Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Vergeten wordt dat president directeur Nijhuis van Schiphol veel moeite heeft gedaan low cost carriers naar Schiphol te halen. Dat heeft hem veel kritiek opgeleverd van KLM en andere luchtvaartondernemingen. Door Schiphol vol te proppen met low cost carriers is de groei van KLM en andere maatschappijen onmogelijk geworden. Nijhuis moest weg omdat zijn positie onhoudbaar was geworden. Low cost carriers dragen in geringe mate bij aan de economische groei van de regio.
Zo heb ik ooit eens een bericht gelezen en gehoord via een onderzoeksjournalistiek radioprogramma, over Europese ambtenaren die een compleet rapport geschreven door de industrie zelf, doorsluisden als een advies afkomstig van de ambtenaren aldaar. Het gebeurt dus op ieder niveau.
Gaskraan dicht, Schiphol om zeep helpen, Industrie en overslagbedrijven verbannen uit de Rotterdamse en Amsterdamse havens… Om onze welvaartstaat met haar gezondsheidszorg, onderwijs en sociale vangnet in stand te houden hebben we nu eenmaal economische groei nodig. Mensen die dit ontkennen zijn bijna de ultieme exponent van welvaart, voor wie dit blijkbaar allemaal simpelweg vanzelfsprekend is. Ik zie trouwens ook veel minder mensen klagen wanneer milieu- en diversiteitsclubjes in allerlei adviesorganen betrokken worden. Die mening is niet gekleurd?
Maar het punt is net als in onder andere groningen dat de mensen die er schade aan ondervinden hier niet van mee mogen profiteren. Mijn mening bij bijvoorbeeld de groningers is ruimschoots compenseren voor de schade en dan is het waarschijnlijk prima. Maar omdat de overheid het nalaat om adequaat beleid op klachten te voeren gaan mensen inderdaad hier tegen stemmen.
@Zeeuw ---------------------------------- Klopt wat je zegt. Ik ken mensen die tegen de gaswinning zijn, tegen Schiphol, tegen de Rotterdamse haven, tegen multinationals, tegen kerncentrales, tegen bedrijven die een beetje vervuilen, wel vóór onbeperkte toelating van economische migranten. En ondertussen klagen ze erover dat hun uitkering niet omhoog kan...
Ik vind Schiphol ook nog wel iets anders dan Groningen. Als er niets gebeurd kun je in Groningen op den duur niet meer leven omdat alles instort (even simpel gezegd). Maar Schiphol: mensen die langs het spoor of de snelweg wonen krijgen ook meer overlast wanneer het drukker wordt, maar daarom brengen we toch ook niet het aantal treinen naar beneden. In een land draagt elke regio nu eenmaal een last: in Zeeuws-Vlaanderen waar ik woon is geen openbaar vervoer, beperkt onderwijs en gezondheidszorg en wordt er relatief zeer weining beroep gedaan op uitkeringen. Maar ik betaal net zo veel belasting. Als je in de randstad woont heb je nu eenmaal meer last van economische activiteit, maar wees blij, want je hebt de banen voor het uitkiezen. En Schiphol is er al langer dan de omwonenden die nu klagen.
'Schiphol om zeep helpen' Wat een flauwekul! Alsof je met dat soort argumenten de dubieuze totstandkoming van die rapporten kunt goedpraten.
Groningers staat nog wat te wachten nu Erik Engerd aka Eric Wiebes voornemens is de gaskraan helemaal dicht te draaien. Wiebes heeft al laten weten dat er dan van schadevergoeding geen sprake meer kan zijn, de oorzaak is dan volgens hem weggenomen. Je moet maar durven om duizenden mensen in Groningen na tien jaar soebatten zo het bos in te sturen. Politiek is smerig maar de overtreffende trap is toch echt voor Wiebes gereserveerd.
En dan nog gek staan te kijken dat de politiek een geloofwaardigheidsprobleem heeft.
En dan zie en hoor ik minister van Nieuwenhuizen, die verrast lijkt, op het nieuws zeggen: we doen het niet anders dan anders. Conclusie: we worden al de gehele tijd belazerd.
We hebben met Groningen gezien hoe passief verzet aantekenen nul resultaat opleverde... totdat het kabinet zelf onder een economisch gunstig gesternte en met het Parijs klimaatakkoord om na te leven, besloot om geleidelijk de stekker uit de gaswinning te trekken. Omwonenden van Schiphol moeten desnoods tot aan het Europees Hof gaan procederen. Moeten ze zich wel eens gaan verenigen. Ik zie allerlei mogelijkheden. Zoals dat er Europese afspraken zijn gemaakt op gebied van fijnstof. Laten omwonenden ook inspiratie opdoen bij clubs als Urgenda.
Phil: Omwonenden van Schiphol moeten desnoods tot aan het Europees Hof gaan procederen. --------------------------------------- Wat wil je dan? Schiphol opdoeken vanwege een beetje geluidsoverlast? Weet jij dat ongeveer 30.000 mensen werk hebben dankzij Schiphol? Heb jij wel eens aan hen gevraagd of ze het met jouw ideeën eens zijn?
@EricD Schiphol moet zich aan de afspraak van maximaal aantal vluchten houden.
@Phil ----------------------- Dat heb ik ook nergens ontkend. Maar jij wil verdergaan door mensen te laten procederen.
Wanneer al die asociale milieuvervuilende vakantiegangers de werkelijke kosten van hun vliegreisje zouden moeten betalen is die hele uitbreiding niet meer nodig.
Als je het volk zijn praktisch gratis reisjes naar de zon gaat afnemen dreigt er een heus volksoproer. Daar zijn de regenten vanouds heel bang van.
Wat te denken van al dat gesleep met producten over de hele wereld? Bloemen in Afrika gekweekt door Nederlanders die ze eerst in Nederland kweekten, terug naar Nederland vervoeren om ze vervolgens hier te verkopen, bijvoorbeeld.
"Wat te denken van al dat gesleep met producten over de hele wereld? "dat heet internationale handel Marloes. Daarom stoppen we in Nederland kippen en varkentjes in kleine hokken zodat mensen in China kippekluifjes en hamlapjes kunnen eten.
De overheid heeft te veel petten op om onafhankelijkheid bij beslissingen over Schiphol te kunnen waarborgen. Zij is niet alleen eigenaar van de luchthaven en maar ook handhaver van de milieuregels. Dat is een ongewenste situatie. Schiphol heeft al tientallen jaren een voorkeurspositie die zich uitstrekt tot en met de rechterlijke macht. Zie de tientallen jaren durende juridische strijd van de familie Poot tegen de overheid en Schiphol. De enige manier om dit belangen conflict op te lossen is verkoop van het staatsbelang in de luchthaven.
What else is new. Schiphol moet koste wat kost groeien, ongeacht de gevolgen.