Joop

De media houden de Israëlische bezetting in stand

  •  
06-09-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
media
Onze regeringen verzuimen hun plicht omdat onwetende burgers hun regering te weinig aanspreken, doordat media hen fout informeren
Trouw publiceerde een mooi argument van Willem-Gert Aldershoff: VVD, SGP, CDA en ChristenUnie koesteren het welzijn van de Israëli’s en andere Joden in de wereld. Sommige Israëliërs (en andere Joden) vinden dat Israël volkenrecht schendt en willen de producten uit de bezette gebieden etiketteren. Zij hebben gelijk, want Israël schendt inderdaad volkenrecht. Het is daardoor rationeler en moreler om deze groep te steunen. Dus dienen ook de bovengenoemde partijen de labeling te steunen.
Maar de krant plaatste ook een tegenreactie, vol drogredenen. Mevrouw G.A. van der Spek-Begemann betwijfelt dat Israël volkenrecht schendt. Dit omdat resoluties van de Algemene Vergadering van de VN ‘niet bindend zijn en dat Israël zich daar niet aan hoeft te storen; ze zijn juridisch van geen waarde.’ Daarnaast zouden er veel islamitische landen in de VN zijn die hun wil aan de anderen opleggen.
Haar argument is onjuist om tenminste vier redenen. Ten eerste, Israël schendt ook bindende resoluties van de Veiligheidsraad.
Ten tweede, ook resoluties van de Algemene Vergadering zijn juridisch relevant. Het Internationaal Gerechtshof stelde vast dat Israël volkenrecht schendt en beriep zich – onder andere – op resoluties van de Algemene Vergadering. De vele resoluties over de Palestijnse kwestie worden unaniem of bijna unaniem met ‘ja’ gestemd. In volkenrecht betekent dit dat staten een bepaalde juridische overtuiging ( opinio juris ) hebben.
Deze overtuiging is een van de fundamenten van het volkenrecht. Als de meeste landen overtuigd zijn dat een specifiek gedrag vereist is door een juridische plicht, schept dit gedrag nieuwe regels en versterkt of verzwakt bestaande regels. De Palestina-resoluties – verklaarde rechter Al-Khasawneh – in combinatie met de resoluties van de Veiligheidsraad, bewijzen bijvoorbeeld dat de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem onder Israëlische militaire bezetting vallen.
Ten derde, Israël schendt volkenrecht ook zonder de VN-resoluties. De nederzettingen zijn illegaal. De constante Israëlische uitbreiding en de muur schenden het Palestijnse recht op zelfbeschikking, maken hun recht op een staat steeds minder kansrijk. Dit blijft waar ook als de VN zou zwijgen.
Ten vierde, de islamitische landen leggen hun wil niet aan anderen op. De andere landen stemmen vrijwillig met ‘ja’. In veel gevallen dienen Westerse landen Palestina-resoluties in, inclusief Nederland.
Waarom is dit belangrijk?
De krantlezer heeft onvoldoende expertise om de twee argumenten te beoordelen. Daardoor denkt menig lezer dat mevrouw Van der Spek-Begemann gelijk heeft. Haar drogredenen stammen uit een propaganda-handboek voor lobbyisten (“The Israel Project’s 2009 Global Language Dictionary”). Jammer dat zij, Trouw en veel lezers er in zijn getuind. Zelfs Kees van der Staaij (SGP) herhaalde deze drogreden op de radio. ( luister vanaf minuut 6)
In een ideale wereld zouden Palestijnen naar een internationaal hof kunnen stappen en eisen dat Israël de bezetting stopt. Maar dat kan niet, vooral omdat de koloniale machten het volkenrecht hebben gemaakt, in hun eigen voordeel. Ze wilden niet gedwongen worden door machteloze landen om volkenrecht te respecteren. Ook de nieuwe supermachten hebben internationale hoven tandeloos gehouden, omdat het in hun voordeel werkt.
Daardoor hebben de Palestijnen slechts één vreedzaam middel: als voldoende landen druk uitoefenen op Israël om volkenrecht te respecteren. Landen zijn juridisch verplicht om iets te doen, maar onze regeringen verzuimen hun plicht. Dit komt ook omdat onwetende burgers hun regering te weinig aanspreken. En omdat de media het publiek fout informeren, houden ook zij de bezetting al 50 jaar in stand.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (53)

