Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nederland krijgt steeds meer de schaduwkanten van de Amerikaanse samenleving

  •  
20-11-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5972 keer bekeken
  •  
50586580388_e12730bd3b_5k

© cc-foto: Geoff Livingston

Nederland veramerikaniseert steeds meer. Op juist die terreinen waar we ooit met trots van konden zeggen dat de sociale ongelijkheid en cohesie in Nederland niet vergelijkbaar was met de harde markteconomische wetten van de Verenigde Staten. Waar je wel van een dubbeltje een kwartje of meer kunt worden maar waar de meeste Amerikanen gewoon een harde dagelijkse strijd moeten voeren om te kunnen overleven. Vaak met meerdere baantjes, als je geluk hebt. Want heb je pech en geen werk, dan zit je zonder een goed sociaal vangnet zoals we dat in Nederland gelukkig nog wel kennen. 

De VS ziet Nederland al decennia als een mooie testmarkt om Amerikaanse producten in Europa af te kunnen zetten. Ons consumptiegedrag lijkt namelijk veel op het gedrag van Amerikaanse consumenten. We nemen automatisch veel negatieve aspecten van dat gedrag ook over. Zoals de groeiende zwaarlijvigheid van Nederlanders en een fors toenemende schuldenproblematiek. Welke door de huidige energiecrisis en hoge inflatie steeds meer burgers treft. 

We kijken inmiddels in Nederland ook niet meer op van het begrip “werkende armen.” Evenmin van het nieuwsbericht dat het Rode Kruis in Nederland voedselhulp aanbiedt aan meer dan 400.000 burgers. Waaronder werkende armen die niet in aanmerking komen voor de reguliere voedselbanken. 

“Werken moet lonen” is een inmiddels breed gedragen standpunt van politici en arbeidsmarktdeskundigen. Dat kan alleen als ons belastingstelsel eerst grondig wordt herzien, inclusief het afschaffen van alle toeslagen. Berekeningen hebben al aangetoond dat als parttimers enkele uren per week meer zouden werken een groot deel van het huidige tekort op de arbeidsmarkt wordt opgelost. Alleen netto loont dat extra werken nu niet, als gevolg van het verlies van mogelijke toeslagen. 

Voor steeds meer Nederlanders en werkende armen is betaalbare huisvesting, zorg en draagbare kosten van het levensonderhoud helaas geen vanzelfsprekende zaak meer. Met dat feit kruipen we steeds dichter toe naar de schaduwkanten van de Amerikaanse samenleving. Zoals een toenemende dakloosheid, blijvende omvangrijke voedselhulp programma’s, stijgende armoede en toenemende drugscriminaliteit.

Minister Kaag heeft recent heel duidelijk gemaakt dat de overheid niet alle kwetsbare burgers kan blijven compenseren. Die inmiddels grote groep van lage en middeninkomens weet dus waar ze aan toe zijn. Proberen met zeer beperkte middelen te overleven en het hoofd boven water te houden. Met een forse verschraling van alle ooit zo prachtige voorzieningen zoals goed onderwijs, zorg en een uitgebreid sociaal vangnet. 

Hoogste tijd derhalve voor ingrijpende veranderingen waardoor het Rode Kruis in Nederland geen voedselpakketten meer hoeft uit te delen en (meer uren) werken ook echt loont.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (87)

Gio Servas
Gio Servas22 nov. 2022 - 9:14

Kaag heeft natuurlijk hele moeilijke keuzes te maken. Houdt ze bedrijven zoals Schiphol in de lucht zodat deze hun managers extra bonussen kunnen blijven geven, of gaat ze een stelletje armoedzaaiers helpen. Aan die laatste heeft ze niets en die managers kunnen uiteindelijk wel weer zorgen voor een goeie baan voor haar. Het is een kwestie van prioriteiten dus.

Backtobasics
Backtobasics22 nov. 2022 - 8:23

Veel zorgen over geld en rekeningen betalen door de lagere werkende klassen, terwijl anderen een luxe renteniersleventje leiden, goede huisvesting is niet meer vanzelfsprekend voor veel groepen ,steeds dikkere mensen door excessief autogebruik gebrek aan beweging, en slechte voeding, steeds meer preutsheid ipv sexuele vrijheid, de terugkeer van radicale gelovigen, en steeds slechtere humor, ( natuurlijk subjectief)...................................maar al deze dingen doen me toch sterk aan de mindere kanten van Amerika denken...................

Déjà vu
Déjà vu21 nov. 2022 - 23:16

Als een samenleving racistischer en xenofober wordt, dan zie je dat er meer op rechtse partijen wordt gestemd. Deze rechtse partijen slagen er overigens niet in om het land weer 'witter' te doen laten worden, maar slagen er wel in hun armlastig stemvee op te zadelen met armoede, meerdere banen en nog meer haatgevoelens. De kleine rechtse man ziet niet in waar deze weg naar toe zal leiden: haat is immers allesverzengend! Dat hij gebruikt en misbruikt wordt, dat ziet ie niet in, de arme ziel.

Pietje Puk139
Pietje Puk13921 nov. 2022 - 14:10

Alle armoede, criminaliteit, dakloosheid en vele andere negatieve gevolgen van het politieke beleid, zijn te wijten aan ons eigen stemgedrag. Ons parlement bestaat uit 2 soorten politieke partijen, liberale partijen en sociale partijen. Een deel van die partijen heeft een speciaal standpunt dat extra wordt benadrukt. De afgelopen 4 decennia stemde Nederland ( en Europa) voornamelijk op liberale partijen. Blijkbaar is een verzorgingsstaat iets wat de meeste mensen niet willen. Maar ondertussen klagen ze wél steeds harder over de negatieve gevolgen van hun eigen stemgedrag. Dus eerst stemmen ze VVD (of een andere liberale partij) en vervolgens gaan ze op het Malieveld staan schreeuwen dat het VVD beleid ze niet bevalt. Wie het begrijpt, mag het mij uitleggen. N.B. Het kabinet is niet de baas, maar de eerste en tweede kamer. Stem je op een van de vele andere liberale partijen, dan kies je OOK voor VVD beleid.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 13:03

Het komt voornamelijk door de woningcrisis, die armoede. Een vriend van mij vertelde, dat hij een woning zocht. Je komt als je boven de 20 bent, vanzelf in het 'hoge segment' en dan betaal je 'gewoon' 1400 huur per maand. Hij wilde liever 500 huur betalen, voor iets dat kleiner is en minder luxe, want met een huur van 1400 komt hij in de problemen. Maar, op zijn leeftijd 'hoor' je 1400 te betalen, vind men. De VVD is tegen 'scheefwonen'. Zij is zogenaamd liberaal, maar bepaalt wel waar jij je geld aan uit mag geven. Als je wat meer verdiend, dan ga je maar 'gewoon' 1400 huur betalen, aan 'een ondernemer'. Kortom, dan ga je maar gewoon leeggezogen worden. Mensen willen geen 1500 huur betalen, of ze nou slecht verdienen of redelijk, of goed. Die dure appartementen, zijn er slechts voor enkelingen, die dat wel zien zitten. Veel mensen, willen lage woonlasten, zodat ze wat kunnen sparen. Al die mensen die nu in het particuliere segment zitten, zijn eigenlijk aan de Goden overgeleverd. Iedere maand, houden ze niets over en als het een maandje wat slechter gaat, kunnen ze al op straat belanden. Of kunnen ze in de schulden belanden. Dit maakt ook, dat hun werkgevers extreem veel macht over ze hebben. Iets dat de gemiddelde VVDer natuurlijk ook prachtig vindt. Arbeiders zijn niet meer mondig, op deze manier en je kan dus doen wat je wilt met ze, als werknemer zijnde. De woningcrisis, wakkert de armoede aan. En de armoede leid tot radicalisering op links, of op rechts.

