Joop

Minister Kaag verandert drastisch solide beleid van Nederland ten aanzien afbouw staatsschulden in de EU

  •    •  
05-04-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3884 keer bekeken
  •  
51494042333_6f82f6e912_k

© cc-foto: Roel Wijnants / https://flic.kr/p/2msmqL6

Als de krachtige economie ontbreekt is een hoge staatsschuld slechts een signaal dat er iets wezenlijks mis is met de economie van dat land.

Minister Kaag staat niet bekend als competente vakminister Financiën. Vanwege haar opleiding, kennis over en werkervaring op het gebied van Financiën. Internationaal wil ze wel graag in de schijnwerpers treden en dat is haar ook nu weer goed gelukt. Ze trekt samen met Spanje op om in de EU te pleiten voor meer tijd voor een schuldafbouw van opgebouwde staatsschulden van EU-lidstaten.

Haar voorganger op Financiën Wopke Hoekstra had zich in het begin van de coronapandemie de woede op de hals gehaald van de Zuid-Europese lidstaten. Door zijn oorspronkelijk fel verzet tegen het kunnen lenen van met name voornoemde EU-lidstaten met omvangrijke staatsschulden, van nog meer geld uit het op te richten EU herstelfonds.  Een fonds waar alle EU-lidstaten gezamenlijk borg voor staan. Uiteindelijk is Nederland onder Hoekstra schoorvoetend toch akkoord gegaan. Na een aantal beperkte door Nederland bedongen voorwaarden, waaronder verplichte hervormingen. 

Corona heeft de staatschuld van iedere EU-lidstaat flink doen groeien. Ook die van ons land. Momenteel bedraagt die staatschuld ongeveer 60% van ons Bruto Binnenlands Product (BBP). Dat zal voorlopig ook nog wel even zo blijven. Dit voor Nederland zeer hoge percentage van het BBP valt in het niet bij de huidige staatsschuld van Spanje. Die is door de coronacrisis gestegen tot 125% van het BBP. Dus ruim twee keer zoveel. 

Begrijpelijk, want de economie van Spanje is niet te vergelijken met de kracht van de Nederlandse economie. Kritische Spaanse economen hebben al in de coronacrisis gemeld dat het land technisch nagenoeg failliet is en het terugbrengen van deze al zeer omvangrijke staatsschuld zal alleen slagen als er wezenlijke hervormingen worden doorgevoerd. In dit land met een hoog corruptiegehalte in alle sectoren van de samenleving en een uiterst twijfelachtige rechtsstaat en rechtssysteem. Naast een hoge graad van werkloosheid en het door een sociale elite bewust arm en laaggeletterd houden van een groot gedeelte van de Spaanse bevolking. 

Niet voor niets dat door de uitgeroepen Estado de Alarma, de noodtoestand in Spanje in het begin van de coronapandemie, voor buitenlanders die daar noodgedwongen verbleven, plotsklaps een heuse politiestaat zichtbaar werd die tot dan toe keurig voor (naïeve) buitenlandse toeristen altijd verborgen kon blijven. Een politiestaat die in één klap de werkelijke economische en sociale verhoudingen in Spanje glashelder maakten. 

Een hoge staatsschuld hebben hoeft niet erg te zijn als daartegenover een krachtige, florerende en groeiende economie staat die een tijdelijke verhoging weer snel ongedaan kan maken. Als die krachtige economie ontbreekt is een hoge staatsschuld slechts een signaal dat er iets wezenlijks mis is met de economie van dat land. Dat gaat voor Spanje en andere Zuid-Europese landen dan ook volledig op.  

Toch is dat harde economische feit voor onze huidige minister van Financiën Kaag geen enkele belemmering om gezamenlijk met haar Spaanse vakcollega binnen de EU te pleiten voor het soepeler omgaan met de huidige regels en afspraken over de  gewenste omvang van de staatsschuld van een EU-lidstaat. 

Met deze bizarre verandering van het beleid van Nederland wordt Nederland en haar tot nu toe opgebouwde solide financiële situatie door Kaag gewoon in de uitverkoop gedaan. 

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (63)

oxtan
oxtan6 apr. 2022 - 14:47

maar hier heeft dhr Kerstholt dan weer wel gelijk: "Naast een hoge graad van werkloosheid en het door een sociale elite bewust arm en laaggeletterd houden van een groot gedeelte van de Spaanse bevolking". Over het hoog of laaggeletterd-nivo van mensen in NL en Spanje wil ik best een ander keer over debatteren, maar feit blijft dat er een groot groep grondbezitters en erfgenamen bewust elke social vooruitgang saboteren. Dit gaat zelfs tot het niveau van de Banco de España, die keihard vertelde dat het verhogen van het minimum loon armoe en verval zou brengen (goh, niet gebeurd, alleen veel mensen hadden opeens wat meer geld om van rond te kunnen komen). Dit is echter geen specifiek Spaans probleem, hier waren ook mensen die riepen dat je de slavernij niet kon afschaffen, want slecht voor de economie, of het kinderarbeid, of de flex banen aan banden leggen (zie het bericht vandaag in de pers in NL). Wat dat betreft is België een gids land.

