Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Minister Van Hijum laat slachtoffers UWV-schandaal zonder pardon in de kou staan

  •  
06-01-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
4448 keer bekeken
  •  
ANP-514067376

Dat hele Nieuw Sociaal Contract  is politieke zwendel van de hoogste orde.

In de coalitie presenteert het Nieuw Sociaal Contract (NSC) zich als de verdedigster van de rechtsstatelijkheid. De partij ontleent haar naam aan een politiek pamflet van Pieter Omtzigt. Hij presenteerde daarin enkele vage plannen om het vertrouwen tussen de overheid en de burgers te herstellen. Dat was letterlijk bedoeld. In de hallen van de macht ging men er tenslotte maar al te vaak vanuit dat die burger vooral eigen gewin zocht en daarom uit en te na verantwoording af moest leggen. Anders volgden boete en uitsluiting. De toeslagenaffaire maakte duidelijk waar dat toe kon leiden. Voortaan verdiende de burger vertrouwen, geen wantrouwen.

In Den Haag doemt een nieuw schandaal op, dat van het UWV. Van minstens zestigduizend rechthebbenden is de uitkering verkeerd berekend. Het bleef niet bij deze constatering. Het UWV leek wel een stinkende poel waar iemand een grote steen in had geworpen. Golfjes breiden zich steeds verder uit naar de rand. Zo bleek dat de beoordelingen door artsen en zogenaamde arbeidsdeskundigen het afgelopen decennium zeer te wensen hebben overgelaten. Zieke en gehandicapte mensen werden zonder serieus onderzoek arbeidsgeschikt verklaard. Zo verloren velen (een belangrijk deel van) hun uitkering. Het AD publiceerde daar afgelopen weekend een reportage over vol schrijnende gevallen.

De slachtoffers hebben geluk, zou je zeggen, dat het NSC in de persoon van Eddy van Hijum de minister van Sociale Zaken geleverd heeft. De affaire rond het UWV is geknipt voor de nieuwe aanpak die Omtzigt en de zijnen voorstaan. Nu zou snel en efficiënt recht worden gedaan.

Inmiddels heeft de bewindsman zijn plannen naar de Kamer gestuurd. Wegens gebrek aan voldoende werkkrachten zal uitsluitend naar de eindberekeningen van uitkeringen worden gekeken en wel vanaf 2020. Wie daarvoor een beslissing kreeg, heeft vette pech. Vette pech geldt ook voor degenen die menen op een andere manier door het UWV te zijn gedupeerd zoals een door het AD opgevoerde slager - zestiger- die na een ernstig herseninfarct tussen neus en lippen door van een UWV-arts te horen kreeg dat hij nog best een bijdrage kon leveren aan de maatschappij. De woordkeus van deze geneesheer alleen al!

Mark Rutte zei het aan het begin van zijn loopbaan al: de staat is geen geluksmachine. Het NSC maakt er een gokmachine van: je valt in of buiten de prijzen. Dat bewijst Van Hijums aanpak van het UWV-schandaal. Pik de gemakkelijke gevallen eruit. Laat de rest barsten.

Hiermee is de proef op de som genomen. Het is duidelijk wat het betekent als het NSC aan de knoppen zit: willekeur, het sanctioneren van wanbestuur. Opeens wordt duidelijk waarom deze partij zich op zijn gemak kan voelen in een coalitie met Wilders en de PVV. Het zijn twee loten aan dezelfde stam. Dat hele Nieuw Sociaal Contract is politieke zwendel van de hoogste orde. Aan de vruchten kent men de boom.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin zeker nu de laatste putten open blijken. Tevens noem ik de PVV een extreemrechtse partij.

Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: de langzame val van het westen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (19)

SammyWeethetwel
SammyWeethetwel
7 jan. 2025 - 11:34

Oh ja, en géén énkele media (krant of tv-tv-programma) is bereid om hieraan de "nódige aandacht" te besteden!!

.M.a.w zijn óók zij nét zó corrupt én schuldig voor déze miljoenen (47 Jaar) gedupeerden!!!

Wát zóu er gebeuren áls een journaal dit feit Publiekelijk Bekend moest maken, dáter iedere maand 2,1miljoen uitkeringsgerechtigen te weinig geld overovermaakt op hun bankrekeningnummer ???

Nou, ik wéét hét antwoord wél!