8 Reacties
Pietje Puk139
Pietje Puk13921 nov. 2022 - 13:53

De VVD is een liberale partij. Maar niet de enige. Maart 2021 stemde 74 % op een van de vele liberale partijen. Dus de bevolking WIL DIT. Tot die egoïsten ZELF aan de beurt zijn.

Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 14:04

Het liberalisme en de transferunie/geldpersen voor Zuid Europa van de ECB voor alle met mensen grote interssante schulden (overheden, bedrijven met vreemd vermogen, hypotheekschulden, studieschulden). De bovenste helft wordt rijker door geld te ontrekken aan de onderste helft.

MG1968-2
MG1968-221 nov. 2022 - 15:01

"De VVD is tegen 'scheefwonen'." Het probleem van scheefwonen in de sociale woningbouw is heel simpel: het steuntje in de rug dat je terecht kreeg omdat je dat nodig om een dak boven je hoofd te verwerven ontzeg je degene die dat nu nodig hebben. Hoeveel geld je wilt uitgeven aan ongesubsidieerde woningbouw zal iedereen een zorg zijn maar als je wilt leven op koste van een ander is het niet onlogisch om daar na te gaan of je dat wel nodig hebt en/of anderen daar meer voor in aanmerking komen. "De woningcrisis, wakkert de armoede aan" Vooral blijven wijzen naar vluchtelingen. Zolang jij en anderen dat als oplossing zien zal er niets aan de woningnood veranderen. Die is namelijk helemaal niet in het nadeel van degene die het de afgelopen jaren daadwerkelijk naar de knoppen hebben geholpen zonder dat daar het probleem ook wordt neergelegd: maar blijf vooral wijzen naar die asielzoeker.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 15:03

Pietje Puk Ik denk dat dit komt, doordat. Sinds de ineenstorting van de USSR en het communisme, is links er nooit meer bovenop gekrabbeld. Geen enkele vorm van links, heeft meer bestaansrecht, vind men, of vond men. Mensen willen geen SP stemmen, want om de SP hangt nog steeds een soort sovjet sfeer, zegt men. Daarom gaan de proteststemmen, naar dat vage FVD, dat verder ook niet echt een heel helder verhaal heeft. Men associeert het alleen niet met Cuba en China. Wat het dan wel wilt, sociaal economisch gezien, is niet helemaal duidelijk. Het grote verhaal genaamd 'het communisme' ging ten onder. Toen kwam men met een nieuw groot verhaal, een post postmodern groot verhaal, genaamd 'het neoliberalisme'. Nu zien we dat dit verhaal ook onhoudbaar is. Maar, wat moeten we dan? Dat is de vraag, van deze tijd.Dat is de identiteitscrisis, waar Europa in zit.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 15:19

Vooral blijven wijzen naar vluchtelingen. Zolang jij en anderen dat als oplossing zien zal er niets aan de woningnood veranderen. Die is namelijk helemaal niet in het nadeel van degene die het de afgelopen jaren daadwerkelijk naar de knoppen hebben geholpen zonder dat daar het probleem ook wordt neergelegd: maar blijf vooral wijzen naar die asielzoeker. Huh. ik wijs naar vluchtelingen?.... Ik heb het helemaal niet, over vluchtelingen.....

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 15:24

Scheefwonen, is gewoon een onzin term Als jij 1400 huur betaald, dán ben jij aan het scheefwonen. Als jij 60 procent van je inkomen betaald aan 'een ondernemer', dán ben je aan het scheefwonen. Vroeger hadden we een sociale woningbouw segment, dat voor iedereen was. Voor lage, midden en hoge inkomens. Het was een soort bodem, onder de samenleving. Je kon relatief goedkoop huren, of je kon een heel duur appartement gaan huren. Nu moet je een heel duur appartement huren, ook als je dat niet wilt. Je verdiend nu 3000 per maand ? Ga dan maar even 1400 per maand aan van Haga betalen, want 'dat hoort zo', omdat de VVD dat zegt. Lees het in Cody Hochstenbach zijn boek

Backtobasics
Backtobasics21 nov. 2022 - 15:40

Inderdaad is het woningbeleid in Nederland zeer onrechtvaardig geworden. Stef Blok heeft betaalbaar wonen grotendeels om zeep geholpen. Nu de rente oploopt zitten niet alleeen huurders, maar ook grote groepen kopers met de gebakken peren.

MG1968-2
MG1968-221 nov. 2022 - 19:51

@Baloem "Ik heb het helemaal niet, over vluchtelingen....." Mijn excuus. Dat doe je inderdaad niet. De tekst "Zolang jij en anderen" moet ik corrigeren naar 'Zolang anderen'.

TheBigLebowski
TheBigLebowski21 nov. 2022 - 12:52

werken loont allang niet meer. Een flink vermogen en lekker achterover leunen wel. Lekker door een erfenis vergaard of ons kent ons.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 14:03

Werken loont niet, omdat al het geld opgaat aan te hoge woonlasten en een inflatie van 39 procent. Je kan ergens 'lekker flexibel' aan de gang, om je extreem hoge huur te betalen, aan van Haga, die geen huisjesmelker genoemd wilt worden, maar 'een harde werker'. Maar goed, als mensen deze groteske waanzin massaal pikken, zal er nooit iets veranderen.

Middenman
Middenman21 nov. 2022 - 11:24

Minister Kaag zei ook dat we ons moeten realiseren dat al het geld dat je uitgeeft eerst verdiend moet worden. Dat mis ik een beetje in het betoog van Kerstholt. Er zijn zeker verbeteringen mogelijk en fiscale aanpassingen zijn noodzakelijk, maar er zitten grenzen aan de verzorgingsstaat en het is wel zo eerlijk om dat ook te vertellen.

7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens21 nov. 2022 - 13:24

@ Middenman Jij schrijft: Dat mis ik een beetje in het betoog van Kerstholt. Ik vind jouw reactie te makkelijk. Je hebt wel terechte kritiek op Kerstholt vind ik. Maar ook van die uitspraak van Kaag valt veel te zeggen. Het geld wordt namelijk al verdiend of is al verdiend. De inkomsten uit arbeid worden niet eerlijk verdeeld en veel geld zit in vermogen waarover geen belasting wordt afgedragen. Dat mist er in de opmerking van Kaag. In jouw tekstje mist ook iets fundamenteels. Kerstholt geeft namelijk aan dat werken voor een grote groep niet loont. Dat is een stelling met enorme implicaties. Want Nederland is gebouwd op het idee dat iedereen moet werken voor zijn eten. Onzin vind ik, zeker nu. Maar wel de kern van het betoog van Kerstholt. En dat mist jouw reactie dan weer.

