Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Michael Moore: "Boze witte man, geef op!"

  •  
02-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
michael moore
De nooit om een mening verlegen zittende Michael Moore was te gast bij Seth Meyers in diens Late Night show. Ze spraken onder andere over de aankomende tussentijds verkiezingen in de Verenigde Staten, aanstaande dinsdag. Moores sprak verder de wens uit dat er eindelijk eens een eind komt aan de heerschappij van de boze, witte man. “We heersen al 10.000 jaar!”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (59)

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout2 nov. 2018 - 19:40

Raadselachtig hoe sommigen reageren op de galgenhumor van Micheal Moore. Wat moet je anders? Trump is er trots op een boze witte man te zijn. 'Rage,' liegen en vervolgens blameren van de media maken deel uit van zijn opus moderandi. Dat is niet mijn mening; dat heeft Trump zelf toegegeven vóór de verkiezingen van 2016 en dat zet hij door. Wat Noam Chomsky ruim een jaar geleden al stelde, wordt bevestigd door Bob Woodward: het dient het afleiden van belangrijke Republikeinse beslissingen: Bob Woodward: We are being had https://youtu.be/sukXkN-A-P0 Hoe dramatisch de tegenstellingen in de VS zijn wordt wel duidelijk bij de video's van realclearpolitics: https://www.realclearpolitics.com/video/2018/10/31/cnns_jeffrey_toobin_vs_kris_kobach_you_have_devoted_your_life_to_stopping_poor_and_black_people_from_voting.html Het meest nuchtere verslag (na lezing van veel bronnen) vond ik terug bij een podcast van Gallup, waar men een half uurtje voor moet gaan zitten: How Trump Benefits From Existing Divides in U.S. Politics http://bit.do/ezYox

5 Reacties
tempest
tempest3 nov. 2018 - 8:46

Ik snap wel waarom mensen geïrriteerd raken van Moore. Hij overdrijft en hitst daarmee mensen op. Bij zijn eerdere films was dat nog een nieuwtje en heeft hij zaken daarmee op de agenda gezet. Nu niet meer, alle main-stream-media doen het Moore truukje nu permanent. Ook het onderwerp: “anti-Trump” is nogal uitgekauwd.

Sonic2
Sonic23 nov. 2018 - 11:16

@ Tempest Waar is dat toch op gebaseerd? Dat idee dat Trump populair is of dat het anti Trump sentiment aan het verzwakken is. Aan die ene verkiezing die Trump won tegen een hele slechte kandidaat die haar achterban niet kon mobiliseren? Alleen op rechts radicale leugens en wensdenken volgens mij. Voor de rest is het nergens op gebaseerd. Ik weet niet namens wie u denkt te spreken, want u praat wel vaker in meervoud. En namens de media. Het is niet voor niets dat Trump zo agressief campagne voert. Die zit ook de bui wel hangen en weet ook wel dat die hele midterms vooral een referendum over de president is. Hij gaf dat zelf ook al aan. Ik zou Trump/ Wilders en Baudet aanhangers al wat beter kunnen verteren als ze niet de hele tijd zo zouden opscheppen over kleine overwinningen. En net doen alsof Trump enorm populair is en alsof de oppositie alleen de zogenaamd bevooroordeelde media is. Bij tussentijdse verkiezingen verloren de Republikeinen al eerder in dieprode staten als Alabama en Pennsylvania. Het zou goed zijn als die enorme arrogantie van die rechts radicale Dinsdag eens afgestraft wordt. Dat gun ik ze wel.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout3 nov. 2018 - 11:35

