Joop

Nederland gaat wapens leveren aan Oekraïne

  •    •  
18-02-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
588 keer bekeken
  •  
Ukraine Tensions

© AP Photo/Evgeniy Maloletka

Het kabinet heeft vrijdag besloten dat Nederland wapens gaat leveren aan Oekraïne. Het land had om de militaire goederen gevraagd vanwege de oorlogsdreiging. Mark Rutte en minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra waren twee weken op bezoek in Kyiv.
“Het voorkomen van oorlog blijft de hoogste prioriteit. Tegelijk moet Oekraïne zich kunnen verdedigen tegen een mogelijke Russische gewapende aanval op eigen grondgebied”, verklaart Hoekstra tegenover de NOS.
Volgens minister van Defensie Kajsa Ollongren wil Nederland solidair zijn met Oekraïne. “Nederland steunt Oekraïne op vele fronten en is dus net als een aantal andere partners bereid militaire goederen te leveren.”
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (123)

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin20 feb. 2022 - 10:44

Kon wel eens te maken hebben met de MH17.

adamgmail
adamgmail19 feb. 2022 - 16:16

De Nederlandse overheid en die van andere EU en NAVO landen zouden eerst moeten goed overwegen wie zij in Oekraïne gaan steunen: Stepan Andrijovytsj Bandera (Oekraïens: Степан Андрійович Бандера) (Stary Oegryniv bij Kaloesj, Galicië, 1 januari 1909 - München, 15 oktober 1959) was een Oekraïens leider van de nationalistische Oekraïense beweging rondom de Tweede Wereldoorlog. In West-Oekraïne wordt Bandera ondanks zijn vermeende betrokkenheid bij een massamoord op etnische Polen, Joden en andere minderheden voornamelijk beschouwd als vrijheidsstrijder. op 1 januari 2009 werd Bandera's 100e geboortedag gevierd in verschillende Oekraïense plaatsen en werd een postzegel uitgegeven ter ere hiervan. Hoe zouden wij ons voelen als de Duitsers postzegels gaan uitgeven ter ere van Adolf Hitler?

1 Reactie
Nina4
Nina420 feb. 2022 - 9:25

Bandera werd op de trein naar Sachsenhausen gezet. Later door de Sowjets geliquideerd met gifgasaanval in de straten van München. Hij leverde met zijn OePA uiteindelijk strijd tegen beide onderdrukkers, de Sowjets en de Nazi's en natuurlijk de Polen die aanspraak maakten op Oekraïne. Dat deze man bloed aan de handen heeft en waarschijnlijk meedogenloos was. Dat heeft mogelijk ook te maken met zijn verblijf in Sowjet en Nazi gevangenissen en kampen. Geen man misschien om vrienden mee te zijn, nog om zijn daden goed te praten maar ik laat het oordeel aan de Oekraïners. Het is hun vrijheidsstrijder. Een vijand van de in Rusland gerehabiliteerde voorgangers van Poetin de waanzinnige Stalin.

agnar123
agnar12319 feb. 2022 - 14:47

De FSB recruteert al meer dan 20 jaar mensen in het westen. Met name milieu-activisten en passivisten. Citaat: Then Cathy McMorris Rodgers, the Republican conference chairman, chimes in. Her "big takeway" from the conversation is "just how sophisticated the propaganda" is in Russia. She and others hint at the NGOs Russia has bought in Europe, including the environmental groups that have been lined up to oppose fracking, a technology Russia doesn't like because it lowers gas prices. "It isn't just about Ukraine," Ryan says. And then, a few seconds later, he adds "Russia is trying to turn Ukraine against itself." Zie: https://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=2480&n1=69#washington Zonder mensen specifiek te willen beschuldigen, kijk ik toch wel wantrouwig naar sommige reacties. Is men gewoon naief of door de FSB gerecruteerd? Er wordt wantrouwen tegen de USA gepropageerd. Elders is er systematisch gestookt tegen de EU. Geert Wilders stond in de Doema met een vriendschapsspeltje op, terwijl hier het MH17 proces werd gevoerd ! Wilders is zo'n figuur die tegen de EU ageert. Wat is de EU zonder steun van de USA? Als Erdogan en Putin besluiten om Europa te verdelen, kan alleen de USA dat tegenhouden. Houdt aub op met onzin over de kwaliteit het buitenland beleid van de USA. We hebben de USA en de NATO nodig om onze vrijheid te behouden. Daarnaast: Een Europees leger en een direct gekozen president van de United States of Europe zou helpen. Nu Engeland uit de EU is, kunnen we doorpakken.

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland19 feb. 2022 - 20:13

U bent wel de koning van de zaken omdraaien Fracking is helemaal niet slecht allemaal Russische propaganda? En of het de gasprijzen lowert ? Vooralsnog betalen we flink voor die Amerikaanse rotzooi omdat we geen gas van Rusland mogen . Als bij u dan de alarmbellen niet af gaan dat u belazerd wordt dan zult u die bellen ook niet hebben .

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout19 feb. 2022 - 22:10

`Zonder mensen specifiek te willen beschuldigen, kijk ik toch wel wantrouwig naar sommige reacties. Is men gewoon naief of door de FSB gerecruteerd? Wat een boude bewering. Heb je de AIVD en de MID al ingelicht? Over subversieven hier op de site?

Nina4
Nina420 feb. 2022 - 9:35

Agnar 123 Goede analyse van Geert Wilders. Ook FvD is besmet met Russische (geld?) Invloed. Samen met GeenStijl zijn ze de wegbereiders geweest van de Russische fraim "Oekraïne is Corrupt". Een fraim die onterecht is vanuit het perspectief van de bron: Rusland, het land dat nog veel corrupter is en weinig vrijheid nog oppositie meer kent. Geert Wilders leidt zijn fractie op anti-democratische wijze en is vanuit dat oogpunt een vriend van Orban en een wat stiekemere vriend van Poetin (voor MH-17 een openlijke vriend). Het hele Oekraïne referendum kwam uit de tentakels van het Kremlin. In de meest onschuldige kijk op deze propaganda stroom: kakelen PVV, GeenStijl en FvD in ieder geval precies de Kremlin propaganda.

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 feb. 2022 - 10:56

Het staat hier bol van mensen die het slachtoffer de schuld geven en niet degene die een invasie macht aan de grens en al binnen de grenzen heeft. Dat recht van een land als Oekraine om in vrede te mogen leven met integriteit van haar grenzen gewaarborgt en recht op zelf verdediging kan ze niks schelen. Een Europeesch land nota bene. Maar sterke mannen zijn te lekker voor ze, daar worden ze geil van. In 1938 klaagden NSBers over het Britse rijk, en nu klagen bruikbare idioten over de VS.

8 Reacties
EUpiet
EUpiet19 feb. 2022 - 12:44

Welk land heeft sinds 1945 de meeste oorlogen uitgevochten en heeft de meeste invallen gedaan of proxy oorlogen uitgevochten? Welk land verhandelt het meeste aan wapens? Wel land heeft het grootste leger? En dan nog vindt u het vreemd dat mensen dat land wantrouwen. Ik zou zeggen ga uw wijsheden orakelen in Irak, Vietnam, of wat landen in Latijns Amerika.

watcher3
watcher319 feb. 2022 - 13:32

Meneer Spijkers, u doet nu net alsof de VS geen liegende bende oorlogsmisdadigers is....