Pietje Puk139
Pietje Puk13921 nov. 2022 - 14:01

Middenman, A jij bent geen midden en B heb je geen gelijk. Fiscale aanpassingen zijn zeker nodig, maar NIET degene die jij bedoelt. Die grenzen, waar je het over hebt, worden bepaald door asociale hebzuchtige figuren die niet mee willen betalen aan een prettige, leefbare maatschappij. Waardoor Amerikaanse toestanden ontstaan. En als men het tekort aan personeel wil oplossen, is dat heel eenvoudig te realiseren. Je moet gewoon niemand meer aannemen die een part time baan wil. Full time en anders niet. Dan kan mevrouw kiezen tussen een fulltime baan en een hypotheek of GEEN baan en geen hypotheek. In het arbeidscontract moet worden vermeld dat ook na verloop van tijd part time werken GEEN OPTIE IS. Dus kan mevrouw kiezen. Een full time baan en eventuele kinderen alleen 's avonds eventjes zien, of géén baan en de kinderen zelf opvoeden. Moet jij eens opletten hoe snel dat personeelstekort is opgelost.

Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 14:07

" geld dat je uitgeeft moet eerst verdiend worden" 1) Zei Minister Kaag dat ook maar voordat ze een transferunie met Zuid Europa is aangegaan, onder meer de geldpersen die voor Zuid Europa aanstaan. 2) als Kaag eerlijk is dan zou ze zeggen dat D66 een van de grote aanjagers is van de armoede onder de onderste helft van Nederland, in plaats van doen alsof het om een natuurverschijnsel gaat.

randomjooperd
randomjooperd21 nov. 2022 - 18:25

[1) Zei Minister Kaag dat ook maar voordat ze een transferunie met Zuid Europa is aangegaan, onder meer de geldpersen die voor Zuid Europa aanstaan.] ? U blijft dit schrijven, maar nergens heb ik uw onderbouwing gelezen. Er is nergens een geldpers voor Zuid Europa aan. Letterlijk noch figuurlijk.

Jansen7
Jansen722 nov. 2022 - 14:23

@randomjooperd: Excuses: ik dacht dat ik het opkoopprogramma van obligaties door de ECB sinds 2015 niet hoefde te onderbouwen. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Quantitative_easing Maar ik heb tientallen andere links.

randomjooperd
randomjooperd22 nov. 2022 - 18:56

[ ik dacht dat ik het opkoopprogramma van obligaties door de ECB sinds 2015 niet hoefde te onderbouwen. ] Kaag was geen minister van financiën in 2015. Ze is ook geen transferunie aangegaan met zuid Europa want er is geen transferunie.

Jansen7
Jansen723 nov. 2022 - 10:17

@randomjooperd: ik sprak haar ook niet aan als MiFa maar als prominent lid van D66. Ik snap dat zeker nu het geld opraakt mensen van D66, en van de VVD, CDA en Christenunie gaan touwtrekken dat er geen transferunie is. Een beetje op dezelfde manier als dat de Tweede Kamer vaststelde dat Nederland geen belastingparadijs is.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine21 nov. 2022 - 9:24

"het verlies van mogelijke toeslagen" En gewoon niet meer belasting willen betalen. Het is niet alleen aan de onderkant dat meer werken niet echt loont. Als je met z'n tweeën werkt ben je waarschijnlijk niet echt afhankelijk van toeslagen. Je kunt heel makkelijk uitrekenen hoeveel je netto overhoudt met 2-3-4-5 dagen in de week werken (heffingskortingen, progressieve schijven, etc). Voor veel mensen is het een gewoon een keus tussen netto loon of vrije tijd (tijd voor gezin, hobby, vrijwilligerswerk, jezelf). Ik werk zelf 3 dagen, mijn vrouw 2, we hebben geld genoeg en vrije tijd te over. Meer werken levert me netto gewoon te weinig op. En bovendien, meer werken, meer consumptie, alleen maar slecht voor het klimaat, laat mij maar lekker in de tuin een boek lezen.

5 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 12:51

A little bit of naivety Jij komt hier altijd vertellen, dat het bij jou wel goed gaat allemaal. Ja, maar met mij gaat het goed, dat is jouw boodschap. Een beetje wereldvreemd, van je.

Rob12342
Rob1234221 nov. 2022 - 14:46

Baloempa, je reactie begrijp ik niet. Of is het zo moeilijk te aanvaarden dat het iemand goed gaat? da's wel heel raar. Ik heb het ook prima. Mooi vrijstaand huis, dikke auto , mijn vrouw een BMW cabrio , 4 keer per jaar op vakantie, leuk werk.. Kan dat niet gewoon?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 15:06

Dit stukje gaat over het feit dat 500,000 mensen geholpen moeten worden door het rode kruis. Jouw reactie daarop: met mij gaat het wel goed Het is alsof iemand zegt: ik heb kanker En dan is mijn reactie daarop: ik heb net een frikandel broodje gegeten, heel lekker

Andreas4
Andreas421 nov. 2022 - 23:42

@Rob: "Mooi vrijstaand huis, dikke auto , mijn vrouw een BMW cabrio , 4 keer per jaar op vakantie, leuk werk..Kan dat niet gewoon?" Wauw... en ik maar denken dat dit soort opmerkingen alleen nog als parodie worden gebruikt! Maar je meent het echt hè? Het enige dat nog ontbreekt is een dikke sigaar en een volgevreten vette glimlach op je gezicht. Antwoord op je ignorante vraag: nee, dat kan dus niet... of eigenlijk het kan in dit landje wel, maar het zou niet moeten kunnen, het is zelfs misdadig te noemen.

Rob12342
Rob1234222 nov. 2022 - 14:31

Hmm, Andreas, En 1 keer per maand naar een sterren restaurant. Bevalt me prima! En ja, ik maak geen grappen. Iemand moet tussen al het zuur hier een beetje vrolijk zijn!

