Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Geweldsorgie van agrarische testosteronbommen bij huis minister

Politie staat machteloos tegenover overmacht fundamentalistische boeren
Joop

Kogel is door de kerk: Nederland gaat IS in Syrië bombarderen

  •  
29-01-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Ministers Hennis en Koender lichten besluitvorming Syrie toe

© 2016-01-29 17:38:45 DEN HAAG - Ministers Bert Koenders (L) (Buitenlandse Zaken) en Jeanine Hennis (Defensie) tijdens een persconferentie over het besluit van luchtaanvallen op Syrie. ANP KOEN

Nederland gaat terreurgroep Islamitische Staat bombarderen in Syrië. Dat heeft het kabinet donderdag formeel besloten; de Tweede Kamer moet nog instemmen, maar nu is al duidelijk dat een Kamermeerderheid voor het plan is.
Minister Hennis (Defensie) heeft in een persconferentie laten weten dat Nederland in Oost-Syrië gerichte luchtaanvallen zal gaan uitvoeren. De vier F16’s die nu al boven Irak luchtaanvallen uitvoeren, zullen nu ook actief boven Oost-Syrië worden.
De minister:
"Door deze flexibelere inzet wordt meer rendement behaald door de coalitie. De voortgang die in Irak wordt geboekt, beklijft niet als IS in staat blijft om vanuit Oost-Syrië de strijd in Irak aan te sturen, versterkingen te zenden en slachtoffers te maken. Het aangrijpen van de aanvoerlijnen daar is dus cruciaal."
Naast luchtaanvallen onderzoekt het kabinet nog of het Iraakse strijdkrachten meer materiële steun kan bieden. Zo wil het kabinet eventueel meer trainingen geven aan grondtroepen van de Peshmerga. Eerder maakte Hennis al bekend dat ze meer militairen naar Irak zal sturen om Iraakse militairen te trainen.
De PvdA heeft zich door de commandant der strijdkrachten, Tom Middendorp, laten overtuigen om in te stemmen met de plannen van Hennis. Middendorp, die een fractievergadering bijwoonde, meent dat IS alleen in Irak bestrijden “toch een beetje is alsof je alleen de symptomen van de ziekte bestrijdt en niet de ziekte zelf.”
De luchtaanvallen zijn niet geheel zonder risico. Eerder stelde IS dat de aanslagen in Parijs een vergelding waren voor bombardementen door Frankrijk op IS in Syrië. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) wil daar vooralsnog niet op ingaan. Minister van Veiligheid en Justitie, Ard van der Steur, erkent dat er een grotere kans op een aanslag is nu Nederland ook in Syrië gaat bombarderen. Van der Steur:
"Dit besluit betekent ook dat Nederland hoger op de lijst kan komen. Maar dat strookt ook met het dreigingsniveau dat we nu al hebben. En dat betekent dat we dezelfde paraatheid en alertheid zullen hebben in de toekomst die we vandaag al hebben."
Zeer waarschijnlijk debatteert de Tweede Kamer volgende week over de uitbreiding van de missie.

Meer over:

syrie, politiek, is, wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (64)

Robles
Robles30 jan. 2016 - 23:15

Ja dus? Moeten we wachten tot Poetin akkoord geeft?

JanB2
JanB230 jan. 2016 - 16:49

Werd tijd.

Joop Schouten
Joop Schouten30 jan. 2016 - 15:38

Lafbekken. Gooi zakken rijst en stuur een gigantisch groot grondleger als je mensen wilt beschermen.

2 Reacties
taylor
taylor30 jan. 2016 - 18:46

Zakken rijst, lekkere droge hap.

Robles
Robles30 jan. 2016 - 23:13

Waarom lafbekken?

