Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

‘Meer aandacht nodig voor langetermijngevolgen corona’

  •  
05-12-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
White House Coronavirus Task Force holds press briefing

© Director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases Anthony Fauci speaks during a White House Coronavirus Task Force press briefing in the James S. Brady Briefing Room of th

Er moet meer aandacht komen voor de langetermijngevolgen van een coronabesmetting. Amerikaanse volksgezondheidsdeskundigen waarschuwen dat miljoenen mensen hinder kunnen blijven ondervinden van covid-19. Dat meldt The New York Times.
Het gaat vaak om mensen die niet zo ziek waren dat ze in het ziekenhuis opgenomen moesten worden, maar die toch klachten blijven houden. De problemen maken het moeilijk voor hen om weer aan het werk te gaan en normaal te functioneren.
De klachten zijn zeer uiteenlopend. Sommige mensen blijven moeite houden met ademhalen, anderen krijgen hartproblemen, psychologische aandoeningen of lijden aan geheugenverlies. Ook melden patiënten vermoeidheid, depressies, gewrichtspijn, slapeloosheid en verslechterd zicht.
De Amerikaanse infectieziektenexpert Anthony Fauci vreest dat long covid een “flink volksgezondheidsprobleem” zal worden. De behandeling van de lange-termijnklachten wordt bemoeilijkt doordat artsen en wetenschappers nog niet weten welke mechanismen ervoor zorgen dat de ene coronapatiënt volledig herstelt, terwijl anderen maandenlang problemen houden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (28)

José
José7 dec. 2020 - 9:39

Wereldwijd worden er onderzoeken naar lange covid opgestart en het lijkt me een goede zaak om te onderzoeken wat het wel en niet is, hoe het werkingsmechanisme in elkaar steekt en om hoeveel mensen het gaat. https://decorrespondent.nl/11785/sommige-coronapatienten-zijn-maanden-later-nog-ziek-waar-zijn-zij-in-het-coronabeleid/171503734490-63a20198

GoudenBergen
GoudenBergen6 dec. 2020 - 22:33

@Wereldburger En niet te vergeten de vele jongeren en helaas ook volwassenen die schijt hebben aan de regels.

webmaatje
webmaatje6 dec. 2020 - 19:23

Mijn therapeut beweert al vanaf het begin dat het coronavirus uiterst gevaarlijk is omdat het naast een kinkhoestelement ook een HIV-element bevat. Ket heet daarom ook SARS-covid19 Bij HIV muteert het virus enige malen in het lichaam waardoor het allerlei andere lichaamsfuncties aantast tot de hersenen toe. Hij weet daarom niet of het Pfizer-vaccin, dat genetisch gemanupileerd is, op lange termijn geen schade oplevert, ook niet voor een toekomstig embryo. In Duitsland zijn tijdens de hittegolf van 2018 alleen al 20.200 mensen boven de 65 gestorven, werd vvrijdag bekend, En daar is geen medicijn tegen, noch een vaccin Alleen de opwarming en dus CO2 beperken kan helpen, maar sommige wetenschappers denken dat het opwarmingsproces al niet meer te stoppen is.

Wereldburger
Wereldburger6 dec. 2020 - 17:58

De lange termijn ja, maar zelfs korte termijn denken is voor velen teveel gevraagd. Wel horeca, uitgaansleven, pretparken en podia dicht of ernstig beperkt, maar niet Schiphol aan banden, niet de diverse Gebedshuizen beperkingen opgelegd? Zo krijg je de R nooit onder de 1. En om over de ontkenners nog maar te zwijgen...

1 Reactie
GoudenBergen
GoudenBergen6 dec. 2020 - 22:31

@Wereldburger En niet te vergeten de vele jongeren en helaas ook volwassenen die schijt hebben aan de regels.

Hansie3
Hansie36 dec. 2020 - 9:12

Influenza veroorzaakt ook lange-termijn-effecten maar daar hoor je nooit iemand over. In die zin is corona geen uitzondering maar waarom doen we zo overdreven spastisch nu het over een coronavirus gaat??? ik snap daar niets van, het lijkt wel of alles omtrent corona 1.000 maal erger is dan welk ander virus dan ook. Wat een onzin mensen dit is gewoon weer angst zaaien en niets anders dan dat!

3 Reacties
LBNB
LBNB6 dec. 2020 - 13:05

@hansie Ja ik snap ook niet dat dit nou zo erg is. Er zijn wel mensen met lange termijn gevolgen, maar dit is bij de griep ook. We weten niet of dit voor eeuwig is, de meesten komen er wel overeen. Zonder die klachten verder te baggetaliseren is dit nog geen reden om de gehele wereldbevolking te gijzelen en in te enten. Meneer Fauci moet gewoon lekker onderzoek doen en voor de rest zn mond houden.

