. Dat het, op basis van de leugens van uit het Brexit kamp en de hulp van de microtargeting technieken en algoritme door Cambridge Analytica, het vooral de ouderen wist te bespelen voor een Leave. Die "the good old days" nog hebben meegemaakt. Er moest een zonderbok gevonden worden. En dan komt er iemand langs die je weer gouden bergen beloofd. Een populist, een demagoog. Uit de regerende partij die alleen maar uit miljonairs bestond en ons toch weer gebruikt heeft. Maar zoals een van de personen zegt" het zal moeilijk worden, maar ik ga er voor zorgen dat mijn zoon naar de universiteit kan..." mooi dat je zo open geeft en dat je wil vechten voor de toekomst van je zoon.

Visionair NL
Visionair NL21 dec. 2020 - 12:55

Vrachtvervoer vanaf Nederland gaat nog gewoon door. Wellicht kunnen de douanecontroles aan Britse kant voor verse groenten voorlopig worden opgeschort. Dat zou veel problemen oplossen.

2 Reacties
NoahAmber
NoahAmber21 dec. 2020 - 16:29

VK is beroemd voor zijn gras en weidelanden. Laat ze daar maar eerst mee beginnen

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 dec. 2020 - 21:56

Nederlandse boeren willen toch juist graag bloenmkolen aan ze kwijt?

Sailor2
Sailor221 dec. 2020 - 12:55

De wet van Murphy. Arme Britten (minus Brexiteers).

Thuiszitter
Thuiszitter21 dec. 2020 - 12:40

Je zal daar staan in je vrachtauto als Nederlandse chauffeur, geen weg terug, fijne kerst in je cabine , risico van het vak ?

3 Reacties
adriek
adriek21 dec. 2020 - 14:10

Als beroepschauffeur heb je niet altijd (een realistische) keuze, maar dit is natuurlijk wel een ingecalculeerd risico bij het reizen van of naar een 'oranje' land, dus in zoverre is het inderdaad het risico van het vak.

NoahAmber
NoahAmber21 dec. 2020 - 16:30

@Thuiszitter 21 december 2020 at 13:40 risico van het vak ? Yep!

Thuiszitter
Thuiszitter21 dec. 2020 - 19:36

Amber - ja denk het ook wel heel lullig voor werknemers .

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 dec. 2020 - 10:39

"De nieuwe, Britse mutatie van het coronavirus is tot 70 procent besmettelijker dan eerdere varianten" Zolang je niet te horen krijgt hoe besmettelijk de "normale" variant is heb je weinig aan deze informatie.

12 Reacties
vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 12:12

Ja. Er is ook nu helemaal niets aan de hand, met die normale variant. Wat merken we daar nou van.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 dec. 2020 - 12:50

De R in de UK wordt momenteel op de 1.2 geschat. Dat is ongeacht de besmettelijkheid van de nieuwe variant te hoog. https://www.bbc.com/news/health-55365294

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen21 dec. 2020 - 13:14

Wiskundig gezien, vdbemt, is het noodzakelijk te weten wat het huidige getal van de besmettingskans is om te kunnen bepalen wat 70% extra kans voor gevolgen heeft. Zonder die gegevens kun je eenvoudigweg geen conclusie trekken. Voorbeeld, een roker heeft 2500% meer kans op longkanker dan een niet roker, die 0,02% kans heeft op longkanker. Dan kun je de conclusie trekken dat rokers 5% kans hebben longkanker te krijgen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 13:19

R is dan 1.2 + 70% = 2.04. Dat is eng.

adriek
adriek21 dec. 2020 - 14:23

Zoals Arjen aangeeft (en als R een goede indicator voor besmettelijkheid is): de R factor ligt zeventig procent hoger. De afgelopen weken is het aantal besmettingen met zo'n twintig procent per week opgelopen (past mooi op R=1.2, maar misschien rond ik iets te zwaar af), dus reken bij het nieuwe virus op een verdubbeling per week. 10k, 20k, 40k, 80k, 160k, 320k, 640k, 1,25M, 2.5M, 5M, 10M - na tien weken is iedere Nederlander besmet. (Ik weet dat de verspreiding van virussen iets anders werkt, maar als vereenvoudigd voorbeeld...), bij R=1.2 zijn het er na tien weken 'slechts' honderdvijftigduizend, bij R=0.9 vijftigduizend. Bij r=0.5 kunnen na tien weken de kroegen wel weer open...

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 dec. 2020 - 14:53

Arjan Fernhout 21 december 2020 at 14:19 Die som slaat weer nergens op. R=1,2 is gewoon de meest recente schatting.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 dec. 2020 - 15:05

@Roelofsen Zolang je niet te horen krijgt hoe besmettelijk de “normale” variant is heb je weinig aan deze informatie. Waarom moet je dit expliciet te horen krijgen? Alles wat er nu aan d hand is, maar dan stevig versneld, dat is wat het zou betekenen. Als je weet hoe de situatie nu is, dan weet je dat een versnelde besmetting van de bevoling het laatste is wat je nodig hebt. Als het virus dan 70% besmettelijker is, dan is dat dus geen goed teken.

Marinus Calamari
Marinus Calamari21 dec. 2020 - 15:32

De besmettelijkheid is variabel en bijvoorbeeld afhankelijk van maatregels. Schoon aan de haak heeft Covid-19 blijkbaar een R0 van 3,28-5,7. Als dat waar is is het ongeveer vergelijkbaar met de pokken, één van de besmettelijkste ziektes die we kennen. Nou, als daar dan nog 70% overheen moet, dan wordt het een heel naar geval.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 18:38

@Danielle Dafoe. Hoezo, die som slaat nergens op? Wat 'meer besmettelijk' is, is inhoudelijk niet te bepalen. Early estimates of the basic reproductive number (R0) of COVID-19 were 2.2 [.....] A later estimate of R0 was 6.47. These values showed that SARS-CoV-2 is highly contagious *) Geef jij maar eens aan op welke andere basis dan het reproductiegetal die 70% gebaseerd is. *) Modelling the effects of Wuhan’s lockdown during COVID-19, China https://www.who.int/bulletin/volumes/98/7/20-254045/en/

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen22 dec. 2020 - 8:44

R stijgt met 0.4, hoorde ik gisteren uit de mond van Andreas Voss.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 dec. 2020 - 11:33

@Arjan er zijn verschillende schattingen van R0 in omloop, oa. ook gebaseerd op data verzameld bij de Diamond Princess.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 dec. 2020 - 13:30

Wat van belang is (behalve voor de wetenschappers) is de momentane R. Die is boven de 1 en dat is foute boel.

[verwijderd]
[verwijderd]21 dec. 2020 - 9:48

--- Dit bericht is verwijderd —

7 Reacties
Martin108
Martin10821 dec. 2020 - 12:36

Horen Canada, India, El Salvador en Turkije tegenwoordig ook al bij de EU? Nog even en het vierde rijk heeft wereldheerschappij!

