Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: ‘Boeren hebben een punt, Schiphol moet ook halveren’

Luchthaven heeft geen natuurvergunning... ‘Reizigers vertrekken nu van een illegaal opererend Schiphol’
Joop

Met liefde voor kinderen het lerarentekort bestrijden

  •  
07-08-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
36724792071_e7c3243b37_o

© cc-foto: Bibliotheek Boekelberg

Nederland heeft te maken met een immens groot tekort aan leraren. Groepen kinderen door heel het land worden uit pure nood en wanhoop opgesplitst of zelfs naar huis gestuurd
‘Mijn collega’s op school verklaren me voor gek’, zegt de 34-jarige Johan. Ik spreek hem in zijn rol van voorzitter van de Raad van Bestuur van een ‘ Speelplein Weyneshof ’ in Vlaanderen. ‘Zes zomerse weken lang laten we bij ons speelplein zo’n 1.000 stadskinderen van 4 tot 14 jaar vrijelijk en avontuurlijk buiten spelen in de groene natuur.’
Wie is ‘we’ waarover Johan spreekt? 100 vrijwilligers, van speelbegeleiders (in Vlaanderen ‘animatoren’ genoemd) tot bestuursleden. Het bijzondere is dat jongeren vanaf 16 jaar al worden opgeleid tot animator en zelfstandig verantwoordelijk mogen zijn voor het begeleiden van groepen kinderen. ‘Daar is mijn liefde voor kinderen ontstaan en daar is ook de basis gelegd voor mijn leraarschap’, zegt Johan trots. Zouden wij in Nederland van de Vlamingen kunnen leren hoe we ons lerarentekort kunnen bestrijden?
Met Johan zijn nog zeker twee andere bestuursleden werkzaam als leraar. Zij kiezen er vrijwillig voor om zich ook in hun zomervakantie in te blijven zetten voor de ontwikkeling van kinderen. Alle drie de bestuursleden zijn ooit bij dit speelplein begonnen als animator, maar eigenlijk begon dat al eerder want ze hebben als kind ook de vele zomers doorgebracht in dit imposante speelplein met een kasteel uit de 17 e eeuw en een enorme lap grond en bos van in totaal 7,5 hectare.
Als 16-jarigen genoten ze een ‘ animatorenopleiding ’ van de Vlaamse Dienst Speelpleinwerk. Een opleiding die bestaat uit een zesdaagse cursus, 50 uren stage, een ruime evaluatie van vier uren en een officieel ‘animatorattest’ (certificaat) die door de Vlaamse overheid is erkend. Tijdens deze opleiding leren de deelnemende tieners niet alleen hoe je leuke speelactiviteiten voor kinderen voorbereidt en begeleidt, maar ook hoe je effectief met kinderen communiceert. En verder: hoe het gedrag van kinderen – verbaal en non-verbaal – te ‘lezen’, hoe effectief aan te sluiten op de leefwereld van kinderen, hoe kinderen te motiveren en enthousiasmeren goed samen te spelen met andere kinderen, hoe conflicten tussen kinderen op te lossen, op jezelf reflecteren en hoe de fysieke en sociale veiligheid voor kinderen te waarborgen. Stuk voor stuk (pedagogische) kerncompetenties voor een goede leerkracht!
Het jeugd- en jongerenwerk, waar het speelpleinwerk onder valt, is in Vlaanderen enorm levendig. Maar liefst 1 op de 3 jongeren is erin actief. Ik weet niet exact hoeveel animatoren in de 570 verschillende speelpleinen in Vlaanderen er uiteindelijk voor kiezen om de lerarenopleiding te volgen, zoals Johan en zijn collega-bestuursleden. Wel stel ik me voor dat hiermee op jonge leeftijd de basiscompetenties voor een goede leerkracht worden gevormd en daarmee enige interesse voor het leraarsvak wordt gecreëerd.
Ondertussen hebben wij in Nederland te maken met een immens groot tekort aan leraren. Groepen kinderen door heel het land worden uit pure nood en wanhoop opgesplitst of zelfs naar huis gestuurd. Het is slechts een kwestie van tijd eerdat het lerarentekort zorgt voor meer (zeer) zwakke scholen. Kinderen zijn uiteindelijk de dupe en ondertussen hebben allerlei traditionele maatregelen om het lerarentekort te bestrijden, onvoldoende effect.
Het is daarom tijd voor meer onorthodoxe maatregelen en handelen vanuit een langetermijnvisie waarin liefde voor kinderen de basis vormt. Het massaal verleiden van 16- en 17-jarigen naar Vlaams voorbeeld een animatoropleiding te volgen, zou zomaar een eerste stap kunnen zijn. Niet om hen liefde voor kinderen te leren, want liefde valt niet te leren. Maar wel om deze tieners bewust te maken van hun (latente) liefde voor kinderen en van hun gave om kinderen de mogelijkheid te geven hun talenten te ontwikkelen. Ik geloof dat deze Vlaamse formule ook in Nederland kan slagen. U toch ook?

