Joop

Migratiebeleid is veel breder dan alleen asielzoekers, daar horen we Rutte niet over

  •    •  
17-02-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
3046 keer bekeken
  •  
2891650363_d69fa5c5b7_k

© cc-foto: Patrick Rasenberg

Sinds de mensonterende toestanden bij het aanmeldcentrum in Ter Apel heeft Mark Rutte zijn politieke lot verbonden aan de doelstelling om het aantal migranten te beperken. Maar migratie is veel breder dan asiel: het gaat ook over arbeidsmigratie, internationale studenten en over expats. Maar daar horen we Rutte niet over.

Het debat over migratie is verhit en dat valt best te begrijpen. Niemand is gebaat bij een ongecontroleerde instroom van migranten. Het zet druk op de huisvesting, op sociale voorzieningen en het kan voor sociale ontwrichting zorgen. Kijk bijvoorbeeld naar de vele arbeidsmigranten in het Westland. De bedrijven zien ze graag komen omdat ze goedkoop zijn en bereid om lange dagen te werken. Maar de omwonenden zien de maatschappelijke problemen. Want er zijn nauwelijks huizen en de integratie verloopt moeizaam.

En dan zijn er nog de circa 115.000 internationale studenten die jarenlang zijn geworven door universiteiten. Dat als gevolg van de perverse financiering: hoe meer studenten, hoe meer geld voor de instelling. Dat er helemaal geen huisvesting is voor deze studenten doet niet ter zake, dat opleidingen overvol raken evenmin. Een klassiek voorbeeld van kwantiteit boven kwaliteit.

Ook als het gaat om asielzoekers zien we problemen. Naast de vluchtelingen die op zoek zijn naar bescherming, zijn er nogal wat asielzoekers die geen schijn van kans maken op asiel, omdat ze uit een zogenaamd “veilig land” afkomstig zijn. Toch proberen zij hun verblijf in Nederland zo lang mogelijk te rekken. Niet zelden zorgen zij voor overlast in de omgeving van hun asielzoekerscentrum (AZC) of trekken ze richting de steden waar zij doelloos rondhangen en criminele activiteiten ontplooien. Deze groep “veiligelanders” is funest voor het draagvlak voor de opvang van vluchtelingen.

Wie grip wil krijgen op migratie zal op al deze groepen (asielzoekers, arbeidsmigranten en studenten) actie moeten ondernemen. Het is onzinnig om je op één groep blind te staren. Kijk maar naar de cijfers. Ongeveer een kwart bestaat uit asielzoekers - jaarlijks circa 40.000. Een veel hoger aandeel bestaat uit arbeidsmigranten - in totaal minstens 800.000. En dan zijn er dus nog circa 115.000 internationale studenten.

Hier onze voorstellen om daar wat aan te doen.

1. Als het gaat om asiel moet er veel meer werk gemaakt worden van het onderscheid tussen vluchtelingen en economische migranten. Vluchtelingen hebben recht op asiel en kunnen via een snelle procedure worden toegelaten. Economische migranten hebben geen recht op asiel en zullen veel sneller moeten terugkeren naar hun land van herkomst. Bij voorkeur gaat dit via Europese aanmeldcentra waar zij snel en veilig worden beoordeeld.

Uiteindelijk zal het aantal vluchtelingen pas echt omlaag gaan als we de oorzaken van hun vlucht oplossen: oorlog, armoede en gebrek aan perspectief. Dan is er geen reden meer om te vluchten. Daarnaast moet de opvang in de regio worden verbeterd. Het merendeel van de 100 miljoen vluchtelingen bevindt zich daar - slechts een klein deel slaagt erin om naar Europa te komen. Vervolgens kan Europa de vluchtelingen opvangen die niet veilig in de regio worden opgevangen. Bij voorkeur via een veilige route in plaats van met gammele bootjes en smokkelaars die de mensen vaak voor duizenden dollars oplichten.

2. Als het gaat om arbeidsmigratie pleiten we als SP voor regulering. Op dit moment is arbeidsmigratie vrijwel ongereguleerd en trekken mensen onbeperkt vanuit Oost-Europa naar West-Europa. Gevolg is dat grote aantallen arbeidsmigranten huis en haard hebben verlaten om hier lange dagen te werken, meestal voor een laag loon en slechte arbeidsomstandigheden. Het is een fijn verdienmodel voor bedrijven, maar de maatschappij betaalt de kosten door de woningnood en de daarmee gepaard gaande ontwrichting. Hoog tijd voor regulering dus, waarbij we aan de hand van werkvergunningen bepalen wie hier wel en niet kunnen werken. Dat systeem is niet nieuw, we hanteren het al voor mensen van buiten de EU.

3. Als het gaat om internationale studenten is het belangrijk dat wordt gestopt met de werving van studenten in het buitenland. Daarnaast moeten universiteiten ophouden met steeds meer opleidingen in het Engels aanbieden. De wet zegt niet voor niets: een opleiding wordt aangeboden in het Nederlands, tenzij het niet anders kan. Tot slot is het verstandig als universiteiten buitenlandse studenten wijzen op het enorme woningtekort in Nederland.

Migratie is dus veel breder dan asiel en het zou goed zijn als Rutte dat erkent. Er is overigens nóg een groep waar we Rutte nooit over horen. Dat zijn de expats die de huizenprijzen in steden als Amsterdam en Utrecht omhoog stuwen. Niet voor niets pleit de SP voor afschaffing van hun enorme belastingvoordeel.

Met onze voorstellen kijken we naar het geheel, want alleen dan krijg je grip op migratie. Als Rutte daar niet in meegaat - en zich blijft beperken tot grote woorden zonder daden - wordt het wat ons betreft tijd dat hij wat anders gaat doen.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (85)

Mr Ed
Mr Ed18 feb. 2023 - 17:34

"Economische migranten hebben geen recht op asiel en zullen veel sneller moeten terugkeren naar hun land van herkomst." Wat een open deur, hoe gaan we dit dan realiseren?