Frans Akkermans
Frans Akkermans7 sep. 2016 - 15:25

Ik lees al jaren regelmatig, bijna elke dag, in de media dat Israel land van Palestijnen bezet houdt en daar nederzettingen sticht en dat dat in strijd is met internationaal recht. Ik ben derhalve geen onwetende burger. Als de bezetting dan aanhoudt dan kan dat toch niet de schuld zijn van de media zoals hier beweerd wordt?

leoklei
leoklei7 sep. 2016 - 11:31

[En nu hebben de overgebleven Joden, na eeuwen van onderdrukking en genocide, zich verschanst in hun (volkomen rechtmatig) verkregen landje, omringd door eeuwenoude vijanden,] Dit is onjuist. Ze hebben het land niet rechtmatig verkregen. Hallo Johan Eldert e.a, Zou toch maar even de ontstaan Geschiedenis van Israël erop nalezen en dan het goede antwoord plaatsen.

Common Sense
Common Sense7 sep. 2016 - 10:37

Andy Capp: de wortel van de staat Israël is eveneens terrorisme, -joods terrorisme. He, ik dacht dat het niet om de Joden ging maar om de zionisten? Viel het maskertje per ongeluk even af? Nou ja, we trapten er toch al niet, het ligt er veel te dik bovenop.

L.Brusselman
L.Brusselman7 sep. 2016 - 10:16

Ja maar de Papoea's in Nieuw... De Koerden...... Saoedi Arabie blablabla En de pinguins op de Zuid Pool hebben het ook niet gemakkelijk

Bram Emanuel
Bram Emanuel7 sep. 2016 - 9:56

"De media houden de Israëlische bezetting in stand" Israel heeft gaza in 2005 verlaten. Is het er daar voor de bevolking nu beter of slechter van geworden? Is er sprake van economische groei? Minder conflicten en onveiligheid? Meer vrijheid voor de bevolking? Me dunkt dat het op alle punten een stuk slechter is geworden maar het lijkt erop dat de schrijver hetzelfde lot gunt aan de inwoners van de west-bank. Heeft men nu nog niet geleerd dat democratie en zelfbestuur in het midden-oosten zelden goed uitpakt?

1 Reactie
insignia
insignia8 sep. 2016 - 19:27

De Gazastrook is een kamp dat in handen is van Israel. Dat weet je Bram! Er kan geen keutel gelegd worden in Gaza of Nedanyahu cs. weten er van. Er kan geen infrastructuur opgebouwd worden in het land want elke 2 of 3 jaar wordt de hele zaak weer in puin gelegd. Ik weet het, je bent een trouw volger van de Israelische propagandadienst, jammer dat Salomon Bouman niet meer schrijft dan had ik je de naam van dezeorganisatie, die jij zo liefdevol aanhangt, kunnen geven. Wat betreft de West-Bank, dus de staat Palestina, daar vrees ik voor de grote minderheid aan zog. kolonisten. In Gaza zijn die weggehaald want de staat Israel wilden deze inwoners niet in de onleefbare situatie laten welke ze met dat kamp voor hadden. In Palestina zouden ze best gedeeltlijk kunnen blijven maar uiteraard hun bevoorechte positie verdwijnt. Voor de Palestijnen in dat gebied het voordeel dat aanvallen ala Gaza moeilijker worden. Ik neem aan dat een deel van die kolonisten terug gaat naar hun eigen land en zo komt er ruimte voor terugkeer van de vele Palestijnen die in kampen in Syrie, Jordanie en Libanon wonen.

bakkwast
bakkwast7 sep. 2016 - 3:43

de wereld staat in brand ,en ik weet bij god niet meer wie ik kan geloven.

1 Reactie
richarrd
richarrd7 sep. 2016 - 14:11

Als Israel de Palestijnen gaat verjagen komen er 10 miljoen vluchtelingen bij in het Midden Oosten. Misschien dat dat u helpt in uw overweging. Persoonlijk heb ik niets tegen vluchtelingen maar het kunnen er op een gegeven moment wel heel veel worden.

