Joop

Meesters zijn zeldzaam en eenzaam

  •  
06-05-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
189 keer bekeken
  •  
basisschool300_04.jpg
Nog maar 1 op de 6 onderwijzers is man ... Vakbond slaat alarm: Meer dan de helft van de meesters voelt zich alleen ... Gebrek aan mannen voor de klas bedreigt kwaliteit onderwijs
Steeds minder mannen kiezen voor een opleiding tot onderwijzer en het aantal meesters in de klas loopt dramatisch terug: in tien jaar tijd daalde hun percentage van 22,8% naar 15,6% van de leerkrachten in het basisonderwijs. Op 13 procent van de scholen werkt maar een man, bij 4 procent is zelfs helemaal geen man te vinden.
De afwezigheid van mannen voor de klas is volgens de vakbond CNV Onderwijs slecht voor de kwaliteit van de scholen en voor de leerlingen. 
Hoewel wetenschappelijke onderzoekers er niet eensluidend over zijn – over de invloed van het mannentekort op de kwaliteit van het onderwijs of het welbevinden van de leerlingen – zijn de respondenten van CNV Onderwijs daar wel duidelijk over. Op de vraag of zij aan jongens op school merken dat ze behoefte hebben aan mannen voor de klas, antwoordt 86% met ja. Diezelfde vraag voor meisjes krijgt van 62% een ja. Mannelijke respondenten denken dit overigens vaker dan vrouwelijke respondenten. Een overgrote meerderheid van 91% vindt het een slechte zaak dat er relatief weinig mannen werken in het primair onderwijs.
De vakbond stelt dat de cultuur op de scholen zakelijker moet worden om het beroep weer aantrekkelijk te maken voor mannen. Er moet meer nadruk komen te liggen op techniek en praktische vaardigheden. Ook een beter salaris en meer carrièremogelijkheden helpen daarbij. Als eerste moet echter afgerekend worden met de verplichting dat onderwijzers-in-spe zich ook met kleuters bezig moeten houden. De vakbond wil dat de verplichte kleuterstage geschrapt wordt.
De bond hield een enquete onder 2706 onderwijskrachten, een derde van de ondervraagden is man. Hen werd ook gevraagd hoe ze zich voelen onder het gebrek aan seksegnoten.
Mannen voelen zich wel eens alleen in het vrouwenbolwerk van de (speciale) basisschool. Op de vraag Voelt u zich wel eens alleen als enige of een van de weinige mannen op uw school? antwoordt 57 procent met ja. 89 procent van de mannen geeft aan meer mannen op zijn school te willen. En 35 procent kan bij mannelijke collega’s beter zijn ei kwijt en onder jonge mannen (tot 30 jaar) zelfs bijna de helft. Vrouwen zijn iets meer verdeeld over deze kwesties. Op de vraag of ze denken dat mannen zich thuis voelen in een (overwegend) vrouwelijk team, zegt 43 procent ja, 34 procent nee en heeft 23 procent geen mening. 45 procent van de vrouwen zou het zelf niet leuk vinden om als enige vrouw in een mannenteam te werken, 42 procent zou het niet uitmaken en 13 procent zou het juist wel leuk vinden, al die mannen om zich heen.
cc-foto: Wikimedia

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (23)

ziekin2013
ziekin20136 mei 2014 - 7:00

Het thema "kwaliteit" vind ik hier discutabel. Het hangt er maar net van af welke kwaliteit de aanwezige leraren(m/v) in zich hebben. Maar dat er meer evenwicht in het aantal mannelijke en vrouwelijke leraren zou moeten zijn onderschrijf ik van harte. Het komt de sfeer, het pedagogisch klimaat en zeker ook de aanpak van zaken ten goede.

Reiger2
Reiger26 mei 2014 - 7:00

"Gebrek aan mannen voor de klas bedreigt kwaliteit onderwijs" Dat een aanzienlijk deel -hoeveel precies?- of 'eigenlijk alleen het CNV' iets vindt, maakt dat nog niet waar. Dus: is het eigenlijk wel een probleem?

