Joop

Nederland tegen homohatende christenextremist: Blijf weg

  •  
24-04-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
14340412520_e0be5fe208_b
Als het aan LHBTQI-belangenorganisatie COC Nederland ligt, wordt de Amerikaanse haatprediker Steven Anderson de toegang tot Nederland ontzegd. Anderson, die van plan is volgende maand in Amsterdam te spreken, pleit onder meer voor de doodstraf voor homoseksuelen en lesbiennes. Het COC doet voor het inreisverbod een beroep op staatssecretaris Mark Harbers van Justitie en Veiligheid, ook zijn er inmiddels Kamervragen gesteld.
Als Nederland Anderson inderdaad de toegang ontzegd, volgt het daarmee het voorbeeld van onder andere het Verenigd Koninkrijk, Canada, Jamaica en Botswana. In dat laatste land riep hij in een interview de overheid op de LHBTQI-gemeenschap uit te moorden en een voorstander te zijn van slavernij. Anders was ook lovend over de terreuraanslag op homonachtclub Pulse in het Amerikaanse Orlando, drie jaar geleden, omdat volgens hem de wereld daarmee verlost was van vijftig ‘pedoseksuelen’. Ook is Anderson fel anti-abortus, bedreigde oud-president Barack Obama daarom met de dood, en is een notoire Holocaust-ontkenner.
Behalve staatssecretaris Harbers, heeft het COC ook de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema ingelicht over het geplande bezoek. Waar Anderson precies zal spreken is vooralsnog niet bekend. Een woordvoerder van Halsema laat aan NRC weten dat de gemeente Amsterdam laat uitzoeken waarom Anderson naar Amsterdam wil komen en op welke locatie hij van plan is zijn haatdragende boodschap te verspreiden.
De fractieleiders van de Amsterdamse coalitiepartijen GroenLinks, D66, PvdA en SP hebben al laten weten dat de haatprediker wat hun betreft de stad niet in komt. PvdA-fractievoorzitter Sofyan: ‘In Amsterdam mag je zijn wie je bent en houden van wie je wilt. Ik zal me blijven uitspreken tegen iedereen die tegen deze waarden in gaat.’
D66-fractievoorzitter Reinier van Dantzig sluit zich daarbij aan: ‘Deze man zegt verschrikkelijke dingen en voor zulke haat en onverdraagzaamheid is geen plek in Amsterdam. In onze open en tolerante stad, maakt het namelijk niet uit waar je wieg stond of op wie je verliefd bent.’
Kamerleden Kirsten van den Hul (PvdA) en Dilan Yesilgöz (VVD) hebben Kamervragen gesteld. ‘Hij heeft wat ons betreft niets te zoeken in Nederland,’ aldus Yesilgöz.
cc-foto: torbakhopper
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (42)

Quibus2
Quibus225 apr. 2019 - 20:24

Een klootviool met nul aanhang in Nederland die zichzelf heeft uitgenodigd. Tsja. De grootste krant van Nederland doet zelden iets anders dan haatzaaien op haar voorpagina, dan wordt het toch lastig zo'n eenling te weigeren. Dat zou dan hooguit kunnen omdat hij op een minder 'normale' manier haatzaait, maar ja, dat 'normale' zou nou juist niet een criterium moeten zijn.

rvb2
rvb225 apr. 2019 - 12:45

Laat die idioot maar komen, en houd hem goed in de gaten. Bij een discriminerende of opruiende uitspraak: oppakken en berechten. De vrijheid van meningsuiting is nergens onbeperkt (ook niet in de VS).

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2019 - 14:44

bij besloten bijeenkomsten is dat nog niet zo simpel

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2019 - 21:29

PS Het (tragi-)komische is dat in zijn kerkje vrouwen zelfs geen "amen" mogen zeggen, want dat is ook een mening! Die ze niet mogen uiten uiteraard.

