Joop

Microbioloog vreest nieuwe supervariant binnen twee jaar

  •    •  
22-11-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
211 keer bekeken
  •  
Hong Kong News - November 18, 2021

© November 18, 2021, Beijing, China: Tsinghua University Professor Zhang Linqi, 2nd left, talks with his students in the lab in Tsinghua University in Beijing, China on Thursday Nov. 18, 2021.

Hoe gaat sars-cov-2 zich de komende jaren ontwikkelen? De Delta-variant, die bijna een jaar geleden voor het eerst werd vastgesteld in India, is nu goed voor 99,5 procent van de virus-samples wereldwijd. Ook nieuwe mutaties die zich snel verspreiden, zoals AY.4.2 , lijken heel sterk op Delta.
Francois Balloux, directeur van het UCL Genetics Institute, acht de kans groot dat het virus zo nog jaren zal blijven doorgaan, vertelt hij aan The Guardian. Telkens een kleine verandering. Als er dan voldoende mutaties zijn geweest, kan het virus het immuunsysteem weer omzeilen. Bij influenza- en andere coronavirussen duurt dat een jaar of tien.
Maar er is ook nog een ander scenario denkbaar, waarschuwt hoogleraar microbiologie Ravi Gupta van de universiteit van Cambridge: een nieuwe supervariant. Zo’n nieuwe stam kan nog veel besmettelijker of virulenter zijn, maar bijvoorbeeld ook veel beter in staat om het immuunsysteem te ontwijken. De kans dat een dergelijke supervariant binnen twee jaar opduikt, is volgens Gupta 80 procent.
Het risico van zo’n gevaarlijke supermutatie neemt toe naarmate het virus veel rondgaat, zoals nu bijvoorbeeld het geval is in veel Europese landen. Gupta: “Als je kijkt naar de varianten die we tot nu toe hebben gehad, dan zijn die allemaal opgedoken in landen met hoge, ongecontroleerde transmissie: India, het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. Er is een reden waarom we geen Singaporese of Zuid-Koreaanse variant hebben.”
De kans op een mutatie is het grootst bij mensen met een immuunsysteem dat grote moeite heeft om het virus op eigen kracht te verslaan. Het virus krijgt dan de kans om te ‘leren’ hoe het antilichamen kan omzeilen. Deze ‘les’ kan het gemuteerde vervolgens ook gebruiken bij andere mensen.
Het goede nieuws is dat er nu wordt gewerkt aan een nieuwe generatie coronavaccins die ons moeten wapenen tegen dergelijke mutaties. Gupta waarschuwt wel dat inentingen alleen niet genoeg zullen zijn. Anti-coronamaatregelen blijven nodig. “Het is veel beter om nieuwe infecties te voorkomen.”
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (52)

Thuiszitter
Thuiszitter23 nov. 2021 - 18:23

Als dit als dat , ik verwacht hetzelfde scenario als in Japan: https://joop.bnnvara.nl/nieuws/coronavirus-lijkt-zichzelf-uit-te-roeien-in-japan

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 nov. 2021 - 18:38

In het begin is al gezegd, dat dit gebeurt als je het virus zijn gang laat gaan! Desondanks heeft Rutte ervoor gekozen!

evertjan1
evertjan122 nov. 2021 - 18:30

Als veel van de virologen deze stelling onderschrijven dat lijkt mij dat er een grote kans is dat zich binnen twee jaar inderdaad een supervariant ontwikkelt. Als een (1) viroloog dit stelt - en dan ook nog met een 80% kans - dan maak ik mij minder zorgen. Hij wordt beroemd als blijkt dat hij gelijk heeft gekregen en als er binnen twee jaar niks gebeurt dan valt dit volgens hem onder de resterende 20% ......

1 Reactie
Kilted
Kilted22 nov. 2021 - 20:59

Je hebt gelijk. De vraag is alleen; hoeveel risico ben je bereid te nemen? Ik heb het antwoord daarop ook niet, maar als de genomen beslissing verkeerd uitpakt zijn de rapen ook gaar.

agnar123
agnar12322 nov. 2021 - 13:40

Het antwoord op dit nieuwe virus en andere virussen is heel simpel: Allemaal in latex pakjes de straat op, met een vol-gelaats-masker met een micro-biolgisch filter. Even een paar maanden volhouden, wereldwijd, en het virus is uitgestorven. O ja, dat gaat in het zuiden niet werken. Arme landen hebben niet eens geld voor de vaccinaties, laat staan voor latex pakjes en maskers met micro-biologische filters. De WHO heeft ons gewaarschuwd: Als we de vaccins niet delen met de arme landen, komt het virus terug in een andere gedaante. Maar de WHO bestaat vooral uit wetenschappers, wat weten die nou van de wereld. LOL.

