Joop

Moderne en hippe start-up in hartje Berlijn blijkt Russisch propagandakanaal

  •  
04-11-2018
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
student-849825_960_720

© cc-foto: startupstockphoto

Met de video’s dienen westerse samenlevingen 'gepolariseerd en gespleten te worden'
De video duurt bijna een half uur. Hoofdpersoon is Ruslands meest beruchte voetbalhooligan Vasily Stepanov, ook wel “ Vasily, the killer ” genoemd. De gespierde en getatoeëerde Rus wordt geïnterviewd door twee jongemannen. Eén van de twee is zo onder de indruk als hij tegenover Vasily zit, dat hij om een handtekening vraagt. Vasily laat de wens van de jongeman in vervulling gaan. Voor de camera zegt hij dat zijn reputatie toch vooral “westelijke propaganda” is. In het echt is hij een braaf mens, een trouwe familievader die voor zijn dochter zorgt.
Deze propagandistische video is online gezet door het Facebookkanaal  In the Now  dat meer followers heeft dan de Süddeutsche zeitung of Bild, namelijk meer dan 3,7 miljoen.  In the Now  is eigendom van het bedrijf  Maffick GmbH , gevestigd in een chique kantoor aan de Potsdamer Platz in Berlijn. Op het naambordje bij de deur staat naast  Maffick  de naam  Ruptly  en  Redfish. Een gesprek met een journalist van de Süddeutsche Zeituing wil niemand.
Dat Rusland achter deze online media in Berlijn schuilgaat, dat proberen ze met veel vertoon te versluieren. Het Duitse nieuwsportaal  T-onlinde.de  berichtte onlangs over “ Ruslands geheime mediacentrale midden in Berlijn “. Maar dat is nog lang niet alles.
In het Berlijnse handelsregister staat Anissa Naouai vermeld als bedrijfsleidster van het digitale kanaal  In the Now. Anissa Naouai werkte daarvoor jarenlang bij de Russische staatszender  RT. Tegenover T-online bevestigde Maffick producent Jeffrey Ray Sparks dat zijn in maart in het Berlijnse handelsregister geregistreerde bedrijf een dochteronderneming is die voor een groot deel wordt gefinancierd met geld van het Russische staatsbedrijf en tevens video-onderneming  RuptlyRuptly  is in handen van de televisiezender RT, vroeger  Russia Today. Een voormalige medewerker bevestigt anoniem tegenover de Süddeutsche Zeitung dat  Ruptly  nauw samenwerkt met  Redfish  en  Maffick  en dat beide kanalen video’s van  Ruptly  gebruiken.
De door Rusland gelanceerde online media behalen met emotionele (en niet altijd waarheidsgetrouwe) clips in de social media veel kliks.  In the Now  publiceerde in de zomer een clip die wereldwijd door  RT  verder werd verbreid. Hierin was een vermeende feministe in de metro te zien. Ze goot bleekmiddel in het kruis van mannen die met wijd gespreide benen zaten. Een actie tegen ‘manspreading’, zogenaamd. De clip werd tot nu toe acht miljoen keer aangeklikt, maar werd als nep ontmaskerd: de mannen zijn acteurs.
Redfish  publiceerde in september een video die tot nu toe tienduizend keer werd aangeklikt. Te zien is een politie-optreden bij Kottbusser Tor in Berlijn-Kreuzberg. Agenten proberen een man met een donkere huidskleur te arresteren. Hij zou een fiets hebben gestolen. Voorbijgangers gooien met stenen en flessen. Het Berlijnse team van  Redfish  prijst de “dapperheid van het publiek”. Wat de video niet laat zien: de aangehouden man heeft de politie daarvoor aangevallen en zich heftig tegen zijn aanhouding verzet.
Terwijl  Radio Sputnik  en de Russische staatszender  RT  in hun Duitse programma’s complottheorieën verspreiden en ook niet vies zijn van rechtse stemmingmakerij zoals met de onlangs verzonnen verkrachting door vluchtelingen, doen die nieuwe online media zich links en kosmopolitisch voor en verspreiden hun boodschappen in het Engels. Dat is voor sommige geïnterviewden verwarrend. Een Duits parlementslid werd door  Redfish  geïnterviewd. Dat hij met het media-apparaat van Poetin had gesproken, dat werd hem pas later duidelijk.
Redfish  en de andere platformen willen naar eigen zeggen een openbaar tegengeluid zijn tegen de “syteemmedia”. Ze stellen onrechtvaardigheden in Hollywood aan de kaak en tonen camps van daklozen in Los Angeles. Ze beschrijven de protesten van de milieuactivisten in Hambacher Forst, ze berichten over rechts-extremisme en racisten in Groot-Brittannië en Griekenland, ze betreuren het plasticvuil in de wereldzeeën en antisemitische voorvallen. Alleen kritiek op de Russische verhoudingen duikt nergens op.
De boodschap tussen de regels luidt: het Westen is noch goud, noch democratisch. In plaats daarvan zie je op het Facebookkanaal van  In the Now  Poetin met ontbloot bovenlijf baden. Kritiek op de eigen financier zou moedig zijn: Verslaggevers Zonder Grenzen (VZG) zet Rusland op het gebied van persvrijheid nog net op plaats 148 van de in totaal 180 onderzochte landen.
“Doel van deze nieuwe online media zoals  Redfish  en  In the Now  is het verzwakken van de liberale democratieën”, zegt Ingo Mannteufel, leider van de Russische redactie van de Duitse omroep  Deutsche Welle. “Ze geven onjuiste informatie en proberen verschillende maatschappelijke groepen tegen elkaar op te zetten.” Daarbij gaat het om “grijze propaganda” uit Moskou. “Deze internetzenders treden op als een moderne en hippe start-up, maar over hun oorsprong valt niks te achterhalen.” De Duitse  Freie Demokratische Partei  (FDP) eist nu transparantie in deze zaak. Partijleider Christian Lindner verzond vorige week een navenant bericht via Twitter. Vicefractieleider Alexander Graf Lambsdorff noemde de kanalen “informatieve diensten” die “diversie en desinformatie” als doel hebben.
Ingo Mannteufel van  Deutsche Welle  beoordeelt de nieuwe kanalen op ongeveer dezelfde manier. Ze bedrijven “info-activisme” die niets met serieuze journalistiek te maken heeft. Het gaat hierbij om een “hybride oorlogsvoering”. Met de video’s dienen westerse samenlevingen “gepolariseerd en gespleten te worden en de bereidheid van democratische samenlevingen om tot een consensus lamgelegd te worden.” Juridisch staat men machteloos. De platformen genieten door het Duitse recht een vrije meningsuiting – en de grenzeloze mogelijkheden van de digitale verspreiding.
De makers weren interviews af. Een medewerker van  Redfish  liet de  Süddeutsche Zeitung  per e-mail weten dat het te druk is om aanvragen van media te beantwoorden.  Redfish  cheffin Lizzie Phelan, die eigenlijk Elizabeth Cocker heet, vond dan toch nog even tijd om het bericht van T-online in een tweet als “belabberde, klote journalistiek” (“beschissenen Journalismus”) te betitelen.
Dit artikel verscheen eerder op de blog van Allard van Gent