Paul250371
Paul25037125 apr. 2019 - 11:31

Lekker laten komen en als hij de wet overtreedt is het vroeg genoeg om te handelen.

korheiden2
korheiden225 apr. 2019 - 10:42

Het is blijkbaar juridisch moeilijk om haatzaaiers te weigeren. Ik zou deze gek graag de toegang willen ontzeggen. Misschien dat andere onfrisse lieden dan evenmin welkom kan worden geheten, zoals Jneid. Maar het zal lastig zijn een en ander in een wet te verankeren. Als Anderson wel komt zou het prachtig zijn als hij voor een lege zaal staat.

Phil2
Phil225 apr. 2019 - 10:39

In andere landen kan het wel (verbieden), hier klaarblijkelijk niet of moeilijk. Ik hoorde gisteren onvoorstelbare slappe zak Minister van Buza Blok (ik zie bijna liever Halbe terug) zich verschuilen achter visa e.d. Klaarblijkelijk is het erg eenrichtingsverkeer tussen NL en VS. Amerikanen kunnen om welke smoes dan ook Nederlanders toegang weigeren, andersom kan het niet.

Pake Jeep
Pake Jeep25 apr. 2019 - 9:51

Zou ik naar Amerika willen, dan dien ik vooraf een visum aan te vragen. Men doet dit om voor de USA gevaarlijk en/of ongewenst volk te kunnen weren. Waarom moet ik als Nederlander een visum hebben om de USA te betreden, maar elke idioot uit de USA mag zonder enige hindernis Nederland betreden? Gewoon visumplicht voor inwonenden van de USA en verplichte controle hiervan op de luchthaven van vertrek, desnoods door Nederlandse marechaussee.

Norsemen
Norsemen25 apr. 2019 - 9:40

In plaats van zich druk te maken over deze rare Amerikaan zou men de peilen beter kunnen richten op de SGP die over homo's niet veel anders denkt dan deze randdebiel.

2 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans194725 apr. 2019 - 16:58

Oh ja? (https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/11/homos-zijn-hartelijk-welkom-a3498181)

Norsemen
Norsemen25 apr. 2019 - 18:18

@Frans Ja dus. Standpunt van ze is zo extreem dat blijkbaar zelfs de SGP stemmer er moeite mee heeft.

KeesVanAn
KeesVanAn25 apr. 2019 - 8:57

Een griezelige, nare man, van wiens bestaan ik nog nooit gehoord had- niet dat dat een gemis is. Het bevreemdt me, dat zo'n radicale prediker blijkbaar een achterban heeft, en dat de behoefte om hem te horen spreken klaarblijkelijk genoeg leeft om hem te willen invliegen. Wie zijn de mensen die daarop zitten te wachten? Zijn dat mijn buren, collega's, misschien zelfs vrienden die zich er nooit over uitspreken? Het beangstigt me ten zeerste, dat er een vrijwel onzichtbare ondergrond is voor kwaadaardige, radicale haatpredikers.

1 Reactie
Phil2
Phil225 apr. 2019 - 15:53

Hij creëert z'n eigen aanhang. Hij heeft 9 kinderen. Reeds.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart25 apr. 2019 - 6:39

Het blijft tobben met de medemens, o, my, o, my. En ik zie dat de voorstanders van een gesloten samenleving, met een dito moraal, psychiatrische inrichtingen en de rest van dat rataplan, zich al weer warm lopen. Het is allemaal tevergeefs geweest, ze leren het nooit, die Hans Worsten.

2 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot25 apr. 2019 - 9:39

Het is een klojo eerste klas, daar niet van. Maar wie een oorlogshitser met bloed aan zijn handen, zoals Boemboem Netanyahu, ontvangt, en een alt-righter zoals Jordan Peterson een podium geeft, en zaken doet met Saudi Arabië, dient -als-ie tenminste niet belachelijk hypocriet wil overkomen - zo'n zakkenwasser met hoongelach te ontvangen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2019 - 9:55

Naar eigen zeggen is hij gewoon "ouderwets" en dat is goed en niet gek!

