Joop

'Meerderheid coalitie in Eerste Kamer geen vereiste'

  •  
27-02-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
94 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
Volgens de voorzitter van de Senaat kan het kabinet gewoon doorregeren
Als de partijen van het kabinet na de Provinciale Statenverkiezingen geen meerderheid behalen, kan ze toch doorregeren. Dat zei de voorzitter van de Senaat, René van der Linden, zondag in Buitenhof. Hij weerlegt hiermee de voorspelling van premier Rutte die waarschuwde voor ‘Belgische toestanden’.
René van der Linden:
Ik zou niet zover willen gaan dat het kabinet bij een minderheid niet kan doorregeren. Ik ben het er niet mee eens dat het onmogelijk wordt, maar het wordt wel moeilijker.”
Premier Mark Rutte waarschuwde eerder voor ‘Belgische toestanden’ als het kabinet geen meerderheid krijgt in de Eerste Kamer. In het verleden noemde de premier de Provinciale Statenverkiezingen een ‘test’ voor het huidige kabinet.

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (23)

Ecluse2
Ecluse227 feb. 2011 - 12:02

'In het verleden noemde de premier de Provinciale Statenverkiezingen een 'test' voor het huidige kabinet.' En dat blijft het natuurlijk gewoon. 'Uus René kan me nog meer vertellen.'

OpStand2
OpStand227 feb. 2011 - 12:02

Niets nieuws. Dit is wat Frans Weislgas een tijdje terug ook al zei in Uitgesproken Vara. Sterker nog, hij pleitte er juist voor, omdat de regering (dwz alléén CDA en VVD) dan voortdurend moeten zoeken naar een nieuwe meerderheid en dat kwam de wetgeving alleen maar ten goede, vond hij. Niettemin is de democratische fundering voor deze minderheidsregering steeds zwakker aan het worden. En het toont maar weer eens dat Rutte voor de strategie van angstzaaien kiest. Een zwaktebod voor zijn eigen beleid. Immers, kwaliteit verkoopt zichzelf.

ratio2
ratio227 feb. 2011 - 12:02

Het probleem zit helemaal niet bij de regeringsvoorstellen, maar bij de voorstellen die vanwege Wilders ingediend zullen gaan worden met betrekking tot immigatie. De oppositie kan die makkelijk blokkeren in de 1e kamer, waardoor de keus bij Wilders komt te liggen. Of accepteren dat geen enkel voorstel van hem het redt, of het kabinet opblazen.

Amarinde
Amarinde27 feb. 2011 - 12:02

De meest gezonde situatie is geen meerderheid, bij lange na niet ook met SGP en andere groepjes die zichzelf willen verreiken door hun kiezers te negeren. Op dat moment is het vrij simpel. De Rutte kliek kan dan geen eenzijdige maatregelen invoeren die voor een deel van de bevolking zeer welkom zijn maar zal elke voorstel zo moeten aanpassen dat de gehele bevolking ermee door de deur kan. Dus ergo: een flinke minderheid in de 1e kamer betekent een eind aan het selectieve beleid van dit kabinet die de volledige rekening bij ze zwaksten neerlegt en een enorme afbraak wil inzetten waar onze toekomstige generaties decennia achterstand van oploopt en fikse rekeningen voor krijgt. Alleen al het afschaffen van et passend onderwijs. Hier wil men nu jaarlijks 300 miljoen op bezuinigen maar zodra deze kinderen "zelfstandig" moeten zijn komen ze aankloppen voor een uitkering omdat ze geen passend onderwijs hebben gehad en de daardoor op 5 jarige leeftijd al buitengesloten worden omdat ze niet aan de norm van Ritte voldoen. Die groep is wel 20 % van onze toekomstige generatie.

Joeri2
Joeri227 feb. 2011 - 12:02

Je zou toch zeggen dat vvd/cda/pvv graag nieuwe verkiezingen zouden willen met al die roze cijfer blaters hier. De ppv zoveel zetels dat ze lekker in het kabinet mogen en het CDA / VVD uit een lijstje lekkere brievenbuspissers hun mede ministers mogen kiezen. Heerlijk lijkt me dat. Zie je Leers al naast Lucassen op het bordes? lache toch. O wacht, je hoeft van Wilders niet op bezoek bij iemand die je niet mag, dus ik neem aan de de koningin ze niet hoeft uit te nodigen. De kans is natuurlijk klein want wilders ziet voor Eric Lucassen genoeg toelomst in de eerste kamer. Zo wordt het eerste tuigdorp een feit.

Bouwman2
Bouwman227 feb. 2011 - 12:02

Over Belgische toestanden zei Karel de Gucht vanmorgen tegen mevrouw Polak dat Nederland en België onvergelijkbaar zijn. Dat is waar, ze verschillen net zo veel van elkaar als de VVD van de VLD. Open VLD heeft het liberalisme namelijk niet te grabbel gegooid en doet niet aan stemmingmakerij à la Mubarak. In Vlaanderen is men nooit met de extremisten tussen de lakens geschoven. Hier doet de VVD dat wel en dat terwijl de PVV onder alle extreme partijen met gemak als de overwinnaar uit de bus komt.

