Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Mondkapjes nog drie tot vijf jaar nodig'

  •  
21-11-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
59 keer bekeken
  •  
Studenten Science Park moeten mondkapjes dragen

© AMSTERDAM - Studenten dragen een mondkapje op het Science Park van de Universiteit van Amsterdam (UVA). Vanwege aanscherping van de coronaregels moeten studenten in het hoger onderwijs mondka

Mondkapjes zullen nog zeker zo’n drie tot vijf jaar nodig blijven. Dat voorspelt de Vlaamse topviroloog en voormalig assistent-secretaris-generaal van de Verenigde Naties Peter Piot. Vooral in de koude maanden blijft het nodig de maskers te dragen, denkt hij.
In het tv-programma De Zevende Dag zegt hij :
"Ik denk dat we naar een maatschappij zullen gaan – voor vele jaren – waar we zeker in de winterperiode in bepaalde omstandigheden – een mondmasker zullen gebruiken. […] Ik heb mijn kristallen bol niet bij natuurlijk, maar dat zal toch nog drie à vijf jaar zo zijn. Maar het zal steeds beter worden, dankzij vaccinatie en collectieve discipline. We hebben zowel vaccinaties als mondmaskers nodig om de crisis te bedwingen."
Over de noodzaak van vaccinaties merkte Piot nog op dat ongevaccineerden zeven keer vaker in het ziekenhuis belanden dan mensen die zich wel hebben laten prikken. Hij is ook voorstander van een vaccinatieplicht voor medisch personeel.

Meer over:

nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (25)

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 nov. 2021 - 8:02

Het is zo dadelijk precies alsof je je sokken aantrekt! Goed werk heeft tijd nodig!

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman22 nov. 2021 - 15:23

Minoes ik zie nu al mensen met zo'n ding voor op de fiets. Wie kan je aansteken als je gewoon fietst? En ik trek mijn sokken altijd thuis aan maar zo'n mondlap nee, die gebruik ik alleen waar het voor geschreven is. En ook dan neem ik het af als ik iets wil nuttigen. Ja het is zelfs voor gekomen dat ik aan het diner met iemand sprak zonder dat ding voor te doen.

develhunt
develhunt22 nov. 2021 - 6:33

3 tot 5 jaar is wel heel positief, Corona gaat nooit meer weg, gevaccineerd of ongevaccineerd, dat maakt iets uit hoe het met de ziekenhuisopnames gaat, maar het Corona zelf?, leer er maar mee leven, iedere zomer komt er een stukje vrijheid waarna de besmettingen rond oktober weer op gaan lopen, jaar in jaar uit, zolang de echte oorzaak van het virus onduidelijk blijft, dat vleermuizen verhaal is nooit wetenschappelijk vastgesteld, blijft het symptoom bestrijding.

EenMening
EenMening21 nov. 2021 - 17:47

Waarschijnlijk volgt er nog een vrij lange periode met beperkingen of mogelijk zelfs een lockdown.In die periode zal men proberen om zoveel mogelijk mensen te vaccineren. In de hoop dat het percentage gevaccineerden en niet-gevaccineerden die de ziekte hebben doorgemaakt, richting de 100 gaat. Daarbij komen nog de boosters. De vraag is wel of men daar in zal slagen. In de herfst van 2022 zal waarschijnlijk geconstateerd worden dat Corona endemisch is en dat we daarom terugkeren naar de situatie van voor maart 2020. Mensen van boven de 60 en kwetsbare mensen krijgen jaarlijks een booster, vergelijkbaar met de griepprik.

2 Reacties
EenMening
EenMening21 nov. 2021 - 17:58

daar in = daarin

Frans Kwakman
Frans Kwakman21 nov. 2021 - 19:44

mening - lijkt mij heel redelijk wat je hier schetst, eenmening. Inderdaad mijn griepprik gehad en volgens berichten krijgen we een oproep voor zo'n boosterprik. En als die prikken elk jaar herhaald worden dan lijkt mij de zaak onder controle op dat punt. Nu nog door de winter zien te komen...

Sonic2
Sonic221 nov. 2021 - 17:22

Ik denk dat het veel meer werkt om te zeggen: Als jullie een maand de 1,5 meter 100% naleven en alle gedragsregels goed naleeft. Dan gooien we het met kerst helemaal open. Ik zeg niet dat wat ik typ het aantal besmettingen naar 0 verlaagt, maar dan heb je iets waar mensen naar toe kunnen leven. En iets wat ze vol kunnen houden. Wat Piot in feite zegt/ doet is elke motivatie weg nemen om gedragsregels nog na te leven. 3 tot 5 jaar. De moed zakt je in de schoenen. Je moet mensen motiveren en wel op zo'n manier dat het niet tot recalcitrant gedrag leidt.

Frans Kwakman
Frans Kwakman21 nov. 2021 - 16:14

De kans dat ik een mondkapje ga dragen in de buitenlucht is nul. Alleen als ik zelf een corrona onder mijn leden had, maar dan zit ik sowieso in quarantaine. En een mondkapje beschermt mij niet, het voorkomt dat een zieke de ziekte verspreidt.

