Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Meneer Timmermans, mag ik even uw aandacht?

  •  
25-06-2016
  •  
leestijd 17 minuten
  •  
27104614362_792b6502f9_k

© cc-fotp: maso notarianni

Open brief aan Frans Timmermans en de EU Commissie: Well done, meneer Timmermans. U heeft ónze, die van mijzelf en zovele anderen, Europese droom vernietigd met uw harteloze zelfgenoegzaamheid.
INDIGNEZ-VOUS! VERONTWAARDIGT U! NEEM HET NIET! ( Stephane Hessel , 2010)
Beste meneer Frans Timmermans, beste EU Commissie,
Mag ik even uw aandacht voor iets anders dan de Brexit?
Want weet u, de Brexit is nu een feit, niets meer aan te doen – ‘eigen schuld, dikke bult’ zou ik bijna zeggen – en er zijn op dit moment écht andere en véél belangrijkere problemen. Zoals de vluchtelingen in Griekenland. En elders. Daar doen u en uw EU-vrienden sowieso al jarenlang veel te weinig aan, en ik durf te wedden dat u de Brexit de komende twee jaar zult misbruiken om er nóg minder aan te doen. Daarom val ik maar meteen met de deur bij u in huis. Midden in uw geliefde EU-huis, of wat daar nog van over is.
In april twitterde u dat de – in álle opzichten volstrekt verwerpelijke en Europese basiswaarden en beschavingsprincipes opblazende, maar dat terzijde – 18 maart- deal met Turkije ‘werkte’, want volgens u waren er sindsdien geen vluchtelingen meer verdronken.
Bruno Tersago, Belgisch correspondent in Griekenland, twitterde onmiddellijk terug:  I dare you to back that up.
Diezelfde week verdronken in één klap 500 vluchtelingen. Ze waren vanwege uw beschamende EU-akkoord met Erdogan inderdaad niet meer vanuit Turkije op weg naar Griekenland, maar vanuit Libië naar Italië: een nog dodelijker route over zee dan voorheen.
Sindsdien komen er beduidend minder vluchtelingen aan in Griekenland, maar in Italië daarentegen nu tussen de drie- en zesduizend per dag, aldus de UNHCR. Geen haan die er naar kraait. Brexit of geen Brexit.
Niet lang daarna was er in mei de grootste humanitaire VN-top allertijden. Een totaal fiasco: de UN en ook de EU laten op giga-schaal vluchtelingen verkommeren, zo bleek. Nog steeds. Daar weet ik alles van sinds ik hier in Griekenland al wekenlang van het ene miserabele vluchtelingenkamp naar de andere spontaan ontstane gruwelopvangplek reis. Ik luisterde naar honderden verhalen van radeloze mensen over armoede, ziekte, angst, terreur, geweld, dood en verlies. En over eenmaal in Griekenland hun machteloos-, uitzichtloos- en hopeloosheid. En ik zag de bovenmenselijke inspanning van een aantal buitenlandse, maar vooral Gríekse vrijwilligers die het weinige of niets dat zij dankzij u en uw handlangers nog hebben, délen met tienduizendenden fugitives.
Want dat zijn het: people who are running away (from something).
En ik wist het al, meneer de vice-voorzitter van de Europese Commissie: ú & co bepaalt who is running away for what. En of dat what or something afschuwelijk genoeg is om ergens in een EU-land toegelaten te mogen worden. Kom je wegens ‘economische motieven’ uit Marokko of Tunesië? Of uit Pakistan, Somalië, Sudan, Niger, Bangladesh? Dan ben je helaas geen ‘vluchteling’. Dan ren je niet weg voor iets dat ‘erg genoeg’ is. Dan is het: RAUS!
Ik ging eens zoeken, en kwam terecht bij een uitspraak van u, meneer Timmermans, op 26 januari dit jaar. U stelde pontificaal dat wel zestig procent van alle migranten teruggestuurd kan worden, omdat ze niet op de vlucht zouden zijn voor oorlog, en daarom niet in aanmerking komen voor een EU-vluchtelingenstatus. In september 2015 was volgens de VN nog 89 procent vluchteling. Maar u baseerde zich indertijd volgens uw woordvoerder op toen nog niet gepubliceerde cijfers over december 2015 van het Europese grensbewakingsagentschap Frontex. Die zouden aantonen dat er een verschuiving gaande was: de meeste migranten zouden inmiddels uit Marokko en Tunesië komen.
Hebbes.
RAUS!
In een NOS-interview zei u ook nog eens: ‘Als we daar nou eens mee zouden beginnen, zou dat al een enorm verschil maken’.
Pardon? Excusez-moi , meneer Timmermans.
Verschil? Voor wie? En hoezo ‘beginnen met terug sturen van de door u als zodanig beoordeelde non vluchtelingen’ (‘gelukszoekers’), in plaats van eindelijk, eindelijk eens ‘beginnen met fatsoenlijke opvang voor de wél vluchtelingen’? In al deze tijd dat ik tussen de inmiddels geestelijk verlamde en veelal suïcidale vluchtelingen in Griekenland vertoef, heb ik geen één ‘gelukszoeker’ gesproken, not a single one.
Alleen maar met ‘traumatized and lost people’ die alles maar dan ook alles, ook hun hele familie of een deel daarvan, hebben verloren door ondraaglijke rechteloosheid, levensbedreigend religieus fanatisme, allerlei vormen van ultiem al dan niet oorlogsgeweld of horrorterreur en extreme intimidatie. In Syrië, Afghanistan, Irak en Iran. En ja meneer Timmermans, dat geldt ook voor mensen uit Pakistan, Sudan, Eritrea, en Somalië. Het minuscule handjevol Tunesiërs en Marokkanen dat ik inderdaad ook tegenkwam daargelaten, maar laten dat nou net bijna allemaal doodsbange homo’s zijn.
Na een levensgevaarlijke en boven op alle oorlogstrauma’s ook nog eens meer dan traumatische overtocht op zee in gammele rotbootjes, terwijl ze links en rechts mensen – veelal, soms hun eígen, bejaarden en kinderen – zagen verdrinken, zijn ze nu dankzij de door u en uw makkers in februari gesloten Schengen-grenzen ‘gestrand’. Zitten ze nu ‘vast’. Kunnen ze geen kant meer op. ‘Gevangen in Griekenland’, er zijn geen andere woorden voor. Mooie alliteratie, als een titel voor een boek, meneer Timmermans. Het soort boek dat u kennelijk nooit leest.
En tijdens hun door mensen als u, ‘Timmermans cum suis’, opgelegde kansloze en gekmakende gevangenschap, worden ze ook nog eens gemarteld: in de winter in de kou, regen, sneeuw en modder in nonkampen zoals aan de Macedonische grens bij Idomeni, nu rondom Thessaloniki, Athene en op de Griekse eilanden, in gloeiendhete nylon tentjes – het is hier soms 40 graden! – al dan niet op brandend asfalt, op de meest verschrikkelijke plekken: midden tussen olieraffinaderijen, onder viaducten van snelwegen, in afgedankte, vermolmde fabriekshallen, op afgelegen plekken naast de zee die daar zo vervuild is dat ze er niet in mogen zwemmen – en dat toch doen omdat de hitte ondraaglijk is. Met duizenden bij elkaar. In onpasselijk makende stank. Want nooit zijn er voldoende douches, goed werkende wc’s, laat staan wasbakken om hun kleren te wassen. De ratten lopen zelfs op klaarlichte dag door het rondslingerende vuilnis en langs op de grond spelende peuters. Deze verschoppelingen der aarde – wier énige in uw ‘ver-pluche-te’ ogen, ‘misdaad’ is dat ze een veilige toekomst voor hun kinderen willen, en voor terreur, geweld en de overal in hun land van herkomst op de loer liggende dood vluchten – krijgen ook nog eens structureel veel te weinig en beroerd eten. Voedsel dat vooral uit koolhydraten bestaat en soms bedorven is, waardoor iedereen diarree krijgt.
Zelfs dáár doet u niets aan, meneer Timmermans, terwijl er in principe eten, ook groente en fruit, genoeg is. Kwestie van organisatie en institutionele hulp. Iets dat volgens de statuten van de EU in situaties als deze geboden zou moeten worden, maar die jammerlijk uitblijft. Want u weet net zo goed als ik: er is niet zozeer sprake van een ‘vluchtelingencrisis’ in Europa, er is boven alles een vluchtelingenópvang crisis.
Wereldwijd zijn wel zestig miljoen mensen on the run, berooid en dakloos. En daar hebben we in Europa met ons vijfhonderd miljoen maar iets meer dan één miljoen van, tot nu. En dat miljoentje kunnen we met ons relatief buitengewoon welvarende en gefortuneerde EU-allen ‘niet aan’?
De meeste Griekse vluchtelingenopvangplekken en kampen, meneer Timmermans, worden momenteel gecoördineerd door uitgeputte meer dan genereuze, gastvrije en wél met al dat leed begane Griekse en ideologisch bevlogen buitenlandse vrijwilligers. Door mensen die allemaal graag een democratische en compassievolle EU willen, die ontzettend verdrietig zijn over de Brexit, maar die níet meer de narcistisch inhumane EU van u en uw kornuiten wensen. Hetgeen u daar in het Berlaymont nog steeds niet begrepen heeft. Zelfs niet na de Brexit.
Hoe arrogant kunt u zijn, meneer Timmermans? Vrijwilligers uit alle mogelijke hoeken en gaten van de wereld die zich verbeten allemaal met elkaar het schompes werken en improviseren om iedere dag weer, tegen de klippen op, absurde ad hoc oplossingen te verzinnen voor simpelweg voedsel- en watertoevoer. Soms lukt dat niet, meneer Timmermans, en dan zitten duizenden mensen en kinderen zomaar in de stikhitte dagenlang zonder drinkwater.
De Griekse overheid heeft geen rooie rotcent dankzij u allemaal daar in Brussel. Want u en uw partners in crime noemen al zes jaar lang de honderden miljarden euro’s die u voor 95 procent regelrecht naar uw eígen Franse, Duitse en Nederlandse banken stuurde, en waarvan slechts een paar miezerige kruimeltjes in Athene terecht kwamen – allerminst genoeg voor steun voor de allerarmste Grieken, laat staan voor vluchtelingen en zoiets als een Griekse wederopbouw – schijnheilig ‘noodleningen aan Griekenland’.
Ja u durfde dat zelfs ‘steunpakketten’ te noemen. In ruil voor bezuinigingen en hervormingen. Hervormingen als ‘de privatisering van alle Griekse staatsbedrijven’. Hetgeen neer komt op de voor een appel en ei uitverkoop van het laatste dat Griekenland nog heeft, waaruit het nog énige inkomsten kan verwachten. Of vindt u de recente verkoop van het overige gedeelte van de haven van Pireus alweer aan het Chinese Cosco voor het ridicule bedrag van 387 miljoen en nog wat net zo’n ‘goede deal’ als die met Turkije wat betreft de vluchtelingen?
Wat u de EU-burgers durft te verkopen als ‘hulp aan Griekenland in ruil voor’ is de grootste, meest ontluisterende, perverse en langst durende leugen in de geschiedenis van het Europese Project. De meest verregaande vorm van kiezersbedrog en volksverlakkerij, meneer Timmermans. U liegt en bedriegt, in plaats van open en transparant, zoals het een goede Voorbeeld Europeaan als u betaamt, deze desastreuze geldstromen bij de naam te noemen, te erkennen voor ze in werkelijkheid zijn: een ordinaire Twééde Bailout van uw, of ónze, eigen Noord-Europese banken.
Banken die dertig jaar lang sámen met alle voorgaande corrupte Griekse regeringen – waar u en uw makkers ál die tijd willens en wetens ongegeneerd zaken mee deden – verantwoordelijk zijn voor al die toxische leningen en de Griekse reuzenschuld. Maar waarvan u met uw Brusselse allen meent dat daar uitgerekend de Grieken die er géén schuld aan hebben voor moeten betalen en opdraaien: de armsten en de middenstand. En die laatste verdwijnt door uw EU-toedoen als sneeuw voor de zon, meneer Timmermans. Kom hier maar eens kijken.
Om uw eigen banken te redden, perst u de zwakste Grieken massaal al zes jaar lang zozeer uit, dat nu één op de drie Grieken onder de armoede grens terecht is gekomen, dat 45 procent van de Griekse bejaarden met inmiddels 320 euro per maand rond moeten zien te komen, dat de strúcturele werkloosheid nu meer dan 20 procent, de officiële 26 procent en de wérkelijke 60 procent is, dat de gezondheidszorg hier inmiddels geïmplodeerd – en waar vier van de elf miljoen Grieken geen toegang meer toe heeft – en van het onderwijs niets meer over is.
Terwijl u de frauduleus zakkenvullende en belasting ontduikende Griekse oligarchische politieke en industriële elite die debet is aan het decennialange financiële wanbestuur, scrupuleloos de hand boven het hoofd houdt, vrijuit laat gaan – ja, en die u nota bene Nederland aan de Amsterdamse Zuid as als belastingparadijs ‘aanbiedt’. De Griekse crisis is de gezamenlijke schuld van onze eígen banken mét voorgaande Griekse regeringen.
It takes two to tango, mister Timmermans, in dit geval three, want uw geliefde Brussel deed er ook nog eens aan mee. De EU hevelde in 2012 de Griekse schuld van onze eigen banken over naar de EU-burgers: wellicht de grootste bestuurlijke roofpartij sinds mensenheugenis, durf ik zo maar te stellen. Maar ik kan me vergissen. In Afrikaanse en Aziatische dictaturen of democraturen zijn bestuurders ook niet zo koosjer.