Hoe kan dat onderwerp nou uitgekauwd raken?? Ik pik even iets van Mother Jones: I would like to take this opportunity to remind you that everything Donald Trump says should be treated as a lie until proven otherwise. This is not a joke. At this point, anyone who makes even occasional exceptions to this rule is wilfully being a chump. The Washington Post heeft een speciale nieuwe factchecker over dat liegen: In 649 days, President Trump has made 6,420 false or misleading claims https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/trump-claims-database/ (gebruik even een incognitovenster om de betaalmuur te omzeilen) Vermoedelijk hebben bij The Post een aantal medewerkers er een dagtaak aan om deze database bij te houden. Net nog even gecheckt. Trump heeft sinds april 35 maal herhaald dat zijn missie in Noord Korea een eclatant succes is. Vandaag heeft Noord Korea gedreigd zijn nucleaire arsenaal verder te ontwikkelen als de Amerikaanse economische sancties niet worden ingetrokken (zie teletekst).

tempest
tempest3 nov. 2018 - 17:13

@Sonic Het is gebaseerd op van wat ik van Moore heb gezien en van wat ik aan Amerikaanse media meekrijg. Krijg de indruk dat je een hele andere interpretatie geeft aan mijn woorden. Ik zeg alleen dat ik prima kan snappen waarom mensen zich aan Moore irriteren en dat heeft niets met Trump te maken, ik ervaar dat zelf ook en heb momenteel dan ook geen behoefte zijn nieuwste film te gaan kijken. En laten we wel wezen: daarom zoekt hij nu de spotlight op: zijn film promoten. Of je nu voor over tegen Trump bent, je kan niet zeggen dat er veel originele inzichten bij zijn gekomen de afgelopen twee jaar. Dus ook de critici vallen in herhaling.

Sonic2
Sonic24 nov. 2018 - 18:36

@ Tempest Ik heb Moore meerdere malen bekeken en hij is juist iemand die al voor de verkiezingen zei dat Trump kon winnen. En dat hij dat ook in 2020 gaat doen. Hij verwoorde prima wat ik voelde en wat ik eigenlijk ook in de Nederlandse politiek zie gebeuren. Dat specifieke patroon. De link met de Nederlandse politiek is dat links moet leveren. Moore erkende dat de Democraten dat in Amerika niet deden. Dat is exact wat ik ook verwoorde. En hij erkende dat iedereen Trump onderschat heeft. Ik heb dat ook gedaan. Waar ik overigens volledig achter stond. Achter mijn slechte voorspelling. Ik had niet verwacht dat Trump staten zou winnen als Pennsylvania, Michigan of Ohio. En ik verwacht ook dat het moeilijk wordt om Trump in 2020 uit het Witte Huis te stappen. Onderschat hem niet. Ik zeg dat ook tegen mensen altijd over Wilders en Baudet. Onderschat ze niet. Ze zijn gevaarlijk. Al heb ik wel het idee dat W en B in Nederland tegen een plafond aanlopen. Mensen zouden wat mij betreft meer naar Moore moeten luisteren. Hij komt uit Michigan. En is eigenlijk exact de man die op Trump zou moeten stemmen. Zo'n type is hij. Ik hecht dus veel waarde aan Moore. Dat hoeft u niet te doen. Allemaal prima. Hij overdrijft niet. Hij zet Trump neer zoals hij is. Hij laat zien hoe waakzaam je moet zijn.

ton14024
ton140242 nov. 2018 - 18:04

Waarschijnlijk de laatste kans voor de gewone man, ironisch genoeg, niets doen.

hanzeboog2012
hanzeboog20122 nov. 2018 - 17:52

Hij heeft ook over de zwevende kiezers. Hoop dat ze dit keer massaal gaan stemmen en dan voor Democraten. Dat is beter voor het land want de Republikeinse politici zijn niet echt dol op Trump. Maar omdat ze vanwege hun baan afhankelijk zijn laten gaan veel Republikeinen toch met Trump mee. Al zijn er al veel Republikeinen uit zichzelf weggegaan. Of door Trump eruit gegooid. Zoals Rex Tillerson. In het Congres en Senaat heeft Trump ondanks Republikeinse meerderheid nog niet veel bereikt. Belastverlaging heeft hij wel bereikt via het Congres en Senaat. De Democraten zullen echt tegengas geven. Het zal voor Amerika goed zijn als de Democraten in het Congres en hopelijk ook in de Senaat de president gaat controleren. Dat hebben de Republikeinen vanwege eigenbelang nog te weinig gedaan.

