Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

De Nederlandsche Bank biedt excuses aan voor slavernijverleden

President Klaas Knot vertelt over de praktijken van zijn historische voorganger
Joop

Monopolie in onderwijsland

  •  
03-09-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
267 keer bekeken
  •  
50264888697_f3c9858b2b_o

© cc-foto: DoDEA

Wij onderwijsmensen zijn te lief voor de harde zakelijke wereld
Lieve mensen, er moet me echt iets van het hart. Alle scholen zijn inmiddels begonnen en iedere docent, net zoals ik, begint weer vol goede moed aan een nieuw bijzonder schooljaar. Want alhoewel alle scholen weer open zijn, is de manier van lesgeven en de omgang met leerlingen door de coronamaatregelen nog verre van normaal. Begrijpelijk, daar gaat dit stuk dan ook niet over.
Waar dit stuk wél over gaat is de verkeerde manier waarop er met onderwijsgeld de afgelopen jaren, maar zeker ook dit schooljaar, wordt omgegaan. Dan heb ik het voornamelijk over de elektronische leeromgeving (ELO), waarin de cijfers, roosters en persoonlijke informatie van leerlingen worden verzameld. Geen enkele school kan zonder en dus ontstaat er een monopolie waarbij Magister (marktaandeel van 70%-80%) de koploper is, gevolgd door SomToday (20%-30%). Anders gezegd: het fundament van het Nederlandse onderwijs ligt grotendeels bij deze twee bedrijven.
Inmiddels heb ik op een paar scholen gewerkt, en werkelijk waar: ieder schooljaar is er gedonder met deze systemen. Dit schooljaar werden we door SomToday getrakteerd op updates die uitliepen waardoor docenten bij de start van het schooljaar niet konden inloggen, of als ze dat wel konden, niet konden zien aan welke leerlingen ze les gingen geven. Vervelend, want voor docenten is dit de basis voor een goede start. En dan verwacht je dat na de updates alles goed werkt. Niets is minder waar; zowel Magister als SomToday hebben geen kloppend en makkelijk werkend systeem. Er is al-tijd wat.
En dan te bedenken hoe ontzettend veel geld scholen kwijt zijn aan de ELO’s. Het is schrikbarend. Magister is onderdeel van de Iddink Groep. In 2018 had Iddink Groep een jaaromzet van 142 miljoen euro. En ondanks dat het onderwijs al jaren kampt met te weinig geld, dat moeten de rasechte onderwijsmensen van Iddink toch weten, verhoogde ze het jaartarief dit jaar met bijna 30 procent ! Na flink wat protesten vanuit het onderwijsveld werd dat iets minder, maar nog steeds is een gemiddelde school dit schooljaar 5000,- extra kwijt. De cijfers van SomToday krijg ik nergens op internet gevonden (gek eigenlijk!), maar de bedragen zullen vergelijkbaar zijn.
Waar het mij om gaat: al dit onderwijsgeld, al die miljoenen euro’s betalen we aan bedrijven die zoveel mogelijk winst willen maken. Het gaat hen helemaal niet om het onderwijs of onderwijskwaliteit. Het gaat puur om geld. En dat klopt niet. Die miljoenen euro’s zouden veel beter besteed kunnen worden aan middelen die nodig zijn om goed les te kunnen geven. Plus dat we dit schooljaar met een ander probleem zitten: veel scholen zullen een smak geld kwijt zijn aan verouderde ventilatiesystemen die halsoverkop vernieuwd moeten worden. In de praktijk gaat dat betekenen dat mijn leerlingen straks in de winter met vier truien over elkaar in de klas zitten omdat de ramen en deuren open moeten staan (geen grap!). Een schrijver uitnodigen of met de klas op excursie gaan, zit er dit jaar helaas niet in. Het geld is immers op.
Geld dat bestemd is voor het onderwijs, gaat niet écht naar het onderwijs. Een eeuwenoud verhaal. Wij onderwijsmensen zijn te lief voor de harde zakelijke wereld. En dan te bedenken dat juist die wereld er nooit zou zijn geweest zonder ons.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