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout19 feb. 2022 - 14:25

Vanuit rabiate behoudszucht en een smalburgerlijke perceptie, pleiten apologeten van Groot Pentagonië voor een corporate volksindentiteit ten behoeve van de wapenindustrie. Amerika kan niet genoeg tegen het licht worden gehouden om diens valse geschiedenis beter te doorzien.

mordicant
mordicant19 feb. 2022 - 14:37

EUpiet Omdat Amerika een war-mongerend land is wil dat dan zeggen dat Rusland dan ook wel een keertje agressief naar een soeverein land mag zijn?

Frederikus2
Frederikus219 feb. 2022 - 15:59

Wat een kletskoek. Wat Rusland met haar legers binnen de eigen grenzen uitvoert zijn niet de zaken van Amerika. Voorlopig staat Rusland nog lang niet in Oekraïne. De oorlogsgeile Amerikanen bevinden zich wel buiten hun eigen land. Zelfs bevinden zich al adviseurs in Oekraïne. Het is Amerika dat de trommel voor oorlog slaat.

Thuiszitter
Thuiszitter19 feb. 2022 - 16:20

Eupietje - grootste leger heeft China , wapenhandel zijn aantal landen die dit in handen hebben https://www.amnesty-international.be/subthema/globale-wapenhandel-in-cijfers/40253 De oorlogen van de vorige eeuw https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_oorlogen_(chronologisch) Reden genoeg om meerdere landen te wantrouwen , nietwaar ?

EUpiet
EUpiet19 feb. 2022 - 17:21

Inderdaad thuiszittertje, Des te meer reden om niet als een idioot achter de oorlogstrom van Uncle Sam aan te lopen. Of hebben ze al weer weapons of mass destruction gevonden?

Pater
Pater21 feb. 2022 - 2:13

@EU-Piet Wat een gelul. Alsof het een wedstrijdje is. De VS hebben absoluut oorlogsmisdaden op hun geweten en zijn meerdere volledig ongerechtvaardigde oorlogen begonnen. De USSR (en later Rusland) heeft natuurlijk ook wel wat op z'n geweten. Ze hebben de Oost-Duitse opstand van 1953 neergeslagen, de Hongaarse en Tsj.-Slow. opstanden van 1956 en 1968, het neerslaan van de Poolse studentenprotesten van 1968 bevorderd (gevolgd door een grote antisemitische campagne) en pleegde een invasie in Afghanistan. Rusland is volledig ongerechtvaardigde sluipende oorlogen begonnen in Georgië en Oekraïne. Waar het nu om gaat is, dat Rusland als agressor een sluipende oorlog tegen Oekraïne dreigt om te zetten in een meer openlijke oorlog tegen dat land. Dat moet gestopt worden!

agnar123
agnar12319 feb. 2022 - 10:38

Ik geloof niet, dat Rusland een grote oorlog wil. De kosten zijn hoog en de baten wegen daar niet tegen op. Mocht Rusland uit zijn op oorlog, dan vallen ze Oekraine vermoedelijk binnen als de slotceremonie van de Olympische spelen voorbij is. Ze willen China als bondgenoot houden. We weten niet wat Putin met China heeft besproken. Het is mogelijk, dat China en Rusland tegelijk aanvallen. Rusland in Oekraine en China in Taiwan. Dat ze een nieuwe wereldorde willen scheppen. Tijd voor Taiwan om zich voor te bereiden op een verrassingsaanval, voor een Blitzkrieg. Mocht dit gebeuren, dan lijkt het een herhaling van WO II. Nu met China en Rusland in plaats van Japan en Duitsland. Laten we hopen, dat ze verstandig zijn.

Déjà vu
Déjà vu18 feb. 2022 - 23:39

"Volgens minister van Defensie Kajsa Ollongren wil Nederland solidair zijn met Oekraïne." Kan het stukje grond dat Nederland heet solidair zijn? Dacht het niet! Bedoelt ze misschien de Nederlandse bevolking hiermee? Kan ook niet waar zijn! Dan blijft er maar één optie over: de yankee-doodles in de politiek paaien de Amerikanen ten koste van de hardwerkende belastingbetaler.

Geesteman
Geesteman18 feb. 2022 - 23:39

Het is toch moeilijk te bevatten wat de Amerikanen nu eigenlijk met Ukraine te maken hebben. Waar bemoeien ze zich mee. Als West-Europa een oorlog met Rusland wil dan regelen we dat zelf wel.

6 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter19 feb. 2022 - 9:51

Geesteman - je weet van het bestaan van de NAVO af ? En wie daar t meeste geld inheeft gepompt ?

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 feb. 2022 - 10:02

We moeten een beetje ophouden over 'het westen' en West-Europa. Alle landen die loskwamen uit het Warschaupact wisten niet hoe snel ze onder de Russische invloedsfeer uit moesten komen. En na het uiteenvallen van de Sovjet Unie zie je hetzelfde bij de voormalige Sovjet republieken, behalve Wit-Rusland dan, maar hoe zou dat nou komen (?) Het is onderhand heel Europa tegen Rusland, niet West-Europa.

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 feb. 2022 - 10:33

Er zijn geen Amerikaanse troepen in Oekraine en er gaan geen Amerikaanse troepen in Oekraine. Er zijn Russische troepen en Russisch gesteunde agenten in Oekraine, en er er staat een invasie macht gemobiliseert aan de Oekrainische grens klaar om daar in te vallen. Land van Europa verdedigen zich via NAVO. Daar zit de VS ook in. Niet Oekraine. Vandaar dat er Russische agressie, een annexering, een poppen staat, en een invasie mobilisatiie tegen ze is.

Nina4
Nina419 feb. 2022 - 10:45

Geesteman Dat is heel eenvoudig, het land dat top-dog is tolereert niet dat er zonder zijn toestemming landjepik wordt gedaan omdat dit minder invloed betekent in bijvoorbeeld de Zwarte Zee. Gelukkig staan ze nu aan de juiste kant. Een ontluikende democratie die nog ver op ons achter ligt maar zóver voor op Rusland dat het door Rusland dient te worden geknecht. Voor Europa is het van belang liberalere regeringen op de flanken te hebben, of het moet zijn dat je het niet erg vindt als zo nu en dan je een tussenlanding moet maken omdat één van je mede passagiers een andere mening heeft als de desbetreffende dictator. Hebben we het nog niet gehad over het ondergraven van onze democratie maar dat is natuurlijk ook een hobby van een grote groep in ons eigen parlement.