1 Reactie
oxtan
oxtan10 apr. 2022 - 17:41

@Paul Spijkers, goede argumenten, zeker.

FredD2
FredD26 apr. 2022 - 6:34

De reden waarom het zo slecht gaat met landen zoals Spanje is dat de Spaanse regering weigert de bevolking nog meer uit te zuigen, dat hoeft ook niet, want daar zijn landen zoals Nederland voor. De Nederlandse regering heeft er absoluut geen problemen mee om haar burgers uit te zuigen of uit te knijpen, ook niet als het gaat om landen zoals Spanje te helpen. Wat Kaag nu doet is het zeker stellen dat onze toekomstige generaties ook alvast worden uitgezogen/geknepen. Regeren is vooruitzien en Kaag naait het volk al bijvoorbaat.

2 Reacties
oxtan
oxtan6 apr. 2022 - 12:56

goh! En ik dacht toch écht dat er een euro crisis was geweest, een pandemie van twee jaar en nu een verstoorde distributie ketting die voor inflatie al zorgde en later een malloot in Rusland die een buurland binnen is gekomen met een veroveringsmacht, en laat die malloot een van de grootste leveranciers van energie zijn voor de EU. Gelukkig zijn al die dingen totaal niet relevant geweest voor de economie van de EU in het algemeen, en van Spanje in het bijzonder. Dank, @FredD2, mijn visie op die zaken is helemaal hersteld door uw wijsheid.

Paul Spijkers
Paul Spijkers8 apr. 2022 - 3:24

Jij snapt echt niets van wat financien zijn.

stokkickhuysen
stokkickhuysen5 apr. 2022 - 19:34

Joop zou zich omdraaien in zijn graf bij dit soort neoliberaal geklaag.

1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers8 apr. 2022 - 3:24

Eens

oxtan
oxtan5 apr. 2022 - 19:26

ach, daar is dhr Kerstholt weer, met zijn favoriete sport: Spanje neer te zetten als een problematisch land. Zie: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/spanje-zal-met-herstelplan-schuld-aan-eu-nooit-kunnen-terugbetalen en https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vakantie-in-spanje-niet-zonder-risicos-voor-nederlandse-toeristen Dhr Kerstholt vergeet te vermelden dat NL ook aan de verplichte voorwaarden moet voldoen om de herstelfonds miljarden te krijgen. Het stoort mij om te lezen, zonder enige vorm van bewijsvoering, dat Spanje 'een hoog corruptiegehalte in alle sectoren van de samenleving en een uiterst twijfelachtige rechtsstaat en rechtssysteem'. Sorry, dit is gewoon niet waar, en als je de waarheid niet zegt, wat doe je dan? Lieg je? Volgens de 'democracy index' van 'The Economist' (https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index) een 'flawed democracy'. Net als: Frankrijk, de VS, Portugal, België, Italië, de Baltische staten. Schokkend. Zijn er problemen? Zeker. Met name de partij die alles kapot wil bezuinigen in Spanje - Partido Popular, de CDU zeg maar (die wordt, grappig genoeg, 'partido holandés', de Nederlandse partij) is een van de meest corrupte grouperingen daar. Beste heer Kerstholt, bent u afgwezen door een Spanjaard in de liefde? Is de WK 2010 nog steeds zo pijnlijk in uw herinnering? Want de 80 jarige oorlog is wel heel lang geleden, toch? Wat is mis gegaan in uw beeldvorming wat Spanje betreft? Er is een oorlog dicht bij, er gaat niet bezuinigd worden.

4 Reacties
Hernandez
Hernandez6 apr. 2022 - 18:28

Waarom heeft ieder Spaans gehucht een eigen brandweer?

oxtan
oxtan7 apr. 2022 - 5:40

@Hernández (over de eigen brandweer in ieder gehucht in Spanje), graag onderbouwing met data, anders is het een losse kreet. Liegen is niet chic, en onder bepaalde kringen, zelfs een minachting van de geboden, in dit geval, de negende: "Gij zult geen valse getuigenis afleggen "Gij zult geen valse getuigenis afleggen". Maar, onder het principe 'if you don't like the conversation, change the conversation' probeert Hernández vast iets totaal irrelevants weer. En joop, doe iets aan dit kapot reactie systeem, het is vreemd dat ik op mijn reactie moet reageren, en niet op die van Hernández.