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (40)

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 aug. 2019 - 9:01

Achteraf vraag ik me af of we de vroegere kleuterschool en de lagere school wel bij elkaar hadden moeten voegen. Dit omdat er nu veel potentiële leerkrachten zijn gezakt op de rekentoets. Terwijl met een iets lager niveau men denk ik gemakkelijk groep 1 t/m 3 had kunnen draaien.

Katootje2
Katootje28 aug. 2019 - 19:04

Als ik nu achteraf bekijk wat ik op school allemaal geleerd heb waar ik later nooit meer iets aan had, dan moeten er enorme besparingen mogelijk zijn.

5 Reacties
Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 20:05

Hoef jij dan niet regelmatig breuken gelijknamig te maken, of het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord uit een zin te halen?

Katootje2
Katootje28 aug. 2019 - 23:56

Ze vonden het ook zo raar dat ik goed Duits sprak zonder dat ik de naamvallen kende.

Anoniempje5
Anoniempje59 aug. 2019 - 6:19

"Hoef jij dan niet regelmatig breuken gelijknamig te maken, of het stoffelijk bijvoeglijk naamwoord uit een zin te halen?" Wauw, dat ik dat kon vroeger. #achterafbesttrotsopmezelfdan

Dlareg
Dlareg9 aug. 2019 - 7:49

Het probleem is alleen dat wat jij niet gebruikt iets anders is als dat wat je klasgenootjes niet gebruiken. Verder ben ik van mening dat er ook een hele berg dingen *niet* geleerd worden die wel belangrijk zijn. Zo zou je op de basisschool best een paar lessen EHBO en het gebruik van een brandblusser. In groep 7 of 8. Kost samen misschien 5 uur maar is reuze nuttig. Of op de middelbare school een les over het invullen van belastingaangiften, is iets wat werkelijk *iedereen* moet doen later, maar waar je nooit uitleg over krijgt door een professional.

Peterrr2
Peterrr29 aug. 2019 - 10:22

@Dlareg, het belastingformulier invullen is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Zo'n beetje alles staat vooraf al ingevuld :-) De andere dingen die jij noemt zijn best nuttig. Maar waarom moet de school dat weer doen? Waarom niet professionals die daarvoor ook gewoon betaald worden. EHBO en BHV, heel waardevol. Maar waarom weer op het bordje van de leerkracht gooien? We kunnen in NL toch ook dergelijke dingen organiseren buiten de scholen om?

adriek
adriek8 aug. 2019 - 15:23

Waarom werken al die mooie theorieën rond zelfstudie met behulp van computers en iPads toch niet? Het zou toch inmiddels zonder veel problemen mogelijk moeten zijn voor een (deeltijd) leraar om twee tot drie klassen parallel te begeleiden, eventueel met een beetje hulp van een stagiere of aanverwante 'halve' kracht?

