Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte leest iedere dag sms'jes voor aan medewerker die inhoud opschrijft voor het archief

Kamer voert spoeddebat over merkwaardige werkwijze
Joop

Milieurampen leiden tot meer kindbruidjes: “Eén mond minder te voeden”

  •  
19-02-2020
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
kind
Elk jaar worden zo’n 12 miljoen minderjarige meisjes uitgehuwelijkt. Volgens Girls Not Brides, een internationale non-profitorganisatie, trouwt een op de vijf meisjes vóór hun achttiende levensjaar. Uit onderzoek blijkt dat milieurampen leiden tot meer kindhuwelijken, meldt Al Jazeera.
Kindhuwelijken komen het vaakst voor in Afrika, ten zuiden van de Sahara, waar bijna 4 op de 10 meisjes trouwt op minderjarige leeftijd. Het continent wordt op de voet gevolgd door Zuid-Azië, Twee continenten die het zwaarst lijden onder de gevolgen van klimaatverandering.
Het is echter een praktijk die alle culturen en religies overstijgt, omdat het overal ter wereld voorkomt. Ook in Nederland komen kindhuwelijken voor, bijvoorbeeld bij Turkse, Marokkaanse, Surinaams- Hindoestaanse, Molukse, Iraakse, Iraanse, Somalische, Afghaanse, Pakistaanse, Koerdische, Chinese en Roma- gemeenschappen.
In Nederland worden gevallen van huwelijksdwang niet geregistreerd, het is daarom lastig een schatting te maken van het probleem. Kindhuwelijken leiden meestal tot het vroegtijdig verlaten van school, een risicotoename op huiselijk geweld, een toenemend risico op complicaties bij een bevalling en een vergrootte kans dat hun kinderen vroegtijdig sterven.
Na actievoering van onder meer Femmes For Freedom met de campagne ‘Red de Vagina ‘, besloot het kabinet in de wet te verankeren dat kindhuwelijken die in het buitenland gesloten zijn, in Nederland niet meer erkend worden. Nu worden zulke huwelijken nog ingeschreven in de burgerlijke stand, wanneer allebei de partners meerderjarig zijn, maar daar gaat het kabinet nu verandering in brengen.
Vorig jaar maart raasde cycloon Idai over Mozambique, Malawi en Zimbabwe en richtte een enorme ravage aan, met duizenden slachtoffers tot gevolg. Overstromingen hebben complete dorpen weggevaagd. Zo’n 94.000 mensen raakten hun woning kwijt en werden opgevangen in tentenkampen van UNHCR, Het vluchtelingenagentschap van de Verenigde Naties. Nadat de verwoestende cycloon over Zuid-Malawi was getrokken, kwamen er via een hotline al snel tientallen meldingen binnen over jonge meisjes die werden uitgehuwelijkt in deze tentenkampen.
Majuma Julio verklaart aan journalisten van Al Jazeera dat de mislukte oogsten van haar oom hem dwongen haar uit te huwelijken op haar vijftiende. “Het was vanwege de zon. Er was te veel zon en te weinig regen.” “Vroeger regende het twee maanden, maar tegenwoordig valt er steeds minder neerslag.”
“Redenen voor het uithuwelijken van een minderjarige dochter na een klimaatramp, kunnen bijvoorbeeld zijn dat er één mond minder is om te voeden, of dat ouders denken dat het meisjes beschermt tegen het verhoogde risico op seksuele uitbuiting”, zegt Rachel Yates van Girls Not Brides tegen Al Jazeera. Studies tonen aan dat de toegenomen droogte de kans vergroot dat vrouwen en meisjes gedwongen tot seks in ruil voor voedsel of geld. Daarbij lopen zij een groter risico om slachtoffer van verkrachting te worden.
Een vroeg huwelijk is niet het enige schadelijke effect van klimaatverandering op meisjes uit armere landen. Vorige maand bleek uit een studie van de Internationale Unie voor de bescherming van de natuur, dat aantasting van het milieu kan leiden tot een toename van seksueel geweld, huiselijk geweld en gedwongen prostitutie. Het onderzoek analyseerde de impact van klimaatverandering in Azië en Afrika en constateerde dat dit de machtspositie van vrouwen heeft verzwakt, waardoor hun zelfstandigheid en controle op het gebied van financiën en werk is vermindert. Vrouwen en kinderen hebben zelfs 14 keer meer kans te overlijden bij natuurrampen dan mannen, omdat ze vaker ondervoed zijn, zorg dragen voor de kinderen en vaak niet hebben leren zwemmen.
“Ouders houden allemaal evenveel van hun kinderen, maar wanneer ze te weinig middelen hebben, proberen ze de best mogelijke keuzes te maken om het welzijn in hun huishouden te verbeteren,” zegt Belinda Archibong, universitair docent economie aan Barnard, die het fenomeen bestudeert. De realiteit is dat mannen meer geld verdienen – ouders weten dat het investeren in zonen, hen veel meer oplevert. Ondanks deze sombere voorspellingen blijft Archibong optimistisch. “Met een herverdeling van inkomens hoeven arme ouders niet het gevoel te hebben dat ze moeten kiezen tussen hun zoon of dochter.” Zij pleit daarom voor ‘genderbewuste’ belastingstelsels, die bedrijven stimuleren om mannen en vrouwen gelijkwaardig te betalen.
Archibong bestudeerde de meningitisepidemie van Niger uit 1986, en ontdekte dat veel ouders tijdens de uitbraak hun dochters vroegtijdig lieten trouwen, om met de opbrengst van de bruidsschat, medische kosten te dragen. Veel meisjes stopten tijdens de epidemie vroegtijdig met hun opleiding. Volgens Archibong is dat het bewijs dat genderkloven alleen maar zullen vergroten door uitbraken van ziekten en extreme weersomstandigheden.
Het Intergouvernementeel Panel over klimaatverandering waarschuwt dat als de CO2-uitstoot tegen 2030 niet met de helft is verminderd, natuurrampen door droogte en overstromingen in frequentie en ernst zullen toenemen.
cc-foto: Flickr/ Ministerie van BuZa Maurice ASCANI