1 Reactie
Daslief
Daslief23 nov. 2021 - 9:47

En alle dieren in t wild zolang ook in latex pakjes anders werkt t niet LOL

JoostV2
JoostV222 nov. 2021 - 13:15

Hangt toch van je definitie van leren af. Wanneer leert een iets? KI leert ook niet in jouw ogen? of dat dan weer wel?

1 Reactie
JoostV2
JoostV222 nov. 2021 - 13:16

hoort bij Verver

Paleocon
Paleocon22 nov. 2021 - 13:02

En nu? Voor eeuwig in een lockdown? Mij niet gezien…

1 Reactie
Kilted
Kilted22 nov. 2021 - 21:00

Nee, meer de komende 5-6 jaar

Bouwman2
Bouwman222 nov. 2021 - 11:59

Nu als een wereldberoemd iviroloog dit zegt, zou ik mijn rap de kinderwens geheim houden.

Verver
Verver22 nov. 2021 - 11:14

Een virus leert niet. Bij iedere deling van een cel heb je kans op mutaties. In een mensenlichaam gebeurt dat miljoenen keren met een covidje. Als een virus daarbij muteert en andere eigenschappen is er natuurlijk de kans dat er een mutatie ontstaat die minder goed wordt herkend door ons afweersysteem en zijn gang kan gaan. Echter deze mutatie lijkt mij voor het virus zo groot, dat er dan ook een gerede kans is dat het te gemuteerd/misvormd is om zich goed te kunnen delen. Als het virus zich echter heel veel kan delen, is de kans natuurlijk ook groter dat er zo'n mutatie ontstaat die; en het menselijke afweersysteem kan omzeilen, en voor de rest zo intact mogelijk is gebleven om zich succesvol te kunnen blijven delen. Als zo'n mutatie er dan eenmaal is, moet de mens ook nog lang genoeg blijven leven om zijn besmetting te kunnen doorgeven. Het zou best zo kunnen zijn, dat deze versie er al is (geweest) maar dat de drager vlot is overleden. Mijns inziens heeft deze man een sterk punt, maar een virus leert niet. Het is handig om nu alvast een scenario op te stellen om dit te beteugelen. Leger die een gebied kan afzetten?

9 Reacties
Verver
Verver22 nov. 2021 - 11:16

'het menselijke afweersysteem kan omzeilen' alsof het virus bewust kan zijn, dit moet natuurlijk zijn "en niet door het menselijk afweersysteem wordt opgeruimd"

Pindaklaas
Pindaklaas22 nov. 2021 - 11:48

Voor de meeste mensen is het veel duidelijk om het op de manier die Francois Balloux gebruikt uit te leggen dan op de wetenschappelijke manier. Veel mensen houden zich nu al niet aan coronamaatregelen, en ga je het uitleggen op een manier die veel mensen de pet te boven gaat, wordt het helemaal een drama.

vdbemt
vdbemt22 nov. 2021 - 12:35

Ik ben heel benieuwd op basis waarvan jij deze theorie verkondigt. Ben je bioloog? Of heb je iets gelezen?

adriek
adriek22 nov. 2021 - 13:33

Heb je de ' ' rond 'leren' gezien Verver? Enig idee wat de auteur daarmee bedoelt?

Me, myself and I2
Me, myself and I222 nov. 2021 - 18:40

@vdbemt Je realiseerd je hopelijk wel dat ook biologen hun kennis voor het grootste deel verkrijgen door te lezen? Wetenschappelijke inzichten zijn al een poosje niet meer voorbehouden aan diegenen die het stickertje wetenschapper opgeplakt hebben. Ooit dat verhaal gehoord van dat meisje van 13 dat baanbrekend kankeronderzoek heeft gedaan, maar op geen universiteit aan haar onderzoek mocht werken? Tot ze in de media kwam.