JasDon
JasDon4 sep. 2020 - 20:10

De vraag is of scholen een keuze hebben, overstappen terwijl leraren, leerlingen en ouders iets gewend zijn te gebruiken. De kosten van zo een verandering zijn gigantisch. Daarnaast merk ik dat er nog steeds scholen en docenten zijn die de systemen niet consequent gebruiken. Met een paar aanpassingen is een oplossing als Microsoft Teams ook voor schooldoeleinden te gebruiken. Het is letterlijk wachten tot een partij dit of een andere grotere oplossing gebruikt als basis voor een concurrerend platform. Tegelijkertijd moeten we realistisch zijn, de nieuwe prijs voor magister is € 22,49 per leerling per jaar. Ik ken weinig (uitgebreide) Software as a Service platforms die tegen zo een prijs werken. Zet dat eens af tegen die 8500 euro per leerling per jaar die beschikbaar is... we hebben het over peanuts.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland4 sep. 2020 - 11:02

In Nederland is men dol op automatisering. Of het goed is maakt niet uit het lijkt lekker modern. Daarom zitten we oók met die klote OV die voor mensen als ik die dat zelden tot nooit gebruiken (wegens veel te duur) een ramp is (tevens voor toeristen). Hou toch eens op met die ellende. Dat je op je computer moet zien aan wie je lesgeeft --- te bizar voor woorden -> en het geeft de volgende boodschap aan kinderen "JIJ BENT SLECHT EEN NUMMER"

Max6
Max64 sep. 2020 - 8:06

Bij mijn dochter (2VWO) is sinds dit schooljaar de eigen (papieren) agenda/planner weer leidend voor het huiswerk ipv Magister. Ook het doorgeven van punten/rapporten kan prima op papier. Elke school kan dus zelf de afweging maken of ze geld overhebben voor Magister of dat ze de zaken op een andere manier regelen. Overigens is voor elke leerling >8500 euro per jaar beschikbaar voor onderwijs... en een deel van dat geld gaat naar leraren... en een ander deel gaat naar de leveranciers van methodes, (software-)tools, meubilair, gebouwen, etc, etc Ik gok dat Magister maar een heel klein percentage is van wat scholen uitgeven aan 'de zakelijke wereld'

3 Reacties
hminkema
hminkema4 sep. 2020 - 10:35

Ik ben heus geen 'vroeger was alles beter'-adept. Maar ik ben met je eens dat basale onderwijsfuncties zoals huiswerk opgeven en cijfers registreren een generatie geleden niet per se slechter gediend werden dan nu. Met de zoveel eenvoudiger (papieren of digitale) middelen van toen. Sterker, mijn drie dochters hebben er een enorme taak bijgekregen om wijs te raken uit de wirwar van manieren waarop docenten huiswerk opgeven. In de klas, via Magister, per e-mail, in een ooit uitgereikte planner, in een appgroep. Met vijftien vakken in 3-vwo, en met om de haverklap lesuitval waardoor planningen en huiswerkafspraken verschuiven. Mijn eigen schoolgang was daarbij vergeleken een vredige oase. Maar schoolbesturen, begenadigd met miljarden publiek geld en de exclusieve beslissingsbevoegdheid over de besteding daarvan, is niets menselijks vreemd. Ze kijken naar elkaar en denken: 'die hebben óók allemaal Magister, dus moeten wij het óók'. 'Die werken óók met digitaal lesmateriaal, dus moeten wij dat óók'. 'Die hebben óók computers in de klas vervangen door iPads, dus moeten wij dat óók'. Met rationele afwegingen en evaluaties op grond van de feiten heeft dat allemaal geen bal te maken. Leerlingen zonder agenda maar met een iPad en Magister doen het niet beter op school dan leerlingen met een agenda en zonder iPad en Magister. Maar je bent intussen wel vele miljarden verder, geld dat niét evident in onderwijskwaliteit is gestoken. Overigens was in 1995 per leerling slechts 3000 euro per jaar beschikbaar voor onderwijs (rijksbijdrage). Nu is dat inderdaad 8500 euro geworden. Maar ook in 1995 ging een deel van die 3000 natuurlijk 'naar leraren, lesmethodes, softwaretools, meubilair, gebouwen etc. De kosten van dat 'primaire proces' zijn lang niet in die mate gestegen als de rijksbijdrage gestegen is. De onvermijdelijke conclusie is dat een véél groter deel van de huidige rijksbijdrage niét naar het primaire proces gaat. En niemand weet hoeveel precies, want door de privatisering is deze informatie niet publiek beschikbaar. Onderwijsbeleid en rationaliteit: een moeizaam huwelijk. In wezen liggen die twee al geruime tijd in scheiding.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland4 sep. 2020 - 11:03

Huiswerk moet verboden worden .

hminkema
hminkema5 sep. 2020 - 5:07

Voor 'Griezel in post-gezellig Nederland': nee hoor, huiswerk is nuttig. Ik wil dat mijn leerlingen veel leren, en dat betekent een verlenging van de tijd dat ze met mijn vak bezig zijn. Ik vraag daartoe 60-90 minuten er week inzet buiten de lessen om. En net zoals bij pianoles of voetbaltraining leren ze daar veel van, als ze hun best doen. Het gaat niet alleen om het concert of de wedstrijd. Oefenen is zinvol, als het om leren gaat. Bedenk dat vo-leerlingen maar 25 uur per week in de les zitten, van de 100 uur dat ze wakker zijn. Daar mag best wat huiswerk bovenop, en dan houden ze nog steeds een zee van vrije tijd over om op Instagram of Netflix te zitten en/of op straat rond te hangen.