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

4Vier!
4Vier!22 feb. 2020 - 11:14

FransBrinkman 21 februari 2020 at 13:18 “U bent op de hoogte van de gezinsgrootte in betreffende regio’s?” In Niger is dat 7.2 kind per vrouw. “En minder kinderen maken, hoe gaat men dat doen volgens u?” Men zou kunnen beginnen te stoppen met kindhuwelijken of tenminste “seksuele onthouding” met kinderen, zodat in ieder geval al kinderen in een huwelijk geen kinderen krijgen. In Niger trouwt 28% van de meisjes op hun 14e of jonger. 76% van de meisjes is 17 of jonger bij het (vaak gedwongen) in huwelijk treden. Verder zijn er natuurlijk trucjes die het aantal kinderen kan verminderen (want niet helemaal veilig): voor het zingen de kerk uit; periodieke onthouding of bv sterilisatie. Informeren, voorlichten over mogelijkheden, ed. Maar inderdaad, of dat gaat lukken in een samenleving waar mannen met een klein lapje land die desondanks toch 30 kinderen wilt gaat lukken is de vraag...

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 feb. 2020 - 12:04

Geen seks kan ook. Ieder jaar later dat een meisje aan kinderen begint is winst voor haar gezondheid en die van de kinderen. Meiden onder de 15 hebben vijf keer meer kans om te sterven, voor, tijdens of na een bevalling dan vrouwen van in de twintig.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 feb. 2020 - 12:05

PS dan hebben we het nog niet eens over fysieke schade zoals fistels en hiv infecties.