U laat de Grieken én de vluchtelingen in Hellas doodleuk en volkomen onaangedaan creperen. Geen énkel land zou dit massale vluchtelingenprobleem in zijn eentje aankunnen, laat staan het uitgeknepen Griekenland dat op sterven na economisch dood is. De EU, de VN en de grote hulporganisaties, zoals u dondersgoed weet, schitteren door afwezigheid. Zonder al die moedige en doodvermoeide vrijwilligers zouden de vluchtelingen collectief ter plekke sterven.
Punt.
Er is hier een ‘slow motion slaughter ‘ aan de gang, een ‘langzame volkenmoord’. And nobody cares, mister Timmermans. Excuseert u mij even meneer Timmermans, ik moet even naar mijn wel goed werkende en frisse badkamer om te braken.
Zo, daar ben ik weer.
Waar was ik gebleven? Ach, ik kan nog bladzijdenlang doorgaan, maar anderen en ook ik hebben het allemaal al opgeschreven, vele malen, voor uw dovenmansoren, en die van uw kameraden. Leest u dit soort artikelen wel eens, meneer Timmermans? Of deze ? Deze ? Deze dan ?
Ooit? Één lettertje? En wat dénkt u dan, meneer Timmermans? Wat gebeurt er dan in godsnaam in uw hoofd? Over uw hart heb ik het maar niet, want dat overdrachtelijke empathische orgaan lijkt u samen met de gehele huidige EU top te ontberen.
Ik heb zo maar de indruk dat u zich daar met u allen in Brussel heel wat vindt. Opgeblazen, zich important voelende, neoliberale bezuinigingsbobo’s, en misplaatste eurofanaten die weigeren hun eigen (euro)falen te erkennen, weigeren van binnen uit te hervormen, en het beter weten dan ‘het volk’. En juist door díe houding krijgt het meest xenofobe, afschrikwekkend racistische en verachtelijk populistische segment van de Europese bevolking steeds meer draagvlak. Zie Brexit. Zie Wilders die nu een Nexit wil, en Marine Le Pen een Frexit.
Well done , meneer Timmermans. U heeft ónze, die van mijzelf en zovele anderen, Europese Droom vernietigd met uw harteloze zelfgenoegzaamheid en debiliserende gebrek aan introspectie.
Bravo.
U vindt u zelf ‘Grote Mensen’. Maar u bent helemaal niet ‘groot’. Iemand als Stephane Hessel, die op zijn 92e INDIGNEZ-VOUS! schreef, dát was een Groot Mensch. Daar kunt u met u allemaal tezamen bij elkaar nog niet aan tippen. Lees hem, ga bij deze wijlen Grote Man eens in de leer.
Tegenover de mega-economische en financiële crisis sinds 2008, de al veel langer nijpende ecologische crisis die meer dan acute en drastische maatregelen vereist – want het is wat betreft onze Nederlandse, vergeleken met 300 jaar geleden voor 85 procent verloren gegane, biodiversiteit, de bron van al het leven, dankzij het door de EU toegestane overkill gebruik van chemicaliën in de landbouw alláng vijf óver twaalf, én het inmiddels werkelijk imménse vluchtelingenprobleem, toont u zich al jarenlang microscopisch klein, kortzichtig, op mini-termijn denkend en met mini-argumenten zwaaiend, verbluffend zelfingenomen en verpletterend incompetent.
Voortaan zou iedereen al uw namen heel anders moeten uitspreken.
Ik heb een idee: zullen we u, de Timmermansjes, Dijsselbloempjes, Ruttetjes, Schaubletjes en al die andere -tjes gewoon eens een week samen met de vluchtelingen en ‘gelukzoekers’ opsluiten in The Stonehouse, of op die vuilnisplek onder dat viaduct in Pireus – zie het artikel in De Groene ‘Vanavond is het rustig, want iedereen heeft diarree’?
Één week maar.
De vluchtelingen en gelukzoekers zitten er maanden, en hebben nog jaren te gaan, want de gemiddelde asielprocedure duurt 7 jaar, meneer Timmermans. (Weet u trouwens dat er tíg vrouwen zijn, die moesten bevallen en dus niet toen het nog ‘mocht’ de grens over konden steken, nu vast zitten in Griekenland? Terwijl hun man en eventuele andere kinderen wel door konden lopen, nu in Duitsland, Nederland of Scandinavische landen zijn, en hun pasgeboren kind, broertje of zusje misschien wel zeven jaar lang niet zullen kunnen zien?)
Één weekje …. En dan moet u in dat weekje uw dassen en strakke pakken aanhouden, als extra straf. En de enige afleiding die u dan krijgt via ipods zijn, als een mantra, keer op keer, de volgende audio-boeken – want genoeg verlichting om te kunnen lezen is daar nu eenmaal niet:
  • Groeten uit Griekenland, van Bruno Tersago
  • Dat kan niet waar zijn, van Joris Luyendijk
  • De kanarie in de kolenmijn, van Marianne Thieme en Ewald Engelen
  • De Griekse Crisis, van Shereen El Sherbini en Jule Hinrichs
En alle artikelen – vooruit, ook audio – in De Groene en van De Correspondent over de Griekse en de vluchtelingencrisis – áls u zo dom bent die voor dat ene weekje nog niet gelezen te hebben. En dan praten we na die week verder, meneer Timmermans. Misschien is er dán een licht bij u allen daar in dat overbevolkte, donkere en kokende vluchtelingen stinkhol opgedaan: dat global mega problems schreeuwen om global mega solutions!
Hoezo kibbelt u met u EU-allen sinds oktober vorig jaar op ridicule wijze over ‘het plaatsen van 160.000 vluchtelingen’, terwijl er al meer dan een miljoen in Schengengebied zijn? Hoe komt u er ongestraft mee weg dat daarvan na al die tijd nog maar iets minder dan 500 daadwerkelijk ‘geplaatst’ zijn? Hoezo laat u Griekenland, en ook Spanje en Italië helemaal aan hun lot over met al die daar aanspoelende tienduizenden vluchtelingen, is er nog nauwelijks een zak terecht gekomen van de befaamde ‘hot spots’ en krijgen die Zuid-Europese landen amper geld, waar ze wegens onzinnige red tape en bureaucratische rompslomp ook nog eens niet bij kunnen komen? Hoezo denkt u dat zoiets als Fort Europa überhaupt mogelijk is, want denkt u nu écht dat Grieken, Italianen of Spanjaarden op vluchtelingen, al zijn het ‘gelukzoekers’, zullen gaan schieten, of bootjes vol vrouwen en kinderen om- en terug gaan duwen, zoals de Turkse autoriteiten volgens vele bronnen wel schijnen te doen? Hoezo meent u dat Turkije, waar nog steeds een hevige ‘soort van oorlog’ tegen de Koerden woedt, de mensenrechten vertrappelt worden, het treurig gesteld is met de persvrijheid, waar Syrische en andere kinderen niet naar school mogen en voor de seksindustrie gekidnapt en verhandeld worden, ‘een veilig en okay land’ is, waar je wie dan ook naar kunt deporteren?
Hoezo denkt u dat het ‘normaal’ is van Griekenland ondertussen één groot vluchtelingenkamp te maken, het afvoerputje van Europa, door de Schengengrenzen dicht te gooien, zonder dat de Grieken daar ook maar iets over te zeggen hebben, want ze hebben immers geen recht van spreken, omdát ze nu eenmaal zoveel schuld dankzij u aan de EU hebben’? En hoezo denkt de huidige EU dat het een ‘oplossing’ is acht biljoen te gaan investeren in een paar bloeddorstige Afrikaanse dictaturen en monsterlijke Afrikaanse regiems op voorwaarde dat ook zij vluchtelingenstromen gaan opvangen, uit Griekenland en Turkije onder andere, ter vervanging van de traditionele ontwikkelingshulp, een structurele doorn in het oog van neoliberaal Brussel, níet uit humanitaire overwegingen, maar puur en alleen wegens geopolitieke en economische belangen – dit onzinnige plan zou namelijk meteen ook een ‘oplossing’ zijn voor die andere doorn in het huidige EU-oog, namelijk de onstuitbare Chinese expansie op het Afrikaanse continent ?
Zie het artikel ‘De verkeerde mensensoort’ in De Groene. Hoezo dwingt u tegelijkertijd Athene Pireaus aan de Chinezen te verkopen, dat dan weer wel? Hoezo bedenkt u dit soort walgelijke nieuwe vormen van westers economisch EU-kolonialisme over de ruggen van al die oorlogsvluchtelingen en krom liggende Zuid-Europese landen? Hoezo? Hoezo? Hoezo? Meneer Timmermans, denk samen met uw collega’s eens een keertje global , écht groots, zeg maar.
Wel eens in Argentinië geweest? Net zo groot als heel Europa, niet met 500 maar slechts met 40 miljoen inwoners: leeg en onontwikkeld, vruchtbaar en rijk aan van alles en nog wat. Daar kunnen zo een paar miljoen vluchtelingen makkelijk terecht, in Canada ook, Australië en Nieuw Zeeland idem dito – dat laatste land doet enorm z’n best, maar wordt wat vluchtelingen opname gesaboteerd door het aartsconservatieve buurland.
En zo’n gek idee is dit allemaal niet, want de Canadese president Justin Trudeau gaat regelmatig persoonlijk naar het vliegveld om iedere keer een paar honderd vluchtelingen persoonlijk te verwelkomen. De Franse president Hollande en ook Obama waren deze winter op bezoek in Argentinië en vroegen de kersverse president Mauricio Macri vluchtelingen op te nemen, en onlangs was op de tv van Cordoba te zien dat hij de eerste drieduizend heeft geaccepteerd.
Maar het is allemaal zo kleinschalig, zo niet groots aangepakt, zulk miezerig ‘korte termijn denken paniek voetbal’. U wilt toch dat Europa op wereldniveau meespeelt? Iets te vertellen heeft? Gerespecteerd wordt? Uw eigen Europeanen respecteren u niet eens meer. Dus doe daar dan eens iets met al uw Knappe Koppen aan. Met net zoveel onvermoeibare energie, ijver en échte ‘handen uit de mouwen stekerij’ als al die vrijwilligers die nu in Griekenland en elders úw vuile werk doen, mét liefde en compassie.
Ga praten met die gigantische lege potentiele opvanglanden. Bedenk een nooit eerder in de geschiedenis bewerkstelligde global solution , honderdduizendkeer zo groot als ooit het Marshallplan, een masterplan met creatieve architecten, duurzame wegen- en stedenbouwers, urbanisten, landbouwspecialisten, met iedereen en alles dat ervoor nodig is om voor miljoenen vluchtelingen ergens een nieuw onderkomen te creëren, waar ze zelf aan kunnen meehelpen bouwen.
Want ze willen niets liever: werken.
En, meneer Timmermans, alstublieft, gaat u nou niet piepen dat dat niet mogelijk is, omdat de vluchtelingen zoiets zelf niet zouden willen, dat ze hopen op terugkeer naar hun totaal verwoeste steden zoals in Syrië, Afghanistan, Iran, Irak, name it. Want dat is simpelweg niet waar. Alweer, ik heb geen één vluchteling gesproken, ook al missen ze hun vaderland nog zo erg, die terugkeer als een reële optie ziet, not a single one. Europa dat al die vluchtelingen niet wil en volgens specialisten boven de vijf á tien miljoen mensen niet kán opvangen, financiert de overtocht – vast goedkoper dan hen allemaal hier in science fiction insanity te houden, ik voorzie namelijk Mad Max-film achtige toestanden als u niet snel iets dóet.
Verzin iets met het IMF, de Wereldbank, bil- en ziljonairs, investeerders, hedgefunds , al dat geld dat voor Olympische spelen verspild wordt aan stadions en Olympische dorpen die daarna in verval raken, tot ruïnes verworden, zoals hier in Griekenland, na de 2004 Olympische Spelen. Vindt u het ook niet de ironie ten top, meneer Timmermans, dat diezelfde ooit peperdure, top of the bill , inmiddels spookvoetbalstadions in Athene, nu dienen als erbarmelijke vluchtelingen opvangplekken?
Zoals u begrijpt, meneer Timmermans, heeft het eindeloze en intense leed van al die mensen die ik de laatste tijd heb ontmoet zich diep in mijn botten genesteld. U kunt misschien rustig slapen, maar al die vluchtelingen op en naast elkaar in tentjes, waar altijd en overal lawaai is, zonder enige privacy en in onverdraaglijke temperaturen, en ook die overwerkte vrijwilligers die dikwijls doorgedraaide vluchtelinegn in huis nemen, niet. En ik inmiddels ook niet meer.
Een paar vrienden maakten zich een beetje zorgen over mijn woede en razernij over u, meneer Timmermans. ‘Je bent te geobsedeerd’ zeiden ze. Ze namen me tegensputterend mee naar een tentoonstelling van Ai Weiwei, ironisch genoeg – alweer – die wereldberoemde Chinése kunstenaar en activist in het Atheense Museum of Cycladic Art. Hij heeft na een bezoek aan Lesbos – u weet wel, het Griekse eiland waar de allermeeste vluchtelingen vorig jaar aan land kwamen, waar de kerkhoven inmiddels vol zijn en Griekse vrijwilligers soms kinderlijkjes in hun eigen tuinen begraven – een kunstwerk gemaakt: een reuzenmuur beplakt met piepkleine pasfotootjes. Van ver een gigantisch vlak vol pixels.
Van dichtbij een oceaan van smoeltjes, van gezichtjes van stuk voor stuk ménsen.
unspecified