1 Reactie
Katootje2
Katootje28 aug. 2019 - 19:00

Het beeldscherm is de de remedie voor alle problemen: Enerzijds kletst het nooit door de les heen, is niet ongezeglijk en altijd tot uploaden bereid. Anderzijds deelt het nooit straf uit en hoef je nooit na te blijven. Het vermijden van elk menselijk contact is dus het toppunt van een win-win oplossing.

Gi Raf
Gi Raf8 aug. 2019 - 13:26

Met liefde fulltime gaan werken als lerares in het basisonderwijs in plaats van in deeltijd. Dat is de oplossing. En de rest van de tijd dus niet lanterfanten achter het aanrecht. Dan is het probleem dat dames in Nederland qua arbeidsparticipatie sterk achterblijven bij de ons omringende landen ook voor een deel opgelost. En het vak weer aantrekkelijk maken voor mannen natuurlijk want de verhouding vrouw/man is compleet scheef. https://www.quotenet.nl/zakelijk/a190948/nederlandse-vrouwen-werken-het-minst-van-de-hele-eu-hoe-erg-is-dat-190948/ En fulltime is niet alleen goed om het leraren tekort weg te werken. De werkdruk waar zoveel over geklaagd wordt gaat dan ook sterk verminderen. Nooit meer elke halve werkweek je tijd verspillen aan overdracht aan die andere parttimer. Gewoon 40 uur beschikbaar om naast het lesgeven ook voor te bereiden e.d. Geen twee parttimers die op hoeven te draaien op ouderavonden, vergaderingen etc. maar 1 fulltimer. En het wordt natuurlijk allemaal veel goedkoper. Denk alleen al eens aan de tweeverdienersubsidie waar nu 2 parttimers voor 100% mee wegkomen als er 2 inkomens zijn in 1 gezin. Dat wordt bij fulltime werken maar 1 keer tweeverdienersubsidie. En je gaat als fulltimer natuurlijk lekker meer verdienen. Hoef je daar ook niet meer over te klagen. Netto per uur wel veel minder omdat de tweeverdienersubsidie wordt uitgesmeerd over meer uren.

MountEverest
MountEverest8 aug. 2019 - 12:52

Een van de belangrijkste redenen die het beroep van leraar onaantrekkelijk maakt, is de enorme regeldruk vanuit het ministerie en de wereldvreemde zaken die daar bedacht wordt. Deze zaken vreten tijd. Laten we dus beginnen met het ontslaan van 80% van de OC&W ambtenaren en het uitspaarde geld besteden aan verbetering van het onderwijs. Daarnaast zijn ouders en leerlingen veel mondiger geworden. Ouders staan om het minste en geringste in de klas, eisen allerlei onderzoeken en stellen het schoolkeuzeadvies ter discussie. Ze denken dat hun spruit hoogbegaafd is en verwachten dat er een plusgroep wordt opgezet. Het basisonderwijs is inmiddels een echt vrouwenberoep geworden. Vrouwen die vaak part-time werken in een duo-baan. Mannen zoeken hun heil liever in de IT of een in management functie.

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje59 aug. 2019 - 6:16

"Mannen zoeken hun heil liever in de IT of een in management functie." Tips voor als die mid carrière erachter komt dat die het eigenlijk toch helemaal niks vindt maar opkijkt en eigenlijk het geduld/tijd/financiële middelen niet heeft eerst jaren (en/of in deeltijd) te studeren maar beroep leraar best interessant lijkt?

Imperialist
Imperialist8 aug. 2019 - 12:08

Beste Tom (10:51): bedankt en hetzelfde. Het UWV is bagger, blij dat ik er zelf niet aan overgeleverd ben en ik heb medelijden met iedereen die dat wel is.