Middenman
Middenman4 sep. 2020 - 7:51

Waarom zijn er dan nooit leraren geweest die zelf een bedrijf zijn begonnen met een beter alternatief voor Magister? Meer concurrentie is beter. Volgens mij zijn er wel alternatieven, maar IT afdelingen van scholen zijn vaak hopeloos conservatief en risicomijdend, en hebben bovendien een machtspositie waar zelfs directies niet aan durven te komen. Die machtspositie doorbreken zou al veel helpen.

1 Reactie
Welp2
Welp24 sep. 2020 - 20:12

@Middenman Om iets te programmeren dat werkt voor diegene die het programmeert is 1 ding, om iets te maken dat werkt voor iedereen is een ander iets. Geschikt voor de verschillende besturingssystemen, voor de verschillende apparaten, etc.. Kijk naar iets onbenulligs als de vormgeving van de CDA-website waar gestemd kon worden, maar op Apple-apparaten net iets anders er uit zag (1). Daarnaast moet het ook te bedienen zijn door iedereen, inclusief mensen die bijna digibeet zijn. Daar kunnen ouders, leerlingen maar ook leraren onder vallen. Verder zul je onder leraren relatief weinig programmeurs vinden. Stigmatisch valt dit uit te drukken met "als ze goed konden programmeren, dan waren ze geen leraar geworden". (1) https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slechte-vormgeving-zorgde-ervoor-dat-cdaers-verkeerd-stemden

Martin007
Martin0074 sep. 2020 - 7:48

Punt 1 heb je die software helemaal niet nodig. Het is eeuwen lang goed gegaan zonder die dure onzin. Punt 2 moeten de leraren nog wat meer VVD, PVV, Forum, D666, CDA en PvdA stemmen. Of dacht je soms dat leraren een speciaal soort mens zijn, die BEGRIJPEN dat dit hele probleem is veroorzaakt door de LIBERALE partijen waar iedereen op stemt?

Rick Hofland
Rick Hofland4 sep. 2020 - 7:34

Dat iedere docent vol goede moed weer is begonnen is natuurlijk een eufemisme. Er zijn heel veel heel goede en gemotiveerde docenten, maar net als in iedere branche zijn er ook heel veel die niet zo gemotiveerd zijn en zelfs een flinke groep die gewoon ronduit lui of zelfs een waardeloos docent zijn. Ik heb er in mijn jaren op de basisschool en het middelbaar onderwijs genoeg voor de klas gehad en dat is door de jaren heen echt niet anders geworden. Verder klopt het dat software belachelijk duur is en dat hier vaak tot wel 65% of meer marge op zit. Schandalig als je het mij vraagt en dat geldt niet alleen voor de scholen, maar voor de hele maatschappij. De vraag is wat je er aan kan doen?

1 Reactie
GoudenBergen
GoudenBergen4 sep. 2020 - 13:10

@Rick Zat je soms op een openbare school? Dat zou die luie en niet gemotiveerde leraren kunnen verklaren

Pseudoniem82
Pseudoniem824 sep. 2020 - 6:49

Volgens mij heeft die prijsverhoging voor Magister alles te maken gehad met de overname van Iddink door Sanoma Learning. Sanoma Learning heeft daarnaast ook Malmberg al overgenomen. Het wordt nog een erg eentonige onderwijswereld met weinig marktwerking tussen de aanleverende partijen zo.

Deugkeizer
Deugkeizer4 sep. 2020 - 6:37

Ik ben zelfs bij een oude werkgever vertrokken omdat ik de connecties die wij hadden met softwarebedrijven op meerdere momenten erg dubieus vond. Zo had mijn werkgever een geschil met de klant over hoe iets aangepakt moest worden. Ze besloten om een second opinion te vragen bij het moederbedrijf. Zo moest mijn werkgever een consultant laten komen om hier over mee te praten. Wat deee hij? Hij liet de verkeerde maar wel de duurste consultant direct komen. Dus die kwam een dagje kijken voor veel geld, maar kon niks doen. Foutje zei die dan.