Me, Myself and I
Me, Myself and I25 apr. 2019 - 4:58

Nee, ik denk dat het juist belangrijk is dat deze man onthaalt wordt in Nederland en al helemaal in Amsterdam. Dan kunnen we hem masaal laten zien dat zijn gedachtengoed hier niet welkom is. Ik denk daarbij ook dat het heel belangrijk is voor de Christenen hier in Nederland dat wij niets met haatzaaiers te maken willen hebben. Je mag hier in Nederland best wel van mening verschillen, maar hierbij overschrijd je elke grens. Als wij dit soort de toegang ontzeggen kunnen ze dat gebruiken in hun onzalige haat campagne.

3 Reacties
Herr Vorragend
Herr Vorragend25 apr. 2019 - 6:56

Oneens. Haat en geweld-predikers moeten als ze buitenlander zijn tot ongewenst vreemdeling worden verklaard en zodra ze ze zich in Nederland ophouden strafrechtelijk vervolgd worden.. Lijkt me een duidelijker en massaler signaal dan "hem massaal laten zien dat zijn gedachtegoed hier niet welkom is".

Henk Joh
Henk Joh25 apr. 2019 - 8:46

Grensoverschrijdend gedrag, dus ook echt stoppen bij de grens. SGP heeft inmiddels ook aangegeven dat deze man hier niet moet zijn. Lijkt me daarbij ook passend om te kijken welk clubje deze man geïnviteerd heeft. Niet om dat clubje te verbieden, maar om dan maar gelijk "reclame" te maken waar deze club voor staat en mogelijke subsidies stop te zetten. Dan laat je zien dat dat gedrag niet welkom is.

Me, Myself and I
Me, Myself and I25 apr. 2019 - 9:21

@Herr Vorragend, zoals ik al aangaf, censuur werkt altijd tegen diegene die de censuur pleegt en sterkt de gevoelens van de gecensureerde.

OlavM
OlavM25 apr. 2019 - 1:03

Uiteraard moet deze ultra-extremistische, bloeddorstige, psychisch gestoorde en haat zaaiende figuur de toegang tot Nederland worden ontzegd. Alle reden voor. Deze figuur overtreedt bij voorbaat allerlei wettelijke grenzen wat betreft de meningsuiting. Wat heeft het voor zin hem eerst toe te laten en, zodra de eerste woorden uit zijn mond rollen, te arresteren en tot ongewenste vreemdelingen te verklaren? Wilders is voor minder de toegang tot het VK geweigerd.

2 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans194725 apr. 2019 - 11:32

"Deze figuur overtreedt bij voorbaat allerlei wettelijke grenzen wat betreft de meningsuiting." U vliegt hier uit de bocht en waagt u op glad ijs. Bij voorbaat wettelijke grenzen overtreden is in een rechtstaat onmogelijk. U bent geen voorstander van een gedachtenpolitie.

OlavM
OlavM26 apr. 2019 - 0:37

@ FransAkkermans1947: Wat een formalistische onzin. Op TV zijn in extenso de opvattingen en glasheldere, ongeclausuleerde uitlatingen van dit sujet te zien en te horen geweest. Het oproepen van de overheid om homo's te executeren e.d. is zonder omwegen strafbaar, en voldoende om te concluderen dat gegronde vrees bestaat dat dit sujet strafbare feiten in Nederland zal begaan. Dit is op zich een voldoende grond om iemand de toegang te weigeren omdat het persoonlijke gedrag van zo'n individu een reële, actuele en voldoende ernstige bedreiging vormt van de openbare orde. Dit belang van de samenleving weegt zwaarder dan het recht van een individuele betrokkene.

JanB2
JanB224 apr. 2019 - 22:18

Er zijn meerdere redenen om dit soort figuren de toegang tot Nederland te ontzeggen.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2019 - 7:27

Het is verre van makkelijk om haatpredikers te weren

Peeman
Peeman24 apr. 2019 - 21:46

Haatzaaien en oproepen tot geweld valt niet onder vrijheid van meningsuiting, maar dat is wel wat hij preekt. Meteen op het vliegtuig terug.