Brave Hendrik2
Brave Hendrik26 sep. 2016 - 16:32

Israël, hoor je wel eens zeggen, is de enige democratie in het Midden-Oosten. Da's mooi, denk je dan, adel verplicht. Maar, haast men te zeggen, Israël is niet het enige land dat mensen vermoordt, mensen verdrijft, land steelt, rechten schendt. En dat schijnen dan argumenten te zijn.

3 Reacties
Gammana
Gammana7 sep. 2016 - 8:56

Dus als ze net als Turkije een dictatuur waren en daar voor uitkomen (Erdogan gaf al aan dat hij Hitler een groot leider vond) dan is het prima om 1000en mensen te vermoorden..

GeachteLezer
GeachteLezer7 sep. 2016 - 22:16

Inderdaad klopt dat wel. Omdat Israel een democratie is ligt kennelijk de lat hoger. Saoedi Arabie dat al jaren Jemen bombardeert krijgt nooit onze demonstranten op de been, het is gewoon geen sexy oorlog en de slachtoffers zijn ook behoorlijk minder interessant. Maakt niet opeens dat het juist is wat er gebeurt in de bezette gebieden, maar een beetje meer evenwicht in de veroordelingen zou toch wat minder hypocriet zijn.

Pa Pinkelman
Pa Pinkelman11 sep. 2016 - 8:52

Kun je uitleggen hoe het komt dat tientallen jaren lang al bij verkiezingen in Arabische en Afrikaanse landen partijen winnen of verliezen? Overigens nog een kleinigheid. In Israël mogen Palestijnse partijen niet deelnemen in de regering. Zie https://www.wikiwand.com/nl/Isra%C3%ABl#/Relatie_godsdienst-staat "Er is een ongeschreven regel dat Palestijnse partijen uitgesloten zijn van regeringscoalities. Palestijnse parlementsleden wordt het spreken in de Knesset soms onmogelijk gemaakt zodra ze kritiek hebben op de regering. In februari 2016 sprak premier Netanyahu zich uit voor wetgeving die het mogelijk maakt om parlementsleden te diskwalificeren die medeleven betuigen aan nabestaanden van Palestijnen die gedood zijn bij aanvallen op Israëliërs. " Hoe zou het zijn als we een wet hadden die de 4-mei herdenking verbood?

Ben Joop
Ben Joop6 sep. 2016 - 13:51

Veel mensen willen het ook niet weten, die zijn gewoon blij dat israel zoveel moslims vermoord.

7 Reacties
brambo2
brambo26 sep. 2016 - 15:11

Voorlopig vermoorden veel moslims, heel veel moslims. Rusland heeft met een paar bombardementen al meer moslims vermoord dan Israel sinds 1948.

BingoGrubb
BingoGrubb6 sep. 2016 - 16:07

ben ik het niet mee eens het zal een groot deel van de bevolking aan zijn reet roesten wat in die verdorven regio gebeurd. en dat staat los van joden of moslims maar gewoon besef dat het daar al duizenden jaren onrustig is omdat ze ruzie hebben over een berg vanwege een boekje

HughRodham
HughRodham6 sep. 2016 - 16:27

"wind uit de zeilen nemen"

Ben Joop
Ben Joop7 sep. 2016 - 11:48

Het is niet hamas en de islamitische broederschap die de meeste palestijnse moslims vermoord, dat is echt Israel. Israelzeloten hebben lak aan de waarheid ook, dat blijkt hier ook weer.

insignia
insignia7 sep. 2016 - 11:51

Erik Mulder, je spreekt onwaarheid. De kampen zijn ontstaan doordat de tereeur eweging van de zionisten de Palestijnse dorpen ontvolkt heeft en die bevolking voor een eeel gedood en voor een ander deel in kampen heeft gedreven, zowel binnen het aan Israel toegewezen gedied maar vooral daarbuiten. De Palestijnse verzetsbewegingen, Fatah later Hamas zijn een gevolg van de zionistische terreur. In onze vaderlandse geschiedenis vergelijkbaar met het ontstaan van de Ondergrondse na de Duitse inval.