© foto: Cycladic

Die Ai Weiwei muur visualiseerde precies wat ik in de Griekse vluchtelingenhel had gezien en waarover ik al had geschreven: ‘In de eindeloze massa van individuen die allemaal hun eigen familie en vrienden hebben, een persoonlijk verleden en een unieke geschiedenis, is het collectieve besef dat hier iedereen niet meer dan een nummer is, niet meer betekent dan een stempeltje op een papier voor een ellenlange asielprocedure, het aller moeilijkst te verdragen. De verpletterende wetenschap dat niet alleen geen enkel persoonlijk drama of geleden leed, maar ook geen enkele persoonlijke kwaliteit, geen enkel uitzonderlijk talent of ooit cum laude behaald diploma, wie dan ook de mogelijkheid biedt uit deze horror te ontsnappen. De waanzin en wanhoop in de ogen van al die mensen is vooral dat ene, verschrikkelijke besef: iedereen is hier even kansloos’.
In de brochure over de Chinese kunstenaar en zijn werk stond tot mijn stomme verbazing de volgende quote van hem: ‘I call on people to be ‘obsessed citizens’, forever questioning and asking for accountability. That’s the only chance we have today of a healthy and happy life’. Eigenlijk net zo als Stéphane Hessel, met zijn INDIGNEZ-VOUS!, maar dan anders. Daar stonden mijn bezorgde vrienden met een mond vol tanden. 1- 0 voor mij.
Inderdaad meneer Timmermans, met leiders als u en uw collega’s laat u ons geen andere keus dan ‘geobsedeerde wereldburgers’ te zijn, die niet mogen ophouden verontwaardigd te schreeuwen om verandering, van onze bestuurders en politici te eisen dat ze verantwoording afleggen, en hen te dwíngen tot transparant, ethisch, inventief, intelligent en humaan leiderschap. U faalt tot nu toe jammerlijk. Zie Brexit. En de vluchtelingen.
Het roer moet radicaal om, meneer Timmermans. In de eerste plaats bij u, de politiek. Alleen dán kunnen verdere financiële, economische, ecologische, sociale en humanitaire rampen die ons nu zeker en vast te wachten staan, voorkomen worden. En kan de huidige vluchtelingen horror enigszins in goede banen worden geleid, als het niet al te laat is. Indien niet goedschiks, met grondige democratische hervormingen binnen de nu nog bestaande EU, zoals Diem25 , de beweging van de – door u en uw vriendjes verguisde – voormalige Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis voorstaat, dan kwaadschiks: het definitieve einde van úw EU.
Aan u de keus, meneer Timmermans. Ik wens u een onrustige nacht.
Ik verblijf in door Ai Weiwei gelegitimeerde obsessieve ‘burger-woede’, Ingeborg Beugel

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (93)

Klazien2
Klazien23 jul. 2016 - 11:42

Als dit onderstaande commentaar waar is betekend dit het einde van de PvdA. Ieder nadeel heeft zijn voordeel.....

MarjoleinS2
MarjoleinS230 jun. 2016 - 19:44

De EU heeft opnieuw haar visitekaartje afgegeven dat het geen een malle moer geeft om de EU burgers. Alles draait om geld, nu ten koste van de Nederlandse pensioenen die voor 60% meetelt voor alle EU lidstaten. Tot de laatste dag bewust stil gehouden door staatssecretaris Klijnsma aan de tweede kamer. Ze kregen welgeteld 24 uur om het 100 pagina's dikke document door te spitten zodat er nauwelijks tot geen kritiek op kon worden gegeven. VVD, PVDA, D'66 en Groen Links hebben het groene licht gegeven, oftewel kwa pensioen Nederland aan de EU uitgeleverd. Lang leve de democratische EU, not :-(

GMatth52
GMatth5229 jun. 2016 - 2:53

Antwoord aan WillemB 27 juni 2016 "Het spijt me, maar in het epistel van Engelen zie ik geen enkel bewijs van de stelling dat de Griekse regering de geleende miljarden niet MOCHT terughalen. Graag verneem ik waar dit wel uit zou blijken, want ik vindt het essentieel voor de vraag in hoeverre de Grieken de kluit voor de zoveelste keer hebben belazerd." Einde citaat WillemB. Het verhaal van Engelen geeft geen details op dit specifieke punt, maar schetst een algemeen beeld van de vertekenende, ja misleidende berichtgeving in de Nederlandse mainstream media over de Griekse crisis. Wel wordt in het verhaal van Engelen vermeld, dat Griekse bankiers, bouwbedrijven en politici zichzelf verrijkt hebben met de Duitse en Franse kapitaalstromen. En om de West-Europese banken te redden, die hun leningen aan Griekenland anders niet terug zouden krijgen, gingen miljarden Euro's (de "steunfondsen") via de Griekse schatkist naar "onze" banken. De Modale Griek heeft daar weinig tot niets van gezien. De Griekse elite heeft er een puinhoop van gemaakt, niet "Dè Grieken". Aldus, kort samengevat, Ewald Engelen (Vijf jaar voorgelogen over Griekenland, toespraak 22-06-2015). . Dat de Griekse superrijken en belastingontduikers buiten schot bleven door toedoen van de EU (Dijsselbloem, Schäuble, Juncker, Draghi) blijkt uit de afloop van het conflict tussen de regering-Tsipras en de EU-top in 2015. Een paar hoogtepunten. Ten eerste de aanvaring tussen premier Tsipras en de heer Verhofstadt, Belgische Sofina-vertegenwoordiger in het Europarlement, begin juli 2015, zoals beschreven door Lode Vanoost in De Morgen, 09-07-2015. Op een verwijt van de Belg dat de Griekse regering in vijf maanden na haar aantreden de problemen van het verleden niet had opgelost en nog met geen enkel hervormingsvoorstel naar de onderhandelingen met de Eurogroep was gekomen, antwoordde de Griekse premier: "Ik heb ook mijn vriend Guy Verhofstad gehoord. Wij waren tegelijk kandidaat voorzitter van de Europese Commissie vorig jaar (in 2014) en hadden een goede relatie met elkaar. Hij heeft mij hier gevraagd: 'Hoe en met welke hervormingen ga je dit doen? Wat heb je al gedaan?'. " "Laat ik daar een antwoord op geven. Het is waar dat wij de voorbije vijf maanden meer tijd hebben gespendeerd aan onderhandelen dan aan regeren.Wij zaten in een fiscale wurggreep.Wij dachten meer aan hoe wij de Griekse economie in leven zouden houden." "Daar staat tegenover dat wij na vijf jaar, wel, na drie jaar, de fameuze Lagardelijst 1) hebben geopend, die door bepaalde ministers van de vorige regeringen in een lade was weggeborgen. Het zijn wij die heel wat van deze personen voor het gerecht brachten, personen die verantwoordelijk waren voor belastingontwijking. Dat hebben de vorige regeringen niet gedaan." "Het zijn ook wij die een akkoord bereikten met Zwitserland zodat Grieken, die hun geld naar het buitenland hadden versast, nu belastingen moeten betalen. Het zijn wij die wetten hebben gestemd die deze praktijken aan banden hebben gelegd. Het zijn wij die van de grote media-eigenaren hebben geëist dat ze hun belastingen moeten gaan betalen. Geen enkele regering voor ons heeft dat gedaan. Wij zijn het ook die de douanecontroles mogelijk hebben gemaakt, die effectief tegen smokkel en piraterij hebben ingegrepen. Dat hebben wij allemaal gedaan." 1) lijst van 2000 Griekse belastingontwijkers, die door IMF-voorzitter Christine Lagarde was ingediend bij het Griekse gerecht, in 2010 Ten tweede: de dreigementen, bij het begin van de onderhandelingen in februari 2015 geuit door voorzitter Eurogroep Jeroen Dijsselbloem tegen de pas aangetreden Griekse minister Yanis Varoufakis: "You either sign the memorandum that the others have signed too, or your economy is going to collapse. " HOW? "We are going to collapse your banks." Vrij vertaald: 'Je doet wat wij zeggen, anders helpen wij jullie hele economie de afgrond in. Dan trappen we jullie banken aan gort.' Geciteerd uit: Dijsselbloem tot Varoufakis: 'Doe wat wij zeggen anders vreten jullie straks maar gras', door Ralph van der Geest, 09-07-2015 - website Krapuul.nl Over de onderhandelingen met de Eurogroep zei ex-minister Varoufakis: "Het was een pure staatsgreep, één grote staatsgreep. En die is geslaagd', zegt Varoufakis over de onderhandelingen begin dit jaar [2015] over het derde reddingspakket voor Griekenland van 86 miljard Euro. 'De Eurogroep zou nooit een regering tolereren die was verkozen op basis van een programma dat haar uitdaagde.(..) Volgens de Griekse oud-minister waren Dijsselbloem en zijn collega's volstrekt niet geïnteresseerd in de hervormingen die Athene aanbood. 'Ik wist zeker dat, welke concessies we ook weggaven, het nooit genoeg zou zijn. De Trojka wilde de Griekse regering door de modder sleuren'."(Website GEWOON-NIEUWS.NL 'Reddingsplan Griekenland was een pure staatsgreep' 25-12-2015). Ten derde: het Griekse referendum zomer 2015, met als resultaat een overweldigend Nee (OXI) tegen het eisenpakket van de Eurogroep. Ten vierde: de Europese Centrale Bank van Draghi draait de geldkraan dicht om zo het Griekse betalingsverkeer lam te leggen. Ten vijfde: de Griekse regering capituleert, en haalt het Griekse parlement over tot instemming met de eisen van de Eurogroep. Ludo de Brabander Vrede vzw schreef daarover in De Morgen van 13-07-2015 (Het 'akkoord' is een dictaat aan Griekenland): "Waaruit bestaat het akkoord dat eigenlijk een dictaat is? De Griekse regering wordt gedwongen om een neoliberaal programma in te voeren en daarmee ook het sociaal systeem verder uit te hollen Er komen hervormingen in het belastings- en pensioensysteem. Alleen krijgt Griekenland maar tot woensdag 15 juli de tijd om deze hervormingen door het parlement te jagen. Een dergelijke eis staat ver van elke democratische regel. Het valt te betwijfelen dat België en gelijk welk ander Europees land zo'n inbreuk op zijn soevereiniteit zou willen slikken. Maar dat is nog lang niet alles. Onder leiding van de Duitsers wordt de Griekse regering ertoe verplicht om een gedetailleerd hervormingspakket te realiseren. Zo moet ook de arbeidsmarkt geliberaliseerd worden en moeten 'alle' Oeso-aanbevelingen -het zijn er 329- worden uitgevoerd, gaande van dereguleringen in de bakkerij-, de melk- en de farmaceutische sector, liberalisering van heel wat prijzen in de farmacie, de afbouw van de beperkingen op de zondagshandel, het deregulariseren van bepaalde beroepscategorieën zoals in het ferry-transportwezen (...), flexibilisering van handelspromoties, seizoensverkoop en discounts...(...) Verder komt er een privatisering van het energiedistributienetwerk tenzij er alternatieve maatregelen worden gevonden die dezelfde gevolgen hebben op vlak van de economie." Koenraad Bogaert schrijft in zijn artikel 'De kolonisering van Europa. Of waarom de strijd van de Grieken ons allen aangaat' (website Krapuul.nl): "Sinds de financiële crisis van 2008 vindt er als het ware een kolonisering van het Europese continent plaats aan de hand van een agressieve bezuinigingspolitiek, de uitverkoop van publieke eigendommen en de complete afbraak van de sociale welvaartsstaat. Individuele lidstaten worden verplicht om drastische besparingsmaatregelen door te voeren om in se een Europese bankencrisis ongedaan te maken. In het geval van Griekenland ging dit om grote Duitse en Franse banken. Dit "Europese Project" treft voorlopig vooral het Zuiden van Europa, maar alles wijst erop dat de rest van Europa uiteindelijk zal volgen." En verder: "Het gaat over de kolonisering van de eigen Europese bevolking die in een besparingsregime wordt gedwongen, dat in de feiten enkel en alleen de Europese financiële sector en de grote bedrijven dient. De bankencrisis wordt namelijk gebruikt als een opportuniteit om de eurozone te transformeren in een "neoliberale utopie van goedkope arbeid, flexibele arbeidsomstandigheden en onmondige onderdanen". In tegenstelling tot de mythe van het Europese compromis gaat dit niet gepaard met een zogenaamde democratische overdracht van bevoegdheden van de nationale overheden naar het Europese niveau, maar eerder met een MACHTSOVERNAME georkestreerd vanuit de Europese 'instituties' zelf (de ECB en de Europese commissie) onder druk van de machtige financiële sector. De democratie en de nationale soevereiniteit van Griekenland werden ondergeschikt aan het Memorandum." Tot zover het betoog van Bogaert. Het mag duidelijk zijn, dat het tegen Griekenland gevoerde beleid de grote bedrijven, banken en vermogensbezitters ontziet, sterker nog, hùn belangen dient. De verschillen tussen arm en rijk worden vergroot, de rechten van werknemers en baanlozen aangetast. En dat is bewuste politiek. Zeker heeft de Griekse elite destijds een verkeerde voorstelling van zaken gegeven over de financiële huishouding van hun land bij het toetreden tot de Eurozone, maar ze heeft er zelf het minst van te lijden. En de regering-Tsipras had in 2015 een andere koers willen inslaan. Maar Griekenland wordt door de EU met nieuwe schulden opgezadeld, onder het mom van "reddingsplan"; en die schulden worden op de middengroepen en de laagstbetaalden verhaald. En de regering is gedwongen tot een politiek van sociale afbraak (sociale zekerheid, pensioenen, ziektekostenverzekering) en van uitverkoop van publiek bezittingen (overheidsbedrijven). Het bevoordelen van de rijken is staand beleid, door de Europese Unie aan de lidstaten opgelegd.