Karingin
Karingin21 dec. 2020 - 13:10

Grappig hoe jij altijd van die kwalificaties gebruikt voor anderen, die veel meer op jezelf van toepassing zijn; populisten, eenzijdig, zeer dubieus, pijnlijk duidelijk...

NoahAmber
NoahAmber21 dec. 2020 - 13:24

@Karingin 21 december 2020 at 14:10 Grappig hoe jij altijd van die kwalificaties gebruikt voor anderen, die veel meer op jezelf van toepassing zijn; populisten, eenzijdig, zeer dubieus, pijnlijk duidelijk… Kees is gewoon zo maf als een deur

Martin108
Martin10821 dec. 2020 - 13:59

De EU wordt met de minuut groter! https://www.cnn.com/2020/12/20/uk/uk-coronavirus-variant-intl-gbr/index.html

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 14:01

Wat een fabeltje met bijwoordjes weer. Drie lagen fantasie.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 dec. 2020 - 15:12

'in ongekend ijltempo' Hahaha

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 20:27

Ploert, ik heb een leuke link voor je met allerlei kleurtjes in lijnen en bolletjes die (meestal) een mutatie van het virus aangeven. Je moet de eerste blauwgekleurde link indrukken en dan op de bolletjes klikken om de mutaties te lezen: https://nextstrain.org/sars-cov-2/

Bouwman2
Bouwman221 dec. 2020 - 9:40

Er is hier bitter weinig empathie voor de overburen. De Engelsen zijn bedrogen en de Schotten al helemaal. Ook de toevoerlijnen zijn onderbroken, laten we hopen dat spoedig een luchtbrug op gang komt zoals inder tijd met Berlijn het geval was. Zelfs met gestrande landgenotyen is geen consideratie. Laat ze maar zitten, zei Neelie Kroes. Zij staat model voor veel Nederlanders. harteloosheid is een Nederlandse karaktertrek, En Máxima was natuurlijk veel te fijngevoelig en beschaafd om dat ronduit te zeggen. Ze had het over zuinigheid, daar kan je je natuurlijk geen buil aan vallen. Want soverheid is eigenlijk een deugd. Ik zou liever willen opmerken : Nederland is een sentimenteel land. Altijd maar bezig met anderen die lelijk behandeld zijn en dat voelen ze zich ook meteen ook zelf schofterig behandeld door de Overheid. De Overheid die vooral de solidariteit in het vaandel heeft. Het liefst zou ik maar weggaan uiit dit land, waar het weer altijd guur is en vies en aan de Côte d'Azur gaan wonen. Maar dan bedenk ik: dan gaat het weerwoord verloren. Dus ik blijf om tegen te spreken. Ik luister vandaag naar Elias, een oratorium van Felix Mendelssohn, dat je uiteraard wel kent. Daarin zingt Elias, dat ie zich heeft beijverd voor de goede zaak, en dat hij niets heeft bereikt. Het is nou wel genoeg. geweest. Maar uiteindelijk is Elia, de profeet toch maar mooi in handen gevallen van Mendelssohn en via een omweg toch nog een langdurig succes geworden.

3 Reacties
adriek
adriek21 dec. 2020 - 11:21

"laten we hopen dat spoedig een luchtbrug op gang komt zoals inder tijd met Berlijn het geval was." Het is nog niet zo triest gesteld met Engeland dat er binnen een week een hongersnood zal uitbreken zonder onze tulpenbollen. "Zelfs met gestrande landgenotyen is geen consideratie. Laat ze maar zitten, zei Neelie Kroes." Ja, overals gold code oranje. Als je dan gaat reizen loop je zomaar het risico een of twee weken in quarantaine terecht te komen. Daar moet je op voorbereid zijn als je tijdens een wereldwijde pandemie (pleonasme?) op reis gaat. "Het liefst zou ik maar weggaan uiit dit land, waar het weer altijd guur is en vies en aan de Côte d’Azur gaan wonen." Talloze Nederlanders doen dat, en blijven zich vanuit hun enclaves gewoon met de gang van zaken in Nederland bemoeien. Integreren in het land waar je woont is blijkbaar alleen voor mensen die zich in Nederland willen vestigen. We hebben met een pandemie te maken waar alleen in Nederland al tienduizend mensen aan zijn overleden. Wereldwijd gaat het om meer dan twee miljoen doden. Als er een vliegtuig uit de lucht valt wordt de 737MAX twee jaar aan de grond gehouden, vanwege een paarhonderd doden, twee miljoen doden moeten maar gewoon geaccepteerd worden?

LaBou
LaBou 21 dec. 2020 - 11:45

Dominee bouwman is als fervent Rutte-fan de laatste die het woord "empathie" in de mond moet nemen. Er zijn in het verleden diverse preken van hem verschenen waarin gesteld wordt: "accepteer nou maar dat je onrecht is aangedaan".

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 13:56

"De Engelsen zijn bedrogen en de Schotten al helemaal." Schotten sloten evenzo de grens met Engeland. Al de landen waar wel goed is gegaan, wat betreft zieken en doden en open maatschappij en open economie, die sloten hun grenzen. De verdere mijmeringen doen niet ter zake.

RaymondenJoop
RaymondenJoop21 dec. 2020 - 9:26

We leven niet in een maakbare wereld, voor zover is dit wel duidelijk. Nu is het allemaal kwalijk en kan de zorg het nauwelijks aan, en zijn we al bereid de economie op te offeren, maar wat als er een variant ontwikkeld die veel dodelijker is en waarvoor het vaccin niet of nauwelijks helpt? Waarmee ik wil zeggen dat het op paniekvoetbal lijkt. En als we al zo reageren met de huidige omstandigheden, dan vrees ik het ergste

3 Reacties
vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 10:33

Wat een tegenstrijdige reactie. We kunnen het niet aan en zijn bereid de economie op te offeren. Maar omdat we het helemaal niet aan zullen kunnen als het nóg erger wordt, ga je dit maar paniekvoetbal noemen. De conclusie moet zijn dat dit juist volkomen terecht en alert handelen is.

adriek
adriek21 dec. 2020 - 11:23

Op de uitbraak in China is te lauw en te laat gereageerd, dus wat te doen als er een nieuwe variant in Engeland opduikt? Eerst drie maanden afwachten maar weer?

RaymondenJoop
RaymondenJoop21 dec. 2020 - 12:58

@vdbemt Je begrijpt m'n sarcasme niet denk ik

harmmeijer
harmmeijer21 dec. 2020 - 8:53

Het wachten is nu op de rubberbootjes met ‘vluchtelingen’ vanuit Engeland.????

5 Reacties
Bouwman2
Bouwman221 dec. 2020 - 9:43

Een verhard gemoed is a joy for ever?

vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 10:35

Da's een goeie. Die laten we gewoon christelijk verzuipen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 dec. 2020 - 11:09

Mijn Engelse familie heeft een moestuin.