Op z'n Amsterdams "dan breekt de pleuris uit"!!!

1 Reactie
Pindaklaas
Pindaklaas7 jan. 2025 - 13:43

Klopt. Ik heb pas nog contact gehad met een journalist van het AD (medeverantwoordelijk voor de reportage die Han hier linkt). Die vond het vreselijk wat ik mee heb gemaakt, en nog, maar wilde er nu niets mee doen. Ook eerdere gecontacteerde journalisten durfde het niet aan.

SammyWeethetwel
SammyWeethetwel
7 jan. 2025 - 11:27

Ik heb méérdere WAO-datuWAO-datums (1997-2001, 2002-2004, en 2005 tot heden.

Ik vecht ál sinds 2003 (officieel 2006) tegen déze corruptie/criminele praktijken!

Álles wát mijn grootouders generatie hebben gecreëerd vóór óns nabestaanden, zijn ze in Den Haag aan hét afbreken sinds de laatste van mijn grootouders generatie is overleden!!!

Ze doen gewoon aan "de Estafette", ál vanaf Kok,Den Uyl etc. zijn ze mét de dag corruptercorrupt geworden!!

Állemaal boven de 40 jaar zóu achter de tralies móeten zitten!

SammyWeethetwel
SammyWeethetwel
7 jan. 2025 - 11:18

het UWV fraudeert ál minimaal 47 jaar met álle uitkeringsgerechtigden!!!! (Momenteel 2,1 miljoen per maand!) Zie artikel uit het Financieel Dagblad d.d. 31-03-2023 77 jarige man krijgt na 47 jaar eindelijk rechtmatige uitkeringsgeld!

Pindaklaas
Pindaklaas
7 jan. 2025 - 7:32

Ik heb sinds 2006 te maken met het UWV. In de overgang van WAO naar WIA kreeg ik er mee te maken. Ik had 2 werkgevers toen ik in de ziektewet belande, en na de periode kom je dan bij een keuringsarts. Ik werd 80/100 afgekeurd en kreeg een WIA gekoppeld aan maar een van de 2 banen, en wel de laagstbetaalde. Ik ben er jaren mee bezig geweest, maar heb het opgegeven. Hulp zoeken bij de gemeente om toch rond te kunnen komen, waar ik geschoffeerd werd door een ambtenaar. Elk jaar weer behandeld worden als halve crimineel bij de gemeente.

Inmiddels na een herkeuring 100% afgekeurd, maar nog steeds is mijn WIA op dat ene inkomen gebaseerd. Ik heb het UWV dan ook gevraagd of zij opnieuw naar mijn zaak willen kijken, en heb inmiddels vernomen dat dit gebeurt maar dat dit erg lang kan gaan duren.

Mijn vertrouwen in de overheid is al jaren zoek en zal ook nooit meer terugkomen. Mijn verhaal is erg complex en zal niet op zichzelf staan. Er zijn mensen die niet geloven dat dit gebeurt in Nederland, het rijke Nederland. Ik wens het echt niemand toe.

2 Reacties
jantje
jantje7 jan. 2025 - 22:56

Ik geloof je. We hebben het ook meegemaakt.

SammyWeethetwel
SammyWeethetwel16 feb. 2025 - 7:07

Pindakaas,

Dan heb je geweest recht op de WAO !!!!!

Gewoon " je poot stijf houden!!!!

misterzuinig
misterzuinig
7 jan. 2025 - 6:58

Inge van Dijk van de CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft hierover al Kamervragen gesteld, lees ik op https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025Z00028&did=2025D00082 "Het bericht ‘Zwaarst getroffen UWV-gedupeerden worden door minister niet geholpen, en dat mag volgens juristen niet’".

Heel goed dat juist het CDA, dat wel constructief meedenkt met dit kabinet, daar Kamervragen over gesteld heeft.

AndyP
AndyP
7 jan. 2025 - 5:38

Ik zit net te denken aan een mooi verdien model. Ik begin een verzekeringsmaatschappij en je bent verplicht je bij mij te verzekeren, maar ik zeg je niet waarvoor. Minimaal de helft van je inkomen kost je deze verzekering en ik verhoog elk jaar de prijzen. Echter als je gebruik wilt maken van de verzekering, dan stuur ik een knokploeg op je af en laat ik jou en je hele familie kort en klein slaan. Omdat dit een slecht voorbeeld is voor je kinderen, pak ik deze nog van je af en noem ik je een fraudeur.