Hernandez
Hernandez7 apr. 2022 - 15:02

@oxtan We weten allebei waarom dat zo is.

oxtan
oxtan10 apr. 2022 - 17:42

@Hernandez, ik zou écht niet weten waarom u zo nodig moet liegen, nee.

wittecisnoot
wittecisnoot5 apr. 2022 - 19:24

De schrijver heeft gewoon gelijk. Zijn we de eurocrisis vergeten? Hoe de bankencrisis door de Pigg-landen de eurocrisis werd? In dat praktijk bleek dat samen sterk, eerder dat de sterkte van de ketting door de zwakke schakels bepaald werd. Na relatief goede jaren zijn die zwakke schakels niet sterker geworden. Gepamperd met gratis geld, zijn ze alleen verder de schulden in verdwenen. Voor een minister van financiën zou dat onaanvaardbaar moeten zijn. Bij een nieuwe crisis, gaan we hetzelfde probleem krijgen.

1 Reactie
oxtan
oxtan6 apr. 2022 - 14:37

juist, dit is het helemaal. De oorzaak ligt bij al de landen die 'gratis geld' kregen, want schulden maken met lage rente hoeven niet te worden terug betaald uiteraard. En lage rente, ja, dat is alleen voor NL en DE toegestaan, niet voor de rest. Het klopt dat de bankencrisis de eurocrisis werd? Waarom eigenlijk? Waarom moesten privé schulden publiek worden? Dat is ook een goede vraag. Waarom mochten banken niet omvallen? Spanje had een schuld van 25% in 2006, meen ik. Nu 115%. Tipje van de sluier: Duitse en Franse banken hadden veel last van gehad. Maar, dat is niet zo interessant, toch? Waarom denken we dat een goed minister van financiën het goed doet alleen als de schuld op nul staat? Hier is het dus uitstekend gegaan. Bezuinigd op jeugdzord, thuiszorg, sociale woningen. Geen investeringen gedaan in de energie transitie, want ja, goedkoop (voor bedrijven dan) Russisch gas. Industrie politiek? Waarom, ingewikkeld, laten we dat aan de chinezen over; maar o wee als een evergreen dwars gaat liggen in de straat van Suez, waarom komen mijn spullen niet die ik via Ali Express had besteld. Extra productie van bio industrieën? Ja! doen, is goed voor de export. Ach, geneuzel met de stikstof, waarom doen ze zo moeilijk; en we zijn kampioenen export van agrarische producten, krijg je niet een warm gevoel van binnen daardoor? Kinderopvang? Zeker, maar pas op met je achternamen, anders moet je het in een keer terugbetalen en jagen we je zo de schulden in. Gidsland, zijn we.

Fleurig
Fleurig5 apr. 2022 - 19:22

Welja, D66 laat mijn generatie dus in de toekomst opdraaien voor de gigantische rentelast voor de huidige verspilling in de EU, zoals ze ook betrokken zijn met hun onnozele opvattingen over de energietransitie en hun aanvankelijke steun voor biomassa centrales, die ze later, eindelijk wakker geworden, weer introkken ten koste van vertragingen en zeer forse financiële verspilling. Wat ben ik ongelofelijk teleurgesteld in deze partij, die tot op heden in niets heeft laten blijken onderscheidend te zijn.

1 Reactie
oxtan
oxtan7 apr. 2022 - 6:24

het is gissen wat uw generatie is, maar laten we zeggen dat u een jaar of 20 bent? Indien ja, voorlopig heeft uw generatie vooral last van maatregelen van eerdere generaties over zaken als studiefinanciering en een huizenmarkt die af was (aldus Stef Blok), en ik zal ook de afschaffing van het ziekenfonds, ook al bent u daar minder bewust van. De rente op de EU fonds is zo laag, en uitgesmeerd over zo veel jaren, dat u en uw generatie alleen maar de vruchten nu zullen plukken, door de investeringen in een betere infrastructuur voor klimaat te hebben mogelijk gemaakt. Degenen die roepen dat de volgende generatie zal de rekening betalen proberen vaak dingen te stoppen die ze in de portemonnee nu zullen raken (hogere belastingen op vermogen, bij voorbeeld). Vaak gebruikte truc, trap daar niet in.

Rechtse   Bal
Rechtse Bal5 apr. 2022 - 19:12

In de weken voor de verkiezingen in maart vorig jaar heeft Kaag er geen enkel geheim van gemaakt in haar dagelijkse optredens in de media dat Nederland op de grens stond van grootse plannen om een volwaardige provincie van de EU te worden op de speerpunten Financien, Defensie en Energie. Dan moet men nu niet verbaasd staan dat die stappen ook daadwerkelijk gezet worden. Dat er vaart achter gezet wordt is duidelijk. Dat niemand er op staat te wachten eveneens, maar nu is het te laat ... kiezers hebben immers altijd gelijk ? of ze nu misleid zijn of niet.