Dlareg
Dlareg8 aug. 2019 - 10:38

In mijn optiek is geen lerarentekort. Op het moment dat er in sommige klassen 3(!) leraren nodig zijn om de +/- 30 uur les per week te vullen gaat er iets fout. Die kunnen ook elk een eigen klas draaien. En dan is er plotseling een leraren overschot. Ik zie het probleem meer in het feit dat de beroepsgroep het als een gegeven ziet om part-time te werken. De salarissen zijn dusdanig hoog dat 2 part time leraren samen prima kunnen rond komen. Zelfs op de opendag van de PABO wordt dit als voordeel van het beroepsveld voor gesteld:” De meeste mensen die hier vandaan komen werkt maximaal 3 dagen in de week.” Ook als je kijkt vanuit de belasting betaler. Waar vroeger ongeveer 120k euro nodig was om een goed opgeleide leraar voor de klas te zetten is er tegenwoordig al minstens 250k nodig. Immers die opleiding volgen ze wel allemaal.

3 Reacties
Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 11:56

Dus jouw oplossing is vooraf de eis stellen 'Alleen als je bereid bent om fulltime te gaan werken, anders mag je de opleiding niet gaan doen'... ik denk niet dat dit heel erg helpt. Overigens gebeurt het zelden dat er structureel drie verschillende leerkrachten per week voor een (basis)schoolklas. Dat zijn soms noodgrepen als er iemand door ziekte oid wegvalt en de klas toch moet doorgaan.

Dlareg
Dlareg8 aug. 2019 - 12:26

@Peterrr Ik geef nog nergens een oplossing. Die is Voor je eigen rekening. Bij mijn kinderen op school is het toch afgelopen jaar het hele jaar zo geweest. Maar het verhaal gaat natuurlijk net zo goed op bij twee docenten. Een oplossing zou zijn dat de beroepsgroep naar zich zelf gaat kijken. Als in wat kunnen wij bijdragen aan de oplossing. Op dit ogenblik wordt er nog veel naar de ander gewezen, de regering (de ander) moet het onderwijs aantrekkelijker maken (lees: meer betalen).

Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 20:10

Vervelend voor jouw kinderen, gelukkig heb ik dit nog niet meegemaakt op de scholen waar ik gewerkt/ingevallen heb en is drie verschillende leerkrachten voor een groep nog steeds vooral een uitzondering. Het salaris is het probleem niet zo in het onderwijs. Denk dat het werken een stuk aangenamer wordt als er meer ondersteuning komt in scholen. Dat er dingen uit handen genomen worden en je meer tijd hebt voor je lesgevende taken. Misschien dat er dan ook meer mensen fulltime blijven werken.

de Boer2
de Boer28 aug. 2019 - 9:04

In het zuiden van de Nederlanden is men niet minder zelfzuchtig dan in het noordelijke deel. Denk dat nu maar niet na lezing van bovenstaande. Overal is ruzie, zandbak of niet. Maar in het noorden is het katholicisme minder in de wortels van de cultuur doorgedrongen. Gerard van het Reve, de grote volksschrijver, is dus na lang zoeken ook nog eens de katholieke dieren tegengekomen. Een katholiek dier onderscheidt van andere door zijn buigzaamheid. Zo werd de hagedis katholiek en de stier niet. Net als bij de mens dus. Je hebt daar reckelijken onder en preciezen, hoeken en kabeljauwen. De twee soorten lijken op elkaar als het eigen belangen first betreft, maar het verschil zit em erin dat de een dan naar zichzelf kijkt en de andere categorie sterk naar de anderen. Je ziet dat ook in de woningen. Die staan in Vlaanderen chaotisch slodig waar ze in Nederland strak ik het gelid staan. Daar is de ascese geen doel op zichzelf, en is er ook sprake van is een zekere mate van mateloosheid terwijl Nederland nu juist weer de maatvoering aan de drastische kant is. Nederland is meer van het verbieden en gebieden. Kortom, Procrustes zijn bed staat toch meer in het noorden dan in het zuiden. Maar.... de verhuizer slaapt nooit. Is het je opgevallen hoe het ABN aan een opmars bezig is? Hoe goed dat gesproken en geschreven wordt? Waar je voor Streuvels nog een dialectenwoordenboek nodig hebt kun je gerust je Engelse dictionaire gebruiken. Het anderen hun vrijheid misgunnen dringt daar ook door en het nastreven van eigen belang ten detrimente van anderen is er steeds pregnanter. De hele staatshervorming was niet genoeg. Confederalisme is de volgende stap die moet eindigen in de Ommelanden van Roodeschool tot De Panne. Waar speelterreinen daar nog bestaan worden ze hier ontmanteld. Waar het VK de backstop heeft hebben we hier in de Nederlanden het probleem BHV. Brussel is vooral EU gebied, internationaal. Zo lang dat zo is blijft het vluchtkoffertje bij de voordeur staan, maar de plaatsen in de nachttrein naar Lissabon blijven wel gereserveerd.