Geesteman
Geesteman19 feb. 2022 - 19:02

Antwoord aan bovenstaande reacties Het maakt Rusland niet uit wat voor bestuursvorm de landen aan hun grens hebben. Dat is geen enkel probleem. En die landen kunnen handeldrijven met wie ze willen. Mogen gerust profiteren van de EU-geldkraan. Wat Rusland niet wil is een militaire dreiging aan hun grens. En wat is daar toch mis mee? Er is veel veranderd in de Oost-Europese landen. Opheffen Warschaupact was een goede zaak. Net als het einde van de koude oorlog. Maar zolang Biden en zijn haviken in de VS denken dat er helemaal niets is veranderd blijven ze de bevolking van Europa (incl Rusland) terroriseren met oorlogsdreigingen. Niemand wint daarbij behalve de wapenindustrie. En de verliezers zullen de burgers in Europa weer zijn. Wat we nu al zijn door de gigantische bedragen die we aan defensie moeten besteden.

Geesteman
Geesteman19 feb. 2022 - 19:19

Als we de burgers in Ukraine en Wit-Rusland echt willen helpen hun land op te bouwen zoals zij dat willen dan zou de NAVO zichzelf op moeten heffen.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout18 feb. 2022 - 23:00

Die aan Oekraine toegezegde scherpschuttersgeweren zijn allang afgekeurd hier omdat de lopen waren kromgetrokken door de Afghaanse zon.

Oki Doki
Oki Doki18 feb. 2022 - 22:05

Ik hoorde op televisie dat Poetin gesprekken wil forceren tussen de Oekraïense regering en de mensen van de regio Donbass. De Oekraïense regering heeft alle gesprekken met de mensen in Donbass geweigerd. Omdat de Oekraïners niet willen praten komt er nu waarschijnlijk een oorlog. Maar waarom wil de Oekraïense regering eigenlijk niet praten met de mensen uit Donbass? Wat is er mis met praten? Dat is toch juist goed in een situatie als deze? Zouden ze er niet alles aan moeten doen om een oorlog te voorkomen?

5 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers19 feb. 2022 - 10:36

Weer een die niet de schuld aan de aanvaller maar aan de aangevallende geeft. Donder toch op man.

Oki Doki
Oki Doki19 feb. 2022 - 13:16

Paul Spijkers Ik ben wel voor Oekraïne maar ik heb liever dat ze praten dan dat er een oorlog uitbreekt.

JasDon
JasDon19 feb. 2022 - 15:19

Oki Doki, je trapt gewoon ook in false flag acties van Rusland. Rusland is valse voorwendselen aan het verzamelen om een inval te rechtvaardigen. Zelfs de bewoners van de door 'separatisten' bestuurde delen zijn klaar met de onzin van de lokale leiders.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 feb. 2022 - 15:39

Oki Doki, Poetin wil meer dan praten. Hij wil dat Oekraïne de 'Volksrepublieken' autonoom verklaart. Wat betekent dat Oekraïne afstand doet van dat deel van het land. 'Toevallig' heeft de Doema afgelopen maandag een wetsvoorstel aangenomen waarin ze Poetin vraagt die gebieden te erkennen als onafhankelijke republieken. Zodat Rusland die gebieden kan annexeren. Logisch dat Oekraïne dat niet wil. Bovendien is die erkenning en alles wat er op volgt een schending van het in 2015 ondertekende Minsk-akkoord. Maar dat zal Poetin worst wezen, als hij er eenmaal zit gaat hij niet meer weg.

Oki Doki
Oki Doki19 feb. 2022 - 22:05

JasDon en MartinvanderLinde Rusland is wel fout bezig maar Oekraïne staat er wel alleen voor ben ik bang en daarom is het toch wel in het belang van Oekraïne om te blijven praten met Rusland. Als je als westerling vindt dat de gebieden niet in handen mogen vallen van Rusland dan moet je ook wel bereid zijn ervoor te vechten. Als je de gebieden beschouwt als niet belangrijk en het het niet waard vindt om er oorlog over te voeren dan is het misschien beter om de gebieden af te staan aan Rusland. Oekraïne gaat de oorlog tegen Rusland in ieder geval sowieso niet winnen. Daarnaast zijn de desbetreffende gebieden zo goed als geheel Russisch, het lijkt me moeilijk om er tevreden Oekraïners van te maken. Ik vraag me af of ze ooit aan de kant van Oekraïne of het westen gaan staan. Het is helemaal geen leuke situatie maar wat zijn de opties voor Oekraïne?

EenMening
EenMening18 feb. 2022 - 21:54

David tegen Goliath. De Oekraïners zijn kansloos tegen het veel sterkere Russische leger. Toch zijn ze bereid te vechten en als ze verslagen worden, een guerrilla te voeren tegen Poetins armee. De mensen die het voor de Russen opnemen en de term "fascisten" misbruiken om de Oekraïners zwart te maken, moeten zich diep en diep schamen.

5 Reacties
EUpiet
EUpiet19 feb. 2022 - 8:50

U moet uzelf schamen over het constante hitsen om maar mensen partij te laten kiezen. Waarbij het risico bestaat dat het echt escaleert en talloze mensen er het slachtoffer van worden. En ja er wordt terecht over fascisten gesproken want die vechten mee aan de zijde van Oekraïne. https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion Oekraïne heeft een staand leger wat 2x zo groot is als wat de Russen aan de grenzen hebben samengetrokken. Het lijkt me niet dat het realistisch is om met die krachtsverhoudingen een inval te beginnen voor de Russen. Vanaf 2014 hebben USA UK en andere NAVO landen Oekraïne volgestouwd met het meest moderne wapentuig, buiten de enorme hoeveelheid wapens om die Oekraïne zelf produceert. Zoveel dat Oekraïne momenteel op plaats 12 staat van wapen exporterende landen. Dit is een conflict tussen twee heel kwade broers en u wilt de rest van de wereld er in meegezogen laten worden. Nogmaals, ga uzelf schamen.

LaBou
LaBou 19 feb. 2022 - 11:12

Naar het schijnt heeft de veiligheidsadviseur van Biden al strenge sancties voorgesteld omdat de Russen zich niet aan de NAVO-planning houden.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout19 feb. 2022 - 11:57

Mening meent dat hij als Pentagonaanbiddend gristenfundamentalist aan de goede kant van de geschiedenis staat. Dat hij hier al jaren onder meerdere nicks z'n guurrechtse riedel mag afsteken tegen socialisme; en daarbij nog meent te moraliseren ook, siert Joop in het bijzonder en de linkse tolerantie in het algemeen.

Frans Kwakman
Frans Kwakman20 feb. 2022 - 12:53

@LaBou - die sacties betekent dat dat de NordStream 2 pijp zeker niet in gebruik genomen mag worden? Dat kunnen die amerikanen natuurlijk goed eisen maar zij zitten niet in de kou. Ze hebben wel LNG te koop, dus denk even na.

LaBou
LaBou 21 feb. 2022 - 6:33

Sorry kwakman, ik had geen sarcasme emoticon paraat. Maar als je het nog eens leest en dan even goed nadenkt snap je de bedoeling wel.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde18 feb. 2022 - 20:51

Het evacueren van de bevolking in de Donbass doet het ergste vermoeden over een op handen zijnde inval van Rusland. Om burgerslachtoffers zo veel mogelijk te voorkomen. Slachtoffers waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Daarnaast is het natuurlijk een mooi in elkaar gezet drama dat de heldhaftigheid en de menselijkheid van de Russen moet laten zien. Als je er in trapt en ongevoelig bent voor het achterliggende perverse systeem van misleiding en onderdrukking.

