Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nederland stopt toch met investeren in fossiele industrie

  •  
08-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
Klimaatstaking van scholieren in Utrecht

© UTRECHT - Scholieren en studenten voeren actie tijdens de wereldwijde klimaatstaking van Fridays For Future. De organisatie riep alle scholieren, studenten en alle andere jongeren op om te st

Het demissionaire kabinet heeft bij nader inzien toch maar besloten niet meer te investeren in de fossiele industrie. Een kopgroep van landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Canada en de Verenigde Staten beloofden dat al tijdens de klimaattop in Glasgow, maar Nederland liet eerder nog weten ondanks mooie praatjes van Mark Rutte toch maar aan de zijlijn te blijven staan.
Wat de afgelopen week veel wrevel wekte, was dat Mark Rutte tijdens de klimaattop zijn collega-wereldleiders toesprak vanuit een zogenaamde Nederlandse leidersrol op klimaatgebied. Volgens Rutte moest Nederland een spiegel zijn voor de rest van de wereld om harder te werken om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. De aanvankelijke weigering te stoppen met investeren in kolen, olie en gas, stond daar haaks op. Het demissionaire kabinet dat op tal van zaken missionair doorregeert alsof het nooit is afgetreden, voelde zich op klimaatgebied opeens wel te demissionair om een beslissing te nemen.
De houding van Nederland leverde een stortvloed aan kritiek op, vanuit de Tweede Kamer, maar ook vanuit diverse klimaatbewegingen. Zaterdag vond in Amsterdam een grote klimaatmars plaats waaraan tussen de twintig- en veertigduizend mensen deelnamen. Ook daar werd de Nederlandse regering opgeroepen zich aan te sluiten bij de kopgroep.
Aniek Moonen, Voorzitter Jonge Klimaatbeweging en mede-organisator van de klimaatmars, laat weten:
"Door aan te sluiten bij de kopgroep in Glasgow, laat de regering zien dat fossiele energie nu echt verleden tijd is. Het wordt niet langer geaccepteerd om voor de camera te roepen om actie, actie, actie en vervolgens in achterkamers op de rem te gaan staan. Ik ben blij om te zien dat deze beslissing niet alleen in Glasgow tot afkeuring leidde, maar ook in Nederland de nodige tongen losmaakte. Als een van de grootste investeerders in fossiele energieprojecten in het buitenland, heeft Nederland een verplichting naar jonge en toekomstige generaties om deze geldstromen zo snel mogelijk af te kappen. Deze afspraak was een schot voor open doel en we zijn blij dat Rutte het alsnog heeft ingekopt."
Een petitie van de Jonge Klimaatbeweging om de Nederlandse regering over te halen te stoppen met investeren in fossiele energie, haalde in twee dagen ruim tienduizend handtekeningen op.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (22)

The Apple
The Apple9 nov. 2021 - 5:25

Mooi zo, -en nou de rest nog.

FredD2
FredD29 nov. 2021 - 5:20

Dussss kolen, gas en olie worden een stuk duurder, wij als burger hebben/krijgen geen alternatief omdat serieuze alternatieven in de afgelopen descennia kapot zijn gemaakt door o.a. de overheden, dus zijn wij wederom gewoon de pineut. Fijn....

Greendutch
Greendutch8 nov. 2021 - 20:31

nu nog in eigen land, dus überhaupt , stoppen met fossiel bevoordelen. waarom niet bedrijven die zonnepanelen, isolatiematerialen en warmtepompen hier in NL maken subsidiëren en elk huis van mensen onder bepaalde inkomensgrens (bv onder 2500 p.m.) een paar panelen + warmtepomp kade doen en helft van isolatie betalen. dan gaat het snel en krijgen mensen idee dat ze er ook toe doen.

oliemannetje
oliemannetje8 nov. 2021 - 18:46

Investeringen? Zijn het niet alleen maar kredietverzekeringen? Vind ik toch wezenlijk iets anders dan echte investeringen.