Greendutch
Greendutch5 apr. 2022 - 19:04

had ze al uitgelegd in de lezing die ze gegeven heeft, gelukkig een minister met het hart op de goede plaats, diplomatisch en empatisch vermogen die begrip heeft voor de zwakkere er zullen wel weer wat zwartgallige reacties komen van angstige ego’s maar voorlopig zorgt deze handelswijze ervoor dat de arme landen niet overspannen raken.

2 Reacties
wittecisnoot
wittecisnoot5 apr. 2022 - 19:30

Ik zal de zwartgallige reactie maar geven: als ik mijn auto laat maken, dan zou mij het charima, diplomatie en empatisch vermogen een zorg zijn. Doe mij maar die hork die verstand van auto's heeft. Als ik met pech langs de weg sta, dan gaat geen charisma de onkunde compenseren. Idem hier: een minister van financiën is geen aardig persoon die glimlachend lindjes door knipt. Zo iemand hebben we al: de koning. Ik verwacht van een minister van financien dat die de boekhouding op orde houdt en zorgt dat de economie tegen een recessie kan. Het zorgen dat de Pigg-landen niet al direct tot hun nek in de schulden zitten is (zoals de schrijver al aangeeft) dus een kerntaak. Bij een nieuwe Eurocisis, waarbij de pigg-landen weer de zwakke plek zijn, gaat charisma de rommel niet compenseren.

oxtan
oxtan7 apr. 2022 - 5:44

@wittecistnoot, sinds wanneer gaat de NL minister van financiëen over de financiëen van een ander lidstaat van de EU? Ze overleggen in de eurogroup, maar er moet een meerderheid voor de plannen zijn. Dat doet Kaag nu. NL zit in feite alleen, de VK is weg (wellicht aan uw aandacht onstnapt?) en Duitsland is van koers gewijzigd. Kaag weet het. Hier is het nog niet geland. Heel veel sterkte de komende maanden met wat komen gaat.

José
José5 apr. 2022 - 16:22

Heb je de toespraak van Sigrid Kaag op 8 maart in Maastricht gemist, waarin ze dit, naast andere zaken, aankondigde en motiveerde? Hoogleraar moderne Europese geschiedenis Mathieu Segers noemde Kaags rede ‘historisch’. In de interessante podcast Heijne & van Teutem gaat Segers daar dieper op in. Hier de Nederlandse tekst van haar toespraak: De toekomst van Nederland is Europees. 30 jaar na het verdrag van Maastricht. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/toespraken/2022/03/08/europaspeech-minister-kaag.-de-toekomst-van-nederland-is-europees.-dertig-jaar-na-het-verdrag-van-maastricht

JohnVKR
JohnVKR5 apr. 2022 - 14:58

"Minister Kaag staat niet bekend als competente vakminister Financiën." Tja, ze is pas drie maanden minister. Heel knap van de auteur dat hij nu al kan beoordelen dat Sigrid Kaag niet competent is. Ah, ze heeft geen ervaring op dit gebied? Dat hadden de meeste van haar voorgangers ook niet toen ze voor het eerst minister van Financiën werden. Het gaat de auteur om de schuldenafbouw? Sinds de coronacrisis twee jaar geleden begon, is de visie van regering en parlement op de opbouw en afbouw van de staatsschuld nogal radicaal gewijzigd. Dat staat los van deze minister. Overigens is ook de opinie van deze auteur weer een bevestiging van mijn stelling dat Nederland een onderontwikkeld land is dat vooralsnog niet in staat zal zijn een vrouw als minister-president te krijgen. Waarom? Sterke vrouwen werken in Nederland als een rode lap op een stier.

4 Reacties
wittecisnoot
wittecisnoot5 apr. 2022 - 19:35

Precies het punt. Wat ook deze regering doet is pro-cyclisch beleid. Daar hoort een echte minister van financiën een broertje dood aan te hebben. Hoewel Zalm zijn fouten had, had die tenminste een Zalm-norm. Dit kabinet zal zorgen dat er bij een recessie, er geen buffer zal zijn. Dan zal men wel moeten bezuinigen en wel op het slechtste moment mogelijk. En nee, de 'sterke vrouw dus rode lap op stier' is geen carte blanche voor slecht beleid. Slechte ministers voeren slecht beleid uit, welke gender die minister ook is.

itsme3
itsme35 apr. 2022 - 20:28

U heeft gelijk dat drie maanden wat kort is om te beoordelen of iemand een goed minister is. Echter, als je, zoals Kaag, in drie maanden nog niets hebt gedaan dat in die richting wijst, dan is de kans bijna nihil dat ze daadwerkelijk een goed minister blijkt te zijn.

nDialectics
nDialectics6 apr. 2022 - 21:56

@wittecisnoot >"pro-cyclisch beleid" Laffer curve?

