Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

De Nederlandsche Bank biedt excuses aan voor slavernijverleden

President Klaas Knot vertelt over de praktijken van zijn historische voorganger
Joop

Mensen leer toch van mijn fouten: mijd de NS

  •  
08-04-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Ik kan slikken of stikken wat de NS betreft en in sommige treinen zelfs slikken én stikken.
Moderne managers roepen steeds dat best practices en goede voorbeelden gedeeld moeten worden. Ik ben het daar mee eens, maar in tegenstelling tot de bazen, de bovenbazen en de onderbazen wil ik mij niet beperken tot het stoffen op successen maar ook aan de relevante doelgroepen kennis geven van mijn fiasco’s en blunders.
Ik heb het geloof ik hier wel eens opgeschreven: ik heb in mijn jonge jaren veel heb geleerd van Henk Bakker, hoofdredacteur van Folia Civitatis zo rond 1970 en verkeersdeskundige. Hij voorspelde de onoplosbare files die we vandaag de dag kennen en weigerde daarom auto te rijden. De toekomst – wist hij zeker in die optimistische tijd – was aan het openbaar vervoer. Ik gaf hem gelijk en haalde nooit mijn rijbewijs.
Nu ben ik voor het woon- en werkverkeer afhankelijk van de godvergeten Nederlandse Spoorwegen die altijd als je denkt “nou zijn ze aan het eind van hun Latijn” altijd weer een nieuwe manier weten om hun vaste klanten te schofferen en een trap middenin de buik te verkopen.
Vandaag – een paar maanden na de legendarische wanprestatie van de wintermaanden – lekte uit dat kortingskaarten voortaan in de avondspits niet meer gelden. Voor de ochtendspits was dit altijd al het geval. Je moet namelijk weten dat die kortingskaart ook een vorm van zakelijk cynisme is. Jaren terug zei een woordvoerder van de NS : “De prijzen van schaarse goederen stijgen. Welnu in de spits is een plek in de trein een schaars en gewild goed. Daar vraag je dan een hogere prijs voor”. Met de kortingskaart wordt dit in de praktijk bereikt. Houders daarvan betalen immers veel meer in de drukke periode  – en dat zijn meestal  uren waarin zij gedwongen zijn met de trein te rijden omdat ze op tijd op hun werk moeten zijn.
Nu wordt dit systeem ook nog tot de avondspits uitgebreid. Rond een uur of vijf is een plekje in de trein immers ook een schaars goed. Je zou er bijna van overgeven, maar dat kan niet want in het kader van de dienstverlening zijn de toiletten weggenomen en je wilt niet het kostuum van je medepassagiers bevuilen
Wat kan ik hier tegen doen? Ik kan er niets tegen doen. Ik ben afhankelijk van die trein. Ik kan slikken of stikken wat de NS betreft en in sommige treinen zelfs slikken én stikken.
Daarom deel ik hier het volgende mede. Een van de grootste fouten uit mijn leven is dat ik mij afhankelijk heb gemaakt van de Nederlandse Spoorwegen. Ik zal noodgedwongen tot mijn pensionering mijn abonnement verlengen – knarsetandend en in het besef dat het enige waarmee deze verschrikkelijke onderneming nooit te laat is, giro-afschrijvingen en prijsverhogingen zijn.
Joper zonder NS-abonnement: ga naar het station. Wacht tot de stem van de omroepster klinkt: “De trein van 18.15 komt binnen over vijfentwintig minuten”. Herinner je dan wat je nu van me leert: vroeger riep de omroepster, dat die trein vijfentwintig minuten vertraging had, maar van een marketingmeneer mag het woord “vertraging”” niet meer door de NS-luidsprekers klinken. Allemaal negativisme. Heeft niemand wat aan. Bedenk dat terwijl je het station uit wandelt en wees gelukkig. Leer van mij. Herhaal mijn fout niet.

Meer over:

opinie, leven

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

grolschje2
grolschje28 apr. 2011 - 21:06

Ben ik even blij dat ik Arriva en Syntus nodig heb om in Groningen te komen :).

msj_meijerink
msj_meijerink8 apr. 2011 - 21:06

Het alternatief, je afhankelijk maken van de auto levert evenveel frustraties op. Genaaid word je dus toch, als je van plaats A naar B moet!

Harmen2
Harmen28 apr. 2011 - 21:06

Lichtelijk overdreven Han, als je de vergelijking maakt met andere landen zie je dat de NS het lang niet zo slecht doet. En ik geloof ook wel dat het heel vervelend is als je te maken hebt met vertraging. Maar om nou te zeggen dat daarmee het hele bedrijf moet worden afgebrand...tsja, zoals gezegd: je kunt ook overdrijven. De afgelopen winter was niet alleen in Nederland, ook in landen waar ze veel meer te maken hebben met sneeuw en ijs, waren er grote problemen met de treinen. Je moet niet alles geloven wat er in de Telegraaf staat. Eerlijk gezegd was ik verbaast over de aankondiging van de gewijzigde regels van de dalurenkaart. Ik was in de veronderstelling dat we allang twee spitsmomenten hadden per dag en dat die dalurenkaart dan niet geldig zou zijn. De NS is ook geen oplichtersbende, de NS heeft te maken met politici die ten koste van van het bedrijf vooral bezig zijn met hun eigen ego en veronderstelde daadkracht. Net als straks met de publieke omroep wordt er erg veel gesproken over wat wel en wat niet mag, maar geluisterd naar de professionals wordt er niet.

pvandenbemt
pvandenbemt8 apr. 2011 - 21:06

Privatiseren van NUTS taken leidt alleen maar tot dit soort kapitalistisch winstdenken zonder kwailiteitsdenken. Zie ook de energiemarkt, telefonie. En daar gaan we met de zorg ook heen. Zeer zorgwekkend.