NoahAmber
NoahAmber21 dec. 2020 - 13:26

@Merel 21 december 2020 at 09:53 Het wachten is nu op de rubberbootjes met ‘vluchtelingen’ vanuit Engeland Liever niet. Laat ze maar de ander kant op gaan richting hun matties

Satya
Satya21 dec. 2020 - 16:09

"Da’s een goeie. Die laten we gewoon christelijk verzuipen." Nee die vang je netjes op. Als een ander laag gaat is dat geen reden om zelf laag te gaan.

sjaak5
sjaak521 dec. 2020 - 8:43

Dit krijg je als het virus niet uitraast en, omdat (bijna) iedereen het heeft gehad, uitsterft. Het krijgt de tijd om te muteren in een nog gevaarlijker variant. Een stukje evolutie vlak voor onze neus. De natuur doet zijn ding.

11 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 9:12

Je oplossing is meer dan 10.000 keer zo erg. Je kan net zo goed de steden flink bombarderen. Laat staan de eigenlijke oplossing om het virus landelijk nagenoeg te verbannen, zoals men in meer ontwikkelde landen gedaan heeft.

Bouwman2
Bouwman221 dec. 2020 - 9:49

Een virus is geen mens. Een virus is geen vijand. Het is een parasiet die uitsluitend gericht is op vermenigvuldigen.via een gastorganisme. Daar zit em de oplossing: zorg dat je niet als gastheer benut kan worden. En dat is dus de boodschap van de Overheid. Nou je weet zelf wel hoe er over de Overheid gedacht wordt. En over de farmaceutische industrie.

sjaak5
sjaak521 dec. 2020 - 10:07

Paul.@ Ik heb de oplossing niet. Ik spreek ook niet over een oplossing. Er is geen oplossing.

vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 10:42

"Dit krijg je als het virus niet uitraast " Heb je daar een wetenschappelijke onderbouwing voor? Of is deze uitspraak een gevolg van jouw persoonlijke mening (gevoed door je onbereidheid je te laten beperken in je bewegingsvrijheid????) dat je het allemaal gewoon moet laten gaan, want 'we gaan toch dood'? De pest, Q-koorts, HIV, dat hadden we ook allemaal gewoon moeten laten gaan??

sjaak5
sjaak521 dec. 2020 - 11:25

@vdbemt "Onderbouwing" Charles Darwin. 1859. On the origin of species. Fijne feestdagen.

Middenman
Middenman21 dec. 2020 - 11:37

@Sjaak - nogal onzin. Ieder virus muteert voortdurend. Wanneer een persoon besmet is dan vermeerdert een virus zich heel snel en dat gaat nogal 'slordig', waardoor er foutjes optreden. Het is geen strategie van het virus of zoiets, gewoon onderdeel van het proces van vermeerderen. Er zijn ook mutaties die juist veel zwakker zijn, maar daar breekt geen paniek over uit. Het virus laten uitrazen? Er zijn landen waar ze dat doen, kijk daar maar eens goed naar.

vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 12:15

@Sjaak. En dat vind jij een onderbouwing? Nu begrijp ik de domme opmerking.

sjaak5
sjaak521 dec. 2020 - 12:25

Ik zeg nergens dat we het virus moeten laten uitrazen. Dat kost enorm veel mensenlevens op korte termijn Een lockdown is ook geen oplossing. Dat kost enorm veel mensenlevens op lange termijn. Een vaccin is ook geen oplossing want het volgende virus ligt op de loer. We zijn met te veel. De populatie is te groot geworden. Blijkbaar. Sorry dat ik geen oplossing heb.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 13:39

Sjaak stelt zich de evolutietheorie voor als een man die kwaad wordt opeens in een hulk verandert. Lmao!

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 14:00

Er zijn zat oplossingen. Maar dan moet je wel verder dan je neus kijken. Gewoon doen wat in veel verschillende andere landen gewerkt heeft.

Marinus Calamari
Marinus Calamari21 dec. 2020 - 15:52

“Dit krijg je als het virus niet uitraast ” Als je het virus wel gewoon laat uitrazen, krijg je weer andere dingen. Massagraven om maar wat te noemen. Zou de cijfers weer eens moeten opzoeken, maar bij een ongemitigeerde epidemie, zouden er op de piek duizenden mensen per dag sterven, en dat een paar weken lang. Dus zeg maar twee weken lang iedere een bombardement op Rotterdam en Nijmegen gecombineerd. Hopelijk regelen ze in dat geval de doodgravers wel op tijd, want ik stel me zo voor dat het niet zo goed gaat vallen als ze mensen met bulldozers die massagraven in moeten schuiven.

Zandb
Zandb21 dec. 2020 - 8:28

Ekiz Mooie uitleg maar wanneer ik beweer dat er in een huis inclusief de badkamer rot is geconstateerd is dat gewoon onzin. Daarbij ook niet uitgesloten inclusief de zolder zodat de mensheid exclusief Ekiz, het begrijpt. U zegt niet wat u bedoelt, wanneer u iets anders bedoelt dan u zegt.

Spike3
Spike321 dec. 2020 - 8:09

Dit is toch niets meer of minder een totaal zielige kinderachtige door de Brusselse Euro-potentaten gedicteerde reactie om Engeland te straffen. Deze corona-variant is er al sinds september dus deze totaal overtrokken reactie is gewoon ronduit lachwekkend en diep triest. Ach het is gewoon wachten tot er een revolutie uitbreekt en dan kunnen al die politici en presidenten nergens naartoe vluchten.... De Franse revolutie revisited is een kwestie van tijd zeg ik je. Het borrelt al bijna een jaar straks in de samenleving en borrelende vaten ontploffen op een gegeven moment maar onze politici lijken totaal blind voor wat er onder het volk leeft.

4 Reacties
The Apple
The Apple21 dec. 2020 - 9:16

Spike: "Het borrelt al bijna een jaar straks in de samenleving en borrelende vaten ontploffen op een gegeven moment maar onze politici lijken totaal blind voor wat er onder het volk leeft." Het wachten is op "the big boogaloo". Far-Right ‘Boogaloo Boys’ Are Trying to Incite Violence at Protests - https://www.rollingstone.com/culture/culture-news/boogaloo-boys-george-floyd-protests-black-lives-matter-1010117/

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 9:17

Wat een superlatieven. Je weet echt niet waar je over praat. In landen waar het veel beter gaat hebben ze de grenzen ook gesloten. Daar is het volk nu net blij, omdat er bijna geen zieken en doden zijn, en de economie en maatschappij nagenoeg open zijn. In Nederland, waar het virus nog steeds doorpruttelt, is er gemor, protesten, virus waanzinnigen, relletjes, en prop volle ziekenhuizen met uitgeloederde doctoren en verplegers.

vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 10:45

"onze politici lijken totaal blind voor wat er onder het volk leeft." Die politici lijken wel gewoon mensen. Zoals mensen die blijven ontkennen dat een virus wereldwijd enorm veel extra doden met zich meebrengt.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 dec. 2020 - 15:30

Dit is toch niets meer of minder een totaal zielige kinderachtige door de Brusselse Euro-potentaten gedicteerde reactie om Engeland te straffen. nee dit is een EU die weet hoe onderhandelen werkt, en dat je weggevertjes hebt in 'non-negotiables. Spike and the like willen dat de EU alles weggeeft in de onderhandeling met de UK. Waarom is me onduidelijk. De enige die al bijna een jaar zit te borrelen is Spike. Proost!

