Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen.

NAVO: Het gaat steeds beter in Afghanistan

02-04-2012
leestijd 1 minuten
navo_300_01.jpg
Secretaris-generaal Rasmussen: We liggen op schema voor terugtrekking
Anders Fogh Rasmussen, secretaris-generaal van de NAVO, stelde op zijn maandelijkse persconferentie dat het steeds beter gaat in Afghanistan. Het Afghaanse leger neemt steeds meer taken over van ISAF en het aantal aanslagen loopt terug.
Volgens Rasmussen heeft het Afghaanse de afgelopen 9 maanden geleidelijk aan de leiding over genomen in de provincies waar in totaal de helft van de bevolking woont. ISAF heeft in die gebieden een ondersteunende rol op zich genomen.
In januari en februari is het aantal aanvallen in vergelijking met vorig jaar met 22 procent afgenomen. De daling is al sinds vorig jaar mei aan de gang. 
Nu.nl schrijft:
Het is de bedoeling dat de Afghaanse strijdkrachten en politie midden volgend jaar in alle Afghaanse provincies en districten de veiligheid handhaven, benadrukte Rasmussen. Uiterlijk in de tweede helft van 2013 moet de overdracht zijn afgerond.
Over zes weken vindt er in Chicago een internationale conferentie plaats over Afghanistan.

Meer over:

wereld, nieuws
Delen:

Reacties (0)

Joop

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA wij zijn voor