Simbro
Simbro6 mei 2014 - 7:00

Gemiddeld genomen hebben mannen meer interesse voor techniek en natuurwetenschappen. Onderwerpen als ruimtevaart, bruggenbouw, robots etc. spreken jongens meer tot de verbeelding dan meisjes. Als mannelijke leerkrachten een kleine minderheid vormen op de scholen zullen genoemde onderwerpen daar minder aandacht krijgen en ook vaak met minder enthousiasme gebracht worden. Dit zou best eens een verklaring kunnen zijn voor de geringe belangstelling voor techniek en natuurwetenschappen in het vervolgonderwijs. Omdat het nog steeds zo is dat meestal de mannen kostwinner zijn met een full time baan en de vrouwen in deeltijd werken is het relatief lage salaris voor de mannen een nadeel, terwijl de goede mogelijkheden van part time-werk in het onderwijs juist een voordeel voor de vrouwen is. Nu de situatie zo is dat de vrouwen veruit in de meerderheid zijn krijgt het beroep steeds meer het image van 'vrouwenbaan'. Dat maakt het ook voor een aantal mannen minder aantrekkelijk (voor sommigen misschien juist meer, de opleiding voor leerkracht lijkt me voor jongens een prettiger omgeving dan die voor werktuigkundig ingenieur, maar de aanwezigheid van meisjes zou niet de keuze van een opleiding mogen bepalen, lijkt me).

TonNoort
TonNoort6 mei 2014 - 7:00

Onderwijs is meer dan alleen het overbrengen van informatie en kennis. Leraren (m/v) zijn ook rolmodellen, ze zijn niet sekseloos. Vooral omdat we met hen ook een deel van de opvoeding van onze kinderen delen. Daarom is het beter dat er evenveel mannen als vrouwen aanwezig zijn, net als overal elders. Dat mannen zich eenzaam voelen tussen al die vrouwen met vaak andere interesses is sneu misschien, maar niet zo relevant. Je moet je dan tegelijk afvragen hoe het voor vrouwen is om in een mannenomgeving met rigide mannennormen te moeten werken.

neutralist
neutralist6 mei 2014 - 7:00

Goed punt. Mijn zoon kwam in een meisjescultuur terecht met een juf die een accent legde op meisjes dingen zoals punikken. Leraren zijn heel hard nodig. Jongens voelen zich onbegrepen en dat zijn ze daar ook. De juf begrijpt hun karakters niet.

MaartenVreeburg
MaartenVreeburg6 mei 2014 - 7:00

Ik heb na de middelbare school zeer serieus overwogen om naar de (academische) pabo te gaan, of een hbo-lerarenopleiding te volgen. Ik ben eens een keertje gaan kijken bij een open dag van een pabo-opleiding, maar daar ben ik persoonlijk flink afgeknapt op het, in mijn gevoel, hyperfeminiene klimaat dat daar heerste. Zo'n dergelijk klimaat laat een hardnekkig stukje des-emancipatie in Nederland zien. Ik denk dat het gebrek aan mannen in het basisonderwijs problematisch is; niet omdat vrouwen het niet goed zouden kunnen, maar omdat diversiteit in dat vak enorm belangrijk is. Het gaat niet alleen maar om kennisoverdracht, maar er vindt ook een belangrijk deel van de bredere ontwikkeling van kinderen plaats op school. Ik weet niet of het door diverse soorten -gogen en -logen is uitgezocht, maar ik durf er wel een wedje op te leggen dat de voorbeelden die je als jong kind krijgt op school (man-/vrouw-zijn, interesses, vaardigheden) verstrekkende gevolgen hebben voor later. Uiteindelijk heb ik me zelf op heel andere dingen gestort: culturele antropologie, documentaire, journalistiek en ontwikkelingssamenwerking. Ook dat zijn wereldjes die voor een dikke 80% door vrouwen zijn bevolkt tegenwoordig, maar op een of andere manier werkt het daar heel anders en kan ik me erin thuis voelen. Uiteindelijk heb ik helemaal niet voor het leraarschap gekozen en ik ben blij toe met die keuze, gezien de waardering voor het vak en de mogelijkheden die je als leraar hebt om je verder te ontwikkelen in dit land. Meer waardering voor het vak en meer mogelijkheden voor een carriere als leraar is wat we nodig hebben. Kijk naar Finland.