Meta Foor
Meta Foor30 jan. 2016 - 11:56

arme mensen op de grond, arme piloten in deze reeds afgeschreven krakkemikkige versleten vliegtuigen die in hoog tempo vervangen moeten worden aangezien ze in de lucht uit elkaar vallen. Hoop dat de schietstoel het nog doet; wat er daarna gebeurt wil ik eigenlijk niet weten

Bob Moon
Bob Moon30 jan. 2016 - 10:45

Ik begreep dit gezegde "de kogel is door de kerk" altijd. Dacht ik tenminste altijd. Soms heb ik opeens zoiets van : klopt dat eigenlijk wel? Maar al googlende begrijp ik dat het eigenlijk bedoeld was voor iets veel extremers. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-kogel-is-door-de-kerk

1 Reactie
Roelf Turksema
Roelf Turksema30 jan. 2016 - 11:40

Heel goed, dank.

JoostdeV
JoostdeV30 jan. 2016 - 9:16

Toe maar! Vier vliegtuigen! Het gaat het kabinet helemaal niet om het conflict in Syrië. Blijkbaar moet er weer gesmeerd worden om een lid van de politieke bestuurskliek aan een internationaal baantje te helpen. Nederlandse deelname aan de tweede invasie in Irak in leverde Jaap de Hoop Scheffer destijds een baantje als secretaris generaal van de NAVO op. Ik kan de staatspropaganda van de NOS al uittekenen met berichten dat Rutte door vakkundig staatsmanschap en een verstandige lobby erin is geslaagd een Nederlander op prestigieuze internationale positie benoemd te krijgen.

peter e
peter e30 jan. 2016 - 8:52

[Naast luchtaanvallen onderzoekt het kabinet nog of het Iraakse strijdkrachten meer materiële steun kan bieden. ] Komen de bezuinigingen die wij de afgelopen jaren moesten ondergaan, toch nog goed terecht!

jahoor2
jahoor230 jan. 2016 - 8:37

Hopelijnk hebben we deze keer een exi-strategie. En helaas gaat dit gepaard met een verhoogd risico op aanslagen in NL

jellevwal
jellevwal30 jan. 2016 - 7:54

Het enige antwoord lijkt mij de dictatuur van Assad herstellen. Dan kan ook het land worden hersteld, en komt er geen muis Syrië meer uit.

peterh2
peterh230 jan. 2016 - 7:44

Maar nu niet gaan piepen als een jihadist een aanslag pleegt in Amsterdam, dat is gewoon onderdeel van asymmetrische oorlogsvoering in de 21e eeuw. . Welk baantje gaat wie nu krijgen over de rug van al die toekomstige gedode burgers? Ergens heeft iemand hier een dubieus belang bij...

3 Reacties
Bob Moon
Bob Moon30 jan. 2016 - 10:46

Nu maar hopen dat Belgie het fakkeltje vlug over neemt.

Kolok
Kolok30 jan. 2016 - 17:42

Dus als iemand uit molenbeek een stel onschuldige mensen in amsterdam neerschiet moeten we dat maar accepteren?

peterh2
peterh230 jan. 2016 - 21:26

[Dus als iemand uit molenbeek een stel onschuldige mensen in Amsterdam neerschiet moeten we dat maar accepteren?] . Als onze militaire middelen in Syrië en Irak de burgerbevolking van de Islamitische Staat bombarderen dan is het toch niet vreemd dat de militaire middelen van de Islamitische Staat hier onze burgerbevolking aanvallen?

Andy1971
Andy197130 jan. 2016 - 6:11

Ik hoop dat ze goed gaan overleggen met Rusland aangezien Rusland daar de enige buitenlandse macht is die op een legitieme wijze bombardeerd. Namelijk op uitnodiging van de "helaas" legitime regering van Assad. De rest maakt zich net zoals in Servië ernstig schuldig aan elke regel die de VN heeft gesteld over soevereiniteit en zijn eigenlijk oorlogscriminelen.