4 Reacties
Déjà vu
Déjà vu18 feb. 2022 - 23:46

Het is sneu als je dergelijke commentaren leest, terwijl er toch zoveel over deze materie bekend is.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 feb. 2022 - 8:55

Vertel.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 feb. 2022 - 9:08

Dat Azovgedoe is oud nieuws. Het is absoluut geen reden om het hele land waar facsisten slechts een heel klein onderdeel vormen aan zijn lot over te laten. Maar blijkbaar heeft de vijfde colonne in haar ogen een bruikbaar argument gevonden om de hond mee te slaan. Te doorzichtig jongens. En zoooo zielig.

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 feb. 2022 - 10:39

Of om een crisis op papier te zetten zodat Rusland nog een reden heeft om actie to ondernemen. Oekraine valt Donbass namenlijk helemaal niet aan.

watcher3
watcher318 feb. 2022 - 16:44

Feit is dat Nederland fascisten helpt in hun strijd tegen rusland. Nooit meer oorlog, nooit meer fascisme, het was een holle leus. Over een paar decennia komt er een onderzoek zoals nu over onze beestachtige praktijken in Indonesië.

15 Reacties
Eid
Eid18 feb. 2022 - 17:25

Nou dat zou in uw consequente gedachtenwereld dus fascisten tegen fascisten zijn. Maar blijkbaar ziet u dat niet zo. Jammer.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 17:47

@watcher als je meningen verkondigd die voor de meeste mensen volkomen vreemd zijn dan helpt het om linkjes erbij te zetten [In de frontlinie bevindt zich het Azov-bataljon, klaar om de Russen in de Donbass af te slachten. Dat bataljon is gepromoveerd tot een special forces regiment, opgeleid en bewapend door de VS en de NAVO. Het onderscheidt zich door zijn wreedheid bij aanvallen op de Russische bevolking van Oekraïne. Azov, die neonazi’s uit heel Europa rekruteert onder de vlag van SS Das Reich,[3] staat onder bevel van de tot kolonel gepromoveerde oprichter Andrey Biletsky. Azov is niet alleen een militaire eenheid, maar ook een ideologische en politieke beweging. Biletsky is de charismatische leider. Hij heeft vooral invloed op de jongerenafdeling, die door zijn boek ‘De woorden van de witte Führer’ wordt geïndoctrineerd in de haat tegen de Russen.] https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2022/02/03/zorgvuldig-uit-beeld-gehouden-huurlingen-van-de-vs-actief-in-oekraine/

watcher3
watcher318 feb. 2022 - 17:52

Eid: wat zwamt U nu? Ik begrijp dat u niet vies bent van een oorlog voor de Amerikaanse bezwaren tegen een pijplein maar het is niet in mijn gedachtenwerld dat de Ukraine vol zit met nazis die uit zijn op een oorlog. Er zijn al jaren amerikaanse "adviseurs" in de Oekraïne bezig de fascisten te trainen.

watcher3
watcher318 feb. 2022 - 17:54

ericbos: U fout is dat U denkt dat de russen net zo agressief en oorlogszuchtig als de Amerikanen zijn.

Arbeider5
Arbeider518 feb. 2022 - 18:19

''Over een paar decennia komt er een onderzoek zoals nu over onze beestachtige praktijken in Indonesië.'' Dat zal toch niet zijn. In Indonesië lieten Nederlandse oorlogsmisdadigers hun krijgsgevangen weglopen om ze daarna een kogel in de rug te jagen. Dat probleem heb je niet met scherpschuttersgeweren die het kabinet Nederlandse machthebbers nu leveren aan hun vrienden in Kiev. Niks krijgsgevangen meer kogels in de rug schieten, kampongs in brand steken. Simpel vanaf veilige afstand vrouwen, kinderen, soldaten etc. een kogel door de kop jagen en geen haan die daar ooit nog naar kraait.

Noordermeer2
Noordermeer218 feb. 2022 - 18:21

Nog maar ‘ns voor degenen die denken, dat de wereld zwart-wit is : https://www.groene.nl/artikel/in-oekraine-werkt-europa-samen-met-oligarchen-en-fascisten

erikbos
erikbos18 feb. 2022 - 20:11

@Watcher "U fout is dat U denkt dat de russen net zo agressief en oorlogszuchtig als de Amerikanen zijn." Ik hou me bij de feiten, en het feit is dat de Russen hun halve leger gevechtsklaar aan de grens hebben opgesteld en niet de Amerikanen. Als er oorlog komt zal het zijn omdat de Russen aanvallen, niet omdat de Amerikanen tegen de media waarschuwingen lopen te roepen. Dus dan mag je zelf proberen te concluderen wie oorlogszuchtig is degene die zijn leger opstelt voor actie of degene die in de media loopt te roepen.

EUpiet
EUpiet18 feb. 2022 - 21:46

@ericbos, De krijgsmacht van Oekraïne is ongeveer 2x zo groot als wat Rusland aan de grenzen heeft samengetrokken. Een invasie lijkt me niet waarschijnlijk. Overigens wel apart dat u zo een warm supporter bent van een land wat dit schorem onder de wapenen heeft. https://en.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 23:32

@ericbos Feiten dat Rusland militairen in eigen land heeft en de de NAVO militairen in Oekraïne heeft ? U gelooft een kant van het verhaal (dat verstandige mensen, zelfs als deze pro-Amerikaanse standpunten hebben als propaganda ontmaskeren) dat mag hoor maar u bent wel selectief in de feiten. En verstandig leugenaar doet er ook goed aan vooral feiten te vertellen. Probeert u wel eens de andere kant van het verhaal te horen. En dat is niet "Poetin is een megalomane dictator die kostte wat het kost het Sovjetimperium te herstellen" Dat is over duidelijk propaganda. Halbe Zijlstra moest nog aftreden omdat ie dat soort leuterkoek verkocht.

erikbos
erikbos19 feb. 2022 - 9:01

@EUpiet "De krijgsmacht van Oekraïne is ongeveer 2x zo groot als wat Rusland " Het Iraakse leger was in omvang groter dan het VS leger dat binnentrok, omvang zegt in dit geval niet veel. Het Oekraïense leger is hopeloos veroudert t.o.v. het Russische leger. "Overigens wel apart dat u zo een warm supporter bent van een land " Ha kritisch zijn op het gedrag van Rusland maakt je gelijk een aanhanger van Oekraïne. In uw logica is iemand die kritiek heeft op de SP ook gelijk aanhanger van Baudet? @Griezel "Feiten dat Rusland militairen in eigen land" Klopt, maar u vergeet er opvallend genoeg bij te vermelden dat het halve Russische leger in aanvalsformatie klaar staat aan de Oekraïense grens. En er zijn inderdaad instructeurs aanwezig in Oekraine om ze te helpen met hun training van hun troepen. Dat wordt ook door niemand ontkend, overigens zijn de meest nu teruggetrokken vanwege de dreiging van Rusland.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 feb. 2022 - 10:07

@Eupiet, "De krijgsmacht van Oekraïne is ongeveer 2x zo groot als wat Rusland..."... de verwachting van iedereen (ook van Oekraïne) is dat door een enorm overwicht in de lucht binnen een week al het materiaal (vliegtuigen, tanks, radar) van Oekraïne vernietigd zal zijn. Wat rest voor de Oekraïne is een soort guerrilla oorlog met handwapens tegen het Russische leger. Elke andere voorstelling van zaken zijn gewoon leugens.