Joe Speedboot
Joe Speedboot22 nov. 2021 - 21:15

'Ooit dat verhaal gehoord van dat meisje van 13 dat baanbrekend kankeronderzoek heeft gedaan' Ik heb ook een tante die 100 is geworden ondanks het feit dat ze rookte als een ketter.. Lezen is wat anders dan weten hoe je betrouwbaar onderzoek doet en gegevens interpreteert.

vdbemt
vdbemt23 nov. 2021 - 9:45

@Me, myself..... " Je realiseerd (realiseert) je hopelijk wel dat ook biologen hun kennis voor het grootste deel verkrijgen door te lezen?". Hij is leuk. Natuurlijk. Maar dan wel minstens 6 (Master) jaar lang. En niet 1 of een paar artikelen.

vdbemt
vdbemt23 nov. 2021 - 9:47

@Me, myself, .... "Ooit dat verhaal gehoord van dat meisje van 13 dat baanbrekend kankeronderzoek heeft gedaan, maar op geen universiteit aan haar onderzoek mocht werken? Tot ze in de media kwam." Nee. Dat verhaal ken ik niet. Je zult moeten toegeven dat zoiets niet maatgevend is, maar zeerrrrr uitzonderlijk.

Me, myself and I2
Me, myself and I224 nov. 2021 - 6:19

@vdbemt steeds minder. Kennis is echt niet meer voorbehouden aan diegenen die het universitaire traject doorlopen. In plaats van te zeuren over wie iets zegt kun je beter nadenken en zeuren over wat iemand zegt.

adriek
adriek22 nov. 2021 - 11:09

"Het goede nieuws is dat er nu wordt gewerkt aan een nieuwe generatie coronavaccins die ons moeten wapenen tegen dergelijke mutaties." Volgens sommigen zijn de middelen (vaccins) erger dan de kwaal, volgens anderen zijn ziekten door god gezonden straffen (en derhalve vaccins het werk van de duivel zelf). Zolang de wereld vol zit met zulke krankzinnigen zullen simpele virussen nog voor veel meer ellende dan nodig zorgen. Een troost: de aarde zal zich goed kunnen herstellen na een decimering van de menselijke bevolking...

Fabian4
Fabian422 nov. 2021 - 10:46

Een hoop als, dan, misschien en scenario. Verder is het vreemd dat we nu al werken aan vaccins tegen mogelijke toekomstige varianten (ik ben niet voldoende medisch onderlegd om te beoordelen of dat uberhaupt kan). Belangrijker nog is de roep on langdurige anti-covid maatregelen om infecties te voorkomen. We zijn met 7 (bijna 8?) miljard mensen die de hele wereld overvliegen en opeengepakt in steden wonen. Infecties zijn niet te voorkomen zonder datgene dat ons menselijk maakt (sociale interactie) weg te nemen en mensen te maken tot ge-isoleerde individuen. Besmettingen zijn niet het probleem volgens mij en het voorkomen van besmettingen is niet de oplossing! Zorg ervoor dat mensen veel gezonder gaan leven (meer vers eten, meer bewegen), en ondersteun mensen die lagere immuniteit hebben door ouderdom of ziekte met vaccins. Schaal daarbij de zorg op naar gelang de vergrijzing toeneemt (is ook niets nieuws onder de zon) Maar stop aub met dagelijkse besmettingscijfers....dat hebben we ook nooit voor andere virussen gedaan!

3 Reacties
adriek
adriek22 nov. 2021 - 11:15

"Werken aan vaccins tegen toekomstige varianten" kan in zoverre dat de technieken om vaccins te ontwikkelen verbeterd en/of versneld kunnen worden. mRna vaccins bestaan nog maar (relatief) kort, de ontwikkeling van de techniek heeft vele jaren gekost, het ontwikkelen van een corona-mRna vaccin was in een (half) jaartje gepiept. Je pleit er dus eigenlijk voor om het virus maar gewoon uit te laten razen tot groepsimmuniteit ontstaat? Dat is heel goed mogelijk, al moet je je wel realiseren dat dat waarschijnlijk resulteert in sporthallen vol stervende covid patienten die door familieleden verzorgd worden met kippensoep en paracetamol. Verdiep je eens serieus in de geschiedenis van de Spaanse griep: toen waren er geen vaccins en wist men weinig van het voorkomen van besmettingen..

