Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Miljardenbezuiniging glipt door vingers kabinet

  •  
05-10-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
pensioenproblem300.jpg
Geen meerderheid Eerste kamer voor megabezuiniging ... Verlagen pensioenopbouw moest 3 miljard opleveren ... CDA en D66 laatste hoop
Dinsdag behandelt de Eerste Kamer een wetsvoorstel waarmee de pensioenopbouw vanaf 2015 verlaagd wordt van 2,25 naar 1,75 procent van het inkomen. Het wetsvoorstel lijkt gedoemd te mislukken, omdat het kabinet in de Senaat slechts 30 van de 75 zetels in handen heeft. Voor een meerderheid is dus oppositiesteun nodig, maar vooralsnog is die ver te zoeken.
Het kabinet heeft haar hoop gevestigd op ‘constructieve partijen’ als CDA en D66, maar de kans dat deze partijen op het elfde uur nog inbinden lijkt erg klein. Volgens D66-senator Joris Backer zijn er:
geen recente contacten meer geweest en geen openingen geboden
Ook CDA-senator Wopke Hoekstra verwacht niet dat er voor dinsdag nog een oplossing komt voor de ontstane impasse, dat meldt de Volkskrant.
Het enige wat de oppositie mogelijk voor het plan zou kunnen doen stemmen is een fikse daling van de pensioenpremies. Het kabinet is echter niet bij machte daarover garanties te verlenen, omdat de op zwart zaad zittende pensioenfondsen die premies zelf bepalen. Als de Senaat het plan inderdaad afwijst, zal het kabinet met een nieuw, afgezwakt voorstel moeten komen. Dit plan moet dan eerst opnieuw door de Tweede Kamer worden goedgekeurd.

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (54)

insignia
insignia5 okt. 2013 - 9:11

Wel het zou jij niets verwonderen als het wetsontwerp gewoon door de Eerste Kamer wordt aangenomen. Een ramp voor de mensen die een baan hebben want hun pensioenopbouw zal zeer verslechteren. Velen zullen gedurende enige tijd geen werk hebben, dus geen pensioenopbouw, en zeker de jongeren zullen minder kapitaal opbouwen in het begin wat dus op de pensioendatum veel minder gegroeid blijkt te zijn. Triest.

Bakoe
Bakoe5 okt. 2013 - 9:11

Ik maak me geen illusie dat of D66 of het CDA wel de steun gaat verlenen Als we nu de versoepeling van het ontslagrecht direct laten ingaan en de WW duur naar een maand terugschroeven loopt gans D66 polonaise. Geef het CDA de participatie samenleving waarbij hulp alleen nog bij de kerk te halen is, en ook zij vieren feest.

JoopSchouten
JoopSchouten5 okt. 2013 - 9:11

'... de op zwart zaad zittende pensioenfondsen' ? Ze zitten niet op zwart zaad. De huidige marktrente levert 'fictief' minder rendement op maar in de pot zit nog steeds 1000 miljard. Het is berter een 'actuele rente' in te voeren. http://moerdijk.sp.nl/nieuws/2010/11/sp-bij-lage-marktrente-geen-pensioenkorting Het monetaire is instabiel en asociaal. Het is nóg beter om het hele geldsysteem om te gooien en het IMF gedag te zeggen. Handel drijven kan ook onder eigen voorwaarden.

JAWEH
JAWEH5 okt. 2013 - 9:11

Hulde aan de fotograaf die dit veelzeggende plaatje heeft geschoten van drie nietszeggende heren....

Meta Foor
Meta Foor5 okt. 2013 - 9:11

hebben we nu ook onze eigen shut-down .. slechts 1 oplossing: een Timmerman middelvinger naar EU over de zo alom gevreesde boete en een tekort van 4 % accepteren. Binnen 2 jaar staat de economie van NL dan weer op de rails en kunnen we weer van harte verder gaan met consumeren, graaien, bonusdraaien en uitvoeren van megolomane hobbies