The Apple
The Apple21 dec. 2020 - 8:08

Een week geleden werd dit nog ontkend door Ernst Kuipers. Kijk van minuut 26 tot minuut 28 - https://www.npostart.nl/op1-14-december-2020/14-12-2020/POW_04809659 The Apple 15 december 2020 at 03:02: "In Engeland verspreid zich nu een nieuwe variant sneller dan het origineel. Dat is op zichzelf niet verbazingwekkend: virussen muteren en de meest succesvolle variant wordt uiteindelijk dominant, bevestigde ook Kuiper bij Op1. Alleen trok hij in twijfel of het wel echt om een nieuwe, tot dusver onbekende variant gaat. Volgens hem wordt dezer variant al in meerdere landen aangetroffen, waaronder in Nederland, al sinds oktober. Dus wat in Engeland met veel bombarie nu bekend wordt gegeven is in Nederland 2 maanden geleden stilletjes aan ons voorbij gegaan….? https://joop.bnnvara.nl/nieuws/live-toespraak-premier-rutte-over-strenge-lockdown#comment-2701281 Trouw: "De Britse variant van het coronavirus is in Nederland opgedoken. Dat kan grote gevolgen hebben. (...) Hoe hoog de vaccinatiegraad nu voor corona moet zijn, is lastig te berekenen omdat er twee varianten van het virus door elkaar lopen." - https://www.trouw.nl/zorg/een-virusvariant-die-70-procent-besmettelijker-is-dat-betekent-nog-al-wat~b3ea4293/ Volstrekte onzin, want de dominante variant zal (in het geval besmetting immuniteit ten gevolge heeft) de andere varianten "uit de markt concurreren", onontkoombaar. De zorg (de strategie) zal zich dus altijd moeten richten op het R-getal van de dominante variant. Ik blijf het buitengewoon raar vinden dat Nederlandse deskundigen en journalisten dit soort elementaire beoordelingsfouten maken. Daan Ouwens zal wel tegenwerpen dat dat komt omdat ik in Brazilië zit, omdat dat in Nederland heel normaal is.

4 Reacties
The Apple
The Apple21 dec. 2020 - 8:19

Met andere woorden: we groeien naar een situatie toe zoals die ook bestaat in het geval van de mazelen (alhoewel de mazelen nog iets ernstiger zijn) en moeten leren van de manier waarop daarmee is omgegaan - https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/hoe-dodelijk-zijn-de-mazelen

Middenman
Middenman21 dec. 2020 - 11:40

Kuipers is geen viroloog. Het is helemaal niet zo dat de meest dominante variant het 'wint'. Virussen kunnen ook uitsterven omdat er juist zwakkere varianten ontstaan, die misschien wel makkelijk 'overspringen' maar niet krachtig genoeg zijn om mensen ziek te maken. Muteren is niets meer dan foutjes in een slordig vermenigvuldigingsproces: https://nos.nl/collectie/13850/artikel/2361384-moeten-we-ons-zorgen-maken-over-de-gemuteerde-coronavariant

The Apple
The Apple21 dec. 2020 - 11:58

Middenman - Het begrip dominant heeft betrekking op de overdraagbaarheid, niet op de schadelijkheid van het virus. Bovendien sterft een variant die zichzelf sneller overdraagt, niet uit om de gastheer er weinig last van heeft. In dit geval is dat allemaal niet het geval, dus het gaat om theoretisch geouwehoer waarbij je ook nog eens de plank misslaat.

Marinus Calamari
Marinus Calamari21 dec. 2020 - 16:09

@Middenman Een virus wat mensen ziek maakt of zelfs laat overlijden werkt zichzelf tegen, want zieke mensen verspreiden het virus een stuk minder en dode mensen helemaal niet De meest succesvolle virussen zijn zeer besmettelijk maar veroorzaken weinig klachten. Het herpesvirus is hier een goed voorbeeld van. Er zijn op dit moment miljarden mensen besmet, en omdat het virus zich over het algemeen koest houdt en het afweersysteem niet eens de moeite neemt om het op te ruimen, is die besmetting meestal levenslang. Dat virus zit dus geramd, terwijl iets als ebola zichzelf constant in de voet schiet en het maar niet voor elkaar krijgt een min of meer vaste betrekking te krijgen bij ons. Covid-19 doet het trouwens nu al prima voor een nieuw virus, daar was die mutatie niet eens voor nodig.

frankie48
frankie4821 dec. 2020 - 8:07

Ik weet niet of wij op tijd, laat of te laat geïnformeerd zijn geworden, maar het zou mij niets verbazen als verpleeghuis Sonneburgh in Rotterdam al te maken heeft met deze gemuteerde variant van het virus!

1 Reactie
frankie48
frankie4821 dec. 2020 - 8:11

Sorry, hier het artikel waarin een bestuurder vertelt dat de overdracht naar andere cliënten van het huis wel heel erg snel ging. https://www.ad.nl/rotterdam/verpleeghuis-sonneburgh-hard-geraakt-door-corona-zo-n-tachtig-bewoners-besmet-en-achttien-overleden~a26b49d6/

LaBou
LaBou 21 dec. 2020 - 7:40

Blijkbaar denkt lego inderdaad dat Nederland en aparte status heeft en probeert hij nu mij daar ook van te overtuigen. Helaas lego, Europa is een continent waar Nederland deel van uit maakt. Het noemen van een groter geheel impliceert dat alle delen daarvan bedoeld worden. En dit is een uitleg, exclusief voor lego in de hoop dat het tot hem doordringt (al waag ik dat te betwijfelen, gezien ervaringen uit het verleden).

Sikken Berend
Sikken Berend21 dec. 2020 - 5:41

Meneer Ryan, welke bewijzen heeft u precies ten aanzien van de zeevaart ?

brandhout2
brandhout220 dec. 2020 - 19:47

Wat een timing. Brexit en de gevaarlijke variant. Het lijkt wel oorlog.

1 Reactie
LBNB
LBNB21 dec. 2020 - 8:50

@brandhout Jep

Ryan2
Ryan220 dec. 2020 - 19:27

Ik vraag me af, waarom er nog steeds gevlogen wordt, waar dan ook ter wereld. Want vliegreizen zijn een van de bronnen van besmetting. In de middeleeuwen was het de zeevaart, en dat is onomstotelijk bewezen.

4 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:01

Er word NIET waar dan ook ten wereld *zomaar* "steeds gevlogen". In landen waar het sinds het voorjaar WEL nagenoeg goed is gegaan, sluiten en controleren ze de grenzen, zijn er inreis verboden, en voor uitzonderingen twee weken quarantine voordat ze naar huis kunnen.