Bram Emanuel
Bram Emanuel7 sep. 2016 - 23:05

Als Hamas morgen de wapens neerlegt wordt er geen enkele Palestijn nog slachtoffer van de zelfverdediging van Israel.

insignia
insignia8 sep. 2016 - 19:33

@Bram - u kunt die propositie voorleggen aan de vroeger beschermers van de kampen Sabrah en Shatilla. Die zullen je vertellen dat hun vrouwen en kinderen vermoord zijn in de tijd dat Sharon die kampen in bezit had. Ik denk dat u de bekende Mediamarkt slogan als antwoord krijgt: We zijn niet gek.

Lagonda2
Lagonda26 sep. 2016 - 13:45

Europa is antisemitisch tot op het bot. Alle levensbeschouwingen, filosofieën en religies die van invloed zijn geweest op de geschiedenis van Europa zwelgen van de jodenhaat. Of 't nu het Katholicisme, Lutheranisme, Calvinisme, Marxisme of Nazisme betreft: geen van deze denkscholen heeft verzuimd voor de plichtmatige haat jegens Joden een prominente plek in te ruimen. Het gevolg hiervan is dat Europa ruim 2000 jaar lang Joden heeft beschimpt, vervloekt, verdacht gemaakt, ontmenselijkt, vervolgd, verbannen en vermoord; de holocaust is écht niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar is een logische slotconclusie van 2000 jaar zorgvuldig gecultiveerde haat. En nu hebben de overgebleven Joden, na eeuwen van onderdrukking en genocide, zich verschanst in hun (volkomen rechtmatig) verkregen landje, omringd door eeuwenoude vijanden, en dan hebben wij hier het vuige lef om dit volk nog stééds de maat te nemen? Wij hebben geen énkel, maar dan ook werkelijk geen énkel recht van spreken! Vreemd overigens, hoe wij als Europeanen wél worden geacht doordrongen te zijn van "onze" onfrisse rol tijdens de slavernij, en rekening te houden met de nazaten van onze slachtoffers, maar dat jegens Joden, die door "ons" toedoen toch een veel groter, structureler en langduriger lijden ten deel is gevallen dan de slaven, blijkbaar geen enkele reserve in acht genomen dient te worden.

13 Reacties
Johan eldert
Johan eldert6 sep. 2016 - 15:50

[En nu hebben de overgebleven Joden, na eeuwen van onderdrukking en genocide, zich verschanst in hun (volkomen rechtmatig) verkregen landje, omringd door eeuwenoude vijanden,] Dit is onjuist. Ze hebben het land niet rechtmatig verkregen. Het land was bezet door de Engelsen die een deal hebben gemaakt zonder de oorspronkelijke bevolking [palestijnen] daarin te kennen. Vervolgens zijn de palestijnen van hun rechtmatige!!! grondgebied verdreven door Israeliers met hulp van de Engelsen. En dat proces gaat tot de dag van vandaag door. Dat verklaar meteen waarom de palestijnen maar blijven terugvechten. De palestijnen vechten een rechtmatige strijd en zijn herhaaldelijk door het internationale volkenrecht in het gelijk gesteld als het gaat om hun claims op HUN OORSPRONKELIJKE LAND. Er is geen spat zand dat israeliers toekomt

HughRodham
HughRodham6 sep. 2016 - 16:30

Net als het voor die tijd bezet was door de britten en daarvoor door de Ottomanen. Ooit was het bewoont door de romeinen en byzanten terwijl er altijd veel joden hebben gezeten. Van wie is het land nu? Zoals altijd in de geschiedenis geldt het recht van de sterkste.

BingoGrubb
BingoGrubb6 sep. 2016 - 16:50

@johan maar daar voor was het weer van een ander volk. en misschien zat daar wel een toenmalige jood tussen. de onrust in die regio is al duizenden jaren zo iets met een berg en een boek

Piet de Geus
Piet de Geus6 sep. 2016 - 17:45

"Er is geen spat zand dat israeliers toekomt" Aldus onze volkenrechtsdeskundige. Met zulke vrienden hebben de zogenoemde Palestijnen geen vijanden meer nodig.