Division Bell
Division Bell8 nov. 2021 - 16:36

De Nederlandse regering heeft toch niks te zoeken in buitenlandse investeringen. Investeerders als Blackrock nemen graag die investeringen over, zeker nu met de hoge gasprijzen de winst in deze sector flink omhoog stuwen. En anders nemen een paar Russische oligarchen hun kans wel waar.

Volrin
Volrin8 nov. 2021 - 15:33

Ik geloof het pas als ze daden laten zien, ipv loze beloftes te maken.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine8 nov. 2021 - 13:42

Nou mooi, 1,5 miljard aan investeringen per jaar minder. Nou maar hopen dat er geen commerciële partijen zijn die dat gaan overnemen. Fijn voor die mensen die hebben geprotesteerd en een petitie hebben ondertekend. Als ze nu nog even gaan demonsteren tegen de compensatie van de hoge gasprijzen, dat zet pas echt zoden aan de dijk. In plaat van wat symbolisch gerommel in de marge zouden hoge energie prijzen pas echt helpen. Dan gaan mensen wel isoleren, zonnepanelen plaatsen, carpoolen, fietsen, de thermostaat een graadje lager zetten, enz. Ook bedrijven zien hun marges rammelen (zie het als een soort van CO2 taks) en zullen hun prijzen omhoog moeten gooien. Tel uit je winst. Echt maatregelen tegen consumeren hebben we nodig. Maar ja, nu hebben we inderdaad een succesje te pakken, maar het weegt echt niet op tegen de keuzes van een paar weken eerder.

Wappie Kappie
Wappie Kappie8 nov. 2021 - 13:29

Komt er dan ook geen geld voor proeven voor opslag van CO2 of het maken en opslaan van waterstof? Of zijn dat nog wegen om de oude vervuilende industrie via een achterdeur te subsidiëren?

1 Reactie
Volrin
Volrin8 nov. 2021 - 15:34

Dat tweede. Tests met CO2 opvangen of veranderen in waterstof in andere landen blijken keer op keer geen reductie op te leveren.

JoostdeV
JoostdeV8 nov. 2021 - 13:14

Goed nieuws! Nu ook meteen de miljarden verslindende subsidies aan het al lang failliete KLM stopzetten. Je zult zien dat de vrijkomende miljarden naar bijna even schadelijke rechtse VVD hobby's gaan zoals meer asfalt, meer bio industrie, meer CO2 uitstotende grijze en blauwe waterstofproductie en nog meer vliegen (Airport Lelystad). Voor investeringen in bijvoorbeeld onderzoek en productie van grootschalige energieopslag is namelijk een beetje visie nodig, en een van de vele tekortkomingen van de afgelopen kabinetten is een visie die niet verder reikt dan de foldertjes die ze van hun 'vrindjes' van VNO-NCW en LTO onder hun neus kregen geschoven.

3 Reacties
Erik Geven2
Erik Geven28 nov. 2021 - 13:34

'Nu ook meteen de miljarden verslindende subsidies aan het al lang failliete KLM stopzetten.' Populistische prietpraat, want het is een lening en geen subsidie.

Rutger Groot
Rutger Groot8 nov. 2021 - 13:50

Sorry, die heb ik even gemist, zou je kunnen uitleggen welke miljarden KLM aan subsidie krijgt? Er is voldoende onderzoek en productie van productie en grootschalige energieopslag - grappig genoeg met name uit de Verenigde Staten, daar kunnen we meteen mee beginnen.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten8 nov. 2021 - 14:29

https://milieudefensie.nl/actueel/absurd-veel-subsidie-naar-luchtvaart-ruim-2-miljard-per-jaar

Winterdepressie
Winterdepressie8 nov. 2021 - 13:00

Investeren in fossiele energie is ook gewoon geld door de plee spoelen. De hele energie sector zoals deze nu bestaat met alle aanverwante branches zoals de traditionele auto industrie zijn feitelijk al lang dood, maar ze weten het zelf nog niet. Dat hele kaartenhuis staat op instorten.. Mooi.

8 Reacties
Erik Geven2
Erik Geven28 nov. 2021 - 13:35

Vervelend dat 90% van Nederland geen elektrische auto kan betalen..