Roelf Turksema
Roelf Turksema30 jan. 2016 - 0:06

Mark Rutte, Bert Koenders, Lodewijk Asscher, Ronald Plasterk, Ard vd Steur, Jet Bussemaker, Jeroen Dijsselbloem, Jeanine Hennis-Plasschaert, Melanie Schultz-van Haegen-Maas Geesteranus, Henk Kamp, Edith Schippers, Lilianne Ploumen, Stef Blok, Klaas Dijkhoff, Sander Dekker, Eric Wiebes, Sharon Dijksma, Martijn van Dam, Jetta Kleinsma en Martin van Rijn. Wat bezielt jullie.....waar zit je verstand? Jullie hebben genoeg tijd gehad om onderzoek te doen en informatie in te winnen, waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig? Besef je niet hoe je misbruikt wordt? Je F16's zijn aas.......ik heb totaal geen medelijden met de sukkel die binnenkort door Turken geleverde Amerikaanse wapens uit de lucht wordt geschoten, hij die zonodig de ''held'' moet uithangen kunnen we missen als kiespijn, maar jullie hadden het kunnen weten, met ''ich habe es nicht gewusst'' kom je later niet weg. Marionetten, dat zijn jullie, niet meer en niet minder.

Roelf Turksema
Roelf Turksema29 jan. 2016 - 23:14

''Zo wil het kabinet eventueel meer trainingen geven aan grondtroepen van de Peshmerga.'' Dat wil ze niet, mensen die dat al deden raken hun paspoort kwijt weet U nog?

2 Reacties
erikbos
erikbos30 jan. 2016 - 12:12

Nederlandse troepen trainen al sinds vorige jaar Peshmerga in Erbil dit wil men mogelijk uitbreiden. Mensen die zich op eigen houtje in een buitenlandse gewapende conflict mengen is men inderdaad minder happig op.

Roelf Turksema
Roelf Turksema30 jan. 2016 - 17:51

Daar is wat voor te zeggen. Het verklaart echter niet waarom andere ''Syriegangsters'' hun paspoort kunnen behouden en geen bezoekje aan het politiebureau hoeven afleggen. Die ''houden we in de gaten''.

Rode druppel
Rode druppel29 jan. 2016 - 22:06

Het was niet mijn stem waarop deze regering steunt. Ook hierin steun ik ze niet.

Uilenspiegel
Uilenspiegel29 jan. 2016 - 21:48

Nog meer vluchtelingen, nog minder perspectief voor de mensen daar, en zij die vluchten die stuur je terug met de veerboot naar een land waar mensenrechten niet tellen, en je snapt maar niet waarom er hier aanslagen worden gepleegd, waarom IS wortel schiet. Zo oplossingsgericht die PVDA.

1 Reactie
Kolok
Kolok30 jan. 2016 - 17:44

Mensenrechten hebben daar nog nooit geteld, in de hele islamitische wereld worden mensenrechten als iets westers gezien, dus haram. Daarnaast worden de aanslagen niet door syriers gepleegd maar door marokkanen uit brussel of parijs.

wvdstraat
wvdstraat29 jan. 2016 - 21:17

Een gecompliceerde kwestie, die ook nog een "bij-vraag" oproept: Volgens de aanvragers (u. s. van a. en frankrijk) is de reden dat de Nederlandse F 16's bijzonder gespecialiseerd zijn in precisiebombardementen en dus zeer geavanceerd. Euhhhh..... waarom dan JSF ?

4 Reacties
ATM2
ATM229 jan. 2016 - 22:31

Omdat die F16 's versleten zijn ?

Kuukske
Kuukske30 jan. 2016 - 1:04

Omdat het militair industrieel complex dat eist. Dat er achter de schermen gesubsidieerd wordt om ons ook zo gek te krijgen dat wij de rekening betalen, dat wordt liever niet vermeld. (http://www.nytimes.com/2016/01/24/world/middleeast/us-relies-heavily-on-saudi-money-to-support-syrian-rebels.html?_r=0) O ja, " The Syrian Rebels" van wie er nog4 of 5 rondlopen... (http://www.theguardian.com/us-news/2015/sep/16/us-military-syrian-isis-fighters) Kijk dat gezicht van McCain op de voorgrond! Aanstichter van conflicten, frontman voor gegarandeerde winst voor de MIC. Iedere keer als die tank weer vol wordt gegooid is het mogelijk dat er ISIS olie in zit. Het kan ook zijn dat het olie uit Saudi Arabie is en dan kan een deel van de opbrengsten weer door worden gesluisd naar ISIS; Saudis, partner van de VS dragen een groot deel van de operationele kosten van ISIS. Snap jij het nog?