Neef Herbert
Neef Herbert6 sep. 2016 - 17:45

Lagonda, het klopt helemaal wat je zegt. Arabisch land van de Atlantische tot aan de Indische oceaan, maar nee men misgunt Joden hun eigen stukje grond ter grootte van de helft van Nederland. Het rabiaat antisemitisme, zoals van Johan eldert die gemakshalve de VN resolutie van 1948 even overslaat is werkelijk stuitend. Als Israel een conflict met Eskimo's had gehad was iedereen pro Eskimo. Men bekommert zich helemaal niet om de zogenaamde palestijnen, maar men zoekt een "legitieme" reden om hun antisemitisme te ventileren.

spagaat
spagaat6 sep. 2016 - 18:40

Israel is rechtmatig opgericht en erkend door de VN. De vraag is alleen hoe we een oplossing kunnen vinden die ook recht doet aan de Palestijnen. Kiezen voor de een en tegen de ander is niet de oplossing.

adriek
adriek6 sep. 2016 - 20:19

@Johan: de Palestijnen waren 'inboorlingen' die hebben geen rechten volgens de superieure blanke bezetter.

Lagonda2
Lagonda26 sep. 2016 - 21:40

Een vraag voor u: waar hadden die Joden eigenlijk wél naartoe mogen gaan? In Europa wilden we ze niet, en we waren ze liever kwijt dan rijk, voor zover we ze niet hebben uitgemoord. Nu hebben ze op eigen kracht een land weten te ontginnen en te beschaven, is 't wéér niet goed. Verder is er veel aan te merken op uw beweringen. De kolonisatie van Palestina is al begonnen in 19de eeuw. Rond 1880 hadden veel Joden te lijden hadden onder pogroms in Rusland, en besloten in hun Beloofde land een nieuw begin te maken. Het feit dat Palestina praktisch volledig ontvolkt was geraakt, is er mede de oorzaak van dat de Joodse kolonisten deze sprong in 't diepe hebben gewaagd. Overigens hebben de Britten daar weinig mee te maken: Palestina stond toen nog onder Turkse heerschappij, en werd destijds doorgaans als deel van Syrië beschouwd. Er zijn voldoende bronnen waarin wordt beschreven in wat voor een deplorable toestand Palestina destijds verkeerde. Omstreeks het jaar 1850 telde het minder dan 200.000 inwoners, en het land was ernstig verwaarloosd. Haïfa, na Jeruzalem de grootste stad, telde ongeveer vierduizend mensen. Bij Jaffa leefden niet meer dan een paar honderd doodarme gezinnen in hutten tezamen met hun vee. De landbouwende bevolking leed aan malaria en de oogziekte trachoom. In de Negevwoestijn zwierven nomaden en rovers die strooptochten ondernamen in de naburige omgeving. Er is nooit sprake geweest van één saamhorig Palestijns volk. De Joodse kolonisten trokken dus naar vrijwel verlaten gebied, dat door ontboming grotendeels was geërodeerd. Na jaren van keihard werken, slaagden de Joodse kolonisten er echter in om dat verwaarloosde land weer vruchtbaar te maken. Meer dan 70% van het huidige Israël is op die manier aan de wildernis ontrokken en bewoonbaar gemaakt. Verder zijn tot 1948 alleen stukken grond door aankoop in Joodse handen gekomen. Geen duimbreed is met geweld aan de eigenaren ontnomen. Het is lastig te bepalen aan wie dit verwaarloosde niemandsland nu oorspronkelijk toebehoort. Maar ook al waren de Joden niet de bewoners van het land bij het ontstaan van de aarde, zij woonden er in ieder geval al lang vóórdat in de 7de en 8ste eeuw een stroom Arabieren naar die contreien trok. En Joden zijn er altijd en onafgebroken blijven wonen. Zo hebben in Jaffa, Jeruzalem en Haïfa altijd Joodse kolonies bestaan. Dat de Palestijnen van nu "blijven vechten" tegen een groot onrecht, is een groteske verdraaiing van de feiten. De huidige Palestijnen zijn grotendeels afkomstig uit omringende landen, van waaruit ze voor de oorlogshandelingen van hun eigen leiders zijn gevlucht. Maar na dat de rook van de zesdaagse oorlog was opgetrokken, mochten ze niet meer terugkeren naar hun oorspronkelijke land van herkomst. Heel pijnlijk, en daar kun je veel landen de schuld van geven, maar Israël toch écht niet. Met de vluchtelingenstatus van de Palestijnen wordt een misselijk politiek spel gespeeld. Niet in de laatste plaats door de VN, die exclusief voor de Palestijnen een speciale vluchtelingenstatus heeft ontwikkeld, zodat Palestijnen geen aanspraak kunnen maken op de repatrieringsprogramma's die voor vluchtelingen uit andere landen zo effectief zijn! De Palestijnen worden gebruikt als kanonnenvlees, omdat het in 't belang van de Arabische wereld is om de wond open te houden, in de ijdele hoop dat vroeger of later Israël door de internationale gemeenschap op de knieën wordt gedwongen.

