Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Nederland betaalt 1,3 miljoen voor bestrijding Russische propagandapers

  •  
19-11-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
press.jpg
Kabinet steunt project voor objectieve media van Freedom Press Unlimited
Nederland gaat 1.3 miljoen subsidie geven voor de ontwikkeling van onafhankelijke Russischtalige media. Organisaties in Oekraïne, Wit-Rusland, Moldavië, Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, de Baltische Staten en Centraal-Azië zouden te veel in handen zijn van het Kremlin.
Minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) maakte dit donderdag tijdens zijn begrotingsbehandeling in de Tweede Kamer bekend. Dit naar aanleiding van een onderzoek door European Endowment for Democracy (EED) dat ook door Nederland gefinancierd is. De  Volkskracht vermeldt zijn reactie: 
Momenteel hebben grote groepen Russischtaligen in de voormalige Sovjet-Unie vrijwel alleen toegang tot eenzijdig nieuws, dat vaak ook nog eens wordt vervuild door desinformatie vanuit het Kremlin. ‘Met onze steun willen we ervoor zorgen dat Russischtalige media de regie zelf in handen kunnen krijgen.” 
Freedom Press Unlimited is verantwoordelijk voor het project waar Nederland 1.3 miljoen aan doneert. De organisatie gaat een platform opzetten dat voor de uitwisseling van nieuwsberichten moet zorgen tussen media. Hierdoor zullen er meerdere kanalen zijn om nieuws op te doen. 
Het is een opmerkelijk initiatief waar Nederland aan deelneemt gezien de diplomatieke verstandhouding met Rusland. Minister Koenders benadrukt dat het geen actie tegen het land zelf is maar voor onafhankelijke media. Die zouden volgens de minister ook in het belang van Nederland zijn.
Met de toegenomen spanningen tussen Rusland en het Westen over de illegale annexatie van de Krim en de Russische militaire inmenging in Oost-Oekraïne, vindt het kabinet het extra belangrijk dat contacten tussen het Westen en de Russischtalige bevolking van de voormalige Sovjet-Unie blijven bestaan. Een breed aanbod van onafhankelijke media is daarvoor van groot belang.

Meer over:

politiek, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (57)

simonts
simonts15 nov. 2017 - 23:48

Wat is het toch mooi dat wij als “het westen” aan de “goede” kant staan, dat wij moreel boven alle partijen staan, dat wij het paradijs zijn dat de rest van de wereld zou moeten willen bereiken anders zouden we dit gewoon propaganda noemen.....

Zjenny
Zjenny19 nov. 2015 - 11:45

Mag ik even schateren? ROFLMAO.

ColorHugo949
ColorHugo94919 nov. 2015 - 11:45

De Nederlandse overheid gaat "onafhankelijke" pers subsidiëren in Rusland en omgeving.... EU'nlimited lobby & propaganda.

janwijn
janwijn19 nov. 2015 - 11:45

Niet schrikken wanneer de Russen gaan besluiten om de Nederlandse gelijkgeschakelde propagandapers aan banden te leggen door enkele plagerijen met visums naar onze 'onafhankelijke' journalisten

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa19 nov. 2015 - 11:45

Welke nare buitenlanders in het donker onze rechtse Media en politici steunen, moeten we als burgers in vredesnaam niet weten ??!

Taljaard
Taljaard19 nov. 2015 - 11:45

Er wordt dus nog meer geinvesteerd in pro-EU propaganda. @De Tegenpartij Raak!

Kuukske
Kuukske19 nov. 2015 - 11:45

Ik zweer dat ik een een presentator van Cafe Weltschmerz pas nog hoorde zeggen dat hij bang was van wat er uit Nieuwsuur aan propaganda voorbij kwam... Kunnen we daar wat aan besteden? De politicus die hij interviewde was het daar mee eens. En ik ook...

insignia
insignia19 nov. 2015 - 11:45

Ja, in mijn jeugd hadden we The Voice of America hoewel de legerzenders in Duitsland ook beslist niet onpartijdig waren. Nu dus de Voice of The Netherlands. Een soort Wereldomroep met gekleurd nieuws? Tussen 2 haakjes, DE zender uit mijn jeugd was Radio Luxemburg, the station of the stars.

anjal
anjal19 nov. 2015 - 11:45

Welke lobby volgt de man hier?