Roy Batty
Roy Batty2 nov. 2018 - 17:17

Sommige mensen worden kennelijk zo wanhopig dat ze helemaal van hun padje geraken.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer3 nov. 2018 - 13:28

Loebkesman. Uit je antwoord blijkt dat je niet in de gaten hebt dat die stront er wel zit. Dat krijg je als het er al zo lang zit, je denkt dat het normaal is. Maar een keer de oren wassen kan geen kwaad.

Tom Meijer
Tom Meijer3 nov. 2018 - 13:30

Roy Batty. Dan vraag ik me toch af hoe U hier terecht bent gekomen.

NicoSchouten
NicoSchouten2 nov. 2018 - 14:56

Boze witte man is geen goede vertaling van angry white man, op zichzelf ook al een kromme formulering. Maar los hiervan is deze uitdrukking een vorm van stereotypering die Moore juist niet zou moeten gebruiken. De huidskleuren van mensen die op Trump hebben gestemd zijn zeer divers. En er zijn ook heel wat vrouwen die op Trump hebben gestemd.

1 Reactie
hanzeboog2012
hanzeboog20122 nov. 2018 - 19:14

Kiezers die ontevreden zijn is een betere omschrijving

Sam V
Sam V2 nov. 2018 - 14:46

Onzinnige uitspraken. Als het om een land besturen gaat of in de top van het bedrijfsleven komen, heeft elke niet boze blanke man net zo veel kansen. Neem zelf initatief. Start je eigen bedrijf of partij, maar ga niet zitten janken dat de boze blanke man je tegenhoudt. Dat is niet zo. Geloof in jezelf en doe het gewoon.

1 Reactie
hanzeboog2012
hanzeboog20122 nov. 2018 - 17:55

Met slachtofferrol komen die boze mensen niet veel verder. En jammer genoeg hebben ze de hoop daarom op Trump gevestigd. Maar je moet eigenlijk niet de hoop vestigen op een politieke leider. Die zal je toekomst niet gaan veranderen. Het moet uit hun zelf komen. En dat ze op die persoon stemmen die de vinger op de zere plek weet te leggen is jammer. Want ze zullen erachter komen dat die Trump een charlatan is.

Tom Meijer
Tom Meijer2 nov. 2018 - 14:45

Ik heb het uitgekeken. Hij zegt niets wat niet waar is. Hij zegt zeer zinnige dingen. En om eerlijk te zijn begrijp ik de rechtse ballen hier totaal niet. Hebben jullie stront in je oren?

1 Reactie
Loebkesman
Loebkesman2 nov. 2018 - 21:37

TomMeijer Nee hoor, zeker niet. De 'Boze witte man'-obsessie is zelfs vermakelijk. De mensen die hier in mij gaan zijn zelfs nog lachwekkender. Met stront in mijn oren zou ik van dit alles niets meekrijgen en dat zou erg zonde zijn.

JanBakker2
JanBakker22 nov. 2018 - 13:44

Zag en zie hem als prototype van een boze witte man.

3 Reacties
OlavM
OlavM2 nov. 2018 - 15:55

@ Jan Bakker: Jawel, maar dan wel met een kritisch verstand en sociaal gevoel. Op die exemplaren moeten we zuinig zijn.

Ozon
Ozon2 nov. 2018 - 16:57

Daarom zegt hij waarschijnlijk ook “We have to give it up” i.p.v. they...

EricDonkaew
EricDonkaew2 nov. 2018 - 17:23

Ik vind hem wel een mooi figuur. Hij hoort gewoon thuis in het politieke spectrum van de VS. Trump? OK, maar dan ook Michael Moore.