4Vier!
4Vier!22 feb. 2020 - 22:14

DanielleDefoe 22 februari 2020 at 13:04 "Geen seks kan ook." Vandaar dat ik ook schreef: "Men zou kunnen beginnen te stoppen met kindhuwelijken of tenminste “seksuele onthouding” met kinderen, zodat in ieder geval al kinderen in een huwelijk geen kinderen krijgen."

2+2=5
2+2=520 feb. 2020 - 15:29

Ik zou zeggen er zijn effectievere en efficiëntere manieren om 'kindbruiden' tegen te gaan dan klimaatverandering bestrijden, maar dat wordt er natuurlijk niet impliciet mee bedoeld, toch? De resultaten van dit onderzoek kun je moeilijk ontkennen, en had iedereen van te voren kunnen bedenken. Verder vind ik de aanhoudende duiding van adolescenten als kinderen vals, Sander Dekker. Hij koketteert met iets dat niet zijn initiatief is, en dat zijn partij incl. Sander Dekker al die tijd niets kon schelen. Schaamteloosheid, één van de meest succesvolle competenties der politici.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 feb. 2020 - 13:45

"adolescent" is net als "kind" een cultureel begrip zonder duidelijk omschreven leeftijdsgrenzen. Wellicht zijn 12-18 -jarigen geen "kinderen" maar er zijn uitstekende redenen om meiden van die leeftijd niet aan de voortplanting te laten deelnemen en het klimaat is wel een erg indirecte route om dat te bewerkstelligen.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander20 feb. 2020 - 14:41

Het is goed om maar weer eens te onderstrepen dat klimaatgevolgen het grootst zijn op plaatsen waar deze door de bevolking het minst worden veroorzaakt. En dat er een direct verband is met de sociale gevolgen. Zodanig dat zelfs de primaire levensbehoeften onder druk staan en er trieste keuzes moeten worden gemaakt. Daar is dus nog een wereld te winnen. Vrouwen weerbaar maken en meer macht geven op de Aarde. Kleine organisaties als Actionaid zetten zich daar voor in. Nu wij nog veel minder consumeren en zaken eerlijker verdelen.

1 Reactie
I am Legion
I am Legion21 feb. 2020 - 21:30

@Sjoerd "Het is goed om maar weer eens te onderstrepen dat klimaatgevolgen het grootst zijn op plaatsen waar deze door de bevolking het minst worden veroorzaakt." Weet je dat wel zeker? Ik twijfel in ieder geval over in welke landen of werelddelen volgens jou de klimaatgevolgen het meest of het minst veroorzaakt worden en omgekeerd de gevolgen het meest tot uiting komen. Hieronder de gegeven per hoofd van de bevolking CO2-uitstoot aflopend van het land waar deze het hoogst zijn tot steeds lager uit 2013. Sindsdien is de uitstoot in westerse landen meer afgeremd dan elders en de laatste tijd in veel landen meer dan waar ook terwijl in vooral veel niet-westerse en zeker arme landen, zoals in Afrika, industrie, landbouw en veeteelt sterk zijn toegenomen met nauwelijks of vrijwel zonder bestrijding van uitstoot van CO2. Maar bekijk in ieder geval het dus al verouderd lijstje uit 2013 eens. Zoals gezegd vraag ik me af of het correspondeert met je beeld. https://www.scribd.com/document/448287388/CO2-uitst-2013

Rechtse Bal4
Rechtse Bal420 feb. 2020 - 11:49

Zelden tot nooit hoor je kritiek vanuit Nederland op de kindhuwelijken. Geen enkele voorwaarde erover bij het verlenen van ontwikkelingshulp. Het topje ijsberg wat er in NL hierover plaatsvindt is minimaal, terwijl het menslijk leed gigantisch moet zijn als je dit overkomt. Of zijn we murw geworden dat we dat maar accepteren en toelaten ? Gruw...