Opinius
Opinius27 feb. 2011 - 12:02

"Premier Mark Rutte waarschuwde eerder voor 'Belgische toestanden' als het kabinet geen meerderheid krijgt in de Eerste Kamer. In het verleden noemde de premier de Provinciale Statenverkiezingen een 'test' voor het huidige kabinet." a joh Mark ,.je doorstaat hem wel. ik maak mij daar helegaar geen zorgen over . wellicht mag je je pas écht zorgen maken over een jaar of 3 -4 Dan kan "links" je rotzooi uit je gedooggedoe gaan opruimen uit dat cda graticieus beleid. Het kan natuurlijk ook net zo gaan dat: De verlossing van GW zijn geschriften tegen die tijd nederland in de greep heeft,. Kijk Mark in beide gevallen kan U dan tegen die tijd ,.hoe ook naar huis.

matrix2
matrix227 feb. 2011 - 12:02

Inderdaad, gooi Jan nagel van 50+ een bot toe en hij kruipt..

1 Reactie
TanjaC2
TanjaC227 feb. 2011 - 12:02

precies! En dat zal Wilders geen moeite kosten, want grote kans dat hijzelf de eis van 50+ voor steun, toch al nastreefde. SGP hebben hun bot al gehad in de vorm van de zondagsrust. Dat wordt een onmogelike wedstrijd voor de oppositie. Laat maar komen dat 2 maart!!

JoopSchouten
JoopSchouten27 feb. 2011 - 12:02

Ergens zal de uitbuiting van loonslaven onder het neoliberalisme toch een halt moeten worden toegeroepen (...). ... Als de Eerste Kamer dit niet kan voorkomen kan het land altijd nog worden platgelegd.

2 Reacties
BillDuin
BillDuin27 feb. 2011 - 12:02

kan het land altijd nog worden platgelegd. ======================================= Wanneer gaat dat gebeuren?

boeie
boeie27 feb. 2011 - 12:02

Volgens mij zijn het juist de loonslaven die deze regering willen, masale stakingen zullen er dus niet komen.

msj_meijerink
msj_meijerink27 feb. 2011 - 12:02

Dan lees je op www.nu.nl een interview me de GBL, daar werd ik ter plekke zo onpasselijk van. Die levensgevaarlijk clown (excusez le mot) denkt inmiddels meer dan megalomaan. Hij speelt met de gedachte om 'een keten van PVV's op te richten in Europe'. Ik wil hem verder niet eens meer quoten, want ik ril al bij de gedachte dat dit ooit waarheid zou worden. Walgelijk om zoiets te lezen van iemand wiens voorouders zelf 3 generaties geleden nog halfnaakt door de kampong liepen.

5 Reacties
Amarinde
Amarinde27 feb. 2011 - 12:02

Dat wat Wilders wil opbouwen, Europa en wereldwijd is de modernste vorm van oorlog. Via politiek je tegenstanders liquideren is de agenda. En het schijnt dat een deel van de bevolking dit helemaal niet door heeft. Dat deel dat nu openlijk de boeman of het doel van de PVV is zal niet eeuwig het doel blijven. Na de moslims komen andere groepen aan beurt, de henkies en ingrids met kinderen die extra aandacht nodig hebben bv, deze worden nu al afgesneden van passend onderwijs.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman27 feb. 2011 - 12:02

Klinkt zoiets als: "I am convinced that 1941 will be the crucial year of a great New Order in Europe. The world shall open up for everyone. Privileges for individuals, the tyranny of certain nations and their financial rulers shall fall. And last of all this year will help to provide the foundations of a real understanding among peoples, and with it the certainty of conciliation among nations. . . . Those nations who are still opposed to us will some day recognize the greater enemy within. Then they will join us in a combined front, a front against Jewish exploitation and racial degeneration.."

TanjaC2
TanjaC227 feb. 2011 - 12:02

In Engelenad hebben ze zojuist een onderzoek afgerond waaruit bleek dat een partij als de PVV in Engeleand ruim 40% zou krijgen, wat direct een absolute meerderheid in Het Huis betekent, vanwege de manier waarop het kiessysteem daar werkt.

Dehnus
Dehnus27 feb. 2011 - 12:02

Wat is GBL? Sorry ik ben niet zo op de hoogte van afkortingen van politici en organisaties :).

BenJoosten
BenJoosten27 feb. 2011 - 12:02

"Walgelijk om zoiets te lezen van iemand wiens voorouders zelf 3 generaties geleden nog halfnaakt door de kampong liepen." Sinds wanneer diskwalificeert dat iemand?

Hanvander Horst
Hanvander Horst27 feb. 2011 - 12:02

Heel goed dat René van der Linden dit heeft gezegd. Nu hoeven CDA-kiezers niet door de regenvlagen helemaal naar het stembureau. En wie weet, blijven Henk en Ingrid ook wel thuis. Is toch ook veel gezelliger, met een kopje koffie erbij....

2 Reacties
BillDuin
BillDuin27 feb. 2011 - 12:02

En wie weet, blijven Henk en Ingrid ook wel thuis. ===================================== Blijven dromen Han.

elgringo2
elgringo227 feb. 2011 - 12:02

Ah beste, nu komt de ware aard boven. Jij hebt dus liever dat mensen niet stemmen dan op een partij die jou niet bevalt. Democraat in hart en nieren!

Pjotrs
Pjotrs27 feb. 2011 - 12:02

Rutte zou geen meerderheid in de Eerste Kamer juist toe moeten juichen, want dan kan hij eindelijk eens werk maken van zijn handreikingen.

1 Reactie
objectivist
objectivist27 feb. 2011 - 12:02

Erg fraai Piet. respect!