Paul Spijkers
Paul Spijkers19 feb. 2022 - 10:48

Watcher Russen zeggen dat een onafhankelijk Oekraine Nazis zijn om een excuus te hebben om op hun recht van een eigen land te hebben te kunnen stampen. Die propaganda is net zo oud uit Rusland als de Protocollen van zion. Griezel Er zijn geen NAVO strijdkrachten in Oekraine. En die zullen er ook niet komen ook niet. Er zijn alleen Russische strijdkrachten in Oekraine. En een Russische poppen staatje. En een aanvals mobilisatie aan de grens. Mijn god dat jullie zo diep gezakt zijn. Totaal onbewust als Europeanen op het recht van onafhankelijkheid en zelf verdediging van een land. Het alsof Hitler de Sudeten wil en jullie staan te juichen.

EUpiet
EUpiet19 feb. 2022 - 12:39

@Ericbos. /Het Oekraïense leger is hopeloos veroudert t.o.v. het Russische leger/ Dat was het in 2014, nu allang niet meer. Overigens heb ik van u nog geen woord van kritiek op Oekraïne mogen vernemen dus het is aannemelijk dat u toch sympathie voor de staat koestert.

erikbos
erikbos19 feb. 2022 - 13:41

@Eupiet "Dat was het in 2014, nu allang niet meer." Je zit er compleet naast, de Oekraïense luchtmacht is een luchtertje max. 100 vliegtuigen die al 20 jaar niet zijn gemoderniseerd. De Oekraïense landmacht heeft 10 redelijk moderne tanks de rest is oude meuk dat geen kans heeft tegen de geüpdatet Russische tanks. Aan Oekraïne valt nog veel aan te merken met de rechtsstaat is van erg matig niveau en de democratie kan een stuk beter maar werkt wel redelijk goed. Het is altijd een goed teken als de zittende president kan worden weggestemd zoals in de laatste presidentsverkiezingen. Maar het onderwerp hier is het gedrag van Rusland tegen een soevereine democratische staat en daar zit u alleen maar zwakke excuusjes bij te verzinnen.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 feb. 2022 - 15:41

Ja, Paul, mocht Poetin ooit aan onze grenzen staan, dan weet wie je 'vrienden' zijn.

Pater
Pater18 feb. 2022 - 15:56

Het zou mooi zijn als die wapens de Oekraïne snel bereiken. Als er een oorlog komt gaat dat snel gebeuren. De nieuwe beschietingen in het Oosten en de hernieuwde aankondiging van Poetin van militair geweld als hij zijn zin niet krijgt stemmen mij somber. En net weer de berichten dat de twee mini-satellietstaten van Rusland hun inwoners oproepen naar Rusland te vertrekken vanwege het gevaar van een Oekraïense aanval. Gelul natuurlijk, Oekraïne kijkt wel link uit, maar dat is het scheppen van onrust en angst die de aankondiging kunnen zijn van Russisch ingrijpen om de Russische paspoorthouders (gratis uitgedeeld) te 'beschermen'.

10 Reacties
JasDon
JasDon18 feb. 2022 - 16:27

Ik hoop het ook, Oekraïne die zich kan verdedigen is op dit moment de beste manier om een conflict te voorkomen. Helaas zijn er de nodige mensen die vooral het probleem bij de VS zien in deze crisis. Triest.

watcher3
watcher318 feb. 2022 - 17:02

JasDon: U kunt gewoon niet ontkennen dat de Amerikanen, liegende oorlogsmisdadigers zijn. De Amerikanen willen deze oorlog slechts en alleen om de inwerking stelling van Nordtream2 tegen te houden.

EUpiet
EUpiet18 feb. 2022 - 17:12

Huh? Oekraïne verkoopt voor miljarden wapens aan het buitenland. Die paar geweren gaan ze echt niet helpen. https://www.businessinsider.com/illegal-arms-trading-in-ukraine-2016-7?international=true&r=US&IR=T

EUpiet
EUpiet18 feb. 2022 - 17:17

Nog maar een linkje er bij. Ik denk niet dat ze die paar Nederlands dingetjes nodig hebben. https://www.aljazeera.com/news/2021/3/29/amid-war-ukraine-tries-to-boost-arms-sales

erikbos
erikbos18 feb. 2022 - 17:30

@Watcher "De Amerikanen willen deze oorlog slechts" Als Amerika deze oorlog wilde zouden ze stil zijn en Poetin zijn gang laten gaan. Wat de VS nu doen is hard roepen wat Poetin mogelijk van plan zodat Poetin minder opties heeft om geloofwaardig een invasie in Oekraïne uit te voeren. Daarbij is degene die een grote aanvalsmacht klaar zet voor actie degene die oorlog wil, maar dat is voor u blijkbaar te moeilijk om te bevatten.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 17:50

Pater slaat niet op de oorlogstrom - hij heeft nu zelfs een paar pauken!

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde18 feb. 2022 - 19:53

Erik, volkomen mee eens. Watcher lijkt in al zijn haat de weg wat kwijt te zijn. Hij gedraagt zich als een briesend paard.

watcher3
watcher318 feb. 2022 - 20:07

Buitenlandse militaire bases van de Amerikaanse imperialisten: https://dra.american.edu/islandora/object/auislandora%3A94927

henk-alexander
henk-alexander18 feb. 2022 - 22:16

Pater vindt dat de Nederlandse wapens de sluipschutters van het fascistische Azov bataljon wel goed van pas zullen komen, want daarmee kunnen ze de russischtalige Oekraïners in de Donbass afschieten. Pater heeft geen weet van wat Decreet nr. 117/2021 beoogt (ondertekend door Zelensky op 24 maart vorig jaar). Pater weet ook niet, of wil niet weten, dat na de regime change in 2014 in Odessa tegendemonstranten door nationalisten en fascisten levend werden verbrand. Pater accepteert alleen wat de NAVO en Amerikanen hem voorhouden - de rest vindt hij natuurlijk gelul.