1 Reactie
Gandalf2
Gandalf220 feb. 2020 - 22:58

Je kunt het ook gewoon houden bij, het goede voorbeeld geven. Waarom moeten wij met 17 mil mensen iedereen de les te lezen? Of moeten we ze gaan straffen als ze niet willen luisteren?

Ch0k3r
Ch0k3r20 feb. 2020 - 9:27

Dit laat maar weer eens zien dat vrouwen in grote delen van de wereld niet gezien worden als mens, maar als bezit. Geen respect voor.

Phantom3
Phantom320 feb. 2020 - 9:14

Waarom maken ze dan uberhaupt kinderen, als ze de mond niet kunnen voeden?

2 Reacties
Loebkesman
Loebkesman20 feb. 2020 - 20:12

Overlevingsdrang

FransBrinkman
FransBrinkman21 feb. 2020 - 12:16

Dat is een merkwaardige vraag waarop u zelf het antwoord niet kunt bedenken? Of vindt u dat arme mensen maar beter verboden kan worden kinderen te krijgen? Hoe zouden daar voor moeten zorgen, volgens u?

4Vier!
4Vier!20 feb. 2020 - 6:53

“ Een vroeg huwelijk is niet het enige schadelijke effect van klimaatverandering op meisjes uit armere landen.” Een vroeg (gedwongen) huwelijk is geen gevolg van klimaatverandering. Een vroeg (gedwongen) huwelijk is het gevolg van de ondergeschikte positie van de vrouw/meisjes én praktijken zoals het hebben van een “bruidsschat”. Dat de culturele praktijk wordt versterkt door klimaatverandering, dat wil ik wel geloven, maar zal niet het enige probleem zijn. Een andere oplossing om minder monden te hoeven voeden van je kleine perceeltje land, is minder monden maken. Dan blijft er misschien wat meer geld over voor wat meer opleiding en een betere toekomst.

5 Reacties
Gandalf2
Gandalf220 feb. 2020 - 23:03

Zolang zo’n maatschappij draait op arbeid met voornamelijk spierkracht, zal de situatie blijven bestaan. Ook zal het zeker een generatie duren voordat je het hebt veranderd. Je hebt daar een geschoolde generatie vrouwen voor nodig. Geen oorlog en een enigs draaiende economie.

FransBrinkman
FransBrinkman21 feb. 2020 - 12:18

U bent op de hoogte van de gezinsgrootte in betreffende regio's? En minder kinderen maken, hoe gaat men dat doen volgens u?

4Vier!
4Vier!22 feb. 2020 - 10:56

Gandalf 21 februari 2020 at 00:03 “Zolang zo’n maatschappij draait op arbeid met voornamelijk spierkracht, zal de situatie blijven bestaan.” Gek genoeg worden juist nogal wat taken die spierkracht vergen en zwaar lichamelijk werk zijn uitgevoerd door vrouwen: dagelijks kilometers op en neer met kilo’s water, akkertjes wieden, hout sprokkelen. Terwijl de mannen beslissingen maken en incidenteel eens een keertje ploegen. “Ook zal het zeker een generatie duren voordat je het hebt veranderd. Je hebt daar een geschoolde generatie vrouwen voor nodig. Geen oorlog en een enigs draaiende economie.” Niet 1 generatie, maar vele generaties voordat vrouwen ook maar één kans krijgen. Zolang -wereldwijd- nog steeds vrouwen als ondergeschikte wordt gezien, bevestigd in taal, religie en opvoeding gaat het nog hééél lang duren.

4Vier!
4Vier!22 feb. 2020 - 11:16

FransBrinkman 21 M’n reactie is per ongeluk bovenaan beland.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 feb. 2020 - 18:55

4Vier! 22 februari 2020 at 11:56 Dat "ploegen" heeft ook meteen weer een veel hogere status dan het dagelijkse loodzware werk waar de vrouwen voor opdraaien. Bij het nemen van beslissingen mogen ze meestal ook gewoon niet mee doen.

