Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Mensen leer toch van mijn fouten: mijd de NS

  •  
08-04-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Ik kan slikken of stikken wat de NS betreft en in sommige treinen zelfs slikken én stikken.
Moderne managers roepen steeds dat best practices en goede voorbeelden gedeeld moeten worden. Ik ben het daar mee eens, maar in tegenstelling tot de bazen, de bovenbazen en de onderbazen wil ik mij niet beperken tot het stoffen op successen maar ook aan de relevante doelgroepen kennis geven van mijn fiasco’s en blunders.
Ik heb het geloof ik hier wel eens opgeschreven: ik heb in mijn jonge jaren veel heb geleerd van Henk Bakker, hoofdredacteur van Folia Civitatis zo rond 1970 en verkeersdeskundige. Hij voorspelde de onoplosbare files die we vandaag de dag kennen en weigerde daarom auto te rijden. De toekomst – wist hij zeker in die optimistische tijd – was aan het openbaar vervoer. Ik gaf hem gelijk en haalde nooit mijn rijbewijs.
Nu ben ik voor het woon- en werkverkeer afhankelijk van de godvergeten Nederlandse Spoorwegen die altijd als je denkt “nou zijn ze aan het eind van hun Latijn” altijd weer een nieuwe manier weten om hun vaste klanten te schofferen en een trap middenin de buik te verkopen.
Vandaag – een paar maanden na de legendarische wanprestatie van de wintermaanden – lekte uit dat kortingskaarten voortaan in de avondspits niet meer gelden. Voor de ochtendspits was dit altijd al het geval. Je moet namelijk weten dat die kortingskaart ook een vorm van zakelijk cynisme is. Jaren terug zei een woordvoerder van de NS : “De prijzen van schaarse goederen stijgen. Welnu in de spits is een plek in de trein een schaars en gewild goed. Daar vraag je dan een hogere prijs voor”. Met de kortingskaart wordt dit in de praktijk bereikt. Houders daarvan betalen immers veel meer in de drukke periode  – en dat zijn meestal  uren waarin zij gedwongen zijn met de trein te rijden omdat ze op tijd op hun werk moeten zijn.
Nu wordt dit systeem ook nog tot de avondspits uitgebreid. Rond een uur of vijf is een plekje in de trein immers ook een schaars goed. Je zou er bijna van overgeven, maar dat kan niet want in het kader van de dienstverlening zijn de toiletten weggenomen en je wilt niet het kostuum van je medepassagiers bevuilen
Wat kan ik hier tegen doen? Ik kan er niets tegen doen. Ik ben afhankelijk van die trein. Ik kan slikken of stikken wat de NS betreft en in sommige treinen zelfs slikken én stikken.
Daarom deel ik hier het volgende mede. Een van de grootste fouten uit mijn leven is dat ik mij afhankelijk heb gemaakt van de Nederlandse Spoorwegen. Ik zal noodgedwongen tot mijn pensionering mijn abonnement verlengen – knarsetandend en in het besef dat het enige waarmee deze verschrikkelijke onderneming nooit te laat is, giro-afschrijvingen en prijsverhogingen zijn.
Joper zonder NS-abonnement: ga naar het station. Wacht tot de stem van de omroepster klinkt: “De trein van 18.15 komt binnen over vijfentwintig minuten”. Herinner je dan wat je nu van me leert: vroeger riep de omroepster, dat die trein vijfentwintig minuten vertraging had, maar van een marketingmeneer mag het woord “vertraging”” niet meer door de NS-luidsprekers klinken. Allemaal negativisme. Heeft niemand wat aan. Bedenk dat terwijl je het station uit wandelt en wees gelukkig. Leer van mij. Herhaal mijn fout niet.

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.