GoudenBergen
GoudenBergen20 dec. 2020 - 23:00

Klopt. De pest werd ook verspreid via schepen. Daarom werd op een gegeven moment de quarantaine ingevoerd. Scheepsbemanningen moesten 40 dagen wachten voordat ze van boord mochten. Het beste zou zijn om het vliegverkeer naar en binnen Europa zoveel mogelijk stil te leggen. Misschien moet zelfs overwogen worden om de grenzen voor personenverkeer tijdelijk te sluiten en alleen nog goederen door te laten.

RaymondenJoop
RaymondenJoop21 dec. 2020 - 8:19

Omdat politici denken dat het sluiten vd luchtvaart de economie om zeep helpt. En help je die om zeep, dan heb je nog veel meer (indirecte) doden dan met corona zelf

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 9:21

RaymondenJoop Welnee. De correlatie is nu net hoe meer corona doden hoe erger de economie. Met lockdown gaan er minder mensen dingen doen waar ze van dood gaan. Dat weten de politiekers, want er is al lang onderzoek gadaan in de landen waar het WEL goed gedaan is. De Nederlandse regering is gewoon te lui (sinecure) en te laf (wat zal Brussel zeggen) en te slecht (Kleine overheid en laat de markt het maar doen) de om te regeren.

RaymondenJoop
RaymondenJoop20 dec. 2020 - 19:09

Dat dit gebeurde was te verwachten. Wat ook sind begin dit jaar te verwachten was, is dat de capaciteit voor covid patiënten dramatisch wordt opgeschroefd op een zo kort mogelijke termijn. Helaas, dit gebeurt niet of nauwelijks.

Spike3
Spike320 dec. 2020 - 19:08

Hoor net van mijn moeder (86 jaar) dat haar jongste zus (74 jaar) en haar man (76 jaar) die Alzheimer heeft ook corona hebben. Eén van de meisjes van haar jongste dochter (die gewoon op bezoek komen en knuffelen) die twee huizen verderop woont had het bleek later. Mijn moeders oudste broer (87) belde vandaag dat hij ook positief is getest. Mijn zwager (55 jaar) die ook positief was getest heb ik (58 jaar) nog mee in de auto gezeten zonder mondkapje. Allemaal van jong tot oud nul klachten/symptomen dus gewoon niets aan de hand. In mijn hele zeer grote familie hebben intussen al zeer velen corona gehad van 12 jaar tot 87 jaar oud. Nul ziekenhuisopnames, nul doden kortom helemaal niets maar dan ook niets aan de hand. Do I need to say more?

13 Reacties
The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 21:54

Bijvoorbeeld dat jullie allemaal het geluk hebben gehad te behoren tot de 99% die het overleven en dat het dus niet zoveel zegt, laat staan dat het een reden zou zijn om een triomfantelijk toontje aan te slaan. Het klinkt eerder als een familie die onaanvaardbare risico's neemt.

P Haan
P Haan21 dec. 2020 - 6:16

Nou ja zeg, wat knap. En wat een demonstratie van onderzoeksvaardigheden. Bel snel de wereldleiders dat ze het allemaal fout hebben! Spike saved the day! Spike for President! Spike saved Pinkpop! Free Spike! Je zal in Engeland vastzitten en Spike willen aanbidden, dan heb je toch mooi een probleem.

LaBou
LaBou 21 dec. 2020 - 7:36

Je hebt al veel te veel gezegd. Je bent toch niet toevallig een alter ego van lbnb?

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 8:13

Toon me de palm van je hand. Oh, dat doe je al: Buiten familie of je eigen indruk kunnen andere mensen en algemene situaties je niet schelen. Je bent in die mensen en situaties niet genoeg geeinteressert om te weten te komen of mee te voelen. Geen dank. Drie zilverlingen AUB.

Spike3
Spike321 dec. 2020 - 8:15

Het recept is gewoon doodsimpel: gezond eten, niet drinken, niet roken, veel bewegen, minimaal 8 uur slaap per nacht en dan ga je echt niet dood aan corona. Dat er niemand rookt en drinkt in mijn familie en 8 uur slaap vind ik persoonlijk heel normaal. Mijn moeder van 86 heeft nog nooit van haar leven griep gehad en fietst nog meer kilometers per week dan Mark Rutte.

Jan Diederik
Jan Diederik21 dec. 2020 - 8:26

Proest P Haan, ik moet nog even bijkomen van het lachen om zoveel grappigheid zeg! Je bent wel haantje de voorste met domme opmerkingen constateer ik. Maar Spike heeft wel degelijk een punt: 99% heeft nergens last van, en daarvoor leggen we alles maar plat en draaien we de economie volledig de nek om. En achter een paar jaar maar miauwen dat alles zo duur is en dat er hardvochtig gekort op alles.

Thuiszitter
Thuiszitter21 dec. 2020 - 10:42

Spike wat een bullshit verkondig je hier. Maar wat te doen aan de vijftigers en zestigers die nu op de ic liggen ? Wat te doen aan de ziekenhuisopnames die blijven stijgen ? Wat te doen aan de reguliere zorg ? Wat te doen aan het zorgpersoneel waar te korten in dreigen ? Of is het als Spike z’n familie er door komt is het goed en de rest is niet van belang ?

vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 10:54

Wat hebben jij en je familie (nog) een geluk, Spike. Van jong tot oud nul klachten. Dat dat zo is, wil niet zeggen dat het DUS een volkomen onschadelijk virus is. Wat dacht je van sinterklaas Bram van der Vlugt. Even oud als je moeder. En net zo vitaal. Hij stond nog altijd volop te acteren op het toneel. Aan corona overleden. "Het recept is gewoon doodsimpel: gezond eten, niet drinken, niet roken, veel bewegen, minimaal 8 uur slaap per nacht en dan ga je echt niet dood aan corona." Ik ben helemaal voor veel bewegen, niet roken, niet drinken. Ik ben ervan overtuigd dat dit je gezonder houdt. Maar het is geen garantie. Geen garantie dat je dan niet geraakt wordt door en overlijden kunt aan corona (of kanker).

LaBou
LaBou 21 dec. 2020 - 11:55

Laat je moeder eerst maar een werelduurrecord vestigen als ze 105 is, dan praten we pas verder: https://www.fiets.nl/2017/01/05/robert-marchand-105-werelduurrecord/

Mickeymouse2
Mickeymouse221 dec. 2020 - 14:11

En mijn vader is overleden, mogelijk omdat 1 van jou familieleden zich niet aan de regels hield. Need I say more ...