4Vier!
4Vier!20 feb. 2020 - 6:44

“Het is echter een praktijk die alle culturen en religies overstijgt, omdat het overal ter wereld voorkomt. Ook in Nederland komen kindhuwelijken voor, bijvoorbeeld bij Turkse, (..) Chinese en Roma- gemeenschappen.” Het was logischer geweest eerst de gemeenschappen/culturen te noemen en dan pas Nederland. In NL is het, buiten het koningshuis, geen cultuur (geweest).

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2020 - 9:28

Klopt. Een paar eeuwen terug lag de feitelijk huwelijksleefijd in Nederland bij het gewone volk niet lager dan nu. Ook aan uithuwelijken werd niet of nauwelijks gedaan.

Frank van der Laar
Frank van der Laar19 feb. 2020 - 22:48

Was Femmes for Freedom niet van die postercampagne voor vrije partnerkeuze waar hier zoveel om te doen was?

JasDon
JasDon19 feb. 2020 - 21:59

"Het is echter een praktijk die alle culturen en religies overstijgt" Mwah, als atheïst zou je dit toch iets moeilijker kunnen uitleggen.

3 Reacties
Sander Royen
Sander Royen20 feb. 2020 - 14:29

Ik ben zelf atheïst, maar ik denk dat een religieuze zou zeggen dat je als atheïst makkelijker een rechtvaardiging zal kunnen vinden daar een atheïst geen God heeft die hem moraliteit mee geeft. Kindhuwelijk komt vaker voor in derdewereldlanden, en diezelfde landen zijn vaker religieus. Beide dingen vinden haar oorzaak denk ik in armoede, en ik denk dat de link met religie nauwelijks te vinden is. Ik denk dat je religie zowel kan gebruiken om het te legitimeren, als om het te gedogen als om het te verbieden.

Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof21 feb. 2020 - 1:22

@Sander, Religie en moraliteit? Welke moraal, die der slavenhouders, kinderverkrachters, broedermoordenaars etc.? Als de “heilige” boeken iets leren is het wel dat alles waar een fatsoenlijk mens van gruwt gedoogd dan wel aangemoedigd wordt door de wolkenridder van dienst.

Sander Royen
Sander Royen22 feb. 2020 - 9:35

Jan, zoals ik al zei ben ik zelf atheïst. Het punt is: met religie kunnen mensen gruweldaden zowel legitimeren als gedogen als afkeuren, de onderliggende diepere oorzaak van problemen is daarom ook bijna nooit religie, en dat geldt ook voor kindhuwelijk. Ik vind het neerhalen van religie een buitengewoon irrelevante zaak.

I am Legion
I am Legion19 feb. 2020 - 18:49

De kindbruidjes, oftewel de nauwelijks of nog niet eens in de puberteit belandde meisjes die worden uitgehuwelijkt door hun familie aan meestal veel oudere mannen die er met hun familie voor betalen als meestal zoveelste vrouw, en vooral aan slavernij grenzende hulp in de huishouding en op het land voor de familie, zijn geen gevolg van de klimaatverandering. Het verschijnsel bestond allang onafhankelijk van het weer en heeft nadrukkelijk een grond in de met de islamitische repressie van de vrouw en haar seksualiteit samenhangende culturele-religieuze tradities. Het mag best zo zijn dat de behoefte aan kindbruidjes toeneemt als er meer werk gedaan moet worden op het land maar als het de betreffende man voor de wind gaat is dat óók een reden om er nog wat liefst zeer jonge vrouwen bij te nemen als statussymbool, meer kinderen te verwekken, maar ook om meer werk gedaan gedaan te laten worden. Juist de explosief grote bevolkingstoename in verschillende islamitische landen in Afrika, en dan nog meer in zwart Afrika, met in sommige landen gemiddeld zeven kinderen per moeder, is er veel meer dan wat ook dat als het zo doorgaat de klimaatverandering er juist veel meer een gevolg van is dan een oorzaak. De vraag is dus hoe deze met cultuur, religie, en tradities samenhangende voortdurende bevolkingsexplosie met zeer jonge meiden als handelswaar, werktuigen van de slavernij, en broedmachines te stoppen. Dat moet met alle eventueel nodige middelen. En niet alleen in belang van het klimaat en de natuur.