LaBou
LaBou 19 feb. 2022 - 7:14

"Watcher “De Amerikanen willen deze oorlog slechts”" Achterbakse manier van citeren door maar de helft van de zin te nemen. Die hele zin luidt: ". De Amerikanen willen deze oorlog slechts en alleen om de inwerking stelling van Nordtream2 tegen te houden." Blijkbaar komt dat tweede deel erikbos niet goed uit wegens gebrek aan argumenten.

agnar123
agnar12318 feb. 2022 - 15:38

Oekraine steunen is goed. Maar ik geloof niet, dat Rusland oorlog wil. De kosten zijn hoog en de baten nihil. Ik vermoed, dat Putin gewoon de olie en gas prijzen wil opdrijven. Normaal gesproken kosten militaire oefeningen veel geld. Nu leveren ze Rusland geld op. Het is ook nog mogelijk, dat Putin en Biden samen deze situatie gemaakt hebben en elkaar helpen. ze profiteren er allebei van. Zolang het niet tot oorlog komt.

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 16:15

Nee Biden wil geen Norstream 2 opdat wij zijn vieze schaliegas kopen

sr626
sr62618 feb. 2022 - 21:28

nee griezel, wijn moeten niet totaal afhankelijk worden van Poetin

Geesteman
Geesteman18 feb. 2022 - 23:55

Er is ook nog Turkstream 2 waar we straks gas van af kunnen nemen. Wil Biden ook niet maar dan heeft hij met Erdogan te maken. En die krijgen ze niet zomaar weg. Wat niet wegneemt dat de VS het nog wel een keer zal proberen.

Hans Zijlstra
Hans Zijlstra18 feb. 2022 - 15:01

Nederland moet zich vooral mengen in de strijd, die daar speelt. En probeer er vooral aan mee te doen. Dat regiem in de Ukraine is zo geloofwaardig als ze al jarenlang waren. ( o.m. in WO 2). Mijn idee is: vooral zo ver mogelijk uit de buurt blijven en als het niet anders kan, tenten, geneeskundig materiaal e.d. versturen. En waar bemoeit de US zich mee?

6 Reacties
Nina4
Nina418 feb. 2022 - 15:26

"regiem in de Ukraine" Vermakelijk die Russische tongval.

Pater
Pater18 feb. 2022 - 15:29

Je draait de zaak om. Waar bemoeit Rusland zich mee? Het westen probeert een oorlog te voorkomen, niet een oorlog te beginnen, zoals Poetin.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 15:49

@pater staatsgreep - onderdrukking van etnische russen, corrupte rijke lui die de vorige corrupte rijke lui vervingen nazistische milities, oppositie en pers onderdrukt nee het is geen regime hoor

KM2
KM218 feb. 2022 - 15:51

Pater, Als Poetin een oorlog had gewild om Oekraïne bij Rusland te voegen, dan had hij dat (dat, de oorlog) allang het geval geweest en had hij niet gewacht tot het westen Javelin's en andere wapens had gestuurd. Elka dag dat er wel dreiging is en geen oorlog is dat in het voordeel van de verdediger.

watcher3
watcher318 feb. 2022 - 16:42

pater: U draait gewoon de feiten om. Een bekende techniek van fascisme helpers.

Frans Kwakman
Frans Kwakman18 feb. 2022 - 21:22

Pater - een klein geografisch lesje, Rusland ligt in Europa en deelt een belangrijk stuk geschiedenis met de landen in Europa. Amerika is een oceaan van ons verwijderd. In dit geval is het duidelijk dat er een conflict is gecreeerd door de VS met haar gas boycot. Ik vraag mij trouwens af of Rusland het gas naar Oekraine reeds heeft afgesloten. Zo niet dan kan alleen de inkomsten en contractduur daar de reden voor zijn lijkt mij. Ik zou hopen dat minister Kaag haar diplomatieke vaardigheden wik inzetten om een goede dealnvoor ons land uit het vuur te slepen. Want dit is zo'n stom gedoe dat mensenlevens dreigt te kosten. En dat voor de winsten van een paar amerikaanse olieboeren.

Welp2
Welp218 feb. 2022 - 14:58

"Het gaat om scherpschuttersgeweren met munitie, gevechtshelmen, scherfvesten, radars en detectoren voor het opsporen van grondmijnen en zeemijnen."[1] De radars komen vermoedelijk af van Thales. Het andere materieel kon ik eerst niet plaatsen (naar mijn weten geen Nederlandse fabrikanten), totdat ik begreep dat het vermoedelijk gaat om oudere versies materieel/uitrusting welke uitgefaseerd wordt door Nederland.[2][3] Voorlopig lijkt de keuze gemaakt te zijn voor "materieel gericht op verdediging" i.p.v. aanvalsuitrusting, om Rusland niet teveel te provoceren. [1] https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2417915-nederland-levert-oekraine-geweren-radars-en-helmen [2] https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/bewapening/accuracy-antipersoneel-snipergeweer-7.62mm [3] https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/kleding-en-uitrusting/actueel-en-planning

Bernie2
Bernie218 feb. 2022 - 14:50

Nou ja, altijd beter dan dat Edammer kaasje en de Volendamse klompjes waarmee hij en zijn kennelijk zeer veelzijdige en breed inzetbare Wopke Zelensky een handreiking wilde doen. Maar natuurlijk komt er geen oorlog. Biden en medewerkers blazen het enorm op. Paria Putin kan het zich simpelweg niet veroorloven om in Oekraïne een peperdure oorlog te starten met een hem wel zeer vijandig volk. De roverhoofdman haalde 2 maanden geleden al binnen waarnaar hij op zoek was: een geziene speler worden op internationaal niveau waarmee rekening gehouden moet worden. De escalaties komen hem verder erg goed uit. Leidt de aandacht af van de enorm slechte economische situatie van Rusland, dat hij en zijn handlangers met miljarden hebben leeggeroofd. En een zwaar onderdrukkende autocratie waar politiek opponenten worden vermoord danwel met showprocessen onschadelijk worden gemaakt helpt het land ook niet verder. Geen oorlog dus, read my lips. En Putin lacht in zijn NKVD vuistje, want welke leider krijgt het voor elkaar om échte staatshoofden dagelijks op telefonische of fysieke audiëntie te krijgen? Maar eerlijk is eerlijk, uiteindelijk heb ik liever een rus met een emmertje toffe borsjtsj in mijn tuin dan de nucleaire raketten van de yanks. Ugh.

7 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 feb. 2022 - 15:06

"Biden en medewerkers blazen het enorm op." hahaha 150.000 soldaten en materiaal inmiddels in het oosten, noorden (Wit-Rusland) en zuiden (op de Krim). Zo veel troepen zijn er nog nooit ergens verzameld zonder een oorlog te starten. En dan zeggen dat de Amerikanen de boel opblazen ;-) En ja, ze zijn er echt. De beelden komen van commerciële partijen en de Russen ontkennen ook helemaal niet dat ze er zijn.