[verwijderd]
[verwijderd]8 apr. 2011 - 21:06

Oplichtersbende, die smerige NS. Zelfs Gekke Henkie begrijpt dat een forens niet na negen uur 's ochtend kan instappen en dan voor vier uur 's middags, of na half zeven 's avonds, terg kan reizen. Hij zal heen of terug, of in beide tijdvakken als hij pech heeft, moeten reizen. Natuurlijk is dit, met de komst van de chipkaart, de bedoeling. En degene die weigert te chippen mag dagelijks twee dure enkeltjes kopen. Fantastisch.

1 Reactie
grolschje2
grolschje28 apr. 2011 - 21:06

Geen korting is oplichting? Goh ik ga maar eens aangifte doen dan tegen wat winkeliers....

[verwijderd]
[verwijderd]8 apr. 2011 - 21:06

Tsja Han Ik ben eigelijk principieel tegen dat hele autorijden . Toch overweeg ik maar eens een rijbewijs te gaan halen. Aan de andere kant . Wellicht moet ik gewoon weer gaan liften. Veel fijner want je komt leuke mensen tegen en elke keer weer een roadmovie. Als je op je werk moet zijn sta je gewoon twee uur eerder op . Of nee bij jullie in de randstad is alles dichtbij . Een half uur moet genoeg zijn . Zeker als er een man met uw voorkomen staat te liften. U krijgt snel een lift. En het voordeel van liften is eveneens dat U met mensen spreekt die u normalitair nooit zou spreken.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst8 apr. 2011 - 21:06

Liften? Dat kan niet zonder Marvin Gaye: Hitch Hike http://www.youtube.com/watch?v=mL03Js5X5W0 Dan: musica norteña uit Mexico! de prachtige clip autostop van Victor Escobar. Links onder staat de Engelse vertaling van de tekst: http://www.youtube.com/watch?v=aZI_pOWjBc0&feature=related Vroeger dacht de oude Marx, dat een toenemende tweedeling tussen arm en rijk en de zogenaamde Verelendung een revolutionaire situatie teweeg bracht maar je krijgt dan meer dát, ik bedoel wat Victor Escobar zingt. Hier tenslotte voor de beginner nog enkele praktische tips: http://www.youtube.com/watch?v=SW-_mumfsf8&feature=related

Michiel Online
Michiel Online8 apr. 2011 - 21:06

Kijk voor een woning in een straal van 30 minuten fietsen van je werk, hoef je gelijk ook niet meer te fitnessen of te "sporten voor je gezondheid".

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst8 apr. 2011 - 21:06

Als je zoals ik in het hart van een van de grote steden werkt, is dat geen betaalbare optie. Natuurlijk ik loop wel eens langs de gevelwanden in de buurt van mijn werk, ik kijk wel eens op Funda. Maar dat leidt alleen maar tot de verzuchting: "Was ik maar rijk en niet zo mooi".

RobvanderHilst1
RobvanderHilst18 apr. 2011 - 21:06

NS. Van een saaie maar solide monopolist óóit, naar wat nu (nog steeds monopolist) 'marktwerking' moet voorstellen. Hetgeen, zolang de Belgische en/of Duitse spoorwegen hier geen (concurrerende) diensten kunnen c.q. mogen aanbieden dus de grootst mogelijke flauwekul is. In feite gaat het om een soort Monopolyspelletje spelen, maar dan in natura en met het regelnevende managementdom ergens hoog in kantoortorens dat net doet of De Reiziger het hoogste goed is. Bolony! Leve de fiets en internet.

1 Reactie
Crunchy Frog
Crunchy Frog8 apr. 2011 - 21:06

Marktwerking op het spoor lijkt me sowieso een illusie. Hoe willen ze die ideale vrije markt met zeer veel aanbieders dan creëren? Twintig aanbieders op hetzelfde spoor? Prorail krijgt het nu met één aanbieder al niet rond. Iedereen zijn eigen spoor van Amsterdam naar Rotterdam laten aanleggen? Of iedere paar jaar nieuw concessies vergeven? Waardoor de concessiehouders nooit meer langetermijn-investeringen op gebied van veiligheid en modernisering durven doen omdat ze hun concessie ieder moment weer kwijt kunnen zijn.

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort8 apr. 2011 - 21:06

Noodgedwongen? Onzin Hans, koop een tweedehands auto, en je bent autonoom. Files zijn te omsluipen of op te plannen. Heerlijk.

1 Reactie
keck66
keck668 apr. 2011 - 21:06

Hij mag er niet in rijden... een detail, maar toch.

Crunchy Frog
Crunchy Frog8 apr. 2011 - 21:06

De NS-site meldt, tussen alle marketing-bla-bla over voordelen voor de reiziger door, dat je voorlopig safe zit als je nu al een voordeelurenkaart of maandkaart hebt. (In de woorden van NS: 'er verandert niets, en mocht er iets veranderen dan wordt u daarover persoonlijk geïnformeerd' - huh?) Voor jaarkaarthouders wordt 'in een volgende fase gekeken naar een passende oplossing' - brrr!

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst8 apr. 2011 - 21:06

Jaarkaarthouders - de trouwste klanten - staan bij de NS altijd achteraan de rij. Dat is nu misschien wel een voordeel.