Peter Stans
Peter Stans22 nov. 2021 - 11:16

Dus we moeten daarmee stoppen omdat u dat niet bevalt? Wat denkt u zelf...

Molly Veenstra
Molly Veenstra22 nov. 2021 - 12:42

@Fabian - 'Een hoop als, dan, misschien en scenario.' Vindt ik niet. Gupta is heel stellig. De kans op een mutatie die besmettelijker is en meer schade toebrengt (hij zegt 'virulenter') is tachtig procent. En die kans is zo hoog, omdat het virus nu in een waanzinnig hoog tempo aan het rondrazen is.

JoostdeV
JoostdeV22 nov. 2021 - 10:29

Een overstroming in Nederland kost duizenden mensen het leven en geeft miljarden schade. Als de kans op een overstroming de komende 2 jaar 80% is, nemen we meteen maatregelen. Waarom blijven we bij Covid als konijntjes in de koplampen staren? Het is tijd voor een deltaplan om Nederland of heel Europa zo snel mogelijk pandemie proof te maken.

2 Reacties
adriek
adriek22 nov. 2021 - 11:17

Blijkbaar vinden 'we' het belangrijker om op een terras te kunnen zitten, carnaval te vieren, naar een voetbalwedstrijd te kunnen of op wintersport te gaan.

gimli55
gimli5522 nov. 2021 - 14:00

Het probleem met het Delta plan is, dat er heel veel wetenschappers zijn met hele verschillende oplossingen en er is geen Delta plan mogelijk bij een bevolking van 7 miljard mensen. Het is heel makkelijk om het besluit te nemen, veel moeilijker om te bepalen wat effectief en adequaat is. Je kunt het vergelijken met Rutte die nu iedereen oproept om zich aan de richtlijnen te houden, geen enkele onderbouwing hoeveel mensen zich wel of niet aan de richtlijnen houden, behalve de opmerking dat het aantal besmette personen oploopt en dat dat komt doordat mensen zich niet aan de richtlijnen houden. en als het aantal besmettingen oplopen dan volgen strengere maatregelen. Dat is een cirkel redenatie, met als uitkomst : Er komen strengere maatregelen en dat komt omdat de bevolking zich niet houdt aan de richtlijnen. Het klinkt logisch voor alfa georiënteerde burgers, maar zonder statistische gegevens stelt het weinig voor. Dit is het voorbeeld waarop deze regering zijn maatregelen rechtvaardigt. En alle andersdenkenden wegzet als wappie, geen oppositie geen alternatief en geen perspectief, want het is een crisis. Zo gaat de crisis nog jaren voortduren en gaat er niets opgelost worden.

Me, myself and I2
Me, myself and I222 nov. 2021 - 10:07

Het is ook best mogelijk dat er binnen nu en vijf jaar een meteoriet met een doorsnee van een paar kilometer op de aarde knalt, in welk geval we allemaal dood zijn. En als je het persoonlijk maakt, er is ook best een kans dat je binnen nu en 5 jaar onder de tram komt. Dus ik zou zeggen, leef elke dag alsof het je laatste is.

8 Reacties
Peter Stans
Peter Stans22 nov. 2021 - 11:16

Ja dat is te merken, mede daarom hebben we nu deze ellende. Het grote domme egoistische IKKE...

JasDon
JasDon22 nov. 2021 - 11:22

Het is best mogelijk, desondanks zeer onwaarschijnlijk helemaal omdat er het nodige wordt gevolgd aan ruimtepuin. Jij kan duidelijk niet de verschillende ordes van grootte van kans uit elkaar houden. Dat verklaart mijn inziens ook je Corona standpunt.

Pindaklaas
Pindaklaas22 nov. 2021 - 11:50

Ik kom zeer zeker niet binnen nu en 5 jaar onder een tram. Die rijden hier niet, en ik kom de komende jaren ook niet in een stad waar ze wel rijden.

lmgikke
lmgikke22 nov. 2021 - 12:26

Voor jou is de kans dat je morgen de loterij wint even groot als de kans dat je morgen wakker word. Eigenlijk zegt je naam het al me myself and I. Egocentrisch, Ikke Ikke Ikke. Dus alles bagetaliseren wat er voor zou kunnen zorgen dat je iets voor en ander zou moeten doen. Ikke en de rest kan stikken.

gimli55
gimli5522 nov. 2021 - 14:01

@Peter Heb je het over jezelf?

