Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Merchants of Trust: hoe Edelman PR met 'vertrouwen' klimaatbeleid vertraagt

  •  
25-01-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
943 keer bekeken
  •  
ANP-461178559

Edelman PR, het grootste pr-bureau ter wereld, lanceerde deze maand z’n gezaghebbende Trust Barometer. De conclusie is ook dit jaar dat het bedrijfsleven wereldwijd veel meer vertrouwen geniet dan de overheid. Vertrouwen is invloed, weet Edelman PR. Het zorgt ervoor dat bedrijven kunnen meepraten over (klimaat)beleid en dat de overheid bedrijven geen strenge regels oplegt. 

Elk jaar tijdens het World Economic Forum in Davos presenteert Edelman PR z’n Trust Barometer, die wereldwijd het vertrouwen meet in overheid, bedrijven, ngo’s en de journalistiek. Over de resultaten van de Trust Barometer wordt steevast gerapporteerd in de media en de bevindingen worden toegepast in bedrijfsstrategieën. 

Er is een duidelijke trend: elk jaar concludeert Edelman PR stelliger dat het vertrouwen in bedrijven groeit ten opzicht van overheden. Zo is de hoofdconclusie van de Trust Barometer 2023 dat het bedrijfsleven de enige instelling is die als “competent en ethisch” wordt gezien. Als “meest vertrouwde instelling” moet het bedrijfsleven oplossingen aandragen voor het klimaatprobleem en daarbij samenwerken met de overheid. Ook in 2016 - vlak na het Parijsakkoord - schreef Edelman PR al onder het kopje ‘Solve Problems When Government Can’t’ dat het afnemende vertrouwen in de overheid een kans creëert “voor energiebedrijven om het voortouw te nemen en zichzelf te laten zien als aanjagers van welvaart, pioniers van innovatie en scheppers van werkgelegenheid." Zulke conclusies, jaar na jaar, zijn koren op de molen van multinationals, zoals de fossiele industrie. Het is de ultieme legitimering om invloed uit te oefenen op klimaatbeleid. Maar het is een schrikbeeld voor iedereen die de opwarming van de aarde wilt beperken tot 1,5C. Want zolang de meeste winst te maken is met olie en gas, geldt dat hoe meer zeggenschap de industrie houdt in het klimaatbeleid, hoe trager de transitie. 

De website van Edelman opent met de woorden ‘het vertrouwen winnen door communicatie’. Het is opvallend dat juist Edelman PR elk jaar een gezaghebbende barometer publiceert die vertrouwen meet. Want het grootste pr-bureau ter wereld is het brein achter de beruchte twijfelcampagnes rond tabak en klimaat en grossiert dus in het kweken van wantrouwen, waardoor schadelijke sectoren hun gang kunnen blijven gaan. Edelman PR is voor deze schadelijke twijfelcampagnes ontmaskerd, maar hanteert tot op de dag van vandaag dezelfde tactieken. Zo bedenkt Edelman de masterplannen voor fossiele multinationals en oliestaten als Saudi-Arabië om in groeiende tegenwind overeind te blijven. Voor vaste klant Shell zette het pr-bureau zijn handtekening onder het kindermarketingfestival Generation Discover, de Eco Marathon en de campagne “samen planten we bomen” met Staatsbosbeheer. De fossiele industrie wint het vertrouwen van maatschappij en politiek door net genoeg in duurzaamheid te investeren om er met veel bombarie over te kunnen adverteren. Zo zijn relatief kleine duurzame investeringen genoeg om kritiek op hun almaar groeiende olie- en gasbusiness te smoren. Dat is de kracht van ‘trust’. Het zorgt ervoor dat lobbyisten van de fossiele industrie verwelkomd worden, in plaats van geweerd. 

Maar er is nog een reden waarom ‘vertrouwen’ cruciaal is voor sectoren die het meeste te winnen hebben bij business as usual. Op de website schrijft Edelman PR: “Vertrouwen verzwakt de roep om bindende regelgeving.” Dus: hoe meer vertrouwen een sector in de samenleving geniet, hoe minder geneigd de overheid is bindende regels zal opleggen. Terwijl voor het klimaat en de overlevingskansen van vele soorten bindende beperkingen aan het aanbod van fossiele brandstof juist cruciaal zijn. Voor Shell, Exxon en Total betekent het het het verschil tussen vervuilende activiteiten ietsje minder vuil maken met efficiencymaatregelen, waarbij vraag en aanbod kunnen blijven stijgen of flink snijden in de vervuilende activiteiten waardoor het aanbod daalt en de vraag verandert. En alleen dat laatste biedt nog perspectief om onder de 1,5C opwarming te blijven, concludeert ook Ecorys deze maand. 

Zolang de fossiele sector vertrouwen geniet, legt de overheid hen geen bindende regels op. En dat werkt, bewijst een blik op de klimaatplannen van de meeste overheden en de uitkomsten van de klimaatonderhandelingen. Want tussen alle voornemens ontbreekt een aanpak die het aanbod met bindende regels beperkt.