oxtan
oxtan7 apr. 2022 - 6:05

@wittecisnoot, nee, dit kabinet voert de regeerakkoord uit, met als basis een - deels - herstel plan van de bezuinigingen van de vorige kabinetten Rutte. Daar, bovenop, komt een oorlog in Europa die de Navo bondgenoten heeft wakkergeschud en zorgt ervoor voor extra uitgaven, plus een versterking van de inflatie door hogere energieprijzen (te afhankelijk van Rusland voor onze energievoorziening, met name Duitsland, Italië en de oostblok). En daar bovenop komt een klimaatcrisis. Denkt u dat de minister zich zorgen gaat maken over de zalm norm nu? Echt? Dan heeft u niet begrepen wat er allemaal gaande is.

tinekea2
tinekea25 apr. 2022 - 13:33

Ze is al net zo competent al jongetje Jetten. Daar gaan we nog veel plezier aan beleven.

2 Reacties
Hernandez
Hernandez5 apr. 2022 - 15:14

Mensen die modaal verdienen in Nederland zijn gewoon fucked, de VVD en D66 zijn er niet voor die mensen. GroenLinks trouwens ook niet.

Hernandez
Hernandez5 apr. 2022 - 15:27

Kaag heeft tenminste 'ervaring', kunnen we van Jetten niet zeggen. Aardige jongen, maar hij weet *niks*. Vroeg zich recentelijk nog af hoe we huizen konden verwarmen met kernenergie....

west012
west0125 apr. 2022 - 13:28

De ECB kan er niet onderuit het beleid te wijzigen. De rente moet omhoog. Daarmee komen de zuidelijke landen in grote problemen. De door de ECB ingefluisterde koerswijziging van Kaag moet het financiële leed wat verzachten.

Markzelluf
Markzelluf5 apr. 2022 - 12:59

Helemaal eens met Kersthollt. In sommige kringen wordt Kaag op handen gedragen, want 'niet-populistisch', vrouw, progressief, Europees/internationaal, duurzaam. Maar kijk eens naar haar prestaties in Afghanistan en kijk eens naar haar financiële beleid, daar zit weinig in om je over te verheugen. Een ramp in wording en de linkse oppositie en pers is veel te soepel voor haar.

Hernandez
Hernandez5 apr. 2022 - 11:18

Gelukkig hebben we Euro Bonds! Waarbij de lidstaten straks verantwoordelijk zijn voor de schulden die andere lidstaten maken.

vdbemt
vdbemt5 apr. 2022 - 11:16

Hoekstra is destijds 'schoorvoetend' akkoord gegaan met de grote groep die al akkoord was. Wat is dat anders dan nu, behalve dan dat Kaag sneller akkoord is? De voorwaarden van hervormingen, lees 'bezuinigingen' zoals liberaal Nederland die wil? Zoals NL ook Griekenland liberaal beleid heeft opgedrongen (Dijsselbloem). Heeft niet echt geholpen. De economie in NL gaat goed. Vraag de Zorg, de ZZPer, de toeslagenouders en - kinderen, de patienten in de Jeugdzorg, de Groningers in hun ruïnes, het onderwijs, de woningzoekende (ik zou nog door kunnen gaan) hoe zij zich daarbij voelen.

Karingin
Karingin5 apr. 2022 - 10:50

Als iemand over “harde economische feiten” begint schiet ik altijd in de lach. Die bestaan helemaal niet, dat moet zelfs een die hard econoom inmiddels weten. Maar ja, die vinden het moeilijk te verteren dat mensen geen rationele denkers zijn, want daar is het gros van de theorie op gebaseerd. Maar toch, de afgelopen jaren hebben toch voldoende aangetoond dat er geen natuurwetten zijn volgens welke de markt reageert. En het wordt ook hoog tijd dat dat pure cijferfetisjisme plaats maakt voor indicatoren die het welzíjn van mens en planeet meten

21 Reacties
EenMening3
EenMening35 apr. 2022 - 11:16

Mensen die termen als "cijferfetisjisme" gebruiken, moet je in ieder geval geen minister van financien men.

Hernandez
Hernandez5 apr. 2022 - 11:17

'En het wordt ook hoog tijd dat dat pure cijferfetisjisme plaats maakt voor indicatoren die het welzíjn van mens en planeet meten' Inderdaad, en als we niet genoeg geld hebben drukken we gewoon een paar miljard bij. Het is immers toch maar papier..

EenMening3
EenMening35 apr. 2022 - 11:19

men = maken "plaats maakt voor indicatoren die het welzíjn van mens en planeet meten" Wat een parmantige uitspraak!