spyro1005
spyro10056 mei 2014 - 7:00

Als ik de meeste vacatures zo bekijk zie ik meerdere problemen voor een man om als leerkracht te gaan werken. 1. Er zijn hoge verwachtingen van leerkracht, maar als je de beloning ziet, dan kan je bijna beter als fabrieksarbeider werken. 2. Meeste vacatures zijn voor 0,3 tot 0,6 FTE. Mannen zoeken over het algemeen gezien geen parttime baan. 3. Veel vacatures zijn voor opvang van... zwangerschapsverlof of per schooljaar. Er is nog helemaal geen emancipatie geweest voor mannen. Mannen worden geacht volledig voor het gezin te kunnen zorgen (financieel gezien) waardoor een tijdelijke parttime baan die niet veel verdient niet aantrekkelijk is voor mannen. Zeker niet als je er goed geschoold voor dient te zijn. Ik heb dit meegemaakt in de zorg, waar ik regelmatig als ITer wordt ingehuurd dat gespecialiceerder zorgmedewerkers met zeer hoge opleidingen lager ingeschaald zijn dan een helpdeskmedewerker die niet begint met werken. Beloning voor het werk is ook een waardering en het lijkt erop dat wij het in Nederland helemaal niet waarderen dat er leerkrachten zijn. Ik heb net wat stukjes gelezen over het Finse onderwijs en dat is toch wel even wat andere koek. De eisen daar om als leerkracht te werken zijn enorm, zelfs om als basisschool leerkracht te kunnen werken heb je minimaal 2 jaar academische scholing nodig en de waardering is er ook naar. De status van leerkracht daar is zo hoog dat er maar 2 tot 6% van de aanmeldingen om leerkracht te kunnen worden worden gehonoreerd. Terwijl als je hier werkeloos bent, je ff snel een cursusje kan doen en voor de klas mag staan (niet dat dit nog de enige leerkrachten zijn) Het is jammer, maar Nederland heeft haar onderwijs kapot gemaakt. Status van leerkracht staat al bijna gelijk aan de status van een leger sergeant (als je niets kunt, dan doe je dat maar).

omaoeverloos
omaoeverloos6 mei 2014 - 7:00

Tja, de tijd van de nonnetjes en de MMS is weer aangebroken.

eeweew
eeweew6 mei 2014 - 7:00

Dit probleem ligt veel dieper. De vrouwen die voor de klas staan hebben vaak op de havo het profiel C&M gedaan. Deze mensen hebben vaak een zeer sterke haat voor bètavakken, en zullen die vaak onderbewust overdragen op hun leerlingen. Er is niet alleen behoefde aan mannen voor de klas, er is behoefde aan leerkrachten met meer diverse interesses.

1 Reactie
Michiel Online
Michiel Online6 mei 2014 - 7:00

Oke dat klinkt zeer aannemelijk!

[verwijderd]
[verwijderd]6 mei 2014 - 7:00

vrouwen kunnen toch ook de kwaliteit van het onderwijs waarborgen?

2 Reacties
spyro1005
spyro10056 mei 2014 - 7:00

Nee, net zo min als dat alleen mannen dat kunnen. Het moet een gezonde balans zijn anders gaat het mis.

Mursili2
Mursili26 mei 2014 - 7:00

Je zit vast in een Liberaal gelijkheidsprincipe. We zijn niet gelijk, we hebben alleen gelijke rechten.....Da's een lastige knoop die hier heel duidelijk wordt.

[verwijderd]
[verwijderd]6 mei 2014 - 7:00

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
MaartenVreeburg
MaartenVreeburg6 mei 2014 - 7:00

Goed gespot, ik kreeg ook de kriebels van die opmerking. Even voor de goede orde, ik geloof niet dat je dat bedoelde, maar er wordt hier niet gezegd dat mannen meer betaald zouden moeten krijgen dan vrouwen in het basisonderwijs. "Wat voor signaal geef je eigenlijk hiermee af, naar al die vrouwen die dit werk jaren hebben gedaan voor dit lage salaris? Dat hun inkomsten lang zo belangrijk niet zijn, als die van een man?" Alle emancipatie ten spijt, denk ik dat veel vrouwen vandaag de dag nog steeds wel wat minder waarde hechten aan een hoog salaris dan mannen. Of laat ik het zo zeggen: ik denk dat vrouwen doorgaans vaker bereid zijn werk te doen met een lager salaris als daar perks zoals meer vakantiedagen, soepele roosters, mogelijkheden tot parttime, et cetera tegenover staan. Dat is een patroon dat ik wel vaak om me heen zie in ieder geval. "In principe zien we hier een reden waarom dat glazen plafond en die scheve beloningen nog steeds bestaan in Nederland." Een van de verklaringen van de scheve beloningen in Nederland is wat ik hierboven noemde. Ik zou ook niet willen dat het zo was, maar ik denk wel dat het basisonderwijs meer mannen aan zou trekken met een hoger salaris. Maar nog veel meer potentie zit in het andere wat hier wordt genoemd: een werkcultuur die mannen meer aanspreekt.

