Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
de strengere eisen leiden feitelijk tot een verkapte weigering, geen vliegveld kan aan zulke eisen voldoen. Hoop dat ze dat beseffen voor er geinvesteerd wordt.
Regionale vliegvelden doen het op dit moment matig. Het is zeer de vraag wat het effect is op de werkgelegenheid... Het lijkt mij veel slimmer geld te steken in een ander project dat meer banen creeert en minder vervuilend is. Dan blijft er tenminste een mooie recreatiegebied over, zonder herrie! Willen wij prestige op vlieggebied - Schiphol in zee!:)
Inderdaad, wat een weerzinwekkend, maar helaas kenmerkend draaikontengedrag van de PvdA hier wederom. Bijna niemand zit te wachten op de doorstart van dit zieltogend vliegveldje, waarvandaan wekelijks drie krakkemikkige propellorvliegtuigjes opstijgen, als er tenminste geen roedels everzwijnen liggen te slapen op de landingsbaan. Maar nee, we moeten in Twente meedraaien in de vaart der volkeren. Dat wordt dus weer een fiasco van miljardenformaat, waar over vijf jaar tien commissies zich mee moeten bezighouden om de onderste steen boven te krijgen. Maar dan zitten de verantwoordelijke bestuurders al pensioen te genieten in het tweede huis in Frankrijk. Bijzonder vermoeiend.
Dat de politiek verkeerde keuzes maakt e.d. lijkt me duidelijk, maar laten we toch niet vergeten dat het bedrijfsleven een net zo grote vinger in de pap heeft. Wordt het niet eens hoogst tijd dat we onze focus eens wat gaan verbreden?
Hoewel ik me dagelijks kan verbazen over de arrogantie van de macht komt het nu wel heel dichtbij. Als inwoner van Twente zie ik hoe een prachtig stukje Nederland stukje bij beetje wordt vernield c.q. volgebouwd door volstrekt overbodige bedrijventerreinen en nu, met stip op 1, de doorstart van een vliegveld. Een hobby van een totaal doorgedraaide wethouder werd eerder door de PvdA verworpen maar zoals de PvdA van tegenwoordig wel vaker de drol weer intrekt zo is ook nu de PvdA plotseling weer voor. De landelijke trend dat de PvdA absoluut geen enkele notie heeft wat er onder de burgers leeft vertaalt zich nu ook naar de regio, mijn regio in dit geval. Even verderop, een kleine 50 kilometer ligt al een vliegveld maar ondanks dat is de al eerder genoemde, doorgedraaide wethouder, van mening dat een doorstart een toename van de werkgelegenheid zal brengen. Dat het hier om een verschuiving van bestaande werkgelegenheid gaat vergeet hij even te melden. Dit beoogde vliegveld is slecht voor iedereen, voor de mensen die daar wonen, voor de natuur in het bijzonder en voor het milieu in het algemeen. Het is een hobby van een enkeling. Het enige positieve aan het geheel is dat de voorwaarden waaronder die doorstart zal moeten plaatsvinden dermate streng zijn dat dit een voordelige exploitatie in de weg staat maar ik vraag me af of de regionale politiek de wijsheid heeft om dit ook te zien en derhalve af te zien van dit onzalige vliegveldplan. Politiek, individuele burger belangen en wijsheid gaat nu niet echt goed samen.
Ik woon dichtbij een gebied waar een forse geluidsoverlast is van de ex-militaire luchthaven Weeze-Lahrbruch. Dat is inmiddels een tamelijk succesvolle luchthaven geworden ondanks dat er binnen een straal van 50 km ook Nederlandse en Duitse luchthavens liggen. Maar ja, wij hadden geen meneer Finkers die als bekende Nederlander alle media aandacht kwam opvragen. En ook niemand die hem corrigeerde door te zeggen dat het vliegveld Eindhoven net zover van Weeze-Lahrbruch ligt als het door hem steeds aangevoerde vliegveld van Osnabrueck. Wat willen we nu eigenlijk? Moet echt iedereen koste wat kost gedwongen worden om naar dat gigantische onoverzichtelijke monster genaamd Schiphol te gaan? Schiphol dat zo gefixeerd is op uitbreiden dat ze alle oog voor de geluidsoverlast van hun buren verloren hebben. Is het trouwens ook niet vreemd dat als het om militaire doeleinden gaat alles bij definitie mag, maar zodra het voor gewone burgers is dan kunnen we de mestkar wel leeggooien. De toekomst is aan de kleine luchthavens waar je niet 12 km verderop je wagen moet parkeren in een geweldige oceaan van auto's tegen woekerprijzen voor parkeertarieven. Het feit dat veel mensen tot diezelfde conclusie kwamen en nu al Schiphol mijden waar ze kunnen geeft Twente een goede duw in de rug. Ik wens hen veel succes toe.
Maar natuurlijk is Finkers daartegen, hij hoeft er niet van te leven. Hij zou voor de lol eens moeten lezen wat een en ander betekent voor de werkgelegenheid in die regio, in deze tijd.
Dat heeft hij gedaan, en hij komt tot de conclusie dat de cijfers daarover zo zacht als boter zijn, en het met name het verplaatsen van banan betreft. Netto winst: minder banen in de nu bloeiende toeristenindustrie, iets meer hoogwaardige banen rondom het vliegveld, beetje extra banen op het vliegveld zelf. En dat allemaal met cijfers van planbureau's die betaald worden door de voorstanders, en met in het achterhoofd de prestaties van het Centraal Planbureau in deze crisis, die laten zien hoe moeilijk de economie te voorspellen of te sturen valt. Tel daar de overlast en de enorme investeringskosten bij op, plus het feit dat op 60 kilometer afstand al een vliegveld ligt en Duitsland bereid is een nieuwe rechtstreekse spoorlijn naar daar naar Hengelo te betalen, en Finkers heeft steeds meer gelijk.
U bedoelt dezelfde werkgelegenheid als die bij de Betuwelijn en de Noord-Zuidlijn?