2 Reacties
Ejoth
Ejoth19 feb. 2023 - 8:06

Vraag het Mevrouw Kaag. Die heeft vast wat ideeen om te overleggen met andere landen. Dat het gaat lukken is een andere vraag.

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 13:16

@Mr Ed: dat is een moeilijke want de EU eist precies het tegenovergestelde.

JohnVKR
JohnVKR18 feb. 2023 - 12:16

Dit is weer zo'n SP-lulverhaal. Klinkt realistisch en fatsoenlijk, maar wie goed nadenkt weet dat het enige doel is PVV-sympathisanten te paaien. Het onderscheid tussen 'echte' vluchtelingen en 'economische' vluchtelingen is vaak helemaal niet zo makkelijk te maken. Iemand die in een Afrikaans land wordt uitgebuit, vernederd en bovendien zijn gezondheid op het spel zet om voor zogenaamde 'schone' kerncentrales in Europa naar uranium te delven en uiteindelijk uit wanhoop besluit te vluchten, is niet 'zomaar' een economisch migrant. Wat de EU betreft: de EU is nu eenmaal gebaseerd vrij verkeer van goederen, diensten, geld en personen. Als je een van de vier pijlers weghaalt, heb je geen EU meer, met alle negatieve economische gevolgen van dien. Bovendien is het een illusie te denken dat er daardoor minder migratie zal zijn: de migratie naar het VK is zelfs toegenomen nadat het land uit de EU is gestapt. "Uiteindelijk zal het aantal vluchtelingen pas echt omlaag gaan als we de oorzaken van hun vlucht oplossen: oorlog, armoede en gebrek aan perspectief. " Zolang we (met steun van de SP) in een apartheidswereld leven waarin wij verwachten dat Nederlanders en EU-burgers vrijuit naar elk land van de wereld mogen reizen, daar waar we tegelijkertijd voor de meeste inwoners van onder meer Afrika en Azië steeds sterkere visumrestricties opwerpen om bijvoorbeeld in Nederland op familiebezoek te gaan, lossen we helemaal niets op.

8 Reacties
JumpinJack
JumpinJack18 feb. 2023 - 18:16

'daar waar we tegelijkertijd voor de meeste inwoners van onder meer Afrika en Azië steeds sterkere visumrestricties opwerpen om bijvoorbeeld in Nederland op familiebezoek te gaan, ' Die visumrestricties zijn er voor een reden: illegale migratie.

JumpinJack
JumpinJack18 feb. 2023 - 18:43

'Iemand die in een Afrikaans land wordt uitgebuit, vernederd en bovendien zijn gezondheid op het spel zet om voor zogenaamde 'schone' kerncentrales in Europa naar uranium te delven en uiteindelijk uit wanhoop besluit te vluchten, is niet 'zomaar' een economisch migrant. ' Overigens wel een raar argument tegen kernenergie, of dacht het cobalt voor batterijen (elektrische auto's) uit de lucht komt vallen? Bovendien kun je de eigenschappen die jij opnoemt op heel veel mensen in Afrika toepassen, waarmee je eigenlijk pleit voor ongelimiteerde migratie uit Afrika.

JohnVKR
JohnVKR19 feb. 2023 - 9:58

@JumpinJack Voor een meer gelijkwaardige wereld is het misschien een idee dat voortaan de toegang voor de meeste Nederlanders wordt geweigerd tot Thailand, Indonesië, Marokko, Turkije, Egypte, Tunesië en de meeste andere landen van de wereld. Daarmee wordt onze wereld niet leuker maar wel gelijkwaardiger. Eens?

JumpinJack
JumpinJack19 feb. 2023 - 11:12

@JohnVKR 'Daarmee wordt onze wereld niet leuker maar wel gelijkwaardiger. Eens?' Je laat blijken er totaal niets van te snappen, het heeft niets te maken met gelijkwaardigheid of iets dergelijks. Het heeft er mee te maken dat mensen uit welvarende landen minder snel een overstay op hun visa doen omdat ze illegaal willen migreren. Daar worden gewoon risico analyses voor gedaan.

Mr Ed
Mr Ed19 feb. 2023 - 12:29

@JohnVKR Prima als die landen dat besluiten, maar u wilt dat voor ze doen? Wat een neokoloniale instelling

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 13:19

@JohnVKR: je zegt eigenlijk dat iedereen die voor grenzen is een racist is (of letterlijk een voorstander van een apartheidsregime). De korte versie van deze stelling is niet zo overtuigend, dus maak je je stelling langer zonder met argumenten te komen.

r v b
r v b19 feb. 2023 - 13:45

@jumpinJack: nee, om legale migratie tegen te gaan.

JumpinJack
JumpinJack19 feb. 2023 - 14:40

@rvb '@jumpinJack: nee, om legale migratie tegen te gaan.' Legale migratie is gewoon mogelijk hoor, maar wel via de manier waarop het land waar je naar toe wil migreren vereist. Zijn gewoon wetten en regels voor.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 12:08

Studentenaantallen zijn een relatief onbelangrijk probleem waar geen maatschappij ontwrichtende werking vanuit gaat. Het zou ook mooi zijn als ruimwonende Nederlanders wat meer bereid waren kamers te verhuren.

26 Reacties
JumpinJack
JumpinJack18 feb. 2023 - 12:21

'Het zou ook mooi zijn als ruimwonende Nederlanders wat meer bereid waren kamers te verhuren.' Wat een onzin zeg, dat is altijd nog aan de mensen zelf om dat te bepalen; snap zomaar dat niemand zomaar een wildvreemde in huis wil hebben. En als je denkt dat dit een 'onbelangrijk' probleem is weet je er niet genoeg vanaf, genoeg studenten die gewoon GEEN huisvesting hebben in tentjes moeten slapen.