10 Reacties
Sander Royen
Sander Royen19 feb. 2020 - 22:16

Als we eens uit onze onderbuik stappen en kijken naar de realiteit zien we dat kindhuwelijk in alle arme landen voorkomt, met name Sub-Sahara Afrika en India. De focus op islam begrijp ik daarom niet. Verder valt denk ik volledig te concluderen, kijkende naar de feiten, dat het voortkomt uit armoede en niet uit een cultuur. Of als het voortkomt uit een ‘cultuur’ dan alsnog wordt de cultuur zwaar beïnvloed door armoede. Armere culturen zijn vaker conservatief bijvoorbeeld.

Lowieke de Vos
Lowieke de Vos20 feb. 2020 - 5:24

Ik ben het helemaal met je eens. Het wordt nog eens versterkt door het op ėėn na grootste exportproduct van Saudi Arabie: het Wahabisme.

Ch0k3r
Ch0k3r20 feb. 2020 - 10:01

@sander Of zijn die landen allemaal zo arm juist vanwege dit soort gedrag?

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2020 - 10:11

Waarom deze praktijken bagatelliseren door de onderbuik erbij te halen? Lees u in. https://www.girlsnotbrides.org/why-does-it-happen/ "At its heart, child marriage is rooted in gender inequality and the belief that girls and women are somehow inferior to boys and men." De basis voor het kinderhuwelijk is genderongelijkheid en het geloof dat meiden en vrouwen inherent inferieur zijn aan jongens en mannen.

I am Legion
I am Legion20 feb. 2020 - 12:54

@Sander "De focus op islam begrijp ik daarom niet." Ik wijs op de in deze landen sterk verweven combinatie van religie (islam), cultuur, en traditie die veroorzaakt dat vrouwen, en ook nog lang niet geslachtsrijpe meisjes, volledig anders dan jongens en mannen, als minderwaardige handelswaar gelden om als werkslaaf, lucratieve kinderverwekker, en statussymbool via polygamie te worden gebruikt. Ik deel daarmee niet in uw onderbuik als ik stel dat niet de armoede of, zoals nu beweert, klimaatverandering, daar de grote oorzaak van is omdat juist des te welvarender leden van deze cultureel-religieuze volken met deze tradities zijn des te meer van dergelijke statussymbolen zij zich verwerven inclusief een groter kindertal.

Sander Royen
Sander Royen20 feb. 2020 - 14:31

Legion, en hoe verklaar je dan de vastgestelde feiten die aangeven dat juist in arme landen dit vaker voorkomt? Als we kijken naar de realiteit komt dit gewoon vaker voor in Sub-Sahara Afrika en India, twee gebieden die bekend staan om hun armoede.

Sander Royen
Sander Royen20 feb. 2020 - 14:34

Ch0k3r, dan heb je gewoon totaal geen besef van geschiedenis. Alle landen die ooit kolonie waren lopen zowel economisch als cultureel achter. Een economie kan zich simpelweg niet ontwikkelen als het niet soeverein is. Daarom is bijvoorbeeld Japan ook zo ‘westers’ het is nooit gekoloniseerd, maar was zelf een koloniserende macht.

Sander Royen
Sander Royen20 feb. 2020 - 14:38

Danielle, ja kennelijk begrijp je niet wat een stap verder nadenken betekent. Als ik nu straatarm word zou ik ook nog niet in kinderen handelen. Armere culturen zijn altijd conservatiever, met een paar uitzonderingen zoals Saoedi-Arabië wat weer een verhaal apart is, en kijkende naar de feiten correspondeert dat dan ook bijna volledig: in arme landen komt kindhuwelijk vaker voor. Of ging jij er vanuit dat sommige culturen nu eenmaal inherent seksistisch zijn en dat culturele ontwikkeling los gezien kan worden van economische vooruitgang?