Armagaddon
Armagaddon19 nov. 2015 - 11:45

>>> Citaat: Nederland betaalt 1,3 miljoen voor bestrijding Russische propagandapers.. >>> Hmm.....zou het geld toch niet nog beter besteed zijn, door onze ten onrechte eigen vrije en eveneens gemanipuleerde media beginnen te verbeteren, met al die gepimpte en gemanipuleerde berichtgeving...denkende aan verbeter de wereld, maar begin eerst bij jezelf....mean....smile..

Zelve
Zelve19 nov. 2015 - 11:45

'Drang nach Osten' http://www.uitpers.be/index.php/maatschappij/866-siberie-daar-draait-het-om

Armagaddon
Armagaddon19 nov. 2015 - 11:45

>>> Citaat: Kabinet steunt project voor objectieve media van Freedom Press Unlimited.. >>> Hmm....vraag mij toch af, simpl minds in onze balletjes politiek, door dit in de te verkondigen.. >>> Zeer wel mogelijk dat de (ontluikende..??) Russische onafhankelijke kritische berichtgeving nog erger/intensiever wordt vervolgd om een tegengewicht te vormen voor de heersend dictatuur...!!!

Joopjonkheer
Joopjonkheer19 nov. 2015 - 11:45

Propaganda bestrijden met propaganda.Dat zal de geloofwaardigheid vergroten en duidelijkheid scheppen? En als andere landen dat hier ook gaan doen?

denmol
denmol19 nov. 2015 - 11:45

"Nederland betaalt 1,3 miljoen voor bestrijding Russische propagandapers" In dit land liggen volgens sommige lieden oudjes in hun eigen pis maar diezelfde mensen zie ik hier niet te hoop lopen tegen dit geld dat over de balk gesmeten wordt, want wie zijn wij dat wij denken enige invloed in Rusland te kunnen uitoefenen zonder dat de machthebbers daar er enige medewerking aan verlenen?

omaoeverloos
omaoeverloos19 nov. 2015 - 11:45

Goed plan, Radio Freedom heeft ook veel betekend voor de bevrijding van Zuid Afrika.

RMHeijmans
RMHeijmans19 nov. 2015 - 11:45

Wat grappig dat de Nederlandse regering wel in de geloofwaardigheid van de media in het buitenland investeert, terwijl geloofwaardigheid van de Nederlandse media zelfs lager ligt dan die van de politiek.

1 Reactie
anjal
anjal19 nov. 2015 - 11:45

"terwijl geloofwaardigheid van de Nederlandse media zelfs lager ligt dan die van de politiek." Ik wist niet dat er onder de politiek nog een laagje over was, of ga je dan onder de grond?

[verwijderd]
[verwijderd]19 nov. 2015 - 11:45

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
juliusvold
juliusvold19 nov. 2015 - 11:45

Wat let u om zelf zo'n fonds op te zetten?

TomPoes2
TomPoes219 nov. 2015 - 11:45

"voor de bestrijding Russische propagandapers?" Dan denk je toch al gauw aan censuur. Maar gelukkig willen ze er alleen maar westerse propaganda tegenover stellen. Een beetje raar is het wel, aangezien ze nu al lopen te klagen dat ze het hier in het Westen verliezen van zenders als RT. Waarom de Russen dan wel die meuk van CNN, de Volkskrant en de Telegraaf zouden geloven wordt niet helemaal duidelijk. Als ze daar in Rusland lezen over de verschrikkelijke dictatuur van Putin waar ze onder zuchten, dan liggen ze toch gelijk helemaal dubbel van de lach. Als je nu alle kranten van alle landen in West-Europa openslaat, komt je overal steeds op dezelfde dag bijna letterlijk dezelfde berichten tegen, bijna altijd opgetekend uit de mond van een anonieme zegsman, van het Pentagon, het Witte huis, Downing Street, de Israelische regering en de CIA, noem maar op... heel toevallig altijd via persburo's als het ANP, Reuters en de AP (of hebben die elkaar ook al lang geleden opgekocht?) en zelden of nooit klinkt er enige twijfel door of wordt het bericht op haar waarheidsgehalte onderzocht. En zo wel, dan kom je dat slechts tegen op 3x4cm op pagina 11. Misschien helpt het, als ze eens iets gaan doen aan hun eigen geloofwaardigheid.

1 Reactie
arieroos
arieroos19 nov. 2015 - 11:45

[Misschien helpt het, als ze eens iets gaan doen aan hun eigen geloofwaardigheid.] Ik denk dat het veel meer zou helpen als jij die Westerse media ook eens echt zou volgen. Het beeld dat je er nu van hebt klopt niet, en lijkt voornamelijk ingegeven te zijn door de Russische propaganda ...

