Oud-hoofdredacteur van de NOS Hans Laroes: discussie over websites van de publieke omroep vol 'kulargumenten'
‘Journalistieke organisaties die niet een digitale mindset hebben, die gaan eraan.’ Dat zegt oud-hoofdredacteur van de NOS Hans Laroes in een interview met NU.nl
Aanleiding voor het interview met NU.nl is zijn boek ‘De littekens van de dag’, dat zaterdag verschijnt. Daarin blikt Laroes terug op zijn journalistieke carrière. “Het verlies van relevantie” noemt Laroes een groot risico voor de journalistiek:
Dat journalistiek op bepaalde plekken verdwijnt, zoals de regionale kranten. Als je kijkt hoeveel kranten en lezers de afgelopen twintig, dertig jaar zijn verdwenen, daar maak ik me zorgen over.
Hij ziet dat er nog steeds mediaorganisaties zijn die geen antwoord op digitalisering hebben.
Ik vind dat er nog door heel veel journalistieke organisaties geredeneerd wordt vanuit het idee: ’s morgens lezen mensen de krant en dat is het. Het is raar als je website eruit ziet als een krantenpagina.”
“Ik wil niet zeggen dat je voortduren alles tegelijk moet doen, maar je moet in je denken kunnen oversteken van het ene medium naar het andere en alles wat daartussen zit.
Gevraagd naar de discussie over de sites van de publieke omroep, die zouden er volgens sommigen niet moeten zijn, zegt Laroes:
Dat is een kulargument. Tenzij je vindt dat er geen publieke omroep zou moeten zijn. Maar als je er publieke media op nahoudt, moet je redeneren vanuit wat je publiek wilt. Dat wil de NOS, bijvoorbeeld, overal kunnen vinden. Dus digitaal, analoog, op televisie, op je mobieltje.”
“Een krantenwebsite wordt er niet beter van als de NOS wordt verboden. Onder voorwaarden zou ik me wel kunnen voorstellen dat er geen reclame meer komt op de sites van de omroep. Al hebben de kranten daar niks aan, want dan gaat al het geld naar RTL en SBS.”
“Maar het idee dat we jou maar moeten verbieden als jij succes hebt en ik niet, is heel kortzichtig. Dat noem ik het jaloeziemodel. Of krantenfundamentalisme.