Johan Marcet
Johan Marcet6 dec. 2020 - 21:40

Veel minder mensen krijgen lange termijn gevolgen van de griep. Er zijn veel minder verschillende gevolgen. Al die mensen die lopen te janken over de economie? Al die mensen met langdurige klachten, zijn mensen die oa: minder uren werken, ander werk moeten doen, (gedeeltelijk) een uitkering moeten krijgen, de zorg belasten, waardoor andere mensen langer moeten wachten. We hebben nu bijna 7000 besmetting per dag. Zelfs als maar 1 % van die mensen langdurige klachten krijgt is dat nog steeds 70 per dag, zo een 2500 op jaarbasis, bovenop de normale zorg. En elke keer dat de besmettingsgraad stijgt, stijgt ook het aantal mensen dat extra zorg nodig heeft.

LaBou
LaBou 7 dec. 2020 - 7:47

Die lange termijn effecten geloof ik meteen. En blijkbaar lijden jullie daar aan.

Thuiszitter
Thuiszitter5 dec. 2020 - 18:54

T’is een k*t virus. Over een paar maanden hoop ik ingeënt te zijn. Aantal bekenden in mijn netwerk die het virus gehad hebben kampen vooral met vermoeidheid en kortademigheid.

1 Reactie
VaderTijd
VaderTijd6 dec. 2020 - 14:05

Heel herkenbaar allemaal!

Grozny
Grozny5 dec. 2020 - 16:42

Ik heb liever meer aandacht voor alle andere aandoeningen. Kanker, cardiovasculaire, endocrinologische ect.. aandoeningen waar we momenteel zoveel meer problemen mee ondervinden enkel omdat onze aandacht disproportioneel naar corona gaat.

10 Reacties
Gerygrr
Gerygrr5 dec. 2020 - 20:12

Grozny, In het artikel worden ernstige nieuwe gezondheidsgevolgen genoemd. Dat komt dus bovenop de door u genoemde aandoeningen. Het is een optelsom.

Grozny
Grozny5 dec. 2020 - 22:21

Grijsje63 Jammergenoeg werkt het momenteel niet zo. Corona en corona gerelateerde zaken krijgen prioriteit. De rest niet meer. Waardoor preventie praktisch stilstaat. Reguliere zorg voor de zaken die ik noemde ook.

The Apple
The Apple6 dec. 2020 - 0:48

Grozny - Ik heb liever meer aandacht voor het feit dat de gezondheidsdiensten blijkbaar niet toereikend zijn. Het laatste waar we als gemeenschap belang bij hebben zijn de verdeel en heers praatjes van mensen die daar blijkbaar politiek voordeel in zien.

adriek
adriek6 dec. 2020 - 7:21

Het is even inschikken als er een pandemie uitbreekt. Ondanks al het gedoe liggen er duizenden mensen in een ziekenhuis, al dan niet op de IC, en er overlijden ook nog heel veel mensen (mede) door corona. Voor de langetermijngevolgen van kanker en hart- en vaatziekten is al veel aandacht, er bestaan verenigingen en nazorg-organisaties. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen meer zijn, maar voorlopig bestaat een dergelijke infrastructuur nog niet voor (ex) corona patienten.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 dec. 2020 - 10:53

Verenigingen en nazorg-organisaties hebben weer weinig te maken met directe diagnostische & curatieve zorg. Er is ook een grens aan het aantal mensen dat in de zorg kan en wil werken. RIVM screeningsprogramma's liggen ook stil. Dat kan leiden dat kankers worden opgespoord en behandeld in een later stadium.

Gerygrr
Gerygrr6 dec. 2020 - 11:32

Grozny, De verplegenden en artsen zijn niet toe in staat. Corona patiënten eisen de beschikbare tijd en aandacht en zorgen voor uitgeput zorgpersoneel.

LBNB
LBNB6 dec. 2020 - 12:31

@Grozny Inderdaad, veel groter probleem.