Buzzer
Buzzer30 jan. 2016 - 9:23

JSF om de Amerikaanse economie te stimuleren aan nederland verkocht door de de lobby industrie van het CDA en VVD, een onwerkbaar ding dat door software problemen nauwelijks te gebruiken is voor zijn doeleinden.

wvdstraat
wvdstraat30 jan. 2016 - 9:46

@ ATM Blijkbaar dus nog lang niet. Het lijkt mij sterk dat voornoemde landen zitten te wachten op steun van 'ouwe zooi'......

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2016 - 20:59

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
Kuukske
Kuukske30 jan. 2016 - 1:14

Ze staan nu dus zo een beetje op gelijke voet met de NAZI's.. Vreemd hoe we ons wel druk maakten over NSB-ers enzo, maar nu zomaar zonder mandaat een ander land kunnen gaan bombarderen. In Libië zaten we "helaas" op het zijspoor. Nog iets van gehoord? Er komen wat emails vrij uit dat Clinton email schandaal. Waar draaide het daar om? "Most astounding is the lengthy section delineating the huge threat that Gaddafi’s gold and silver reserves, estimated at “143 tons of gold, and a similar amount in silver,” posed to the French franc (CFA) circulating as a prime African currency." Stel dat er in Africa met echt geld afgerekend moet worden. In gouden Dinars.. Pff, daar gaat de prijs van de Afrikaanse Grondstoffen door het plafond; afrekenen met goud ipv fiat geld! Maar natuurlijk, Kahdaffi bombardeerde zijn "eigen volk" dat hij eerst van water , huizing, gezondheidszorg, scholing, etc. had voorzien en het daarmee van de onderste plaats naar de 51e plaats op de wereldranglijst had gebracht. Vreemd al die foto's van "onze leiders" met hem. Daarna kreeg hij een mes in de rug. http://www.nytimes.com/2011/03/06/weekinreview/06libya.html "Until Col. Muammar el-Qaddafi’s violent suppression of unrest in recent weeks, the United Nations Human Rights Council was kind in its judgment of Libya. In January, it produced a draft report on the country that reads like an international roll call of fulsome praise, when not delicately suggesting improvements. Evidently, within the 47-nation council, some pots are loath to call kettles black, at least until events force their hand. Last week Libya was suspended from the body, and the report was shelved. Here are excerpts. TOM KUNTZ" WTF!

Rootman2
Rootman230 jan. 2016 - 7:16

Nielsss: wie gaat dit alles bepalen? De huidige onderhandelingen zijn kansloos omdat zelfs de koerden niet meedoen. Het is veel minder een godsdienstoorlog dan men vaak wil doen geloven: De meerderheid van de soldaten van Assad zijn sunni. Bovendien lijkt uw suggestie gevaarlijk veel op het PNAC en Yinon plan. De meeste sunnis in Latakia en Homs zouden onmiddellijk en terecht in een bootje naar de EU stappen als ze samen met de salafisten in de woestijn zouden moeten leven. Waarom is de samenwerking van de Syrische regering met Rusland een probleem, en voor wie? Zelfs een gebiedje ter grootte van Vaticaanstad aan IS laten of hen regeringsverantwoordelijkheid geven is het slechtste idee ooit. We hebben Hitler en de nazis toch ook niet laten voortbestaan in een klein Duits dorpje? Het doel van IS is wereldheerschappij en uitroeien van ketters en ongelovigen. Hoe kun je daar mee onderhandelen? In dit geval is een militaire oplossing de enige, maar die mag geen gespleten doel hebben. Dus ALLE jihadis kapot en niks regime change. En de IS sponsors eruit houden.

jellevwal
jellevwal30 jan. 2016 - 7:52

Het kan wel eens worden 'de kogels gaan in een kerk', en in kerkgangers. Frankrijk zette met kerst een 2500 man in om de kerken in en rond Parijs te beschermen.