Andy Capp
Andy Capp6 sep. 2016 - 22:12

Ik ben benieuwd hoe de vrienden van Israël zouden reageren als de moslims in Nederland hun eigen staat zouden uitroepen. Het recht van de sterkste? Nou, dan zijn ze in ieder geval goed begonnen, want de wortel van de staat Israël is eveneens terrorisme, -joods terrorisme.

Edwin038
Edwin0387 sep. 2016 - 0:07

Johan, Sommige religieuze geschriften zullen Uw mening toch onderuit halen. Dit zijn heilige geschriften. Andere religieuze geschriften zullen Uw claim onderschrijven. Ook dit zijn religieuze geschriften. Oftewel, religie maakt meer kapot dan men lief is.

Andreas Cappen
Andreas Cappen7 sep. 2016 - 6:15

Er is geen spat zand dat israeliers toekomt > Daar denkt de VN en alle landen die Israel erkend hebben heel anders over. Israel is gewoon een legitiem gestichte souvereine staat.

Ben Joop
Ben Joop7 sep. 2016 - 11:49

nee, ze stelen tot op de dag van vandaag nog land. Je hele relaas wat zo goed begon is dus waardeloos.

Lagonda2
Lagonda27 sep. 2016 - 15:01

@Ben Joop: Ik heb nergens gesteld dat er nooit land gestolen zou zijn. Dat geklier met die nederzettingen lijkt nergens op, en is een zwak punt in het beleid van Israël. Ik reageerde slechts op de opmerking van Johan Eldert, die stelt dat "de israeliers geen spat zand toekomt", wat in meerdere opzichten een onhoudbare stelling is.

BakkerGerard
BakkerGerard6 sep. 2016 - 13:34

Triest om de media hier de schuld van te geven.

insignia
insignia6 sep. 2016 - 13:24

Ja, ik merk zeer weinig empathie met de Palestijnen die onder bezetting leven. Wel gaat de bezetter bij onze Koning langs. Binnenkort tracht weer een boot de kust van het bezette Gaza te bereiken met aan boord enige overlevenden van de vorige poging. Moedig want die eerste poging leverde 10 doden op. Maar het zou zomaar kunnen dat de Nederlandse media hier wel enige bekendheid aan geven, tenslotte haaden we vorige jaar Sail en dat was geweldig.

1 Reactie
insignia
insignia7 sep. 2016 - 11:58

Erik, de waarheid ontkennen is een probleem van sommige mensen. Het hoeven niet perse leugenaars te zijn, vaak meer een kwestie van de geest. Natuurlijk wordt Palestina bezet door een meedogenloos Israelisch bezettingsleger en in deze tijd hoef je daar niet aan te twijfelen want er is ruim voldoende videomateriaal om de waarheid te staven.

[verwijderd]
[verwijderd]6 sep. 2016 - 13:20

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
insignia
insignia6 sep. 2016 - 15:20

Maar waarom reageer je hier dan? Moet ik dat lezen terwijl ik mijn tijd beter kan besteden.