2 Reacties
Katootje2
Katootje28 aug. 2019 - 18:53

Je kunt goed merken dat er in Nederland een tekort aan leraren is.

Gi Raf
Gi Raf9 aug. 2019 - 9:02

En al helemaal aan goede leraren Kato. Leraren die zelf kunnen spellen en rekenen. En die niet te beroerd zijn om fulltime te werken natuurlijk in plaats van de helft van de tijd thuis te lanterfanten achter het aanrecht. Als we dat probleem onder knie kunnen krijgen is er een overschot aan leraren. https://www.trouw.nl/nieuws/leerkrachten-in-spe-kunnen-niet-rekenen~b2c16226/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/05/rekenen-wordt-minder-taal-gaat-niet-vooruit-a1587299

Imperialist
Imperialist8 aug. 2019 - 7:19

Tom (8:51): het Wikipedia-artikel waar je naar verwijst, bewijst niets. Een Vlaming zou net zo goed naar een Wikipedia-artikel over het UWV kunnen verwijzen om aan te tonen dat het in Nederland allemaal veel beter is. Dat zou net zo onzinnig zijn.

1 Reactie
Tom7
Tom78 aug. 2019 - 8:51

Beste Imperialist, ben ik met je ééns wat betreft het Wikipedia artikel betreft, in de praktijk is dan ook het verschil, heb eigenlijk geen zin mezelf steeds als praktijkvoorbeeld mee te nemen. Maar werk veel met Vlamingen en indirect voor een Vlaams bedrijf (De Bagger/Offshore), het verschil in het sociaal systeem is groot. UWV is niet meer dan een Databank heb zelf eerder zo,n 4 jaar vrijwillig voor uitzendbureau,s gewerkt, wat wel betekende dat als ik thuis was met het UWV te doen had (wat een Whappie verhaal is dat), in Belgie geld meer de menselijke maat, zoals gezegd met een een actief ondersteuningsbeleid. Vroeger overigens ook wel ééns met het oude arbeidsbureau te doen gehad, welke bijna in elk groter dorp al te vinden was, was ook stukken beter dan het huidige systeem. 1 van de oorzaken dat ouderen daar minder gediscrimineerd en uitgesloten worden op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld, is dat daar "de ziekekas" is, niet de werkgever betaalt bij ziekte, maar de vakbonden en de staat regelen dit. Daarnaast is het zo dat je daar met 45 jaar arbeidsverleden gewoon met pensioen kan, wat natuurlijk zowel voor werknemer als werkgever stukken socialer is. Hierbij de site van de VDAB https://www.vdab.be/ Fijne dag nog.

Tom7
Tom78 aug. 2019 - 6:51

In Vlaanderen beschikt men sowieso over een actiever en ondersteunend beleid vanuit de Staat in samenwerking met werkgevers, om mensen te helpen bij omscholing en helpen aan een baan e.d.. Leeftijdsdiscriminatie en uitsluiting van ouderen zoals normaal en geaccepteerd is in Nederland, speelt daarbij ook veel minder of nagenoeg geen rol. https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Dienst_voor_Arbeidsbemiddeling_en_Beroepsopleiding

mjansen2
mjansen28 aug. 2019 - 6:46

Wat een armoe: in de rijkste landen ter wereld wordt te weinig geld uitgetrokken om leraren te werven en nou moeten animatoren van 16/17 jaar dit maar opvangen. Heel slecht plan! Ik heb een beter plan vakleerkrachten muziek , gym en creatieve en culturele vorming. Dan wordt er echt wat gedaan om de talenten van kinderen tot ontwikkeling te laten komen i.p.v. pubers te laten oppassen. Tja je kan je natuurlijk afvragen waarom er zo weinig prioriteit ligt bij het ontwikkelen van kinderen.....