Bob Moon
Bob Moon30 jan. 2016 - 10:49

Iedereen ziet Assad altijd maar als the bad guy. Is het niet het islamistische tuig wat zich schaarde onder de vlag "oppositie" zodra de arabische lente(sic)losbrak? Op fora zie ik veel moslims overtuigd zijn dat IS eigenlijk Israel is. We gaan IS nog meer bombarderen dan we al deden. Zijn die nu blij?

Kees Apollo
Kees Apollo29 jan. 2016 - 20:10

Dat Nederland hoger op het lijstje zou kunnen komen van IS terreuraanvallen lijkt een understatement. Maar dat zegt helemaal niks. - De kans dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt blijft natuurlijk klein. Nederlandse jihadisten zijn toch meer van het type salonjihadist. Het risico van tegenwerking is toch te groot, zeker nu onze agenten ook met mitrailleurs zijn uitgerust.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen29 jan. 2016 - 22:35

[Dat Nederland hoger op het lijstje zou kunnen komen van IS terreuraanvallen lijkt een understatement.] Het lijkt mij eerder een overstatement. We bombardeerden IS al, en nu gaan we met hetzelfde aantal F16's een groter gebied bombarderen. Dus, evenveel capaciteit, iets meer verlies aan tijd om doelen te raken door het overbruggen van meer afstand. De effectieve dreiging voor IS neemt marginaal af. Qua plaats op de lijstjes, we waren vijand en blijven vijand, in beide gevallen insignificant, als de kans zich voordoet, dan komt die aanslag, anders niet, Dat was zo en dat blijft zo. We zullen niet stijgen op het lijstje, we zullen niet dalen.

Jetze2
Jetze229 jan. 2016 - 19:42

Ja, hoor: Waarom heft de PvdA zich niet op en laat zich door de VVD annexeren...

Hanvander Horst
Hanvander Horst29 jan. 2016 - 18:24

De kogel is niet dooor de kerk maar door de moskee

4 Reacties
chrisvandenheuvel
chrisvandenheuvel29 jan. 2016 - 21:28

Dwars door de moskee van de islamitische staat (sorry, maar dit schijf ik niet met hoofdletters).

Minoes2
Minoes230 jan. 2016 - 3:52

Door de kerk op weg naar de moskee dan! Dat is nou de verlichting die het christelijke geloof ons gebracht heeft. En maar denken dat we zo de verlichting naar Syrië kunnen brengen met meer dood en verderf daar en nog meer risico op dood en verderf hier!

jahoor2
jahoor230 jan. 2016 - 8:36

@Han in Syrie zitten ook Christenen.

Bob Moon
Bob Moon30 jan. 2016 - 10:53

10 % is Christen. Zouden wij van die mensen nu ook "vluchtelingen" binnen krijgen ? Of zijn het allemaal moedige moslims?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen29 jan. 2016 - 18:12

[Ard van der Steur, erkent dat er een grotere kans op een aanslag is nu Nederland ook in Syrië gaat bombarderen.] Dus, als we met 4 F16's IS bombarderen op de helft van hun grondgebied dan is dat niet zo gevaarlijk, maar als we met dezelde 4 F16's over het hele grondgebied bommen droppen, dan wel... Wat een waanzinnige stelling, we waren vijand en we blijven vijand en lopen dus een kans op een aanslag, meer valt er echt niet over te zeggen.

1 Reactie
Rootman2
Rootman230 jan. 2016 - 7:19

Uitstekend en helder argument. Er zijn andere redenen waarom het plan van Koenders een slecht idee is.

[verwijderd]
[verwijderd]29 jan. 2016 - 18:05

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events29 jan. 2016 - 19:48

Nee, Syrië (=Assad) heeft Poetin gevraagd hem te helpen, en Poetin helpt hem dat het een aard heeft. ''....ISIS te verleiden om geweldloos deel te nemen aan de democratie..." Hahaha! Erwin, dat geloof je toch zelf niet?