Sam V
Sam V21 nov. 2022 - 9:19

Apart hoe altijd de VS erbij gehaald wordt om een punt te maken. Als mensen de mogelijkheid krijgen om meer te consumeren, doen ze dat. Overal en altijd al ter wereld. Heeft niets met de VS te maken of hun politiek/economisch systeem. In alle opkomende landen zie je hetzelfde gebeuren (daarom kan je elk klimaatakkoord ook direct in de prullenbak gooien). Het wordt een maatschappelijk probleem als steeds mensen meer consumeren dan ze financieel en lichamelijk aankunnen. Meer mensen met schulden en meer mensen met een zorgvraag en minder arbeidspotentieel. Steeds meer mensen die hulp nodig hebben dat betaald moet worden met belastinggeld. Inderdaad moet werken lonen. Dit kunnen we doen door meer loon en minder belasting. Een grotere kloof tussen bijstand (incl. toeslagen e.d.) en minimumloon is een begin. Kritisch kijken naar de oorzaken van de belastingdruk lijkt mij echter nog veel belangrijker. Zorg, onderwijs en sociale zekerheid kost alleen maar meer geld. Dat aanpakken zet meer zoden aan de dijk dan een loon-prijsspiraal. Een hoge reële vermogensrendementsheffing helpt daarnaast misschien wat. Een belasting op het vermogen zelf (bezit) is daarentegen natuurlijk ridicuul. Bij het verkrijgen van het vermogen is immers al belasting betaald. Bijvoorbeeld door hard te werken. Dat willen we toch juist niet hoger belasten?

3 Reacties
Backtobasics
Backtobasics21 nov. 2022 - 11:01

"Als de mensen de mogelijkheid krijgen om meer te consumeren doen ze dat" Dat gaat natuurlijk niet vanzelf, mensen worden altijd gestuurd: Met name omdat ze dagelijks worden "overspoeld" of gehersenspoeld (net hoe je het bekijkt) met boodschappen die dat stimuleren ..............omdat maximaal (lees zo groot of duur mogelijk) consumeren het hoogst haalbare is, Zorg onderwijs en sociale zekerheid voor eidereen zijn "juist" de pijlers van een gezonde samenleving, als je dat verwaarloost krijg je ontzettend treurige sociale toestanden als in Amerika. En het fabeltje dat je vermogen niet mag belasten omdat er altijd " hard voor gewerkt is" kennen we onderhand nu wel.

r v b
r v b21 nov. 2022 - 13:17

De hoogste schaal van de inkomstenbelasting is historisch laag, die mag best weer naar 70%. Dat is voor die hoogste schaal nog steeds niet hoog. En belasting op vernogen is hard nodig, dat is eigenlijk eerlijker dan belasting op inkomen.

Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 14:12

@Sam V: 1) aanval is de beste verdediging, dus je eerste zin is natuurlijk de suggestie dat arme mensen teveel uitgeven. 2) ook werkende armen betalen meerdere keren belasting. Eerst over hun inkomen en daarna weer BTW met het inkomen dat over is gebleven na de heffing. Waar een wil is is een weg. Als je vermogen niet wilt belasten dan kunnen we inkomsten uit vermogen belasten, waar mensen niet hard voor hoeven te werken, zoals huur, pacht en rente. Maar dat is alleen maar een denkrichting voor liberalen.

Martin van der Linde
Martin van der Linde21 nov. 2022 - 9:11

Er zitten een paar vreselijk foute vooronderstellingen in dit betoog. We lijken niet steeds meer op de Amerikanen, we lijken nog steeds op de Amerikanen. Dat is al een halve eeuw zo. Dat Nederland door bedrijven - niet alleen Amerikaanse maar nog meer door Aziatische - als uitvalsbasis voor Europa is gekozen, komt omdat Nederland in de ogen van marketeers een perfecte demografische en sociale bevolkingsverdeling kent die vrij goed is te vertalen naar andere Europese landen. Ons gedrag lijkt dus helemaal niet op Amerikaans gedrag. En daarom is het onzin om te beweren dat we daarom bevattelijk zijn voor de negatieve aspecten van de Amerikaanse samenleving. Zwaarlijvigheid kom je overal in Europa tegen en is een direct gevolg van onze toegenomen welvaart. Het is een beetje goedkoop om met zoveel drogredenen de oorzaak van genoemde voorbeelden bij de Amerikanen in de schoenen te steken. Nederland is een ontvankelijk land, wij hebben ons vanuit onze historie altijd al open gesteld voor externe invloeden. Dat we daarbij ook gevoelig bleken voor de negatieve kanten ervan is alleen maar logisch. Natuurlijk heeft 10 jaar Rutte onze samenleving veranderd, maar die impact is blijkbaar iets dat we wilden. Het alternatief was niet aantrekkelijk genoeg. Gelukkig zien veel mensen nu dat er een alternatief moet komen. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Dat moeten we wel zelf doen.

5 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine21 nov. 2022 - 10:55

@Martin, 10 jaar Rutte viel samen met de vergrijzing en het afschalen van de aardgasinkomsten. Ook onder een andere premier waren de zorgkosten en sociale zekerheid geëxplodeerd, en had er gesaneerd moeten worden.

Martin van der Linde
Martin van der Linde21 nov. 2022 - 12:38

Sunshine, eens. Je kunt niet automatisch alles wat in een tijdvak gebeurt aan de regerende partijen wijten. De marges in Nederland zijn erg klein, niet alleen de marges om dingen te sturen in de richting die wenselijk is maar ook de politieke marges zijn in de praktijk smal. Dat komt door gedwongen coalitievorming waardoor alles min of meer naar het midden schuift. Maar ook door de politieke realiteit omdat we voor beleid deels afhankelijk zijn van andere landen. Bovendien lopen we herhaaldelijk tegen de grenzen van de maakbaarheid aan. Niet alles wat we willen is bestuurlijk uitvoerbaar.

Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 14:37

@A little bit of sunshine: de vergrijzing en het afschalen van de aardgasbaten heeft Rutte en Kaag nooit weerhouden van een transferunie richting Zuid Europa. O.a. Coronafonds, en Kaag ziet nog genoeg ruimte voor meer migranten en vluchtelingen.

randomjooperd
randomjooperd21 nov. 2022 - 15:55

Nederland is zeker gaan lijken op de VSA en de anglos: halloween, black friday, fast food, coffee 2 go, genderrevealparties, babyshowers, sweet sixteens, 21 diners, festivals, ontelbare tv zenders, ... Dit was er allemaal niet 30 jaar terug. Hoeft niet negatief te zijn, maar is wel gebeurd. Zwaarlijvigheid komt vaker onder de armere delen van de bevolking. Dus niet alleen toegenomen welvaart, juist de welvarender hebben vaker dit probleem niet. Het komt door aanpassingen in onze dieet en onze manier van leven die zijn overgewaaid uit ... de VSA: verwerkt voedsel en minder beweging. Ook in de afgelopen 30 jaar enorm zichtbaar.

Jansen7
Jansen722 nov. 2022 - 14:26

@randomjooperd: dat is inderdaad de visie van veel linksliberalen, ze hebben hier de VVD 2x rechts ingehaald. Als de working poor nu maar minder geld aan de McDonalds uitgeven dan kunnen ze wel hun tandarts- en doktersbehandelingen betalen. Iedereen die zich enigs kan vinden in deze visie kan op de huidige coalitie stemmen.

Nicolay2
Nicolay221 nov. 2022 - 9:03

1. Het stemgedrag zal veranderd moeten worden van de mensen met een laag en modaal inkomen, is 70% van de bevolking in Nederland. 2. Er zullen in veel bedrijfstakken grootschalig gestaakt moeten worden, zoals de Franse bevolking altijd deden. Kort geleden nog tegen de veel te hoge brandstof prijzen, en die gingen toen fors omlaag bij Total.