Bernie2
Bernie218 feb. 2022 - 15:27

Dat zal niemand ontkennen Sunshine, hoort bij het spel. Feit is dat Putin de zaak wel erg op scherp stelt door opstandelingen in 'volksrepublieken' als Donetsk schaamteloos te steunen in hun wens zich bij Rusland te voegen. Het stinkt natuurlijk vreselijk. Aan alle kanten.

lmgikke
lmgikke18 feb. 2022 - 15:30

Sunshine. Dan moet je ook vermelden dat er 150.000 Oekraïnse soldaten klaar staan aan de rand van de twee rebellen regio's. En dat Zelenski afgelopen zomer opriep die twee regio's te bevrijden. Hier worden vuile spelletjes gespeeld en de bevolking is de dupe. De berichtgeving over deze situatie is van alle kanten propaganda. En toch wil Nederland weer lekker haantje de voorste zijn. Bah, al dat oorlog hitsen. Kent alleen maar verliezers. Maar goed, dat zullen we gaan ervaren.

erikbos
erikbos18 feb. 2022 - 16:18

@lmgikke "150.000 Oekraïnse soldaten klaar staan aan de rand van de twee rebellen regio" Maak er dan gelijk 150.000 orcs van als je toch onzin loopt te vekopen. Je klinkt als het propaganda kanaal van het Kremlin. Dus volgens u wacht het Oekraïense leger tot het Russische leger op volle sterkte klaar staat. Gaat dan in de aanval waarbij ze weten dat ze geen backup hebben van andere landen en dat het Russiche leger vele malen sterker is. Als u dat gelooft kan ik u vast wel interesseren om wat geld te belegen in een machine die water in goud kan veranderen.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine18 feb. 2022 - 17:01

@Imgikke, heb je ook wat satellietbeelden om die stelling te onderbouwen?

lmgikke
lmgikke18 feb. 2022 - 17:13

sorry hoor erikbos. Maar als je de situatie een beetje volgt weet je dat het een complex geheel is. Jouw reactie geeft aan dat je zelf gestopt bent met denken, en blind de (westerse) propaganda volgt. Als hier in het Westen iets in het nieuws komt. Zoals in december: Rusland bouwt troepen op aan de grens om Oekraïne binnen te vallen. Dan kijk ik een stukje terug in de tijd wat er vooraf gegaan is aan die troepen opbouw. De Oekraïne is een wespen nest. En als je denkt dat de NAVO (of de Russen) het beste voor hebben met de Oekraïne heb je boter op je hoofd. Dit is geopolitiek en financiële belangen. En daar hebben wij als burgers geen zicht op. Ik pas er dan ook voor om eenzijdig met de media mee te blaten en blijf gewoon zelf nadenken.

erikbos
erikbos18 feb. 2022 - 20:24

@Imgikke "En daar hebben wij als burgers geen zicht op. Ik pas er dan ook voor om eenzijdig met de media mee te blaten en blijf gewoon zelf nadenken." Nou denk dan ook na, het Oekraïense leger heeft geen schijn van kans tegen het Russische leger. Dat weten ze zelf ook heel goed, dus wat zouden ze volgens u er mee bereiken door in de Donbass in de aanval te gaan wetend dat ze verpletterd gaan worden door het Russische leger. Poetin daarin tegen kan heel goed een excuus gebruiken om een flink deel van Oost-Oekraïne in te lijven en er een vazal-staat van te maken en gelijk een landbrug naar de Krim te veroveren. Oekraïne heeft alleen maar te verliezen bij een conflict, terwijl Poetin weer een stuk van zijn droom kan verwezenlijken bij een conflict. En toch zit u hier alle propaganda van het Kremlin als zoete koek te slikken en hier te verkondigen. Ik ben bang dat u vermogen tot zelf nadenken niet zo goed is als u zelf denkt.

PGS
PGS18 feb. 2022 - 13:35

Oekraine is geen lid van de NAVO dus daar ligt geen verplichting. Tijdens het referendum omtrent het Oekraine-handels verdrag met de EU werd uitdrukkelijk gezegd dat het een handelsakkoord is. Maar voor degenen die destijds de moeite hadden genomen om de tekst van dat akkoord te lezen, weten dat er een clausule in staat dat in geval van oorlogsdreiging, de EU zich commiteert om wapens te leveren. En daarom gaan de EU-leiders juichend wapens leveren want dat is goed voor handel.

1 Reactie
Pieter15
Pieter1520 feb. 2022 - 12:26

Het samenwerkingsverdrag met Oekraine werd verkocht als handelsverdrag. Maar: Verdragtitel II, art 10 quote: `De partijen intensiveren de praktische samenwerking op het vlak van conflictpreventie en crisisbeheer, in het bijzonder met het oog op versterkte deelname van Oekraïne aan civiele en militaire operaties inzake crisisbeheer onder leiding van de EU en aan oefeningen en opleidingen, ook die in het kader van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid (GVDB). Helaas werd iedereen die het toen wel had gelezen in de trollenhoek gezet.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout18 feb. 2022 - 13:24

Nederland heeft met het land Oekraïne niets van doen, dus behoeven we door het nieuwbakken Kabinet niet dagelijks getrakteerd te worden op platpopulistische ons-tegen-hullie sentimenten, alsof het om een interlandwedstrijd zou gaan. Ik betaal geen belasting om Defensie per NATO de Amerikaans-imperialistische belangenportefeuille van dienst te zijn middels wapenleveranties aan een niet Navo, noch EU mogendheid. Schánde, vooral de dag na de verklaring van Rutte dat de NL agressie inde Oost destijds een vergissing was.

1 Reactie
PGS
PGS21 feb. 2022 - 13:16

Herinner jij dat referendum nog omtrent het Oekraine-verdrag ? Dat verkocht werd als een handelsverdrag ?! Dat door oa Pechtold werd ondertekent zonder dat hij wist wat de tekst was.Want hij had geen tijd en de tekst was te ingewikkeld. Door dit soort mensen zitten wij nu vast aan een 'handelsakkoord' met een clausule waarin staat dat in geval van dreigende oorlog, de EU zich commiteert om militaire steun te verlenen. Ben ik blij dat ik destijds de tijd had genomen om de tekst te lezen en daardoor NEE stemde. Jammer dat Rutte een geitenpad en inlegvel had gevonden om de weg vrij te maken zodat men nu actief meehelpt richting een eventuele oorlog.

FredD2
FredD218 feb. 2022 - 13:23

We moeten als Navoleden altijd solidair zijn met de wapenhandel. Dat is de bestaansreden nu eenmaal. Als het even wat slechter gaat met de wapenhandel dan verzinnen we weer een reden om oorlog te voeren en zo krijgt onze wapenhandel weer een boost. Wat mooi dat we lid zijn van deze beschaving.

3 Reacties
PGS
PGS18 feb. 2022 - 15:17

NAVO-leden ? Oekraine is geen lid van de NAVO.

lmgikke
lmgikke18 feb. 2022 - 15:31

En ondertussen gebruiken we de vluchtelingen stroom om verdeeldheid te zaaien onder de burgers. Zodat die lekker blijven vechten en de politici kunnen blijven zitten.

PGS
PGS21 feb. 2022 - 16:35

@Imgikke Wat hebben die vluchtelingenstromen hier mee te maken ? Je lijkt Wilders wel die overal de islam er bij sleept.