1 Reactie
MarjoleinS2
MarjoleinS230 jun. 2016 - 19:46

Bedankt !! Hopelijk wordt het ook gelezen.

bob b.
bob b.28 jun. 2016 - 13:50

Ik geloof dat Beugel de kwaliteit mist om de essentie van haar boodschap compact te brengen. Dit heet leeglopen, een woordendiarree veroorzaakt door een teveel aan zorg of drank, tijdens een nachtje waken. Meestal roept het een het andere op. Met enige redactie op de tekst had ik de kern er wellicht eerder uitgelicht. Nu moet ik na een half uur lezen vaststellen dat Beugel gewoon een tweede Turkije deal wil, maar dan ergens anders. Nog verder weg van huis, hun huis en dat van ons. Ver van ons bed. Ze wil Syriërs loslaten op de verlaten pampa's, tussen de koeien die daar voor vleesconsumptie rondlopen. Verstoken van ieder menselijk contact. Maar waarom? Omdat Argentinië zo'n leuk land is, of omdat daar allemaal christenen wonen? Wat is er zo bijzonder aan dat land. Ik denk dat ze niet weet, wat ze wel hoort te weten dat die mensen helemaal nooit weg wilden uit hun land of regio. Dat dat de reden is waarom er zoveel in buurlanden van Syrië terecht zijn gekomen. Ik denk dan ook niet dat Timmermans of enig ander verstandig mens wakker zal hoeven te liggen van deze nachtelijke schrijfbeurt van Beugel. Het is oud en bekend nieuws, maar opnieuw met de verkeerde oplossingen of conclusies. Volgende keer dus graag iets compacter, iets meer to the point en wat meer doordacht. Verder ben ik er van overtuigd dat Beugel een goed mens is, ik begrijp alleen niet waarom ik dat hoef te weten.

Robe Spierre
Robe Spierre27 jun. 2016 - 20:00

Tsjongejonge, wat een tekst! Ik neem aan dat de schrijvers hier per woord betaald krijgen. Het deel over de vluchtelingen heb ik met interesse gelezen. Goed om het wat meer over het voetlicht te brengen wat zich daar allemaal afspeelt. Het doel is me niet helemaal duidelijk. Waarom wordt alles op Timmermans opgehangen? Gewoon woede afblazen? want het leidt nergens toe. Want Timmermand gaat niet over de wil van de EU bevolking en die bevolking wil gewoon niet teveel vluchtelingen. Liever dus meer tekst over de situatie van de vluchtelingen dan dat ordinaire gescheld op ons Frans. Jammer dat het daarna weer ging over Griekenland. Nog even goedkoop je gelijk halen (dat je niet hebt). Ze hebben geld geleend en dat kunnen ze niet terugbetalen. Of extra leningen nu naar westerse banken gaat, als aflossing - Griekenland heeft datzelfde geld daarvoor gewoon wel ontvangen, of direct naar de bevolking die vervolgens de schulden weer moet afbetalen; betaald moet er worden. Pas op! Lenen kost geld... Dat weet iedereen, toch? Ik denk dat een helder verhaal over de leefomstandigheden van de vluchtelingen beter had geholpen mensen over de streep te trekken en een ruimhartiger beleid te accepteren.

1 Reactie
MAXIMALE STUDIEFINANCIERING GEBRUIKT
MAXIMALE STUDIEFINANCIERING GEBRUIKT28 jun. 2016 - 10:31

Mee eens, tot het Griekenland gedeelte. Ook daar had Duitsland vanaf de EURO toetreding in 2001, als 12de euro-land alles mee te maken. De toen foute boeken zijn willens en wetens door de Duitsers er doorheen gedrukt, maar ze dachten dat het probleem zich vanzelf zou oplossen......

Henriette3
Henriette327 jun. 2016 - 17:44

Ik hou hier maar één iemand verantwoordelijk voor en die riep heel hard "Wir schaffen das"!

MAXIMALE STUDIEFINANCIERING GEBRUIKT
MAXIMALE STUDIEFINANCIERING GEBRUIKT27 jun. 2016 - 15:45

Waarom nu al die kritiek op onze Frans Timmermans? Voor zover ik weet is hij niet gekozen om op die plaats te zitten vanwege zijn CV. En hoe iemand de MO vluchtelingencrisis kan bespreken zonder de VS en Merkel te noemen, dat gaat mijn pet te boven. In de reacties komen ze tenminste wel aan bod. Frau Merkel heeft de vluchtelingen in de val laten lopen, en door de mensensmokkelaars laten verdrinken, niet Timmermans.

Albert Einstein
Albert Einstein27 jun. 2016 - 15:08

Ingeborg, Timmerfrans wil wel, maar het volk wil niet meer naar hem luisteren. En als het volk zijn leiders niet meer wil, dan moeten de leiders een ander volk kiezen!

IronLungs
IronLungs27 jun. 2016 - 9:21

Het duurde even maar hij kwam alsnog. De schuld van al dit alles bent U, best reaguurder. Dat u het even weet.

Marq Pas
Marq Pas27 jun. 2016 - 8:22

"en je weet waar het probleem zit: Bij de EU burgers." En zo is het. Het is hoog tijd dat de EU een nieuwe richting inslaat waarbij niet de individuele burger, maar het gemeenschappelijk belang zoals vertegenwoordigd door de heer Jean-Claude Juncker centraal komt te staan. Om het EU-apparaat nu eindelijk echt goed te laten functioneren dienen de laatste barrieres te worden geslecht en dient de EU-top gevrijwaard te worden van enige politieke, juridische en financiele aansprakelijkheid om zodoende hun totale onafhankelijkheid te kunnen waarborgen. We moeten vooruit, we hebben meer Europa nodig, nu meer dan ooit. Het moet beter en we gaan het beter maken, met elkaar, voor onze kinderen. Het goed en zorgvuldig voorbereiden van onze toekomst is nu cruciaal. Burgers, referenda en verkiezingen staan deze broodnodige hervormingen in de weg. Juist nu moeten we doorpakken. Zeg NEE tegen de populisten.

2 Reacties
cockpol
cockpol27 jun. 2016 - 14:55

cynisme?

Marq Pas
Marq Pas27 jun. 2016 - 15:11

Nee, een uitnodiging tot nadenken met misschien een kleine waarschuwing.

Arvidos
Arvidos27 jun. 2016 - 7:11

Apart dat links Canada bejubelt om haar immigratieland, terwijl dat land een bijna PVV-achtig beleid voert. Apart dat links zogenaamd opkomt voor mensenrechten, maar het nooit heeft over de vele landen die geen enkele vluchteling opnemen (bijvoorbeeld de Golfstaten, China, Kazachstan, etcetera). Apart dat links voor vrijheid van meningsuiting is, maar iedereen uitmaakt voor facist die een beetje een andere mening op nahoudt. Apart dat links voor zogenaamd voor homo rechten is, maar als het geweld uit islamitische hoek komt, het zwijgen ineens regeert. Apart dat links voor de rechten van het kind pleegt te zijn, maar zwijgt wanneer gedwongen kindbruidjes kritiekloos naar Nederland worden geimporteerd en vervolgens worden verkracht in AZC's. Links is moreel failliet, zoveel is duidelijk.

2 Reacties
Karingin
Karingin27 jun. 2016 - 12:01

Apart dat "rechts" altijd zo generaliseert...

mulligan
mulligan27 jun. 2016 - 19:32

En apart dat rechts altijd meent een antwoord op alles te hebben door met vingers naar anderen te wijzen.

GeachteLezer
GeachteLezer26 jun. 2016 - 20:44

Beste Ingeborg, leg dit bericht maar even naast dat van de Brexit en je weet waar het probleem zit: Bij de EU burgers. Engeland heeft gister de brug opgehaald voor vluchtelingen en immigranten, daar ging dat referendum over. Per ongeluk zijn ze ook buiten de EU terecht gekomen. . Je boosheid is begrijpelijk, maar ook weer misplaatst, dat wil zeggen, verkeerd gericht. Het gaat juist om de bevolking van Europa, die helemaal geen zin heeft in vluchtelingen, de Oost Europese staten voorop nog wel. Landen die al sinds hun toetreding netto-ontvangers zijn van EU contributies zijn zelf te beroerd om een paar vluchtelingen op te vangen. . Het probleem zit niet bij Timmermans, maar bij het volk dat hem kiest. Men is vluchtelingen zat, er zijn teveel, het blijft maar komen, er komt ook geen einde aan is het gevoel. . En dat is terecht. Er zal ook geen einde aan komen. Per jaar komen er 6 miljoen Nigerianen bij in een straatarm, kansloos land. Waar moeten die heen over twintig jaar? Als die Pakistanen, Indiers die nu geboren worden, waar komen die aankloppen? We kuinnen hen niet allemaal opvangen, uitnodigen, herplaatsen, voorzien van een menswaardig leven. . De enige, en structurele oplossing is de stoppen van de bevolkingsgroei in arme streken. Dat is de grootste oorzaak van de groei van wereldproblemen, inclusief de oorlogen in het Midden Oosten van de laatste jaren. Al die mensen die geboren werden in arme landen zijn opgegroeid tot mensen die willen leven, gebruiken en consumeren. In Syrie heeft dat geleid tot een verdriedubbeling van de bevolking in 30 jaar, en de mislukte oogsten door de droogte heeft het laatste zetje gegeven aan de opstand tegen Assad. . Daar kunnen wij niets aan/tegen doen. We kunnen hooguit een beetje dweilen met de kraan open, zo lang het niet totaal uit de hand loopt. En dat loopt het al: 500 dode vluchtelinge op zee en het zal niet de laatste keer zijn. . Een ding is zeker: Timmermans draag hieraan maar zeer beperkt schuld.

3 Reacties
Gert1002
Gert100227 jun. 2016 - 10:30

U schrijft "Het probleem zit niet bij Timmermans, maar bij het volk dat hem kiest". Types als Timmermans bij de EU worden niet door het volk gekozen. Wellicht zit daar het probleem?

GeachteLezer
GeachteLezer27 jun. 2016 - 15:34

Nou jawel hoor, types als Timmermans worden gewoon door het volk gekozen. Bovendien zit het probleem eerder nog bij het volk dat hem niet kiest: De populistische klagers, die geen bruine mensen over hun grenzen willen zien komen. Die zorgen ervoor dat de Turkije deal standhoudt. Zij zijn er blij mee, want heeee, opeens geen beelden meer in het nieuws van verdronken jongetjes, die zo akelig de gemoedsrust verstoren van het SBS 6 kijkende emo-gestuurde volkje. Nee die jongetjes zie je niet meer, want die sterven nu onzichtbaar op zee als hun volgepakte boot omslaat voor de kust van Libie. dat levert veel meer dode kleine jongetjes op maar die zien we prettig genoeg niet. Ook vinden we dode jongetjes aan de grens met Turkije, doodgeschoten bij het oversteken van de grens. Maar we zien ze niet. . Het probleem zit niet bij Timmermans maar bij de mensen die blij zijn dat het nu weer "rustig" is aan onze grenzen. Erdogan heeft dat heel goed begrepen: Hij houdt alles buiten zicht van de EU, geen reporters, geen berichten of beelden uit de grenszone want hij houdt de illusie in stand dat hij het probleem heeft opgelost. Nee, de EU heeft, samen met dictator Erdogan het probleem alleen maar van de televisie gehaald, zodat u en ik niet onprettig meer worden gestoord in onze dagelijkse gang van zaken.

GeachteLezer
GeachteLezer27 jun. 2016 - 15:39

In het kader daarvan de keiharde maar zeer rake cartoon van Charlie Hebdo (weet u nog?) over dat kleine jongetje, waarin de suggestie gewekt wordt dat u maar blij moet zijn dat het jongetje dood is, want was hij blijven leven dan was het een reteknijpende Keulen-moslim geworden. Een cartoon die de kijker eventjes confronteert met de inconsequente houding jegens de vluchteling: Een dood jongetje is eindeloos zielig, maar vluchtende mannen mogen terug, dood of sterven in hun eigen land. Grappig om te zien dat de wereld DAAR vervolgens overheen valt ("wat een smakeloze tekening"). Precies, dat is het. Maar de emoties van de wegkijkende burger zijn dat nog veel meer.

Van der Wal
Van der Wal26 jun. 2016 - 16:52

Mensen die beter zouden moeten weten geloven in de ideologie. Daar is een woord voor: godsdienstwaanzinnige.

Hubrecht2
Hubrecht226 jun. 2016 - 16:17

Ingeborg Beugel, hartelijk dank. Huub.

Lagonda2
Lagonda226 jun. 2016 - 16:02

Bravo! Strak stuk! Je snijdt één van de meest wezenlijke problemen aan van de hedendaagse overheden: politici deugen niet. Het maakt niet uit of ze links of rechts, conservatief of progressief, religieus of atheïst zijn: het betreft altijd weer een figuur dat om alle verkeerde redenen op de verkeerde plek zit, en over een macht kan beschikken waar hij helemaal niet over zou mogen beschikken. Zo lang wij worden bestuurd door mensen die enkel spreken en handelen op basis van wat belangrijk is voor henzelf en hun achterban, wordt 't nooit wat. Het zijn dit soort alfa-aapjes die, zittend op hun rots elkaar met poep bekogelend, alle goede plannen en idealen keer op keer verneuken en perverteren. Je kunt geen land besturen op basis van dit soort tribale drijfveren. Het is daarom ook zo tekenend dat Frans Timmermans na de Brexit van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen. Hij is nooit bezig geweest met daadwérkelijk proberen te begrijpen wat er gaande is om met daadwérkelijke oplossingen te komen. Nee, hij heeft enkel parmantig rondgelopen in zijn kwasterige spiegelpaleisje en zichzelf bewonderd om al zijn voorgewende medeleven. "I like to thank the Academy..." spreekt hij met betraande oogjes tot zijn spiegelbeeld. Maar nu zijn spiegels door de Brexit aan stukken zijn geslagen, weet hij zich geen houding meer te geven, en laat zich niet meer zien. Narcistische schaamte in plaats van moedig leiderschap. Wij moeten ons eens dringend gaan afvragen of onze belangen eigenlijk wel gediend zijn bij figuren als Timmermans, of Pechtold, of Rutte, of Juncker, of Verhofstadt, of Wilders, of één van al die anderen. Wij moeten ons eens dringend afvragen wat dat eigenlijk voor mensen zijn, die menen dat ze zomaar over het lot van miljoenen kunnen beslissen, maar wegduiken zodra hen om verantwoording wordt gevraagd. Wij moeten ons eens afvragen wat hen drijft, waarom ze daar zitten, hoe ze daar terecht zijn gekomen, en wat daar de precieze betekenis van is. Het is mijn overtuiging dat het verlangen naar het bekleden van een machtspositie gezien moet worden als een symptoom van een ernstige psychische stoornis; een overtuiging die dagelijks wordt bevestigd door de gebeurtenissen in de wereld. Ik snap daarom niet waarom "links" zo'n moeite heeft met die Brexit. De Brexit is op de éérste plaats overduidelijk een motie van wantrouwen aan de EU-bestuurders en lokale politici. Een motie van wantrouwen die, zoals ook het stuk van Ingeborg duidelijk laat zien, volkomen terecht is, want de boven-ons-gestelden maken er zienderogen een potje van, en blijven doof voor kritiek en blind voor hun eigen falen. Het volk heeft alle redenen om de macht te wantrouwen, en het volk steekt nu een spaak in de wielen. Sinds wanneer is "links" daar tegen? Sinds wanneer is "links" vergeten dat macht *altijd* gewantrouwd dient te worden?