Sonic2
Sonic25 apr. 2022 - 11:28

Dat heb je weer prachtig verwoord. En u heeft gelijk. De maatschappij kan je niet als een bedrijf besturen. De maatschappij bestaat uit mensen en die denken niet rationeel. Het "rechtvaardige" economische puur cijfermatige beleid wat "rechts" Nederland voorstaat en "realistisch links" is vooral een garantie voor armoede. Het kapot maken van sociale stelsels. Liever 100% staatsschuld en een sociaal land als 60% staatsschuld en een neoliberale heilstaat

Sam V
Sam V5 apr. 2022 - 12:36

@ Karingin U hebt helemaal gelijk. Waar de Nederlandse burger telkens te horen krijgen dat ‘geld lenen, geld kost’, kost het geld lenen door Zuid-Europese landen de Nederlandse burger ook geld. Met mevrouw Kaag kost het ons nog veel meer. Inderdaad geen economisch logisch en rationeel gevolg.

vdbemt
vdbemt5 apr. 2022 - 13:05

@Sonic2. 100% mee eens. En het zou zomaar kunnen zijn dat Kaag ook zo denkt.

Halas
Halas5 apr. 2022 - 13:13

Voor sommigen bestaan er geen (harde) feiten. Die leven gewoon lekker zoals het hun uitkomt, en als ze dan niet meer uitkomen, wijzen ze naar anderen die of de schuld ervan zijn, of mogen bijleggen.

Hernandez
Hernandez5 apr. 2022 - 14:49

@Sonic 'Dat heb je weer prachtig verwoord. En u heeft gelijk. ' Natuurlijk heeft Karingin gelijk want ze trapt een enorme open deur in.

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert5 apr. 2022 - 17:12

@ Karingin (11:50) - dank voor je uitstekende en krachtige reactie! Die staat als een huis, wat de Statlers & Waldorfs ergens hoog in hun loge ook mogen roepen naar het Joop-podium. Die roepen maar wat naar anderen die de plaats bezetten die zij zelf altijd begeerden maar terecht nooit kregen. Omdat ik zelf vandaag met, even kijken... harde medische feiten *) te maken had, kwam ik niet toe aan een krachtige tirade tegen de sterrenwichelaars en occulte alchemisten die zich heden te dage uitgeven als 'wetenschappelijke experts in de economie'. Ik doel op omhooggevallen stumpers als Coen Teulings en Barbara Baarsma. Waarom ze aanbeden worden? Dat mag Joost weten. Ze bewegen zich niet eens op het niveau van Jomanda. Zelf hebben ze geen niveau waar ze nog van weg kunnen zakken, trouwens. Je weet dat er een ondergang, een apocalyps komt als zulke charlatans het voor het zeggen hebben. Och ja: als de collaps tamelijk vreedzaam kan zijn, dan mogen we die met vreugde begroeten. Nietzsche merkte op: 'Das Was Schon Fällt, Das Soll Man Noch Stoßen'. Hij had gelijk, zoals wel vaker. *) kijk, Karingin: wondverzorging en tandartsbezoek, dat zijn pas harde feiten. Economie is een pseudo-wetenschap, zeg maar gerust: voodoo, eentje die we kunnen missen als kiespijn. Ik heb gezegd.

Arbeider10
Arbeider105 apr. 2022 - 17:21

Economen - ''vinden het moeilijk te verteren dat mensen geen rationele denkers zijn'' Hoezo? Sinds mensen heugenis handelt de mens al rationeel, dat verandert echt niet van de een op andere dag ook al willen populisten ons dat doen geloven. Waarom stemmen bijvoorbeeld PvdAers die tot de doelgroep van de huidige PvdA elite behoren (bovenmodaal gezinsinkomen, tweeverdiener met subsidie, ZZPer met subsidie, eigen villa met subsidie, kinderopvang met subsidie, (elektrische) leaseauto met subsidie etc.) niet op de PvdA? De partij die voordat de ideologische veren waren zijn afgeschud juist opkwam voor de arbeider in loondienst behorende tot de arme helft van Nederland die heel rationeel steevast wordt uitgebuit door rechts. Rationeel als ze zijn weet de huidige PvdA doelgroep dat hun belangen beter gewaarborgd zijn bij de rechtse VVD dan bij hun PvdA. Dus stemt de PvdAer op de VVD. Of, ook heel rationeel, stemt op een ''progressief'' rechtse VVD gedoogpartij met milieu kleurtje als GL om op dat vlak meer te deugen. Of stemt voor de schone schijn op de wat meer elitaire ''progressief'' rechtse VVD gedoogpartij D66. Rationeel eigen belang verzekerd.

Sonic2
Sonic25 apr. 2022 - 18:39

@ Hernandez Ik vind het nogal krenkend hoe u over Karingin praat. Karingin heeft mijn steun niet nodig. Ze is krachtig genoeg om er zelf wat over te zeggen, maar ik vind het helemaal geen open deur. Maar een krachtig en goed verwoord verhaal van een van de beste reageerders hier. Iemand die ook met altijd met respect behandeld. Ik vind dat veel mensen hier van haar kunnen leren. Ik vind sowieso dat wij mannen veel van vrouwen kunnen leren.