Rode druppel
Rode druppel5 okt. 2013 - 9:11

Ach nee, wat zielig. Dit kabinet probeert ons te behoeden voor een grote ramp. Stel je eens voor, we halen de 3% norm niet. Laten we de burgers nog maar wat meer belasten. Vakantiegeld afpakken, en ze moeten maar wat minder eten. Zodat wij goede sier kunnen maken in Europa. Dat kunnen we doorgaan met het prestigeproject. En over 30 jaar hebben we dan een federale staat met de Euro. Of moeten we de problemen waardoor deze crisis is ontstaan nu aanpakken ? Stoppen met de globalisering. Geen banken reddingen meer ( ook niet in Europa ). Een parallel munt invoeren voor de Euro. De Euro alleen gebruiken voor buitenlands betalingsverkeer, en een binnenlandse munt voor binnenlands gebruik. Dan hoeven we niet te bezuinigen. Dan kunnen we devalueren binnen de Euro. Tja, bezuinigen schijnt gemakkelijker te zijn, dan de oorzaken oplossen.

JoopSchouten
JoopSchouten5 okt. 2013 - 9:11

(FF wat anders.) Complimenten joop.nl. Alweer een sterke foto-keuze.

StormdeBeer
StormdeBeer5 okt. 2013 - 9:11

Misschien wordt het eens tijd om die 3% norm te laten voor wat het is. Wij hebben nu een crisis omdat wij ons als brave kindertjes coûte que coûte aan deze EU norm houden. Ik begrijp het anti europa sentiment heel goed. Geef individuele landen de tijd om hun zaken op orde te krijgen en dan kunnen we over een paar jaar weer op het niveau van 3 tot 4% komen. Zeker als deze landen (lees Nederland) hiertoe in staat zijn zonder een lening van tientallen miljarden te hoeven afsluiten. Want anders zeg ik ook: weg met Europa.

RobGeurtsen
RobGeurtsen5 okt. 2013 - 9:11

Gelukkig... het lijkt erop dat dit kabinet in de versobering van pensioenen het overheidsbelang weer eens voorop stelt. Onfatsoenlijk slecht werk maar afwijzing door de EK zal niet voorkomen dat ons pensioenstelsel zal groeien naar een heel ander model. Ook daarom is het goed dat dit voorstel wel wordt afgewezen, er is meer consensus nodig over een gedegener plan... tegelijkertijd

Ruud12
Ruud125 okt. 2013 - 9:11

De VVD-PvdA regering noemt dit een bezuiniging . Maar dit is toch gewoon een ordinaire belastingverhoging. Als je bezuinigt , dan geef je zelf minder geld uit. Maar dan pik je niet het geld in van een ander. Dit is volksverlakkerij.

tomaatnet
tomaatnet5 okt. 2013 - 9:11

Erwin Lamme is een "perpeteum mobilé", valt steeds in herhaling..........oneindig met steeds dezelfde nietszeggende mantra's

tomaatnet
tomaatnet5 okt. 2013 - 9:11

buck shag, za 05 oktober 2013 19:30 in reactie op Jan B Reageer op buck "godzijdank zit er een knalharde rechtse meerderheid in de eerste kamer. Wel fijn en geruststellend voor het geval Roemer het in zijn bol gaat krijgen na eventuele snelle 2e kamer verkiezingen." Het kan nooit slechter en desastreuzer dan nu het geval is,...............Nederland wordt kapot bezuinigd door dit neoliberale maffiose gedrocht .........geruststellend? Ammehoela

nico1943
nico19435 okt. 2013 - 9:11

haha. De wens is de vader van de gedachte!! Er zijn vast weer partijen die in 'het landsbelang' voor zullen stemmen. Helaas is dat landsbelang wel eigen partijbelang.

deltanine
deltanine5 okt. 2013 - 9:11

Misschien is het mijn perceptie, maar ik heb het idee dat er in Nederland een breed ongenoegen leeft dat alleen weggenomen kan worden door een rigoreuze verandering. De kans is alleen groot dat we een kleine verandering krijgen en dat 'ze' hopen dat we dat genoeg vinden. En waarschijnlijk sukkelen we dan weer 2 jaar verder. Revolutie! :) Ik hoop echt dat we als land eens heel kritisch naar ons politieke systeem gaan kijken en kijken waar we onszelf kunnen verbeteren.