Me, myself and I2
Me, myself and I222 nov. 2021 - 18:42

Dit is zo grappig En voorspelbaar. In plaats dat je er nou eens over nadenkt wat ik schrijf. Ik schrijf het namelijk niet om jullie te sarren.

JasDon
JasDon22 nov. 2021 - 21:18

"In plaats dat je er nou eens over nadenkt wat ik schrijf. Ik schrijf het namelijk niet om jullie te sarren." Over simpele dingen moet je niet al te lang nadenken. Jij vergelijkt kansen met verschillende orde van grootte met elkaar en toont daarmee een bepaald onvermogen.

Daslief
Daslief23 nov. 2021 - 9:52

@Jasdon "Over simpele dingen moet je niet al te lang nadenken." Dat gevoel krijg ik ook altijd bij provaxxers. Niet te lang nadenken over effectiviteit, transmissiekansen, testverplichtingen, nee gewoon iedereen een prik en we kunnen weer verder als vanouds. (En wie dat niet gelooft is een wappie.)

Break on through
Break on through22 nov. 2021 - 9:43

Klinkt heel aanneembaar. Is wel in tegenspraak met berichtgeving onlangs dat het virus afzwakt richting griep maar dat het veel besmettelijker is. Deze variant zou al in beeld zijn, Waar Gupta mee komt kan ik me ook heel goed voorstelen. En helemaal als we gaan lopen klooien met besmettingen zoals we nu doen in Europa.... Beide scenario's kunnen ook nog best naast elkaar ontwikkelen natuurlijk. Heb we en een killer virus en een Griep 3.0

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin22 nov. 2021 - 18:36

Inderdaad! Hij is al in beeld! https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Effie2
Effie222 nov. 2021 - 9:28

Het virus doet er nog een schepje bovenop. …Toch verstandig om ons gedrag en onze levenswijze aan te passen? Of blijven we ijzerenheinig doorgaan met waarmee we bezig zijn, …omdat we onszelf zo hebben geprogrammeerd, en daardoor niet anders meer kunnen?

1 Reactie
adriek
adriek22 nov. 2021 - 11:19

Aanpassen? Laat de regering maar een wet schrijven die corona verbiedt zich te verspreiden.

Juistem2
Juistem222 nov. 2021 - 9:26

Dit is wat Gommers dus bedoelde? Dat de huidige vaccins hier 0% effect op hebben? Dat zou op zich wel verklaren waarom er zoveel besmettingen zijn onder gevaccineerde mensen. Net als met iphones wacht ik wel even tot de kinderziektes eruit zijn voor vaccin 5.0 of zoiets :)

6 Reacties
Sonic2
Sonic222 nov. 2021 - 9:55

@ Juistem Zoals gebruikelijk wordt alles door elkaar heen gehaald. Zodat er een opruiend verhaal komt. Waar de vaccinatie weigeraars er als een soort profeten uitkomen. Het is aantoonbaar zo dat mensen die gevaccineerd zijn minder in het ziekenhuis komen. Dus die besmettingen van mensen die gevaccineerd zijn die kan je beter vergelijken met griep. Omdat die mensen er over het algemeen niet zo ziek van worden. Net als dat veel besmettingen van nu( als ze al van gisteren of vandaag zijn) vooral besmettingen onder kinderen zijn. 20% geloof ik. Duidelijk herleidbaar aan scholen. We hebben in dit land 12 miljoen gevaccineerden. En daarvan krijgen misschien duizenden een positieve test. Dat noemt u dus 0 effect. Van de ziekenhuisopnames liggen er van de 12 miljoen gevaccineerden misschien 1100 of 1200 in het ziekenhuis. Op 12 miljoen! Dat vindt u dus niet werken. De veel kleinere groep ongevaccineerden zorgt ook nog voor 40 a 50% van de besmettingen. Die groep is EN jonger EN een deel heeft al natuurlijke immuniteit. Zo'n 40 a 50%. Conclusie: Het gaat gigantisch rond onder ongevaccineerde. U maakt er een statistische puinhoop van. En vermeldt er ook nog niet bij dat gevaccineerde ouderen vooral in het ziekenhuis komen omdat ze sowieso al minder antistoffen opbouwen. Een minder immuun systeem hebben. Allemaal dingen die je niet echt het vaccin kunt kwalijk nemen. Overigens hadden we vorig jaar voor 300 ziekenhuisopnames per dag 7000 besmettingen nodig. En nu rond de 20.000 en waarschijnlijk is het nog veel meer. Onvergelijkbaar. Tendentieus verhaal van u