2 Reacties
Karingin
Karingin8 aug. 2019 - 12:49

Je hebt 't verhaal of niet helemaal gelezen of gewoon niet begrepen.

Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 20:13

mjansen, de schrijver van bovenstaand verhaal betoogt dat als je jongeren in die leeftijd motiveert om met jeugd te werken, dat de kans groter is dat een aantal van hen later voor een opleiding kiezen om in het onderwijs te gaan werken. Dus nee, die kinderen van 16/17 gaan in zijn plannen niet voor de klas te staan, al zou de VVD dat misschien best graag willen. Gaan de onderwijskosten nog verder omlaag.

Imperialist
Imperialist8 aug. 2019 - 5:46

Waarom laat deze bestuurskundige zich niet omscholen tot leraar? Dan draagt hij bij aan de oplossing i.p.v. een beetje aan de zijlijn te analyseren.

5 Reacties
Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 8:03

Dat is een beetje flauwe opmerking. In dat geval kun je tegen iedereen die opkomt voor iets wegzetten met de opmerking 'dan ga je het toch lekker zelf doen'. Bovendien, stel dat hij doet wat jij van hem verlangt. Dan hebben we er één leerkracht bij. Stel dat hij iets voor elkaar krijgt, dan heb je er misschien veel meer. Denk dat het laatste meer zoden aan de dijk zet.

Rick Hofland
Rick Hofland8 aug. 2019 - 11:38

Peterrr Als we het even los trekken van het onderwijs blijkt dat Nederlanders in de breedte naar verhouding minder werken dan andere Europeanen, zowel éénverdieners als bij tweeverdieners. We hebben het gewoon erg goed voor elkaar met z’n allen en dat geldt ook voor mijn eigen situatie thuis zal ik je bekennen. Afgelopen weken waren er zowel onderzoeken die aantoonden dat we met z’n allen liever niet al te veel willen werken en er was ook een onderzoek waaruit bleek dat Nederlanders tot de gelukkigsten van Europa behoren. Allemaal prima lijkt mij dan, alleen komen we op allerlei vlakken wel handen tekort en die extra leraren, professionals in de zorg, bouwvakkers, politieagenten en ga zo maar door, die zijn er niet en die komen er ook niet zo maar bij want bijna iedereen die iets kan en wil werken heeft al een baan. Kortom, of er moeten meer een hoop migranten met kennis, kunde en motivatie naar Nederland gehaald worden, of we moeten met z’n allen een paar uurtjes meer gaan werken.

Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 12:01

@Rick, tot niet zo lang geleden lukte het prima met één van de twee ouders die werkte en de ander die thuis zat. Toen waren er geen tekorten. Dus het lijkt me niet dat er maar één oplossing zou zijn door parttime werk te ontmoedigen. Ik zie het trouwens anders dan jij. Waar je vroeger met één van de twee die werkten prima rond kon komen heb je nu anderhalf salaris nodig. Persoonlijk ben ik trouwens blij dat ik in de tijd dat mijn kinderen op de basisschool zaten ik een paar dagen per week thuis was (daartegenover werkte ik wel weer in het weekeinde) om mijn kinderen te zien opgroeien en ze daarbij te helpen. Heb altijd wel medelijden met de ouders die kinderen voor dag en dauw af moeten leveren bij de opvang en 's avonds voor het avondeten weer ophalen. Maar dat is dus in jouw ogen de ideale situatie zodat we naar twee voltijdsbanen per gezin kunnen gaan.