JoopSchouten
JoopSchouten5 okt. 2013 - 9:11

Waarom deze bezuinigen asociaal zijn.: ' .... het recept dat de voorbije jaren alom is toegepast: de zogenaamde interne devaluatie, waarbij zwaar gesaneerd wordt. Het overheidsapparaat wordt afgeslankt, er wordt bespaard op sociale voorzieningen. De lonen dalen, en dit zowel bij ambtenaren als in de privésector. De hoge overheidsschulden in de meeste Europese landen zetten nog meer aan tot soberheidspolitiek. De Europese keuze voor een politiek van afbouw van het overheidstekort, ook in tijden van recessie, en lage inflatie neemt de overheden de instrumenten voor een anticyclisch beleid van extra investeren uit handen.' 'Deze drie mankementen en het beleid van interne devaluatie hebben negatieve gevolgen, en dit voor heel Europa. Immers, de economieën van de Eurozone zijn sterk met elkaar vergroeid. De binnenlandse vraag daalt dramatisch in de landen die zwaar moeten besparen. Dit heeft een negatief effect op de economieën die naar die landen exporteren, en dat zijn precies de andere Europese landen. Ook landen met een sterkere concurrentiepositie kiezen voor een streng soberheidsbeleid. Nederland is er het bekendste voorbeeld van. De landen in economische problemen zijn ook afhankelijk van de vraag in de sterkere economieën, Duitsland voorop. Maar die geven niet thuis. Wanneer alle landen dezelfde politiek van interne devaluatie hanteren, ontstaat een neerwaartse spiraal van steeds meer besparingen, lagere lonen en uitkeringen, minder consumptie en bijgevolg een slechter presterende economie, wat dan weer resulteert in minder overheidsinkomsten en nood aan extra besparingen. Uiteindelijk resultaat: meer werkloosheid en toenemende armoede in Europa zonder perspectief op een betere toekomst.' Het mechanisme van de interne devaluatie wordt vaak met een demagogisch sausje overgoten. 'Eufemistische termen worden niet geschuwd: structurele hervormingen, loonmatiging, afslanken, ontvetten, saneren, besnoeien, de tering naar de nering zetten. De newspeak van Orwell is niet veraf.' Bron.: http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/10/05/erop-eronder-voor-sociaal-europa

[verwijderd]
[verwijderd]5 okt. 2013 - 9:11

Nou, dat was stap één. Als nou het CDA zijn rug stijf houdt en D66 eens niet met de wind meewaait(zoals in het Kunduz-akkoord) zal het clubje R2 met nieuwe ideetjes moeten komen. Helaas heb ik vaag het vermoeden dat ook die nieuwe ideetjes geen knip voor de neus waard zullen blijken te zijn.

1 Reactie
ElChe
ElChe5 okt. 2013 - 9:11

De eerste kamer wil dus geen sigaar uit eigen doos.

Sternenstaub
Sternenstaub5 okt. 2013 - 9:11

Wil men Nederland als volwaardige democratische rechtsstaat kunnen behouden, of juister, als zodanig herstellen, want deze is al lang gecorrumpeerd en geperverteerd, dan moet dit kabinet zo gauw en zo hard mogelijk vallen, want slechts die "ramp" behoedt de bevolking voor erger rampen, al kan het voor velen nú al nauwelijks erger, wat nog méér reden is om nú de stekker uit R2 - die geen banenmachine is, maar een witwasmachine voor de smerigste vorm van kapitalisme -, te trekken. VVD en PvdA hebben zich nu wel voldoende laten kennen, en wat wij zagen/zien, is een neoliberale vlag op een schuit vol drenkelingen.

1 Reactie
JAWEH
JAWEH5 okt. 2013 - 9:11

Je bent te lief, want ik zou ratten geen drenkelingen willen noemen. Dierendag is al weer een dag geleden.

JAWEH
JAWEH5 okt. 2013 - 9:11

Dit land wordt al twee jaar niet bestuurd. Ongelooflijk dat dit kan in Nederland. Misschien is het handig om eerste en tweede kamer tegelijkertijd door het volk te laten kiezen ?

1 Reactie
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten5 okt. 2013 - 9:11

Ja? België gaat toch ook prima? Beter dan Nederland zelfs? Wie is er nu dom? Nee eerste en tweede kamer gescheiden want anders krijgen we teveel eenvormigheid.