Ron Halkes
Ron Halkes6 sep. 2016 - 13:15

Net als dat het publiek door de media fout is geïnformeerd over o.a. Irak,Libië,Syrië,Joegoslavië,Vietnam etc..... De Amerikaanse geleerden Chomsky en Herman hadden gelijk toen zij in hun uitgebreid gedocumenteerde studie Manufacturing Consent. The political economy of the Mass Media (1988) na een omvangrijk media-onderzoek tot de volgende conclusie kwamen: In contrast to the standard conception of the media as cantankerous, obstinate, and ubiquitous in their search for truth and their independence of authority, we have spelled out and applied a propaganda model that indeed sees the media as serving a 'societal purpose,' but not that of enabling the public to assert meaningful control over the political process by providing them with the information needed for the intelligent discharge of political responsibilities. On the contrary, a propaganda model suggests that the 'societal purpose' of the media is to inculcate and defend the economic, social, and political agenda of privileged groups that dominate the domestic society and the state. The media serve this purpose in many ways: through selection of topics, distribution of concerns, framing of issues, filtering of information, emphasis and tone, and by keeping debate within the bounds of acceptable premises.

spagaat
spagaat6 sep. 2016 - 13:04

Lekker makkelijk verhaal. Je eigen waarheid is de werkelijkheid, en iedereen die het anders ziet is ofwel onwetend of slecht. Dit terwijl er vele opvattingen zijn over het volkenrecht. Mihai's verhaal volgt de Europese opvatting over het volkenrecht. De Aziatische en Amerikaanse opvattingen zijn geheel anders. Dit hele 'zo zit het en niet anders'-verhaal gaat niet op. (Korte uitleg, en enigszins kort door de bocht: in de Amerikaanse en ook in de Aziatische opvatting moeten landen zich niet met binnenlands beleid van andere landen bemoeien en gaan ze -simpel gezegd- pas over de schreef als andere landen er last van hebben. Het zogenaamde biljartballenmodel. In de Europese opvatting is dat model achterhaald, maar dat vinden ze in Amerika bijvoorbeeld -tot op de beste Amerikaanse universiteiten die veel hoger op de ranglijsten staan dan de Europese- absoluut niet.)

4 Reacties
insignia
insignia6 sep. 2016 - 13:31

Ik kan je mededelen dat Palestina ongeloofijk veel last heeft van de Israelische bezetting. Dat ze daarbij vele mijlen over de schreef gaan is duidelijk. Of was je dat nog niet opgevallen?

spagaat
spagaat6 sep. 2016 - 15:18

@insignia: Goed dat u dit aanstipt. Staten hebben onderdaad het recht zichzelf te verdedigen.

insignia
insignia6 sep. 2016 - 19:06

Maar niet het rechts om andere staten te bezetten, toch?

insignia
insignia6 sep. 2016 - 20:59

waarbij "rechts" recht moet zijn.

Tombone
Tombone6 sep. 2016 - 12:53

'De media' zonden gisteren anders een prachtige documentaire uit. Team Gaza, over vier leden van een voetbalclub uit de wijk Beach Camp in Gaza. Echter bleek uit deze, overigens prachtig gemaakte film, dat (sommige) jonge Palestijnen helemaal geen heil zien in een vreedzame oplossing. Zij zijn vooral bezig om niet te werken (op 1 jongen na) - hulpgoederen op te halen bij de VN, hun vrouwen te vertellen dat ze niet mogen studeren of naar muziek mogen luisteren, voetbal op groot scherm te kijken en te trainen voor de gewelddadige jihad. Allah'uh akbar! Klinkt het op de overvolle tribunes waar de Palestijnse jongeren het liefst met elkaar op de vuist gaan. Er is geen cement voor handen om de gebombardeerde huizen te herstellen. Er werd helaas niet vermeld dat al het, door Israël geleverde cement, vooral door Hamas wordt gebruikt om tunnels mee te bouwen. Misschien moet Palestina eerst eens heel goed naar zichzelf kijken. Naar de wetteloosheid die in de meeste wijken heerst, de moordpartijen door Hamas op Fatah leden onder het mom van 'spionage' en de verering van het martelaarschap. Want, wat vooral goed duidelijk werd uit de film Team Gaza, is dat iedereen vrijwel maar met één ding bezig is: het belijden van hun godsdienst. Zelfs wie met een objectief oog naar de film heeft gekeken kan het niet ontgaan zijn dat we hier te maken hebben met, op z'n zachtst gezegd, godsdienstwaanzin. Misschien moeten de Palestijnen eerst zichzelf eens een goede spiegel voorhouden, de boel opruimen, stoppen met het plegen van zinloos geweld en dan kunnen er stappen worden gezet voor een vreedzame eigen staat. Als ze dat zelf willen. Ze stemden in het verleden zelf tegen omdat de voorwaarden ze niet welgevallig zijn. En omdat er altijd interne ruzies zijn. Ze zijn niet eens in staat zichzelf te regeren.