Rick Hofland
Rick Hofland8 aug. 2019 - 14:43

Nou Peterrr, Eigenlijk lukte het maar een hele korte periode dat een gezin maar met 1 werkende ouder genoeg inkomsten had. Dat was in de periode van circa 1950 tot 1990, de jaren waarin Nederland met de U.S. en west Europa de wereld economisch domineerde en van de rest profiteerde. In de tijd daarvoor moesten de moeders ook gewoon helpen op het land, in de winkel en in de fabriek werken om genoeg inkomen binnen te halen. Gelukkig is die tijd voorbij, maar het absoluut niet “normaal” dat een heel gezin altijd maar met 1 kostwinner genoeg had. Of denk je dat in men in China zo’n grote sprong heeft weten te maken met allemaal moeders die thuis het huishouden zaten te doen? Het is gewoon zo dat we in Nederland ons steeds vergelijken met een periode van 1950 - 1990 en dat s niet reëel, in die tijd buitte het Westen de Est van de wereld uit en nu die ook rijker worden moet er weer harder gewerkt worden, maar daar hebben we met z’n allen liever geen zin meer in. Let maar eens op, er komt vanzelf weer een flinke crisis en dan is dat leraren tekort binnen no-time opgelost.

Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 20:17

Rick, mijn oma en overgroot oma, beide van de boerderij, hebben nooit gewerkt. Misschien toen ze heel jong waren, maar vanaf het moment dat er kinderen waren niet meer. Dus of zij jokten toen ik dat als kind hoorde, of jij hebt daarin ongelijk. En ja dat was voor WO II. Ik hoop niet dat er zo'n crisis komt en stel dat die er komt zijn er misschien wel genoeg mensen die weer les willen geven, maar dat betekent nog niet dat ze capabel genoeg zijn om het te kunnen. Er komt heel wat bij kijken wil je een groep goed draaien, dat heb ik zelf wel gemerkt nadat ik er een aantal jaren tussenuit ben geweest. Veel mensen onderschatten wat er bij komt kijken om les te geven. De theorie is niet zo moeilijk, maar dat is maar een heel klein deel van je werk.

Rick Hofland
Rick Hofland8 aug. 2019 - 5:33

Nergens in Europa werken leraren op basisscholen gemiddeld per week zo weinig als in Nederland. Een fulltime werkende leerkracht is haast niet meer te vinden, zelfs startende jonge leerkrachten hebben er helemaal geen trek in om fulltime te gaan werken. Er is berekend dat als er gemiddeld 4 uur per week meer zou worden gewerkt door de leraren er geen tekort meer zou zijn. De standaard reactie hierop is meestal dat het te zwaar is om meer te werken, maar waarom zou dit dan niet zo zijn in de rest van Europa? Misschien is er wel een mentaliteitsprobleem in Nederland (en dan bedoel ik niet alleen het onderwijs). Werken wil iedereen wel, maar “het moet wel leuk blijven” dus als met parttime werken genoeg inkomsten zijn dan doen we dat liever.

1 Reactie
Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 8:08

Rick, jouw rekensom klopt alleen theoretisch. Veel klassen worden gedraaid door twee parttimers. Vaak eentje twee dagen en eentje drie dagen. Samen vormen ze een duo. Als ze beiden vier uur meer gaan werken, hoe wil je dat dan invullen? Die ene klas zonder leerkracht dan laten 'bemannen' door allemaal leerkrachten die 4 uurtjes extra draaien? Dat werkt niet. Lesgeven is gewoon best zwaar, zeker als je ziet wat er allemaal gedaan moet worden naast het draaien van je klas. Als buitenstaander kun jij dat best een mentaliteitsprobleem vinden. Dat recht heb je, maar deze mening getuigt in mijn ogen vooral van een gebrek aan kennis over werken in het onderwijs.