JoostdeV
JoostdeV8 nov. 2021 - 15:39

Je bedoelt dat die miljarden fossiele subsidie beter besteed zijn aan elektrisch (openbaar) vervoer voor de 90% van Nederland?

Winterdepressie
Winterdepressie8 nov. 2021 - 16:10

@Erik Geven, Dat is een tijdelijke situatie. EV technologie en adaptatie zit aan het begin van de s-curve. Schaalvoordeel gaat de betaalbaarheid van EV's in een rap tempo beter maken. Daarbij is ook de vraag of in de nabije toekomst mensen überhaupt nog wel eigenaar willen zijn van een auto. Het niet hebben van een auto is goedkoop, dat weet ik want ik heb geen auto, maar als je op elk moment dat het nodig is een robotaxi kan bestellen die voor je huis aan komt voor een fractie van de prijs van een eigen bak of het OV, waarom zou je dan met de ellende van een eigen auto willen zitten? De disruptie die deze markt de komende jaren gaat meemaken zal de industriële revolutie doen laten lijken als een kleinigheid. Zelfde met energie bedrijven. Over 10 jaar zullen de meeste niet meer bestaan en zal er een entiteit zijn die puur en alleen infrastructuur zal beheren. De meeste stroom zal via een slim decentraal systeem verdeeld worden. De meeste van die kabelmasten zijn over 20 jaar weg.

Erik Geven2
Erik Geven28 nov. 2021 - 19:16

@Winterdepressie 'aar als je op elk moment dat het nodig is een robotaxi kan bestellen die voor je huis aan komt voor een fractie van de prijs van een eigen bak of het OV, waarom zou je dan met de ellende van een eigen auto willen zitten?' In welke fantasiewereld leeft u precies?

Winterdepressie
Winterdepressie8 nov. 2021 - 20:44

@Erik Geven, Dat zou een koetsier in 1905 ook gezegd kunnen hebben als iemand had voorgesteld dat binnen 20 jaar tijd paard en wagen door de auto vervangen zou worden. Binnen 10 jaar en dat is een conservatieve inschatting. Let maar op!

Erik Geven2
Erik Geven28 nov. 2021 - 21:27

@Winterdepressie Leuk hoor, als je in de stad woont. Maar als je een half uur in de auto moet zitten om naar je werk te gaan heb je er 0,0 aan.

korheiden2
korheiden29 nov. 2021 - 10:24

@Winterdepressie : Vorige week stond er een artikel in het AD over de deelauto. De Nederlander wil er niet aan. Een bedrijf als Green Wheels probeert het wel, maar met heel beperkt succes. Alleen in en rond de grote stad met voldoende OV is het voor sommigen een optie. Maar het overgrote deel van de mensen rijdt een auto, gezien het feit dat er ruim 8 miljoen zijn in ons land. Vakantie met de auto, familiebezoek, avondje uit, het wordt allemaal een stuk lastiger zonder eigen auto. Bovendien moet je veel planmatiger te werk gaan.

Winterdepressie
Winterdepressie9 nov. 2021 - 15:00

@korheiden, Dat kan prima waar zijn, maar dit niet zo heel relevant wat men nu wil. De meeste mensen kopen nu nog een ICE auto, maar op het moment dat het inflexiepunt is bereikt waar de bezine auto niet meer uit kan ten opzichte van de EV, dan zal het heel snel gaan. Net zoals zelfrijdende auto's Die techniek rijdt momenteel als een puber die rijles krijgt, maar ook die technologie zit in een s-curve en zal al vrij snel het niveau van de gemiddelde automobilist halen. Dan is het een kwestie van hoeveel beter zal deze op een gegeven moment zijn dan een mens. Stel een auto is 3x beter dan de gemiddelde bestuurden, denk je dan echt dat bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen daar niet op in zullen springen? Je mag best zelf sturen, maar dan betaal je ook meer. Deze ontwikkelingen zijn nu al in gang gezet en zijn niet meer te stoppen ongeacht wat "we" nu willen. In 2030 zal het al veel normaler zijn om niet zelf een auto te bezitten dan nu. @Erik Geven, In de stad moet je ook gewoon de fiets nemen.