Hernandez
Hernandez5 apr. 2022 - 18:53

@Sonic 'Iemand die ook met altijd met respect behandeld. ' Haha, dat is gewoon feitelijk onjuist en hiermee laat je ook meteen zien dat je de reacties van Karingin nooit leest. 'Ik vind sowieso dat wij mannen veel van vrouwen kunnen leren. ' Waarom ?

Hoofdschuddend
Hoofdschuddend5 apr. 2022 - 19:31

Tja, weer voorspelbaar dat het reguliere klapvee het hiervoor staat te applaudisseren. Fijn de rekening doorschuiven naar onze kinderen.. zo verschrikkelijk sociaal.. “liever 100 procent staatsschuld dan neoliberaal” Dat is dus ten opzichte van de komende generaties 100 procent asociaal.

nDialectics
nDialectics5 apr. 2022 - 20:12

@Uw Psychiator Zelf In de jaren 30 vorige eeuw schreef econoom Eli F. Heckscher Mercantilisme. Hij vertelt hoe in de 15e eeuw West-Europa een rovershol werd en vervolgens transformeerde tot het Trans-Atlantisch rovershol. Hij is bekend van het Heckscher -Ohlin model dat toegepast door China leidde en leidt tot China's handelssucces. Economie is niet hetzelfde als al dan niet ethisch ondernemen. Foute economie als hulpwetenschap inperken zou kunnen door invoeren van een liefst digitale stabiele wereldmunt (Keynes Coin?). John Maynard Keynes zal waarschijnlijk net zoals Jan Tinbergen in een verrechtst Nederland gezien worden als een extremistische ultralinkse econoom.

nDialectics
nDialectics5 apr. 2022 - 20:30

@Arbeider10 [partij die voordat de ideologische veren waren zijn afgeschud juist opkwam voor de arbeider in loondienst ] Met de val van de Berlijnse muur stelde F. Fukayama (The end of history) dat de Koude Oorlog was afgelopen en dat de ideologische evolutie was voltooid. Ideologische veren zijn afgeschud en de VVD hoeft -om in een vicieuze cirkel te blijven - geen visie te hebben want de ideologische evolutie is voltooid. De Koude Oorlog blijkt dus helaas niet afgelopen te zijn maar Fukuyama is al lang weerlegd: De westerse economieën zien een vertikale ordening in de wereld waarin zij bovenaan staan. De rest van de wereld ziet een horizontale ordening waarin economieën naast - en met elkaar bestaan.

Sonic2
Sonic26 apr. 2022 - 9:23

@ Hernandez Wat is er feitelijk onjuist aan? Ik zie u vooral een mening geven, waaruit blijkt dat u vindt dat u eigen mening een feit is. Ik vind het geouwehoer in de ruimte. Ik zie een prima reactie. En ik zie van u een respectloze reactie. We kunnen van vrouwen sociale vaardigheden leren. Zeker u. Je ziet minder gegraai en minder machtsmisbruik bij vrouwen. Vrouwen kunnen zichzelf makkelijker weg cijferen. En meer in het algemeen belang denken. Dat zou u moeten weten als Baudet/ Trump/ Wilders fanboy. Vrouwen stemmen meer links en zijn minder vatbaar voor achterlijk "rechts" als mannen. Ik denk dat ik wel genoeg argumenten heb opgenoemd. Voor zover ik die bij u nodig moet hebben. Ik vind het al heel wat dat ik u te woord sta. Ergens 20 jaar geleden werd u stroming nog als iets "verfrissends" gezien. Nu is het een en al neoliberalisme, xenofobie, haat, vrouw onvriendelijkheid, racisme, seksisme. Baudet en Wilders. Uw stroming en de soort die u vertegenwoordigt worden zeker nu Poetin zich misdraagt in Oekraïne nog verder ontmaskerd. Het is dat die soort bestaat uit drammers die hun extreme ongelijk niet kunnen toegeven. Anders was de electorale bodem nu al bereikt. Alleen zeer slaafse schapen geloven al die leugens en sprookjes nog. En denken dat links het probleem is

Panthera
Panthera6 apr. 2022 - 9:43

Oh jawel, of je moet alle uitkomsten van de neoliberale hervormingen naast je neer willen gaan leggen. Maar inderdaad zouden wij van die ongezonde groei eens moeten gaan overstappen op gezonde krimp.

Paul Spijkers
Paul Spijkers6 apr. 2022 - 11:22

> "de VVD hoeft ... geen visie te hebben want de ideologische evolutie is voltooid." De VVD braakt zat ideologie, maar noemen het economie, en zo word het door de oppositie nog geslikt ook.