Marinus Calamari
Marinus Calamari21 dec. 2020 - 16:31

Je anekdotische "bewijs" bewijst helemaal niets. Wat veel interessanter is, is het feit dat je familie klinkt als een zogenaamd "superspreading event". Misschien is het leuk als we eens gaan uitrekenen hoeveel mensen er statistisch dood zullen gaan aan het feit dat jullie blijkbaar schijt hebben aan de volksgezondheid.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 dec. 2020 - 20:50

'Allemaal van jong tot oud nul klachten/symptomen dus gewoon niets aan de hand.' Strak argument! Ik ken iemand die 98 werd terwijl ze haar hele leven had gerookt als een ketter..

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 dec. 2020 - 14:31

Een paar dingen Niet liegen, ook niet als ze 'toch niet weten wie ik ben' Maar belangrijker: Als er een ziekte is die voor de een niet eens merkbaar is en voor de ander dodelijk, hoe moet ik dan een 'do I say more?' interpreteren. Je bent maar een eng asociaal mannetje (m/v).

LaBou
LaBou 20 dec. 2020 - 17:47

"En er zijn ook al op het continent inclusief Nederland besmettingen waargenomen van deze variant." Het content inclusief Nederland? Denkt lego soms dat Nederland een status aparte heeft binnen Europa?

Rearden7
Rearden720 dec. 2020 - 15:11

Dit heeft natuurlijk niets te maken met politieke druk vanuit de EU ("Kijk eens hoe machtig wij zijn!") richting Johnson en de dreigende no-deal Brexit. Geeft maar weer eens aan dat een schijnpandemie werkelijk voor ieder (politiek) doel kan worden ingezet.

2 Reacties
Poeha
Poeha20 dec. 2020 - 17:13

Volgens mij denk jij zelfs dat de EU voor de mutatie variant in de UK heeft gezorgd.

Spike3
Spike321 dec. 2020 - 8:12

Klopt Rearden iedereen met een beetje nuchter verstand ziet gewoon dat het allemaal totale opgeklopte nepperitis is.

Balgehakt
Balgehakt20 dec. 2020 - 14:07

Symbool politiek van de hoogste plank weer een beetje achter feiten aanlopen en dan paniek voetbal spelen. Het virus zal zich verspreiden en heeft maling aan landgrenzen wanneer krijgen we eigenlijk een parlementair onderzoek waarom onze IC capaciteit de laatste jaren zo is uitgekleed. Die Hans Hoogervorst moeten ze nu nog gaan opsluiten daar is de afbraak mee begonnen.

4 Reacties
NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 16:10

@Balgehakt 20 december 2020 at 15:07 Symbool politiek van de hoogste plank Wat is hier symbolisch aan....

Rob Kievit
Rob Kievit20 dec. 2020 - 16:49

Mag ik dat aanvullen tot "Hans Hoogervorst (VVD)"?

Balgehakt
Balgehakt20 dec. 2020 - 18:14

@NoahAmber 20 december 2020 at 17:10 Omdat het geen zoden aan de dijk set ?

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:03

Het virus heeft maling aan grenzen als je de grenzen niet controleert, ja. Duh.

Bouwman2
Bouwman220 dec. 2020 - 12:43

Tja, wat moeten we nu met al die landgenoten die nu op Heatrow airbase vast zitten? Volgens mevrouw Kroes van de VVD moeten die daar maar blijven. liggen op een harde brits en etend van de noodrantsoenen tot ze een ons wegen... Een Spartaans en harteloos mens, die mevrouw Kroes. En helemaal niet zo VVD. Ik denk stiekem dat ze verliefd is op ene Renske, die ook al een sterke vrouw schijnt te zijn. Niet één maar twéé sterke vrouwen, voorwaarts in de strijd. Ik moest meteen aan Margareth Thatcher denken, Vergeleken met hen was ze een blonde dame van plezier.

5 Reacties
DeDunneVanDam
DeDunneVanDam20 dec. 2020 - 15:24

Tsja, de vraag is wie er precies op Heathrow vast zitten. Zijn het inderdaad mensen die een noodzakelijke reis hebben gemaakt. Of zijn het vakantiegangers die alle raad in de wind hebben geslagen, negatieve reisadviezen hebben genegeerd, omdat "ze zonodig er ff tussenuit moesten na al die maanden thuiswerken". De vraag is wie hartelozer is, laatste categorie mensen die willens en wetens toch op vakantie moesten, of mevrouw Kroes.

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 15:35

Bouwman: "Een Spartaans en harteloos mens, die mevrouw Kroes. (..) Ik denk stiekem dat ze verliefd is op ene Renske, die ook al een sterke vrouw schijnt te zijn." Hoe komt het toch dat sommige gristelijke kwezelaars onder het mom van fatsoen alle fatsoensnormen aan hun laars denken te kunnen lappen? Het onderwerp is de heersende pandemie Bouwman.

rvb2
rvb220 dec. 2020 - 15:37

Ze hebben geld om te vliegen, dan kunnen ze ook wel een hotel betalen. Wie tijdens corona vliegt is een aso.

NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 16:12

@Bouwman 20 december 2020 at 13:43 Tja, wat moeten we nu met al die landgenoten die nu op Heatrow airbase vast zitten? Misschien dat jij er wat mee moet, maar wij in ieder geval helemaal niets. En wat dat lesbo verhaal eronder mee te maken heeft is mij volstrekt onduidelijk. Ouwehoer

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:07

Ik zie je al klagen als de politie een weg afzet na een ongeluk gebeurt is met doden en lichaams delen vespreidt over het asvalt. Mientje Bouwman wil boodschappen doen, schandalig! Ik kom om nog om van de honger!

webmaatje
webmaatje20 dec. 2020 - 12:26

Het verbod slaat nergens op. In verband met de brexit staan nu al tientallen kilometers vrachtauto''s voor de grenzen met Engeland of aan de andere kant van die grens om nog snel goederen heen en terug te brengen. Moeten al die vrachtauto's dan subiet terug naar de garage, waardoor de paar winkels die nog open zijn nog minder op de plamk kunnen leggen? Dan zal het beetje feestidee met kerst snel wegebbe./ Bovendien wie gaat dat betalen en wat zijn de psychische gevolgen?

4 Reacties
NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 16:14

Voor de goede orde. Alleen het vliegverkeer is gestopt. Het wegverkeer niet. Heb je nog meer van die onzin die je graag kwijt wilt. Laat het gaan, laat het los

webmaatje
webmaatje20 dec. 2020 - 18:33

NoahAmber, België sluit voor 24 uur alle grenzen met het VK, ook boten en treinen. Zoals je misschien weet gaan de meeste mensen en verkeer uit Nederland via Zeebrugge of Calais naar het VK. Kan ook gevolgen hebben voor de levering van de vaccins vanuit België naar het VK .