Johan eldert
Johan eldert26 jun. 2016 - 12:49

amen!

OlavM
OlavM26 jun. 2016 - 11:09

Μάλιστα, γανακτούμε ! (Jazeker,we zijn verontwaardigd!). Wat een goed, belangrijk “j’accuse-verhaal”! Dank, Ingeborg Beugel, voor je zo bloemrijk verwoorde verontwaardiging! Je hebt gelijk: er is vooral een vluchtelingenópvangcrisis. “Global mega solutions” zijn inderdaad broodnodig. Ik ben voor een Brexit: exit Brussel! (Waarmee ik bedoel: de Brusselse EG-bureaucratie, die zich vooral ten dienste stelt van de grote internationale concerns en hun duizenden lobbyisten).

arjenZH
arjenZH26 jun. 2016 - 11:04

"Banken die dertig jaar lang sámen met alle voorgaande corrupte Griekse regeringen – waar u en uw makkers ál die tijd willens en wetens ongegeneerd zaken mee deden – verantwoordelijk zijn voor al die toxische leningen en de Griekse reuzenschuld. " Mevrouw draait de boel om. Opvolgende Griekse regeringen hebben gewoon 30 jaar lang veel en veel meer geld uitgegeven dan dat er binnen kwam. Absurd om de gevolgen daarvan bij Timmermans en de EU in de schoenen te schuiven.

4 Reacties
Johan eldert
Johan eldert26 jun. 2016 - 12:49

wat jarenlang door die banken en eU werd aangemoedigd want daarmee bleef onze export op peil naar die landen. Dus wel degelijk ligt een aanzienlijk deel van de schuld bij de Eu en banken

Bert Vlierman
Bert Vlierman26 jun. 2016 - 15:36

Arjen, de banken wisten dat ze risicoloos aan Griekenland konden lenen omdat de muntunie borg stond voor de Griekse schulden. Volgens een besluit van de Timmermansen begin deze eeuw. Diezelfde Timmermansen wisten dat Griekenland niet voldeed aan de eisen voor toelating tot de Eurozone, maar ze hebben destijds willens en wetens dat feit genegeerd. Voorts wisten die Timmermansen, en weten nu alle burgers die kranten kunnen lezen, dat de euro gedoemd is te mislukken. Frankrijk en Italie zullen een fataal beroep moeten doen op Muntunie-steun. Arjen, een beetje kennis is nooit weg.

Lagonda2
Lagonda226 jun. 2016 - 16:23

Natuurlijk is dat de schuld van de EU. Ten eerste is 't de EU geweest die willens en wetens Griekenland in de EU wilde hebben, en daarom uiterst coulant met de toelatingseisen is omgesprongen, omdat men niet heeft willen weten dat het land eigenlijk niet geschikt was om mee te draaien met de Euro. Ten tweede is het de EU geweest die het voor Griekenland mogelijk heeft gemaakt om al dat extra geld over de balk te rotten, in de heilige overtuiging dat alle Europese economieën intrinsiek gelijkwaardig zijn, zodat de Euro als grote gelijkmaker zou gaan functioneren. En ten derde zijn er de laatste 30 jaar genoeg momenten geweest waarop de EU had kunnen ingrijpen, en er bij Griekenland op aan te dringen zuinig aan te doen met al die extra middelen, en niet, bijvoorbeeld, de riantste pensioenregeling van de EU ermee te betalen. Als beroepspokeraars een onervaren nieuweling tot op het bot uitkleden, moet je daar niet de nieuweling de schuld van geven.

johannn2
johannn227 jun. 2016 - 12:57

arjen, En wie hebben aan de banken dan de mogelijkheid gegeven, en doen dat nog steeds, om dit soort leningen te verstrekken en vrij-uit te gaan bij het omvallen van het kaartenhuis ? .

Bram Emanuel
Bram Emanuel26 jun. 2016 - 10:38

"Meneer Timmermans, mag ik even uw aandacht?" Ik ben bang dat uw boodschap niet aankomt want Timmermans is nergens te bekennen. "waarisfrans" is trending topic op twitter en niemand weet waar hij uit hangt sinds de Brexit. Hij is foetsie.

1 Reactie
Albert Einstein
Albert Einstein27 jun. 2016 - 15:14

Hij is z'n Engels aan het afleren.

Phil2
Phil226 jun. 2016 - 10:24

Tip aan alle stukjes schrijvers: houdt het beknopt, dan wint het betoog aan kracht. Het wordt anders zo'n brei. De alom aanwezigheid van media en vooral social media noopt er toe dat we van onverkwikkelijke zaken, om het maar eens algemeen te zeggen, iets moeten vinden, er iets aan moeten doen. Denken iets substantieels uit te kunnen richten. Soms kan dat gewoonweg niet. Misschien is wel de grootste frustratie t.a.v. de EU, dat het samenkomen en onderlinge gekonkel van landen de illusie schept dat er dan ook iets gaat gebeuren. Je ziet dat op ALLE cruciale dossiers dat niet gebeurt. Tezamen als EU kan dat niet en individuele EU landen idem dito, om te beginnen t.a.v. de opvang van de vluchtelingen. Bottom line is dat de grote meerderheid hier vindt, en daarmee de politici: waarom zouden wij eigenlijk voor de gevolgen moeten opdraaien voor het feit dat veel landen in de regio er een cultuur van onverdraagzaamheid op na houden? Dat is helemaal geen onredelijk of asociaal argument. Ik geef u te denken dat als Syriërs wisten welke verwoesting hen te wachten stond, verreweg de meesten zouden hebben bedankt voor de prijs die moet worden betaald.

Nick Ros
Nick Ros26 jun. 2016 - 10:15

Ik ben bang dat na 17 maart 2017 het gebeurd is met timmerfrans. Met 6 zetels maak je geen indruk in de EU.

MarjoleinS2
MarjoleinS226 jun. 2016 - 9:37

Het kan toch ook niet anders dan dat je bijna stikt van woede bij zoveel onrecht dat de EU over de Griekse inwoners uitstort. Ga er maar aanstaan: je wordt financieel totaal uitgeknepen en tegelijkertijd mag je de ellende waar de vluchtelingen voor komen te staan in je eentje oplossen. Waar is de EU die de mond vol heeft van eenheid binnen de EU, vreedzaamheid en solidariteit maar, een tegenovergesteld beleid voert waar het neerkomt op het recht van sterkste? En Griekenland is niet sterk, integendeel. Toch laten we hen ervoor vliegen. Net als de vluchtelingen!! Het is beschamend en totaal immoreel! Veel Europeanen, waaronder miljoenen Nederlanders, beklagen zich over het vluchtelingenbeleid: de EU doet te weinig, de EU doet teveel. Maar de EU dat zijn wij zelf!! Het is ons stemgedrag dat dit mogelijk maakt. Wij hebben een keus, maar elke keus heeft gevolgen. En het zijn juist die gevolgen die we vervolgens niet onder ogen willen zien. Kiezen we politiek rechts, zei het de helft plus 1, krijgen we rechts beleid. Kiezen we voor een Brexit, dan komt er een Brexit. Kiezen we voor solidariteit, krijgen we solidariteit. Maar dat wil maar niet doordringen. Iedereen zit op zijn eigen ivorentoren. Niet alleen politici, ook het grote merendeel van het stemvolk dat zich niet wenst te willen verenigen met de zwakkeren van de aarde, de vluchtelingen. Of de andere helft van de EU burgers zoals de Grieken, Spanjaarden, Italianen, Portugezen, kortom Zuid Europa dat altijd onder de arm genomen zal moeten worden door de rijke EU landen zoals Nederland en Duitsland. Grenzen sluiten helpt niet want we zijn te afhankelijk van elkaar geworden om te overleven op het niveau dat we decennia lang gewend zijn. Maar wil je niet nog meer verliezen, verlies je dan niet in illusies die worden gevoed door angst en haat, maar geef je over aan medemenselijkheid, tolerantie en solidariteit. Niemand belooft je meteen het paradijs, noch dat je zult baden in welvaart, maar gemeenschappelijke doelen elkaar te behoeden voor nog meer verlies, is je eerste winst!! Er is zoveel te zeggen en te schrijven over alles wat gaande is in Europa en binnen de EU dat gaat over mensen, individuen, persoonlijke ervaringen en Ingeborg Beugel geeft hier een intense weergave aan. Dit zijn de feiten, dit zijn emoties op emotionele feiten die je niet kan negeren wil je zelf niet ook genegeerd worden! Elke ervaring is een gedeelde ervaring al leef en woon je honderden kilometers uit elkaar. Het zijn de leiders binnen de EU, de Raad van Commissarissen en het Europese Parlement die ons vertegenwoordigen en ons elkaar mede verantwoordelijk houden van alles wat er rond om ons heen gaande is. Geen grens dat uit water, prikkeldraad of uit een betonnen muur bestaat zal dat ooit kunnen tegenhouden, want vanuit ons menselijk verlangen zullen we altijd over grenzen heen gaan. Dat heeft niet alleen de geschiedenis ons geleerd, maar zelfs de hele menselijke evolutie. En daar maken we als individu vanaf onze geboorte nou eenmaal deel van uit.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon26 jun. 2016 - 9:28

Mw Beugel fulmineert tegen Timmermans en projecteert al haar woede en onmacht op hem en de EU. Of dit terecht is waag ik zeer te betwijfelen omdat landen in de EU en m.n. de NW-Europese juist relatief veel vluchtelingen opnemen in vergelijking met andere westerse landen. Dat de heralloctie van vluchtelingen niet wil lukken, valt Timmermans niet aan te rekenen. Dit komt omdat het draagvlak in de meeste EU-landen hiervoor m.n. in de Visegrad landen ontbreekt. Volgens mij kan Mw Beugel zich beter richten tot de VN. Er zijn te veel welvarende westerse landen die hun verantwoordelijkheid niet nemen en het VN-vluchtelingenverdrag niet naleven. De facto is het slechts een handjevol landen in NW-Europa dat dit verdrag respecteert. Zelfs het door Mw Beugel geroemde Canada lapt het verdrag aan zijn laars door te selecteren aan de poort.

1 Reactie
cockpol
cockpol26 jun. 2016 - 21:39

Inderdaad, Canada en Trudeau worden hier ten onrechte bejubeld. Ze selecteren, en nemen, met feel poeha, een belachelijk klein aantal vluchtelingen op.

Freeman2
Freeman226 jun. 2016 - 9:03

Wees blij Ingeborg, vandaag is de verkiezing in Spanje waarbij wordt verwacht dat een jonge intellectueel - Pablo Iglesias zal de deur aanwijzen aan de regerende ultrarechtse politici van Partido Popular (net iets als de VVD in Nederland). De hoop is dat erna komt de tijd voor nieuwe beslissingen en ondernemingen in Europa met meer oog voor de sociale gerechtigheid, die mogelijk ook gevolgen voor betere vluchtelingen politiek zullen hebben. Podemos Unidas!

1 Reactie
cockpol
cockpol26 jun. 2016 - 21:44

Er zullen weinig vluchtelingen naar Spanje willen, en Podemos zal zijn werk hebben met de zeer hoge werkloosheid bij de Spaanse jongeren (33% van de jongeren onder 25 jaar).

BarendDeVries
BarendDeVries26 jun. 2016 - 8:24

Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat linkse mensen de brexit en andere anti-EU-sentimenten wijten aan een gebrek aan solidariteit van EU-functionarissen met Griekenland of vluchtelingen. De populariteit van deze bewegingen ligt toch juist in de afwijzing van de afgedwongen internationale solidariteit en de wens naar meer nationale solidariteit. Deze bewegingen groeien juist in crisissen als die met Griekenland omdat ze er tegen zijn dat het belastinggeld, dat in eigen land in onderwijs, infrastructuur of gezondheidszorg geïnvesteerd kan worden, naar een corrupt land als Griekenland gaat. Sinds de vluchtelingencrisis wenden zich velen van de EU af omdat ze denken dat ze die mensen moeten accepteren van de EU terwijl ze dat niet willen. Dat is misschien een waarheid die links niet wil zien. De massa's die voor deze bewegingen stemmen voelen zich niet verantwoordelijk voor de vluchtelingen in die tentjes en willen ze gewoonweg niet in hun land toelaten. De afkeer van de EU ligt ook in de wens om de eigen grenzen hiervoor te kunnen sluiten.. Reacties als die van mevrouw Beugel komen volgens mij voort uit het idee dat deze mensen eigenlijk niet tegen vluchtelingen zijn, maar niet door hebben dat ze eigenlijk lijden onder door het neoliberalisme veroorzaakte angsten om de eigen existentie. En daar moet je dan op reageren met een flinke dosis extra solidariteit. Het is tekenend voor de kloof die zich gedurende decennia heeft gevormd tussen de linkse elite en haar traditionele achterban die elkaar niet meer begrijpen.