Lo de wijk
Lo de wijk29 jan. 2016 - 20:35

Wat als de overgrote meerderheid van de Syriërs nu eens achter Assad staat? In 2014 won hij de verkiezingen met 88.7% tegen 2 kandidaten van de oppositiepartijen. En er waren veel buitenlandse waarnemers: "Syrian presidential election, 2014" https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_presidential_election,_2014

Uilenspiegel
Uilenspiegel29 jan. 2016 - 21:50

Marshall hulp?

jahoor2
jahoor230 jan. 2016 - 8:51

@Lo de wijk Noord-Korea houdt ook dat soort verkiezingen http://www.nu.nl/buitenland/3767877/syrie-nodigt-waarnemers-verkiezingen.html

Rootman2
Rootman230 jan. 2016 - 13:18

@jahoor: niet alle verkiezingen waar hoge resultaten voor een leider uitkomen zijn per definitie onwaar. Maar het is niet meer dan redelijk dat wanneer de salafisten uitgeschakeld zijn, opnieuw goed gemonitorde verkiezingen gehouden worden, liefst mèt participatie van de vluchtelingen. Voorlopig geven die oudere verkiezingen toch een beeld, we hebben in elk geval niets beters... En uiteraard mag Assad meedoen. En vanzelfsprekend niet IS of AQ (Erwins omgekeerde wereld).

Lo de wijk
Lo de wijk30 jan. 2016 - 13:58

PS: @erikbo Ik bedoelde uiteraard niet met luchtsteun van IS en Al Nusra, maar met Russische luchtsteun: "steeds meer steden en dorpen door het leger met Russische luchtsteun van IS en Al Nusra bevrijd worden. "

schleborsjki
schleborsjki29 jan. 2016 - 17:54

Op de foto lijkt Koenders de omvang van zijn geslacht aan te geven, waarvan Hennis onder de indruk lijkt.

1 Reactie
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events29 jan. 2016 - 19:45

Hahaha! Nu je het zegt.....

Ansie2
Ansie229 jan. 2016 - 17:30

Beetje laat! Rusland is bijna klaar IS te elimineren. Maar goed, alle beetjes helpen. Maaruh, waarom gaat NL eigenlijk een land midden in Azië bombarderen? Valt dit land ons soms aan? Volgens mij niet. Nadat wij daar gaan bombarderen, wellicht wel. NL hoort geen landen te bombarderen die onze grenzen niet schenden.

8 Reacties
erikbos
erikbos29 jan. 2016 - 17:53

"Beetje laat! Rusland is bijna klaar IS te elimineren." Beetje breder dan RT kijken zou ik zeggen. Rusland zorgt dat Assad in het zadel blijft, IS is daarbij bijzaak. De bulk van Rusland's aanvallen is dan ook op rebellen die niet tot IS behoren. IS is in Syrie dan ook nauwelijks teruggedrongen, alleen de Koerden en Irakezen hebben met steun van de Amerikanen IS terug gedrongen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen29 jan. 2016 - 18:28

[Beetje laat! Rusland is bijna klaar IS te elimineren.] Nonsens. Het zou toch bekend mogen zijn dat Rusland uitsluitend de vijanden van Assad aanpakt, en de olieleverancier van Assad ongemoeid laat.

Lo de wijk
Lo de wijk29 jan. 2016 - 19:24

@Ansie Het is juist omdat Rusland nu Assad helpt Syrië weer onder controle te krijgen en het leger steeds meer steden herovert op IS, Al Nusra, enz. dat het Westen nu opeens ook een zo dik mogelijke vinger in de pap wil krijgen in dat land. Want de verwachtte regime change is niet verwezenlijkt, ondanks hun proxy legers. @erikbos Dus die diverse video beelden van de zeer vele grote bombardementen, opgenomen vanaf de grond en de lucht, waaronder ook satellietbeelden, allemaal gefaked in de studio van RT? U weet wel beter. Net als iedereen die die beelden gezien heeft. En dagelijks komen er meer bij. Ze moeten wel veel overwerken in die studio's zeg om dat allemaal te produceren...

