T-shirt met de tekst 'Wit is het nieuwe zwart' volop bekritiseerd ... Racisme, of gewoon een beetje onhandig?
Modeketen Zara ligt flink onder vuur. Deze keer niet vanwege de inhumane productieketen, of de chemische stoffen die het in de kleding verwerkt, maar vanwege de opdruk van een T-shirt. ‘Wit is het nieuwe zwart’ valt te lezen op een shirt uit de nieuwe collectie. ‘Racisme’, menen velen, ‘gewoon een knipoog naar de hit-serie Orange is the New Black’, zeggen anderen.
De tekst kan uiteraard ook gewoon een verwijzing zijn naar het breken met een lang gekoesterde mode-traditie van veelal zwarte kleding. Toch is de slogan niet handig, zegt men op Twitter. De modeketen had op z’n minst de controverse moeten zien aankomen.
Het is overigens niet de eerste keer dat er ophef ontstaat vanwege gedrukte teksten op een shirt. Eerder al haalde kledingketen Urban Outfitters een shirt terug met de tekst ‘eat less’. Ook HBC zag zich na flinke kritiek genoodzaakt een shirt met de slogan ‘nothing tastes as good as skinny feels’ uit de schappen te halen.