[verwijderd]
[verwijderd]5 okt. 2013 - 9:11

Jammer dan.Nu moet de regering doortastend optreden en de hele oppositie buitenspel zetten.Niet meer overleggen,niet meer wheelen en dealen en de verdiende zwarte piet bij de onverantwoordelijke oppositie leggen, die electorale overwegingen belangrijker vinden dan het landsbelang. Het is een schande die chantagepolitiek van de oppositie....opzouten met die lui.

2 Reacties
Klungel2
Klungel25 okt. 2013 - 9:11

'Het is een schande die chantagepolitiek van de oppositie....opzouten met die lui.' Weet je wat een schande is? De arrogantie waarmee de twee coalitiepartijen hebben besloten tóch maar te gaan regeren, redenerend dat de oppositie "wel omgeluld kan worden". Dat was een grote inschattingsfout, in het Engels heet dat zo mooi een Backfire. Opzouten met die lui...

lembeck
lembeck5 okt. 2013 - 9:11

Jij kiest voor de totale dictatuur? Kom je snel van een hele koude kermis thuis.

[verwijderd]
[verwijderd]5 okt. 2013 - 9:11

El Che. Deze is me niet duidelijk. We zouden het echter anders kunnen formuleren....wanneer er oppositiepartijen in de eerste kamer(of in de tweede kamer, wat mij betreft) met deze regering gaan meestemmen ondertekenen ze meteen hun eigen doodvonnis. GL heeft het de vorige keer geweten...... De mensen in het land zijn op dit moment zo opgefokt dat ze eventueel meebuigen en meedraaien van welke zichzelf respecterende partij dan ook niet zullen pikken, ze voelen zich al bedonderd door deze regering, wanneer de oppositiepartijen daaraan hun medewerking gaan verlenen is de boot aan. Zelfs de Nederlandse kiezer vergeet niet ALLES.

1 Reactie
ElChe
ElChe5 okt. 2013 - 9:11

Bezuinigen door de pensioenen te verkleinen is dus geen bezuinigen maar verschuiving van geld, van de pensioenen naar het begrotingstekort. Vandaar die sigaar uit eigen doos.

[verwijderd]
[verwijderd]5 okt. 2013 - 9:11

Begrijp ik het goed: de banken moeten meer geld achter de hand hebben voor de toekomst, meer sparen dus...en wij moeten minder sparen voor de toekomst? Heeft Henk Krol zo'n vooruitziend blik, helemaal maar niet meer sparen voor het pensioen, wordt hij afgeschoten. Ligt het aan mij?

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans19475 okt. 2013 - 9:11

Ja. En u doet wel erg uw best een complottheorie over Krol in het leven te roepen.

EricDonkaew
EricDonkaew5 okt. 2013 - 9:11

Ik hoop dat dit kabinet valt, en toch vind ik het niet goed dat de Eerste Kamer zich met politieke zaken bemoeit. Dit is geen doen zo. Doe eigenlijk maar weg, die Eerste Kamer. We hebben de Raad van State immers al om wetten te toetsen.

5 Reacties
toshiba
toshiba5 okt. 2013 - 9:11

Die raad van state heeft de vloer aangeveegd met dit voorstel, met name om de bijspaarregeling, die een administratieve nachtmerrie dreigt te worden. En daar maakt ook de EK bezwaar tegen. Dus ik denk dat de EK zijn werk juist goed doet en de TK broddelwerk heeft afgeleverd.

JanB2
JanB25 okt. 2013 - 9:11

De eerste kamer vormt op dit moment het enige instrument om dit kabinet mores (betekent eigenlijk "normbesef") te leren. Als de eerste kamer ooit zijn nut heeft bewezen dan is dat nu wel. Het is volslagen idioot om te zien hoe mensen zich laten beinvloeden door de rechtse propaganda. Rechts schuimbekt al jaren dat de eerste kamer overbodig is. Vervolgens komen ze met een kabinet dat door iedereen wordt uitgekotst en dat uitgerekend door de 1e kamer kan worden aangepakt maar nee, de 1e kamer moet verdwijnen. Moet niet gekker worden zou ik zeggen. Enig idee hoe lang een procedure bij de Raad van State kan duren trouwens?

