Maurice de Hond peilde media-voorkeuren op basis van stemgedrag
Nederlanders die links stemmen hebben amper media waar ze zich en masse bij thuisvoelen, blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond. Hij ondervroeg op verkiezingsdag 10.000 stemmers over levensstijl en voorkeuren.
De enige landelijke krant waar verhoudingsgewijs stemmers van linkse partijen zich meer thuisvoelen dan lezers van andere politieke kleuren is De Volkskrant zo blijkt uit onderstaand overzicht. Ook de Amsterdamse krant Het Parool scoort goed voor wat betreft het percentage lezers dat links kiest.
Bij websites heeft bij Joop links een uitgesproken voorkeur van de bezoekers, onder de bezoekers van Geenstijl, onderdeel van De Telegraaf, voelt het grootste deel zich prettig bij de partijen van de gedoogcoalitie.
In een toelichting schrijft Maurice de Hond:
Per grote partij een aantal opmerkelijk grote verschillen met het gemiddelde (10% of meer hoger dan de uitslag van de verkiezingen, dus naar verhouding is dat beduidend hoger):
VVD: Leest De Telegraaf, Financieel Dagblad, Elsevier, Linda, Beau Monde, Lekker, Quote, Playboy, Top Gear, Bezoekt Geen Stijl, lid van LinkedIn, kijkt naar BusinessClass, eet Japans, Argentijns, doet aan Golf, Poker, Schaatsen en Skieen.
PvdA; Leest De Volkskrant, Het Parool, Vrij Nederland, Vara-gids, bezoekt Joop.nl , Kijkt naar Uitgesproken VARA.
CDA: Rijdt Citroen, Leest Trouw, Elsevier, Mikrogids, kijkt naar Voetbal International, Op zoek naar Zorro, doet aan bridgen, voetbal, tennis
PVV: Leest De Telegraaf, Veronicagids, kijkt naar Uitgesproken WNL,
En bij de volgende partijen meer dan 6% hoger dan het gemiddelde: SP: kijkt Uitgesproken Vara, klant bij Aldi, heeft als hobby knutselen,
D66: Leest NRC Next, kijkt Madiwodovrijdagshow, heeft als hobby dansen,
Groen Links: Leest NRC Next, houdt van Marokkaans eten