[verwijderd]
[verwijderd]19 nov. 2015 - 11:45

Godallemachies, kan dat geld niet nuttiger besteed worden? Godzilla, jij lachte je je ass off, ik was even in twijfel of we het hier niet met een volmaakt gestoord wezen van doen hebben. Propagandapers van welke origine ook wordt door fans geslikt als zoete koek, anderen kijken daar doorheen. Zoals we weten bestaan er Kremlintrollen, degenen die daar maar niet genoeg van kunnen smullen zullen dat blijven doen. Anderen halen zoals ze dat gewend zijn hun schouders op. Het blijft meer dan schandalig dat iemand, ook al is hij nog zo gestoord als Koenders, met dergelijke waanzin komt terwijl we juist nu zij aan zij zouden moeten strijden tegen extremisme.

1 Reactie
johannn2
johannn219 nov. 2015 - 11:45

Ja ! Zij aan zij met extremisme tegen het extremisme !

robheus2
robheus219 nov. 2015 - 11:45

De russen zijn beter geïnormeerd dan de naïve westerling die nog altijd de sprookjes die de propaganda media heen voorspiegelen geloven.

1 Reactie
hannogroen
hannogroen19 nov. 2015 - 11:45

'De russen zijn beter geïnormeerd dan de naïve westerling' Tuurlijk, en dat alles dankzij de volledig onafhankelijke media in Rusland die volkomen wars zijn van staatspropaganda..

robheus2
robheus219 nov. 2015 - 11:45

Als de russen in Nederland direct uitzendingen zouden mogen financieren zou de wereld natuurlijk te klein zijn, want dat mag natuurlijk niet. RT zit dan ook niet op de kabel.

1 Reactie
juliusvold
juliusvold19 nov. 2015 - 11:45

RT zit dan ook niet op de kabel. >> Maar ze hebben wel een livestream, dus ik heb anderhalf jaar kunnen zien welke onzin ze debitteerden m.b.t. MH17.

Patrick Faas
Patrick Faas19 nov. 2015 - 11:45

Godver de godver, we zijn in oorlog en Koenders begint een propagandaoorlog tegen onze bondgenoten? Hoe haalt hij het in zijn hoofd? Je hoeft je eigen bondgenoten niet leuk te vinden, maar je moet ermee samenwerken en hen niet tegenwerken. Dat geldt nu ook voor Iran, Israël, en Assads Syrië. De vijanden van onze vijand zijn onze vrienden.

4 Reacties
arieroos
arieroos19 nov. 2015 - 11:45

[Godver de godver, we zijn in oorlog en Koenders begint een propagandaoorlog tegen onze bondgenoten? Hoe haalt hij het in zijn hoofd? ] Sorry, maar Rusland is in de verste verte geen bondgenoot van ons ...

johannn2
johannn219 nov. 2015 - 11:45

De vijanden van onze vijanden zouden óok onze vijanden kunnen zijn. Weleens aan gedacht ? .

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa19 nov. 2015 - 11:45

''De vijanden van onze vijand zijn onze vrienden.'' Zeker geen vrienden voor de Nederlandse nabestaanden van de terroristische aanslag op het de vliegtuigpassagiers waar Poetin geen oor wilde aanbesteden ! Dat weet ik zeker, vraag het aan de families van de vermoorde Nederlanders !

pietdeg2
pietdeg219 nov. 2015 - 11:45

"Godver de godver" Wees gerust: die 1,3 miljoen gaat niet naar opsporingsinstanties om Poetinistas hun uitkering af te pakken.

rbakels
rbakels19 nov. 2015 - 11:45

De Vrijheid van Meningsuiting verbeidt allereerst de overheid om onwelgevallige kritiek de kop in te drukken, want die is essentieel voor een democratie. Tegenwoordig wordt de Vrijheid van Meningsuiting vooral bedreigd door het gegeven dat de media in het internet-tijdperk alle zeilen bij moeten zetten om voldoende kijkers. luisteraars en lezers te trekken om het hoofd boven water te houden. Een gevolg is o.a. dat we alleen berichten uit de EU krijgen als er iets mis gaat. Puur ramptoerisme. Over de normale gang van zaken in bijv. het Europees Parlement horen we nooit iets. En dus krijgen de eurofobe geruchten de overhand.