Sodapop1
Sodapop15 okt. 2013 - 9:11

Niet mee eens! De eerstekamer opheffen betekent de goden verzoeken.

nico1943
nico19435 okt. 2013 - 9:11

ja, de Raad van Staten. Daar trekt de regeing zich meestal niets van aan. Dus ook maar afschaffen?

toshiba
toshiba5 okt. 2013 - 9:11

De Raad van STate geeft alleen advies maar kan niet dwingend handelen. Regelmatig legt een kabinet het advies van de RvS naast zich neer. Daar kan de EK wel ingrijpen. Dus als je de EK afschaft zal er een ander last resort voor in de plaats dienen te komen is mijn opvatting. Eigenlijk gewoon EK handhaven maar gelijktijdig kiezen.

Simbro
Simbro5 okt. 2013 - 9:11

Ik heb ergens gelezen, dat Kleinsma vanaf 2015 de rekenrente op 3,9 % wil brengen, een forse verhoging. In dat geval zal de dekkingsgraad van de pensioenfondsen flink stijgen en zullen kortingen overbodig worden. Ik begrijp niet waarom nu niet meteen die rekenrente omhoog kan, dan zouden waarschijnlijk de pensioenpremies wel omlaag kunnen en zullen de kabinetsplannen op minder bezwaar stuiten. Die een of twee jaar kunnen toch niet zo'n groot verschil maken op het belegde pensioenvermogen. Als de rekenrente gelijk blijft en de premies gaan stijgen i.p.v. zakken dan moeten werknemers meer loonbelasting betalen en niet minder, omdat een gedeelte van de premie niet meer kan worden afgetrokken. Dan zal er inderdaad weinig animo zijn om de kabinetsmaatregelen te steunen. Overigens blijft het een onbegrijpelijke maatregel om pensioenpremies te willen verlagen op het moment dat jongeren moord en brand schreeuwen, dat er voor hen later geen pensioen meer zal zijn.

2 Reacties
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos5 okt. 2013 - 9:11

Elk jaar heeft dat, temeer omdat er op dit moment nog wel genoeg in de pot zit maar voor de toekomst er een groot gat gaat komen. Premies omlaag en de rekenrente omhoog is niet meer en niet minder dan je zelf rijk rekenen.

lembeck
lembeck5 okt. 2013 - 9:11

Er zit meer dan 1000 miljard in die pensioenpotten, er komt jaarlijks 30 miljard bij en er gaat 25 miljard uit. Zonder die 30 miljard kunnen we 25 jaar gewoon de pensioenen uitbetalen. Het geld is er gewoon. Punt is dat onze blunderende regering er een oog op heeft laten vallen en dat geld wil hebben om de eigen tekortkomingen te maskeren. In opdracht van 'Brussel' (lees Goldmans Sachs en Bilderberg en Rothchild, Morgan etc).

peterh2
peterh25 okt. 2013 - 9:11

Als we opschieten dan kunnen we nog voor de kerst nieuwe verkiezingen hebben, dan zijn de PvdA en VVD helemaal nergens meer. Voordat iedereen nu roept: 'ja, maar hoe moet dat dan? er zijn dan geen coalities mogelijk?' Dat klopt en dat is juist de bedoeling! Geen regering wil zeggen dat alles 'controversieel' is een er kan dan niets meer door de kamers. Het afbraakbeleid kan dan niet uitgevoerd worden en Nederland is gered vlak voor de neoliberale afgrond. Het is de enige mogelijkheid om onze verworven tegen te handhaven...

2 Reacties
lembeck
lembeck5 okt. 2013 - 9:11

Peter: uit de grond van mijn hart, wat je schrijft. Zucht.... tks!

Wobbel2
Wobbel25 okt. 2013 - 9:11

Voor de kerst redden we niet meer, maar voor de carnaval moet zeker lukken.

[verwijderd]
[verwijderd]5 okt. 2013 - 9:11

Structurele oplossing Nederlandse economie ligt voor zeer essentieel deel in het kunnen voeren van eigen monetair beleid. Terug dus naar de eigen munt. Wat ontzettend triest voor Nederland dat PVV de enige anti-EUro partij is.