Rutger Groot
Rutger Groot4 sep. 2020 - 6:30

Met 3 kinderen op het middelbaar onderwijs en gebruikmakend van de functionaliteit van Magister ben ik als ouder erg blij met deze App, het geeft mij goed inzicht in de actuele roosters, cijfers etc. Ja er zijn wel eens problemen met Magister (nooit een probleem met Windows gehad?), maar kijk ook eens naar de voordelen en de efficientie bij leraren, schoolbesturen, ouders, kinderen etc. Ja er kan en moet meer geld naar onderwijs, maar ik denk dat dit geld aan oa Magister veel oplevert. Overigens, als een docent Nederlands spreekt over "het fundament van het Nederlandse onderwijs ligt grotendeels bij deze twee bedrijven", dan is hij kennelijk de betekenis van dit woord vergeten en onderschat hij zijn eigen rol. Want het fundament van ons onderwijs is kwalitatief goed onderwijs met kansen voor iedereen, en daar speelt de docent de belangrijkste rol (en een App een bijrol)....

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden4 sep. 2020 - 0:19

"Wij onderwijsmensen zijn te lief voor de harde zakelijke wereld." Inderdaad, jullie zijn een stel doetjes, want als jullie gaan staken gaan er GEEN mensen dood en zijn de maatschappelijke gevolgen niet te overzien. Waarom doen jullie dat dan niet? Niet lullen, maar actie, want anders ben je zelf schuld.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland4 sep. 2020 - 11:07

Bij onderwijzers bestaat er de opvatting dat hun werk heel nuttig is en dat ze de kinderen tekort doen als ze staken. Het tegenovergestelde is waar. Elke minuut vrije tijd is goed voor kinderen. Elke minuut op school remt ze in hun ontwikkeling. Bij corona werd ook wel duidelijk wat het echte doel van de school is. Kinderen opvangen opdat paps en mans kunnen werken.

Deugkeizer
Deugkeizer3 sep. 2020 - 20:46

Softwarebedrijven richten zich tegenwoordig alleen nog maar op het falen van hun eigen projecten, klanten aan het lijntje houden, aanpappen met het hogere management en werknemers op de werkvloer de schuld geven van het falen. Bij de zorg en overheid heb je hetzelfde. Klanten denken vaak dat Ict bedrijven na implementaties niks meer verdienen maar ze gaan vaak in zee met een ander bedrijf uit hetzelfde netwerk en vangen dan commissies op. Nuttige idioten die elk falend ict project onder alle mogelijke kostenposten wegboeken om gedonder te voorkomen, (vaak voor hun eigen promotie)mogen we hiervoor bedanken.

1 Reactie
Deugkeizer
Deugkeizer3 sep. 2020 - 20:48

Niet allemaal overigens, maar de softwarebedrijven die onmenselijk hard groeien en daarmee marktleider worden wel. De eerlijke bedrijven worden uit de markt gedreven.

Aart van de aap
Aart van de aap3 sep. 2020 - 20:37

Leg de boel dan plat. Staak jezelf een slag in de rondte, om jezelf te beschermen. Om waardigheid op te eisen. Waarom zijn leraren inderdaad zo soft allemaal ? Heb eens ballen. Ken je dat, het princiepen van de 'wildcat strike' ?

P Haan
P Haan3 sep. 2020 - 19:52

"Geen enkele school kan zonder" Dat is een opmerkelijke stelling. Kan je dat toelichten?

4 Reacties
komputerhulp
komputerhulp3 sep. 2020 - 20:48

https://www.magister.nl/aandeslag/

Arnoud Kuijpers
Arnoud Kuijpers4 sep. 2020 - 6:21

Daar bedoel ik mee dat iedere school een systeem nodig heeft om cijfers in op te slaan, die vervolgens door leerlingen en ouders bekeken kunnen worden. Simpelweg de administratie.

Martin007
Martin0074 sep. 2020 - 7:50

Arnoud Kuijpers, Ooit gehoord van een "rapportkaart" ? En die kun je gewoon printen. Ouderwets hé? Maar het werkt wel. Want aan de computer kun je niet zien of een ouder de zaak heeft gezien, maar aan de handtekening op de rapportkaart wél.

P Haan
P Haan4 sep. 2020 - 19:38

Arnoud, je klaagzang gaat wel wat verder dan 'simpelweg de administratie'. Dat doe je in een schriftje.