3 Reacties
rick verdonschot
rick verdonschot26 jun. 2016 - 17:25

Nogmaals: Er is nauwelijks geld naar Griekenland gegaan. Van de 220 miljard aan zogenaamde "steunpakketten" is er 9,7 miljard (minder dan 5% dus) terecht gekomen in de Griekse staatskas. De overige 210.300.000.000 euro's zijn rechtstreeks naar de banken gegaan. Als tegenprestatie voor dit "steun" heeft Griekenland de beschermde Griekse eilanden, havens, water bedrijven, luchthavens, het hele arsenaal van nationaal erfgoed en talloze andere voorzieningen moeten verkopen aan de hoogste bieder. De griekse bevolking is in bittere armoede gestort, de gezondheidszorg ligt op het niveau van een 3e wereldland en er is geen enkele mogelijkheid om de economie weer op te bouwen. Dit is kapitalisme/neo-liberalisme in haar meest extreme vorm en binnen de context van de EU hebben termen als rechts en links, progressief of conservatief gewoon geen betekenis. Deze termen insinueren namelijk dat er een politieke ideologie is terwijl er in een plutocratie geen plaats is voor ideologieën. Het besef begint langzaam maar zeker wel door te dringen bij meer en meer mensen ongeacht hun politieke voorkeur, maar velen blijven hangen in een simpel wereldbeeld waarbij de wereld bestaat uit duidelijke tegenstellingen. Juncker is vrij duidelijk in zijn bewoordingen: Over het verdrag van Lissabon: “Of course there will be transfers of sovereignty. But would I be intelligent to draw the attention of public opinion to this fact?,” Over de situatie in Griekenland (2011): "When it becomes serious, you have to lie. Over de invoering van de euro: "We decide on something, leave it lying around, and wait and see what happens. If no one kicks up a fuss, because most people don't understand what has been decided, we continue step by step until there is no turning back." Over het monetaire beleid van de EU: "I'm ready to be insulted as being insufficiently democratic, but I want to be serious ... I am for secret, dark debates" En als klap op de vuurpijl: "There can be no democratic choice against the European treaties."

MarjoleinS2
MarjoleinS226 jun. 2016 - 17:44

“Reacties als die van mevrouw Beugel komen volgens mij voort uit het idee dat deze mensen eigenlijk niet tegen vluchtelingen zijn, maar niet door hebben dat ze eigenlijk lijden onder door het neoliberalisme veroorzaakte angsten om de eigen existentie. En daar moet je dan op reageren met een flinke dosis extra solidariteit. Het is tekenend voor de kloof die zich gedurende decennia heeft gevormd tussen de linkse elite en haar traditionele achterban die elkaar niet meer begrijpen.” Wat ik niet begrijp, meneer de Vries, is de standaard mantra dat Links bezuinigingen en hervormingen wordt verweten, terwijl dat een Neo-Liberaal, lees rechts, beleid is, en al 3 decennia lang uitgevoerd door VVD, CDA en D’66. Dat de Sociaal Democraten dit rechtse beleid in 3 kabinetten van in het totaal 10 sinds 1989, met name de huidige, hebben ondersteunt is inderdaad tenen krommend, maar ze staan dan ook niet voor niets op het laagste niveau sinds hun 70 jarig bestaan. Maar de echte Linkse partijen krijgen niet eens de kans om zich te revancheren tegen het onrecht van miljoenen Nederlanders omdat ze stelselmatig worden gedemoniseerd. Juist door die kiezers die er het meeste baat bij zouden hebben. Dat is ook wat u schrijft. Meneer de Vries, maar het is juist Links die zich dit aantrekt. Het is in de hele discussie ook in uw belang u bij de feiten te houden. Net zoals u klakkeloos aanneemt dat de EU beleidvoerders, waaronder onze eigen minister van Financiën Dijsselbloem, miljarden naar de Grieken hebben gedaan. Dit is, zoals Ingeborg Beugel schrijft, een regelrechte leugen. Het geld is naar de banken in Duitsland en Frankrijk gegaan, en die hebben flinke winst gemaakt met de rente die Griekenland in rekening is gebracht. De lage rentestand is namelijk niet aan de Griekse schulden doorberekend. Griekenland, en daarmee de Griekse bevolking, heeft niets maar dan ook niets van de miljardendans van de Trojka kunnen profiteren. In tegendeel zelfs. Dat is wat Ingeborg schrijft en u leest voornamelijk de oproep dat de EU solidair moet zijn met de vluchtelingen. Daar gaat u, maar niet alleen u, aan voorbij. De gemiddelde Griek lijdt zoveel meer dan menig Nederlander, terwijl zij wel solidair zijn met de vluchtelingen. Dat is wat mensen in nood bijeen brengt; solidariteit. Hieruit zou je kunnen concluderen dat een grote groep Nederlanders nog te weinig lijdt om solidariteit te begrijpen en te voelen. En het is niet dat ik iemand ook maar dat lijden gun, nou ja, de beleidsvoerders zelf; zij mogen van mij ervaren wat miljoenen EU burgers dagelijks meemaken. Maar het is geen schande medeleven te voelen met de vluchtelingen, noch is het een schande voor je eigen landgenoten op te komen. Maar dan wel met de juiste feiten om herhaling, of voortduring, van het huidige beleid te voorkomen. En ik zie oprecht niet dat het sluiten van grenzen, of een Nexit Nederlanders zou helpen naar een beter bestaan, of behoud van de welvaart dat hen nog rest. Het blijft een beleid van het recht van de sterkste. Een ander beleid binnen de EU, dat zal misschien zoden aan de dijk zetten, maar ook daar heb ik mijn twijfels bij aangezien de macht vooral bij het grote geld ligt. En de huidige politici dansen naar de pijpen van de machthebbers.Er moet echt veel gebeuren wil dit veranderen, en dat kan middels ons kiesgedrag. Het is een complex gegeven, en helaas hebben de werkelijke machthebbers baat bij de tweedracht die is ontstaan tussen burgers, geleidt door populistische partijen met als excuus de migranten en vluchtelingen. Zolang de boosheid blijft op Links kan Rechts zijn gang blijven gaan. Dit zou ik graag doorbroken zien worden! Als we er voor elkaar kunnen zijn, kunnen we een vuist maken tegen het onrecht dat de eigen bevolking wordt aangedaan. Dat is solidariteit. En ik ben er van overtuigd dat als de eigen bevolking niet langer angstig hoeft te zijn voor nog meer verlies van welvaart of welzijn, zij ook meer oog krijgen voor het leed van de vluchtelingen. Sla je twee vliegen in één klap

BarendDeVries
BarendDeVries27 jun. 2016 - 10:50

Rick Verdonschot en MarjoleinS: over blinde vlekken gesproken en niet snappen waar het om gaat. Juist dat jullie inhoudelijk op mijn bijdrage ingaan laat ook weer eens zien dat je die bijdrage niet goed hebt gelezen. Je zou bijna zeggen, wie niet luisteren wil moet maar voelen. Ik verwoord alleen de opvattingen van de mensen die tegen de EU zijn en het diametraal tegenovergestelde antwoord van links daarop. Geen enkele van de beschreven opvatting is de mijne. Waarom wil links niet horen wat de EU-critici echt te zeggen hebben, maar slaat meteen op hol met ellenlange schrijfsels waar niemand een boodschap aan heeft?

peterh2
peterh226 jun. 2016 - 7:58

Er zijn een heleboel redenen aan te wijzen voor de onvrede in verschillende landen in Europa en de Brexit: te hard beleid mbt massamigratie is daar echter geen van. Het is juist een soft beleid dat mensen soort, de destructieve werking op onze verzorgingsstaat van dit open-grenzen beleid. De Brexit had alles met migratie te maken, maar wel precies andersom. Het klopt dat verdronken gelukszoekers niet meer de voorpagina's halen, deels omdat het 'geen nieuws' meer is en deels omdat de 'lezers' er nog net niet om staan te juichen tegenwoordig maar het scheelt niet veel meer. De EU is juist veel te soft, waardoor individuele landen zelf hardere maatregelen nemen waar de bevolking dat in meerderheid eist. Zie het succesvolle hek van Hongarije of de harde lijn van Oostenrijk.

slopsma
slopsma26 jun. 2016 - 7:42

En by the way: De Australische aanpak is wat mij betreft veel humaner. Het geeft geen valse hoop, en er verdrinkt niemand meer! Terugslepen dus die bootjes!

Prosecco
Prosecco26 jun. 2016 - 7:41

Tsjonge jonge, wat een verhaal. Het komt weer neer op het oude liedje dat "wij" het lot van de hele wereld zouden moeten dragen. Mevrouw praat alleen over het conflict in het Midden-Oosten, maar er zijn momenteel 11 gewapende conflicten op de wereld (o.a. Libië, Jemen, CAR, Burundi, Nigeria, Koerdistan, Oekraïne, Soedan). Overal in Afrika, Azië en het Midden-Oosten vindt een ongecontroleerde bevolkingsexposie plaats, met Nigeria en Pakistan als meest extreme voorbeelden. Conflicten kunnen dus bijna niet uitblijven. Ander voorbeeld: Stel nu dat Nigeria verder vervalt (door het toedoen van Boko Haram) tot een complete burgeroorlog, moeten we dan alle gevluchte Nigerianen hier ook gaan opvangen? Op een bevolking van 180 miljoen mensen kunnen dat er heel veel zijn! Mevrouw Beugel vergeet dat de opvangcapciteit niet oneindig is. Andere landen zoals Amerika en Canada zijn oneindig veel groter, Rusland, het grootste land ter wereld heeft minder dan 150 miljoen inwoners en kan er met gemak het dubbele aan. NL in ieder geval niet, met 33.000km2 landmassa waarop reeds 17 miljoen mensen wonen, is bomvol, het op 4 na druktst bevolkte land per wereld, stadstaatjes niet meegerekend. En het Westen is zelf ook in verval, de ( relatieve) rijkdom van de massa die we hier ooit hadden, wordt aan alle kanten afgebroken en ondermijnd. De gewone man in NL is zijn bestaan ook niet meer zeker, want heeft hij morgen zijn baan nog wel en is er overmorgen nog iets van zijn beloofde pensioen over? Het valt allemaal nog maar te bezien. Wat kunnen we dan wel doen? Eerst en vooral niet meer als een blind paard achter de USA aanlopen, die nu hard op weg is Europa mee te zuigen in een conflict met Rusland. Waarom moeten we zonodig half Oost-Europa inpikken? Wat dat betreft is Brexit dus prima, want de trouwste schoothondjes van de USA was natuurlijk the UK en vlak daarachteran komt NL. Laten we daar eens mee stoppen. Rusland zou een prima afzetmarkt zijn voor NL, maar we schieten in onze eigen voet door die sancties tegen Rusland, omdat dat zo nodig moet van Amerika. Amerika heeft ons meegesleept in conflicten in het Midden-Oosten, laten zij dan ook maar de gevolgen dragen. Ten tweede kunnen we bemiddelen, zet de strijdende partijen aan tafel. Ten derde kunnen we safe area's creëren ergens in de regio. Ten vierde kunnen we de financiers van die oorlog aanpakken ( Quatar, Saoudi-Arabië, Iran). Ten vijfde kunnen we het goede voorbeeld geven door onze eigen conflicten op een beschaafde manier op te lossen en de democratie ruim baan te geven, zodat iedereen zich gehoord voelt en geen aanleiding ziet om te vervallen tot geweld. Ten zesde kunnen we veel meer doen aan onderwijs, want vele conflicten op de wereld zijn er omdat grote massa's mensen geen onderwijs hebben genoten. Hoe hoger het gemiddelde onderwijsniveau, hoe geringer de kans op (burger) oorlog denk ik. Ik kan die stelling niet bewijzen, maar ik vermoed dat volksmenners hebben nu eenmaal baat bij een laag of niet-opgeleide achterban. Het is ook niet voor niets dat de Taliban en Boko Haram niet wil dat meisjes naar school gaan. Hoe schrijnend die toestanden daar ook, we hebben al veel gedaan en we kunnen nog wel wat meer doen misschien, maar het zal niet veel helpen aan de onwil van sommigen om iets positiefs te doen. Die willen alleen maar macht of wraak, oog om oog, tand om tand. Het dreigement van Erdogan dat hij doorgaat tot de laatste opstandige Koerd "uitgeschakeld"is, belooft ook niet veel goeds en wat hier in de pers altijd wordt omschreven als "gematigde Syrisiche rebellen"'daar heb ik ook geen hoge pet van op. In zo'n omgeving zal vrede voorlopig nog niet mogelijk zijn denk ik. Maar deze mensen allemaal hierheen halen, lijkt me dus geen optie. Het geld en de ruimte en de wil om dat te doen, daarvoor is geen draagvlak.

Meta Foor
Meta Foor26 jun. 2016 - 7:29

nou Ingeborg, mooi verwoordt! Timmermans bedondert de kluit inderdaad (met Limburgs accent). Je vergeet echhter dat de ware politicus zich aanpast aan elke functie die hij bekleedt . Voor T is het in zijn laatste job gedienstig te zijn aan het kapitalisme. (wacht maar af wat voor baantjes er bij de ex-politici zijn na maart 2017)

poeslief
poeslief26 jun. 2016 - 7:29

10+

SvenHoek
SvenHoek26 jun. 2016 - 7:14

Zoals helder vermeld staat in oa de EU beleidsstukken van 2008: er zijn 60 miljoen migranten nodig om Europa van de ondergang te redden. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A52008DC0359 Timmermans heeft er geen enkel baat bij om de migrantenstroom te stoppen.

1 Reactie
cockpol
cockpol26 jun. 2016 - 23:11

Inderdaad, grote migratie is inderdaad een uitgesproken EG politiek, de EG en Timmermans hebben de grens niet gesloten, dat hebben individuele lidstaten gedaan. De politiek van Timmermans is het resultaat van het gegeven dat er geen draagvlak is bij de individuele Europese landen. Als u hierin verandering wil brengen zal u hier rekening mee moeten houden.Ik denk dat u de verkeerde persoon aanpakt. Ik zeg dit niet om Timmermans te verdedigen, want die persoon vind ik allesbehalve sympathiek.