Hernandez
Hernandez6 apr. 2022 - 13:04

@Sonic ‘ Dat zou u moeten weten als Baudet/ Trump/ Wilders fanboy.’ Ik een fanboy van Baudet/Trump/Wilders? Waar blijkt dat uit? Kun je dat onderbouwen? Met quotes graag.

nDialectics
nDialectics6 apr. 2022 - 18:11

@Panthera >"gezonde krimp." Yep, een paradox. De Nederlandse staatsschuld fors omhoog om de economie te laten krimpen en het milieu te herstellen. ABC-wapens de wereld uit kan uiteraard ook helpen

nDialectics
nDialectics6 apr. 2022 - 18:12

@Paul Spijkers > "VVD braakt zat ideologie" Precies. Je kunt er elke naam aan geven. Dus wie het eerst komt, wie het eerdst maalt: cijferfetisjisme (Karingin) Voorbeeld: Uitkeringen moeten niet te laag zijn om criminaliteit en inkomstenderving van de lokale middenstand te voorkomen. Een uitkering om iemand een waardig leven te geven is er niet meer bij.

EenMening3
EenMening35 apr. 2022 - 10:38

Een solide financieel beleid maakt het mogelijk dat er genoeg geld is om toekomstige crises op te vangen en zelf mee te helpen de lasten van de Zuid-Europese landen te verlichten. Dat geldt ook op EU-niveau. Het beleid van Kaag is kortzichtig korte termijnbeleid.

1 Reactie
oxtan
oxtan5 apr. 2022 - 19:39

ja, een "solide financieel beleid" waardoor jaren lang de nodige investeringen niet zijn uitgevoerd (want, ja, kost geld, zonde!) forceert nu ons om te gaan investeren als een dolle in verduurzaming (van het Russisch gas af!) op het moment dat de inflatie al gestegen was (covid herstel en kapotte distributie kettingen in de gobaliseerde wereld), plus nu de oorlog, dus super extra duur gas voor energie opwekking, en geen alternatief voor het gas uit Rusland. Dus dit 'solide financieel beleid' heeft ons jaren van onnodige bezuinigingen die we nu moeten herstellen (toeslagen affaires, urgenda zaken) plus nu moeten we sneller een duurder verduurzamen omdat we anders niet van Rusland af zijn (wat we niet voor elkaar gaan krijgen in ieder geval tot 2025, en dat is optimistisch). Ah, om niet te vergeten: de lonen zijn al die jaren achter gebleven, dus het herstel van de crisis uit 2008 duurde onnodig lang, zie hoe snel we de covid crisis te boven waren dankzij, onder andere, de 'Next Generation EU' fonds. Tja, echte helden, onze bewindspersonen sinds 2009 tot 2020. Hulde!

Kuifje3
Kuifje35 apr. 2022 - 10:30

Kaag is totaal ongeschikt voor deze uitermate belangrijke taak. Juist nu, terwijl we aan de vooravond staan van de instorting van de economische voorspoed als gevolg van de corona- en Ukrainecrisis, is financieel verstandig beleid wat we keihard nodig hebben. Ik had mijn twijfels al bij haar aanstelling, maar ze overtreft mijn ergste angsten. Grote bakken met geld gaan naar zuidelijke EU landen, milieumaatregelen, steun hier en steun daar, maar de eigen interne financiën mogen kapot met als gevolg dat mensen die het nu al loodzwaar hebben door de ondergrens zakken. Minima en mensen vlak daarboven kunnen bijna niet rondkomen door jarenlang fout beleid, maar Kaag strooit tegelijk kwistig met ons geld.

2 Reacties
gravin2
gravin25 apr. 2022 - 11:19

Wat is dat toch voor raars? Ministers verwisselen per kabinet van post, hebben ze dan overal verstand van? Ik vermoed dat Kaag's eventuele talenten niet direct op financieel vlak liggen.

Hernandez
Hernandez5 apr. 2022 - 11:19

'Minima en mensen vlak daarboven kunnen bijna niet rondkomen door jarenlang fout beleid, maar Kaag strooit tegelijk kwistig met ons geld.' Die mensen verdienen (ze krijgen het, of ze het verdienen betwijfel ik) 150k per jaar, die leven in een totaal andere wereld. Toonde GL-kamerlid Laura Bromet laatst wel aan..

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 apr. 2022 - 9:55

Wat een opeenhoping van insinuaties en inconsequenties.

2 Reacties
Sam V
Sam V5 apr. 2022 - 12:31

@ Paul Spijker Goede bijdrage, lekker kort ook. Maar misschien kunt u de insinuaties en inconsequenties beschrijven zodat de rest het ook ziet.

Paul Spijkers
Paul Spijkers5 apr. 2022 - 22:10

Dat soort woordensoep aandacht geven is net zoiets als de waarde van gekke conspiracy blog stukjes te erkennen door je er mee te engangeren en het dan ook nog eens verder door te geven in gesprekken. Onwijs. Ik vertrouw in dit geval wel op de kunst van het kritiesch lezen en methodiek denken van mensen.