Adaestuo
Adaestuo18 feb. 2023 - 12:40

Alsof ruimwonende 'Nederlanders' wegens een morele debet daar open voor zouden moeten staan. Wanneer al die universiteiten en de steden waar ze hun faculteiten hebben staan zo graag zo veel studenten van her en der willen verleiden om een studie bij ze te doen (zodat ze later een onbeduidende carriere kunnen aanvangen in een kantoortuin of waar dan ook), moeten zij maar gaan zorgen voor de huisvesting, inclusief de kosten voor bouw, dus niet doorberekend naar derden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 15:03

In 2018 verbleven in Groningen enkele tientallen studenten in een tentenkamp.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 15:06

Waarom zouden burgers niet mogen overwegen kamers te verhuren? https://nos.nl/artikel/2247539-buitenlandse-studenten-wanhoop-nabij-alles-om-niet-op-straat-te-hoeven-slapen

LaBou
LaBou 18 feb. 2023 - 17:14

"In 2018 verbleven in Groningen enkele tientallen studenten in een tentenkamp." Jaarlijks wonen duizenden mensen minimaal een aantal weken in tentenkampen. Ze doen dat ook nog eens vrijwillig. Dat heet kamperen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 20:11

@Labou mijn ex en ik kampeerden vroeger ook tijdens bergtochten maar dat was wel een heel ander soort tent. https://nos.nl/artikel/2249257-studenten-tentenkamp-groningen-niet-populair-daar-slapen-totaal-niet-fijn

Onlyjopy
Onlyjopy18 feb. 2023 - 20:19

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

JumpinJack
JumpinJack18 feb. 2023 - 22:54

@labou 'Jaarlijks wonen duizenden mensen minimaal een aantal weken in tentenkampen. Ze doen dat ook nog eens vrijwillig. Dat heet kamperen.' Wat een slechte poging tot humor.

Onlyjopy
Onlyjopy19 feb. 2023 - 2:05

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

LaBou
LaBou 19 feb. 2023 - 11:39

Wat is die grens wieookalweer? Want jij mag elke keer met een nieuwe nick je onzin schrijven. En voor al die anderen: studenten vind ik niet te vergelijken met vluchtelingen. Blijkbaar zien jullie dat anders.

Onlyjopy
Onlyjopy19 feb. 2023 - 13:17

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 13:24

@DanielleDefoe: als vluchtelingen in tenten worden opgevangen dan worden dat uiteraard meteen tentenkampen genoemd met de phrase onmenselijke toestanden. Als de working poor of studenten geen woning kunnen vinden dan wordt uiteraard bij tent-opvang de vergelijking met de droom-vakantie in Frankrijk gemaakt. Jij mag daar lekker over touwtrekken. Maar het punt is dat door het beleid van universiteiten de rekening bij Nederlandse ingezetenen komt en dat het significant is. Ik hoor graag universiteiten beweren en claimen dat het probleem niet significant is en dat zij er geen verantwoordelijkheid voor dragen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2023 - 16:08

De universiteiten maken deel uit van "ons" onderwijssysteem. Het naar behoren functioneren van de universiteiten is een algemeen belang. Daar behoort tegenwoordig bij dat "EU studenten dezelfde rechten hebben als Nederlandse die ik overal in Europa terecht kunnen. De unis hebben niet de verplichting om zelf studenten onderdak te verschaffen.

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 16:26

@DanielleDefoe: 1) je hebt gelijk dat het nu juridisch net zo waterdicht is als de Zuidas. De vraag is of het politiek wenselijk is (wetgevende macht). 2) "De universiteiten maken deel uit van "ons" onderwijssysteem. Het naar behoren functioneren van de universiteiten is een algemeen belang. " Dat deden ze ook meer dan uitstekend voor een groot deel van de colleges in het Engels werden gegeven ;-) 3) altijd leuk als zelfs academici wijzen op (de nadelen van) EU-wetgeving. De EU dwingt Nederlandse universiteiten niet om colleges in het Engels te geven, of wel?

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2023 - 16:36

Nederlandse studenten hebben het probleem dat ze na de studie niet van hun studentenkamer naar een ander woonvorm kunnen doorstromen. Daardoor groeit het kamertekort. Internationale studenten blijven slechtsvoor een klein deel.

LaBou
LaBou 19 feb. 2023 - 16:49

Beste wienuweer, een tentenkamp of een camping zijn uiteindelijk hetzelfde. En het spijt me maar ik kom niet op die fora die jij blijkbaar regelmatig bezoekt.

Onlyjopy
Onlyjopy19 feb. 2023 - 18:05

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2023 - 19:06

Er is helemaal niets mis met colleges in het Engels, zeker niet in de masterfase al zijn er wat vakken/richtingen waarbij het minder voor de hand ligt. Iedere student zou ook een tijdje in het buitenland moeten doorbrengen.

Pater
Pater20 feb. 2023 - 3:28

Danielle is meestal huiverig voor steeds meer migranten. ik ook trouwens. Daarom verbaast ze mij op dit punt buitengewoon. Goedpraten van een verdienmodel. Als we nou eens afspraken dat en universiteit alleen maar Engelstalige opleidingen mag organiseren als ze zelf zorgen voor voldoende studentenhuisvesting?