10 Reacties
Cruise
Cruise21 nov. 2022 - 12:50

Frankrijk als goede voorbeeld hoe het wel zou moeten als gevolg van grotere bereidheid tot stakingen en andere acties ?: het aantal echt armen als percentage van de bevolking is in Frankrijk meer dan 2 x zo hoog dan in Nederland ( 14% v 6%) en het BNP per inwoner is in Frankrijk „maar“ €36.500 tegen € 49.100 in Nederland ( cijfers 2021).

Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 14:40

@Cruise: tuurlijk een goed voorbeeld, we zijn een transferunie aangegaan met Frankrijk, en wat zij te kort komen lappen wij bij :-)

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout21 nov. 2022 - 17:59

@Cruise Die cijfers over armoede kloppen niet. De kans op armoede en sociale uitsluiting is voor Nederland 17% en voor Frankrijk 19% https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Living_conditions_in_Europe_-_poverty_and_social_exclusion&oldid=544210# Het BNP is een slechte indicatie voor sociaal economische omstandigheden. Hoe werd Nederland een van de ongelijkste landen ter wereld? https://www.trouw.nl/economie/hoe-werd-nederland-een-van-de-ongelijkste-landen-ter-wereld~b1fe7922/ N.b. us gdp per capita = 69.287,54 USD (2021). In de VS is armoede de primaire doodsoorzaak voor een kwart miljoen mensen per jaar.

randomjooperd
randomjooperd21 nov. 2022 - 18:20

[ we zijn een transferunie aangegaan met Frankrijk, en wat zij te kort komen lappen wij bij :-)] Bewijs voor al deze beweringen? Frankrijk is, net als Italië (en Spanje volgens mij bijna) netto betaler aan de EU.

Jansen7
Jansen722 nov. 2022 - 14:42

zijn de opkoopprogramma's van de staatsobligaties, jawel ook de Franse, ook meegerekent? Want daar heb ik het over. En over het Coronafonds: officieel profiteren alle landen en ook Nederland daar in gelijke mate van als Italie en Frankrijk, maar ook hier zit het hem in de details: een EU-gezinde regering in Nederland kan ervoor kiezen om zoweinig mogelijk uit dat Coronafonds te halen.

randomjooperd
randomjooperd22 nov. 2022 - 19:05

[zijn de opkoopprogramma's van de staatsobligaties, jawel ook de Franse, ook meegerekent? Want daar heb ik het over.] dit zit in het balans van de ECB. Hoe het zit kunt u hier lezen: https://www.ecb.europa.eu/ecb/orga/capital/html/index.nl.html [En over het Coronafonds: officieel profiteren alle landen en ook Nederland daar in gelijke mate van als Italie en Frankrijk, maar ook hier zit het hem in de details: een EU-gezinde regering in Nederland kan ervoor kiezen om zoweinig mogelijk uit dat Coronafonds te halen.] Dat lijkt dus een nationaal probleem. We laten geld liggen, niet slim.

Jansen7
Jansen723 nov. 2022 - 10:47

@randomjooperd: dat is een probleem omdat VVD, CDA, D66 en Christenunie EU-gezinde partijen zijn, ook al voeren VVD en CDA een kritische toon op tijdens verkiezingstijd. Het hele idee van het Coronafonds van deze partijen was dat we andere landen niet aan hun lot mochten overlaten. Italie, en genoeg andere landen kraaiden victorie toen het fonds tot stand was gekomen.

randomjooperd
randomjooperd26 nov. 2022 - 23:04

[Het hele idee van het Coronafonds van deze partijen was dat we andere landen niet aan hun lot mochten overlaten. Italie, en genoeg andere landen kraaiden victorie toen het fonds tot stand was gekomen.] Eerst was het "we zijn een transferunie aangegaan met Frankrijk, en wat zij te kort komen lappen wij bij :-)" en nu dit. Wat is de oorzaak van uw irritaties met andere (met name, zuidelijke) euro landen? Want er is geen transfer unie, en de coronafonds verhaal klopte al ook niet. Er moet iets anders zijn. Ja, de coronafonds is een mijlpaal. Jaren lang werd een EU gezamelijke schuld aangaan als taboe gezien. Dat is doorbroken. Uiteraard zijn er mensen blij. Kennelijk, zijn er ook hele verdrietige en teleurgestelde mensen. Er is een steeds groter wordende kans dat de eurobonds dichter bij komen dan men denkt. De oorlog en een schaarste aan alles wat Europa nodig heeft voor de eigen industrie dwingt de EU richting een eigen industriele en energie politiek. Dat zal moeten worden gefinancieerd.

Jansen7
Jansen729 nov. 2022 - 17:59

@randomjooperd: " irritaties " over de schaduwkanten van de Amerikaanse samenleving in dit artikel. We kunnen Amerika de schuld geven hiervan of we kunnen kijken aan wie de zeggenschap over onze portemonnee geven. Nu is Frankrijk netto betaler, maar als ze de ambtenarenpensioenen moeten gaan betalen, en de medische kosten van de vergrijzing, dan zullen landen die veel hebben geinvesteerd in pensioenfondsen hun 'verantwoordelijkheid moeten nemen' voor landen die dat niet zo hebben gedaan. Eigenlijk is dat begrijpelijk: we steeds steeds meer een stap naar een gemeenschappelijk partemonnee en natuurlijk moeten Amerikanen dan zoveel mogelijk geassocieerd worden met de toenemende de armoede in Nederland en niet Brussel en niet Zuid- of Oost Europa.

Jansen7
Jansen730 nov. 2022 - 18:13

@randomjooperd: en de transferunie zit hem ook in wat de ECB aan Zuid Europese obligaties heeft opgekocht. Op papier zijn die veel geld waard, maar hoeveel geld die waard zijn zullen we zien op de dag (die tot St. Juttemis wordt uitgesteld) dat Zuid Europa een niet kunstmatige laag of lager gehouden rente moet gaan betalen. De koopkracht holde voor de Oekraïne-oorlog al hard achteruit.

KritischKijken
KritischKijken21 nov. 2022 - 8:45

Mooi verhaal, en het zal wel zeker de nodige bijval krijgen van de reageerders hier, die zeker weer aangeven dat we een linkse regering moeten krijgen, maar dan komt het: Welke linkse regering? GL? Die zijn niet het links wat er bedoeld wordt; salonfähig en niet realistisch, met een hele naieve jupdenkende achterban. PvdA? Gedecimeerd, en ongeloofwaardig geworden door bv recent zelfs voor een forse salarisverhoging van Timmermans te stemmen. PvdD: actie achterban, met een smalle orientatie. Nou dan zijn we er wel. Let maar op in Maart.