Well played, Edelman.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (4)

pahan
pahan26 jan. 2023 - 5:54

Waarom zou de fossiele sector geen vertrouwen genieten? En over welk vertrouwen hebben we het dan? Heb je wel eens een tank van een auto (o, gruwel!) volgegooid bij een pompstation? Voel je je daar veilig? Heb je vertrouwen in de kwaliteit van het product? Elke stap in het proces moet aan eisen voldoen. Deels opgelegd door overheden en afnemers, deels door zelfregulering. Daar kan je op vertrouwen. Het vertrouwen in een betere toekomst dan? We weten allemaal dat als alle fossiele productie op dit moment simpelweg stopt, dat een catastrofe veroorzaakt. De weg van fossiel af is kronkelig en onzeker, en geplaveid met goede voornemens van overheden die het eigenlijk ook allemaal niet zo heel goed weten. Voor elk geproduceerd beetje gas en olie zijn twee afnemers. Zolang dat niet verandert blijft er een markt. Alternatieven worden door types als Musk ontwikkeld. En als dank voor zijn inspanning wordt hij belachelijk gemaakt. Gelukkig gaat hij gewoon door, en wellicht krijgt hij daadwerkelijk een miljoen mensen op Mars. Geen idee. Technische alternatieven bestaan al sinds jaar en dag, maar vergen een duidelijk beleid. Iemand toevallig gelezen over ophef over de nieuw te bouwen wijk waar open haard en benzine auto's verboden zijn? Dat is waar je tegen moet vechten, niet tegen het vermeende wantrouwen.

Gimli1955
Gimli195525 jan. 2023 - 14:41

2 Zowel de burger, het klimaat en het milieu heeft het nakijken en betaalt de rekening in de vorm van schade van de natuur, belastingen en schade van de gevolgen van het werk van de multinationals (Groningen). Zo vliegt de "elite" jaarlijks met 4500 jets naar Davos om de besluiten die daar worden bepaald, in te voeren in de betreffende landen om de burgers een gevoel te geven van enige democratie. Daar bepalen ze dat de EU toestemming geeft om per vandaag de plantaardige en dierlijke eiwitten in brood te vervangen door gemalen insecten. De burger wordt echter geen alternatief geboden, geen perspectief op verbetering en zo worden de rijksten ook tijdens crises, alsmaar rijker en hoort modaal sinds kort bij de minder bedeelden. Lost het iets op, zal de temperatuur niet boven de 1.5 gr. C stijgen. Ik betwijfel het, want alle besluiten ten spijt, loopt de temperatuur nog steeds op. Terwijl de uitstoot van de stikstof door boeren de laatste 10 jaar met nog eens 10% is gedaald. Daar tegenover hoor je helemaal niets over de uitstoot van de industrie of multinationals. Die lozen gewoon 5 kg PFAS per jaar legaal in de rivier bij Dordrecht. Terwijl 0.00000ug al gezondheidsschade aan de mens toebrengt. Zo lang de meerderheid de groei van de welvaart noodzakelijk vindt, zal er geen oplossing komen voor de fundamentele problemen op deze aardbol. De groei van de welvaart komt echter door de ontwikkeling en vernieuwing van producten als pc en smartphone en apps.

weereenmening
weereenmening25 jan. 2023 - 14:29

Lobbyisten en de politieke top die gezellig een weekendje met elkaar in het geheim overleggen over hoe ze elkaar kunnen "helpen". Een stukje corruptie waar zelfs Richard de Mos nog een puntje aan kan zuigen. Politiek overleg hoort enkel in het openbaar plaats te vinden. Daarom hebben we regels voor archivering van alle stukken. Maar schijnbaar gelden deze regels alleen als het uitkomt.

Gimli1955
Gimli195525 jan. 2023 - 14:23

Het gaat om de combinatie van dominee ( sommige overheden) en de marktkoopman ( multinationals). De ene levert welvaart en de ander kost welvaart en waar de overheden aan de hand van de marktkoopman lopen, kost het de burger extra. De multinationals krijgen derhalve nooit de "zwarte Piet" toegespeeld, daar de burger wil genieten van zijn, haar of het welvaart. De ene groep burger zal het aan zijn reet roesten en vind dat alles wat de dominee wil uitgeven aan het milieu of klimaat, geen invloed mag hebben aan de groei van de welvaart. De andere groep wijst terecht dat er veel te weinig wordt gedaan aan het milieu en het klimaat. Allebei de groepen geven de dominee (overheid) de schuld van het falen en genieten in meer of meerdere mate van wat de koopman te bieden heeft. Daarnaast blazen we met z'n allen 7x zo veel koolstofdioxide uit als in het jaar 1900, om maar te zwijgen over de stijging van de productie van het afval, om onze levenstandaard vast te houden en te vergroten. Van die verdeel en heers tactiek maakt het bedrijfsleven handig en gretig gebruik. Door belastingvoordelen en verslechtering van regels te poneren als verbeteringen. Daar rotzooit dit PR bedrijf rustig tussendoor. De politieke partijen horen de burger te vertegenwoordigen, maar doet dat al sinds de invoering van het neoliberalisme en globalisme niet meer. Aan tafel bij de overheden en ook bij het WEF, WHO, VN en de EU zitten voornamelijk de multinationals om hun zeggenschap te waarborgen.