Trix2
Trix22 nov. 2018 - 13:39

Ik denk dat het meer een arm/rijk dingetje is. Wat houd deze rijke blanke man tegen zijn fortuin over te dragen aan een gekleurde man zonder rijkdom of macht? Hij wil iets veranderen of terugdraaien kennelijk.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer2 nov. 2018 - 14:48

Ja logisch, hij wil dat de meerderheid de macht krijgt. En niet de onbeschaamd liegende, bedriegende en graaiende smeerlappen die daar nu de dienst uitmaken, die door onwetende kiezers daar al veel te lang gezeten hebben.

watsgebeurt
watsgebeurt2 nov. 2018 - 16:06

Eens, hij is goed voor 50 miljoen USD dus kan wel een extreem groot deel daarvan missen. Ik zou zeggen geef het goede voorbeeld Moore.

Rechtse Bal
Rechtse Bal2 nov. 2018 - 13:18

Moore weet precies aan welke touwtjes hij moet trekken om in het nieuws te komen. De man wordt steeds ongeloofwaardiger daardoor en zijn docus' en films zullen straks alleen nog maar als cult gezien worden in een kleine groep.

3 Reacties
Proletarier
Proletarier2 nov. 2018 - 14:01

Volgens mij kan je beter naar de VS verhuizen. Daar wonen meer van dat soort rabiaat rechtse idioten als jij...;-)

Cliff Clavin
Cliff Clavin2 nov. 2018 - 14:53

@ Proletariër - goed advies. Laat Rechtse Bal dan met Ryanair vliegen.

Loebkesman
Loebkesman2 nov. 2018 - 21:54

Rechtse Bal. Klopt. De man wordt door weldenkend Amerika al lang niet meer serieus genomen en draagt de titel 'complete hypocrite idiot'. Pijnlijk om te zien dat ook hier mensen zijn die met hem weglopen. Levert wel weer vermakelijk commentaar op gezien de reacties op jouw reactie. Typisch...

Me4
Me42 nov. 2018 - 12:50

Wat een geklets doet mij denken aan Bono een belasting ontduikende miljardair die verteld hoe slecht witte mensen wel niet zijn. Allemaal mensen die tot de maatschappelijke elite behoren en het volk de les lezen. De meesten moeten gewoon hard werken tot waarschijnlijk hun 70ste bestuurd en gemanipuleerd door sociopaths die continue de boodschap of evil uitzenden.

1 Reactie
watsgebeurt
watsgebeurt2 nov. 2018 - 16:08

Yep, een moderne slaaf, drone (mier). Die steeds verder uitgeperst wordt en dan krijgt hij ook nog eens te horen dat hij kwaad is en dat hij de oorzaak van alle ellende is.

Daniel Dennett
Daniel Dennett2 nov. 2018 - 12:30

Werkelijke betekenis van de boze witte man is domme witte man die anderen de schuld geeft van zijn eigen problemen.

4 Reacties
bakkwast
bakkwast2 nov. 2018 - 15:32

kijk hier kunnen we wat mee, deporteren die blanke onmensen

Peterrr2
Peterrr22 nov. 2018 - 16:46

Heeft dit gedrag (een ander de schuld geven van je eigen problemen) iets te maken met huidskleur?

Alfons de B
Alfons de B2 nov. 2018 - 17:48

Daniel, Inderdaad wijst die morele vinger hier vaak naar anderen, al dan niet i.c.m. de denigrerend bedoelde term 'dom'. Of 'niet ingelezen' of andere eufemismes zoals radicaal rechts. Maar het lijkt me in het kader van inclusiviteit beter om niet van alleen blanke mens te spreken, maar ook van mensen met couleur, met zowel de XX als de XY variant hiervan. Me dunkt dat je hieraan zelf invulling kunt geven, met voorbeelden uit je directe digitale omgeving alhier. En anders is het gebruik van de term dom inderdaad van toepassing, beste Daniel, maar zelfs dat is een begrip wat multi-interpretabel is.

Daniel Dennett
Daniel Dennett2 nov. 2018 - 22:54

@Peter Ja

tempest
tempest2 nov. 2018 - 12:28

Elke keer weer de inzet verhogen, telkens weer extremer, verder polariseren, anders geen aandacht in de media. Ik kan me niet voorstellen dat dit hokjesdenken op de lange termijn succesvol zal zijn. Maar we zullen zien hoe het dinsdag voor de Democraten uit gaat pakken.