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2020 - 16:10

DanielleDefoe Mee eens. Mijn zus heeft in Pakistan in haar ziekenhuis eens meegemaakt dat een jongen werd verruild voor een meisje. Iemand anders haar kind werd gewoon meegenomen en de eigen dochter achtergelaten. Daarnaast gaan meisjes indien ze huwen naar de familie van de man en worden daar totaal uitgebuit. De ouders zijn gen kwijt en de andere familie heeft er een slaaf bij, het kind wordt gewoon misbruikt. Het is niet anders dan kopen als je de bruidsschat meeneemt in het geheel.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2020 - 17:24

Minoes treffend!

Flink
Flink19 feb. 2020 - 18:36

Als culturen gelijkwaardig zijn moet je ook accepteren dat moslim vrouwen vanaf 13 jaar huwbaar zijn.

2 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet19 feb. 2020 - 20:40

Dit is sarcasme...? Of u heeft geen dochter. Althans, ik mag het hopen.

Sander Royen
Sander Royen19 feb. 2020 - 22:21

Want wie zegt dat alle culturen, inclusief culturen die kindhuwelijk toestaan gelijkwaardig zijn? En waarom de focus op moslims en niet op India of Sub-Sahara Afrika?

JohnVKR
JohnVKR19 feb. 2020 - 18:16

Wat in dit artikel nog ontbreekt is dat kindhuwelijken ook in de VS voorkomen. In ongeveer de helft van de 50 staten van de VS is het legaal. En in de eerste 15 jaar van de eeuw, zouden er ongeveer 250.000 minderjarige meisjes zijn getrouwd met meerderjarige mannen.

7 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2020 - 22:23

Maakt dat kinderenhuwelijken plotseling wel acceptabel?

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2020 - 22:24

kinderhuwelijken

Robotnik1
Robotnik120 feb. 2020 - 6:12

Ja maar in Amerika.......

Kaviaar2
Kaviaar220 feb. 2020 - 6:23

@DanielleDefoe, Nee, dat maakt kinderhuwelijken niet minder acceptabel: dat maakt de VS minder acceptabel, althans, dat willen sommige reageerders graag. Want Saudi-Arabië, Iran, Pakistan, Noord-Korea en andere landen vallen best mee, maar die Trump, die is pas erg, man.

4Vier!
4Vier!20 feb. 2020 - 7:05

JohnVKR 19 februari 2020 at 19:16 Ja, klimaatverandering hè, dan krijg je dat. Maar ff serieus, het is natuurlijk compleet gestoord dat ook daar kindhuwelijken worden gesloten, ook daar zelfs kinderen onder 12 (met volwassenen). Toch gevolg van religie, wetgeving om tegen te gaan tegengehouden door verknipte christelijke groeperingen. En omdat Amerika natuurlijk het “land of the free” is, waar het uitgangspunt is dat iedereen moet mogen leven en opvoeden zoals hij/zij zelf wenst, is er ook ruimte voor dit soort praktijken. Met “respect” voor elke cultuur en religie. Ook als dat betekent dat vrouwen onderdrukt worden, homo’s geweerd of de aarde-is-plat wordt geleerd bij home-scholing.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2020 - 10:19

4Vier! 20 februari 2020 at 08:05 het bizarre is dat de "age of consent" in de US vaak aanzienlijklijk hoger ligt. De ouders kunnen echter vaak onder die leeftijd toestemming geven voor een huwelijk en soms moet de rechter er ook aan te pas komen. Eenmaal getrouwd is het kennelijk eind goed al goed.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2020 - 16:20

Het wordt in de US 'oogluikend' toegelaten.