erikbos
erikbos29 jan. 2016 - 20:48

@Lo de wijk "Dus die diverse video beelden van de zeer vele grote bombardementen, opgenomen vanaf de grond en de lucht" Juist en dat laat zien dat ze erg druk zijn met bombarderen, maar ik zoals ik al aangaf is het heel vaak niet IS maar andere rebellen die een bedreiging voor Assad vormen die gebombardeerd worden. @Peter de Groot "Maar ook niet tegen Da’esh vechten. In Syrië is het leger van Assad de enige grondkracht die Da’esh effectief kan bestrijden" Dat zou kunnen maar ze laten het verdomd weinig zien. Assad heeft er natuurlijk een zeker belang bij dat IS blijft bestaan (extreme tegenstander waar geen verdrag mee gesloten kan worden). Als je ziet hoeveel moeite het leger van Assad kost (met zware russische luchtsteun) om een paar stadjes in te heroveren denk ik niet dat ze tegen IS veel kunnen presteren.

erikbos
erikbos30 jan. 2016 - 12:16

@Peter de Groot "Als je door dat bos van leugens en stilte heen prikt kan je ook in de westerse media beichten vinden waar het succes van de aanpak verteld wordt. " Het grootste succes wat Assad heeft bereikt tegen IS dat ze het beleg van een luchtmachtbasis hebben gebroken. Valt toch erg mager uit als je ziet wat de Koerden en Irakezen met Amerikaanse steun presteren. Als IS militair verslagen moet worden zou ik mijn kaarten niet op Assad en consorten inzetten.

Lo de wijk
Lo de wijk30 jan. 2016 - 13:53

@erikbos U zegt maar wat. Het is overduidelijk dat IS zware verliezen lijdt, en er steeds meer steden en dorpen door het leger met luchtsteun van IS en Al Nusra bevrijd worden. Wat u schrijft komt van de neo-con propaganda. De zeer vele dagelijkse vaak ter plekke gemaakte reportages van RT spreken die valse beweringen en aantijgingen volkomen tegen.

Roelf Turksema
Roelf Turksema30 jan. 2016 - 14:42

@Erikbos, ''Beetje breder dan RT kijken zou ik zeggen. Rusland zorgt dat Assad in het zadel blijft, IS is daarbij bijzaak '' Twee honderdduizend mensen dood is bijzaak, complete steden verwoest..... Ahum....bijzaak. En kom me niet aan met dat Assad daar de schuld van is, dat waren wij. Ik heb nog een mooie mail van jaren terug van een Koerd die al jaren in Syrië woonde, hij was het natuurlijk ook niet eens met de regering van Syrië, toen ik vroeg waarom hij dan niet gewoon naar Turkije terug ging zei hij het volgende: Ik ben niet gek, veel te gevaarlijk, in Syrië is het leven veel beter...... Dus, Assad moet weg, koste wat het kost. Dan heb ik nieuws voor je, de overgebleven miljoenen Syriërs, die hebben daar ook een stem in? Heb je die ook gevraagd of Assad weg moet? De PvdA niet. Onze hele regering niet. Nooit. Niemand. In Libië trouwens ook niet of er een regering van buitenlanders en een bank waar je rente moet betalen moesten komen.

erikbos
erikbos30 jan. 2016 - 17:30

@ Roelf Turksema "Twee honderdduizend mensen dood is bijzaak, complete steden verwoest….. Ahum….bijzaak. " Met bijzaak bedoel ik dat IS voor Rusland bijzaak is. Rusland's prioriteit nr 1 is Assad overeind houden. En of ze daar nu IS of rebellen voor moeten plat bombarderen maakt ze niet uit. " Heb je die ook gevraagd of Assad weg moet?" De bulk van de vluchtelingen zijn juist op de vlucht voor Assad's milities. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/07/enquete-meeste-syriers-dit-jaar-gevlucht-voor-regime-assad En voor de rest moeten inderdaad de Syriërs zelf bepalen wie hun leider is. Maar er is onderling zoveel leed aangericht dat de verschillende groepen niet meer in een land kunnen samenleven. Splitsing van Syrie ligt dus voor de hand. En als de Alawieten en verwanten Assad voor hun deel willen, prima .

Blis2
Blis229 jan. 2016 - 17:17

Godverdomme !!! Idioten !!!

Hell You
Hell You29 jan. 2016 - 17:12

Is Assad akkoord en heeft ie om deze hulp gevraagd?