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:14

Andere landen kunnen het wel. Zijn de landen van Europa zo achterbaks geworden dat ze niks meer kunnen? Ten eerste is vracht verkeer iets anders dan passagiers verkeer. Er bewegen veel minder mensen. Ten tweede kost het tijd om een organisatie op te zetten die uitmaakt welk vracht verkeer wel, en welke niet mogen, en om te zorgen dat die uitzonderingen vergunningen kunnen aanvragen en papieren kunnen laten zien. Het idee dat als je niet kan feesten meteen beschadigt word is voor de volgels. Daarbij kun je nog vanalles als je toevallig niet een van je pakettjes hebt. Ook feesten. Daar is geen verbod op. eer maak je van een pukkeltje een hersen tumor.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 dec. 2020 - 1:21

Het vrachtvervoer is door de Franse overheid voor 48 uur stil gelegd. https://www.theguardian.com/world/2020/dec/20/frances-covid-freight-ban-to-have-devastating-effect-on-uk-sector-warns

The Apple
The Apple20 dec. 2020 - 12:14

En het lijkt nog wel zo vanzelfsprekend om op Schiphol iedereen die land binnen wil eerst te testen.

Sailor2
Sailor220 dec. 2020 - 12:03

Stop de vliegtuigen...na twintig dagen. Of waren het er 14 en is het ontstaan na inenting van William Shakespeare?

Thuiszitter
Thuiszitter20 dec. 2020 - 11:31

Zit nu net naar M.Levi , onze arts in London, te luisteren in de Buitenhof. Begin december is het inderdaad hier al gesignaleerd, desondanks begreep hij wel dat het verkeer nu even wordt stilgelegd. Goed mogelijk overigens dat de stijging van de besmettingen met dit variant hebben te maken. Goed nieuws was dat men er niet zieker van wordt en nog belangrijker het vaccin doet ook met deze variant zijn werk. Voor de rest bleef hij bij zijn mening dat snelheid is geboden met het toedienen van het vaccin wat dat betreft heeft hij weinig begrip voor onze aanpak. Secuur en snelheid kunnen goed samen gaan aldus Levi. Ik ben het met deze arts eens.

sjaak5
sjaak520 dec. 2020 - 11:14

Het virus is aan het muteren? Niet echt een verrassing. We zijn met iets te veel mensen op aarde en de natuur doet gewoon zijn ding. Dit is nog maar het begin. Zo simpel is het.

4 Reacties
dezeeuwgerard
dezeeuwgerard20 dec. 2020 - 12:37

Het begin van wat? Paniekzaaier.

sjaak5
sjaak520 dec. 2020 - 14:47

De zeeuw@ "het begin van wat"? Dat schrijf ik toch... Het begin van "de natuur die zijn ding doet" omdat we met 8 miljard mensen de aarde vervuilen, over bevolken, de grondstoffen opmaken, de andere diersoorten uitroeien. Als een soort de overhand neemt in een bepaald gebied dan krijg je dit. Die je niks tegen. Relax en fijne feestdagen. Ik ben niet in paniek. Gewoon realistisch. Mij doet het niks.

Sailor2
Sailor220 dec. 2020 - 16:37

dezeeuwgerard Je zou de stelling kunnen verdedigen dat in een pandemie je als eerst de mensen moet "koudstellen" die waarschuwers wegzetten als paniekzaaiers.

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 dec. 2020 - 9:31

Publieke gezondheids zorg is ook een ding. Medicinen en organisatie en zo. Dus al wat minder simpel. Het aantal mensen op aarde blijft overigens nog steeds (de profeten mochten niet baten) gewoon oplopen. 12 biljoen eind deze eeuw. Nog wat minder simpel.

Sikken Berend
Sikken Berend20 dec. 2020 - 10:29

Nederland is het eerste land dat een vliegverbod heeft ingesteld vanuit Groot-Brittannie. Verstandige doortastendheid, waarvoor alle lof ! Maar zuur Nederland denkt daar natuurlijk weer anders over: het had ofwel sneller gemoeten (hoe snel dan ? Nog voordat er uberhaupt een virus is ? ), ofwel het is te voorbarig, ofwel het heeft geen zin omdat andere landen het ook niet doen. Ongelofelijk....het is werkelijk nooit goed. Wat een stelletje verzuurde droeftoeters leven er toch in dit landje, waar het hebben van een grote bek en voortdurend gezeik over regels en maatregelen tot geldende norm lijkt te zijn verheven. Bah !!!

2 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter20 dec. 2020 - 11:37

Stel je niet aan , lees nergens hier in die paar reacties hoe jij het stelt. En Nederland doet het ook niet heel goed, geen enkel land in Europa.

Joe Speedboot
Joe Speedboot20 dec. 2020 - 12:23

'Wat een stelletje verzuurde droeftoeters leven er toch in dit landje, waar het hebben van een grote bek en voortdurend gezeik over regels en maatregelen tot geldende norm lijkt te zijn verheven. Bah !!!' Heb jij het nou over zuur? Misschien moet je eens in de spiegel kijken.

[verwijderd]
[verwijderd]20 dec. 2020 - 10:15

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
itsme3
itsme320 dec. 2020 - 11:05

"En dan te bedenken dat president Trump eind januari al een inreisverbod instelde voor lieden uit China." Yep, en daarna ging ie golfen en mensen aanmoedigen elkaar zoveel mogelijk te besmetten. Eens kijken of het hem lukt voor zijn aftreden nog de 400,000 officiële coronadoden te halen (naast de niet getelde). Moet lukken.

NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 11:21

@Ploert 20 december 2020 at 11:15 En dan te bedenken dat president Trump eind januari al een inreisverbod instelde voor lieden uit China. En vervolgens 40.000 duizend Amerikanen uit besmette gebieden binnen Europa wel liet landen op JFK en andere luchthavens Geniale man die Trump

Karingin
Karingin20 dec. 2020 - 21:07

Kees, denk je dat als je hetzelfde steeds blijft herhalen dat er vanzelf iemand in trapt? Think again

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 21:54

Niet met de rest van de wereld. Het kon hem helemaal geen barst schelen. Griepje zo weg met een nepmiddel, loog hij. En jij doet mee.

vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 11:39

Oh ja. We zouden hem bijna vergeten. Onze held Trump. Waarvan zelfs zijn eigen rechters niet in staat zijn ook maar IETS van waarheid in zijn leugenachtige klachten te kunnen vinden. Onze held, die toch op moet stappen. Dankzij Ploert kunnen we nog even hart en opgelucht, dat deze dwaas uit het Witte Huis verdwijnt, om hem lachten. En om Ploert natuurlijk ook.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 12:43

Jouw held en zijn henchmen worden overigens steeds zotter. Gisteren lagen er voorstellen op tafel om martial law in te voeren in die staten waar Trump nog een keer de stemmen wil tellen, de kiesmachines in beslag te nemen en door de NSA te laten controleren of deze door Venezolanen gemanipuleerd zijn.

Bert de Vries
Bert de Vries20 dec. 2020 - 9:19

Het lijkt erop dat dit virus een blijvertje is. Rutte zal wel blij zijn. Hij heeft nu alle tijd om maatregelen te treffen. Dat is voor een falende leider een zegen.

3 Reacties
NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 11:22

Griep in zijn algemeenheid is een blijvertje. Covid zal hier geen uitzondering op zijn.