Klinkt absurt? Echter is dit kort en simpel omschreven hoe onze overheid werkt.

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens8 jan. 2025 - 10:26

@ AndyP

Jij schrijft: Klinkt absurt? Echter is dit kort en simpel omschreven hoe onze overheid werkt.

Het is absurd dat jij dit denkt. Met de realiteit heeft het niet te maken.

AndyP
AndyP
7 jan. 2025 - 5:34

Ik denk dat het maar goed is voor de Pvda en GL dat zij niet de regering hebben mogen vormen. Waarschijnlijk had niemand verwacht wat een puinhoop de VVD samen met CDA, CU, D66 en PvdA er de afgelopen jaren er van hebben gemaakt. Rutte is nog niet klaar, er is nu druk bezig op een hoger nivo meerdere landen kapot te maken.

Olav Meijer
Olav Meijer
7 jan. 2025 - 0:13

Treffend geformuleerd door Han van der Horst.

[Mark Rutte zei het aan het begin van zijn loopbaan al: de staat is geen geluksmachine.]

Sterker nog: de staat blijkt onder de neoliberalen niet alleen een gokmachine, maar zelfs een ongeluksmachine te kunnen zijn.

Inderdaad laat NSC degenen die daarop hebben gestemd steeds vaker volledig in de kou staan. Het concept "sociaal contract" is m.i. sowieso een nogal sleets concept dat uit de 18e eeuw stamt, waarnaar met gepast wantrouwen moet worden gekeken. De klassenverhoudingen worden ermee verdoezeld, en dat past volledig in de filosofieën van de christendemocratie. NSC blijkt een uit opportunisme geboren, daaruit gegroeide loot te zijn.

Joshua45
Joshua45
6 jan. 2025 - 18:58

Ernstig dit, en Omtzigt blijft stil?

Hoe is dat is godsnaam mogelijk.

Morbidangel
Morbidangel
6 jan. 2025 - 17:47

Ze zullen wel denken dat de slachtoffers allemaal niet blanken zijn.

Willigens
Willigens
6 jan. 2025 - 17:31

wat wordt er eigenlijk gedaan met mensen die teveel uitkering hebben gekregen?

Ik dacht dat zij het mogen houden?

Roffa Sam
Roffa Sam
6 jan. 2025 - 16:50

NSC..... als je op hun website klikt, knalt je als eerste een KERK tegemoet met daarachter een begraafplaats, passend !

Zeer waarschijnlijk heeft iedereen in dat dorp Parkinson, want lang leve de glyfosaat.

Dan 1 klik naar onderen en zien we hun Top 10, van programmapunten, met op nummer 1 :

1. Goed bestuur

De regering moet goed voor mensen zorgen.

Er komen regels om te zorgen dat de regering eerlijk is.

Hahahahahahahaha

( en voor de laaggeletterde )

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
6 jan. 2025 - 16:07

de staat is geen geluksmachine

Wij betalen die staat

Dus wij eisen vertegenwoordiging.

Wie betaald al die buitenhuizen, van al die 'bestuurders'?

pahan
pahan
6 jan. 2025 - 15:30

Een betaalmuur artikel, en dat is irritant als het gaat over een instantie die meer dingen doet.

Gaat dit over de WIA uitkeringen, zoals ze op hun site vermelden?

3 Reacties
PepoineLeTerrible
PepoineLeTerrible6 jan. 2025 - 16:45

Hier heb je het artikel gearchiveerd. Kun je m lezen.

Alsjeblieft

Karingin
Karingin6 jan. 2025 - 17:03

Ja. En: " Het UWV zal alleen kijken naar gemaakte rekenfouten bij de vaststelling van de uitkering. Oftewel: alleen de fouten die zijn gemaakt in de eindfase van de beoordeling van een cliënt, daar waar aan de hand van het voormalige loon van de zieke werknemer de hoogte van de uitkering wordt vastgesteld.

Fouten die het UWV eerder in het traject heeft gemaakt, zoals bij de medische beoordelingen, worden niet gecorrigeerd. Ze worden überhaupt niet opgespoord. Ook naar rekenfouten van vóór 2020 wordt niet gekeken. Nog eens tienduizenden dossiers met mogelijke missers blijven daardoor ongeopend."

pahan
pahan6 jan. 2025 - 19:16

@Karingin,

Helder, thx.