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (23)

robheus2
robheus25 nov. 2018 - 23:46

Het lijkt er verdomd wel op alsof Rusland de westerse media propaganda methoden copieert.

8 Reacties
Vladimir Kornilov
Vladimir Kornilov6 nov. 2018 - 7:49

Het meest teleurstellende is toch wel, dat die kremlintrollen die hier ronddwalen zo ondermaats zijn.

Hank Nozemans
Hank Nozemans6 nov. 2018 - 9:05

Noem eens een westers mediakanaal dat zich voordoet onafhankelijk te zijjn, maar in werkelijkheid 100% eigendom van de staat is en als enig doel heeft propaganda uit te zenden?

Paul250371
Paul2503716 nov. 2018 - 11:23

Hank Nozemans 100% eigendom van de staat is niet aan de orde maar Fox, Breitbart etc voldoen wel aan die andere criteria.

Hank Nozemans
Hank Nozemans6 nov. 2018 - 15:24

Volledig onvergelijkbaar dus.

HM van der Meulen
HM van der Meulen6 nov. 2018 - 18:03

Yep, als we Rusland ook privatiseren, dan hebben we nooit meer propaganda. Alleen nog maar Trump-reclame.

Hank Nozemans
Hank Nozemans6 nov. 2018 - 22:36

Ze hebben Rusland in de jaren 90 al geprivatiseerd. Staatsbedrijven zijn toen netjes onder vrienden verdeeld.

HM van der Meulen
HM van der Meulen7 nov. 2018 - 13:27

In werekelijkheid zijn ze 100% eigendom van de staat, schrijf je

Hank Nozemans
Hank Nozemans7 nov. 2018 - 15:52

De media die in dit artikel genoemd worden, zijn inderdaad 100% staatseigendom. U heeft het over heel Rusland.

Meta  Foor
Meta Foor5 nov. 2018 - 19:39

- het weglaten of censureren is ook een vorm van Fakenieuws; daar hebben we de Russen niet voor nodig.

1 Reactie
robheus2
robheus25 nov. 2018 - 23:47

@Meta Foor De spijker op z'n kop

Hank Nozemans
Hank Nozemans5 nov. 2018 - 8:46

Ik verwacht een stortvloed aan whataboutism en amdere niet ter zake doende verhalen.