Ria4
Ria426 jun. 2016 - 6:47

Maar de EU is toch zo fantastisch? Vluchtingen worden waardig behandeld. Er komt geen TTIP. Monsato wordt buiten de deur gehouden en komt niet via Oekraïne de EU in. Via Oekraïne geen chloorkip verpakt in Nederland met stempel 'made in Nederland'. De EU is democratisch. O, wacht... De EU lijkt alleen goed voor de rijke elite te zorgen.

Minoes2
Minoes226 jun. 2016 - 6:09

Heel goed stuk, recht uit het hart en helemaal mee eens. Dan krijg je hier van de politiek PvdA Incluis te horen; " Als de Grieken nu hun plicht hadden gedaan en de buitengrenzen hadden bewaakt c.q. bewaken. Het is een gotspe. Nederland is niet meer herkenbaar. Het is alsof ik in een onderontwikkeld land terecht ben gekomen. Wat ze met Griekenland hadden uitgevreten t.b.v.vooral de Duitse banken, de leugens en het bedrog dan zakt de moed je in de schoenen.

1 Reactie
Minoes2
Minoes226 jun. 2016 - 6:31

Corr. "Wat ze met Griekenland HEBBEN uitgevreten....

DaanOuwens
DaanOuwens26 jun. 2016 - 6:07

Er is blijkbaar een groep mensen aan het andere einde van het politieke spectrum van de Brexit aanhangers die behept zijn met hetzelfde type afwijkingen. Even weinig gevoel voor realiteit, even zelfzuchtig en even compromisloos. En beide groepen streven blijkbaar naar het einde van de EU. Het toont alleen maar aan dat in deze tijden gezond verstand met een kaarsje te vinden is.

L.Brusselman
L.Brusselman26 jun. 2016 - 6:05

Juist!

Minoes2
Minoes226 jun. 2016 - 6:00

Dat is de Eu en de huidige Nederlandse politiek, die hebben helemaal niets met mensen.

Uilenspiegel
Uilenspiegel26 jun. 2016 - 5:41

INDIGNEZ-VOUS!: Wees woest.

willemb2
willemb226 jun. 2016 - 5:40

Voor mevrouw Beugel hoop ik dat de door haar ruw afgekraakte heer Timmermans gevoel voor humor heeft. Tenminste, als zij wil dat hij haar beroep op zijn medewerking serieus neemt. Maar zowel toon als inhoud van haar tirade doet vermoeden dat dit laatste niet het geval is. Immers, de ene schoffering na de andere wordt uitgestort over iemand die we bepaald niet kennen als de minst empathische politicus en het betoog bevat, ondanks de lengte, niets nieuws. Het valt te prijzen dat iemand zich het lot van de wereld aantrekt, maar om met name één persoon verantwoordelijk te stellen voor alle problemen en ook van hem de oplossing te verwachten is zowel oneerlijk als zinloos. En het blijft bij symptoombestrijding. Ik zou zeggen: pak de oorzaak aan en richt je tot de misdadige regimes die verantwoordelijk zijn voor het op gang komen van vluchtelingenstromen. Dan is het juiste adres eerder de VN dan een machteloze Eurocommissaris en help je uiteindelijk veel meer mensen die er bovendien nog slechter aan toe zijn dan degenen die het - betrekkelijke - geluk hebben gehad te kunnen vluchten. Hier kan nog aan worden toegevoegd dat de eenzijdige benadering van mevrouw Beugel, hoe goed ook bedoeld, niet door iedereen gezien wordt als een aanbeveling voor de opvang van vluchtelingen. Zo doet haar oproep tot meer begrip voor die arme, hulpvaardige Grieken de vraag rijzen waarom die niet zelf in staat zijn (geweest) de vele tientallen miljarden euro's terug te halen bij de corrupte politici en zakenlui die de ontvangers waren van de leningen waarmee het land in eerste instantie in grote financiële problemen is gekomen. Waarom moet een ander dat weer oplossen? Die vraag komt trouwens ook bovendrijven als je stilstaat bij de risico's die de vluchtelingen nemen tijdens hun tocht naar Europa. Ze kiezen heel bewust voor een gang naar het paradijs, inclusief de risico's. Ze verkeerden vóór hun vertrek niet in levensgevaar, integendeel, ze waren relatief rijk, want zo'n overtocht is duur. Het is dan ook immoreel de schuld van de soms afschuwelijke gevolgen van hun overtocht bij anderen te leggen. Dat werkt contraproductief, want zij hebben daar in toenemende mate genoeg van en zullen daarom steeds minder geneigd zijn mee te werken aan de opvang van vluchtelingen. Beweren dat zich onder hen geen gelukzoekers bevinden is dan ook pertinent onjuist. Het is er bepaald niet leuk, maar in Turkije, Libanon en Jordanië loopt hun leven geen direct gevaar. Ook weigeren de meesten asiel aan te vragen in landen met een minder genereuze opvang dan bijvoorbeeld Zweden, Denemarken, Nederland en Duitsland. Op mensen met een dergelijke mentaliteit zit niet iedereen te wachten.

6 Reacties
Casparus2
Casparus226 jun. 2016 - 7:03

Domme vreemdelingenhaat.Kom eens uit uw comfortzone...en kijk met de ogen van een echt mens,naar de misere van de verschoppelingen. Stop eens met die zelfgenoegzaam, volgevreten witte,semi superioriteits attitude.

ton14024
ton1402426 jun. 2016 - 9:52

Dat ´niet iedereen´ in plaats van ´niemand´ in die laatste zin, is typerend jouw betoog als eenzijdig en verward.

Pawn
Pawn26 jun. 2016 - 11:21

Mee eens op alle punten. Bedankt voor de bijdrage.

Pawn
Pawn26 jun. 2016 - 15:44

@ Casparus Als u wat wilt bereiken voor vluchtelingen kunt u beter een andere toon aanslaan. Wat u doet vind ik nou typisch zelfgenoegzaam: gal spugen en schelden, zonder een enkele behulpzame gedachte te uiten. Zo lijkt niet het lot van de vluchtelingen u werkelijk bezig te houden maar uw eigen frustraties, het komt nog niet eens in de buurt van 'Weltschmerz'.

GMatth52
GMatth5226 jun. 2016 - 17:49

Reactie op Willemb: de Griekse regering van Sipras MOCHT níet de miljarden €uro's terughalen bij de superrijke belastingontduikers: dat is de Griekse regering effectief belet door Dijsselbloem, Schäuble en Juncker. De "hervormingen" (lees: het kapot bezuinigen van pensioenen, sociale zekerheid en zorg, de uitverkoop van staatsbedrijven) MOESTEN ten koste van de middengroepen en de laagstbetaalden gaan. Díe hebben het gelag betaald. De rijken werden ontzien. Lees bijv. "Vijf jaar voorgelogen over Griekenland" van Ewald Engelen 22-06-2015). Volkomen ten onrechte maakt u de vluchtelingen verantwoordelijk voor het kiezen van gevaarlijke routes. Er zijn geen veiliger routes (behalve misschien via de Russisch-Noorse grens). De Europese Unie heeft zich hermetisch afgesloten en een volstrekt immorele deal gemaakt met het Turkije van Erdogan. De EU is wel degelijk schuldig aan de ongelukken die onderweg gebeuren. Verder zijn de kampen in Jordanië en Libanon overvol. Jordanië alleen al heeft op een bevolking van 9 miljoen inwoners 3 miljoen vluchtelingen. De vluchtelingen die Europa bereiken zijn peanuts. En dat handjevol -want dat zijn het- vluchtelingen zouden steenrijke Europese landen niet kunnen opvangen? Deze vluchtelingen zijn de speelbal van een smerig politiek spel. Terecht wordt Eurocommissaris Timmermans door mevrouw Beugel hierop aangesproken. Hopelijk wordt haar verhaal door de kiezers in 2017 niet vergeten.

willemb2
willemb227 jun. 2016 - 11:10

"de Griekse regering van Sipras MOCHT níet de miljarden €uro’s terughalen bij de superrijke belastingontduikers: dat is de Griekse regering effectief belet door Dijsselbloem, Schäuble en Juncker. De “hervormingen” (lees: het kapot bezuinigen van pensioenen, sociale zekerheid en zorg, de uitverkoop van staatsbedrijven) MOESTEN ten koste van de middengroepen en de laagstbetaalden gaan. Díe hebben het gelag betaald. De rijken werden ontzien. Lees bijv. “Vijf jaar voorgelogen over Griekenland” van Ewald Engelen 22-06-2015)." Het spijt me, maar in het epistel van Engelen zie ik geen enkel bewijs van de stelling dat de Griekse regering de geleende miljarden niet MOCHT terughalen. Graag verneem ik waar dit wel uit zou blijken, want ik vindt het essentieel voor de vraag in hoeverre de Grieken de kluit voor de zoveelste keer hebben belazerd.

[verwijderd]
[verwijderd]26 jun. 2016 - 5:25

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
insignia
insignia26 jun. 2016 - 8:50

U verwoordt ongeveer mijn gevoelens. Daarbij zit ik nog met een vraag over de recent geannonceerde EU kustwacht: zal die worden ingezet om drenkelingen te redden in de Middellandse Zee of gaat die dienen om de Russen nog meer te treiteren?

Minoes2
Minoes227 jun. 2016 - 1:04

Mijn mening!

rick verdonschot
rick verdonschot26 jun. 2016 - 3:01

Zeer sterk stuk...dat politici niet bekend staan als de meest eerlijke mensen is niets nieuws, maar met name sinds het begin van de "kredietcrisis" is het van leugens naar pure propaganda gegaan. De media neemt de newspeak van de EU zonder blikken of blozen over. Door te spreken over "steun aan de Grieken" werd voortdurend de suggestie gewekt dat de EU staat voor solidariteit. Het omgekeerde is waar: Ieder zogenaamd "steunpakket" betekende miljarden aan belastinggeld wat naar de banken is gegaan, terwijl de gemiddelde Griek zijn loon zag halveren, de werkeloosheid ongekende vormen aan heeft genomen en alles van waarde in het land is verkocht aan de multinationals. We zien exact hetzelfde gebeuren met de Oekraïne. Het associatieverdrag wordt gebracht als iets waar we de burgers mee zouden helpen, terwijl het in werkelijkheid een ramp is voor voor het land. De banken worden weer flink gespekt, multinationals als Monsanto hebben niet alleen tegen spotprijzen grote delen van het land over kunnen nemen maar met hulp van IMF hun eigen regels kunnen opleggen. Waar Griekenland nog onder de noemer van handel verplicht werd om voor miljarden aan wapens aan te schaffen van Duitse bedrijven, heeft men in het verdrag met de Oekraïne maar gewoon een clausule toegevoegd over militaire samenwerking. De EU heeft zich een beetje verslikt in de vluchtelingencrisis...men ging er vanuit dat ook deze situatie gebruikt kon worden om meer soevereiniteit van de lidstaten over te hevelen naar de ongekozen bureaucraten. Dit bleek een miscalculatie aangezien met name de landen waar de sovjet tijd nog vers in het geheugen hier niet in mee gingen. Op het moment dat het duidelijk was dat de vluchtelingenstroom de macht van de EU zou gaan inperken in plaats van uitbreiden, ging het roer om. De deal met Turkije, de plannen om vluchtelingen maar gewoon terug te sturen naar hun thuisland ongeacht de gevolgen laten weinig ruimte voor interpretatie over. Ondertussen verschijnen hier op Joop nog dagelijks columns waarin gesproken wordt over "vluchtelingenhaters" en worden tegenstanders van de zeer dubieuze agenda van de EU met het grootste gemak neergezet als extreem rechtse racisten. Geheel conform de wensen van de Europese machthebbers blijven de media voorzien in munitie voor dit simplistische idee. Hoe eerder de nachtmerrie van dit mislukte project is afgelopen, hoe beter. Laat het volk de waarheid eens horen over de gebeurtenissen zoals ze zijn, niet zoals ze willen dat wij ze zien. Is er een mogelijkheid om (via crowdfunding of een andere weg) bij te dragen aan het welzijn van de Griekse bevolking dan ben ik ieder geval bereidt het met wat minder luxe te doen. Met hen ben ik (en velen met mij) namelijk wel solidair...

chad
chad26 jun. 2016 - 1:09

Een heel goed bericht. Ik begin maar met het feit dat de EU niet zo rijk in zoals u stelt. Enkele mensen zijn rijk. Hier in Nederland in er geen geld om bejaarden te verschonen. Er wordt op alles bezuinigd en mensen worden uit hun huizen gezet. Gehandicapten moeten het met veel minder doen. Want eigen risico in heel hoog. Dus, de EU ik niet zo rijk als u stelt. Ik ga voor de laatste optie. De EU opheffen. Eindelijk zullen Italië, Griekenland en Spanje hun grenzen gaan bewaken waardoor minder mensen zullen verdrinken. Het wordt ook zinloos om ee. Poging te wagen. En ander voordeel: Italië kan dan een overeenkomst sluiten met Libië waardoor mensen die van die grens oversteken, teruggenomen worden en vervolgens uit Libië naar eigen landen teruggezet worden. Een optie die ik mis (misschien overheen gelezen): de EU moet gaan onderhandelen met Russen en stoppen met het steunen van de Syrische oppositie teneinde de rust in het Midden-Oosten te laten terugkeren. Er in hier geen ruimte voor vluchtelingen. Oftewel, je kunt ze niet eindeloos opnemen en bovendien is er een groeiende werkloosheid in Nederland. Met veel meer vluchtelingen gaan de sociale voorzieningen achteruit. Met gevolgen vandien.