[verwijderd]
[verwijderd]6 mei 2014 - 7:00

Op elke basisschool minstens 2 mannen voor de klas zou verplicht moeten worden.

1 Reactie
adriek
adriek6 mei 2014 - 7:00

Ja natuurlijk. En die laten we voor 8 euro per uur uit Polen komen?

msj_meijerink
msj_meijerink6 mei 2014 - 7:00

Dit probleem kaartten wij tien jaar geleden al aan, toen de kinderen Meijerink (2x man, 1x vrouw) op de basisschool zaten. De oudste zoon had wel meer meesters gehad, de jongste slechts een gedurende een half jaar. Helaas constateerden we beiden toen dat de 'vertrutting' inmiddels keihard had toegeslagen op de school. Juffen begrijpen jongetjes ten enenmale niet, hoe goed ze ook hun best doen en 'softe' bijscholingen volgen. 'Gezellig samen truttende' meisjes snappen ze daarentegen heel goed. En daar vliegen ze dus gierend de bocht uit. Maar dat vond dochter Meijerink (de jongste) dus weer helemaal niet erg. En die is, inmiddels halverwege de middelbare school, nog steeds fanatiek voor de 'vertrutting'.

1 Reactie
Zjenny
Zjenny6 mei 2014 - 7:00

Jongetjes doen hun vader na. Dit zegt vooral iets over jou als vader en als man.

[verwijderd]
[verwijderd]6 mei 2014 - 7:00

Als vrouwen minder betaald krijgen dan mannen roept iedereen discriminatie, als allochtonen vaker worden afgewezen bij sollicitaties dan autochtonen roept iedereen discriminatie, dus mogen we dan ook in dit geval concluderen dat basisscholen bij hun aannamebeleid ernstig discrimineren tegen mannen?

1 Reactie
eeweew
eeweew6 mei 2014 - 7:00

Nee, natuurlijk niet. Er studeren gewoon veel meer vrouwen af aan de PABO. Het probleem ligt niet bij de basisscholen, maar bij de aanmeldingen voor de opleiding.

Verwoerd2014
Verwoerd20146 mei 2014 - 7:00

Dit weten wij al. Het is een ideaal beroep voor vrouwen. Omgang met kinderen in de leuke leeftijdsfase (tot 12 jaar zijn ze hanteerbaar), omgang met vrouwelijke collega's (op mannen zitten ze niet te wachten), om 15.30 thuis en 3 maanden vakantie. Om iets te veranderen aan de ratio man/vrouw zal je het vak minder aantrekkelijk moeten maken voor vrouwen. Verplicht ze bijv. na 10 jaar door te stromen naar het middelbaar onderwijs.

1 Reactie
eeweew
eeweew6 mei 2014 - 7:00

Ja, natuurlijk. Vrouwen zijn lui en daarom gaan ze in het onderwijs werken. Om er iets aan te doen moeten we de vrouwen uit het onderwijs trappen door een volstrekt idiote eis te stellen die niets oplevert. Overigens zijn in het middelbaar onderwijs vrouwen ook oververtegenwoordigd, met uitzondering van een aantal vakken. Heeft u ooit van nakijkwerk en lesvoorbereiding gehoord? Leerkrachten zijn niet klaar als school afgelopen is! Een oplossing voor dit probleem ligt waarschijnlijk het het actief aantrekken van mannen, niet in het actief wegpesten van vrouwen. Dat laatste kan namelijk nooit effectief zijn, want door het nog minder aantrekkelijk maken van het beroep stoot je ook mannen af, en waarschijnlijk zal ook de kwaliteit hier ernstig onder lijden. Niet alles is op te lossen met repressie.