Een van mijn mensen heeft de WIA op een haar na ontdoken toen hij verrassend herstelde. De werkgever moet dossiers erg goed op orde hebben, alles moet op tijd gebeuren en hoewel dat op zich niet moeilijk is maak je snel fouten.

Benieuwd welk deel van de fouten bij het UWV ligt en welk deel bij slechte begeleiding door de werkgever.

misterzuinig
misterzuinig
6 jan. 2025 - 15:26

Dat minister van Hijum niet naar medische en arbeidsdeskundige beoordelingen wil kijken, zit daar misschien ook een financiële reden achter? Aangezien dit wel extra geld kost dat dan elders op de SZW-begroting gevonden moet worden en minister Heinen een strenge VVD-minister van Financiën is. Of zit de VVD zelf soms het UWV en het ministerie SZW tegen te werken op dit gebied?

DaanOuwens
DaanOuwens
6 jan. 2025 - 14:36

Het UWV is een verkalkte organisatie waar tienduizenden medewerkers in de afgelopen 20 jaar elders een andere baan hebben gevonden. Wat keer op keer is overgebleven aan personeel is de oude garde. Mensen die bouwen op achterhaalde kennis van hun werkterrein. En met dat stoffige imago is de organisatie er nooit meer in geslaagd goede medewerkers aan te trekken.

En zeker artsen hebben keuze mogelijkheden zat. Die kunnen ook bij een arbodienst terecht voort een beter salaris en een leukere baan. Er er is sowieso al een tekort aan bedrijfsartsen/arbo artsen. Ook de zogenaamde arbeidsdeskundigen zijn een specifieke zeer kleine beroepsgroep waardoor er ook te weinig nieuwe aanwas komt. Kortom de UWV organisatie is belast met een opdracht die ze niet kunnen uitvoeren. Als zeker 20 jaar niet.

Er is overigens een werkbare oplossing te bedenken. Geef mensen gewoon een uitkering en laat ze niet meer keuren en naar een andere baan zoeken. Kan de UWV organisatie vrijwel opgeheven worden en kunnen mensen vrijwillig op zoek naar een baan. Of niet. Dat levert waarschijnlijk zelfs een besparing op en geeft rechthebbenden bestaanszekerheid. Kunnen de UWV medewerkers iets nuttigs gaan doen. Het enige dat noodzakelijk is dat het uitgangspunt van het beleid dat iedereen op zoek moet naar werk bij het oud vuil wordt gezet.

11 Reacties
MaartenvdP123
MaartenvdP1236 jan. 2025 - 15:23

@DaanOuwens: Geef mensen gewoon een uitkering en laat ze niet meer keuren en naar een andere baan zoeken. Kan de UWV organisatie vrijwel opgeheven worden en kunnen mensen vrijwillig op zoek naar een baan. Of niet....Het enige dat noodzakelijk is dat het uitgangspunt van het beleid dat iedereen op zoek moet naar werk bij het oud vuil wordt gezet. Wat een merkwaardige stelling. Goed plan: laten we mensen die niet willen werken gewoon zonder enige tegenprestatie iedere maand geld geven. Bedenk wat een aanzuigende werking dit zal hebben. En hoeveel mensen naast de uitkering nog zwart bij zouden verdienen, want toch geen controle. En wat dat zou doen voor al die mensen die 5x per week de wekker zetten om naar de baas te gaan om zo net iets meer over te houden dan de buurman die de hele dag Netflix kijkt. Het leven is geen Efteling: als je kunt werken, moet je je steentje bijdragen en daar word je dan voor beloond.

Het UWV zou wel minder maar wel strengere regels kunnen hanteren waardoor hun werk eenvoudiger wordt.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa6 jan. 2025 - 16:09

Al die staats instituties zijn door en door verrot

Dat zagen we toch al bij het toeslagengrapje

tienduizenden ambtenaren werken voor zo'n 'organisatie' die allemaal geld opslokken

Terwijl veel mensen met een echte baan niet eens rond kunnen komen

Roodvuur
Roodvuur6 jan. 2025 - 16:38

@Maarten: misschien werkt Daan wel bij het UWV.