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard20 dec. 2020 - 12:38

Ben het nooit eens met Noah maar nu schrijft ze de waarheid!

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 11:30

Rally 'round the flag effect: https://en.wikipedia.org/wiki/Rally_%27round_the_flag_effect#In_a_pandemic

Roel2
Roel220 dec. 2020 - 9:19

Van de NOS, behorend bij dit nieuws: "Ook hoogleraar virologie en OMT-lid Marion Koopmans verwacht dat de ontwikkelde vaccins goed blijven werken tegen de nieuwe virusvariant. Maar op de lange termijn zal de samenstelling van de vaccins wel moeten worden aangepast op mutaties van het virus, zei ze gisteren in de podcast Virusfeiten. Dat is ook het geval bij de griep." If it walks like the flu, and talks like the flu, it probably isn't allowed to call it a flu... Het langdurige effect van dat vaccin wordt al flink gedownplayed, zullen we het gewoon hebben over de griepprik+ en nogmaals het belang van de vaccinatiegraad heroverwegen - of moet straks elke Nederlander elk jaar, of om het jaar, een prik halen (Pfizer says yes)...?

2 Reacties
LBNB
LBNB20 dec. 2020 - 21:10

@roel [ Het langdurige effect van dat vaccin wordt al flink gedownplayed, zullen we het gewoon hebben over de griepprik+ en nogmaals het belang van de vaccinatiegraad heroverwegen – of moet straks elke Nederlander elk jaar, of om het jaar, een prik halen (Pfizer says yes)…?] Dat is het doel ja. Deze mutatie is al sinds september in Engeland en sinds december in Nederland. Weer een gevalletje paniekzaaierij van de reguliere media.

vdbemt
vdbemt21 dec. 2020 - 12:20

Dat laatste is toch niet gek? Dat gebeurt nu door ouderen voor de gewone griep ook al jaren.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -20 dec. 2020 - 8:49

Dus dit is Covid-20 ? Dan moeten alle stickertjes op de vaccins even overgeplakt worden .. volgens De Jonge zal dat wel weer een mega-operatie voor de GGD worden maar met de nodige zorgvuldigheid.

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 9:46

Ach, jij veranderd ook regelmatig -van naam dan wel- en toch weten we dat jij het bent. Boeiuh? . Nee dus

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2020 - 8:44

Je vraagt je af waarom dat vliegverbod niet eerder is ingesteld. Of minimaal de oproep (of beter verplichting) tot thuisquarantaine. Het lijkt erop dat ook hier Nederland pas weer tot actie overgaat nadat een ander (in dit geval het VK) strenge maatregelen neemt. Daarnaast: krijgen Schiphol en KLM nu eens flink op hun donder omdat ze het verbod negeren? Of zien we dat door vingers omdat het zulke kapitaalkrachtige ondernemingen zijn?

7 Reacties
Thuru
Thuru20 dec. 2020 - 8:59

Even met vliegtuig naar Brussel en vandaar uit naar bijvoorbeeld Schiphol en jawel je bent op plek van bestemming. Dat het omreizen misschien uurtje langer duurt en de trip een tientje duurder is, doet niet ter zake. En jawel zo kan iemand die Corona heeft uit UK alsnog iemand uit Nederland besmetten. Maar goed die lockdowns is puur om economie om zeep te helpen en het volk te beperken leuke dingen te doen zoals naar concert gaan, kroeg binnenlopen enzovoorts. Corona geeft niet meer doden dan de griep. Allemaal een hoax en puur om het volk onder de duim te krijgen.

Mark Huysman
Mark Huysman20 dec. 2020 - 9:36

[Corona geeft niet meer doden dan de griep. Allemaal een hoax en puur om het volk onder de duim te krijgen.] Hee, een wappie! Volgens CBS-cijfers rond de 15.000 doden tot nu toe. In geen enkel jaar zijn er zoveel griepdoden gevallen, zelfs niet in het uitzonderlijk dodelijke griepseizoen 2017/2018. En die 15.000 doden zijn gevallen ondanks twee lockdowns en ondanks totaal veranderd gedrag van de overgrote meerderheid van de bevolking (wappies uitgezonderd).

Karingin
Karingin20 dec. 2020 - 21:04

Ja heel logisch om de economie om zeep te willen helpen, vooral van de partij voor ondernemers, en zo vlak voor de verkiezingen

GoudenBergen
GoudenBergen20 dec. 2020 - 23:19

@Mark De oversterfte wordt geschat op 12.500 https://www.maurice.nl/2020/12/20/een-dieper-inzicht-in-de-oversterfte-van-2020/

Mark Huysman
Mark Huysman21 dec. 2020 - 7:21

@GB Dat is de oversterfte ingeschat over heel 2020. Maar in de eerste 10 weken, dus voordat corona in het land was, overleden er ruim tweeduizend mensen minder dan verwacht vanwege het milde griepseizoen: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/48/minder-oversterfte-tijdens-tweede-golf-maar-na-9-weken-nog-steeds-hoog

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 11:47

Europese statistieken inzake oversterfte geven een beter inzicht hoe landen 'het goed of slecht gedaan hebben' bij deze pandemie adhv de zgn z-waarde. The Economist plaatste een aantal maanden geleden een artikel waarbij de oversterfte werd vergeleken met het aantal opgegeven overledenen aan covid-19. In beide gevallen blijkt dat Nederland het niet veel beter heeft gedaan dan België. https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps https://www.economist.com/graphic-detail/2020/07/15/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 dec. 2020 - 12:01

Pardon. In beide gevallen blijkt dat Nederland het niet veel beter heeft gedaan dan Frankrijk. Dus 900 doden per miljoen (bron Johns Hopkins gedeeld door inwoners Frankrijk) Dus 15.600 in Nederland per 20/12.

Haz
Haz20 dec. 2020 - 8:41

Verstanding, maar uiteindelijk niet heel effectief als andere eu landen niet hetzelfde gaan doen...

3 Reacties
NoahAmber
NoahAmber20 dec. 2020 - 9:47

Alle beetjes helpen

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 dec. 2020 - 14:08

Iedere beperking van de mobiliteit heeft nut.

Paul Spijkers
Paul Spijkers20 dec. 2020 - 22:22

Het idee dat tot de wereld perfect is, men niets kan doen, is fout. Men kan alleen het virus controleren door plaatselijk te beginnen. Nederland is een land met eigen regering en eigen grenzen. Andere landen, wereld delen, eilanden, en deelstaten hebben door hun grenzen te controleren het virus nagenoeg verbannen. Maatschapij: open. Economie: open. Ze krijgen nog alleen wat plaatselijke uitbraken na ontsnapping vanuit quarantine, en daar springt men dan bovenop en werkt het weer weg. Niet, zoals in Nederland, laat het maar overal door pruttellen en steeds weer en nog winkels gesloten en mensen in chaos. Het verbieden van Luchtverkeer uit de VK Helpt. Dat is al genoeg. En mischien is het het een begin van betere regering.