Middenman
Middenman22 nov. 2021 - 11:34

@Juistem - Dat heeft Gommers nooit gezegd. Vorige week bij Op1 riep hij nadrukkelijk iedereen op om je te laten vaccineren. Probeert u zich eens voor te stellen hoeveel mensen er nu in Nederland in het ziekenhuis en op de IC zouden liggen als er niet of weinig gevaccineerd zou zijn. Uw manier van communiceren is extreem gevaarlijk en verwerpelijk.

Hanneke Kouwenberg
Hanneke Kouwenberg22 nov. 2021 - 12:54

Ik weet niet of Juistem echt onzin vertelt. Als gevaccineerden net zoveel virusdeeltjes bij zich dragen als ongevaccineerden (en zo'n virus zich dus even lustig heeft kunnen vermeerderen), waarom zou een geinfecteerde gevaccineerde dan niet hetzelfde risico lopen gastheer te zijn van een nieuwe mutatie? Zeker is wel dat het individueel risico ook ziek te worden na infectie, zeker als je een risicoprofiel hebt, door vaccinatie danig naar beneden gebracht wordt. De vraag is: hoe lang. En: heeft het zin met dezelfde stof te boosteren, of zal de coronabooster ieder jaar een beetje van samenstelling veranderen al naar gelang langs welke mutaties het virus verandert (zoals ook bij de griepvaccinatie gebeurt).

Juistem2
Juistem222 nov. 2021 - 13:26

Sorry hoor. Ik las zoiets van mr Gommers dat hij dacht dat iedereen op de een of andere manier toch wel dat virus krijgt. Met welk vaccin dan ook. Ik wacht gewoon tot ik zeker weet dat het kan helpen en van dit vaccin weet ik zeker dat het me niet gaat helpen. Ben ik gevaarlijk EN verwerpelijk in 1 adem, dat klinkt dan wel weer spannend :)

Middenman
Middenman22 nov. 2021 - 14:44

@Juistem - Het huidige vaccin helpt tegen besmetting (50%) en tegen ernstig ziek worden/ziekenhuisopname (ruim 90%). Gevaccineerden zijn korter besmettelijk en minder vaak besmettelijk. Hoe heftiger het virus rondgaat, hoe meer kans op mutaties. Het virus gaat sneller en heftiger rond onder niet gevaccineerden. Elke insinuatie dat vaccineren niets helpt is gevaarlijk. Dat uiteindelijk iedereen er een keer mee te maken krijgt is logisch. Maar welke effecten dat heeft op de gezondheid en de gezondheidszorg, dat is waar het om gaat. En die effecten wil je hoe dan ook niet in een kort tijdsbestek.

Daslief
Daslief23 nov. 2021 - 9:56

@Middenman, "Elke insinuatie dat vaccineren niets helpt is gevaarlijk." Dat klopt, en het is vooral gevaarlijk voor de kwetsbaarsten. De omgekeerde insinuatie is net zo gevaarlijk: de insinuatie dat we ons uit de crisis kunnen vaccineren.

Peter Sierhuis
Peter Sierhuis22 nov. 2021 - 9:21

Intussen melden wetenschappers in Japan dat de Delta variant zichzelf mogelijk aan het elemineren is: The Japan Times: "What's behind the rapid disappearance of the delta variant in Japan? It could be self-extinction." https://www.japantimes.co.jp/news/2021/11/18/national/delta-variant-self-destruction-theory/ Dat zou inderdaad heel goed en hoopgevend nieuws zijn. (Behalve voor de farmaceutische industrie die de vaccins maakt en verkoopt. Maar die hebben al zoveel verdiend...)

2 Reacties
ton14024
ton1402422 nov. 2021 - 11:43

Heel goed mogelijk natuurlijk zo´n virus dat denkt. Die mensen zijn de moeite niet, dit virus richt zijn blik naar binnen.

Peter Sierhuis
Peter Sierhuis23 nov. 2021 - 7:20

:-D