DaanOuwens
DaanOuwens6 jan. 2025 - 16:39

@ MaartenvdP123

Jij schrijft: Goed plan: laten we mensen die niet willen werken gewoon zonder enige tegenprestatie iedere maand geld geven. Bedenk wat een aanzuigende werking dit zal hebben.

Nee dat heeft geen aanzuigende werking dat is allang uitgeprobeerd. Als mensen zwart bijverdienen kunnen ze dat nu ook. De ervaring is dan ook dat mensen soms wit gaan bijverdienen. Dat blijkt onder andere bij mensen die inmiddels met pensioen zijn. En uit de uitkeringsexperimenten. En de mensen die naar de baas gaan doen dat om meer inkomen te hebben en omdat ze het prettig vinden bij de baas. Als dat niet zo is verdwijnen hun banen. En daar zijn er best veel van en kunnen mensen zinnig werk gaan doen.

Kortom je schrijft een reactie met daarin zaken die allang weerlegt en achterhaald zijn en meer zeggen over jouw eigen benepen opvattingen dan over de werkelijkheid. Bovendien betreft dit de groep die vanwege gezondheidsklachten niet normaal kan werken. Alle reden dus om die groep zeer coulant te behandelen. Het zijn jouw benepen opvattingen die deze mensen in grote problemen brengen. Het is dus jouw schuld.

PVDB2
PVDB26 jan. 2025 - 16:43

Mensen die onder WAO vielen hoefden zich te laten te herkeuren dankzij te weinig (her)keuringsartsen. Nog in de tijd dat men met een goed verhaal en acteer werk wel in de WAO kon stromen. En in de omgeving nog allerlei werk zwart deed. Tot kort nog 340.000 mensen.

+

Dat het Arbeidsbureau vroeger een grote verkwisting van belastinggeld was, waren velen het wel over eens. Zeker als je ouder als 55 was. Vergat het maar. Het personeel was weinig enthousiast en willend. Informatie was vaak incorrect. De kans dat je een passende baan vond was klein.

+

@Maarten: Waar het nu om gaat is dat deze mensen die (deels) afgekeurd waren maar nu ineens weer goedgekeurd, worden. Terwijl men kan bewijzen dat men is afgekeurd (artsen - brieven -documenten). Wat mensen in de strees brengt en hen niet beter maakt maar slechter af.

Want als je lang uit het pocess bent kan je het wel vergeten. Of met heel veel susbsidie aan een baan komt. Wat werkgevers natuurlijk graag zien. Zonder uitkering geen inkomsten, geen bestaansrecht.

Wat toch een van de peilers en uitgangpunten van dit cabaret, ik bedoel natuurlijk kabinet was?

Karingin
Karingin6 jan. 2025 - 17:08

En kijk, Maartje123 geeft een mooi inkijkje in de inborst van de rechtse rakker; zieke mensen zijn in het beste geval gewoon lui, maar in feite zijn het allemaal oplichters die de "hardwerkende Hollander" alleen maar geld kosten - zoals de waard is vertrouwt Maartje zijn gasten1

MaartenvdP123
MaartenvdP1236 jan. 2025 - 18:23

@Karingin, als vaststaat dat je nooit meer kunt werken, kun je nooit meer werken. En hoef je wat mij betreft ook niet meer gekeurd worden en moet er goed voor je gezorgd worden door de overheid. Maar als je wel (deels) kunt werken, zul je moeten werken. Het zou toch te gek zijn dat we iemand die ervoor kiest om niks bij te dragen, dat we die onderhouden?

DaanOuwens
DaanOuwens6 jan. 2025 - 20:19

@ MaartenvdP123

Jij schrijft: als vaststaat dat je nooit meer kunt werken, kun je nooit meer werken.

Dat is erg dom. Dat staat namelijk bijna nooit vast. Dat je zoietsd maf opschrijft laat zien dat je er niets van snapt.

En: Het zou toch te gek zijn dat we iemand die ervoor kiest om niks bij te dragen, dat we die onderhouden?

Er werken maar 9 miljoen mensen en dus 9 miljoen niet. En er is geen we.

DaanOuwens
DaanOuwens6 jan. 2025 - 20:21

@ Roodvuur

Niet meer gelukkig. Overigens wel heel lang geleden toen was het nog GAB, ik word oud.