2 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra22 nov. 2021 - 0:16

@Frans - 'maar dan zit ik sowieso in quarantaine.' Voor je in quarantaine gaat moet je weten dat je corona hebt. Om te weten dat je corona onder de leden hebt moet je eerst symptomen ontwikkelen. Het vervelende van corona is, dat het een poosje duurt voordat je symptomen ontwikkeld, maar reeds besmet bent. Als je die symptomen eenmaal hebt, dan moet je je laten testen en op de uitslag wachten. Er zit dus een behoorlijke tijd tussen het moment van besmetting en de uitslag van die test. In al die tijd heb jij geen mondkapje gedragen en anderen besmet. Dat was al bekent sinds de eerste dagen van deze crisis. Waarom wist jij dat niet?

Frans Kwakman
Frans Kwakman22 nov. 2021 - 9:57

Molly, waarschijnlijk was dat niet bij mij bekend omdat ik een beetje dom ben, nooit naar persconferenties kijk of luister (ik ben tenslotte geen pers) en mij verder ook voor andere zaken interesseer dan corona. Maar je hebt gelijk. Maar het kan erger hoor, ik zou talloze vreemde ziekten kunnen doorgeven waarvan ik ook nu nietweet dat ik ze, neem alleen de griep. Mijn raad is dus blijf uit mijn buurt.

Division Bell
Division Bell21 nov. 2021 - 16:05

Ik mag toch hopen dat binnen 3 jaar alle wappies wel 2G zijn, ik ben niet van plan voor hen nog heel lang met een symboolfunctie op mijn gezicht rond te gaan lopen, zeker geen 3 tot 5 jaar. Gooi er maar wat extra booster vaccinaties tegenaan of bouw een apart wappie ziekenhuis zodat de rest van de gezondheidszorg er geen last van heeft.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland21 nov. 2021 - 18:20

Dat extra ziekenhuis is best een goed idee Jammer dat Rutte een hekel aan ziekenhuizen heeft en ze liever afbreekt dan bouwt .

FransAkkermans1947
FransAkkermans194721 nov. 2021 - 15:32

Hoeveel topvirologen zijn er op de wereld, heeft elk land er minstens een, is de een meer top dan de ander, hoe word je of wanneer ben je topviroloog, en zijn de topvirologen het met elkaar eens? Gewoon nieuwsgierigheid.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland21 nov. 2021 - 18:21

En is er ook iets boven de topviroloog een soort opperviroloog?

FransAkkermans1947
FransAkkermans194722 nov. 2021 - 17:44

@Griezel Ja, zij of hij met de meeste likes.

Oki Doki
Oki Doki21 nov. 2021 - 15:11

Ze zijn nu wel bezig met het ontwikkelen van coronavaccinsprays en coronavaccintabletten die makkelijk te bewaren zijn en makkelijk te distribueren zijn, misschien dat dat nog voor enige verandering kan zorgen. Als iedereen een doosje coronavaccinpillen in huis heeft staan dan zou het makkelijker kunnen zijn om het virus te stoppen. Maar er zullen ook mensen zijn die het niet willen hebben, de antivaxxers dus. Je weet niet precies hoe dat af zal lopen dus.

2 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter21 nov. 2021 - 16:56

Dat zijn geen vaccin pillen maar gewoon pillen , een vaccin voorkomt en een pil maakt je beter en die pillen zijn inderdaad onderweg.

Oki Doki
Oki Doki21 nov. 2021 - 19:01

Thuiszitter Ja, die pillen daar heb ik ook wel van gehoord maar ik heb ook gehoord van vaccinpillen, in het nieuws of op eenvandaag, maar dat weet ik niet meer precies. Er zijn al vaccinpillen tegen polio bijvoorbeeld, maar het zou waarschijnlijker zijn dat de vaccins in de vorm van een spray gemaakt worden omdat het virus zich in de luchtwegen bevindt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 nov. 2021 - 13:13

Ik ben het met hem eens!

1 Reactie
ton14024
ton1402421 nov. 2021 - 13:57

Ik niet, ik bedoel ik weet het niet. Maar met Rutte komt er nooit een Friesland wappieparadijs.

Break on through
Break on through21 nov. 2021 - 13:11

Geen enkel probleem. Als je jezelf kunt beschermen door in de supermarkt een mondkapje te dragen doe dat dan ook gewoon. Al is het maar om jezelf te beschermen. En nee, je huidige gezondheid speelt geen enkele rol. Ook mensen in een goede gezondheid kunnen doodziek worden. Zelfs als ze gevaccineerd zijn.

1 Reactie
RainB
RainB22 nov. 2021 - 5:56

Klopt, echter een mondkapje draag je niet voor je eigen gezondheid, maar voor de gezondheid van de mensen om je heen. Het beschermd jou niet. Dat zou genoeg reden moeten zijn om een mondkapje te dragen, maar blijkf voor vele mensen nog steeds te moeilijk te zijn. Zelf ben ik dan wel tegen vaccins, maar houd ik mij wel aan de regels die zijn opgesteld en verbaas mij hoeveel mensen dat niet doen.

Wieowie
Wieowie21 nov. 2021 - 12:14

Sywert zal wel weer met een mooie aanbieding komen!

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland21 nov. 2021 - 15:48

De volgende sywert en ik denk trouwens dat er heel wat sywerts zijn die er mee weggekomen zijn dat is nu eenmaal de neoliberale wereld waar oplichters regeren

Paul Van Caudenberg
Paul Van Caudenberg21 nov. 2021 - 12:13

Correctie: Peter Piot is voorstander van verplichte vaccinatie voor medisch personeel, niet voor iedereen. Dus niet zoals in Oostenrijk.