2 Reacties
Pietersen2
Pietersen219 nov. 2015 - 11:45

Ironisch bedoeld, je reactie?

boeie
boeie19 nov. 2015 - 11:45

"Tegenwoordig wordt de Vrijheid van Meningsuiting vooral bedreigd door het gegeven dat de media in het internet-tijdperk alle zeilen bij moeten zetten om voldoende kijkers." Ironisch? Internet is toch een mooi medium voor vrijheid van van meningsuiting? "de media" in ouderwetse vorm is meestal toch een verkapte staats omroep?

zweistein
zweistein19 nov. 2015 - 11:45

Buitengewoon schijnheilig, maar vooral heel onverstandig, net nu er een samenwerking tegen ISIS in de maak is. Nederlandse politici blijven braaf, en vanuit de onderbuik reageren, in plaats van stoutmoedig en pragmatisch.

2 Reacties
johannn2
johannn219 nov. 2015 - 11:45

In wiens nadeel kan een pluriforme pers zijn ? Onderbuik ? En sinds wanneer komt er iets braafs vanuit de onderbuik ? En pragmatisch ? In jouw stoutmoedigheid en pragmatisme ben je zonder enige aarzeling bereid om hele naties en volkeren op te offeren aan ons directe eigenbelang, aan onze stoutmoedige veiligheid. Syrië, Oekraïne. Plus bijgeleverde redenatie, waarom het toch eigenlijk ook beter is voor hen. Handig voor in het 'pragmatische' gebruik. Je hebt het begrip 'pragmatisch' opgerekt tot volkomen egoïsme en gewetenloosheid.

Jo4Hanna
Jo4Hanna19 nov. 2015 - 11:45

Na alle vermoorde Russische journalisten e.a. - vind ik 't een uitstekend plan. Bert Koenders als ervaren buitenland expert is niet op 'z'n achterhoofd gevallen

JoopSchouten2014
JoopSchouten201419 nov. 2015 - 11:45

Goeie zet van een sociaal-neoliberaal. De media dient volledig onafhankelijk te zijn om staatspropaganda de kop in te drukken.

3 Reacties
boeie
boeie19 nov. 2015 - 11:45

Dus gaan we dat vanuit een overheid financieren!? Ik lach me krom. Dit is de hypocrisie ten top.

Rootman
Rootman19 nov. 2015 - 11:45

Hier zijn we gewend aan nagenoeg monodimensionele, reeds voorgekauwde informatievoorziening, zolang het gelardeerd is met sport en amusement. Als die nieuwe kanalen indruk willen maken op de Russen, dan zullen ze intelligente discussieprogrammas moeten uitzenden, met een pluriteit aan meningen, zoals we hier een beetje kunnen zien in ´Crosstalk´, van RT. Dat betekent dat ze ook woordvoerders van de verschillende Russische en lokale fracties zullen moeten uitnodigen, voor de geloofwaardigheid. De vraag die dan echter rijst is of de ´officiële´ verhaallijn wel intact kan blijven. Een monodimensionale benadering zal meteen afgeschoten worden in hun andere media, want zeker is dat de Russen de afgelopen jaren een snelle leerschool hebben doorlopen wat betreft westerse propaganda. Dat is bv goed te zien aan de nieuwe, aantrekkelijke, uiterst intelligente en professionele woordvoerster Maria Zaharova.

insignia
insignia19 nov. 2015 - 11:45

Dit geld komt dus ook uit die pot waarmee we hulp zouden kunnen financieren. Maar ja je moet iets doen om nog enige zetels over te houden dus nu maar ten koste van ??? Beter doel: AzG helpen een nieuw ziekenhuis op te zetten!

Pietersen2
Pietersen219 nov. 2015 - 11:45

Ik denk dat ze in Den Haag (en Brussel) gewoon stiekem jaloers zijn op Rusland.Ze hebben het daar voor elkaar dat 80% (!) achter hun sterke leider staat. En dat dan allemaal dankzij valse voorlichting, lol.

2 Reacties
TomPoes2
TomPoes219 nov. 2015 - 11:45

Van wie heb je dat?

Aryan2
Aryan219 nov. 2015 - 11:45

Hear, hear!!

tovapas
tovapas19 nov. 2015 - 11:45

"Momenteel hebben grote groepen Russischtaligen in de voormalige Sovjet-Unie vrijwel alleen toegang tot eenzijdig nieuws, dat vaak ook nog eens wordt vervuild door desinformatie vanuit het Kremlin. 'Met onze steun willen we ervoor zorgen dat Russischtalige media de regie zelf in handen kunnen krijgen." LOL En dan gaat Rusland ons steunen tegen eenzijdig nieuws en desinformatie gebracht door o.a. Reuters en het Fentener van Vlissingen persburo? Tijdje goelag zou ons kabinet goed doen!