WillemdeGroot
WillemdeGroot18 feb. 2022 - 13:15

Ik lees dit: “Nederland steunt Oekraïne op vele fronten en is dus net als een aantal andere partners bereid militaire goederen te leveren.” Militaire goederen, dus. En dat zijn...? Ik vraag me af, en wellicht kan een kenner ervan duidelijkheid bieden, hoe rekbaar het internationale recht is in deze kwestie. Dan de nuchtere realiteit (pleonasme). Wat denkt Nederland te bereiken met het eventueel bieden van wapenhulp aan een oostblokland? Afschrikkend effect? Voor wie? Lucratief op termijn? Stoer doen? Welk positief effect kan dat mogelijke voornemen hebben? Ik verneem het graag. Het zal vast niet helpen bij de-escaleren. Wie hebben/heeft er voordeel bij?

adamgmail
adamgmail18 feb. 2022 - 13:00

Wapens leveren aan Oekraïne? Sorry maar ons leger heeft een munitievoorraad voor twee dagen vechten als het echt tot een oorlog komt. Waar komen die wapens vandaan? Verder heeft Nederland wapens die aan de NAVO standaard voldoen en dus niet compatibel zijn met de Oekraïne wapensystemen. Bijvoorbeeld de kogels voor de Nederlandse C7 en C8 geweren hebben een kaliber van 5,56mm terwijl in Oekraïne vaak de 7,76mm wordt gebruikt. En dit is maar één voorbeeld van de vele problemen die men zal moeten oplossen.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 13:08

Gaat het toch niet om . Het gaat erom dat we aan onze baas laten zien dat we ook graag oorlog willen .

Dehnus
Dehnus18 feb. 2022 - 12:53

En de wapen industrie denkt "KA~CHIIIIIIIING!". Als je hun echt steunde, dan stuurde je troepen als afschrikking. (Want Nederlandse troepen aanvallen is een Oorlog met de hele NATO). Maar dit brengt de vrindjes meer centjes op.

EUpiet
EUpiet18 feb. 2022 - 12:51

Dat is mooi, dan kan Oekraïne ze weer doorverkopen aan Pakistan.. http://bwdefence.businessworld.in/article/Pakistan-Planned-To-Acquire-Key-Military-Equipment-From-Ukraine-/03-09-2021-403021/

Joop den Uil2
Joop den Uil218 feb. 2022 - 12:37

hoe kan ik blokkeren dat ik nog belasting betaal ? Ik wil geen bloed aan mn handen ... is er nog oppositie wakker ?

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 13:07

Nee die slaapt al 10 a 20 jaar

Pindaklaas
Pindaklaas18 feb. 2022 - 13:50

Nee, die slapen zo ondertussen allemaal.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout18 feb. 2022 - 14:59

Ook de oppositie bukt voor de agressor uit Washington omwille van het pluche.

Willem D2
Willem D218 feb. 2022 - 12:35

De uitslag van het referendum over de relatie met de Oekraïne was er een duidelijke meerderheid tegen. De uitslag werd door het kabinet genegeerd, maar er kwam wel een inlegvelletje. Op dat inlegvelletje stond o.a. dat Nederland de Oekraïne niet militair zou steunen. Aangezien Rutte altijd woord houdt, neem ik aan dat het om speelgoedgeweren gaat.

5 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 13:06

Ow dat wist ik niet . Nou ja. Rutte liegt altijd dus zo gek is het niet.

lmgikke
lmgikke18 feb. 2022 - 13:09

Inlegvel? daar heeft Rutte geen actieve herinnering aan. Wil Rutte wellicht een wit voetje halen bij de Navo? Wil hij voorgedragen worden voor de functie Secretaris Generaal gaan? Destijds met Iraq hebben we ook alle principes verloochend zodat Jaap de Hoop Scheffer op die positie zou komen.

zekernietjoops
zekernietjoops18 feb. 2022 - 14:23

Dat was/is te verwachten, want de opvallendste kenmerken van de huidige, moreel uiterst bedenkelijke tijd die in de gehele westerse wereld zichtbaar zijn, is dat cruciale waarheid en daarmee dus ook eerlijkheid, betrouwbaarheid, toezeggingen en beloften steeds vaker niets ( meer) waard zijn vanwege almaar dominanter opportunisme en pragmatisme en zo net zo rekkelijk en beweeglijk zijn geworden als het soepelste rubber. Alles vooral ten dienste van een groeiende groep ‘verlicht liberale’ windvanen in de ‘samen‘leving en doorheen het gehele(!) politieke spectrum, die zo steeds weer excuses en zoetgevooisde ‘uitleg’ hebben waarom hun - dus ook steeds vaker zeer verwerpelijke – waan-van-de-dag-voorkeuren, beleid ‘moe(s)ten’ zijn of worden.

zekernietjoops
zekernietjoops18 feb. 2022 - 14:53

correctie "...want de opvallendste kenmerken..." moet zijn: ...want het opvallendst aan de kenmerken...

FransAkkermans1947
FransAkkermans194718 feb. 2022 - 19:59

Dat er in het inlegvel zou staan dat Nederland Oekraïne niet militair zou steunen is pertinent onwaar. Je moet hier ook alles fact checken. In dat inlegvel staat dat aan het verdrag geen rechten ontleend kunnen worden wat betreft militaire samenwerking. De EU is wat dat betreft tot niets verplicht.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 12:35

schijtziek wordt ik van die bloeddorst van onze regering walgelijk!

2 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman18 feb. 2022 - 13:43

griezel: Had je echt anders verwacht met Ollongren op de bok?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 15:18

Nee maar waarom staan we niet net als in de jaren '80 met zijn allen op het malieveld Toen was een groot deel van de bevolking voor een heel simpel concept, vrede! Nu laten we die gekken maar hun gang gaan.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 12:32

Leuk Rutte Armoe stijgt, de gasrekeningen ook en jij gaat lekker de VS helpen met stoken.

6 Reacties
erikbos
erikbos18 feb. 2022 - 13:28

Bijzonder logica weer, de hele toestand zou er niet zijn als Rusland niet zijn halve leger in gevechtsklaar rondom de Oekraïne zou verzamelen. Maar u verwijt de VS dat ze roepen dat de Rusland zich verdacht gedraagt. Het is logischer om verwijten richting Poetin te uiten aangezien hij de aanstichter is van de hele situatie.

Hernandez
Hernandez18 feb. 2022 - 13:37

', de gasrekeningen ook' Waar denk je dat dat gas vandaan komt?

EUpiet
EUpiet18 feb. 2022 - 14:37

Troost je Kaag gaat de hoge energierekeningen compenseren. https://www.ad.nl/politiek/kaag-tempert-hoop-op-compensatie-voor-hoge-energierekening~a0fb440f/

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland18 feb. 2022 - 15:19

Gas https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2022/02/17/crisis-oekraine-gaat-meer-over-duitsland-dan-over-oekraine/ Dus wij betalen ons blauw omdat Biden zijn vieze en dure schaliegas aan ons wil verkopen.

EUpiet
EUpiet18 feb. 2022 - 16:20

In er komen verkiezingen in USA aan.

EUpiet
EUpiet18 feb. 2022 - 16:21

En