MaartenvdP123
MaartenvdP1236 jan. 2025 - 22:22

Beste Daan, lees je eigen teksten eens terug. Natuurlijk staat bij veel mensen vast dat zij niet meer actief kunnen deelnemen aan het arbeidsproces of er moet een wonder gebeuren. Die mensen hoeven niet om de zoveel tijd een herkeuring te ondergaan. Maar mensen die depressief zijn, fysieke klachten hebben van meer tijdelijke aard en hopelijk weer (enigszins) herstellen moeten wat mij betreft werken. Komen ze ook uit een isolement, Alina het voor acht uur per week. Het aantal WAO’ers was jarenlang torenhoog. Nu is circa 70% van de beroepsbevolking aan het werk. De overheid kan toch niet voor Sinterklaas spelen? Lief dat jij deze mensen gratis geld wil geven maar dat kan niet.

.

En natuurlijk heeft dit wel een aanzuigende werking. Genoeg mensen die een laagbetaalde baan gaan opzeggen als je gratis geld krijgt en wellicht ook nog toeslagen ontvangt. Als je dit niet snapt, moet je je niet in een discussie mengen.

.

DaanOuwens
DaanOuwens7 jan. 2025 - 15:05

@ MaartenvdP123

Jij schrijft: Beste Daan, lees je eigen teksten eens terug.

Dit soort teksten illustreren jouw eigen incompetentie. Iemand anders weet niet wat die opschrijft omdat het niet aansluit bij de opvattingen die jijzelf met een enorm gebrek aan kennis hebt. Het is een onbeschofte houding maar ook dom.

En: Natuurlijk staat bij veel mensen vast dat zij niet meer actief kunnen deelnemen

Nee dat staat niet vast. Zeker binnen het zogenaamde beschut werk zijn er nogal wat van dat soort wonderen. Kennelijk weet jij dat niet.

En: moeten wat mij betreft werken. Komen ze ook uit een isolement, Alina het voor acht uur per week.

Maar goed dat die beoordeling niet aan jou is want je weet niet waar je het over hebt. Werken lost bij velen geen problemen op maar maakt ze groter. Vandaar dat ik ook pleit voor het zelf laten besluiten van mensen.

En: Genoeg mensen die een laagbetaalde baan gaan opzeggen als je gratis geld krijgt

Nee die gaan vervolgens aan het werk in een baan die wel hun belangstelling heeft.

En: Als je dit niet snapt, moet je je niet in een discussie mengen.

In tegenstelling tot jou is dit mijn vakgebied en meng ik mij vakmatig ook in dit soort discussies. En daar zijn kneuzen die dit soort opmerkingen inderdaad niet welkom.

KaatjeRotterdam
KaatjeRotterdam
6 jan. 2025 - 14:24
Deze reactie is verwijderd
2 Reacties
Gerygrr
Gerygrr6 jan. 2025 - 14:56

Oud keuringsarts die klokkenluider werd, vertelde erover.

Hij kreeg achteraf wroeging.

Ze hebben gewoon functielijsten.

Ze praten en vinken af, niet wat je zegt, maar wat er af te vinken is.

Daar komt een mogelijk beroep uit voor een bepaald aantal uren.

Echter, de keuringsarts weet daarbij, dat er helemaal geen vacatures zijn, of elders in het land…..

jantje
jantje6 jan. 2025 - 15:55

GeryGrrr,

Daar hebben wij ook mee te maken gehad. Mijn man heeft osteoporose en is ongeneeslijk. Wel is de ergste pijn met medicijnen te stillen. De ontkalking gaat wel stilaan door. Hij was indertijd al in de ziektewet.

Er is in de jaren negentig sprake geweest van herkeuringen, mensen zouden wel loempia's kunnen vouwen of schemerlampjes maken. .

Dat is verder niet doorgegaan, mijn man was te erg ziek om uberhaubt nog te mogen werken.

Jaren later, wij vroegen bij de gemeente als hulpmiddel een fiets met trapondersteuning voor mijn man. Daar kwam na maanden wachten een keuringsarts vanuit Noord- Holland bij ons met twee A-viertjes met vragen. Er werd ons het hemd van het lijf gevraagd en uiteindelijk zei die "arts", dat mijn man géén hart- of long patiënt is, en daardoor niet in aanmerking kwam voor hulp. Daar was ik zo kwaad om, omdat hij niet veel meer kan door de pijn.

Die man zei dat hij nog wel eens met de mensen van de gemeente zou gaan praten. Uiteindelijk kregen we de helft vergoed van wat zo'n fiets kost.