Pater
Pater20 feb. 2023 - 3:39

@Danielle Een paar mastersopleidingen in het Engels: niks mis mee. Maar dit is de schaamteloze reclame van de Groningse universiteit, waar het huisvestingsprobleem voor studenten gigantisch is: 'Op zoek naar een universitaire bacheloropleiding aan een Nederlandse topuniversiteit? Met meer dan 45 bacheloropleidingen, waarvan sommige meerdere varianten (tracks) kennen, is de Rijksuniversiteit Groningen de aangewezen plek.' En ca. 75% van de mastersopleidingen in NL is Engelstalig, t/m nota bene de talenstudies. Totaal uit de hand gelopen, slecht voor het niveau, slecht voor de kennis van de NL-taal.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2023 - 12:16

@Pater Het bekostigingssysteem waardoor universiteiten met elkaar in een concurrentiestrijd op leven en dood zijn verwikkeld werkt ook niet mee. De UNI krijgt ook geen budget voor het huisvesten van studenten. Een wetsvoorstel dat universiteiten mogelijkheden zou geven om buitenlandse studenten te weigeren is door minister Robert Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, D66) op de lange baan geschoven. De talenafdelingen, ook in Groningen, zitten in zwaar weer. Zonder buitenlandse studenten gaan ze eraan. Daarbij moet je niet alleen in BA/MA denken maar ook aan PhD studenten en postdocs die een wezenlijke bijdrage leveren aan de kwaliteit van de UNI als onderzoeksinstituut. Uiteraard kan de gemeente een "verelendungs"strategie toepassen door de huisvesting niet te regelen en de universiteit kan met name de internationale studenten waarschuwen niet naar Nederland te komen voor ze een kamer hebben. Overigens gaan studenten meestal terug naar het land van origine. Dat doen migranten gewoonlijk niet. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/955954/te-weinig-studentenwoningen-in-groningen-het-is-nog-steeds-een-gigantisch-probleem

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2023 - 13:45

De RUG is nog steeds een topuniversiteit al staat de UU hoger in de Shanghai Ranking. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/948934/rug-zakt-op-ranglijst-beste-universiteiten-ter-wereld

Pater
Pater21 feb. 2023 - 3:56

@Danielle In Groningen is ca. een kwart van de RUG-studenten buitenlands. Ik heb een tijdje de gewoonte gehad in restaurants aan de bediening (vaak studenten) te vragen wat ze daarvan vinden. Voor zover ze er echts iets van vinden balen ze van de Engelstalige opleidingen.

Jansen7
Jansen721 feb. 2023 - 8:32

Die discussie speelt al langer: moet echt op meerdere plekken in Nederland minder sexy talenstudiez gegeven worden terwijl rechten en economie faculteiten zichzelf wel kunnen bedruipen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 feb. 2023 - 12:35

@Pater Dat Nederlandse studenten balen geloof ik wel, maar ook hun opleiding kan gevaar lopen te worden wegbezuinigd bij gebrek aan studenten, er is al veel verdwenen bij de talen net als bij andere niet-sexy opleidingen. De UvA is bv de enige opleiding in de hele Benelux die nog een volledig bachelor aanbiedt voor de drie grootste Scandinavische talen: Deens, Noors en Zweeds. Voor Fins moet je naar Parijs. Dan zul je hier wel goed Frans moeten hebben gehad in het VO maar binnenkort zullen er ook wel niet veel docenten Frans en Duits meer worden opgeleid. Tolk/vertalers kunnen we ook beter vergeten.

Jansen7
Jansen721 feb. 2023 - 15:39

@DanielleDefoe: ik zei al dat de discussie niet zuiver is: niet elke opleiding met internationale studenten staat op het punt te verdwijnen. Maar ik geloof wel zo dat elke universiteit en elke faculteit zich nu achter deze zielige faculteiten van gemiddeld 1 docent en 1 student verschuilt ;-)

Kit2
Kit218 feb. 2023 - 10:48

In Nigeria wonen over een jaar of 15 even veel mensen als in De Verenigde Staten, op een grondgebied dat 11% van de VS is. Er is geen spat van een kans dat dat land zijn bevolking zal kunnen blijven voeden, dus moet dat geimporteerd worden, maar helaas, de economie is pet, geen geld. Een beetje klimaatcrisis er over heen en geloof me, de mensen gaan ervandoor en niemand zal ze dat kwalijk nemen. Niet zoals nu, met een bootje, maar een volksverhuizing van miljoenen. Je kunt dat echt geen economische migranten noemen. Mensen daar 'perspectief' bieden, nou, verzin maar iets. 41% is analfabeet en de helft van de rest heeft een lokaal basisschooltje gedaan. Geboortebeperking is volgens velen hier racisme, en zelfs de dwaallichten die ons voorhielden dat de bevolkingsgroei 'vanzelf' zou ophouden beginnen te beseffen dat dat lariekoek was. Dit is de situatie waar we ons op moeten voorbereiden: een aanmeldcentrum 'waar ze snel en veilig worden beoordeeld' met ijverige ambtenaren gaat dat echt niet oplossen. En dit is nog maar één land.

5 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier18 feb. 2023 - 15:01

Kit de bevolkingsgroei aldaar is niet echt een probleem. Het probleem zit hem in de westerse consumptie. https://decorrespondent.nl/11786/overbevolking-put-de-aarde-niet-uit-overconsumptie-doet-dat/944287012680-a245b0d0 1 baby hier kost ongeveer net zo veel of meer dan 100 babies daar.

Satya
Satya18 feb. 2023 - 15:27

"en zelfs de dwaallichten die ons voorhielden dat de bevolkingsgroei 'vanzelf' zou ophouden beginnen te beseffen dat dat lariekoek was." Klopt een te klein deel van de meisjes wordt 18 en heeft een perspectief op een zelfstandig bestaan. Zodra dat punt bereikt wordt daalt het aantal geboortes. Dat is alleen haalbaar als er een bepaalde vorm van welvaart is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 20:18

Satya Voor baas in eigen buik is meer nodig dan een beetje welvaart. https://www.theguardian.com/global-development/2023/feb/17/taliban-ban-contraception-western-conspiracy

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 20:37

Met name in regios waar kinderrijke polygame huishoudens vvorkomen is ook de armoede groot. De regering van Nigeria vind dat wel een probleem.

Ejoth
Ejoth19 feb. 2023 - 8:16

Kraai: de bevolkingsgroei daar is niet echt een probleem. 213 miljoen !!! Op een oppervlak van 10% van de VS. Nooit wiskunde in je pakket gehad zeker. 5,3 geboorten per vrouw. In 2050 verwacht 401 miljoen.