6 Reacties
henk-alexander
henk-alexander5 nov. 2018 - 15:49

Het aanvoeren van vergelijkbare gevallen is normaal in de rechtsgang (civiele en strafrechtelijke procedures). Zo kennen we het redeneren naar analogie – of simpel gesteld het gebruik van ‘whataboutism´. Het is een algemeen aanvaard beginsel dat toegepast kan worden in het verloop van de rechtspleging (vgl. jurisprudentie).

Hank Nozemans
Hank Nozemans5 nov. 2018 - 21:42

1 We hebben het hier niet over rechtsgang maar over de inhoud van een artikel. 2 De aangedragen vergelijkingen zijn in 90% van de gevallen niet eens vergelijkbaar. Alles om het maar niet over de inhoud van het artikel te hebben.

henk-alexander
henk-alexander6 nov. 2018 - 14:16

Met het framen van elk mogelijk tegengeluid, door het als ‘whataboutism’ af te doen, wordt iemand gediskwalificeerd - zodat die als ‘Kremlintrol’, ‘Putinlover’ o.i.d. kan worden genegeerd. Waarom ga je er zondermeer van uit dat met het vijandelijke kamp, i.c. met de Russen wordt geheuld? Over het inhoudelijke het volgende. We leven ontegenzeglijk in een tijd van propaganda en psyops die zowel de westerse media als hun vijandelijke Russische voeren. De Russische staatsmedia zoals RT, Sputnik en Ruptly - gesubsidieerd door de overheid, vertolken getrouw het overheidsbeleid. Van de NPO en BBC, welke respectievelijk jaarlijks ca. €800 mln. en £245 mln. van de staat ontvangen, is ook niet te verwachten dat die zich tegen hun overheid keren (vgl. staatssecretaris heeft instemmingsrecht op benoeming leden Raad v. Bestuur NPO en de BBC had nog te maken met ‘political vetting by MI5’). Het is begrijpelijk dat elk land een door de staat gecontroleerde media heeft. Vooral in tijde van serieuze oorlogsdreiging, zoals in de huidige tijd.

Hank Nozemans
Hank Nozemans6 nov. 2018 - 15:37

Je gaat nu de NPO met RT en consorten vergelijken? Hoe ongeloofwaardig moet het worden.

henk-alexander
henk-alexander6 nov. 2018 - 22:35

'(…)Hoe ongeloofwaardig moet het worden(…)'. Je lijkt Trump wel die vanuit z’n neoconservatieve, rechtse bubbel alles wat niet met zijn opvattingen overeenkomt als leugens opvat. Voor alle duidelijkheid, qua staatsfinanciering is er een overeenkomst en deels m.b.t. organisatie, maar als het om de wijze van nieuwsgaring en informatieverstrekking gaat verschillen de genoemde media van elkaar.

Hank Nozemans
Hank Nozemans7 nov. 2018 - 16:01

Och och, haal Trump er maar bij, alles om het maar niet over de kern van dit artikel te hebben. U vergelijkt media outlets die zich onafhankelijk voordoen, maar in werkelijkheid staatspropaganda media zijn met media waarvan die financiering volstrekt duidelijk is en bovendien programma's uitzend die kritisch zijn t.o.v. de regering. U gebruikt typische troltechnieken: Valse vergelijkingen en het gesprek zsm richting een ander onderwerp duwen.

HM van der Meulen
HM van der Meulen5 nov. 2018 - 1:29

Die Russen toch, die vestigen zich zomaar in het geniep in een chique kantoor aan de Potsdamer Platz in Berlijn. Alsof de Voice of America zich in het geheim in een kantoor aan het Rode Plein vestigt.

4 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus5 nov. 2018 - 8:51

Ja hoor, de eerste poetinista heeft al keurig het ja-maar-hullie-script afgewerkt.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart5 nov. 2018 - 9:06

In Nederland hoeven de Russen helemaal niet geniepig te zijn. Hier springen de padvinders gelijk voor hen op de bres. Ja, ze bazuinen - in koor met Geert en Thierry - oorverdovender dan de Voice of America. Hete tranen worden er geplengd, zuchtend verlangt men naar de knoet en de knevel. Ach, het ligt ze na aan het hart en zit hen dicht onder de huid, zo'n dictatuur. Met wijd open armen en knikkende knieën en tranen van geluk bukt men zich gretig.

Jan Wijn
Jan Wijn5 nov. 2018 - 10:29

Ik erger me het meest aan de Spaanse Zwarte Pieten propaganda, waarom laten de Spanjaarden dat niet over aan de Russen: ze bedienen dezelfde doelgroep.

HM van der Meulen
HM van der Meulen6 nov. 2018 - 17:58

Piet schijnt zowaar te denken dat de Voice of America zich werkelijk in het geniep aan het Rode Plein heeft gevestigd.