3 Reacties
Backtobasics
Backtobasics21 nov. 2022 - 10:08

Moet altijd heel hard lachen als rechts het over "realisme" heeft.................lees: Het bedrijfsleven moet alle ruimte krijgen, en de overheid moet zo klein mogelijk. Gevolg: De natuur gaat steeds meer naar de knoppen, armoede neemt toe, huizen zijn niet meer te betalen,bestaanszekerheid staat op losse schroeven en de sfeer wordt steeds grimmiger. Is dat dan zo realistisch?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 12:43

Neoliberaal rechts, beweert altijd dat het enige alternatief voor VVD beleid, het stalinisme is. Als je niet voor neoliberalisme bent, ben je voor stalinisme. Dit is natuurlijk objectief gezien onjuist. Er zijn vele, vele, vele andere politieke ideologieën en tactieken en stelsels.

Panthera
Panthera21 nov. 2022 - 18:54

Beste Baloemparoempaloempa, Als je naar het beleid over de hele breedte van de laatste jaren gaat kijken, dan is er nog weinig neoliberaal aan te ontdekken. Redden wat er te redden valt is het nieuwe motto, of het moeten de woorden van Kaag zijn dat wij volgend jaar misschien moeten gaan bezuinigen. https://historiek.net/planeconomie-betekenis-begrip/137259/

Panthera
Panthera21 nov. 2022 - 8:41

En van enige sociale onrust is er nog steeds geen spraken, terwijl wel het aantal kleine winkeldiefstallen die je aan echte armoede kunt toeschrijven, wel aan het toenemen is. Mensen zijn vergeten dat je alleen in gezamenlijkheid een vuist tegen het onrecht van het kapitalistische systeem van uitbuiting en onderdrukking kunt gaan maken. En zolang dat niet gaat gebeuren, zal het aantal personen wat in eigen land in armoede moet leven alleen maar gaan toenemen.

Vervatte
Vervatte21 nov. 2022 - 8:11

Uiteraard weer alle vingertjes die naar anderen wijzen, maar kijk eens naar jezelf... hoe je zelf veranderd bent de afgelopen tientallen jaren en waarin jouw gedrag is opgeschoven. Ik denk dat je zelf ook veel wilt en meent 'recht te hebben op' en uiteraard de laatste trends meepikken op allerlei gebieden.

1 Reactie
Andreas4
Andreas421 nov. 2022 - 23:53

Dus, Vervatte, dan wijs je maar naar ons, de andere anderen. Je zegt zo meer over jezelf dan over ons. Jij denkt dat... heeft weinig met denken te maken. Misschien meer met hoe de waard denkt over zijn gasten.

Palipka
Palipka21 nov. 2022 - 7:27

Hulde! En daarom hebben we een brede sociaal democratische beweging nodig in NL die wel opkomt voor de armen en niet alleen maar bezig is met de progressieve culturele (woke) agenda!! Geïnspireerd op de traditionele sdap/PvdA met de voeten in het heden.

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 14:10

Ja, de enige klassiek sociaal democratische partij, is de SP. De andere linkse partijen zijn liever bezig met zwarte piet en voorlichting over gendertransitie, op de basisschool. Veel van de mensen die vroeger voor de sociaal democratie stemde, stemmen nu voor het FVD en de PVV etc.

Greendutch
Greendutch21 nov. 2022 - 4:27

meneer Kerstholt, wilt u aub eens uitleggen -i.p.v de conclusie te trekken- hóe het verschil tussen een arbeidersloon -van afvalophaler tot zorgmedewerker- >> en de hoge huren ontstaan is? en waarom de prijs van een brood in de laatste 2 decennia -tussen de laatste gulden tot de euro nu- van f1,75 naar euro2,50[=f5,50] is gestegen? uw conclusie zie ik al 20jaar ontstaan, o.a. via het journaal en journalistieke stukken/programma’s maar waaróm het zich ontwikkelt en waaróm de regering dit niet [wil] ziet én er [n]iets aan doet om ontwrichting te voorkomen, dat begrijp ik niet. ik kan het zelf ook wel constateren maar kan met mijn enkele stem in het stemhokje niet het inzicht laten ontstaan en/of hier iets aan veranderen. kan / zal uw conclusie hier -of de mijne?- iets veranderen? zodat arbeidende mensen hun brood en de huur kunnen betalen en de maand uitzingen? [Poetins oorlog even niet meegerekend want de prijzen waren in 2021 al zo ontzettend hoog] b.v.d.

1 Reactie
Greendutch
Greendutch21 nov. 2022 - 6:05

Is Stef Blok -minister v. volkshuisvesting- toen hij Arabieren uitnodigde om in NL te investeren, mogelijk ook omgekocht door Qatar?

Armoedegrens
Armoedegrens21 nov. 2022 - 1:17

Mijn laatste hoop is gevestigd op de inwoners van andere Europese landen (niet de hier werkzame Oost-Europeaanse arbeidsmigranten, die weten de werkelijkheid wel) als die eens gaan inzien hoe slecht het sociaal-maatschappelijk met NL gaat. Dat die Europeaan de arrogante NL-er op reis in de EU opeens een smalende spiegel voorhoudt, hem niet meer vertrouwt. Dat is het enige sprankje hoop op een kentering in het brein van de gedoemde, gewone Nederlander, want in NL is alles gelijkgeschakeld door de V_V_D (inderdaad, hoezo vrije nieuwsgaring), en internationaal wordt er ook slechts over incidenten in NL bericht. Tot nu toe ziet slechts een enkele Italiaan of Griek het, die te maken gehad heeft met Wopke (ja, als het CDA wordt opgeheven kan hij zo bij de VVD verder). Ja, we lopen voorop met onze Amerikaanse datacenter-schoenendozen en onze Amerikaanse suburban strips aan de stadsranden, waar mensen in de buitenwijken hun hamburger en kip nuggets halen, en inderdaad dik worden en weer een hoge SUV nodig hebben om dat dikke lichaam te kunnen verplaatsen. Mind you, allemaal Bewust VVD beleid. Door het afschaffen van minVROM, laat elke gemeente, tegenwoordig gerund door kortzichtige kleine ondernemers van de coalitie stadspartij-VVD, zich zulke ondingen in de maag splitsen. Men kan gerust stellen, dat de VVD onherstelbare schade heeft toegericht aan Nederland en de Nederlanders.

Jonathan2
Jonathan221 nov. 2022 - 1:08

Lijkt op zo'n plan dat je op een Republikeins partijcongres verwacht om de armoede aan te pakken. Maak de armen nog veel armer dan lijkt het net alsof werkende armen meer hebben, terwijl de poen natuurlijk uiteindelijk richting de allerrijksten vloeit. Vele werkgevers kunnen dan nog minder gaan betalen dan ze nu al doen. Je moet maar durven om miljoenen ouderen, chronisch zieken en werkende die gewoon niet meer kunnen werken, hun toeslagen in deze tijden te gaan afnemen. En dan die hypocriete lulkoek van werken moet lonen. Zelfs de gemiddelde VVD'er is een voorbeeld menselijkheid vergeleken met dit figuur, en in ieder geval een stuk oprechter. En weten best door voorbeelden van landen waar zo'n toeslagensysteem niet of in veel mindere mate bestaat plus aangepast belastingsysteem dat daar de arme werkende nog slechter af zijn.