JumpinJack
JumpinJack18 feb. 2023 - 10:31

'Uiteindelijk zal het aantal vluchtelingen pas echt omlaag gaan als we de oorzaken van hun vlucht oplossen: oorlog, armoede en gebrek aan perspectief. ' Wat stelt de auteur nou voor? Het sturen van militairen naar alle landen waar oorlog is?

4 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk18 feb. 2023 - 15:34

Nee, want als we wel militairen sturen naar bijvoorbeeld Afghanistan is het ook niet goed.

LaBou
LaBou 18 feb. 2023 - 17:16

Bij gebrek aan beter kun je inderdaad altijd nog domme opmerkingen plaatsen

Onlyjopy
Onlyjopy18 feb. 2023 - 20:22

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

LaBou
LaBou 19 feb. 2023 - 16:52

Beste wiewashetookalweer, met de regelmaat van een klok een nieuwe nick nemen heeft barbweinig zin als je steeds weer met dezelfde onzin komt. Dat zou je toch inmiddels geleerd moeten hebben. Of ben je nou echt zo dom.

Kira68
Kira6818 feb. 2023 - 8:44

Waar horen we die man nou wel over! Rookgordijnen ophangen, halve waarheden, schuld afschuiven, of vergeten. is hij goed in. Angst zaaien met niet de volledige waarheid spreken, laten zien, dingen verdwijnen of gedelete. tc etc.

2 Reacties
Gentleman
Gentleman18 feb. 2023 - 12:27

U heeft het nu over Rutte.

Thuru
Thuru19 feb. 2023 - 21:16

Je weet in ieder geval wat de VVD wil en de VVD is daar vrij duidelijk in. Is ook het enige goede wat VVD te bieden heeft naar me mening. Is dus nu ook zaak om iets anders dan op dit kabinet te gaan stemmen.

Dehnus
Dehnus18 feb. 2023 - 7:54

Zoals altijd met de SP:"Buitenlander daan! Brussel daan!", maar echte oplossingen ho maar. Je kunt ook ervoor pleiten om de lonen in het Westland en haar arbeidsvoorwaarden te verbeteren. Maar nee hoor, ook bij de SP is het PVV corvee. Lekker achter de dijken terugtrekken met je "nationaal" socialisme en iemand die wat anders wil als vreemd neerzetten. Man man man wat een muffe Marijnissen lucht. Maar maak je geen zorgen, dank zij het correctief referendum gebeurt er straks helemaal niks meer, en worden we echt NEEderland op zijn ultiemst. Overal lekker tegen.

2 Reacties
JumpinJack
JumpinJack18 feb. 2023 - 10:29

'Je kunt ook ervoor pleiten om de lonen in het Westland en haar arbeidsvoorwaarden te verbeteren. ' Hoe dan? Wil je iemand die tomaten plukt net zoveel laten verdienen als bijvoorbeeld een ICT'er? Denk overigens ook niet dat de hoogte van het loon het probleem is, eerder het gebrek aan fatsoenlijke huisvesting.

Gentleman
Gentleman18 feb. 2023 - 17:45

Het artikel beter lezen, er worden prima oplossingen in voorgesteld.

tinekea2
tinekea218 feb. 2023 - 7:37

Ik ben het hier zo ongeveer wel mee eens.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman18 feb. 2023 - 7:13

Het is van het grootste belang dat alles blijft zoals het is. Het is ons verdienmodel. Ik spreek namens een bedrijf dat kleine woonunits bouwt, voor huisvesting van vluchtelingen en arbeidsmigranten, hiervoor zijn ook Poolse krachten nodig. Ik weet we dragen zelf bij aan het probleem, moeten we maar voor lief nemen. Niets bouwen helpt ons nu ook niet.

3 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk18 feb. 2023 - 15:37

Waar blijft de natuur dan als we moeten bouwen? En wat doen we met de stikstof?

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2023 - 10:05

De Bouwen Bouwen Bouwen roepers hebben lak aan de natuur.

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 13:27

@IkHebAltijdGelijk @DanielleDefoe Zijn jullie voor open grenzen?

pahan
pahan18 feb. 2023 - 6:17

Studenten uit Nederland studeren ook in het buitenland. Getallen zijn oud maar het lijkt te gaan om een 40.000. Ik zie de toegevoegde waarde niet van het inperken, je moet als student kunnen gaan en staan waar je wil. De universiteiten die actief werven zou ik wel verplichten om te voorzien in woonruimte. Het is allemaal niet heel ingewikkeld natuurlijk. Daar moet je je als samenleving niet druk om maken, het is een verdienmodel en daar hoort dat ook gewoon bij. Arbeidsmigranten, hier liep het ineens leeg toen Agriport door de hoge gasprijs een deel van de activiteit staakte. Het is een vies spelletje, waar de overheid wel eens een echte rol in zou mogen nemen. Niks mis met die werkende mensen, wel veel mis met de manier waarop ze behandeld worden en de asociale manier waarop huisjesmelkers ze onderbrengen. De asielinstroom, het is een proces. Er komt structureel meer binnen dan we aankunnen, maar niemand durft daar een waarde aan toe te kennen. De gevolgen hebben we gezien in Ter Apel en zijn hemeltergend. Kijk eerst naar wat we wel kunnen, en bouw daar vandaan door. De verstoring op de huizenmarkt is te groot op deze manier, omdat er meer kapers op de kust zijn en voor deze groep wordt vals gespeeld. Zet op asielinstroom maar een stikstof quotum. Dan wordt duidelijk waar onze prioriteit ligt. En de oorzaken aanpakken... Dat is een veel te grote jas om aan te trekken. Kan je de oorlog in Oekraïne gewoon laten stoppen door een winnaar aan te wijzen? Iene miene mutte?

5 Reacties
Erik20
Erik2018 feb. 2023 - 10:16

Als er bij een opleiding 70% van de studenten uit het buitenland komen sla je door. Er is niets mis met dat te beperken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 10:52

In Oekraïne studeerden ongeveer 80,000 internationale studenten, het merendeel uit India maar ook uit Marokko en Nigeria.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 11:10

Volgens recente Nuffic cijfers komt bijna driekwart van de internationale studenten in Nederland uit Europese landen. Dankzij Brexit zijn er minder studenten uit de UK terwijl bv het aantal studenten uit Polen sterk is gegroeid. In jaar 2021-22 ging het om ongeveer 115.000 inschrijvingen. Daar boven op komen nog de Erasmus uitwisselingsstudenten.

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 13:30

@pahan: eens met je stikstofquotum. En uiteraard geldt dat als universiteiten mogen bijbouwen voor hun internationale studenten dat een stad dan ook in veelvoud voor andere starters met de Nederlandse nationaliteit mag bijbouwen. Of ben je het met dat laatste oneens?

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2023 - 18:50

Voor studenten zijn kamers nodig geen starterswoningen.

Pater
Pater18 feb. 2023 - 3:36

1. Het terugsturen van de 'veiligelanders' is al jaren een prioriteit, ook van Rutte cs. In de EU gaat het debat richting sancties, bijv. handelsbelemmeringen, als het land weigert de mensen terug te nemen. Van Dijk is daar natuurlijk prima van op de hoogte; waarom noemt hij dit niet? Ik ben bang dat dat inderdaad de enige oplossing is. 2. Het vrije verkeer van personen en goederen is vastgelegd in de EU. Wil Van Dijk soms uit de EU stappen? Zijn partijgenoot Roemer heeft in opdracht van de regering wel een prima rapport opgesteld, Geen tweederangs burgers, https://open.overheid.nl/documenten/ronl-404846f9-9f80-400f-90c3-0c9a8b0fd036/pdf , met allerlei aanbevelingen, o.a. strafrechtelijke vervolging van louche tussenpersonen. Waarom noemt Van Dijk dat niet? 3 Stoppen met het aantrekken van studenten van buiten de EU: behalve de verengelsing van de universiteiten hebben die nog een belangrijk nadeel: de kamernood neemt sterk toe. Aanpakken dus. Minister Dijkgraaf is daar meen ik mee bezig. Waarom noemt Van Dijk dat niet? 4 De nood in de landen van herkomst lenigen is natuurlijk een prima idee. Ik heb wel wat slecht nieuws voor Van Dijk: de klimaatverandering. De sec.-gen. van de VN: Ongeveer de helft van de wereldbevolking leeft in de gevarenzone, nú, en veel ecosystemen staan op een point of no return (waarbij ze onherstelbare schade oplopen en niet meer kunnen terugkeren naar de oude toestand), nú. Ik ben bang dat dat tot nieuwe en grote migratiestromen zal leiden.

4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 12:10

Driekwart van de internationale studenten komt uit Europa.

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 13:34

@Pater: de EU is inderdaad een instantie die zich doof houdt voor ontspoorde huizenmarkten zoals in het welvarende deel van de UK, en ook voor pensioenpotten die leeg raken.

Pater
Pater20 feb. 2023 - 3:49

@Jansen Wat de pensioenpotten ermee te maken hebben is me een raadsel. Nog daargelaten dat die over het algemeen zeer goed gevuld zijn. @Danielle Ja. Maar dat is geen reden om met de enorme hoeveelheid Engelstalige opleidingen (waarbij de RUG de kroon spant) steeds meer buitenlandse studenten aan te trekken. Juist ook in Gron. leidt dat tot een nieuwe schaal van uitbuiting van de kamernood. Daarbij: slecht voor het niveau, slecht voor de kennis van de NL-taal.

Jansen7
Jansen721 feb. 2023 - 8:37

De kunstmatige lage rente is een transfer van gepensioneerden naar mensen. instanties en bedrijven met schulden

Satya
Satya17 feb. 2023 - 22:59

Ik zou dit verhaal verder uitgewerkt willen zien worden. Bij arbeidsmigratie moeten ook verdienmodellen en consumptie gedrag besproken worden. Het is jammer dat opgeleid worden tegenwoordig studeren wordt genoemd. Ik heb het idee dat in dit verhaal lijkt ieder mens als waardevol te worden bekeken. M'n complimenten, zou hier graag meer, dieper uitgewerkt van willen zien en erg snel. Er gaat geen oplossing worden gevonden als we elkaar niet meer als waardevol beschouwen. Ik lees veel te veel excuses om elkaar niet waardevol te vinden, waardevol in de ander zijn menselijkheid blijven zien, dat lijkt hier erkend te worden.

Olav Meijer
Olav Meijer17 feb. 2023 - 22:56

(2) [Op dit moment is arbeidsmigratie vrijwel ongereguleerd en trekken mensen onbeperkt vanuit Oost-Europa naar West-Europa.] Dit vergt wel een ingrijpende wijziging van het EU-verdrag. Ik ben het verder eens met wat Daan Ouwens op dit punt zegt: [Beter is op Europees niveau de loonkosten en huisvestingskosten regelen. Een werkgever die een werknemer aantrekt moet minimaal 6 maanden dienstverband bieden, huisvesting bieden en de kosten daarvoor dragen en een normaal CAO-loon uitbetalen.] Niet vergeten moet worden, dat arbeidsmigranten met de huidige stand van zaken onontbeerlijk zijn gezien de krapte en het groot aantal onvervulde banen op de arbeidsmarkt. De terugdringing van het aantal buitenlandse studenten -althans van buiten de EU- zal waarschijnlijk het minst moeilijk te realiseren zijn. [Als Rutte daar niet in meegaat - en zich blijft beperken tot grote woorden zonder daden - wordt het wat ons betreft tijd dat hij wat anders gaat doen.] Een nogal merkwaardige opmerking, want de tijd dat Rutte iets anders moest gaan doen is toch al heel lang geleden aangebroken? Hoezo nu pas, “als (hij) daar niet in meegaat”?

4 Reacties
Panthera
Panthera18 feb. 2023 - 9:45

Beste Olav, Met de huidige stand van zaken? Daar kunnen wij u en de uwen niet de schuld van gaan geven, want u was altijd al heel kritisch als het om de toekomstvisie ging die wij door de neoliberale politieke partijen kregen voorgespiegeld! U was niet de persoon die mensen in het verleden voor oud vuil ging uitmaken, als zij de huidige maatschappelijke problemen door het gevoerde neoliberale beleid gingen voorspellen! En nu doet uw weer voorkomen of er voor ons als land geen andere keuzemogelijkheden zouden bestaan dan de grenzen voor arbeidsmigranten open te blijven houden, omdat wij met de huidige stand van zaken zitten opgezadeld, omdat u en de uwen nooit iets tijdig hebben kunnen voorzien. Ik zou zeggen laten wij nu eens niet meer blind gaan regeren op de huidige stand van zaken, maar gaan anticiperen op de toekomstige gevolgen als wij dit beleid onveranderd in stand zouden blijven houden.

Olav Meijer
Olav Meijer18 feb. 2023 - 11:58

@ Panthera: Nee, opgewonden standje, met "de huidige stand van zaken" bedoel ik natuurlijk wat ik zeg: de krapte en onvervulde banen op de arbeidsmarkt. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Verder een hoop gaaskal (met kreten als "de uwen" (?) en "voor oud vuil uitmaken") waar ik niet serieus op in kan gaan. Probeer eerst eens een tekst goed te begrijpen, voordat je erop reageert.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 13:12

Twente was lange tijd een landschappelijk prachtig gebied met woeste gronden, grote heidevelden, zandpaden, kleine steden en dorpskernen. De Twentse boeren weefden ’s winters vlas- en katoengarens van linnenreiders (de handelaren) tot het beroemde bombazijn. De na 1850 opkomende textielindustrie waar in de vorige eeuw arbeidsmigranten werkten bij gebrek aan Nederlandse handarbeiders bracht daar verandering in. Inmiddels is deze bedrijfstak weer verdwenen. Andere bedrijfstakken waar Nederlanders niet willen werken zouden wellicht ook beter kunnen sluiten. Stop de bio-industrie.

Panthera
Panthera20 feb. 2023 - 8:27

Beste Olav, U mag mij gedrag typeren zoals uw wilt, als u daardoor maar door gaat krijgen dat je bij de huidige hoge aantallen en de maatschappelijke problemen die dit heeft veroorzaakt. Wij niet meer een neoliberale valse leugen zo maar gaan accepteren, want het enige wat er nu bij u niet bijstond, en waar het neoliberale tuig de burgers van dit land in 2003 bewust mee op het verkeerde been hebben gezet, is om ook tegen ons te gaan zeggen dat ze naar verloop van tijd op een enkeling na, allemaal weer terug naar huis zullen gaan keren.

Olav Meijer
Olav Meijer17 feb. 2023 - 22:54

(1) [Bij voorkeur gaat dit via Europese aanmeldcentra waar zij snel en veilig worden beoordeeld.] Dat is zelfs noodzakelijk, wil het e.e.a. effectief worden aangepakt. De “Dublin-regel” -de beoordeling gebeurt in het land van (eerste) aankomst van asielzoekers binnen de EU- , waarop minister Hoekstra zo hamert, is zeer onrechtvaardig ten opzichte van de Zuid-Europese landen vanwege hun geografische ligging. Alleen een gezamenlijke Europese procedure, gekoppeld aan een eerlijke verdeelsleutel voor de EU-landen, kan efficiënt werken. [Uiteindelijk zal het aantal vluchtelingen pas echt omlaag gaan als we de oorzaken van hun vlucht oplossen: oorlog, armoede en gebrek aan perspectief. Dan is er geen reden meer om te vluchten. Daarnaast moet de opvang in de regio worden verbeterd.] Dit kan natuurlijk alleen op zeer lange termijn vruchten afwerpen. [Vervolgens kan Europa de vluchtelingen opvangen die niet veilig in de regio worden opgevangen. Bij voorkeur (sic!, OM) via een veilige route…..] Dat betekent dat de militarisering van de buitengrenzen moet stoppen. Want juist daardoor kunnen criminelen hun kansen grijpen en exorbitante woekerprijzen aan asielzoekersvragen, bovendien met levensgevaarlijke (over)tochten.

DaanOuwens
DaanOuwens17 feb. 2023 - 22:08

Op zich aardig betoog en er moet nog veel gebeuren. Het meest zwakke deel in het betoog zijn de arbeidsmigranten. In het verleden werd dat gereguleerd met door het Arbeidsbureau met vergunningen. Een wassen neus waarbij op basis van het aantal ingeschreven werklozen voor een specifieke functie werd besloten of de werkgever mensen uit het buitenland mocht aantrekken. Dat lost niets op. Beter is op Europees niveau de loonkosten en huisvestingskosten regelen. Een werkgever die een werknemer aantrekt moet minimaal 6 maanden dienstverband bieden, huisvesting bieden en de kosten daarvoor dragen en een normaal CAO-loon uitbetalen. Als dat wordt toegepast zullen een groot aantal banen verdwijnen omdat de arbeidskosten voor werkgevers die mensen uitbuiten te hoog worden. Intermediairs verbieden, een werkgever moet zelf een overeenkomst aanbieden. Probleem opgelost. Geen bureaucratie nodig. Met betrekking tot de studenten en asielzoekers heeft de schrijver gelijk. Maar het terugzenden van mensen blijkt vaak praktisch onmogelijk. Dat moet opgelost worden. En voor studenten uit EU-landen moet de deur wel wagenwijd open. Een aantal jaren studeren in het buitenland maakt academici een stuk beter op hun werkterrein.