1 Reactie
Mr Ed
Mr Ed2 nov. 2018 - 14:30

Voor Moore is het anders behoorlijk succesvol gebleken, de man heeft een geschat vermogen van 50 miljoen dollar.

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal2 nov. 2018 - 12:28

... zegt de boze, blanke man!

Tony Soprano
Tony Soprano2 nov. 2018 - 12:17

Aangezien ik blank ben en zeker niet boos, voel ik mij als man niet aangesproken.

3 Reacties
Paul250371
Paul2503712 nov. 2018 - 13:32

Lijkt mij logisch

Klaas Punt
Klaas Punt2 nov. 2018 - 14:05

Ik ook.

Tom Meijer
Tom Meijer2 nov. 2018 - 14:31

Ja, ik ook. Het omgekeerde geldt denk ik voor degenen hier die hun zure reacties en hun gal over Moore menen te moeten spuien.

Andy S
Andy S2 nov. 2018 - 12:00

Tja, weer een Amerikaan die niet beperkt is door enige vorm van kennis of intelligentie. 10.000 jaar he? Even kijken, dat zouden dan de volkeren uit Soemerië, Egypte, Indus, China, Olmeken. Afrika, Azie en Zuid Amerika.... klinkt niet echt wit. Als je echt ververvelend wil zijn... De witte man stelt pas wat voor vanaf ongeveer 800 jaar voor Christus. We hebben dus volgens zijn principe nog wel flink wat millenia in te halen. Of hij moet maar gewoon zijn mond houden en stoppen met segregeren ten koste van de witte man. (Dat is eigenlijk hetzelfde namelijk als wat Trump doet, maar dan met de bruine man en daar wordt ook niemand vrolijk of beter van,)

3 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer2 nov. 2018 - 14:32

Wel eens van de hyperbool gehoord? Niet? Waarom verbaast me dat niet.

Ozon
Ozon2 nov. 2018 - 17:00

Andy Uit z’n woorden begreep ik dat het vooral gericht was op gender. En dan klopt die 10.000 jaar behoorlijk - alleen wat breder dan “wit”.

jandebakker
jandebakker2 nov. 2018 - 17:47

"De witte man stelt pas wat voor vanaf ongeveer 800 jaar voor Christus" En dan vergeet u nog dat na de val van Rome West Europa tot ca. de 15e eeuw tot de perifierie van de wereld behoorde. En vanaf de 15e eeuw duurde het ook nog eens ca. 2 eeuwen voordat de Europeanen tot meer in staat waren dan zich alleen te handhaven in versterkte handelsposten aan de kust*. Moore heeft dus inderdaad weinig historische kennis, of last van een onjuist suerioriteitsgevoel. * m.u.v. van Zuid-Amerika, waar ziektes uit Eur-Azie en Afrika een handje "geholpen" hebben.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks2 nov. 2018 - 11:59

[“We heersen al 10.000 jaar!”] Niet in de VS hoor.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer2 nov. 2018 - 14:33

Niet witte mannen maar wel mannen hoor en nog wel verder in het verleden daar ook.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen2 nov. 2018 - 11:42

Wat mij uiteindelijk nog het meeste stoort aan dit soort 'liberal social jurtice warriors' als Moore is het totale verknipte wereldbeeld van deze mensen, niet gehinderd door enige historische feitenkennis; "blanke mannen zijn al 10.000 jaar aan de macht"....baarlijke nonsens die leiden tot stompzinnige conclusies.

7 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer2 nov. 2018 - 14:35

Blijkbaar ook nooit van de hyperbool gehoord.