Grozny
Grozny6 dec. 2020 - 12:50

Dat heeft alles te maken met prioriteiten stellen en de disproportionele aandacht die corona krijgt. Patienten zijn momenteel zo bang om naar het ziekenhuis te komen voor hun cardiovasculaire/oncologie behandelingen omwillen van corona. Hier heeft de media een hele grote rol in. Mensen schatten het gezondheidsrisico van corona helemaal verkeerd in. De media vergroot iedere corona scheet gigantisch. @daniel Precies. We hebben een beperkt aantal middelen en momenteel gaan deze middelen disproportioneel naar corona. Terwijl de gezondheidswinst die je haalt uit al die extra middelen richting corona gering is. De verdeling van middelen zou naar mijn mening anders moeten. @eirda " Voor de langetermijngevolgen van kanker en hart- en vaatziekten is al veel aandacht, er bestaan verenigingen en nazorg-organisaties." Dat is dus niet zo. Als je alleen al gaat kijken wie er overlijdt aan corona zijn dit voornamelijk de mensen die statistisch gezien binnen 1 a 2 jaar ook zouden overlijden. Als je ziet welke mensen momenteel extra overlijden of extra invalide worden door gebrek aan zorg is dit een veel jongere populatie. https://bmjopen.bmj.com/content/10/11/e043828 Dit is 1 voorbeeld onderzoek voor 1 jaar mortaliteit van kanker omwillen van corona. (mijden zorg/ ontoerijkbare zorg). De middelen die wij momenteel toewijzen voor ieder extra levensjaar met corona zijn een veelvoud van de andere aandoeningen. Aangezien er maar een beperkt aantal middelen zijn verliezen we daarom heel wat levensjaren.

Thuiszitter
Thuiszitter6 dec. 2020 - 14:52

Grozny - stuurt de media de patiënten door naar het ziekenhuis ? Kan in jouw ogen teveel aandacht krijgen , vind ik ook soms, maar dat het de zorg een pak werk geeft moge duidelijk zijn, dat de ic’s overvol raakten is een feit. Dat deze nieuwe ziekte hele vervelende gevolgen kan hebben wordt nu in dit item aangehaald . Net als de griep gevolgen die in het verleden zijn aangehaald of hart en falen met zijn gevolgen ect ect. Snap je punt niet t’is gewoon een virus die je beter maar niet kan krijgen.

Grozny
Grozny6 dec. 2020 - 20:54

"Dat deze nieuwe ziekte hele vervelende gevolgen kan hebben wordt nu in dit item aangehaald" De rol van de media in het beinvloeden van de perceptie van mensen omtrent corona is groot. Door disproportioneel artikelen zoals deze te posten beinvloedt dit de risicoperceptie van mensen enorm. Een artikel zoals deze heb ik op deze website in de afgelopen paar maanden als 10 tallen keren gezien. Mijn punt is heel simpel. Onze gezondheidszorg heeft een beperkt aantal middelen. Tijdens een crisis als deze moet je dus keuzes maken waar je je middelen toewijst. Momenteel spenderen wij onze middelen disproportioneel aan corona. Dit betekend simpelweg dat de gezondheidswinst per eenheid middelen niet optimaal is. We verliezen dus gezondheid doordat we teveel aan corona uitgeven. Dit is vergelijkbaar met de pareto efficientie. Nu geven we veel te veel uit om die paar extra procentjes aan corona te genezen terwijl die middelen veel efficienter zouden zijn als je die naar de andere gezondheisdzorg zou sturen.

Gerygrr
Gerygrr5 dec. 2020 - 16:38

Inderdaad! Hier probeer ik al een tijdlang voor te waarschuwen....... In dit verband is het belangrijk, de toe te dienen vaccins ook te bekijken en te beoordelen voor de long covid effecten.

5 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop5 dec. 2020 - 21:38

Deel vh corona beleid is struisvogelbeleid. Lange termijn effecten, ook met vaccin idd Hoeveel ben je beschermd als je ziek bent geweest en moet je dan wel willen inenten? Meetbaar? Gevaar voor zwangere en kwetsbaren Effectiviteit bij laatste groep Er is nog veel niet bekend en dat voedt het wantrouwen. Daar kan een wat blind ogend positivisme vd politiek niet tegenop

komputerhulp
komputerhulp6 dec. 2020 - 0:39

Vanwege de extreem korte testtijd van dat vaccin, worden we hopelijk straks niet met een soort van Softenon kinderen opgescheept. Pfizer is in wezen het overgenomen Monsanto. Dat heeft weinig op met mensen, maar des te meer met geld. Mede daardoor begrijp ik die aversie tegen dat inenten wel.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 dec. 2020 - 10:55

Raak niet zwanger. In de ziekenhuizen zit men nu ook niet te wachten op zwangere vrouwen met complicaties.

NoahAmber
NoahAmber6 dec. 2020 - 11:39

@komputerhulp 6 december 2020 at 01:39 Pfizer is in wezen het overgenomen Monsanto. Dat heeft weinig op met mensen, maar des te meer met geld. En Monsanto is inmiddels opgevreten door Bayern

komputerhulp
komputerhulp6 dec. 2020 - 13:57

NoahAmber Monsanto werd achtervolgd door claims vanwege dat Roundup. Door het over te hevelen naar een andere rechtspersoon vervielen die zaken.