Karingin
Karingin24 apr. 2019 - 18:52

Je had 'm natuurlijk ook gewoon kunnen laten komen. En dan zorgen dat er een gezellige delegatie van de LHBTI-gemeenschap in regenboogoutfit aanwezig is bij het evenement, of zo.

tempest
tempest24 apr. 2019 - 17:15

Wat moet zo’n man hier? Wie zit er hier op hem te wachten?

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2019 - 9:52

‘Hey, I believe in a man-run nation, a man-led church, and a man-led home’… Dat moet sommige Nederlanders toch als muziek in de oren klinken. Oh ja, en wie zijn kind liefheeft spaart de roede natuurlijk ook niet.

Phil2
Phil224 apr. 2019 - 16:57

Verbieden die Anderson. We zitten niet op haatzaaiers te wachten. Er zijn er al genoeg die die kant opgaan. Hij gaat erna nog naar Ierland en Zweden. Ben benieuwd wat ze daar eraan doen.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 apr. 2019 - 7:20

Niets geloof ik . Andersen schreef in een mail aan Dagens Nyheter dat hij er aankwam. Zijn boodschap is geen nieuws. Andere haatpredikers zijn hem al voorgegaan.

vdbemt
vdbemt24 apr. 2019 - 16:42

Ik heb net wat fragmenten van die debiel gezien. Dit is geen vrijheid van meningsuiting. Dit is ziek, gestoord.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart24 apr. 2019 - 16:03

Ik hou van Amsterdam, maar niet van het prrrrrrrrrrogressieve zwartekousencollege dat daar met opgeheven vingertjes andersdenkenden de deur wijst. Godskolere, wat een ferme stavasten, en wat een heldere oogopslag..Oh, man. Ik herinner me nog de tijd toen W.F Hermans... enfin, geen oude koeien, nu. Wat een verschrrrrrrrrikkelijk volk, brrrrrr. Fascistische prietpraatjes op prime time tijdens verkiezingen, daar zijn ze wel voor te porren, daar hoor je ze niet over. En onschuldige schoolbesturen met guerrilla-tactieken aan de schandpaal nagelen, dat natuurlijk ook.

1 Reactie
Norsemen
Norsemen25 apr. 2019 - 12:12

Wat bedoel je progressieve zwartekousen? Volgens mij sluit het een het ander uit namelijk.

Grietje Genot
Grietje Genot24 apr. 2019 - 15:19

Goeie genade. Zijn we van suiker, bang om bezoedeld te raken? En natuurlijk weer die Yesligöz, wat weet die nu van westerse waarden, van liberalisme, van het woelen en op elkander kletsen van ideeën? Op zouten, die gast. Wie de aartsleugenaar Rutte en - kom, hoe heet die pief, de - burgervader van Rotterdam hun hypocriete en vrome preken kan aanhoren, kan alles aan.

4 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot24 apr. 2019 - 15:21

Wie de aartsleugenaar Rutte en de hypocriete en vrome preken van - kom, hoe heet die pief, de - burgervader van Rotterdam kan aanhoren, kan alles aan

Grietje Genot
Grietje Genot24 apr. 2019 - 15:22

Om over onze lokale boreaal maar 's effe te zwijgen.

vdbemt
vdbemt24 apr. 2019 - 16:40

Als je ziet dat die 'boreaal' er ook in gaat als zoete koek, is er alle reden om die achterlijke homohater niet het land in te laten komen.

Grietje Genot
Grietje Genot24 apr. 2019 - 18:53

De ene moraaldrammer is als de andere. Wie de wet overtreedt moet in de kraag gevat. Zo werkt 'n rechtsstaat. Sinds wanneer zijn we bang voor malle ideologen met een achterlijke ideologie?

geronimo3
geronimo324 apr. 2019 - 14:45

Ik zou willen zeggen,stay with your friend Trump, Mr. Anderson and leave us alone!!!

Peterrr2
Peterrr224 apr. 2019 - 13:46

Voorkomen is beter dan genezen, dus die man lekker buiten de deur houden lijkt mij het beste.

madbako
madbako24 apr. 2019 - 13:45

Precies, gewoon oprotten met dat soort klootzakken.