2 Reacties
brambo2
brambo26 sep. 2016 - 15:05

‘De media’ zonden gisteren anders een prachtige documentaire uit. Team Gaza, over vier leden van een voetbalclub uit de wijk Beach Camp in Gaza." Team Beachcamp in Gaza: De ongelooflijke smeerboel. Kunnen van al die hulpgelden niet van die oranje pakken en bezems worden gekocht waarvan het in Amsterdam voor 09:00 vergeven is. Zou jij je " kattenbuurvrouwtje" de sleutels van je huis geven? Gaza, verbeter de wereld, maar begin bij jezelf. Overigens waren beide wedstrijden doorgestoken kaart. Ik heb de doelpunten nog even een paar keer terug gezien. Dat gebeurt zelfs bij de F' jes niet meer.

Bakni
Bakni6 sep. 2016 - 15:23

In die documentaire, wat een bende op straat. Beetje straatvegen met zoveel mannen die niks om handen hebben zou toch moeten kunne?

Kees Ollopa
Kees Ollopa6 sep. 2016 - 12:41

VN is dat niet die club die zich druk maakt om Zwarte Piet? Totaal ongeloofwaardig. http://www.nu.nl/binnenland/3608347/vn-onderzoeker-pleit-afschaffen-sinterklaasfeest.html - Met de oprichting van de VN was Nederland de eerste om de VN compleet te negeren en stug door te gaan met oorlogsmisdaden met instemming van verzetshelden 1940-45. Complete dorpen uitmoorden, krijgsgevangen te laten lopen en in de rug schieten etc. etc. Dus wie zijn wij eigenlijk om een land als Israel dat zich helaas moet verdedigen tegen messentrekkers, raketten op schoolpleinen etc. de maat te nemen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_32_Veiligheidsraad_Verenigde_Naties https://nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_35_Veiligheidsraad_Verenigde_Naties https://nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_40_Veiligheidsraad_Verenigde_Naties https://nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_41_Veiligheidsraad_Verenigde_Naties https://nl.wikipedia.org/wiki/Resolutie_55_Veiligheidsraad_Verenigde_Naties

2 Reacties
insignia
insignia6 sep. 2016 - 13:27

Ik heb geen idee wie jij bent maar ik ben tegen bezetting, het knechten van mensen, terreur van mensen in kampen en periodieke moordpartijen in het grootste kamp, Gaza, om nieuwe wapens te testen. "Ook getest op mensen"

Kees Ollopa
Kees Ollopa6 sep. 2016 - 19:11

Zolang je in je slachtofferrol blijft hangen Insignia met je raketten op schoolpleinen, messentrekkers etc. doe je de Palestijnse burger geen plezier.

BingoGrubb
BingoGrubb6 sep. 2016 - 12:25

daar naast worden natuurlijk genoeg bezetting gewoon niet vermeld in de media. verder vind ik het geen wat u een plicht noemt niet echt onze plicht. en daar is de problematiek in de regio veel te groot voor. want voor beide partij valt er genoeg te zeggen. wat mijn overigens op valt aan mensen die ik over Palestina hoor eigenlijk nooit hoor over ander bezettingen. mensen rechten zijn belangrijk maar levens ook.

Gammana
Gammana6 sep. 2016 - 12:02

Wij als klein kikkerlandje worden toch niet serieus genomen in deze dus laten wij ons ergens anders druk om maken. Laat landen als turkije zich hier maar mee bemoeien en hun vingertje laten wapperen, wij zijn daar te klein en nietszeggend voor.