Bert de Vries
Bert de Vries7 aug. 2019 - 22:12

Het rgrote lerarentekort leidt onvermijdelijk tot verpaupering van het onderwijs. De huidige situatie is één van de laatste fasen op de weg naar implosie. Deze weg wordt al sinds de jaren 80 bewandeld, en wordt gekenmerkt door onophoudelijke besparingen op de loonkosten. Winst op de korte termijn, rampzalig verlies voor de lange termijn. Want verpaupering van het onderwijs leidt onvermijdelijk tot minder geschoolden. Een de gevolgen daarvan beginnen intussen duidelijk te worden. Het fiasco van zulk beleidt betreft niet alleen het onderwijs maar ook, bijvoorbeeld, de zorg. Het mag geen verrassing zijn, want voor rechts is de samenleving de belangrijkste tegenstander van de mens 'die iets van zijn leven wil maken.'

4 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries8 aug. 2019 - 6:17

Ter aanvulling: telkens als er sprake is van een lerarentekort, wordt gewezen op de geweldige kanten van het beroep, die veel belangrijker zijn dan geld. Terwijl intussen de inkomens aan de top wèl blijven stijgen. Zelfs het inkomen van de minister van onderwijs (6 keer dat van een leerkracht) schijnt te laag te zijn. Hoe kan het toch dat er bij laagbetaalden zo'n zwaar beroep op liefde voor het vak kan worden gedaan en bij de hoogstbetaalden zo'n zwaar beroep op het geld, zonder dat de media daar massaal schane van spreken?

Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 12:04

Bert, volgens mij verdient de minister van onderwijs niet zes keer het salaris van een leerkracht. Overigens vind ik het niet erg als het wel zo zou zijn, zolang het niet om malloten als Sander Dekker gaat. Die snapte er werkelijk niets van...

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 aug. 2019 - 15:12

Bert de Vries Heeft dit ook niet te maken met het onafhankelijk maken van de scholen. Niets van het geld wat ernaar toe gaat wordt geoormerkt. De nationale overheid heeft er helemaal geen zicht meer op. Al het geld dat er naartoe is gegaan voor extra leerkrachten is ergens anders naartoe gegaan. Er is geen extra leerkracht voor aangenomen. De overheid weet niet waar het gebleven is. De overheid neemt dus ook geen verantwoordelijkheid meer, die ligt nu bij de scholen zelf. Dat is wel zo gemakkelijk voor de overheid. Dan kun je hen ook niet meer verantwoordelijk maken toch! Laatste bericht dat ik gelezen heb is dat er weer veel potentieel aan leerkrachten het toelatingsexamen niet gehaald hebben. Is er al uitgezocht hoe dat komt. Of hebben die leerlingen al zoveel te lijden gehad onder het beleid dat ze al gewoon een achterstand hebben opgelopen en onvoldoende kennis hebben. Zeg het maar. Zo zal het dus niet lukken, zoveel is duidelijk.

Peterrr2
Peterrr28 aug. 2019 - 20:20

@Minoes, die rekentoets is in mijn ogen een beetje onzinnig. Ik zag pas drie vragen in de krant staan die in die rekentoets voorkwamen. Eentje ging over graden Noordebreedte en nog wat en dan moest jij weten om welke Europese hoofdstad het ging. Ik heb werkelijk geen idee wat dat met rekenvaardigheid te maken heeft. Een andere vraag ging over procenten. Die vraag was zo onduidelijk gesteld dat je naar twee antwoorden toe kon redeneren. Zeker als je tot en met groep 5 en misschien ook nog wel groep 6 les gaat geven heb je al die kennis helemaal niet nodig. Dus door een dergelijke drempel op te werpen houd je potentieel goede leerkrachten buiten het onderwijs, ik denk niet dat je daarmee nou het tekort gaat oplossen...

Peterrr2
Peterrr27 aug. 2019 - 21:03

Dave, ik vind het een mooi verhaal en denk dat dit zeker positief kan werken om jongeren richting de PABO te krijgen. Hopelijk wordt het idee opgepikt en kan er iets op gang gezet worden.