'Mindless eating' is aangeleerd
• 04-09-2014
• leestijd 2 minuten
De filmadvertenties leren ons hoe wel televisie moeten kijken: Met eten en drinken
‘Mindless eating’ heet het in de Engelstalige artikelen over de invloed van televisie kijken op eetgedrag: Gedachteloos naar binnen werken. Er zijn inmiddels heel wat onderzoeken gedaan naar dit fenomeen.
Zet een schaal chips op tafel terwijl mensen samen naar een sportwedstrijd kijken en aan het eind van de wedstrijd is de bak leeg, of er nu een klein pakje chips in was gedaan of een groot pak. Interessanter nog: als het onderzoek gedaan wordt met een schaal die van onderaf ongemerkt kan worden bijgevuld zodat er een onbegrensde hoeveelheid chips in de bak zit, dan komt er helemaal geen eind aan het snacken.
Aan het onderzoek deden 94 studenten van gemiddeld 20 jaar mee, iets meer dan de helft was vrouw. Ze keken twintig minuten naar de televisie en werden willekeurig over drie groepen verdeeld. De ene groep keek naar de Hollywoodfilm The Island, de tweede groep naar een interviewprogramma en de derde keek ook naar The Island, maar dan zonder geluid. Voor hen op tafel stonden gezonde snacks (druiven en wortels), M&Ms en koekjes. Van te voren hadden de onderzoekers alles gewogen. De Island-kijkers snoepten twee keer zoveel als de mensen die een interview moesten bekijken en kregen 65 procent meer calorieën binnen. Ook de stomme Islandversie deed mensen meer snoepen dan een interview, zij het beduidend minder dan de versie met geluid.
De onderzoekers leggen uit dat het komt door de snelle montage en geluidseffecten, waardoor je de film ingetrokken wordt en ademloos toekijkt, geen aandacht meer hebt voor je omgeving en wat je doet en daardoor meer gedachteloos snackt. Wat te doen? Niet zo goed naar de film kijken, minder pret hebben bij het kijken maar minder snacken, waardoor je slank blijft? Of je hersenen in ieder geval gebruiken voor je de bioscoop instapt en die gigantische emmers popcorn in de rekken laten staan? In de thuissituatie betekent het dat je niets op tafel klaar zet. Maar daar komt dan ook de inhoud van waar we naar kijken om de hoek kijken. In de advertenties zitten mensen altijd wel met een hoop eten en drinken voor hun neus. Zo leren we dat gezellig samen TV kijken gepaard gaat met eten en drinken. Ons wordt geleerd hoe we TV moeten kijken. Alleen de allerarrogantsten onder ons zullen denken dat ze tegen al die invloeden bestand zijn.
Volg Ivan Wolffers ook
op Twitter Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag: klik hier voor een overzicht