Het aanstellen van de onderzoek- persoon heeft meer gekost en uit zijn reactie maakte ik al op dat het vooropgezet was om onze aanvraag te weigeren.

Gerygrr
Gerygrr
6 jan. 2025 - 13:49

Jawel,

De participatiewet, echt schandalig.

Het is al veel jaren aan de gang, met post covid kwamen er nieuwe gevallen bij van ten onrechte goedgekeurde mensen, vooral vrouwen…..

Het is schrijnend, dat je door artsen werd gediagnosticeerd en door de UWV arts simpel werd goedgekeurd op grond van vermeende functionele mogelijkheden, waar uiteraard geen vacatures in bestonden!

De organisatie kan dit niet aan.

Sterker nog, het land kan dit niet aan.

En de reïntegratiebureaus moeten gewoon gaan leveren!

Nu verdienmodel voor bureaucratische oplossingen, die zo weet iedereen die er zijn brood verdient, compleet geldverspilling.

Berekeningen overdoen?

Een pleister op een doodgebloed systeem.

7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens6 jan. 2025 - 14:25

@ Gerygrr

Jij schrijft: En de reïntegratiebureaus moeten gewoon gaan leveren!

Re-integratiebureaus zijn vooral ingehuurd door gemeenten en niet door het UWV. Het UWV heeft meer zeer beperkt re-integratie middelen. De participatiewet wordt dan ook uitgevoerd door gemeenten en niet door het UWV. Je haalt zaken door elkaar met als resultaat dat je hier onzin schrijft.

Gerygrr
Gerygrr6 jan. 2025 - 14:48

De volorde:

-Langdurige ziekte,

- Werkgever schakelt arbeidsdeskundige in.

- reïtegratiebureau gaat aan de slag met de zieke werknemer.

- UWV maakt de keuring af.

Als de reïntegratie bij de eigen werkgever niet werkt, wordt er een traject ingezet, waar ze zogenaamd kansen zien, vaardigheden als sollicteren en CV opstellen aanleren.

Wettelijke eisen waaraan voldaan moet worden.

Vol Daan moet worden.

Gerygrr
Gerygrr6 jan. 2025 - 14:53

https://www.juridischloket.nl/werk-en-inkomen/ziekte-en-zwangerschap/re-integratietraject/

Bij spoor 1 naar spoor 2 gaat het vaak mis.

De werkgever kan zeggen, dat er geen passende functie is voor de zieke werknemer.

DaanOuwens
DaanOuwens6 jan. 2025 - 16:40

@ Gerygrr

Jij schrijft: -Langdurige ziekte,

- Werkgever schakelt arbeidsdeskundige in.

Nee iemand is dan al lang in traject bij de arbo dienst. De verkeerde volgorde dus die je beschrijft.

DaanOuwens
DaanOuwens6 jan. 2025 - 16:42

@ Gerygrr

Jij schrijft: De werkgever kan zeggen, dat er geen passende functie is voor de zieke werknemer.

Klopt dat moet ook als er geen geschikte functie is. Dan moet de werkgever/arbodienst extern gaan zoeken.

DaanOuwens
DaanOuwens6 jan. 2025 - 16:42

@ Gerygrr

Dus weer de verkeerde volgorde in jouw tekst.

Gerygrr
Gerygrr7 jan. 2025 - 15:47

Goed zo, Daan.

De arbo arts heb ik overgeslagen.

Die doet zijn werk.

Maar daar heb je niet veel aan.

Als aanbevelingen voor aangepast werk toch niet worden opgevolgd is de arbeidsdeskundige de volgende stap in de verplichte procedures.

En dat is natuurlijk het punt:

Een lange rij grootverdieners moet je langs en dan zit je niet minder in de shit.

Anna R. Chist
Anna R. Chist
6 jan. 2025 - 13:42

[Dat hele Nieuw Sociaal Contract is politieke zwendel van de hoogste orde]

Dat is al duidelijk sinds ze met Wilders gingen praten.

Nu is oplichterij in de politiek wel de standaard maar zo bruin als NSC ze bakt hebben we niet eerder gezien.

1 Reactie
Joep van den Bosch
Joep van den Bosch6 jan. 2025 - 15:48

Juist. Het stuk van Han gaat over de betrouwbaarheid van NSC. En die valt zwaar tegen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor