Kinderdrankje verkozen tot meest misleidende product: één pakje Capri-Sun bevat zo'n vijf suikerklontjes ... Coca Cola kan zich niet verdedigen tegen kritiek
Het Gouden Windei 2014 gaat dit jaar naar het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun. Het drankje is volgens voedselwaakhond Foodwatch een ‘mierzoete misleiding van Coca-Cola’. Maar liefst 38 procent van de ruim 26.000 consumenten koos de frisdrank als meest misleidend.
Update onderaan de tekst
In het drankje zijn vitamines gestopt, die volgens Foodwatch vooral zijn toegevoegd ‘om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven’. Dit terwijl in de zakjes van 200 milliliter limonade maar liefst 19 gram suiker zit. Dat zijn zo’n 5 suikerklontjes. Ook zit er slechts 12 procent geconcentreerd vruchtensap in.
De Albert Heijn ontspringt de prijs ternauwernood en eindigt op de tweede plaats met de Ambacht Rundervink. 35 procent van de stemmen ging naar het de rundervink, die is opgespoten met water, vijf soorten suiker bevat en 7 E-nummers.
In een interview op radio 1 heeft Coca Cola gereageerd op het winnen van de prijs. Een woordvoerder liet weten de prijs niet in ontvangst te hebben genomen. In het gesprek dat daar vervolgens op volgt, weet de woordvoerder zich nauwelijks staande te houden en vervalt ze in uit het hoofd geleerde zinnen over ‘transparantie’. Zo zegt ze onder andere dat het drankje voor ‘iedereen’ bedoeld is. Als de interviewer vraagt waarom er dan cartoonfiguurtjes en knutselopdrachten voor kinderen opstaan, weet de woordvoerder niet meer te zeggen dan:
In reclame richten we ons nooit op de kinderen rechtstreeks, we richten ons op de ouders en die beslissen of ze het product aan hun kinderen geven of niet.