1 Reactie
arieroos
arieroos19 nov. 2015 - 11:45

[En dan gaat Rusland ons steunen tegen eenzijdig nieuws en desinformatie gebracht door o.a. Reuters en het Fentener van Vlissingen persburo? ] Ehm ... dat doet Rusland al een aantal jaren ...

TomPoes2
TomPoes219 nov. 2015 - 11:45

"Dit naar aanleiding van een onderzoek door European Endowment for Democracy (EED) dat ook door Nederland gefinancierd is." Even kijken: Historic TV Debate for Mayoral Candidates in Donbas - https://www.democracyendowment.eu/members-news/historic-tv-debate-for-mayors-in-donetsk-region/ Ukraine held local elections last Sunday, 25 October. In the run-up to the vote, the eastern city of Slovyansk witnessed its first public debate of mayoral candidates last Wednesday. EED-supported Hromadske TV Donbas organised the debate in cooperation with the movement “Strong Communities of Donetsk Region”. Slovyansk mayoral candidates discussed their party programmes. Residents were encouraged to actively participate in the debate and ask questions. On its YouTube channel, the debate was viewed 2,000 times. Social media was also actively used, and many Facebook users shared the link. The local election was an important litmus test in Slovyansk. Among the first cities in the Donbas region taken by the separatists in April 2014, it was taken under control of the Ukrainian army in July 2014. The Sunday election was ultimately won by the “Opposition Bloc” party, the former “Party of Regions”. Voter turnout was low at 28.63%. Is iemand van dit bericht iets wijzer geworden - afgezien van het feit dat je de verkiezingsopkomst als een motie van wantrouwen zou kunnen zien? Even kijken wie er nou precies gewonnen heeft, want de naam van die partij zegt me niks; journalistiek voor insiders, zeg maar: "Best known former party members are former Prime Minister Mykola Azarov and former President of Ukraine Viktor Yanukovych. Both fled to Russia in February 2014. The party claims to ideologically defend and uphold the rights of ethnic Russians and speakers of the Russian language in Ukraine. LOL "The party took part in the 2014 Ukrainian parliamentary election to unify political forces that did not endorse Euromaidan." Nu begrijp ik ook waar die ongerustheid van de EED vandaan komt: nu mogen ze kiezen en dan kiezen ze zomaar de verkeerde. Knap staaltje van West-Europese journalistiek trouwens: gewoon weglaten wat je niet bevalt

1 Reactie
arieroos
arieroos19 nov. 2015 - 11:45

Andy, wat is er wat jou betreft dan precies mis met dat bericht ? Volgens mij brengt het bericht gewoon feitelijke informatie. Er was een debat, dat door 2000 mensen op youtube is bekeken. Daarna waren er verkiezingen met een opkomst van nog geen 30 %, en heeft een kandidaat van de oude partij van Yanukovic het gewonnen. Welke informatie mist er, volgens jou ?

[verwijderd]
[verwijderd]19 nov. 2015 - 11:45

Er is maar een woord voor: Arrogantie Een arrogantie veroorzaakt is en/of nauw samenhangt met het missionaris-syndroom van het westen. Walgelijk!!

1 Reactie
arieroos
arieroos19 nov. 2015 - 11:45

[Een arrogantie veroorzaakt is en/of nauw samenhangt met het missionaris-syndroom van het westen.] Dus het oprichten van een tv zender met als doel het tegengaan van propaganda vind jij walgelijk ? Merkwaardig ...

Rootman
Rootman19 nov. 2015 - 11:45

Het initiatief van de ´European Endowment for Democracy´ zal ongetwijfeld voor een leuk satirisch programma op RT zorgen. Totale geldverspilling, aangezien men op de hele wereld de westerse media via internet kan bekijken, net als dat veel mensen dat hier doen met RT als hun provider dat kanaal censureert.

1 Reactie
juliusvold
juliusvold19 nov. 2015 - 11:45

Maar waarom maken jullie, fellow travellers, er zich dan zo druk over?

zweistein
zweistein19 nov. 2015 - 11:45

Hoe vrij is de pers in Saudie Arabie? Nul komma nul. Maar die durft Koenders niet aan te pakken, want dan gaan er hier ook bommen af.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen19 nov. 2015 - 11:45

De standaard reactie van reaguurders, "Probleem negeren! Er is elders ook een probleem."

Sardar2
Sardar219 nov. 2015 - 11:45

"Nederland betaalt 1,3 miljoen voor bestrijding Russische propagandapers" En wie betaalt voor de Nederlandse propagandapers?

1 Reactie
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa19 nov. 2015 - 11:45

Ze !