1 Reactie
Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 13:53

Uitstekend gezien! Dit soort artikelen erkennen de problematiek (de ziekte), maar brengen i.p.v. het geneesmiddel juist een extra virus of bacterie in. Juist omdat in dit soort artikelen (na jaren ontkennen) een bepaalde problematiek wordt erkend, klint zo'n artikel heel overtuigend, autenthiek en oprecht.

Olav Meijer
Olav Meijer20 nov. 2022 - 23:38

Het komt erop neer dat een serieus linkse regering tot stand moet komen, die de gevolgen van de neoliberale afbraak van sociale instituties en voorzieningen terugdraait. Dat zal een lastige opgave zijn, maar verder gaan op het huidige pad zal alleen maar meer ellende opleveren zonder enig perspectief op verbetering. We bevinden ons in een kritiek tijdvak waarin het buigen of barsten is. Alleen radicale veranderingen kunnen rampzalige ontwikkelingen keren.

5 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe21 nov. 2022 - 8:56

De zorg heeft te maken met het probleem dat Nederlanders in de laatse fase van hun leven steeds meer zorg nodig (gaan) hebben. Zeker als ze hun ongezonde leefwijze blijven voortzetten. Ook waar het obesitas betreft gaan we de Amerikanen achterna.

TheBigLebowski
TheBigLebowski21 nov. 2022 - 12:54

Rutte is dan ook al 12 jaar goed in alle confrontaties ontwijken. Een lafbek is het.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 14:21

Dat van die obesitas is zeker waar. Als je om je heen kijkt, lijkt het alsof iedereen ineens 200 kilo is ofzo, in Nederland. Dat hebben we ook overgenomen, van 'the land of the free'. Zes baantjes hebben, om net rond te kunnen komen en 200 kilo zijn, net als in 'the land of the free'. De VVD vindt het prachtig. De VVD hoopt dat we hier straks ook allemaal tentenkampen hebben, waar de werkende bevolking moet overnachten. Jullie willen toch op "Amurica'' lijken? Jullie hebben een keer een roman van Ayan Rand gelezen en dat heeft je 'heel erg geïnspireerd', toch? Je had een keer Atlas Shrugged, toch? Je had een keer een boek gelezen. Wat ook dan weer heel erg Amerikaans is, is dat je deze obesitas situatie niet mag benoemen, want dan ben je aan het 'fat shamen'. Dat komt dan weer uit de woke hoek, je mag mensen niet 'kwetsen' Als ik te dik ben, mag je dat gewoon tegen mij zeggen hoor, trouwens. Ik heb liever dat je geen blad voor de mond neemt

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 nov. 2022 - 19:02

DanielleDefoe Ik ben het daarmee niet eens, wel omdat er veel ouderen zijn. Het overige is nog maar de vraag. Ga eens naar Cure kijken. Mensen met hoge inkomens en een dure extra zorgverzekering maken veel meer gebruik van wat voorhanden is in de cure. Oudere mensen krijgen maar amper zorg in de care-sector. Dikke mensen worden niet altijd ziek, evenmin mensen die roken en mensen in armoede en/of met een kleiner pensioen, maken juist minder gebruik van de zorg. Misschien worden ze daarom wel zieker. Blijkbaar nog nooit van zorgmijders genoemd. Vergeet niet dat veel taal bestaat uit frames om op de zorg te korten. Hoe krijg je korten op de zorg door de strot van mensen geduwd. Ik heb het zelf gelezen in eindeloze onderzoeken en rapporten die open en bloot op internet te lezen waren. Zo wordt de frame " dat mensen het liefst zo lang mogelijk thuis willen blijven' omgetoverd in de slogan dat ze ook bedoelen dat ze dat willen als ze het niet meer kunnen'. Dat hebben mensen echter niet gezegd. Dat alles geprivatiseerd is met de slogan dat dat efficiënter zou werken, heeft veel meer invloed op de kosten gehad en is dat nog zo.. De winst van alles wat verkocht wordt als meer efficiëntie heeft niet de zorg goedkoper gemaakt maar is in de zakken van de private zorgverleners geland.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 nov. 2022 - 11:58

[Dikke mensen worden niet altijd ziek, evenmin mensen die roken] Het zijn risicofactoren oa, voor hart- & vaatziekten. Voorts worden mensen niet alleen gemiddeld ouder maar zijn ze ook langer "ongezond".

randomjooperd
randomjooperd20 nov. 2022 - 22:54

dit zal zo blijven zolang de obsessie met een export gebaseerde economie goedkoop arbeid vereist. Export industrie gebaseerd op goedkope energie die er niet meer is. Toeslagen ipv hogere lonen. Ingewikkelde digitale systemen, slechte bereikbare hulplijnen. De 'klant' als verdachte, bij voorbaat. Kleine fouten groot aanrekenen, schulden als kans voor bedrijven. Sociale rechten verpanden voor individuele budgetten, alles op maat, leniger, effectiever, goedkoper (als je eigen risico flink ophoogt). En met een STAP budget om coach te worden voor iets nutteloos! Dit is juist de bedoeling, dit is het model. Succes is een keus.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout20 nov. 2022 - 22:53

Black Friday. * Zucht* Ook zoiets: Een neoliberalistische implementatie van Amerikaans commercieel imperialistisch consumptiegebeuren. Juist in Néderland, want hier gaat de zûnige smalle lulburger verbeten op jacht naar koopjes die hij niet nodig heeft maar waarover hij óp kan scheppen tegen z'n geborneerde vrinden op verjaardagsvisites. Menende dat de detailhandel de begerige consument royale gúnsten verleent. In de vorm van tientallen procenten kórting. Beláchelijk, want de prijzen worden vantevoren ópgehoogd, zodat men meent dat men spékkoper is bij het aanschaffen van alweer een nieuwe platbeeld-tv of een massage-apparaat. Gewiekste reclamemakers zullen nu al speculeren op die twee keer 190 euro rijkstoeslag voor gas en licht, zoals ze dat in mei doen met de vakántiegelden. Om de dom te houden massamens op schofterige wijze ook dit extra geld gnuivend uit de zak te kloppen, geheel naar vals Amerikaans voorbeeld.

oproerkraaier
oproerkraaier20 nov. 2022 - 22:53

Het Trumpisme is er ook al in de vorm van de FvD en ON en de BBB.

5 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk21 nov. 2022 - 7:56

Een goede verbetering!

