Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

Nachttrein Brussel-Wenen terug op de rails

  •  
20-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
28080513607_6cf2012caf_k

© cc-foto: Jagrab https://flic.kr/p/JMnYok

Nu de problemen veroorzaakt door vliegverkeer steeds meer mensen zorgen baren, groeit de belangstelling voor internationaal treinverkeer op het Europese continent weer. Maandagochtend werd in Brussel de nachttrein verwelkomd die om 10:55 stipt op tijd arriveerde. De trein was zondagavond om 20:38 uit Wenen vertrokken. Deze treinverbinding, Nightjet gedoopt, werd in 2003 opgeheven. Voortschrijdend inzicht heeft de dienst nieuw leven ingeblazen.
Eerder besloot Zweden, het land van Greta Thunberg die vliegschaamte op de kaart zette, de internationale treindiensten vanuit Malmö weer tot leven te wekken. Volgens de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB levert een treinrit tussen Wenen en Brussel tien keer zo weinig CO2 uitstoot op als een reis per vliegtuig. De ÖBB heeft de laatste jaren meer nachtlijnen overgenomen terwijl andere landen die afstootten.
In Nederland is GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger druk in de weer om de internationale nachttrein weer op het spoor te krijgen. Het kabinet heeft beloofd dat eind dit jaar weer ’s nachts op Wenen en Zürich wordt gereden.
Tickets van Brussel naar Wenen zijn te koop vanaf €29,90, dan zit je net als in het vliegtuig in een stoel. Wie een couchette wil om in bed door Europa te reizen is meer geld kwijt.
"De NMBS ziet nachttreinen als een mogelijkheid om het spoor aantrekkelijker te maken. De eerste nachttrein werd dan ook alvast getest door verschillende Europarlementariërs, die op weg waren naar de eerste zitting van het Europese Parlement. “Het spoorvervoer uitbouwen tot de echte ruggengraat van de Europese mobiliteit over de korte en middellange afstand, dat is een globaal project waarbij alle mobiliteitsspelers betrokken zijn, zowel de spoorwegoperatoren, de infrastructuurbeheerders, de wetgevers, onze overheden als de Europese verantwoordelijken. In dit kader is Brussel een echte draaischijf, en het wordt vandaag nog in die rol versterkt door de komst van de NightJet”, verklaarde Sophie Dutordoir, algemeen directeur van de NMBS."
Treinreizen nemen razendsnel in populariteit toe. Zelfs de legendarische Oriënt Express is weer van stal gehaald maar die rijdt slechts een keer per jaar naar de bestemming Istanbul. Een ticket kan zo’n 6000 euro kosten.
cc-foto: Jagrab

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (9)

Pater
Pater21 jan. 2020 - 2:47

Mooi. Een nachttrein is een prima alternatief omdat je de extra uren nuttig besteedt en toch uitgerust bent bij aankomst. Nu de nachttrein Arnhem-Basel nog terug.

5 Reacties
Pensionada2
Pensionada221 jan. 2020 - 7:54

Pater: voor die 29,90 moet je wel 15 uur in een stoel zitten. Denk niet dat je heerlijk uitgerust aankomt dan. Heb nog even gecontroleerd wat een ligstoel kost. Voor een retour bijna 300 euro. Vliegtuig blijkt toch nog sneller en goedkoper.

Pennaam
Pennaam21 jan. 2020 - 8:49

@ boomer Raar. Ik heb de prijzen van de trein van en naar Brussel Niet kunnen vinden, maar voor een couchette frankfurt-wenen nachttrein betaal je een tientje extra 89.90 ipv 79.90. Zijn er geen couchettes op de trein naar Brussel? Couchette's zijn over het algemeen prima slaapplekken. En je hoeft niet naar Schiphol...

korheiden2
korheiden221 jan. 2020 - 11:31

@Pater : Prima dat die trein rijdt, natuurlijk. Maar, zoals ok boomer het stelt : 15 uur in een stoel is niet echt om uit te rusten. Een couchette moet je ook willen want je slaapt dan (als je dat kunt tenminste, zo'n trein is verre van stil) met vreemden. Ik heb, wat langer geleden, enkele keren gebruik gemaakt van de autoslaaptrein. Maar ik doe dus geen oog dicht. Dat zal wel aan mij liggen natuurlijk. Ik denk dat ik nog liever een dagtrein zou hebben. Dan is het ook een hele zit, maar je ziet nog wat onderweg. Heb ik ook eens gedaan, van Rotterdam naar Kopenhagen. Een prijs van 29,90 lijkt me in elk geval erg concurrerend.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 jan. 2020 - 12:26

Nam altijd de dagtrein naar Basel toen mijn zus nog in Zwitserland werkte. Slapen in de trein is mij nooit gelukt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 jan. 2020 - 6:04

DanielleDefoe Ik slaap ook niet in een vliegtuig.

MountEverest
MountEverest20 jan. 2020 - 22:53

Van de Fransen kunnen we leren hou je dit moet aanpakken. Hun TGV-netwerk is zeer veilig, ondanks de snelheden tot 300 km/uur. Maar omdat het Europese hogesnelheidsnet nog verre van compleet is, zijn nachttreinen een goede oplossing om afstanden tot 1200 km te overbruggen.

2 Reacties
itsme3
itsme321 jan. 2020 - 8:41

Maar de TGV is helaas onbetaalbaar. De SNCF heeft er een schuld van EUR 47 miljard (!) aan overgehouden, die nu geleidelijk door de staat wordt overgenomen en dus op het bordje komt te liggen van de belastingbetaler.

Joe Speedboot
Joe Speedboot22 jan. 2020 - 8:42

'en dus op het bordje komt te liggen van de belastingbetaler.' Misschien toch even verder kijken dan je neus lang is door er een calculator bij te pakken. De kosten van de sponsoring van de fossiele industrie en de kosten van klimaatverandering komen uiteindelijk ook op dat bordje te liggen en ik kan je nu al verklappen dat die vele malen hoger zijn. Daarbij laat ik de misgelopen BTW (vliegtickets zijn BTW vrij) en accijnzen op kerosine (= accijnsvrij) zelfs nog buiten beschouwing. https://www.vox.com/2019/5/17/18624740/fossil-fuel-subsidies-climate-imf