3 Reacties
hugo bergveen
hugo bergveen26 jun. 2016 - 7:37

@chad De EU zelf is misschien niet rijk, maar de rijkdom zit bij een aantal deelnemende landen en Nederland neemt daaronder een van de hoogste plaatsen in. Dat er geen geld zou zijn voor zorg en huisvesting ligt niet aan de EU, maar aan de keuzen die onze eigen kabinetten hebben gemaakt. Je optie om de EU op te heffen en de zuidelijke landen met de vluchtelingenstromen te laten zitten past in die politiek: laat anderen maar lekker voor de ellende opdraaien, als wij er maar geen last van hebben. Ingeborg heeft gelijk dat de vluchtelingen geen interessant nieuws meer zijn, maar dat kun je slechts gedeeltelijk aan de EU- functionarissen verwijten. Uiteindelijk wordt de dienst uitgemaakt door de regeringsleiders, die de wil van hun achterban inbrengen. En die achterban maakt zich nu druk over Brexits; de vluchtelingen moeten maar even wachten.

Mark Huysman
Mark Huysman26 jun. 2016 - 9:07

[Een heel goed bericht. Ik begin maar met het feit dat de EU niet zo rijk in zoals u stelt. Enkele mensen zijn rijk] Maar die zijn dan ook zo rijk dat je daar met wat belastingingrepen de meeste problemen binnen korte tijd mee op kunt lossen. De top 1% van Nederland bezit 23% van al het vermogen. De top 10% meer dan 60% [Hier in Nederland in er geen geld om bejaarden te verschonen…..] Het is er dus wel, het zit alleen op de verkeerde plek.

ton14024
ton1402426 jun. 2016 - 9:35

´´de EU moet gaan onderhandelen met Russen´´ Zinloos zonder de VS.

lambertsz
lambertsz26 jun. 2016 - 0:57

Bedankt Ingeborg! Zal wel weer een hoop over allerlei uitspraken die je hier doet en de ervaringen waar je dagelijks getuige van bent worden gemiereneukt, maar ik ben blij dat dit drama, authentiek, geloofwaardig en recht vanuit het hart en de ervaring op het papier gesmakt is. Daar kan geen reactie hier op Joop van wie dan ook, voor mij iets aan veranderen. De brief is beangstigend, haarscherp en volkomen terecht aan Timmermans én consorten -van links, midden en rechts- gericht. Dank dat je het hebt gedaan.

JanB2
JanB226 jun. 2016 - 0:02

Zoooo, die zit!!!

OpiniePaultje
OpiniePaultje25 jun. 2016 - 23:39

Tendentieus stukje. U vergeet dat de hele vluchtelingendeal tot stand is gekomen onder druk van het rechts populisme. In 2017 zijn er in liefst 4 landen (Frankrijk, Duitsland, Nederland en Italië) verkiezingen en in al die landen dreigt rechts populisme die verkiezingen te winnen. Hoe meer vluchtelingen Europa binnen stromen, hoe groter deze partijen worden. Deze partijen sturen aan op nog drastischer maatregelen dan de door u verfoeide vluchtelingendeal. Dus het was deze deal of alle kiezers in het kamp van de rechts populisten jagen.

3 Reacties
Minoes2
Minoes226 jun. 2016 - 6:11

Extreem rechts populisme en rechts neo-liberaal (fascisme) liggen dicht bij elkaar.

Tom Meijer
Tom Meijer26 jun. 2016 - 8:05

Buigen voor het rechtspopulisme dus. Appeasement noemde men dat voor het uitbreken van WO2. Toegeven aan de eisen van de nazi's en de fascisten. Een heilloze weg want het rechtspopulisme zal nooit tevreden zijn, ze zullen dat nooit toegeven maar het onderwerp interesseert hen niet. Voor hen telt slechts het verkrijgen van de macht terwijl de gevangenis de betere plek voor hen zou zijn.

OlavM
OlavM26 jun. 2016 - 11:22

@ OpiniePaultje: Dit noem ik nog eens tendentieus! Alsof verantwoordelijke politici hun agenda zouden moeten laten bepalen door angst voor rechtse populisten, en alsof het lot van de de massa vluchtelingen en asielzoekers überhaupt ondergeschikt zou mogen worden gemaakt aan eng-nationale politieke belangen.

il viaggiatore
il viaggiatore25 jun. 2016 - 23:39

Tja, hoop geschreeuw. En waarover gaat het eigenlijk? Volgens mij kan U zich beter bij A. Merkel beklagen die zonder ruggespraak Wir schaffen das riep wat uiteindelijk een aanzuigende werking had op de halve wereld. Dat kost mensen levens uiteindelijk. We hadden gewoon de portemonee ruimhartig moeten trekken en zorgen dat er meer en betere opvang in Jordanië en omliggende landen mogelijk was. Dat verdelen van vluchtelingen klinkt nobel, maar in Portugal staan er 10.000 opvang plaatsen leeg. Mensen trekken daar weer van weg richting het Noorden. Het Noorden betaalt ook al voor de zuidelijke staten dus op een gegeven moment is er ergens een grens bereikt. Nu snap ik ook dat sommigen de wereld niet zien zoals hij is, maar liever willen veranderen. Daar is niets mis mee, maar ik merk wel weer dat er factfree geroeptoeter tussen zit. Wederom wordt Trudeau als lichtend voorbeeld van stal gehaald. U begrijpt hopelijk wel dat Canada een zeer streng migratie beleid heeft. Alleen jonge Syrische gezinnen zijn welkom, en het liefst al met een diploma op zak. Daarnaast wordt 50% uit private gelden betaald. Dat is wel eventjes een verschil met Europa waar alles uit de grote pot betaald wordt. Maak mij niet uit voor racist, want ik ben zeer begaan met het lot van de Syriërs en de Irakezen. Met Marokko heb ik wel iets meer problemen. Marokko is een mooi land, we exporteren er miljoenen aan AOW en uitkeringen naar toe. (terecht, mensen hebben er hier voor gewerkt) Dus er is genoeg geld wat daar geïnvesteerd kan worden. Daarnaast bedenk ik mijzelf, waarom moet de EU alles oplossen? Er zijn puissant rijke golfstaatjes die de grenzen ook stevig dicht houden, wellicht moeten we daar eens gaan praten. Verder deel ik wel Uw mening dat dunbevolkte landen best wel wat meer kunnen doen. Helaas is NL geen dunbevolkt land. Sterker nog, als je de stadstaten niet meetelt is NL bijna 1 van de dichtstbevolkte landen van de Westerse Wereld.

2 Reacties
OlavM
OlavM26 jun. 2016 - 11:16

@ Handige Harry, Het zal je toch wel duidelijk moeten zijn dat FransTimmermans door de auteur niet wordt aangesproken in de hoedanigheid van Nederlands politicus, maar die van commissaris en vice-voorzitter van de Europese Commissie, met als taken: betere regelgeving, interinstitutionele betrekkingen, rechtsstatelijkheid en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie!

il viaggiatore
il viaggiatore26 jun. 2016 - 22:13

Dat begrijp ik. En ik ben het ook niet op alle punten eens met Timmermans, en de Turkije deal is ook niet mijn favoriete deal. Nu ben ik wel voor ruimhartige opvang van oorlogsvluchtelingen maar ergens moeten we een grens trekken. We kunnen simpelweg niet half Afrika en half Azië hier opvangen. Daar zijn andere structurele veranderingen voor nodig waar we de EU echt toe moeten dwingen. Maar ik hekel altijd als mensen alleen met een roze bril naar het beleid van Justin Trudeau kijken als lichtend voorbeeld, dan denk ik dat deze mensen vrij naïef zijn. De EU doet meer dan Canada namelijk. En met de EU bedoel ik dan vooral de noordelijke landen. Nu klinkt het herplaatsen van vluchtelingen over geheel Europa heel logisch, maar als mensen naar plaatsing in Portugal op een gegeven moment toch weer vertrekken naar de noordelijke landen dan is het natuurlijk ook alleen maar een wassen neus zolang we hier ook maar steeds generaal pardon`s blijven uitgeven en BBB regelingen blijven treffen voor Illegalen. Want daarmee beloon je weer landen die hun grenzen gesloten houden of hun vluchtelingen het liefst zo snel mogelijk weer wegjagen.

[verwijderd]
[verwijderd]25 jun. 2016 - 23:35

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer26 jun. 2016 - 7:52

In ieder geval blijkbaar met meer compassie en realiteitszin dan U.

[verwijderd]
[verwijderd]25 jun. 2016 - 23:14

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer26 jun. 2016 - 7:50

Nee dat zou bepaald geen zegen zijn. Als U net als ik van mening bent dat er aan de EU het een en ander (een enorm understatement, ik weet het) te verbeteren valt bewandel dan de weg die daarvoor open staat: stem op een partij die van de EU een democratische organisatie wil maken die qua regels en organisatie fundamenteel verschilt van de huidige. Zulke partijen bestaan, als is spreken in meervoud hier wat te optimistisch. Het heeft alleen kans van slagen als die partijen regeringsmacht krijgen en niet zomaar regeringsmacht maar doorslaggevende regeringsmacht, de grootste worden dus. Je vindt zo'n partij nergens op rechts dus de keus moet niet moeilijk zijn.

De meute
De meute25 jun. 2016 - 22:22

Meneer Timmermans is een EU-official dus van eerlijkheid en concrete veilige oplossingen heeft hij geen kaas gegeten. Even alle gekheid op een stokje daargelaten. Vluchtelingen opvangen die vluchten van een oorlog, tuurlijk moet dat. Echter maar liefst 25% van de vluchtelingen die naar NL komen komt niet uit een oorlogsgebied (bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/03/14/samenstelling-asielinstroom-verandert ) Maar waarom komen ze allemaal naar het Noord-Westen? Omliggende landen kunnen ook basis opvang verschaffen. Hoeven ze ook niet te verdrinken. Desnoods met financiële hulp vanuit de EU. U vindt dit een non-argument? Waarom? Want de intentie moet niet zijn we blijven maar in Europa, nee de intentie moet zijn om uiteindelijk weer terug naar het land van herkomst te gaan. Als men zich hier gaat nestelen gaat men naar alle waarschijnlijkheid niet meer weg. De kans dat men terug naar Syrië gaat na de oorlog is groter als men in een buurland meld voor asiel. En uw opmerking "Ze willen niets anders dan werken" is nergens op gebaseerd. Kijk maar naar de cijfers van het CBS over Somaliërs, Syriërs en andere vluchtelingen : https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31/zeven-van-de-tien-somaliers-in-de-bijstand

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew26 jun. 2016 - 12:52

En uw opmerking “Ze willen niets anders dan werken” is nergens op gebaseerd. Kijk maar naar de cijfers van het CBS over Somaliërs, Syriërs en andere vluchtelingen : https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31/zeven-van-de-tien-somaliers-in-de-bijstand --------------------------------- Maar dat komt vooral omdat er geen werk voor ze is. Niet omdat ze niet willen werken, dat geloof ik niet zo.

H.Witte
H.Witte25 jun. 2016 - 22:02

Prima dat u Timmermans hier allemaal nog eens mee confronteert. Prima dat u hem de les leest. Ik had echter graag gezien dat deze brief ook gericht zou zijn aan mensen als Wilders, Le Pen, Farrage en noem ze verder maar op. Het zijn de mensen die Timmermans cs in het nauw brachten met hun populistische kritiek op de vluchtelingenopvang. Natuurlijk, Timmermans cs hadden hun oren hier niet naar moeten laten hangen, maar het effect zou wel geweest zijn dat overal in Europa extreem populistische krachten nog meer aanhang zouden krijgen, dat er meer dan nu al het geval is (Hongarije, Polen. Slowakije, Oostenrijk bijna) extreem rechts het voor het zeggen zou krijgen en dat daarmee niet alleen de vluchtelingen helemaal geen schijn van kans meer maken, maar dat ook de allochtonen die zich al in Europa bevinden het zwaar te verduren zouden krijgen. Misschien nog had u uw brief beter tot de Verenigde Naties kunnen richten. Immers; het vluchtelingenprobleem is niet een Europees probleem, het is een wereldprobleem. Onder de vlag van de Verenigde Naties moet het mogelijk zijn om voor al die mensen die wereldwijd op drift zijn geraakt adequate en fatsoenlijke opvang te regelen. Maar in New York vinden ze het waarschijnlijk prima dat wij als Europa vinden dat we hier onze zorg te nemen hebben. En dat nota bene terwijl de VS met haar (oorlogs)politiek voor een belangrijk deel mede verantwoordelijk is voor de vluchtelingenstroom uit het Midden-Oosten. Hebben wij al iets over opvang in de VS gehoord?

rbakels
rbakels25 jun. 2016 - 21:58

Mevrouw Beugel, Frans Timmermans is een ras-politicus met een gijn ontwikkeld gevoel wat de mensen willen. En dat komt neer op harteloosheid, helaas.

BasVV
BasVV25 jun. 2016 - 21:50

Ik heb zo'n vermoeden dat de spindoctors van Timmermans dit wel op moeten pakken.

Pawn
Pawn25 jun. 2016 - 21:45

Mark Twain, George Bernard Shaw, Voltaire, Blaise Pascal, Johann Wolfgang von Goethe, Winston Churchill, Plinius de jongere, Cato, Cicero, Bill Clinton, en Benjamin Franklin. Allemaal hebben ze zich wel eens verontschuldigd voor het schrijven van een te lange brief, met het excuus dat ze de tijd hadden gemist om hem korter en 'to the point' te houden. Geen kwaad woord over uw engagement en uw verontwaardiging natuurlijk.

Stientje2
Stientje225 jun. 2016 - 21:44

Hier is niets meer aan toe te voegen. Goed dat U, met Uw grootste teleurstelling en razernij, dit alles kon verwoorden hóe verrot de politiek is. Het is zuiver en alleen een machtsspel. Eigen belang!!