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 nov. 2022 - 14:30

@ikheb ten opzichte van wat?

oproerkraaier
oproerkraaier21 nov. 2022 - 15:48

stock, verwacht je logica van de meneer die er altijd naast zit? lol

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk21 nov. 2022 - 18:22

Oproerkraaier, wat een generalisatie weer. Je doet jouw titel eer aan. Veel geschreeuw, maar weinig toe te voegen aan een discussie. Jammer!

oproerkraaier
oproerkraaier22 nov. 2022 - 9:11

IHAG: "Een goede verbetering!" noem jij een goede bijdrage aan de discussie? lol

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout20 nov. 2022 - 22:51

De Amerikaanse vlag kan ik overigens niet meer verdragen sinds die onder het Trumpregime wordt gebruikt als logo voor practisch alle Amerikaanse exportproducten als spijkerbroeken, jeeps, hamburgers, speelgoed en Hollywoodfilms. Op tv, in de film en in de krant, overal moet ik dat zenuwenvod zien. Ook de Nederlandse ondernemers doen er slaafs aan mee. Kan daar iets aan gedaan worden? Het is bij nadere beschouwing een vrij stuitend vlagvertoon omdat het zo'n hebberigheid uitstraalt met die overdaad aan sterren en strepen. Beste Amerikanen, als jullie dat vendel in eigen land demonstreren en af en toe eens bij een interland, prima, dat doen wij ook, net als andere beschaafde landen, maar dring je nationale vlag alsjeblieft niet te pas en te onpas ongevraagd aan de wereld op, een vlag is een visitekaartje, geen handelsmerk of krijgsbanier.

EUpiet
EUpiet20 nov. 2022 - 22:29

Dit is een sluipend proces wat al jaren aan de gang is. Het zou toch niet zo mogen zijn dat in een welvarend land voedselbanken bestaan, dat er zorgmijders zijn, geen betaalbare woningen, dat het rode kruis voedselhulp moet geven. Dat de jeugdzorg het niet meer aankan en dat ouderen verpieteren en dat zorg niet meer geleverd kan worden. Er zijn mensen die al decennia lang hiervoor gewaarschuwd hebben. Die werden en worden weggezet als ouderwets want vroeger kan niet meer want dat is te duur. Het is tenslotte geen 1975 meer. Hoe conservatief van u dat u nog zulke maatschappelijke verhoudingen durft na te streven krijgen ze te horen. En dan komen de lijstjes, want je kan op internet heel veel lijstjes vinden dat we het meest welvarendste, gelukkigste, gezondste enz. volk van de wereld zijn. En anders verteld het CBS of CPB wel dat we allemaal heel gelukkig zijn. Wat niet verklaart wordt is de volatiliteit van de maatschappij en het stemgedrag van veel mensen. De enorme politieke versplintering. Rechts en dan vooral niet liberaal rechts wat een machtsfactor aan het worden is. Links wat een kwijnend bestaan lijdt. Zo een twintig jaar geleden is men begonnen met het optuigen van het toeslagenstelsel. Dat is maar om 1 reden gedaan. Namelijk dat mensen niet kunnen rondkomen van het geld wat ze ontvangen maandelijks. Het zijn VVD/CDA/D66 geweest die de aanzet gegeven hebben. Niet vanuit barmhartigheid maar om de lonen en uitkeringen laag te houden.

2 Reacties
Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 13:50

Niet helemaal: de huurtoeslag is de opvolger van de huursubsidie die er al decennialang is. Wel is het zo dat ooit er sociale woningbouw an sich is ingevoerd om de lonen laag te houden maar dan hebben we het over de jaren '50. De zorgtoeslag is ingevoerd om de invoering van marktwerking in de zorg gedaan te kunnen krijgen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 14:54

'Ondernemers' willen de werknemers zegmaar 7 euro per uur betalen, zodat zij meer geld overhouden, meer winst maken. Vastgoed 'ondernemers' willen de werknemers 1500 huur laten betalen. Ja, dat alles is onhoudbaar. Dus springt de staat in, met toeslagen, zodat de werkende bevolking kunstmatig in leven gehouden wordt en 'de ondernemers' de mensen alsnog kunnen kaal plukken. Het is dus in de kern bedoeld, om 'ondernemers' vrij spel te geven. Zonder die toeslagen, krijg je zulke extreme verhoudingen, dat de hele maatschappij uit elkaar zou vallen. Mensen gaan dan inzetten op revolutie, etc. Je kan dus zeggen, dit kapitalisme kan alleen bestaan via permanente staatssubsidie, door de gehele bevolking betaald. Rechts is zogenaamd kritisch over de staat, maar zonder de staat kan haar systeem niet eens bestaan. Rechts is ook niet tegen toeslagen, want zij weet dat het land anders in elkaar stort.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa20 nov. 2022 - 22:22

Mensen hebben jaren achtereen op de VVD gestemd. De VVD is een partij die Amerika als een groot voorbeeld ziet en zijn inspiratie haalt uit Amerikaanse ideologen. Neoliberale ideologen en activisten Blijkbaar is dit wat de bevolking wilt. Of, ze dachten dat ze dit willen. Of, iemand heeft ze wijsgemaakt, dat dit is wat ze willen. There is no alternative? Het is alsof we massaal op een communistiche partij stemmen en dan heel verbaast zijn als we op Cuba gaan lijken. Het rode kruis moet ook echt inspringen. Typerend weer. Ook wel gaaf.

2 Reacties
Jansen7
Jansen721 nov. 2022 - 13:47

Eens, wel zijn er vele stemmers die dachten met een stem op de PvdA niet liberaal te stemmen. Ook zijn er vele hoogopgeleide mensen die oprecht denken dat Kaag het tegenwicht is tegen de economische verrechtsing.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa21 nov. 2022 - 15:10

Kaag is sociaal economisch gezien niet anders dan Rutte en de VVD. Hier heb je verder wel een punt. Mensen zijn door de PVDA echt bedrogen. Het is alsof je op een liberale partij stemt, die ondertussen vanbinnen veranderd in een communistische partij en door jouw stem aan de macht komt. Zoiets zou in theorie ook kunnen gebeuren.

RDZ1993
RDZ199320 nov. 2022 - 21:47

De zorgstaat wordt inderdaad steeds moeilijker overeind te houden door negatieve trends op het gebied van bijdragers en afnemers. Daarnaast is Nederland in tegenstelling tot de VS kapot genivelleerd en ondanks of juist dankzij deze nivellering glijden steeds meer werkenden af naar de armoede in Nederland. Niet zelden ben je als niet-werkende met een sociale huurwoning beter af dan als een werkende zonder socialer huurwoning. Grondige hervorming is nodig maar helaas is dat bijna onmogelijk in ons politieke stelsel. In Nederland gaat men eerst eindeloos formeren en daarna is het vier jaar lang handjeklap om een in elkaar geflanst regeerakkoord na te streven.

2 Reacties
r v b
r v b21 nov. 2022 - 8:29

van nivellering is geen sprake, de verschillen zijn juist toegenomen. De rijken worden rijker, de armen armer. Nederland is kapot geDEnivelleerd. Zolang rechts aan de macht blijft zal dat helaas zo blijven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 nov. 2022 - 9:05

Geen enkel Europees land heeft, met name in de steden, geen huisvestingsprobleem.

Kapitein_Haddoque
Kapitein_Haddoque20 nov. 2022 - 21:39

Al dat geld wat Kaag nu tekort komt, kan ze gewoon gaan halen bij het klimaatbeleid en het geld waarvan dhr Timmermans ons meent te moeten ontdoen om zogenaamd door ons gecreeerde klimaatschade mee te dokken.