10 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers18 feb. 2023 - 3:08

"Beter is op Europees niveau de loonkosten en huisvestingskosten regelen. " Het hele punt van de EU is om de markt dat te laten doen, met het resultaat dat plaatselijke sociale modellen langzaam tot ruines vervallen. Je idee dat werknemers ook voor huizen en sociale voorzieningen zorgen is een vreemd feodaal idee, dat prive en corporatieve grootfirma macht vergroot. Vooral als grenzen niet gereguleert worden en er dan toch een verdere onderklasse vormt. Want uitbuiten gebeurt dan gewoon nog meer, deels legaal prive dus nog steeds verder buiten berijk van volks vertegenwoordigers dan zelfs nu, en deels ongereguleert, en elkaar omlaag trekkebde sectoren. Het kan best dat we in de richting van zulks een dystopie heengaan ja.

DaanOuwens
DaanOuwens18 feb. 2023 - 10:17

@ Paul Spijkers Jij schrijft: Het hele punt van de EU is om de markt dat te laten doen, Nee dat is het niet. Dat denk jij. En dat is onzin. De EU zorgt er voor dat mensen gelijke rechten krijgen. En mijn suggesties passen in dat kader. En: werknemers ook voor huizen en sociale voorzieningen zorgen is een vreemd feodaal idee Ook dat onzin. Wat is suggereer is dat gewone werknemers in de lagere loonschalen dezelfde voorzieningen krijgen als werknemers in de hoogste loonschalen die in het buitenlands worde geworven. Expats bijvoorbeeld. Jouw manier van denken is verschrikkelijk gedateerd waardoor je allerlei problemen ziet in 100 jaar geleden speelden en niet verder komt dan oplossingen van destijds.

Panthera
Panthera18 feb. 2023 - 10:23

Beste Daan, Waarom zou je niet op alle vlakken voor een eerlijk speelveld kunnen gaan pleiten, als je de EU zo'n warm hart kunt toedragen!

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 12:01

[voor studenten uit EU-landen moet de deur wel wagenwijd open] dat klopt, maar dan gaat het ook om uitwisselingsstudenten die een paar maanden in het buitenland studeren, die maken geen deel uit van de 115000 internationale studenten die een volledige bachelor/master komen doen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 12:14

Ook voor Nederlandse studenten is mobiliteit van belang en helaas zijn er studenten die hun kansen onvoldoende (kunnen/willen) benutten. https://www.nuffic.nl/sites/default/files/2022-02/inclusie-in-uitgaande-mobiliteit.pdf

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 feb. 2023 - 12:24

Ook over expats mag worden nagedacht.

DaanOuwens
DaanOuwens19 feb. 2023 - 9:56

@ Panthera Jij schrijft: Waarom zou je niet op alle vlakken voor een eerlijk speelveld kunnen gaan pleiten, Omdat het maar de vraag is wat een eerlijk speelveld precies is. Daar zijn nogal wat verschillende opvattingen over mogelijk. Dus zo'n weinig concrete vage tekst als dit zegt al helemaal niets. En: als je de EU zo'n warm hart kunt toedragen! De EU draag ik geen warm hart vanwege een economisch gelijk speelveld, los van het feit dat helemaal niet duidelijk wat dat is. De positieve aspecten van de EU zijn culturele samenwerking en uitwisseling, vrijheid van bewegen voor burgers, economische belangenbehartiging op mondiaal niveau, het inperken van de activiteiten van multinationals, het bevorderen van het functioneren van de rechtstaat in de aangesloten landen, het borgen van werknemersrechten, het bevorderen van de energietransitie, het stimuleren van milieubeleid, het bevorderen van gezonde landbouw en veeteelt, het op Europees niveau beschermen van patentrechten, het bestrijden van internationale misdaad, het mogelijk maken van een Europese munt. Er zijn dus nogal wat functies van de EU die niets te maken hebben met een speelveld maar wel tal van andere belangrijke onderwerpen. Ik snap ook niet waarom jij met deze reactie komt.

Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 13:39

@DaanOuwens: "het inperken van de activiteiten van multinationals," Vandaar ook dat ze zo haar best heeft gedaan om Ceta in te voeren, toen Ttip mislukt was door Trump. Velen kijken naar de voorlichtingsvideo en de voorlichtingsmedia (niet perse jij), ik kijk, met vele linkse organisaties, naar de beleidspraktijk.

DaanOuwens
DaanOuwens20 feb. 2023 - 10:39

@ Jansen7 Jij schrijft: ik kijk, met vele linkse organisaties, naar de beleidspraktijk. Ik kijk naar de beleidspraktijk, Ceta heeft weinig te maken met multinationals maar met mondiale handelsstromen en het faciliteren daarvan. Een van de neveneffecten van Ceta was de import naar Europa van kippenvlees dat niet aan de standaarden hier voldoet. En thema dat uit den treure door een aantal mensen naar voeren is gebracht. Maar de handel in kippenvlees is niet bepaald een product van Samsung, Philips, Unilever, VW, Google, Tata, Shell of welke andere willekeurige multinational. Dat is de beleidspraktijk die ik zie. Ik zie mensen die kritiek hebben op beleid en eigenlijk alleen een soort gelegenheidsargumenten gebruiken. Ook jij legt hier verbanden die er helemaal niet zijn.

Jansen7
Jansen721 feb. 2023 - 8:55

Als je aangeeft dat hetom kippenvlees gaat, zoals alle voorlichtingsfilms laten zien over dit verdrag dat de EU heeft gesloten dan negeer je dat er ook handelsverdragen zijn zonder grote bedrijven als Vattenfal en verzekeraars landen als Duitsland aanklagen. Je commentaar op mij zie ik als kritiek op alle milieu orga nisaties :-)

Wimtel
Wimtel17 feb. 2023 - 21:40

Dat Rutte doet wat hij doet is eenvoudig uit te verklaren. Met roepen dat statushouders alle sociale woningen wegkapen en dat hij daar wat aan wil doen, trekt hij kiezers naar zich toe. Beginnen over arbeidsmigranten en expacts (veelverdienende arbeidsmigranten) kost hem waarschijnlijk kiezers in de hoek van de ondernemers. Wellicht wordt er ook goed gelobbyd door ondernemersorganisaties om hier niet te veel over te vertellen.