1 Reactie
BioMike
BioMike5 okt. 2013 - 9:11

"Structurele oplossing Nederlandse economie ligt voor zeer essentieel deel in het kunnen voeren van eigen monetair beleid. Terug dus naar de eigen munt." Ok, gulden terug en dan? Ik kan niet bedenken hoe je de huidige problemen kan oplossen door van munt te veranderen, maar jij weet er blijkbaar meer van dan ik. We hebben de gulden terug, en wat doen we dan? Hoe lossen we deze problemen dan op met onze gulden?

[verwijderd]
[verwijderd]5 okt. 2013 - 9:11

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
JAWEH
JAWEH5 okt. 2013 - 9:11

Mijn visie is dat de nationale overheid klein en betaalbaar moet zijn, zonder dat dit ten koste gaat van basisvoorzieningen als onderwijs, zorg en sociale zekerheid----------------------------------------------------------------------- Wat heb je nog meer op je verlanglijstje ? Sneeuw die niet smelt ? Regen die droog is ? Vuur dat koud is ?

cormol
cormol5 okt. 2013 - 9:11

Het huidige pensioenstelsel is best goed. Vult u het tekort van ca 250 miljard dan even aan? http://www.mejudice.nl/artikelen/detail/pensioenakkoord-een-kat-in-de-zak-voor-jonge-werknemers

JoopSchouten
JoopSchouten5 okt. 2013 - 9:11

'Enige probleem is het gat in de begroting.' Die is veroorzaakt door er de marktrente aan te koppelen. Er is geld zat.

JoopSchouten
JoopSchouten5 okt. 2013 - 9:11

Tijd voor 'de ondergang' van deze regering ... Genoeg is genoeg. ... 'Op Polen na is in geen enkel Europees land de vermogensongelijkheid zo groot als in Nederland. ... van echt eerlijk delen is bij dit kabinet geen sprake.' 'Compenserende maatregelen schieten tekort. De hardste klappen vallen juist bij de meest kwetsbare mensen.' http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3522165/2013/10/05/PvdA-schendt-belangrijkste-belofte-eerlijk-delen.dhtml

1 Reactie
lembeck
lembeck5 okt. 2013 - 9:11

Arnold komt er steeds meer 'in'. Hij wordt goed. Ewoud zal op de achtergrond zitten genieten!

cormol
cormol5 okt. 2013 - 9:11

Volgens mij liggen de echte miljarden die het kabinet al jaren laat liggen doordat we politici hebben die te dom zijn om voor de duvel te dansen hier: Joop Evers: Kamer laat kans op gezonde overheidsfinanciën glippen http://www.mejudice.nl/artikelen/detail/kamer-laat-kans-op-gezonde-overheidsfinancien-glippen Dier 54 miljard aan ombuigingen, bezuinigen en lastenverzwaringen hadden dus met wat meer verstand de economie en met name de bestedingen niet hoeven te verzieken. PvdA en GL zagen niets in dit soort plannen en doen liever mee een de 4e bezuiningsronde. Het volk moet tot slot lijden.

2 Reacties
toshiba
toshiba5 okt. 2013 - 9:11

Daar zitten wat haken en ogen aan. Het lopend vermogen daalt doordat de bronheffing afgedragen moet worden, wat ten koste gaat van de dekkingsgraad. Daarnaast verlaagt het de structurele houdbaarheid van de begroting op termijn. Je bent tenslotte uitgestelde belasting nu al aan het innen. Daar is al over nagedacht, maar het is geen wezenlijke verbetering van de overheidsfinancien, in de zin van hervormingen.

Rode druppel
Rode druppel5 okt. 2013 - 9:11

Cor. Dank je voor de link. Roep dit al jaren, net als u. Ik wil nog verder gaan, haal die pensioenen uit de financiele markten. Keer ze uit, of gebruik ze in Nederland om de economie aan te zwengelen. Als het financiele systeem instort hebben we nog wat. Anders zijn de pensioenen gevlogen.

JoopSchouten
JoopSchouten5 okt. 2013 - 9:11

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3522185/2013/10/06/De-coalitie-en-samenleving-lopen-op-hun-laatste-benen.dhtml

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten5 okt. 2013 - 9:11

Een mogelijke oplossing.: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/3522206/2013/10/06/Loten-is-democratischer-dan-stemmen.dhtml