OlavM
OlavM2 nov. 2018 - 16:00

@ Tweekeerbelln: [....het totale verknipte wereldbeeld van deze mensen, niet gehinderd door enige historische feitenkennis.....] Hieruit blijkt je totale onwetendheid over Moore's werk. Wat je ook mag vinden van zijn presentatie, hij is altijd juist zeer grondig in het verzamelen van (al dan niet historische) feitelijke gegevens, waarmee hij zijn conclusies onderbouwt. En dat nog gemixt met een gezonde portie humor.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout2 nov. 2018 - 17:01

Hier nog een stukje voor u. Zelfs de paus wil niet voor Michael Moore bidden. https://www.youtube.com/watch?v=CeHDlLRRFuo

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen2 nov. 2018 - 17:54

@OlavM Ik heb zijn documentaires gezien. Grondig is niet het juiste woord. Vooringenomen en gunstig geknipt ten behoeve zijn boodschap wel. Mijnheer Moore maakt daarbij dan wel veelvuldig gebruik van ironische stijlfiguren om er zijn politieke boodschap mee in te pakken, maar het blijft vooral stemmingmakerij. Daarbij valt mij juist op dat hij zeer bedreven in het ontwijken van het beschrijven van enige (historische) context. Dat zou namelijk in veel gevallen zijn nogal éénzijdige verhaal ondergraven....Zoals die keer dat hij het Cubaanse gezondheidsstelsel de hemel in prees zonder erbij te vermelden dat dit stelsel in het leven wordt gehouden door een uiterst onfris regime dat haar burgers stelselmatig onderdrukt. Dan kan je wel een eerbetoon van de plaatselijke brandweer aan de 9/11 first responders laten zien, maar in deze heeft Moore zich gewillig voor het karretje van de Cubaanse regering laten spannen om zijn punt te drukken. Het is maar waar je voor kiest....

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout2 nov. 2018 - 18:45

U heeft al laten zien niets van de 'gallows humor' van Micheal Moore te begrijpen of te willen begrijpen. Dan maar Moore zonder humor. "History doesn't repeat itself but it often rhymes" (Mark Twain). Ongeveer op die manier vergelijkt Moore Trump goed onderbouwd met ene A.H. in Michael Moore on Trump, Brexit and his new film https://www.youtube.com/watch?v=FRRxG4L4upA

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout2 nov. 2018 - 18:52

@ 2 x bellen. Pardon, De youtube in mijn reactie begint op een verkeerd tijdstip. Dat over Hitler kunt u na 3:00 vinden. Beter nog te beginnen bij 0:00

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen2 nov. 2018 - 20:13

@ Arjan: ik begrijp zijn vorm van humor prima; de vraag is of ik er om kan lachen...en dat antwoord is: nou nee....vervangt u in de genoemde uitspraak eens 'blank' door 'zwart' en u zult begrijpen waarom ik hier niets mee kan. Maar enfin, iedereen heeft recht op zijn of haar eigen domheid en dat geldt ook voor mijnheer Moore. Houdt echter niet in dat ik er geen mening over mag hebben....

Tom5
Tom52 nov. 2018 - 11:36

Ik denk inderdaad dat het goed zou zijn. De boze witte man die een weekje thuis blijft zitten, en geen werk vericht. Na een dag al gaan alle alarmbellen af, en wordt het, pleas, help ons, want alles, maar dan ook alles ligt in Puin. Misschien dat het melkaar bestoken kan worden ingeruild, voor wat meer respect en dankbaarheid.(links neo-liberalistische gewoontes) Het is maar een suggestie hoorrrrr.

2 Reacties
OlavM
OlavM2 nov. 2018 - 16:04

@ Tom: [Na een dag al gaan alle alarmbellen af, en wordt het, pleas, help ons, want alles, maar dan ook alles ligt in Puin.] De gevaarlijke illusie die de boze witte man eigen is. Het zou zo maar kunnen dat alles veel soepeler loopt, vooral omdat vrouwen niet meer zo gehinderd worden in hun werkzaamheden. Bovendien zijn we dan van die ellendige files af. :)

Peterrr2
Peterrr22 nov. 2018 - 16:48

@OlavM, jij bent vast fan van de klassieke opmerking van Johan Cruijff: 'Elk nadeel hep zijn voordeel'...